#بایدن مثلاً خواسته از صهیونیستها حمایت کنه، دراومده گفته: #ایالات_متحده در کنار مردم #اسرائیل میایستد!
نویسنده عرب در #هجو این مردک نوشته: تو اول ایستادن رو یاد بگیر، بعد...🤣
✍️ بنده هم بهعنوان یک نویسنده فارس مینویسم:
هی یارو، اولاً "مردم اسرائیل" نه و #غاصبان_صهیونیست؛ ثانیاً ایالات متحده شکر اضافه میخوره در برابر #جبهه_مقاومت بایسته!
✍️ مرتضی رجائی
#زوال_رژیم_صهیونیستی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
بر اساس نتایج رتبهبندی تایمز ۲۰۲۴:
برترین دانشگاههای ایران در هر کدام از شاخصهای پنجگانه، عبارتند از:
۱. در شاخص آموزش، دانشگاه علوم پزشکی تهران؛
۲. در شاخص محیط پژوهشی، دانشگاه علم و صنعت ایران؛
۳. در شاخص کیفیت پژوهش، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل؛
۴. در شاخص چشمانداز بینالمللی، «دانشگاه بینالمللی قم»؛
۵. و در شاخص ارتباط با صنعت، دانشگاه صنعتی شریف.
#دانش
#دانشگاه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻 ابن سینا و مابعدالطبیعه ارسطو
✍️ محمد صدرا مازنی
جملۀ معروفی از ابنسینا است که مابعدالطبیعه ارسطو را چهل بار خواندم و نفهمیدم، تا اینکه کتاب اغراض مابعدالطبیعه فارابی به دستم رسید و آن را فهم کردم. این عبارت این ابهام را ایجاد کرده است که متن ارسطو چنان سنگین و دشوار بوده که شخصیتی مانند ابن سینا با آنهمه مقام علمی و هوش نیز نتوانسته آن را بفهمد! در حالی که ماجرا چیز دیگری بود.
برخی از اهل علم میگویند: «در دوره ابن سینا و پیش از او و حتی در زمان فارابی تصور میشد که ارسطو کتابی در باب علم ربوبی دارد و مقاله «لام» مابعدالطبیعه از ارسطو در باب علم ربوبی و علم به مبدأ است. به همین خاطر بود که«اثولوجیا» را همطراز با این تصور میپنداشتند. فارابی که دستی در ترجمه داشته و یونانی میدانست و با یوحنا بن حیلان، زبان سریانی خوانده بود وقتی به مابعدالطبیعه مراجعه میکند متوجه میشود کتاب مابعدالطبیعه ارسطو، یک کتاب فلسفی است. فارابی در اغراض میگوید اینکه شهرت پیدا کرده است ارسطو کتابی درباره علم ربوبی دارد، درست نیست چون فقط مقاله «لام» آن در جهان عرب ترجمه شده و آنها تصور میکردند که این کل مابعدالطبیعه است. با این تصور رایج ابن سینا با خواندن مابعدالطبیعه سردرگم میشود چون مطالب آن را در اینباره نمییابد، وقتی ابن سینا اغراض را میبیند متوجه این نکته میشود. چون فارابی آن را بیان کرده است و این اشتباه تاریخی را توضیح داده است».
اگرچه برخی از فضلا معتقدند«عوامل ناشناختهای مانند موجزنویسی و خلاصهنویسی مابعدالطبیعه و مغلق نویسی آن و ... باعث شده که ابن سینا این کتاب را نداند و نفهمد». اما بهگمانم این قول اخیر چندان محل توجه نیست.
مشکل از دشواری رسالۀ ارسطو نبود. بلکه مشکل در نوع روایتی بود که حتی ابن سینا را به خطا انداخت. ابن سینا به قصد فهم علم ربوبی از کلام ارسطو کتاب را میخواند و مشکل همینجا بود که اساسا این کتاب ربطی به معرفت ربوبی نداشت! مانند اینکه در کتاب ریاضی که فرمولهای علم ریاضی در آن درج میشود، بهدنبال فرمولهای علم شیمی بگردیم.
چهل بار خواندن این کتاب هم با توجه به تعداد صفحات(۵ صفحه) چندان کار دشواری نیست. گویی کتابی ۲۰۰ صفحهای یک بار خوانده شود. اما از شخصیتی چون بوعلی بعید مینماید! چرا وقتی کتابی را بارها خوانده است و تمام کلماتش را از بر شده است و لابد فهم روشنی از عباراتش پیدا کرده، همچنان دنبال چیز دیگری که تقریبا هیچ است میگشته است؟!
# اندیشه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♨️ نقش مردم در حکمرانی خوب و توسعه پایدار
✍️ دکتر محمدصادق خرسند
🌐حکمرانی، واژهای پر تکرار در تحقیقات علوم اجتماعیِ سه دهه اخیر است که به نوعی حضور پر رنگتر جامعه مدنی در اداره جامعه را تداعی مینماید. حکمرانی را می توان فرایند قاعده گذاری، اجرای قواعد، بررسی، نظارت و کاربست بازخوردها با اعمال قدرت مشروع و به منظور دستیابی به هدف مشترکی برای همه کنشگران و ذینفعان در چارچوپ ارزشها و هنجارها در محیط یک سازمان یا یک کشور تعریف نمود. چگونگی میدان دادن به نظام ارزشی ذینفعان در یک رویه حکمرانی باعث میشود که مدلهای مختلفی از شیوههای پیادهسازی حکمرانی در جهان معاصر مطرح شود که از جمله آنها میتوان به حکمرانی خوب، حکمرانی سالم، حکمرانی متعالی و سایر شیوههای حکمرانی اشاره نمود.
▪️ حکمرانی خوب، مفهومی است که توسط سازمانهای بین المللی در اواخر دهه ۱۹۸۰ وارد ادبیات توسعه شده و بر اساس معیارهای خاص، حکمرانی را حاصل تعامل و ارتباط متقابل دولت و کنشگران جامعه مدنی شامل سازمانهای غیردولتی، بخش خصوصی، گروههای ذی نفوذ و رسانهها جهت نیل به توسعه در هر کشوری عنوان میکند. طبق جدیدترین تعریف بانک جهانی، حکمرانی خوب یا good governance در اتخاذ سیاستهای پیشبینی شده، آشکار و صریح دولت، بوروکراسی شفاف، پاسخگویی دستگاههای اجرایی در قبال فعالیتهای خود، مشارکت فعال مردم در امور اجتماعی و سیاسی و نیز برابری همه افراد در برابر قانون، تبلور مییابد. بهطور کلی میتوان گفت که حکمرانی خوب، تمرین مدیریت سیاسی، اقتصادی، اجرایی و… منابع یک کشور، برای رسیدن به اهداف تعیین شده است. این تمرین دربرگیرنده راهکارها و نهادهایی است که افراد و گروههای اجتماعی از طریق آن، توانایی دنبال کردن علایق و حقوق قانونی خود را با توجه به محدودیتها داشته باشند. در این تعریف از حکمرانی خوب، نقش برجسته مردم به عنوان نهاد اصلی مشارکت کننده در امور اجتماعی و سیاسی دیده می شود. به عبارت دیگر با حضور مؤثر مردم در صحنه سیاسی و اجتماعی است که حکمرانی خوب در عمل اتفاق می افتد و بدون این حضور، به رغم وجود سایر عناصر، حکمرانی خوب در کار نخواهد بود.
➖ سایر ارکان این مدل حکمرانی شامل اجرای عادلانه قوانین، شفافیت، پاسخگویی، وفاق عمومی، کارایی، مسئولیت پذیری و عدالت محوری می باشد. در این مدل، مسئولیت اداره عمومی شهر میان سه نهاد حکومت، جامعه مدنی و بخش خصوصی تقسیم شده است که هر سه مورد از لوازم توسعه انسانی به شمار می روند. همان گونه که عنوان شد، اساس نظریه حکمرانی خوب بر مشارکت مردم در حکومت استوار است. یعنی حکومتی که مردم در آن اداره امور را برعهده دارند. اصل مشارکت از پذیرش این موضوع حاصل می شود که مردم محورِ توسعه می باشند. مردم علاوه بر ذینفعانِ توسعه در ابعاد گوناگون، ابزار و واسطه توسعه نیز به شمار می روند. با این تفاسیر باید اصل مشارکت را، مهمترین اصل حکمرانی خوب عنوان نمود. اصلی که شرط لازم و کافی برای تحقق این نوع حکمرانی به شمار می رود.
ادامه دارد...
#حکمرانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
12.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این روزها این سوال بیشتر مطرح میشه که چه سندی وجود داره که فلسطین غصب شده؟
توضیح بسیار جامع و خوب از فلسطین و نحوه شکل گیری اسرائیل رو با دقت ببینید و منتشر کنید.
از این توضیح هم بگذریم، اگر فلسطین اشغال نشده چرا اجازه نمیدن کسی درباره هلوکاست تحقیق کنه؟ چرا حرف زدن درباره هلوکاست جرم محسوب میشه و زندان داره؟!!! 🤔🌷🌹
✔️ دقیقه ای درنگ
#فلسطین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❌من حسن باقری نیستم
✍️محسن عبدالله زاده
🖊از روز اول با یک پمپ باد فشار قوی طلبه را باد میکردند:
_شما حسن باقری های زمان هستید
_شما معجزه های انقلاب هستید
_و ...
اما محمدرضا هر وقت این حرف ها را می شنید انگار فحشش داده باشی بر آشفته می شد و جلسه را ترک می کرد. یکبار وقتی از یکی از مسولین رده بالای حوزه، این حرف ها را شنید از جا بلند شد و بلند گفت: «آقای محترم من حسن باقری نیستم.»
در جمع وقتی از رشته دانشگاهی سوال می شد بعضی ها با افتخار اسم و رسم رشته و دانشگاه می گفتند و با چشم های قلمبه و به به و چه چه مخاطب مواجه می شدند اما محمدرضا که یکی از نخبه های ایران بود، انگار از گذشته تیره و تارش سوال شده، از پاسخ دادن تفره می رفت.
یک روز تنها گیرش آوردم و علت را پرسیدم.
«می گفت ما کجا و حسن باقری کجا؟
این حرف ها عجب می آورد. ما باید به خاطر این چند سال تاخیر در ورود به حوزه استغفار کنیم، سرمان پائین باشد، از امام زمان عذرخواهی کنیم که دیر آمدیم»
_گفتم شما که در دانشگاه هم، بسیار فعال بودی از بسیج گرفته تا هیئت و گروه جهادی و ...
گفت: « اینها همه برای ارضای نفس و خفه کردن وجدانم بود، مثل کسی که میلیاردر است، اما چند میلیونی کمک فقرا می کند مردم ساده هم برایش به به و چه چه می زنند. در حالیکه میلیون در برابر میلیارد هیچ است.
خواب جنب در حجره برای من با ارزش تر از هزار کار فرهنگی دانشجویی است. من که شرایطش را داشتم باید زودتر می آمدم. نمی دانم به خاطر این چند سال تاخیر، آن دنیا چه جوابی بدهم؟»
_محمدرضا هیچ وقت مصداق این افکارش را به دیگر طلاب دانشگاهی نسبت نمی داد و به همه احترام میکرد اما به خودش خیلی سخت می گرفت و اصلا شوخی نداشت. البته اگر کسی مشورت می خواست خیلی جدی و بی رودربایستی نظرش را میگفت.
یکبار چنتا از بچه های فعال هیئتی که بعضی نوجوان، جوان، کنکوری یا دانشگاهی بودند با کلی پیاز داغ، شروع به تعریف فعالیت هایشان کردند و منتظر تایید و تمجید محمدرضا. اما محمدآقا آب یخ را روی سرشان خالی کرد: «اگر واقعا عشق امام زمان دارید، اگر دغدغه دین دارید، عشق شهادت دارید، امروز تکلیف، واجب عینیتان طلبگی و حوزه است. بسم الله»
بعضیشان که دنبال تایید و ارضای نفس بودند صحنه را ترک می کردند اما آنهایی که واقعا دنبال ادای تکلیف و وظیفه بودند برای طلبگی اقدام می کردند.
پ.ن: این ماجرا برای هر کس درس خودش را دارد برای طلبه یکجور، طلبه دانشگاهی یک جور و برای عموم بچه حزب الهی ها، انقلابی ها، هیئتی ها و ... جور دیگر. همه باید ببینیم تکلیفمان را انجام داده ایم یا کارهای به ظاهر خیرمان هم برای ارضای نفس و وجدانمان است؟؟؟!!!
#حسن_باقری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔶 روانشناسی زرد
تکنیکهای روانشناسی زرد که به اسم توسعهی فردی به خوردت میدن،
مثل حس نعشگی بعد تریاکه!
حالت خوبه و سرمستی،
انرژی زیادی میگیری و قدرت توّهمت سر به فلک میکشه...
بخاطر همین معتاد حرفاشون میشی و اگه یه مدت از این مخدرهای روانی بهت نرسه، درد خماری میاد سراغت که همون افسردگیه!
✍️ محمدجواد محمودی
#روانشناسی_زرد
#شیّادی_مدرن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 خانهی ما فلات فلسطین است
✍️ استاد جواد محدثی
در جبهه نبرد فلسطین،
قلبم ز عشق می تپد، اما
قلب من آتشی است فروزان،
کز لولۂ مسلسل یاران
بیرون به روی دشمن خونخوار می جهد.
اینجا درون جبهه و میدان،
ما، درسهای خوانده ز خون و حماسه را
تکرار می کنیم.
ما خلق خشمگین فلسطین،
با یکدگر برای رهایی
میثاق بسته ایم.
ما وارث شهادت هابیل ،
رزمندگان جبهۂ احرار
آوارگان رانده ز میهن،
با هر صفیرِ تیر،
نیروی پرخشونت دشمن را،
در هم شکسته ایم.
ما زادۂ فلات فلسطینیم
دشمن درون خانۂ ما لانه کرده است.
تاریخ زندگی ،
گویای راز غارت آنان ز گنج ماست،
دنیا گواه راحت آنان و رنج ماست.
اما هنوز، عشق وطن شعله می کشد
در قلب های ما ...
ما خانه مان، فلات فلسطین است.
#مسجد_الاقصی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸مدرسه فکرت، سومین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار میکند:
💠 شکست ترمیمناپذیر (واکاوی سخنان رهبر انقلاب اسلامی در مراسم مشترک دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری)
با حضور:
🔹حجتالاسلام دکتر مهدی ابوطالبی، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)
🔹حسین کاوه، مجری و پژوهشگر علوم سیاسی
📥 لینک پخش زنده اسکای روم:
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
⏰ زمان: چهارشنبه ۲۰ مهرماه، ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۱:۳۰
⏰ مکان: قم، بلوار بسیج، مؤسسه شناخت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
دشمن، دشمن است ...
✍️ احمد اولیایی
🔹الحمدلله این روز ها اخبار مسرت بخشی از پیروزی های جبهه مقاومت در سرزمین های اشغالی به گوش می رسد که دل هر انسان آزاده را شاد می کند. مبارزانی که سال هاست زیر ستم متجاوزان صهیونیست رنج کشیده اند و اکنون ذیل عنایت خداوند توانستند متفاوت تر از گذشته ضربات سنگینی به دشمن بزنند که ان شاء الله این پیروزی ها تا پایان عمر منحوس اشغالگران ادامه یابد.
🔸این روز ها می شنویم برخی، از شادی ایرانیان و دیگر مسلمانان بابت کشته شدن دشمن گله می کنند و این شبهه را مطرح می کنند که «نباید از جنگ و مرگ انسان دیگر حتی دشمن خوشحال شد»!!! هرچند شبهه ای پیش پا افتاده است اما می توان پاسخ های زیر را به آن داد؛
◀️ آیه 18 سوره هود می فرماید: «أَلا لَعْنَةُ اللهِ عَلَى الظَّالِمینَ؛ اى لعنت خدا بر ظالمان باد.» آروزی مرگ و لعن بر ظالمی که دیگر امید اصلاح نیست، طبق این آیه جایز است.
◀️ حضرت نوح در آیه 26 سوره نوح، اینگونه آرزوی نابودی برای کافرین و دشمنان می کند؛ «وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْکافِرینَ دَیَّارا؛ پروردگارا! هیچیک از کافران را بر روى زمین باقى مگذار».
◀️ آیه 2 تا4 سوره روم نیز بر شادی مومنین پس از غلبه بر روم تأکید دارد؛«غلبت الروم ... فی بِضْعِ سِنینَ للهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ بَعْدُ وَ یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُون»رومیان مغلوب شدند. در نزدیک این سرزمین. و پس از مغلوب شدن بار دیگر غالب خواهند شد. در مدت چند سال. فرمان، فرمان خدا است، چه پیش از پیروزى و چه بعد از آن. و در آن روز مؤمنان شادمان میشوند».
◀️ در روایتی نیز در این باب، اینچنین آمده است؛ صفوان جمال بر امام کاظم(ع) وارد شد، امام به وی فرمود: ای صفوان! همه کارهایت خوب است، مگر یک کار. صفوان گفت: آن چیست؟! امام فرمود: کرایه دادن شترانت به هارون الرشید! صفوان گفت: به خدا سوگند من شترانم را در راه باطل، یا شکار و ... به او اجاره ندادم، بلکه برای رفتن به حج این کار را کردم، ضمن اینکه خودم هم همراهشان نشدم و غلامانم را فرستادم. امام(ع) به صفوان فرمود: شترانت در اجاره او هستند، آیا دوست داری هارون زنده باشد تا شترانت را برگرداند و کرایهات را بدهد؟ صفوان گفت: بلی. امام فرمود: همینکه دوست داری او زنده بماند تا شترانت را برگرداند، پس تو با آنها هستی، و کسی که با آنها باشد، جایگاهش جهنم است.(وسائل الشیعة، ج 16، ص 259)
#فلسطین
#مسجد_الاقصی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN