.
✍️ توصیه امام صادق علیه السلام به رعایت فصاحت و درست سخن گفتن
#بیان_معیار
#نویسندگان_حوزوی
✨ @howzavian
🔰بدعتی بنام دهه محسنیه
✳️در چند سال اخیر بعد از ایام آخر ماه صفر از سوی برخی گروههای مذهبی و هیئتی مسئله ادامه عزاداریها تا نهم ماه ربیع الاول پر رنگ میشود. هییتهای را برپا میکنند و در فضای مجازی نیز تا آنجا که میتوانند میتازند که این ایام، ایام حمله و هتک حرمت به خانه حضرت زهرا سلام الله علیهاست. در این ایام حضرت ضربت خوردند و فرزند خودشان (حضرت محسن) را از دست دادهاند!
✔️ آنچه در منابع تاریخی آمده ایام هتک حرمت به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها به طور واضح مشخص نیست و نمیتوان به همین راحتی گفت که بلافاصله پس از شهادت پیامبر اسلام هتک حرمت صورت گرفته است. تاریخ شهادت حضرت محسن بن علی نیز نه در تاریخ و نه در روایات درج نشده است.
▫️آنچه در روایات آمده است خبر شهادت و هتک حرمت حضرت میباشد اما در خصوص زمان حملهور شدن به خانه حضرت و زمان شهادت محسن بن علی علیهماالسلام کلامی بیان نشده است. از حضرت صادق علیه السلام طبری شیعی در دلایل الامامه نقل میکند که "قبضت فی جمادی الآخره یوم الثلاثاء لثلاث خلون منه، سنه احدیعشره من الهجره. وکان سبب وفاتها ان قنفذا مولی عمر لکزها بنعل السیف بامره، فاسقطت محسنا و مرضت من ذلک مرضا شدیدا، ولم تدع احدا ممن آذاها یدخل علیها"
حضرت صادق علیه السلام زمان شهادت حضرت را سوم جمادیالثانی سال یازدهم بیان میکنند و سبب شهادت محسن بن علی علیهماالسلام را ضربه غلاف قنفذ ذکر میکنند. مرحوم کلینی نیز در کافی روایتی از حضرت کاظم علیه السلام بیان میکنند که عنوان شهیده برای حضرت فاطمه سلاماللهعلیها قرار گرفته است که فرمودند: "ان فاطمة صدیقة شهیدة"
🔸️از برآیند مجموع حوادثی که در تاریخ ذکر شده است (حرکت سپاه اسامه به سمت موته و پرچم داری بریده از قبیله اسلمه و اعتراضش به قومش در همراهی اهل سقیفه) و شواهدی که وجود دارد (چگونگی راه رفتن حضرت زهرا بعد از غضب فدک و ایراد خطبه فدکیه از سوی ابن ابی الحدید) و از کنار هم قرار دادن آنها، میتوان اینگونه نتیجه گرفت که حمله و هجوم به خانه امیرالمومنین علیه السلام و هتک حرمت به ساحت مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها حدودا ۵۰ روز پس از ایام شهادت پیامبر اسلام اتفاق افتاده است که سرانجام پس ۹۵ روز حضرت به شهادت میرسند.
لذا برپایی جلساتی تحت عنوان ایام محسنیه بدعتی در مناسک مذهبی از سوی جریانهای برائتی و شیرازی میباشد.
✍️دانیال بصیر
#محسنیه
#برائتی
#شیرازی
@cafe_fekr
@howzavian_hamedan
🔷عیار ملّت و تجربههای سفید و سیاه
✍بهروز شامیزاده
🔸شناخت عیار ملّت ایران و اینکه براساس این عیار، ملت تا به حال چه کاره بوده و بعد از این میخواهد چه کار کند، مسئلهای است که بیشتر تحلیلهای سیاسی امروز براساس آن ارائه میشود و بیشتر اشخاص و جریانها به نوعی خود را زبان گویای ملت ایران میدانند؛
اما آیا واقعا شناخت #عیار_ملت اینچنین سهل و در دسترس همگان است؟ اگر اینگونه است پس چرا بسیاری پیروزی انقلاب در سال 57 را پیشبینی نمیکرد! چرا بسیاری مقاومت و پیروزی مردم در دوران ترورهای کور و تجزیه طلبیهای دهه شصت را انتظار نداشت! چرا علیرغم تجربه پیروزی مردم در انقلاب و دو سال جنگ داخلی، باز قدرت مقاومت مردم در جنگ بین المللی هشت ساله را بسیاری از کسانی که فکر میکردند عیار مردم دستشان است، باور نداشتند! چرا خیلیها حتی نمیتوانستند انقلاب را یک روز بدون امام تصور کنند؟ و چراهای بسیاری که بهتر است آنها را به یاد بیاوریم و یادآور دیگران شویم تا زمینهای شود برای برخی اعترافها.
🔹آیا خوب نیست که با صراحت تمام، اعتراف کنیم که قیام مردم در خاموش کردن فتنهی 23 تیر سال 78 را پیشبینی نمیکردیم؟! آیا خوب نیست که برخی اعتراف کنند که هشت ماه فتنه انتخابات 88 ، دلهای آنها را لرزاند و گمان بد به خدا و مردم بردند و با اینکه قطرهای در دیای قیام 9دی بودند اما باز مبهوت و حیران؟! آیا خوب نیست که به زبان بیاوریم که میترسیدیم تحریمهای سنگین اقتصادی، مردم را از پا درآورد؟! از این قبیل اعترافات زیاد است اما آنچه دستبهنقد و از همه روشنتر است، تشییع جنازه سردار دلهاست؛ آیا بهتر نیست اعتراف کنیم که خلق این یوم الله، برای همه ما _و نه فقط برای دشمنان_ غیرمنتظره بود. با اینکه همه معجزههای پیش از این مانند همین یوم الله را خداوند با دستان ما آفریده بود.
🔸اینجاست که باید به سخت و پیچیده بودن مسئلهی #شناخت_ملت_ایران اذعان کرد؛ چرا که ریشههای #عظمت_ملّت ایران در پی آفرینش عظمتهای میدانی و کسب دستاوردهای بزرگ، در رشد روزافزون و تصاعدی بلکه معجزهگون، به شکلی سقف فلک را شکافته و میشکافد که یارای همراهی دیدههای جزئینگر، باورهای متّکی به محاسبات زمینی و قدمهای لرزان و لغزان را از خود سلب میکند. و اگر چنین نیست پس چرا دشمنان ملت با همه توانانی که بکار میگیرند از ارزیابی ملت درمانده و عاجزند؟!
🔹خب اگر وضعیت ما این گونه بوده و هست، پس چگونه به راحتی نسبت به تحلیلهای خود و دیگران از وضعیت ملت ایران؛ وضعیت قدرت، ایمان، آگاهی، صبر و خلاصه همه اموری که به هویت جمعی ما مربوط است، سرخم فرود میآوریم حال آنکه همین تحلیلها اگر تبدیل به باور شود، #تصمیمهای_بزرگ ملّی را دستخوش آسیبهای جدی میکند. آیا نباید از تجربهی سفید و سیاه گذشته در شناخت عیار ملت عبرت بگیریم؛ #تجربهی_سفید وعدههای پیروزی امامین انقلاب براساس شناخت الهی از توانائیهای ملت و نقاط ضعف دشمن و در مقابل #تجربهی_سیاهِ ارعاب و مأیوسسازی مدعیان مردم شناس براساس ضعفهای درونی خود و تکیه به هیمنه پوشالی دشمن و نگاه تحقیرآمیز و البته کور و احمقانه دشمن به ملت ایران.
🔸آری اغتشاشات پاییز 1401 نیز نشان داد که دشمن و هر کسی که هراسی از دشمن در دل دارد، حق ندارد برای ما از ناتوانائیهای ملی سخن بگوید و تنها کسی که در مقابله با دشمن در قله شجاعت قرار گرفته و همواره با زیرکی تمام، سیاهنماییهای دشمنان و دنبالهروهای داخلیشان را خنثی کرده است، میتواند و باید #زبان_گویای_ملت باشد. آری تنها رهبری معظم است که آیینه تمام نمای هویت ملی ما در هر زمان است و تنها او میتواند با نگاه الهی و کلان خود، وضعیت گذشته و امروز ما را به هم گرده زده و توشهی راه آینده قرار دهد. اوست که ایمان به مردم را به ایمان به خدا پیوند زده؛
«يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ» و در نتیجه نصرت الهی را در ایمان به نصرت ملت ایران «هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ» دنبال میکند. و ما هم تا چنین ایمانی را مزه نکنیم نباید امیدوار چنان نصرتی باشیم.
#ایمان_به_مردم
#نویسندگان_حوزوی_آذربایجان_شرقی
@howzavian_eastazarbaijan
🔵 سخنی مهم با اساتید و طلاب حوزههای علمیه
بسم الله الرحمن الرحیم
با آغاز سال تحصیلی جدید در حوزههای علمیه، که امسال از 17 شهریورماه آغاز میشود، فرصت مبارکی فراهم آمده است تا با قلبی آکنده از امید و نگرانی نسبت به آینده اسلام و جامعه مسلمانان، با شما اساتید بزرگوار و طلاب گرامی حوزههای علمیه، سخنی داشته باشم. این ایام، فرصتی است مغتنم برای بازاندیشی در رسالت و وظایف خطیری که بر عهده ماست.
✅✅ به یاد آوریم کلام بلند حضرت امام خمینی (قدّس سرّه) را که فرمودند: «حوزههای علمیه باید در خدمت اسلام و مردم باشند و فقه اسلامی را به عنوان راهکارهای عملی در زندگی پیاده کنند» . این سخن امام راحل، زنگ خطری است که بر گوش ما صدا میکند و ما را به خود میآورد تا بدانیم که ما به عنوان طلاب و اساتید حوزههای علمیه، مسئولیتی عظیم بر دوش داریم. آغاز سال تحصیلی جدید، زمانی است برای بازنگری و تأمل در مسئولیتهای خود و پاسخگویی به این ندای الهی و معنوی که در مسیر علم و عمل، به گونهای حرکت کنیم که شایسته این جایگاه والا باشیم.
▫️ ضرورت درک شرایط روز:
بر هیچکس پوشیده نیست که در دنیای امروز، تغییرات سریع و گستردهای در عرصههای مختلف جهانی و ملی در حال رخ دادن است. این تحولات، ایجاب میکند که ما به عنوان وارثان علم دین، نسبت به اوضاع زمانه خود آگاه و بیدار باشیم. قرآن کریم در سوره توبه، آیه 122 میفرماید: «وَ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلْيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» ؛ چرا از هر گروهی، جمعی به سوی پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) نروند تا در دین به فهم و شناخت عمیق دست یابند و قوم خود را از آنچه آموختهاند، آگاه سازند، باشد که آنان پرهیزگار شوند. این آیه شریفه، بر ما تأکید میکند که لازمه تحقق این رسالت، درک عمیق دین و شرایط روزگار است. باید با بصیرت و بینشی دقیق، به تبیین مسائل و مشکلات بپردازیم و جامعه اسلامی را به سوی درک صحیح و اقدام مؤثر هدایت کنیم.
▫️ الزامات فقهی و انقلابی:
ما موظفیم که درسها و برنامههای علمی خود را بر اساس فقه جعفری تنظیم و استوار سازیم، چرا که فقه جعفری، با عمق، جامعیت، و پویایی خود، ظرفیت ارائه راهکارهای عملی برای مسائل و معضلات روز را دارد. امام علی (علیهالسلام) در نهجالبلاغه، خطبه 147 میفرمایند: «اِعْرِفْ دِينَكَ كَما يَجِبُ أَنْ تَعْرِفَهُ» ؛ دین خود را چنان که شایسته است، بشناس. این سخن علوی، نوری است برای راه ما که به ژرفای آموزههای فقهی جعفری پی ببریم و بر اصولی قوی و پایدار بنا کنیم تا در مواجهه با چالشهای پیچیده امروز، مسیر درست را بیابیم و اهداف متعالی دین مبین اسلام و انقلاب شکوهمند اسلامی را محقق سازیم.
▫️ همکاری و تعامل سازنده:
برای پیشبرد اهداف والای دین و انقلاب اسلامی، لازم است که همدلی، همکاری، و تعامل سازنده میان اساتید معظم و طلاب گرانقدر تقویت گردد. قرآن کریم در سوره آل عمران، آیه 200 میفرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»؛ ای اهل ایمان، صبر پیشه کنید، در برابر سختیها استقامت ورزید، به هم پیوند دهید و تقوا پیشه کنید، شاید که رستگار شوید. این آیه، ما را به وحدت، صبر، پایداری، و تلاش جمعی در راه خدا دعوت میکند و به ما نشان میدهد که پیشرفت در عرصه علم و دین، مستلزم روحیه تعامل و همکاری است.
✅ امیدواریم که با آغاز سال تحصیلی جدید، این دوره، نقطه عطفی در مسیر تلاشهای علمی و دینی ما باشد. دعا میکنیم که خداوند متعال به ما توفیق دهد تا با فهم درست شرایط، بهرهگیری از معارف غنی فقه جعفری، و تعامل و همکاری موثر و کارآمد، بتوانیم به پیشبرد اهداف مقدس دین و انقلاب اسلامی خدمت کنیم. بیگمان، با عزم و ارادهای راسخ و ایمان قلبی، خواهیم توانست به دستاوردهایی درخشان و آیندهای بهتر برای جامعه اسلامی دست یابیم.
✍ موسی آقایاری
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
🔻 مدرسه اندیشهورز رحا برگزار میکند؛
✍️ رواق اهل قلم(7)
💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی
👤 تجربههای میرشمسالدین فلاح هاشمی، نویسنده و مدیر نشر صاد
📅 زمان: شنبه 17 شهریور
⏰ ساعت: ۲۱ الی ۲۲
🔗 در بستر اسکای روم
🔘 نام نویسی:
@Jahaderevayat
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
نویسندگان حوزوی
🔻 مدرسه اندیشهورز رحا برگزار میکند؛ ✍️ رواق اهل قلم(7) 💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی 👤 تجربههای
#رواق_اهل_قلم
✔️ رواق هفتم با استاد میر شمس الدین فلاح هاشمی
#تبلیغ_مکتوب
🔴 دهه محسنیه؛ بدعت یا سنت؟
ساعت 16 امروز در ویرآوا
https://virasty.com/a_anjom/1725793446267808656
#نویسندگان_حوزوی_کرمان
@HOWZAVIAN_kerman
36.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را در این مهم یاری دهیم!
✍️محمدرضا بابایی نوشت:
اول توصیه میکنم بیان گویا و رسای ایشان درباره تعاون و تعاونی را کاملا ببینید!
محرم امسال صحبتهایم مربوط به نقش مومنین در نظم نوین جهانی بود و آنجا اشاره کردم که قرآن میفرماید: «لیقوم الناس بالقسط»
این مردم هستند که باید عدالت را در زمینههای مختلف احیاء کنند بوسیله چه سازوکاری؟
اینجا عرض میکنم که تعاونیها چاره کار هستند،
چرا که؛ راه تحقق عدالت اقتصادی، گسترش مالکیت عمومی و ابزار کار برای همه است.
لازم به ذکر است اساس تعاونیها که در سابقه تمدنی ما به آسانی قابل مشاهده است، پیوند اجتماعی امت با هم بوده است. اکنون هم اگر بخواهیم این امر را زنده کنیم بایستی از تفردگرایی که هدیه پرزرق و برق غرب به امت اسلام است بگذریم و به اجتماع اسلامی خود روی آورده و کارکردهای تمدنی اجتماعات دینی خود از جمله هیآت، مساجد و ... را پر رنگتر کنیم و با استفاده از شاخص اخوت خاص در هیآت دینی و مساجد کارکردهای اجتماعی این جمعها را بیشتر در جامعه بُروز دهیم.
حالا که وزیر در سمت درست ایستاده باید او را در تحقق این امر یاری کرد.
پ.ن: برسد به دست متولیان امر هیآت مذهبی و تشکلهای فرهنگی.
#نویسندگان_حوزوی_آذربایجان_غربی👇
@howzavian_westazarbaijan
رایزن فرهنگی* - امنیتی جهانی
✍ نسا خلیلی
فضای مجازی رها، به دفترِ رایزن فرهنگی - امنیتی غرب در ایران تبدیل شده است. کارکرد برخی از این رایزنان، تربیت دانشآموزان با باورهای غربی است. از آنجا که ساختار ذهنی کودک شکل نگرفته و نوجوان نیز در دوره تزلزل فکری است، زمینه مستعدی برای ترویج ارزشهای همسو با آنهاست. اثری که دقیقا فضای مجازی با محاصرهٔ تربیتی بر باورها و ارزشهای نسل جدید میگذارد. پس بیراهه نیست که فضای مجازی را بزرگترین رایزن فرهنگی - امنیتی غرب بنامیم.
نهادهای مرتبط ایران و هر کشور دیگری نسبت به نمونههای سنتی این رایزنان حساس هستند و جلوی کار بر روی نسل جدید و آیندهسازان را میگیرند. نمونهٔ آن برخورد قاطع با گوته* است. گوته بزرگترین سازمان حاکمیتی فرهنگی آلمان برای صدور فرهنگ و ارزشهای آلمانی در کشورهای مختلف و بهویژه کشورهای هدف برلین در راستای تقویت سیاست خارجی فرهنگی برلین است. این موسسه در ایران تحت پوشش مدارس زبانآموزی فعالیت نرم خود را انجام میداد.
تمرکز اصلی این موسسهها تربیت معلمان است. مطابق با نظام آموزشوپرورش دولت آلمان، از آنها پشتیبانی آموزشی و فنی میشود تا ارزشهای فرهنگی آلمان تدریس شود. در نتیجه با تربیت نسلی از معلمان مطابق با فرهنگ غربی، شبکهای از تربیت هزاران دانشآموز شکل میگیرد که از دریچه فرهنگ و ارزشهای آلمانی به دنیا مینگرند. پیش از این «بنیاد آمریکایی اورسیا» به دنبال پیادهکردن چنین طرحی با هدف «تغییر قوانین کشور» و جایگزینی «پایبندی به ایدئولوژی دینی» با «شهروندی دموکراتیک» بود. جالب آنکه از موفقیت ورود این مفاهیم توسط «بیش از ۷۰ معلم» در کلاسهای درس ایران گزارش داده است.
به رغم هوشیاری نهادها نسبت به چنین رایزنها و موسسههایی، برخی از نهادهای مرتبط با مجازی و غیرواقعی خواندنِ فضای سایبری، در خلسه عدم واکنش فرورفتهاند. غرق این تفسیر اشتباه شدند که حکمرانی بر فضای مجازی بهمعنای قطع ارتباط با تمام دنیا است. میدانیم که تمام کشورها در جنگ تمدنها، که لبهٔ فرهنگی آن بر نظامی غلبه دارد؛ به شدت مراقب استحالهٔ تمدن خود در مواجهه با تمدن رقیب هستند. اکثر کشورها بر ارزشهای خود با تمام قوا پافشاری دارند؛ نمونهٔ اخیر و مشهود آن برخورد با تیکتاک در آمریکا یا بازداشت مدیر تلگرام در فرانسه است.
اما متاسفانه، بهرغم هشدارهای مکرر رهبر انقلاب شاهد رویکرد موثری در این حوزه نیستیم. در هشدار اخیر رهبر انقلاب فرمودند: «آنچه که مهم است این است که در فضای مجازی حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد اینکه بنده گاهی گفتم فضای مجازی رهاست، ول است، این بخاطر این است. حکمرانی، براساس قانون، یک قانونی اگر ندارید قانون را بوجود بیاورید براساس آن قانون زمام کار را بدست بگیرید همهی دنیا این کار را میکنند... طرف را میگیرند زندان میکنند، تهدید میکنند که بیست سال محکومیت به تو خواهیم داد این بخاطر آن است که حکمرانی آنها را نقض کرده، نقض حکمرانی قابل قبول نیست یک کشور در اختیار شماست که وظیفه در قبالش دارید، مأموریت در قبالش دارید.» (بیانات در نخستین دیدار اعضای هیئت دولت چهاردهم،۱۴۰۳/۶/۶)
حکمرانی بر فضای مجازی، راه موثر برای جلوگیری از نقشآفرینی رایزن فرهنگی- امنیتی جهانی است. طبق فرمودهٔ معظم له، وظیفهٔ حکمرانان، جلوگیری از نقض حکمرانیشان در فضای مجازی و تهیه قانون جامع برای حفظ این حکمرانی و گرفتن زمام امور این فضای زیست جمعی است.مطالبهٔ به حقی که همچنان اقدامی شایسته دریافت نکرده است.
------
*رایزن فرهنگی: یک دیپلمات با مسئولیت ویژه است که باید برای ترویج فرهنگ میهن خود در دیگر کشورها تلاش کند.
*موسسه گوته: این موسسه درباره دستاوردهای خود به وزارت خارجه آلمان گزارش میدهد و مرتبا با مقامات وزارت خارجه دیدار میکند. گوته در حال حاضر دارای ۱۵۷ موسسه در ۹۸ کشور جهان و ۱۲ موسسه منطقهای است. این موسسه با بیش از ۳۵۰۰ نفر کارمند (۲۸۰۰ نفر در خارج از کشور و حدود ۷۰۰نفر در دفتر مرکزی) توانست در سال ۲۰۱۹ برلین را در قدرت نرم به جایگاه سوم جهان برساند.
#حکمرانی
#فضایسایبری
♻️@howzavian_tehran
مدرسه اندیشهورز رحا برگزار میکند؛
✍🏻 کارگاه روایت
بررسی روایتهای اربعینی سعید احمدی
به میزبانی هادی حمیدی، نویسنده و کنشگر رسانهای
همراه با پرسش و پاسخ
📆 دوشنبه 19 شهریورماه
⏰ ساعت 21 تا 22
در بستر اسکای روم
نام نویسی:
@Jahaderevayat
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
.
قدرت درونی و مسیر رشد
✍نجمه صالحی
در جهان امروز، بسیاری بر این باورند که شبکهسازی و ارتباط با دیگران کلید موفقیت و پیشرفت است. کتابها و مقالات بیشماری بر اهمیت این موضوع تأکید دارند و افراد را به گسترش شبکههای اجتماعی و حرفهای خود تشویق میکنند. اما آیا این تنها راه رسیدن به رشد و جایگاهسازی است؟ آیا میتوان به جای تکیه بر دیگران، به قدرت درونی خود اعتماد کرد؟
امروز عبارتی خواندم که میگفت:"هیچ جایگزینی برای شبکهسازی و ارتباط با دیگران که موجب رشد و پیشرفت شود، وجود ندارد."
اما در پیچوخم حوادث و در تراشخوردگی درد و نهایت استیصال دریافتهام که هیچ جایگزینی برای خوداندیشی، بازآفرینی جهان فکری و اقدام و عمل با تکیه بر خود، وجود ندارد. اگر قرار است دیگران یاری رسانند یا شبکهسازی مجالی برای رشد فراهم آورد، این در مراحل بعدی است.
شاید دیگران نظر متفاوتی داشته باشند، اما ترجیح میدهم به جای تکیه بر کمک دیگران، پیش و بیش از هر کسی روی قدرت ذهن و عملگرایی خود، حساب باز کنم؛ زیرا معتقدم در ملال و رنج و ناکامی، جادویی نهفته است. ابعاد کشفنشدهٔ وجود را میتوان در وقت درد شناخت. انسان در مواجهه با زندگی، نهایتاً تنهاست. ذهن همواره آبستن ایدهها و راههای تازه است، اگر بخواهیم و در مسیر بمانیم. از «بودن» تا «شدن» مسیری ناهموار است که نمیتوان همواره با تکیه بر دیگران آن را هموار کرد.
باید زمانی را به تفکر و بازنگری درونی اختصاص داد چون به ما کمک میکند تا ایدهها و راهحلهای جدیدی برای مشکلات خود بیابیم و بر روی مهارتها و تواناییهای خود کار کنیم. یادگیری مهارتهای جدید، تقویت مهارتهای موجود و بهبود خودشناسی از جمله راهکارهاست.
میتوانیم به جای انتظار برای کمک دیگران، خودمان دست به کار شویم. اقدام و عمل به ما اعتماد به نفس و فرصت تجربه میدهد. ناکامیها و شکستها را به عنوان بخشی از مسیر رشد بپذیریم و از آنها درس بگیریم. در مسیر خود ثابتقدم بمانیم و از تلاش دست نکشیم؛ چه بسا پایداری و استقامت کلید موفقیت باشد.
در نهایت، هر فردی باید راه خود را برای رشد و پیشرفت پیدا کند. شبکهسازی و ارتباط با دیگران میتواند مفید باشد، اما نباید تنها راه حل باشد. قدرت درونی، خوداندیشی و عملگرایی نیز نقش مهمی در این مسیر دارند. در مواجهه با چالشها و سختیها، این قدرت درونی است که ما را به جلو میبرد و به ما کمک میکند تا به بهترین نسخه از خود، تبدیل شویم.
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI