eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
482 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌کند: ⬅ به مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله مطهری(ره) 🔰حکمرانی اسلامی در اندیشه استاد شهید مطهری 🎤حجت‌الاسلام دکتر نجف لک‌زایی 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱ ساعت ۲۰ 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.siasi _______________________ 🔰علم دینی از منظر شهید مطهری 🎤دکتر رمضان علی‌تبار 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱ ساعت ۲۰ ____________________________ 🔰بررسی تحلیل انتقادی مفهوم آزادی نزد اگزیستانسیالیسم با تأکید بر دیدگاه شهید مطهری 🎤حجت‌الاسلام دکتر جمال سروش 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱ ساعت ۱۷ 🖇حضوری و مجازی 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
✔️ تشکل بانوان نویسنده دفاع مقدس راه‌اندازی شد لیلا محمدی نویسنده کتاب «زلال» از آغاز به کار تشکل بانوان نویسنده انقلابی در حوزه ادبیات دفاع مقدس خبر داد. همان‌طور که می‌دانید تاکنون کتاب‌های زیادی در حوزه دفاع مقدس و شهدا نوشته شده و به چاپ رسیده است. اما اجماع و هم‌افزایی بین نویسندگان این کتاب‌ها که اغلب هم خانم هستند، وجود نداشت. از طرفی بحث حقوق مادی و معنوی صاحبان اثر بود، همچنین قوت کارها و کتاب‌ها. هرچند بسیاری از این کارها قوی بودند، اما در کنار آنها کارهای ضعیفی نیز وجود داشته است. به نظر می‌رسد که دلیل عمده این موضوع، فقدان تخصص لازمِ نویسنده برای نوشتن کتاب‌هایی در این زمینه است. به همین دلیل با ایجاد تشکل «بانوان نویسنده»، جمعی از بانوان که در عرصه ادبیات دفاع مقدس فعال‌اند را گردهم جمع کردیم. ما بانوان، ذوق، انگیزه و توانایی لازم برای قلم‌فرسایی درباره شهدا را داریم، اما نیاز به توانمندسازی هست تا قلم قوی‌تری برای نوشتن از انقلاب و شهدا پیدا کنیم. همین که یک بانوی نویسنده وقت می‌گذارد و برای یک شهید کتاب می‌نویسد، ارزشمند است؛ اگر او توانمندتر شده و تخصص‌ بیشتری در عرصه نویسندگی اعم از عناصر داستان و خاطره داشته باشد، قطعاً می‌تواند کتاب‌های بهتری نوشته و بدین واسطه خوانندگان را به خواندن آثار بیشتری در این زمینه ترغیب کند که در این صورت، حق شهید هم ادا می‌شود. در این تشکل، بانوانی که در کل کشور در این عرصه فعالیت می‌کنند را گردهم آوردیم. خوشبختانه تاکنون استقبال بسیار خوبی از سوی بانوان نویسنده صورت گرفته و به این تشکل پیوسته‌اند. تاکنون 110 خانم در این تشکل حضور دارند که حوزه اختصاصی‌شان دفاع مقدس و شهدا است. عمده آنان کتاب‌هایی در گذشته نوشته‌اند و اکنون نیز با آموزش‌های مهارت‌محور، مشغول نگارش کتاب‌‌های جدیدی در حوزه دفاع مقدس‌اند. طی هماهنگی‌ای که با مؤسسه طلوع حق داشتیم، بانوان نویسنده مشغول گذراندن دوره‌ آموزشی داستان استاد سرشار هستند. در قدم بعدی، بحث سواد رسانه، دوره خاطره‌نگاری و خاطرات شفاهی، همچنین دوره‌های داستان‌نویسی پیشرفته را خواهیم داشت. در کنار فعالیت‌های تخصصی ادبی، در حال پیگیری برای دریافت مجوز از وزارت کشور هستیم تا بتوانیم این فعالیت را گسترش بدهیم و حمایت‌ها و خدمات برای بانوان نویسنده انقلابی در قالب سازماندهی شده ادامه پیدا کند. @HOWZAVIAN
🔰معنای آشوب در دانشگاه غرب ✍️ سید عبدالله هاشمی 🔸به نظر می رسد دنیا شرایطی شبیه سال 1356 ایران را سپری می‌کند و سرعت حوادث پیش بینی آینده را سخت کرده است؛ اما به طور قطع می‌توان گفت جهان در حال حرکت به سوی تجربه ملت ایران در 22 بهمن سال 1357 با مقیاسی جهانی است. متن کامل @HOWZAVIAN
📌دوره جدید ژئوپلیتیکی با انقلاب اسلامی ✍️ مرتضی رجائی سال ۱۳۵۷ در ایران، نه رژیم پهلوی، نه نظام استکبار و نه حتی خود مردم، باورشان نمی‌شد که با پیروزی این انقلاب، جهان وارد یک دوره جدید ژئوپلیتیکی شود. شاید معترضان این روزهای دنیا هم وسط بازه گذار به دوران جدید عالم باشند و خودشان حواسشان نیست! شاید هم با نگاه به تجربه انقلاب اسلامی، به پیروزی امیدوارند! @HOWZAVIAN
🔺سلامتی و مستی؟! ✍️ بابک شکورزاده 🔹خبر مسمومیت تعدادی از پزشکان در شیراز به دلیل مصرف مشروبات الکلی تقلبی، خبری بود که در روزهای اخیر منتشر شد و پای دادستانی را نیز به میان آورد. 🔹این خبر از این جهت بسیار جای تأسف دارد که چرا چنین گناه بزرگی این‌قدر عادی شده که کسانی که مثلا جزو اقشار فرهیخته و خواص جامعه هستند اینگونه تن به چنین عمل شنیعی زده‌اند. 🔹جالب این است که معمولا این نوع پرونده‌ها از این جهت بررسی می‌شود که چرا مشروب، تقلبی بوده و سعی، در برخورد با عوامل آن است. 🔸کسی که مشروبات الکلی یا اصطلاحا شراب درست می‌کند و یا مصرف می‌کند، هر دو مجرم هستند؛ نفس کار جرم است؛ حالا فرقی نمی‌کند که تقلبی باشد یا اصل! 🔹درست است کسی که تقلبی تولید می‌کند جرمش بیشتر است و حرام اندر حرام می‌شود؛ ولی نباید طوری تلقی شود که فقط سازنده مشروب تقلبی مجرم است! @HOWZAVIAN
🔺تنبیه نخبه‌ی خطاکار ✍️ دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بین المللی قم ۲۹ پزشک متخصص در یک میهمانی مختلط، شرب خمر کرده‌اند! یکی مرده یکی به کما رفته و بقیه هم بستری شده‌اند! در خبرها آمده که مشروب‌فروش را به خاطر فروش جنس ناخالص دستگیر کرده‌اند! اما روش اسلامی مواجهه این است که هم با مشروب‌فروش برخورد شود و هم شرابخواران در ملأ عام حد زده شوند. تا عبرتی برای دیگران شود. @HOWZAVIAN
🔘 روز روان‌شناس تسلیت ✍️ علی مهدیان 🔹علم روان‌شناسی و اساسا هر علمی را در بستر تمدن غرب، هم میتوان بر اساس کارکردش و هم فلسفه پشتیبانش، توصیف کرد. 🔹مثلا روان‌شناسی به تعلیم و تربیت کمک میکند تا مکتب آموزشی درست کند. آموزش و پرورش هم قرار است انسانی تربیت کند که بتواند غایتهای تمدن مدرن را محقق کند. غایت تمدن مدرن، مثلا قراردادن حاکمیت یک نهادهایی است اعتباری، که مثل بت‌های دوران جاهلی به دست یک جمع خاصی اداره میشوند و همه بشر را برده خود میکنند. اراده اینها به جای حق مینشیند و اینگونه استکبار پا میگیرد. روان‌شناسی وقتی مثلا خیال را و اراده را و خلاقیت را جای اراده مینشاند و سر از مکاتب مختلف تربیتی در میآورد چنین هیولایی در نهایت میسازد. 🔹روان‌شناسی باید آدم تابع و اسیر سبک خاص زندگی تربیت کند. آدمهای شرطی شده یک نسل آن بودند، آدمهای اسیر فضای ذهن جمعی و دنیای خاص ذهنی گشتالتی یک نسل بودند و همینطور و همینطور... روان شناسی امروز در خدمت فضای مجازی و مدیریت افکار عمومی در یک دنیای ظاهرا آزاد و پر از روابط است. برای روان شناس مهم است که مثلا نقش عقیده و ایمان را بر سلولهای مغز حتی بیابد که بتواند مدیریتش کند. روان‌شناس امروز تولیداتش چه از جنس توصیفات چه از جنس فرضیات چه از جنس توصیه ها، تکمیل کننده یک کلان پروژه مدیریت ذهن و افکار عمومی است که بعد، راحت با شعار دموکراسی و لیبرالیسم بتوانند اراده ای را بر همه تحمیل کنند. کمی عمیق تر، اما همان پروژه استکبار و بردگی. 🔹روان شناسی از این جهت که در این دنیایی که همه به هم و به خودشان غریبه اند و خود را گم کرده اند به خود انسان فکر میکند و از قبل روان آدمی به مدیریت او میاندیشد رویکرد مهم و جالب توجهی است که کاش روزی در خدمت حق و وحی قرار گیرد اما دقت کنیم فعلا تعبیر «الطبیب النفسی» یا همان روان شناس ما را به اشتباه نیندازد، او صاحب علم‌النفس نیست و انسان‌شناس نیست و نمیتواند باشد چون ذات انسان تا افق «او ادنی» سرمیساید و «من عرف نفسه فقد عرف ربه» را بر سجده‌گاهش نشانده است و روان‌شناس حداکثر به کمی بالاتر از جسد فکر میکند حتی وقتی به ناخودآگاه میاندیشد. 🔹دنیای ما دردش با این روان‌شناسی مداوا نمیشود بلکه اساسا دنیای ما با همین روان شناسی‌اش دردمند است و این علم هم بخشی از آن درد عمیق بشر امروز است. اینکه حالا با آن چه کنیم مساله من نیست فعلا بد نیست به چیستی‌اش فکر کنیم، من که حقیقتا بایدن مفلوک و ترامپ دیوانه و‌ بی بی(نتانیاهو) جانی را استعاره خوبی میدانم برای فهم و شناخت این دنیای روانی، این تمدن غربی که برای برده هایش نیز به قول خودشان ذاتا دوران افسردگی و اضطراب را ساخته است. و انسانها به اندازه ای که آمیخته به آن شوند مثل پزشکان شیرازی اند که امروز با شراب دستسازشان یا مست میشوند یا مسموم یا بیهوش و یا میمیرند و با همین حال هم میخواهند مداوا کنند جسم آدمهای بیگناه اطرافشان را. این اتفاق تلخ در میان پزشکان و این وضع دیوانه وار و روانی جهان امروز همگی نشان میدهد روز روان‌شناس را باید تسلیت گفت به همه تمدن ذاتا مسموم غربی. من به «انقلاب درمانی» ایمان دارم. برای من «الطبیب النفسی»، انقلاب خمینی است. این حقیقت را دست‌کم نگیرید او میتواند همه گستره تمدنی و همه سطوح مختلف علوم و همه لایه های حیات بشری را مداوا کند. همین و بس. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎙 شماره هفت: افق تمدنی - بخش دوم 🔹 راوی: مجید نقدی ‌ مجید نقدی در این شماره، به بهانه پرسش «مهم‌ترین دغدغه تمدنی اکنون و آینده ایران چیست؟» با دکتر حبیب‌الله بابایی به بحث و گفت‌وگو پرداخته است. ‌ 📎 شنوتو 💠 تهیه شده در دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران 🔸 تدوین: مریم رضایی ‌ @HOWZAVIAN @RadioVad
☀️ هزینه‌ی فرهنگ ✍️مجید ابطحی پنج شش سال پیش با یکی از اقوام دور که تازه آشنا شده بودیم در یک جمع فامیلی بودیم؛ تقریبا بی‌مقدمه و بی‌ربط گفت: پولی که از حقوق‌های ما کم میشود، میرود سوریه و عراق. کمی بعد سراغ بودجه‌ی حوزه‌های علمیه رفت... ✔️ متن کامل @HOWZAVIAN
🔺به بهانه‌ی مرگ یک پزشک ✍️ محمد دهقانی شورکی دانش و حرفه‌ی ، پناه هر انسانی است که از درد به ستوه آمده. بخشی از درمان درد انسان در گرو دانش و یافته‌های تجربی است اما بخش دیگری از آن را باید در رشد یافتگی شخصیت و اخلاق پزشکی دنبال کرد. پزشکی صلاحیت اخلاقی نداشته باشد ، یقینا نمی‌تواند درمانگر خوبی باشد. اخبار این روزها از جامعه‌ی پزشکی شامل: ۱.مهاجرت‌های بسیار بالا ۲.خود کشی‌های قابل توجه ۳.دریافت زیرمیزی ۴.سبک زندگی بسیار مرفهانه ۵.بیماری تراشی و اقدام به الزام بیماران برای هزینه‌های بی‌مورد ۶.تجویز عمل‌های جراحی که ریسک فوت در آن هست در صورتی که هیچ ضرورتی ندارد. ۷.فرار مالیاتی ۸. و اخیرا عدول از ارزش‌های فرهنگی، اخلاقی و دینی مانند مصرف مشروبات الکلی توسط ۳۹ پزشک؛ زنگ خطری برای رنگ باختگی این تعهد اخلاقی در این قشر است. ✔️متن کامل @HOWZAVIAN
☑️ یک بام و دو هوای مروج اسلام رحمانی! ✍️مرتضی حسینی در آنتی سکولار نوشت: ‼️آقامیری استوری گذاشته که باید با هم مهربان باشیم و با گذشت، گردنه‌ها را رد کنیم! ⁉️خیلی هم عالی! حرف درستی زده! اما سوال اینجاست که چرا خودش عامل به این حرف نیست؟ چرا ادمین صفحه اینستاگرامش را چند ماه زندانی کرد و با هزار شرط و شروط برگه آزادیش را امضا کرد؟ مگر کلیدواژه تکراری و مشمئز کننده او «ببخشیم» و «امام حسین قاتل خودش را هم می‌بخشد» نبود؟ ⁉️ چرا در جلسه سخنرانی، اجازه نقد و سوال به مخاطبین خود نمی‌دهد و با فریاد و نعره ساکتشان می‌کند؟ چرا وقتی مجوز کاریش صادر نمی‌شود از صدر تا ذیل نظام را محکوم می‌کند و عربده می‌کشد؟؟ چرا نمی‌بخشد و با نجابت از کنارش عبور نمی‌کند؟ چرا نسخه اسلام رحمانی او فقط برای دیگران کار می‌کند؟ ▫️و هزاران چرای دیگر که بگذریم بهتر است. @HOWZAVIAN
🔘 آخوند‌ها به چه دردی می خورند؟! ✍️ جواد حاجی اکبری قسمت اول: هنگامی که من وارد حوزه شده بودم، افرادی که من و استعدادم را می‌شناختند، می‌گفتند: اصلاً دوره آخوندی گذشته و این کار چه فایده‌ای داره؟ من خوشحال بودم که مسائل و گرفتاری‌هایم را از اول برایم می‌شماردند. بعد از خطبه طولانی آنها می‌گفتم: این حرف‌ها را قبول دارم و بهتر از شما هم می‌دانم و چون اینها را دانسته‌ام مجبور شدم در این راه بیایم. اگر به اندازه احتیاج، روحانی و آخوند داشتیم که به من احتیاج نبود، حال شما هم باید بیایید تا این زمینه پر شود و به اندازه احتیاج و نیاز اجتماع، فقیه در دین تهیه شود و آنگاه به کارهای دیگر بپردازیم؛ چون اجتماعی که مغز و قلبش گرفتار است، فکر و روحش علیل است، نمی‌توان برایش لباس قشنگ و وسائل قشنگ و مدرن و تکنیک پیشرفته درست کرد؛ چون این تکنیک پیشرفته با این فکر مسموم و قلب آلوده جز به نابودی و هلاکت ما خدمت نمی‌کنند، جز تیغ دادن در کف زنگی مست نیست.! و در اینجا بود که همان خطبه سرایان زبردست با بیچارگی می‌گفتند: آخر ما کار داریم و بار داریم و فلان داریم و بهمان داریم و من گفتم وقتی که انسان کارهای زیادی پیش رو دارد، باید به ترتیب «الاهم و فالاهم» شروع کند و با ملاک اهمیت جلو بیاید. مگر این تربیت و آدم سازی‌ها و درمان دردها بی کاری است. این بزرگترین نیاز و بزرگترین احتیاج و در نتیجه بالاترین کار است. آخر آدم‌هایی که از درون پوک و فاسد شده‌اند، طبیب و مهندس می‌خواهند چه کار؟!! (علی صفایی حائری؛ عین_صاد، آیه های سبز، ص 204) گفته شده است که تیموریان برای احترام به روحانیون زمان خود، به آنها «آخوند» می‌گفتند، صفویان این سنت را اجر نهادند، اما قاجاریان مفهوم آن را گسترش دادند و در دوره پهلوی، حرمتش کاسته شد و حتی مورد استعمال استهزاءآمیز پیدا کرد! ظاهراً از زمان پهلوی‌ها این سؤال را بین مردم رواج دادند که؛ آخوند‌ها به چه دردی می‌خورند؟؟!! البته چیزی نگذشت که سید روح الله، جواب عملی محکمی را به آنها داد. اما اینک در آستانه روزهای پایانی ثبت نام حوزه‌های علمیه بر آن شدیم تا این سؤال غبار گرفته شده را جوابی دیگر بدهیم. روحانیت شیعه، در طول تاریخ، خدمات شایانی به انسانیت کرده است؛ چه در وادی علم و چه در وادی عمل. در ادامه به برخی از مهمترین عناوین این خبر اشاره میشود: الف: خدمات علمی: از قرن سوم (غیبت صغرا) تا کنون چهره‌های شاخصی از روحانیت و فقها را داریم که مجاهدت بسیاری در دنیای علوم دینی داشته و همواره نامشان ورد زبان‌ها بوده است. شیخ صدوق، عباس سمرقندی، ابن قولویه، ابن ابی عقیل، شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ ابوجعفر طوسی، ابن البراج، محقق کرکی، مقدس اردبیلی، سید مهدی بحرالعلوم، شیخ جعفر کاشف الغطاء، شیخ مرتضی انصاری، میرزای شیرازی بزرگ و صدها عالم دیگر که چون ستارههای درخشانی، آسمان تاریک جهالت را روشنایی دادند. همه این فرزانگان، در سایه اوصاف پیشرو، چهره ماندگار روزگار شدند: ترویج مسائل حلال و حرام الهی بدون دخل تصرف، ترویج علوم قرآن و اسلام و اهل بیت در بین مردم، جمع‌آوری و نگهداری علوم قرآنی و اسلامی و آثار و احادیث پیامبر(ص) و سنت و سیره معصومین با امکانات اندک، مهمترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کج‌روی‌ها، رسیدگی به محرومان، مقاومت در برابر ظلم و ستم و ... ب: خدمات عملی: خدمات عملی روحانیت در سطوح مختلف جاری بوده است؛ چه در سطح خدمات اجتماعی مانند تأسیس مدارس، مساجد، مراکز فرهنگی، بیمارستان و کمک به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان. خلاصه اینکه اینان در تعمیر بلاد و تأمین عباد تلاش‌های فراوانی را به منصه ظهور رسانده‌اند. @HOWZAVIAN
مدرسه اندیشه ورز رحا برگزار می‌کند: 💢نشست دوم (روایتِ قانونی حجاب) 🔸سلسله نشست‌های مدرسه اندیشه‌ورز رحا 1️⃣ حجاب در حکمرانی دینی با تاکید بر اندیشه و مواضع رهبر انقلاب 👤 حجت الاسلام سعید صلح میرزایی؛ عضو مجلس خبرگان رهبری ⏰ساعت ۱۵ ============================= 2️⃣ سلبریتی و مسأله حجاب و عفاف 👤دکتر مهدیه شادمانی؛ دکتری روابط بین الملل و مدرس دانشگاه ⏰ساعت ۱۵:۳۰ ============================= 3️⃣ زوایای حقوقی مسأله حجاب 👤حجت الاسلام دکتر رضا محمدی کرجی؛ مدیر گروه حقوق و فلسفه احکام مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات ⏰ساعت ۱۶ ============================= 4️⃣ حدود فقهی مداخله در حجاب بانوان 👤حجت الاسلام دکتر حسین بستان؛ مدیر دفتر مطالعات جنسیت و جامعه ⏰ساعت ۱۶:۳۰ ============================= 🎙 دبیر جلسه: سید محمدامین نورانی ⌛️ زمان: سه شنبه 11 اردیبهشت ماه ساعت 15-17 📍 محل برگزاری در بستر اسکای روم ============================= 🔗 لینک ورود به اتاق جلسه ============================= جهت پاسخ به سوالات به لینک زیر مراجعه فرمایید: @adm_schl 🌐 رحا مدیا 👈 عضو شوید👇🏻 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | توییتر 🆔 @rahamedia
📚 پهلوان میدان اندیشه ✍️ سیدمحمدامین نورانی ▪️ آنچه که سبب می‌شود تا اندیشمندان، وارد عرصۀ نظریه‌پردازی و تولید فکر شوند، اندیشه‌های سیاسی و اجتماعیِ برآمده از تحولات همان عصر است. ▪️از همین رو می‌توان شهید مرتضی مطهری را به سبب سبک و نوع مواجهه با سایر افکار، پهلوانی در عرصۀ فکر، در زمانۀ خودش، یعنی عصر انقلاب اسلامی و تحولاتِ پیش و پس از آن دانست. ▪️ نقش بی‌بدیل شهید مطهری در تحولات فکری و تاریخیِ انقلاب اسلامی به عنوان یکی از افراد تأثیرگذار در احیای تفکرات اسلامی، در جامعه‌ای که پیوسته مورد هجوم افکار و ایده‌های غربی و شرقی قرار می‌گرفت، غیرقابل تحریف و انکار است. ▪️ از ویژگی‌های زمانۀ ایشان، وجود جریانات و گروه‌های مختلف فکری و اجتماعی بود؛ به همین علت برای احیای مبانی اصیل دین مبین اسلام، تلاش‌های وافر و مخلصانه‌ای داشتند و با شناسایی نیازهای روزِ جامعه و موشکافی دقیق آنها، به طرح پاسخ‌هایی جدید و نو برای آن نیازها می‌پرداختند، که در نوع خودش بی‌نظیر بود... 📎 متن کامل اینجا @HOWZAVIAN
📌 ایستاده در برابر التقاط و انحراف ✍️ دانیال بصیر، پژوهشگر حوزوی آنچه که سبب شده بود تا مرحوم آیت‌الله مطهری(ره) مقابله با اندیشه‌های التقاطی را اصل قرار دهد، کاردانی و تبحر جدی ایشان در مباحث فکری و اندیشه‌ای و داشتن یک ذهن جوال در مباحث فلسفی بود؛ که می‌توان در ذیل همین سخن، به مقابلۀ فکری شهید مطهری با اندیشه‌های التقاطی مارکسیستی – اسلامیِ علی شریعتی اشاره کرد، یعنی همان چیزی که سبب شده بود تا گروهک فـرقـانِ دلباختۀ شریعتی، کینه ایشان را در دل بپروراند! 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
❇️ جهان بینی اسلامی نقطه ثقل محتوای آموزش و پرورش ✍️ محمدرضا بابایی رهبر انقلاب برای اولین بار سال 79 در دیدار با جمعی از طلاب حوزه علمیه قم سپس در سال های 93 و 97 و 1401 پیگیر تغییر مفاد کتب درسی بودند، نگاه ایشان این است که:" این نسل با این هدف بسیار بزرگ باید دارای هویت ایرانی- اسلامی، اعتقادات محکم و عمیق، دارای اعتماد به نفس، خودساخته، هوشیار در برابر تمدن‌های منسوخ شده شرق و غرب، دانشمند و کارآمد باشد تا بتواند آن تمدن عظیم را شکل دهد". برای رسیدن به تمدن اسلامی مسیری باید طی شود که عبارت است از: فلسفه، تولید فکر، تولیدعلم، تمدن؛ وقتی که ما از اندیشه و فلسفه حرف می زنیم یعنی انسان را مدنظر داریم، انسان آزادانه انتخاب بینش می کند ولی مجبورانه به سمت آن بینش می رود، حال تمام دعواها بر سر این است که این بینش چه چیزی باشد؟ بینش از آموزش فلسفه شروع می شود، با این توضیح مشخص می شود که چرا رهبری اولین درخواست تغییر مفاد کتب درسی را بین طلاب حوزه علمیه قم مطرح می کنند، ایشان می گویند: "فلسفه‌ی اسلامی فقه اکبر است؛ پایه‌ی دین است؛ مبنای همه‌ی معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است؛ لذا این باید گسترش و استحکام پیدا کند و برویَد". 🔗 متن کامل در صفحه‌ی انسانِ فلسفی @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎁 هدیه به مناسبت هفته گرامیداشت معلم 📚 کامل ترین لیست کتب شهید مطهری در ایتا 📣 ۶۰ عنوان کتاب رایگان از ایشان ۱. آزادی معنوی 👈 دانلود ۲. احیای تفکر اسلامی 👈 دانلود ۳. اخلاق جنسی 👈 دانلود ۴. اسلام و نیازهای روز (۲ جلد) 👈 دانلود ۵. اصول فلسفه و روش رئالیسم (۵ جلد) 👈 دانلود ۶. امامت و رهبری 👈 دانلود ۷. امدادهای غیبی در زندگی بشر 👈 دانلود ۸. انسان کامل 👈 دانلود ۹. انسان و سرنوشت 👈 دانلود ۱۰. آشنایی با قرآن (۱۴ جلد) 👈 دانلود ۱۱. آینده انقلاب اسلامی ایران 👈 دانلود ۱۲. بررسی نهضت‌های اسلامی 👈 دانلود ۱۳. بیست گفتار 👈 دانلود ۱۴. پاسخ‌های استاد به مساله حجاب 👈 دانلود ۱۵. پانزده گفتار 👈 دانلود ۱۶. پنج مقاله 👈 دانلود ۱۷. پیامبر امّی 👈 دانلود ۱۸. تعلیم و تربیت در اسلام 👈 دانلود ۱۹. توحید 👈 دانلود ۲۰. جاذبه و دافعه علی 👈 دانلود ۲۱. جهاد 👈 دانلود ۲۲. حج 👈 دانلود ۲۳. حکمت‌ها و اندرزها (۲ جلد) 👈 دانلود ۲۴. حماسه حسینی (۲جلد) 👈 دانلود ۲۵. خاتمیت 👈 دانلود ۲۶. ختم نبوت 👈 دانلود ۲۷. خدمات متقابل ایران و اسلام 👈 دانلود ۲۸. داستان راستان (۲ جلد) 👈 دانلود ۲۹. درس‌های اسفار (۶ جلد) 👈 دانلود ۳۰. ده گفتار 👈 دانلود ۳۱. زن و مسائل قضایی و سیاسی 👈 دانلود ۳۲. سیری در سیره ائمه اطهار 👈 دانلود ۳۳. سیری در سیره نبوی 👈 دانلود ۳۴. سیری در نهج البلاغه 👈 دانلود ۳۵. شرح منظومه 👈 دانلود ۳۶. شش مقاله 👈 دانلود ۳۷. عدل الهی 👈 دانلود ۳۸. عرفان حافظ 👈 دانلود ۳۹. علل گرایش به مادی‌گری 👈 دانلود ۴۰. فطرت 👈 دانلود ۴۱. فلسفه اخلاق 👈 دانلود ۴۲. فلسفه تاریخ (۴ جلد) 👈 دانلود ۴۳. قیام و انقلاب مهدی 👈 دانلود ۴۴. کلیات علوم اسلامی (۳ جلد) 👈 دانلود ۴۵. گفتارهایی در اخلاق اسلامی 👈 دانلود ۴۶. گفتگوی چهارجانبه 👈 دانلود ۴۷. مساله حجاب 👈 دانلود ۴۸. مساله ربا و بانک و بیمه 👈 دانلود ۴۹. مساله شناخت 👈 دانلود ۵۰. معاد 👈 دانلود ۵۱. مقالات فلسفی 👈 دانلود ۵۲. مقدمه جهان‌بینی اسلامی (۶ جلد) 👈 دانلود ۵۳. نامه تاریخی به امام خمینی 👈 دانلود ۵۴. نبرد حق و باطل 👈 دانلود ۵۵. نبوت 👈 دانلود ۵۶. نظام حقوق زن در اسلام 👈 دانلود ۵۷. نظری بر نظام اقتصادی اسلام 👈 دانلود ۵۸. نقدی بر مارکسیسم 👈 دانلود ۵۹. هدف زندگی 👈 دانلود ۶۰. ولاء ها و ولایت ها 👈 دانلود ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا در بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی👈 عضو شوید @dostaneketab
⭕️ استاد خستگی‌ناپذیر ♦️مرحوم فرج‌نژاد غالبا شب‌ها بیدار بود و پس از ادای فریضهٔ صبح و مقداری استراحت، از منزل خارج شده و از جلسه‌ای به جلسه‌ای، از محلی به محلی و از کلاسی به کلاس دیگر می‌رفت. 🔻 وقتی شب‌ها بر می‌گشت، کودکانش خوابیده بودند و او پس از صرف شام تازه برای بررسی و رد فیلم‌های ضددین سینمای غرب یا نگارش کتاب زمان پیدا می‌کرد. ایشان حتی در روز جمعه هم کار را تعطیل نکرده و به صحبت با افراد مختلف یا مباحثه علمی می‌پرداخت. ✍️ سعید سلیمی، پژوهشگر تاریخ اسلام @HOWZAVIAN
. 📌 جمع دوگانه‌ها در عقلانیت شهید مطهری ✍️ محمدرضا بابایی، پژوهشگر فلسفه و کلام معمولا مردم در جاممعه ای که زندگی می کنند دائم با دوگانه هایی دست و پنجه نرم می کنند که خیلی از آن ها ساختگی است مثلا حجاب و اقتصاد، اصولگرا و اصلاح طلب و ... این دو گانه ها مختص فلسفه ای است که تضاد را سبب حرکت می داند در حالیکه فلسفه اسلام چنین نیست و با عقلانیت این دوگانه ها را جمع می‌کند، به خاطر همین بزرگ‌ترین شخصیت های اسلامی مورد قبول همه شخصیت‌های جامعه قرار می‌گیرند و در عین اختلاف نظر با او، وی را محترم می‌شمرند برای این است که مشی اسلام مبتنی بر تعقل است در این نوشته عقلانیت را در آثار شهید مطهری بررسی می‌شود. عقلانیت هر نوع اندیشه‌ورزی و تفکر را شامل می‌شود به عبارتی اعمال خرد و عقل، که صورت‌بندی آن عبارت است از 1- نیروی تشخیص درست و التزام به آن؛ 2- بازدارندگی؛ 3- نگرش ژرف و عمیق؛ 4- تدبیر و مدیریت درون؛ 🔗 متن کامل در صفحه‌ی یادداشت‌خوانی @HOWZAVIAN
☑️ اندیشه در حواشی؛ جرأت مطهری ✍️ علی عسگری، پژوهشگر علوم اجتماعی یکی از سنت‌ها تحصیلی در حوزه‌ی علمیه، مطالعه‌ی شرح‌ها و حاشیه‌های کتاب‌های درسی است تا به تعبیر برخی از اساتید خبره، طلبه بعد از گذراندن دوره‌ای جامع از فقه و اصول، با دیدن حواشی ملا شود و بتواند تفقه کند و دین‌شناس شود. شاید این شیوه‌ی تحصیلی برای ملا شدن در حوزه و فهم شیوه‌ی استدلال به روایات و آیات، هیچ گاه کهنه نشود و همیشه مورد استفاده‌ی عموم طلاب قرار بگیرد؛ اما چه می‌شود که کاوش میان برخی از حواشی، توسط بعضی از مدرسین ممنوع می‌شود و طلبه‌ها جرأت نزدیک شدن به آنها را ندارند، تا جایی که حتی حاشیه‌ها آنقدر به متن نزدیک هستند که نمی‌توان بدون بررسی‌شان به دقت فقهی رسیده و نظریه‌ی دقیق اسلام را تبیین کرد؟! نیاز‌های فکری بشر همزمان با پیشرفت ابزاری تمدن غرب و تکثر سلایق گوناگون_قطع نظر از درست یا غلط بودنشان_ به قدری گسترده شده است که شاید مهم‌ترین حاشیه‌ی یک طلبه را به هنگام تحصیلش در حوزه‌های علمیه، رقم زده باشد. این حاشیه آنقدر وسیع و خطیر است که توانسه زیست شخصی برخی از طلاب را دچار مشکل کند و آنان را از سیر در حال حرکت متن‌خوانی مرسوم در حوزه خارج و یا به راننده‌ی اسنپ، ویزیتور یک شرکت خوراکی و چیز‌هایی که مخالف با زی‌طلبگی در مدارس علمیه نامیده می‌شود، تبدیل سازد. ۶۰ سال قبل، کسی از حوزه‌ی علمیه برای پاسخ به نیاز‌های جامعه‌ی مکانیکی دورکیم و کنترل اراده‌های آزاد جان لاک میان اقشار مختلف مردم قد علم کرد تا هنوز که هنوز است، نامش به عنوان فرمانده‌ی جهاد تبیین در عصر تبعید امام خمینی(ره) بدرخشد و او کسی جز شاگرد بی‌نظیر علامه طباطبایی(ره)، شهید آیت الله مطهری نبود. مطهری کسی بود که نه اصالت الفردی و نه اصالت الجمعی بود. او کسی است که بر اساس نظریه‌ی فطرت، انسان مجبور در نگاه اندیشمندان غربی را، مستقل خواند تا بفهماند زیر چتر استعمارگران بودن، همان جبر تاریخی که هگل از آن یاد می‌کند نیست و این جبر، حقیقت ندارد. وقتی استاد مطهری با چنین قوه‌ی بدیع و درخشانی می‌توانست چنین نظریه پردازی داشته باشد تا انسان اسلامی عصر بحران‌زده‌ی سلطه‌گری لیبرال‌ها و مارکسیست‌ها را از خاک مذلت به عرصه عزت، حیات اندیشه ببخشد، چگونه نمی‌توانست بین متن و حاشیه تعامل برقرار کند؟ اگر توجه به حواشی که در عین حال متن اصلی روزگار بودند وجود نداشت، آیا امروز کسی می‌توانست نسبیت کلی اخلاق را رد کرده و به هویت نابود‌‌ شده‌ی انسان در غرب بخندد؟ شاید مطهری می‌خواست جمع عرفی دیگری را رقم بزند که آن تقدم حاشیه بر متن بوده است! به نظر می‌آید جامعیت مطهری نسبت به متن و حواشی عصر حاضر، که به تعبیر رهبر انقلاب موجب احیای تفکر اسلامی شده است، عنصر مغفولی در حوزه‌های علمیه باشد که نپرداختن به آن عنصر، هر متن درسی را به حاشیه‌ی دوری از ساختار سراسر منحط شهر مدرن می‌برد. شهری که برای بررسی شرح‌های کتب فقهی و اصولی، سکولار شدن و غل و زنجیز شدن در واتیکان اسلامی را توصیه می‌کند. حال سؤال این است که اگر مطهری به حاشیه‌ی ممنوعه‌ی برخی از آقایون مدرس، پرداخته است و موفق به احیای جهانبینی اسلامی گشته است، چگونه می‌شود که این حواشی به متن تبدیل نشده و با این حال مشروعیت ساختار مدرن توسط برخی از مدرسین درحال مبنایی شدن است؟! @HOWZAVIAN