eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
523 ویدیو
182 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
تا اوج رسانده اند نادانی را کشتند رفیقان سلیمانی را با امر ولی به کامشان می ریزیم با اذن خدا زهر پشیمانی را ✍ طاهره ابراهیم‌نژاد @shaeranehowzavi
16.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 💠 دعای دین‌شناسی ✍️ حمید احتشام بسیاری از افکار و اندیشه‌های دینی محصول قرائت یا روایت خاصی از دین و سنت دینی است. اگر محقق هستیم باید روایت‌های دیگر را نیز دید و شنید و بررسی کرد و آنگاه از بین آنها اندیشه دینی را انتخاب کرد. دلیل افراط و تفریط‌های بعضی جماعت مذهبی، عدم شناخت کافی نسبت به الگوهای دینی است. این جماعت معمولا روایت خاصی را از دین و دینداری شنیده و افکار خود را مبتنی بر آن برپا کرده‌اند. از این جهل مرکب به خدا پناه می‌برم. @HOWZAVIAN
کوتاه درباره قالب و محتوای منابر واعظ بزرگ تهران؛ 🔺دعای شیخ حسین انصاریان برای روحانیونی که باعث بریدن بخشی از مردم از طلاب شدند! ✍ حمید خیبری ▫️شبکه سه هر سال مراسم احیای شیخ حسین انصاریان را به شکل زنده پخش می کند؛ امسال نیز تهرانی ها در خیابان و کوچه های منتهی به حسینیه همدانی ها آمده بودند تا با واعظ شهرشان شب زنده داری کنند. 🔹یکی از نکات جالب توجه شیخ حسین در این شب ها، دعاهای طولانی و البته فارسی وی می باشد که با دعاهای مرسوم انتهای سایر منابر متفاوت است. وی در این دعاها برای لوکوموتیو رانان و خلبانانی که خسته به منزل رسیده و الان خواب هستند دعا می کند؛ برای کارگران شهرداری و مردمی که تحت فشار گرانی همچنان بندگی می کنند دعا می کند و برای شهدای حادثه تلخ اخیر در سوریه و ... 🔸او امشب باز هم دعای متفاوتی کرد: او از خدا خواست بعضی هم لباس های او را که عمدی یا سهوی با کارهایی که کرده اند یا حرف هایی که زده اند باعث دوری مردم از طلاب و روحانیتی شده اند که تقصیری نداشته اند و الان همان آقایان در خواب هستند یا تلویزیون منزلشان خاموش است و صدای شیخ حسین را نمی شنوند در ثواب این احیاها شریک کند! ▫️فارغ از کم و کیف دعاهای شیخ حسین، استفاده حداکثری از دعا به عنوان رسانه ای برای پیام رسانی و بالا بردن جایگاه دعا در اذهان مخاطبین قابل تقدیر است؛ او دانش آموخته صحیفه سجادیه است... 🔹نکته مهم دیگر منابر این واعظ شهیر و محبوب، همنوایی با وضعیت روزمره مخاطبانش می باشد؛ او در مواعظ خود در خلأ و بریده از متن زندگی مردم سخن نمی گوید و اینکه این مردم در عین فراگیری فساد در جهان امروز و نیز فشار معیشتی زندگی می کنند همیشه جزو پیش فرض های وی هستند؛ مثلا امشب می گفت این مردم که در چنین وضعیتی زندگی می کنند نباید به هیچ وجهی طرد شوند و الان صرفا دوره جذب حداکثری می باشد و لاغیر! 🔸زبان بدن شیخ حسین هم همیشه تماشایی است؛ حرکت ابرو و چشمانش (کارگردان تلوزیونی همیشه نمای بسته و نزدیک با او را به تناوب حفظ می کند)، حرکت دست و انگشتانش و صدای ویژه اش در کنار فضل و سواد حوزوی و حدیثی وی منجر به اثرگذاری بیشتر او می شود. @HOWZAVIAN
💢انجمن سواد رسانه طلاب با همکاری موسسه بین المللی هاتف شرق برگزار می‌کند: 💠نشست «بررسی ابعاد فرهنگی_اجتماعی سفر داودکیم به ایران» ▪️استاد: سرکار خانم حیدری (سردبیر فصلنامه مطالعات راهبردی کره جنوبی) ⏰زمان: دوشنبه، 1403/1/20، ساعت: 15:30 📍مکان: قم، خیابان بسیج، بعد از خیابان شهید تراب نجف‌زاده، پلاک ۲۴۵، طبقه پنجم 📲جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر مراجعه فرمایید: 🆔 @savade_rasane 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔 @savad_rasaneh
💠 اندیشه‌ی آیه الکرسی ✍️محمدمهدی دستورانی از کودکی به ما گفته‌اند آیه الکرسی را برای محافظت بخوانید. علاوه بر آثار حقیقی و معنوی‌ای که دارد، شاید بشود از زاویه‌ای جدید به آن نگاه کنیم. در آیت الکرسی می‌خوانیم: 🔸«لاتَأخُذُه سِنَةٌ وَ لا نَومٌ»: لحظه‌ای چرت یا خواب سبک ندارد، لحظه‌ای از ما غافل نمی‌شود؛ 🔹«لَه ما فی السَّماواتِ و ما فی الأرضِ»: فقط برای اوست هرآنچه در آسمان‌ها و زمین است؛ 🔸«یَعلَمُ ما بَینَ أیدیهِم وَ ما خَلفَهم»: هرآنچه پیش‌رو و پشت‌سر مخلوقات باشد، او می‌داند؛ او آگاه بر زندگی تمامی مخلوقات و کائنات است؛ 🔹«وَسِعَ کُرسِیُّهُ السَّماواتِ و الأرضِ»: تخت حکمرانی او، بر آسمان‌ها و زمین گسترده است؛ 🔸«وَ لایَؤُدُهُ حِفظُهُما»: نگهبانی و نگهداری آسمان و زمین بر او سخت و گران نیست؛ 🔹« وَ هُوَ العَلِیُّ العَظیمُ»: و اوست بلندمرتبه و بزرگ. این آیات و معانی چه به ما می‌فهمانند؟ می‌گوید خدای شما، پروردگار جهان و قدرت مطلق است. همه‌ی موجودات و کائنات و عالم، در مقابل او عبد و مطیع و دست‌بسته و تسلیم هستند. این‌ها یعنی چه؟ یعنی از راه‌های مختلف، نگرانی ما را از خطرات احتمالی می‌گیرد و ایمانمان را با این تذکرهای پی‌درپی بیشتر می‌کند. دلمان قرص و محکم می‌شود که اگر صلاحی و خیری بهتر درکار نباشد، قطعا قطعا این دست قدرت خدا اجازه نخواهد داد اتفاقی برای من بیفتد. اگرهم صلاح و خیری در رخ دادن حادثه‌ای وجود داشته باشد، دست قدرت خدا، آن خیر و صلاح من را مدنظر می‌گیرد و در آینده خواهم دید که این خیر و صلاح، می‌چربید بر آن خیر و صلاحی که در ذهن من بود؛ چرا که: «اللهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا، یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إلَی النُّورِ»: خدا خودش سرپرست مؤمنان است؛ از ظلمات تاریکی‌ها خارجشان می‌کند به سوی نور و روشنایی. و خود خداست که تاریکی‌ها و روشنایی‌ها و مسیر رسیدن ما را بهتر از هرکسی می‌شناسد. (با برداشتی از تفسیر حضرت‌آقا) @HOWZAVIAN
اهمیت دهه آخر ماه مبارک رمضان ✍️ بابک شکورزاده 🔴 وجه اشتراک ادعیه دهه آخر ماه رمضان: 1- یقینی که از قلب خارج نشود. 2- در خواست ایمانی که زائل کننده شک باشد. 3- رضایت به آنچه که قسمت انسان شده است. 4- طلب حفظ شدن از آتش جهنم. 🔷 متن دعا که در بعضی موارد الفاظ مختلف است ولی همین مفهوم را دارد: ♦️«... أن تهب لي يقينا تباشر به قلبي و إيمانا يذهب الشك عني و ترضيني بما قسمت لي و آتنا في الدنيا حسنة و في الآخرة حسنة و قنا عذاب الحريق‏... »♦️ تأکید بر این مسائل نشان از اهمیت خاصی دارد که این ویژگی‌ها واجد آن هستند و در هر شب تکرار می‌شود. 🔷ارزش ایمان و یقین یقین و ایمان دو نعمت بزرگی است که اصلا زندگی بدون آن‌ها بی معناست. اگر این‌ها نباشد حیرت و سردرگمی وجود انسان را فرا می‌گیرد و می‌تواند انسان را به پوچی برساند. به عبارتی سرچشمه خیرات و برکات، ایمان و یقین است و اصولا آن چه که انسان را به سوی عمل کردن در راه رضای خدا سوق می‌دهد همین شاخصه است. ♦️ثمره راضی بودن به قسمت خداوند راضی بودن به آنچه که خدا قسمت انسان کرده از صفات بسیار پسندیده‌ای است که مومن حقیقی باید دارای این ویژگی باشد. روحیه رضایتمندی است که قناعت را در وجود انسان نهادینه می‌کند و انسان را شاکر خداوند قرار می‌دهد. 🔷عذاب جهنم درخواست خیر دنیا و آخرت و دور بودن از عذاب، نکته دیگری است که در ادعیه دهه آخر ماه رمضان وارد شده است. ♦️درخواست دور بودن از عذاب جهنم از دعاهایی است که در ادعیه مختلف - اعم از ماه رمضان و غیر آن- آمده است. یکی از سخت‌ترین‌ عذاب‌ها این است که انسان گرفتار آتش شود. این مطلب در دنیا هم صادق است، چه برسد به آخرت که آتش آن با آتش دنیا قابل مقایسه نیست. شاید بتوان این نکته را از روایات و ادعیه فهمید که آن‌قدر عذاب جهنم دردناک است که جا دارد انسان در زمان‌ها و مکان‌های مختلف از خدا بخواهد که از آتش دور بماند. @HOWZAVIAN
📘 معرفی یادداشت‎های شناختی ✍️ محمد بحرینی 🔻استعمار ذهن newspaper.hamshahrionline.ir/id/206665 🔻استعمار دیجیتال newspaper.hamshahrionline.ir/id/208512 🔻اتاق هیپنوتیزم newspaper.hamshahrionline.ir/id/209688 🔻کلیک روی اعصاب و روان newspaper.hamshahrionline.ir/id/205338 🔻نوجوانان آنلاین، والدین آفلاین newspaper.hamshahrionline.ir/id/207412 🔻مقایسه‌های مجازی، مشکلات حقیقی newspaper.hamshahrionline.ir/id/207633 🔻حجاب معاصرت، چگونه مانع کلان‌نگری می‌شود؟ newspaper.hamshahrionline.ir/id/205627 🔻رسانه مصنوعی یا Synthetic Media hamshahritraining.ir/article/4150 🔻جایگاه نظریه بازنمايی در جنگ شناختی hamshahritraining.ir/article/415 @HOWZAVIAN
✌️پیروزی به وقت قدس✌️ ✍️حجت الاسلام امین بهرامی تبدیل روز جهانی قدس به‌عنوان یک فرهنگ در مقابل مفاهیم غربی موجود در دنیا؛ در عالم کنونی، تفکرات کرم‌خورده‌ای وجود داده که این تفکرات دارای مفاهیمی رسوب زده هستند. یکی از این ایده‌ها، تفکر جداسازی منافع ملی و احزاب سیاسی از روح دیانت و ارزش‌های انسانی است که متأسفانه برخی حاکمان دولت‌های اسلامی به دلیل هم‌پیمان شدن با دولت‌های غربی روح دین و ارزش‌های اسلامی و انسانی را در خود کشته‌اند و حاضر نیستند فریاد بزنند که منافع ملی و مباحث سیاسی از حقوق مدنی و ارزش‌های والای انسانی و دینی جدا نیستند. متن کامل @HOWZAVIAN
7.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 یک وجب فاصله کجا، یک دنیا تفاوت در انسانیت کجا ... ✍️ محسن بختیاری فاصله ها را باید کم کرد ... حرف درستی است. من و تو شاید اختلاف سلیقه ها و فاصله رفتارهایی داشته باشیم. شاید تو از برخی کارهای من متنفر باشی، شاید بعضی کارهای تو اعصاب من را به هم بریزد، اما هیچ کدام از اینها نباید موجب شود یادمان برود ما انسان هستیم. نگفتم هر دو مؤمن هستیم، نگفتم هر دو مسلمان هستیم، حتی نگفتم هر دو ایرانی هستیم، گفتم هر دو انسان هستیم. یعنی مخاطب من می تواند یک مسیحی در قلب اروپا یا حتی یک یهودی در آمریکای لاتین باشد. ⭕️ نقطه مشترک من و شماست. ما در عین حال که کمی با هم فاصله داریم در باورها و رفتارها، اما یک نقطه مشترک داریم و آن هم انسانیت است. همه ما یک دشمن مشترک داریم که مرزهای ضد انسان بودن را رد کرده. نیاز به سند آوردن یا حتی اسم آوردن ندارد. ⭕️ هر کداممان باید کاری کنیم. زور دارد برای ما انسان ها که یک ضد انسان این قدر قلدرانه جلوی انسان ها بایستد و عربده بکشد. می توانی کمک مالی کن. می توانی قلم به دست بگیر و بنویس. می توانی حرف بزن و انسان های دیگر را هم بیدار کن. می توانی برای انسان های مظلومی که در سنگر اول انسانیت جان می دهند و خونشان رو زمین نقاشی می کشد، دعا کن. راستی روز این انسان ها در پیش است. اگر هنوز تصمیم برای حضور نگرفته ای، کمی با انسانیت خودت خلوت کن. می بینمت ای انسان مهربان 🌸 @HOWZAVIAN
🔻ابهام دانشجویی ✍️ مجید ابطحی دانشگاه تبریز، دانشکده‌ی علوم انسانی و اجتماعی؛ آن زمان کاخ سفید هم می‌گفتند! ۱۵سال پیش وقتی وارد این دانشکده شدم تصور نمی‌کردم روزی با لباس روحانیت دوباره همین جا بیایم. امروز خاطرات دوران کارشناسی را مرور می‌کنم، قدم به قدم این دانشگاه برایم خاطره است، از سلف و ساختمان مرکزی و مسجد دانشگاه گرفته، تا سینمای دانشگاه و کتابخانه مرکزی و ژیمنازیوم و... . 🔹فارغ از همه‌ی اینها آن‌چه الان در ذهنم برجسته است، ابهامی ست که در طول ۴سال دانشجویی همیشه با من بود، ابهام در هدف که آخرش قرار است چه‌کار کنم؟ ابهام در هویت که نقش من دراین جامعه چیست؟ ابهام در رشته و چندین ابهام دیگر... . باخودم میگویم دانشجویان امروز هم همین ابهام را دارند؟ کاش جواب منفی باشد، اما بعید است! همان استادان و همان نظام آموزشی و همان نهادهای فرهنگی، دغدغه‌ی هویت‌دهی به دانشجو را دارند؟ اصلا هویت دانشجو را چگونه تعریف می‌کنند؟ درسِ خوب؟ نمره‌ی خوب؟ مدرک خوب؟ و... همین؟ از نگاه تمدنی چه خبر؟ دانشجویِ زمان ما که در این فضاها نبود، الا تعدادی از بچه‌های بسیج و حوزه‌ی دانشجویی! 🔹با کمی اغراق می‌توانم بگویم آورده‌ی علمی و مادیِ ۴سال رشته‌ی مدیریت جهانگردی(گردشگری) در دانشگاه تبریز، برای من، نه همه، تقریبا هیچ بوده؛ تقریبا را هم برای این گفتم که تجربه‌های زندگی با دانشجوها و اساتید مختلف را، اولا اندوخته‌ای مفید می‌بینم که هنوز هم به دردم می‌خورند ثانیا از مهم‌ترین دست‌آوردهای حضور در دانشگاه برای یک طلبه همین است که بداند "دانشگاه خبری نیست!" @HOWZAVIAN
🖌اقدام مذبوحانه، ذلیلانه و ... ✍️ حجت میرزاده درباره جنایت اخیر صهیونیست در حمله به سفارتخانه ایران، ضمن تبریک و تسلیت شهادت سرداران عزیزمان چند نکته را باید در نظر داشت: 1️⃣اولین نکته، حضور پر رنگ و جدی ایران در پیروزی های بدست آمده در میدان غزه است، برخلاف القائات عده ای که مواضع و اقدامات ایران در قبال غزه منفعلانه و ضعیف و ناکارآمد است، این جنایت نشانگر اینست که صهیونیست ها (وهمه بازیگران منطقه) ضربه های حزب الله و حشدالشعبی و انصارالله را واقعا و مستقیما ضربه های ایران میداند. لذا برای انتقام و توقف آنها به ایران حمله میکند. نشانه دیگر این مطلب، بیانیه قسام است که به صورت رسمی و جدی شهید زاهدی را جزء مأثرین بزرگ طوفان الاقصی و مؤسسین جبهه مقاومت معرفی کردند. 2️⃣این اقدام میتواند ذلیلانه باشد که سرداران نظامی را در خانه و یا در غیر میدان جنگ میزنند، و جرأت مردانه در میدان جنگیدن ندارند چون توانش را ندارند. اما از طرفی هم میتواند جسورانه باشد که این سردار را به صورت رسمی در سفارتخانه زده اند و مخفی هم نکرده اند، وخوب میدانند که حمله به سفارتخانه رسما حمله به خاک کشور و اعلان جنگ است. 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
😔 «مهارت‌های جهاد تبیین حلال» برخی کانال‌های حوزوی، کار روزانه‌شون تقویم، انتشار یک حدیث و نهایتا یکی دو پیام بازنشری... به عنوان یک طلبه نمی‌دانم دلیل راه‌اندازی این صفحه‌ها چیه؟ و آیا اداره کننده این کانال‌ها حقوق‌شون بی‌شبهه است؟ پیشنهاد می‌کنم مرکز مدیریت حوزه، جشنواره ای به نام «مهارت‌های جهاد تبیین حلال» راه‌اندازی کند؛ بهتر از جشنواره هنرهای آسمانی کارکرد دارد. 🌻نخبگان، استادان و دوستان‌تان را به دعوت کنید.👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6