eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
479 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
نویسندگان حوزوی
▫️رسانه فکرت برگزار می‌کند؛ ☑️ گعده بیستم نویسندگان حوزوی و دانشگاهی با حضور 👤حجت الاسلام والمسلم
. . 🖌 پیشینه مهمان گعده نویسندگان حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله حسن‌زاده در سال ۱۳۳۶ در آمل به دنیا آمد و در سال ۱۳۵۴ به حوزه علمیه قم وارد شد. او دروس حوزوی و کتاب‌هایی مانند اسفار، اشارات، تمهید القواعد، فصوص ‌الحکم و مصباح‌ الانس را در محضر پدرش، علامه حسن‌زاده ‌آملی، و دیگر استادان برجسته حوزه فراگرفت. حسن‌زاده در سال ۱۳۶۳ پا به عرصه ادبیات و هنر گذاشت و در این زمینه، آیین نگارش و ویرایش، داستان‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی، ادبیات معاصر، ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات دراماتیک، فیلمبرداری، فیلمنامه‌نویسی، کارگردانی، سینما، نقد و تحلیل فیلم، طراحی، نقاشی، خوشنویسی و عکاسی را نزد استادانی چون نادر ابراهیمی، محمدعلی سپانلو، صفدر تقی‌زاده و مسعود کیمیایی آموزش دید. معاون فرهنگی- هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سردبیر نشریه حدیث زندگی، سردبیر نشریه مهیار، سردبیر نشریات سنجاقک، پوپک و سلام‌ بچه‌ها، سردبیر نشریات دوست ‌خردسال، کودک و نوجوان، دبیر نخستین جشنواره سراسری کتاب کودک و نوجوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، عضو هیأت داوران فیلم دفتر تبلیغات اسلامی در جشنوارة فیلم فجر؛ عضو هیأت داوران جشنواره فیلم اشراق مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام رحمت‌الله علیه، عضو هیأت داوران جشنواره فیلم انجمن سینمای جوان استان قم،عضو هیأت داوران جشنواره سلام دفتر تبلیغات اسلامی، عضو هیأت داوران جشنواره آثار طلاب خارجی جامعه ‌المصطفی و عضو هیأت نظارت بر کتاب کودک و نوجوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله فعالیت هایی است که در از کارنامه مدیریتی و فرهنگی هنری استاد حسن‌زاده است. @HOWZAVIAN
عادت، تغییر نکردن، پند نشنیدن ✍️ زهرا گندمکار انسان وقتی به کارهای روزمره عادت می کند استعداد و خواسته هایش رشد نمی کند و راکد می ماند ،باید آموخت و با هر آموزشی تحولی در درون خود ایجاد کرد و این میسر نمی شود مگر با پند پذیری ،عمل کردن به عمل صالح وخدمت کردن به خلق خدا به امید آنکه با هر عملی تسلط بیشتری بر هوای نفس داشته باشیم. @HOWZAVIAN
🌻خوشه‌ای از عرفان در وصیت‌نامه امام خمینی ✍️ حسین عشاقی، مدرس حوزه در صفحه شخصی‌اش نوشت: 🔸امام خمینی در پیشگفتار وصیت‌نامه سیاسی- الهی خود، وصیت خود را با یک ستایش کوتاه شروع کرده و چنین می‌فرماید «الحمدُ للَّه و سُبحانَك‏» یعنی ستایش مخصوص خدا است؛ در عین حال ای خدا تو از هر ستایشی منزه و مبرّایی! 🔸در دید بدوی، به نظر می‌رسد که بین دو جمله «الحمدُ للَّه» و «سُبحانَك‏» وجود دارد؛ زیرا مفاد جمله اول این است که ، به خدا اختصاص دارد؛ ولی مفاد جمله دوم این است که خداوند از هر ستایشی منزّه و مبرّا است؛ لذا اشکال به نظر می‌رسد که اگر طبق جمله اول، ستایش مخصوص خدا است پس چرا در جمله دوم او از هر ستایشی تنزیه شده و مبرّا می‌گردد!؟ 🔷پاسخ به این اشکال را در مبانی عرفانی امام خمینی باید جستجو کرد. 🔹عرفاء معتقدند ، از هر اسم و وصفی رها است؛ و او، مقام «لا اسم و لا رسم له» است؛ زیرا هر اسم و وصفی بخاطر دلالت بر معنای خاصی، مثل علم، قدرت و حیات، حقیقتی و است؛ 🔸روشن است که مصداق حقیقی هر معنای محدود و متعینی، به حدود آن معنای متعین، خواهد بود؛ حال آنکه «ذات حق» هیچ‌گونه محدودیت و تعینی ندارد؛ 🔸بنابراین «ذات حق» را نمی‌توان این معانی متعین و محدود قرار داد بلکه ‌باید او را از چنین معانی محدود تنزیه کرد؛ حتی اگر چنین معنایی در دید عرفی و فلسفی از معانی کمالی باشد؛ زیرا این کمالات برای او کمال محسوب نمی‌شوند. متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
مدال‌های برنز و قلاده‌های طلا ✍️عباس بابائی «امشب نهم دی ماه ۹۷ از بیت حضرت رهبری با بنده تماس گرفتند و پیام ایشان را به اطلاع بنده رساندند؛ حضرت آقا فرمودند: «دیشب مجدداً فیلم را از شبکه افق دیدم! آفرین آفرین آفرین دست شما درد نکند از قول من به بازیگران سلام برسانید.» این توئیت ابوالقاسم طالبی، کارگردان یکی از سیاسی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای بعد از انقلاب است؛ «قلاده‌های طلا». فتنه‌ی ۸۸ سنگین‌ترین حادثه‌ای بود که غبار غلیظش خیلی از بزرگان حوزه و دانشگاه و هنر و ورزش و سیاست را به وادی تردید و حیرت کشاند تا جایی‌که عده‌ای از ایشان تاب نیاوردند و از قطار مبارک انقلاب پیاده شدند! هیمنه‌ی سنگین جهانی آن فتنه را فقط و فقط روشنگری‌های رهبر حکیم و به میدان آمدن مردم نجیب دفع کرد و الا چه بسیار بزرگانی از طیف‌های متعدد فکری و سیاسی که حامیان فتنه شدند یا خانه‌ی پُرَش ساکتان فتنه! متأسفانه تیرگی آن فتنه بعد از این همه سال هنوز ادامه دارد؛ چراکه باتوجه به فضای ناجوانمردانه‌ای که فتنه‌گران در همه‌ی ساحت‌ها از جمله ساحت هنر و رسانه ایجاد کرده بودند، روایت‌های درخوری انجام نشد؛ روایت‌هایی که بتواند به زوایای متعدد آن بپردازد. اما دردناک‌تر از عدم‌روایت‌ها، عدم‌حمایت‌های فراگیرِ جبهه‌ی انقلاب از معدود روایت‌های ارزشمند آن حادثه بود. دوسال بعد از فتنه، ابوالقاسم طالبی با تعدادی از بازیگرانی که تقریباً می‌دانستند حواشی این فیلم ممکن است سال‌ها رهای‌شان نکند، یکی از بهترین روایت‌ها از آن فتنه را رقم زدند که بارها تحسین رهبری انقلاب را به دنبال داشت؛ اما مع‌الاسف باید گفت عوامل فیلم جز مواردی بسیار معدود، هیچ تکریمی نشدند! دورشان را نگرفتیم! حمایت‌شان نکردیم! در تحریم‌های صنفی به دادشان نرسیدیم! هرچند طالبی در خط انقلاب ماند و گفت: «اگر بندبند استخوانهایم را جدا سازند و اگر سرم را بالای دار ببرند؛ اگر زنده‌زنده در آتش بسوزانندم، هرگز امان‌نامه‌ی لیبرالیسم را امضا نمی کنم و دست از اندیشه‌های نورانی امام‌خمینی و جانشین خلفش حضرت سید علی روحی فداه بر نمی‌دارم.» تکریم‌های بهنگام و چندباره‌ی رهبریِ فرزانه، طالبیِ‌عزیز و حواریونش را محکم وسط میدان نگه‌داشت تا از دل آن «یتیم‌خانه‌ی ایران» متولد شد، اما این خط واجب و مبارک زمانی به سرانجام می‌رسد که به عنوان وظیفه‌ای مکتبی و درخور برای حوزه و هیأت و مسجد و بسیج و جبهه‌ی انقلاب قلمداد شود و الا با «مدال‌های برنزینِ»کم‌رمق نمی‌توان به مبارزه‌ی «قلاده‌های طلا»ی چشم‌پرکن رفت و باید بسان اغتشاشات سال گذشته شاهد برگ‌ریزان دردناک اهالی هنر در خزان سرد غرب باشیم. هیچگاه برق چشمان «ابوالقاسم انقلابی» را آن‌هنگام که در مدرسه‌ی علمیه‌‌ای در مشهد مورد تقدیرِ طلاب قرار گرفت، از یاد نمی‌برم. راستی مدت‌هاست از آقای «حامد زمانی» خواننده‌ی حزب‌اللهیِ این چندسال خبری نیست! @HOWZAVIAN
به دوستان 🖌 «نوشتن» را یک مسأله فطری می دانیم برای این که به آن نزدیک بشویم باید از دیگران بیاموزیم چگونه از این موهبت الهی استفاده کرده اند؛ بد یا خوب البته! لوازم نویسندگی، کتابی است که برای اهل قلم ضروری می‌نماید. @HOWZAVIAN
✏️کتاب گرون! اشتراک کتابخوان گرون! منابع خارجی فیلتر و اشتراک وی پی ان گرون! اینترنت هم گرون! علم بهتر است یا ثروت؟! ✍️ محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
📣 فراخوان جذب نویسنده برنامه جونده ❗️فرصتی استثنایی برای خانم‌ها و آقایان علاقمند به نویسندگی 🎥 «جونده» می‌تونه یه فرصت استثنایی برای دیده شدن مهارت هات باشه. برای کسب اطلاعات بیشتر ، از طریق آیدی زیر اقدام کنید.👇👇👇 @Admin_Sadid_Courses @HOWZAVIAN @sadidmediateam
اگر کسی را دیدید که درک و فهمی فراتر از حد متعارف داشت، حتما از او بپرسید که چه کتاب‌هایی می‌خوانَد ... 🖌 لبخند قلم @HOWZAVIAN
🔴 بشارت‌های امامین انقلاب از سقوط پهلوی تا محو اسرائیل ✍️میراحمدرضا حاجتی، استاد و نویسنده انقلاب اسلامی امام خمینی: قوی باشید و دیگران را تقویت کنید... انفجار عظیم در پیش است! 🔰بعد از گذشت هشتاد و پنج روز از آغاز حملات بی رحمانه رژیم صهیونیستی بر علیه ملت مظلوم فلسطین در غزه؛ سمت و سوی تحولات میدان؛ مطابق با تحلیلها و بشارت های امام خامنه ای میباشد؛ 💠 بلکه باید گفت: جهت گیری تحولات کلان سالهای پیش و پس از انقلاب اسلامی همان است که بیش از نیم قرن قبل امام خمینی قدس سره ترسیم نموده بودند؛ 1️⃣ اکنون رژیم صهیونیستی مستاصل و فرماندهان ارتش و حامیان غربی اش پریشان و گرفتار در باتلاق جنگ پر تلفات غزه و عملیات های دقیق محور مقاومت میباشند؛ در حالیکه نه راه پس دارند و نه راه پیش!!؛ 2️⃣ ادامه و تشدید انشقاق سیاسی و اجتماعی در میان سیاستمداران و فرماندهان ارتش و ساکنین سرزمین های اشغالی ساختار حاکمیتی آنان را به شدت دچار فرسایش کرده است؛ 3️⃣ پیدایش باور نکردنی و متحیر کننده یک قدرت نوظهور بین المللی در یمن؛ که هشت سال جبهه کفر کمر همت به نابودی آن بسته بود؛ هژمونی نظام سلطه را در منطقه مختل و آنها را سردرگم نموده است؛ 4️⃣ کناره گیری و عدم استقبال کشورهای متعدد حتی هم پیمانان سنتی آمریکا از شرکت در ائتلاف دریایی بر علیه ارتش غیور یمن؛ از ترس واکنش افکار عمومی و...؛ بخشی از آثار شکل گیری تدریجی جبهه جهانی به تعبیر امام پابرهنگان در دفاع از مظلومین و آرمان فلسطین است؛ 5️⃣ نظرسنجی ها و مشاهدات میدانی حاکی از افزایش فوق العاده محبوبیت ایران و رهبران شیعی محور مقاومت در کشورهای اسلامی است و این یعنی: شکست و نابودی سرمایه گذاری غیر قابل محاسبه سران کفر جهانی در به حاشیه راندن تشیع انقلابی و اختلاف افکنی بین شیعه و سنی و ساخت ذهنیت منفی در جهان اسلام نسبت به انقلاب اسلامی و امامین آن؛ 6️⃣ سربازان و افسران جبهه جنگ نرم انقلاب اسلامی در شرایط بسیار حساس کنونی و جنگ ترکیبی و روانی دشمنان برای تولید و تزریق یاس به جامعه و خیانت و همراهی کامل جریان غربگرای داخلی با این نقشه؛ نباید حتی برای لحظه ای چشم از نقشه راه انقلاب اسلامی و وعده های صادق امامین آن بردارند؛ باید ضمن امید آفرینی و دوری از یاس و یاس آفرینی؛ خط تواصی به حق و صبر را در جامعه تقویت نمایند؛ 7️⃣ امروز هم باید رهنمودهای امامین انقلاب را نقشه راه حرکت در این مسیر نورانی قرار داد؛ چنانکه امام خمینی قدس سره در زمان غربت و تنهایی تبعید در نجف اشرف و در کوران مبارزه با رژیم سفاک پهلوی در پاسخ به نامه مرحوم آیت الله یزدی ره مرقوم فرمودند: باید از این پایداری تشکر کنم؛ با "اطمینان نفس" به شما آقایان محترم وعده "فرج قریب" می‌دهم!!... آتشی که در کانون سینه‌‌ها و قلب‌ها روشن شده است، خاموش شدنی نیست... ممکن است شماها "شاهد انفجار عظیم" آن باشید؛ لِیَهْلِکَ مَن هَلَکَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحیی مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ.[۱] مأیوس نباشید و به خود یأس را راه ندهید، "قوی باشید" و دیگران را تقویت کنید و "تواصی به صبر" و "تواصی به حق" کنید. خداوند با شما است؛ [۲] [۱] آیۀ۴۲ _سوره‌انفال [۲] مرقومه امام : ۱۳۴۶/۱۲/۱۴ @HOWZAVIAN
اقدام جالب توجه عضو شورای شهر؛ وقت و بی وقت با مردمیم @HOWZAVIAN @serajna
. نقد دلسوزانه فکرت به مجموعه مؤسسه امام خمینی(ره) که قرار است امتداد علامه مصباح(ره) باشند. امیدواریم کارگر افتد... @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ا 🌕عناوین برگزیده حجت الاسلام عبدالله حسن زاده آملی، پیشکسوت عرصه نشریات دینی در بیستمین گعده نویسندگان رسانه فکرت: ✔️مخاطب‌شناسی و ساده‌نویسی از رموز مهم توفیق در نشریه‌داری است.مقاله‌سازی و کتاب‌سازی آفت روزگار ماست. ✔️مسأله مهم در واقع آن است که پیش از هر چیز دیگری مخاطب خود را به خوبی بشناسید و بدانید برای چه کسی قرار است تولید محتوا داشته باشید. ✔️از رموز موفقیت آن است که نیروهای تحریریه اول درک و زبان مشترکی برای فعالیت رسانه‌ای داشته باشند و دوم هم این که بر اساس توانمندی‌ها و علائق، تقسیم کار خوبی بین آنها صورت بگیرد. ✔️اگر در حوزه اندیشه و علوم انسانی قلم می زنید مساله مهم این است که حرف دیگران را به درستی بفهمید و زود دست رد بر اندیشه و تفکر دیگران نزنید، بلکه در نوشتن مطالب یا خودمان پربار باشیم و یا اگر چیزی را نمی‌دانیم سریع قضاوت نکرده و رد نکنیم. ➕مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت» @HOWZAVIAN
🖍 پسری با نشان پدری و صد رنج حوزویسعید احمدی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی «پسر کو ندارد نشان از پدر» درباره‌ی عبدالله حسن‌زاده درست نیست. کم نبوده‌اند قیافه‌هایی که از روی مردمک چشم‌هایم عبور کرده‌اند؛ ولی مانند همه‌ی ماشین‌های یک بزرگ‌راه رفته‌اند و هرگز کاسه‌ی چشمم سرایشان نبوده است. چهره‌هایی هم بوده‌اند که نه بر دیده که در جان نشسته‌اند. شاید اسم و آوازه‌شان گوش فلک را کر نکرده باشد؛ شاید غربت را بر شهرت برتری داده باشند؛ شاید با حکم و امضایی بر مسند و مقامی ننشسته باشند؛ ولی اگر نبودند لنگر این دنیا تاب برمی‌داشت. یک چرخ زندگی لق می‌زد. مهم این نیست که از جاده‌ی صاف و بی‌دست‌انداز بگذری؛ خیلی مهم است که سنگ جلو پای رهگذران را برداری. این‌ها را گفتم تا سر و گوشی آب بدهیم به روند و رویه‌ی جاری در حوزه‌های علمیه و سنت‌های حاکم بر آن؛ مثل سنت تبلیغی که بر منبر و خطابه تکیه دارد. کم‌ پیش می‌آید سازمان روحانیت و روحانیون و روحانیات به‌جز «آنچه هست» به آنچه «باید باشد» فکر کند. میرزا حسن رشدیه، محمدحسن راستگو، سید مجتبی لاری، سید محمدحسین طباطبایی، محمدهادی معرفت، مرتضی مطهری، علی صفایی حائری، حبیب‌الله فضائلی، حسن حسن‌زاده آملی و این دست شخصیت‌ها بر خلاف باد و جهت حوزه رفته‌اند. عجیب این است که هر کدام به «آنچه باید باشد» اندیشیده‌اند. عجیب‌تر هم این‌که کشتی آنان باد موافق نداشت. همین هم به بزرگی و عظمت عزم آنان ضریب می‌دهد. برگردم به اول متن. پسر علامه، پیش‌گام، پیش‌رو و پیش‌کسوت نشریه در حوزه است. حوزه‌ای که هنوز و هنوزتر فضای باز و حمایت ویژه‌ای از فعالان عرصه‌ی قلم و رسانه ندارد. با این وصف و حال عبدالله حسن‌زاده در دهه‌هایی به این جنس و سنخ از ابزارهای تبلیغ رو آورد که هنوزی در کار نبود. این‌که او چگونه توانست با سلام‌بچه‌ها، دوست خاص و صمیمی خردسال، کودک، نوجوان و بزرگ‌سال و من تو بشود، این‌که او با چه ترفند و هنری توانست از حجاب خشک‌اندیشی رایج بگذرد، نکته‌ای است که باید از خود او پرسید. @HOWZAVIAN
📰دکه‌ی تیترخوانی دوشنبه, ۱۱ دی ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
🟢 «زمان شناسی» ویژگی مشترک مصباح و سلیمانی ✍️ احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه از ویژگی‌های مشترک علامه مصباح یزدی و شهید حاج قاسم سلیمانی، «زمان‌شناسی» آنان بود. به همین دلیل: اولاً: در مسائل حوزه تخصصی خود هرگز «غافل‌گیر» نشدند. بلکه همواره جلوتر از زمانه، مقدمات و الزامات مواجهه معقول و اسلام‌پسند با «چالشها» و«مسأله‌ها» را فراهم می‌کردند. علیه‌السلام می‌فرماید: «مَنْ عَرَفَ الْأَيَّامَ لَمْ يَغْفُلْ عَنِ الِاسْتِعْدَاد؛ کسي که آگاه به زمانه باشد، از آمادگی غافل نمی‌شود.». ثانیاً: امور بر آنان مشتبه نمی‌شد و در جریان‌شناسی اندیشه‌ها و حتی عملکردها، منحصربه‌فرد بودند؛ «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِسُ؛ کسی که به زمان خويش آگاه باشد، امور مشتبه بر او هجوم نمی‌آورند.» آنان با بصیرت و تیزبینی و تیزهوشی ریشه‌های جریان‌های فکری و سیاسی و فرهنگی عمده در کشور را به درستی می‌شناختند و در زمان مناسب و بدون لکنت زبان با آنها رویارو می‌شدند. این را می‌توان یکی از رازهای هجمه‌های سنگین داخلی و خارجی علیه آنان دانست. و ثالثاً: هرگز مورد سوءاستفاده افراد و جریان‌های سیاسی قدرت‌طلب قرار نگرفتند. آنان خوب می‌دانستند که پاره‌ای از سلام‌های سیاسیون و قدرت‌طلبان، بی‌طمع نیست! به همین دلیل گفتار و رفتار آنان به گونه‌ای بود که هرگز اجازه نمی‌داد دیگران در آنان طمع کنند و از همین روی به دیدارهای افراد سیاسی و گروه‌ها و احزاب قدرت‌طلب، دل‌خوش نبودند و حتی میلی به چنان دیدارهایی هم نداشتند. @HOWZAVIAN