eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
530 ویدیو
185 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰طلاق عاطفی ✍️ سیدعلیرضاموسوی تعریف طلاق عاطفی زمانی اتفاق می‌افتد که زن و مرد در کنار هم به سردی زندگی می‌کنند هرچند که زیر یک سقف باشند و نسبت به یکدیگر هیچ مهر و محبتی ندارند وقتی زن و شوهر، از « ما» به « من» تبدیل می‌شوند، طلاق عاطفی رخ می‌دهد. در ازدواج نباید یکی در دیگری هضم یا حذف شود و قطعا استقلال « من ِ افراد» باید حفظ شود اما دو طرف می‌توانند با حفظ استقلال و «منِ» خود، «ما» شوند. ازدواج موفق «قرار گرفتن دو من در کنار یکدیگر» است. دلایل ونشانه های طلاق عاطفی عبارتند از: ۱-ازدواج غلط واجباری که از مهمترین عوامل دلسردی و بی مهری بودن نسبت به همسر به شمار می آید. ۲-پرخاشگری و عدم تحمل یکدیگر روایات زیادی داریم که دلالت به نکوهش خشم و پرخاشگری می کند و بالخصوص با همسر و خانواده خود، ۳-دخالت دیگران در زندگی مشترک زوجین باید برای زندگی حریم قائل شوند و به هیچ کسی اجازه دخالت و سرکشی در حریم زندگی خود را ندهند. ۴-منفعل شدن به فضای مجازی و نداشتن سواد رسانه فضای مجازی یک جنگی تمام عیار و از پیش طراحی شده دشمن است و در واقع جنگ شناختی محسوب می شود که مهمترین و ارزشمندترین مقوله ها که از جمله خانواده ، همسر دوستی ، هدف قرار داده و سعی بر ترویج همجنس گرایی از جمله تلاش دشمن است ۵-چشم چرانی چشم چرانی و نگاه گناه آلود به نامحرمان ضربه مهلکی به خانواده می زند،وموجب دلسردی زوجین می شود. ۶-شکاکیت بیش از حد زن و شوهر نسبت به همدیگر که منجر به افزایش بی اعتمادی طرفین می شود. ۷-درشت کردن لغزشهایی یکدیگر ومچ گیری در زندگی مشترک،لغزشهایی از زوجین اتفاق می افتد،که درصورت عدم چشم پوشی واغماض از آنها تنشهای زندگی روز به روز بیشتر می شود. ۸-تمرکز بیش از حد بر شغل و اهمال همسر وعدم تخصیص وقت و گفتگو وابراز محبت ۹-عدم توجه به نیاز جنسی یکدیگر ۱۰-پر توقعی زوجین وانتظارات بیجا و بسیار سخت ۱۱-عدم التزام به واجبات دینی ونبود معنویت در خانواده اینها بعضی از نشانه ها و دلائل طلاق عاطفی است،وممکن است دلائلی دیگر هم وجود دارد که می توان به کتابهای روانشناسی و کارشناسان مربوطه مراجعه کرد راه های پیشگیری از طلاق عاطفی: عوامل پیشگیری از طلاق عاطفی عبارتند از ۱-مراعات یکدیگر است از ابراز محبت و توجه به نیازها و خواسته های جدی همدیگر ۲-بردرباری در ناملایمات. ۳-چشم پوشی از خطاهای یکدیگر. ۴-توجه به رابطه مهم زناشویی که مهمترین واساسی ترین نیاز یکدیگر است. ۵-کم توقعی و قناعت کردن است که در روایت به کنز تمام نشدنی تعبیر شده است. ۶-با کمک همدیگر (و بدون دخالت دیگران)سعی بر برطرف کردن مشکلات زندگی و رفع سوء تفاهم. ۷-ایجاد یک برنامه معنوی و زیارتی. ۸-داشتن برنامه ای جهت تفریح و گردش که به بهبود و ترمیم روحیه زوجین بسیار کمک می کند. ودر نهایت درصدد بودیم که کوچکترین اشاره ای به این معضل خانوادگی بکنیم و تفصیل مطلب را به خواننده محترم بسپاریم،باشد که خانواد های عزیز از این خطر بزرگ مأمون و محفوظ باشند. @HOWZAVIAN
✔️ باز هم مردم ✍️ عباس بابائی «آقا» برای هزارمین! بار از «مردم» و نقش تعیین‌کننده‌ی آنان در حل مشکلات کلان ملی گفتند. مشکل کجاست که علی‌رغم تأکیدات فراوان ایشان بر حضور و نقش مردم، اما اتفاق درخوری نمی‌افتد؟! ۱) رسوبات پهلوی؛ رژیم منحوس پهلوی آن‌قدر بر سر «مردم» زد و آنان را نادیده گرفت و تحقیرشان کرد که بسیاری از «مردم» باور کردند که «رعیت را چه‌کار به مملکت‌داری؟!» شوربختانه هنوز عده‌ای از «مردم» به این باور نرسیده‌اند که «ولی‌نعمت» واقعی آنانند و مسئولان نوکر آنان! یکی از بزرگ‌ترین مصادیق جهاد تبيين که باید توسط رسانه‌های جمعی و اجتماعی و صاحبان تریبون انجام شود، آگاه‌کردن «مردم» به جایگاه خطیر و رفیع خودشان است. ۲) تبختر پهلوی؛ در نظام استبدادی پهلوی، تبختر و تکبر پادشاهان بی‌کفایت به وزیران و مدیران و کارگزاران و کارمندان سرریز شده‌بود و همگی در حوزه‌ی استحفاظی خود یک شاه مطلق‌العنان بودند که «مردم» را چون نوکری بینوا می‌دیدند که پشیزی حق و ارزش نداشتند! مع‌الاسف عده‌ای از مدیران جمهوری اسلامی با یقه‌های دیپلمات و محاسن آنکادر، همان تفرعن پهلوی را به یادگار برده‌اند! ای‌کاش در این دولت که نگاه و رفتارش به «انقلاب خمینی» نزدیک‌تر از باقی دولت‌هاست، برای تحقق شعار «گشت ارشاد مدیران»، کمیته‌ای تام‌الاختیار و بی‌رحم تشکیل شود تا کوچک‌ترین بی‌حرمتی و مانع‌تراشی مدیران در هر رده‌ای نسبت به «مردم» را برنتابد و با قوانین قوی آنان را مایه‌ی عبرت دیگران کند! ۳) تلمبار قوانین؛ یکی از معضلات جدی که نفَس «مردم» را در گلوگاه‌های اقتصادی بند آورده، حجم فراوان قوانين دست‌وپاگیر است! قوانینی که بخشی از کارمندان دولت را تبدیل به رباتی بی‌تحرک و بی‌اراده کرده و دست‌وپای عده‌ای دیگر را که نمی‌خواهند ربات باشند، از پشت بسته‌است! ای‌کاش مجلس جدید بیش از وضع قوانین جدید، کمر به هرس‌کردن قوانین فراوان دست‌وپاگیر موجود ببندد! ۴) آهن سرد عدالت؛ اختلاس‌گران‌بی‌شرم و قانون‌دان‌های قانون‌گریز بی‌شرف و سرمایه‌داران زالوصفت بی‌درد، با خیانت‌هایی که در عرصه‌های اقتصادی بر «مردم» روا داشتند، انگیزه و اعتماد آنان را برای حضور در میدان‌های اقتصادی سوزاندند! ورود مقتدر قوه‌ی عدلیه و مبارزه‌ی نفس‌گیر و شفاف و قاطع و پشیمان‌کننده با دزدان اعتماد «مردم»، می‌تواند مرهمی باشد بر زخم‌های آنان و مقدمه‌ای برای ایجاد «جهش تولید با مشارکت مردم.» ☑️ @HOWZAVIAN
🔰 ارائه محتوا با فُرمی آموزنده ✍️ روح الله متوسل امروز در جلسه قرائت قرآن در مسجد به تفسیر آیات ۶۳ و ۶۴ از دهمین سوره قرآن که رسیدیم، این قصه شنیدنی با قالبی شنیدنی‌تر را خواندم که ✳️ یکى از دوستان امام صادق (علیه‌السلام) نقل مى‌کند: امام (علیه‌السلام) فرمود: پیروان این مکتب، در لحظات آخر عمر چیزهایى مى‌بینند، که چشمشان با آن روشن مى‌شود! راوى مى‌گوید: من اصرار کردم چه چیز مى‌بینند؟ و این سخن را بیش از ده بار تکرار کردم، ولى در هر بار امام تنها به این جمله قناعت مى‌کرد: «مى‌بینند»...! در آخر مجلس رو به سوى من کرد و مرا صدا زد! فرمود: مثل این که اصرار دارى بدانى چه چیز را مى‌بینند؟ عرض کردم: آرى قطعاً!... سپس گریستم. امام به حال من رقّت کرده گفت: آن دو را مى‌بینند. اصرار کردم کدام دو نفر؟ فرمود: پیامبر (صلى الله علیه وآله) و على (علیه السلام) را، هیچ انسان باایمانى چشم از جهان نمى‌پوشد، مگر این که این دو بزرگوار را خواهد دید که به او بشارت مى‌دهند، سپس فرمود: این را خداوند در قرآن بیان کرده. سؤال کردم در کجا و کدام سوره؟ فرمود: در سوره «یونس»، آنجا که مى‌گوید: «الَّذینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ * لَهُمُ الْبُشْرى فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الآْخِرَةِ» (کافى، جلد۳، صفحه۱۲۸) ✅ فارغ از اصل محتوای آیات و بشارتی که به اهل ایمان داده شده، فُرم و روش پاسخگویی امام جالب توجه و آموزنده است؛ اینکه امام با روش ایجاد انگیزه، اصرار مخاطب را برای رسیدن به جواب برمی‌انگیزد، به گونه‌ای که حال رقیق او را برای پذیرش و قدردانی از مطلب، مستعد می‌کند! و این خود راهکار مهم و دقیقی است که در باب تعلیم و تعلم موضوعیت دارد. 👈 سَری بزنید @HOWZAVIAN
🔍 سفر به روسیه و چند نکته علیرضا داودی 💠 بدلیل برنامه‌ای اکنون در مسکو هستم و اتفاقا چند روزی در ساختمان مجاور محل حمله تروریستی حضور داشتم 🔸چند نکته برایم جالب بود: ۱. علی رغم تدابیر دائم امنیتی در سطح شهر اینکه این افراد با سلاح به محل ساختمان مورد نظر رسیدند خیلی عجیب است که‌ نشان دهنده وجود افراد نفوذی در ساختمان مورد نظر است و تا کنون ۴ نفر از عوامل امنیتی ساختمان دستگیر شده‌اند. همزمان‌ دو کنسرت در حال برگزاری بود که یکی از آن‌ها‌ مربوط به یک خواننده آذربایجانی بود و اتفاقا مسائل امنیتی در آن کنسرت به مراتب جدی‌تر و دقیق‌تر انجام شد اما این سالن از نظر امنیتی خیلی خلاءهای جدی داشت. ۲. نگاه‌ مردم روسیه بعد از حمله نسبت‌ به‌ ایران بسیار‌ مثبت است و در گفتگوها با مردم در مترو و غیره به وضوح این مطلب بیان می‌شد اما نگاه نسبت به اهل تسنن و تاجیک‌ها و برخی دیگر از اقوام به شدت منفی‌ است. ۳. گروه‌های سنی مذهب برای جلوگیری از اوج‌گیری ضدیت با آن‌ها اقدامات فرهنگی زیادی کرده‌اند. ۴. نگاه‌ نسبت‌ به عربستان به شدت متزلزل است ولی قطر وضعیت خوبی دارد. ۵. پوتین بسیار محبوب است و جوانان نگاه خوبی به او دارند علی رغم تلاش‌های رسانه‌ای غرب. ۶. کنش رسانه‌ای دولت بسیار جالب و تاثیر گذار بود مخصوصا برای برگرداندن حس امنیت و تبدیل این واقعه به یک اهرم علیه ناتو و اوکراین. ۷. بدتر از همه‌ اینکه سفارت‌ ایران و نمایندگی‌های دیگر‌ ایران در روسیه قافیه بازی رسانه‌ای را باخته‌اند و اقدامی‌ برای استفاده از موقعیت نمی‌کنند این در حالی است که ما با یکی‌ دوتا کنش کوچک در فضای نرم افزارهای اختصاصی خود روسیه مانند VK واکنش خوبی گرفتیم. @HOWZAVIAN
✔️ حاشیه‌نگاریِ آنتی‌سکولار ♨️ از ابتدای جنگ غزه تا به امروز که بیش از 30 هزار مظلوم فلسطینی به شهادت رسیده‌اند و هر روز خبرهای ناگواری از سرزمین غزه به گوش می‌رسد، عده‌ای از متحجرین (سنتی‌ها، برائتی‌ها، تشیع انگلیسی‌ها، انجمن حجتیه‌ها و... ) و متجددین (شبه روشنفکران حوزوی، اسلام‌رحمانی‌هاو... ) حوزوی که همگی زیر پرچم سکولاریسم برای خود جا خوش کرده‌اند، روزه سکوت اختیار کرده و حتی شهامت و غيرت انسانی نداشته‌اند که پیامی علیه جنایات رژیم صادر کنند؛ اما همین جماعت عافیت‌طلب و اشراف پیشه در فتنه حجاب چه جامه‌ها از خود دریدند. ⭕️ به یاد این حکایت از عبید زاکانی افتادم که : فردی میخی را سر و ته روی دیوار گذاشته بود و می‌کوبید. میخ در دیوار فرو نمی‌رفت. دیگری که شاهد این ماجرا بود، گفت: چه کار می‌کنی؟ این میخ که برای این دیوار نیست. این میخ برای دیوار روبروست". ✍️ د. ب @HOWZAVIAN
✍️سادات طهماسی مگر این‌ها زن نبودند!؟ مگر درد شما، دفاع از زن و حقوق زن نبود!؟ اما زن ایرانی کجا و زن فلسطینی کجا!؟ وقتی پیراهن یک زن ایرانی را با حمایت منافقان داخلی، بی‌اطلاعی و جو زدگی جوانان علم کنی، می‌توانی یک کشور را به آشوب بکشی. اما زنان غزه به چه کارت می‌آیند!؟ کشور آنها نزدیک به یک قرن است که زیر سلطه بمب و موشک‌های شماست. آری شما برای تبدیل شدن ایران به وضعیتی مانند غزه از زنانش حمایت و برای فوت یک زن، گریبان چاک می‌کنید. اما در مقابل بی‌شرمی عده‌ای حرام زاده، به زنان روزه‌دار غزه خفه خون گرفته اید. شرم بر انسانیت و دفاع از حقوق زن، وقتی در چنین شرایط اسفناک و فاجعه‌آوری سکوت کند. این است همان شعار زن زندگی آزادی شما!! @AFKAREHOWZAVI @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مذهب و ملیت نهایی.mp3
7.64M
📻نسبت میان مذهب و ملیت 🔹رابطه میان میان میلت و مذهب در سال های نیمه دوم قرن بیستم میلادی از موضوعات جنجالی مطالعات ایران معاصر بوده. جامعه شناسان عموما دو ضلع ملیت و مذهب را در صدر عواملی می دانند که سبب احساس همبستگی و انسجام توده های مردمی می شود. 📎 شماره 124 حکمتانه را اینجا بشنوید. @HOWZAVIAN
🔴 لذات حسی؛ لذات‌ معقول؟! ✍️ علی خسروی 🔻کامجویی آدمیان از «لذات‌ حسی» یا «مادی» چندان در رهن «دانش» و «شناخت» نیست؛ یک کودک بی‌دانش و حتی حیوانات هم به خودی خود ملتفت خوش‌طعمی یا بدطعمی یک غذا می‌شوند! سعدی در گلستان می‌گوید: غلامی را دیدم دست و دهن بسته‌اند، علت را پرسیدم، گفتند: آزادش کنیم صوت خوشی دارد، وقتی می‌خواند شتر‌های تشنه به عشق او از آب خوردن باز می‌مانند و تلف می‌شوند، و بعد می‌گوید: اشتر به‌شعر عرب در حالتست و طرب گــــر در تـو نیست اثر طبــع جانــوری «طبع جانوری» کانون درک و دریافت لذات حسی و مادی است که در انسان و حیوان مشترک است. 🔻اما جان‌مایۀ لذات «فرا حسی» یا «معقول» [مثل روزه‌ ماه مبارک] متوقف بر «شناخت» و «دانش» است؛ یعنی برای کامجویی از این لذات، ابتدا باید خیمه در چمن‌زار «دانش» و «شناخت» زد و اِلا جز زاری و زحمت چیز دیگری ندارد. به قول مولوی: این «محبت» هم نتیجه «دانش» است کـی گـزافـه بـر چنیـن تختـی نشست ؟! یعنی آدمیان به هر میزان که فروتنی ورزیده، «دانایی‌‌» خود را ارتقاء دهند، میزان درک‌شان از «لذات‌برتر» و «معقول» نیز‌ افزایش می‌یابد. 🔻از دیگر سو اگر انسان‌ها، هر قدر فراتنی نشان داده، بدمستی کنند و شناخت‌شان از مفاهیم معقولی چون «روزه»، «نماز» و حتی «حجاب» و.. پایین و نازل باشد امکان لذت‌بری‌شان نیز کمتر و کمتر و حتی گاه آن عبادت منزجر کننده می‌شود. 🔻به همین دلیل است که «روزه گریزی» یا «دین‌گریزی» و یا حتی در مرتبتی بالاتر «دین‌ستیزی» برخی، نشان دهنده روشنفکری یا شجاعت یا جسارت‌ بالای‌ آنان نیست، بلکه نشان بی‌دانشی و «بی‌سوادی» و گواه به زمین‌ چسبیدگی‌ آنان است. (اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ_به خاک زمین چسبیده‌اید. ۳۸/توبه). 🔻بدین منوال می‌توان گفت: تفاوت افراد با یکدیگر به میزان ثروت، قدرت، مدرک و شهرت‌شان نیست، بلکه به «آگاهی‌‌شان» است: جــان نباشد جـــز خبر در آزمـون هرکه را افزون خبر جانش فزون جــان ما از جــــان حیوان بیشتر ازچه؟ زان رو که فزون دارد خبر @HOWZAVIAN
📋هموطن بی‌حجاب من ✍️ احسان نیله چی امروز که وسط پاساژ راه می‌رفتی و چشم مردهای هوسران را به خود جلب کرده بودی که هیچ کدامشان تو را «باشرافت» نمی دانند، فقط دلم برایت سوخت! دلم سوخت که چطور ساده‌دلانه در ذهنت فرو کردند با برداشتن روسری و لخت کردن سر و گردنت، به آزادی و حقوق زنانگی‌ات رسیده‌ای! از اینکه چطور تو را فریب دادند که آنچه «لذت مردها» است یعنی: لخت دیدن زن‌ها.. را در ذهن تو به عنوان «حقوق زن‌ها» غالب کردند! من فقط دلم برایت سوخت که چطور از این همه حق و حقوقت مثل، حق آرامش، حق امنیت، حق محیط پاک، حق مترو و اتوبوس امن، حق انسان، حق خانواده سالم و… فقط «حق لخت شدن» را به عنوان «حقوق زن» به تو فهماندن. خواهرم ،برادرانه و دلسوزانه به تو میگویم:حجاب برای تو ،مثل صدف است برای مروارید.مروارید وجودت را مفت به دیده دیگران نفروش... @HOWZAVIAN
☑️ نقش فضاسازی شهری در ترویج فرهنگ دینی ✍️ میلاد حسن‌زاده ▪️فردی سیگاری برنامه‌ای در تلویزیون راجع به مضرات سیگار دید. تماشای آن برنامه باعث شد کمی ترسیده و در فکر فرو رود. همسرش که ناظر ماجرا بود، پرسید: "چه شد؟" در جواب گفت: "خیلی ترسیدم." همسر پرسید: "خب حالا تصمیمت چیست؟" پاسخ داد: "دیگر از این به بعد تلویزیون نمی‌بینم." ▪️این طنز تلخ اشاره به قسمتی از وجود انسان دارد به نام "گرایشات". اگر بخواهیم سیر رفتار آدمی را مورد بررسی قرار دهیم، به سه ساحت "بینش" (باور)، "گرایش" (اراده، میل، عواطف و...) و "کنش" (رفتار) تقسیم می‌شود که جمع دو ساحت اول، کنش را به همراه دارد. ▪️در این داستان، مشاهده برنامه تلویزیونی، بینش مرد را نسبت به مضرات سیگار افزایش می‌دهد. اما این افزایش بینش، به تنهایی برای ترک سیگار کافی نیست. گرایش و اراده مرد نیز برای ترک سیگار لازم است. اما گرایش مرد به سیگار، قوی تر از گرایش او به ترک آن است. ▪️اصل و اساس و تعیین کننده رفتار و عاقبت آدمی، "بینش" است تا جایی که رسول گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: «وَ اِنَّما يَرْتَفِعُ الْعِبادُ غَدا فِى الدَّرَجاتِ وَ يَنالونَ الزُّلْفى مِنْ رَبِّهِمْ عَلى قَدْرِ عُقولِهِم» همانا بندگان به میزان عقلشان در روز قیامت به درجه بالاتر نائل و به پروردگارشان نزدیک می‌شوند. اما این اصل تعیین کننده وقتی که با "گرایش" صحیح همراه نشود، به مرحله رفتار نمی‌رسد، خصوصاً اگر از ساحت فردی عبور کرده و این مسئله را در جامعه بررسی کنیم. 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
💢رنسانس دوره امام حسن ✍️سید جواد محمدزاده 🔹شنیده اید که علیه السلام؛ دوبار تمامی دارایی خویش را در راه خدا دادند؟؛«خَرَجَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِی(ع) مِنْ مالِهِ مرَّتَینِ» و این بخشش در زندگی این امام از همه قطعات آن درخشنده تر است! 🔸روی دوم سِکّه معاویه بن ابی‌سفیان با راه انداختن کارناوال و و علیه امام حسن مجتبی علیه السلام؛ دوران رنسانس تغییر حکومت الهی را به فراهم کرد. اتهام ثروت اندوزی به امام حسن مجتبی علیه السلام یکی از ابر پروژه های طراحی شده دستگاه تزویر؛ معاویه بن ابی سفیان بود که با تدبیر امام و یاران مجاهد او به کریم اهل بیت علیه السلام تغییر ماهیت داد. {فَاَمَّا الزَّبَدُ فَیَذهَبُ جُفآء؛ این کف روی آب میرود پی کارش نابود میشود. وَ اَمّا مایَنفَعُ النّاسَ فَیمکُثُ فِی الاَرض؛(۱) آن چیزی که نافع است، آن چیزی که حیات مردم به آن است، یعنی آن آب روان، آب زلال، آن میماند. حقیقت این‌جوری است، حقیقت پیروز خواهد شد} @HOWZAVIAN