eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
530 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
8.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞نگاهی به کارنامه فرهنگی و سیاسی علامه مصباح یزدی(ره) @difqom @HOWZAVIAN_kerman
⁉️ با پدیده اشکالات گاه و بیگاه برخی مداحان، روحانیون و بزرگان مذهبی کشور چه کنیم؟! ✍ امیرحسین محمودی چلیچه،فعال فرهنگی و تربیتی قسمت اول یکی از سوالات جدی دانشجویان متدین و گاهی طلاب اهل دقت حوزه علمیه قم، در مواجهه با سوتی های ریز و درشت برخی واعظان، منبریان یا علمای شاخص مطرح میشود پاسخ به این سوال، نکات متنوع و مفصلی را در برمیگیرد که عمدتا در قالب مباحث محل تامل و ارائه در مراکز علمی می‌باشد اما در این متن صرفا از باب مقدمه‌ی بحث به چند اصل کلی و راهگشا اشاره میشود 1️⃣ پرهیز از سلبریتی_سازی های مذهبی و الگوهای افراطی صفر و صدی: ✅ واقعیت این است که پدیده‌ی خطاهای شناختی و معرفتی برجستگان مذهبی همچون اشکالات شخصیت های مشهور سایر حوزه های فرهنگی_اجتماعی_سیاسی‌، یک مسئله پیچیده و جدید مختص به عصر ما نیست! ✅ از دیرباز در سطوح مختلف رویکردهای دینی و در میان نخبگان مذهبی، اختلافاتی جدی و سرنوشت ساز دیده میشده که گاهی خرابی های جبران ناپذیری را نیز به همراه داشته است نظیر وقایع مشروطه! ❗اما آنچه در عصر حاضر، اتفاقی بدیع و جدید تلقی میشود جامعه متدین کشور و برخوردهای صفر و صدی در "حمایت" یا "ضدیت" با شخصیت های مختلف و حرکت به سمت همان الگوی مصرفی غرب در معنوی و کر و کور ساختن مخاطب خلاصه میشود! ✳ اگر با این پدیده_آسیب_زا از هم اکنون و در خانواده ها و مجموعه های فرهنگی مبارزه نشود، با توجه به فقدان عصمت در این الگوها، این توجه افراطی پس از مدتی منجر به عقاید، تیپ و ظاهر، نوع سخن گفتن، نوع سینه زدن و خدایی نکرده پس از مدتی جوان و نوجوان از مسیر پس از گرفتاری آن مداح در دام پهن‌شده‌ی دشمن های داخلی و خارجی خواهد شد! ✳ بدیهی‌ست که برنامه ریزی و هجمه های دشمن خودی و ناخودی برای بیان یک جمله‌ی ناقص یا ناصحیح و حتی یک عمل ناشایست از سوی اهل علم و واعظان اهل بیت، حدی فراتر از تصور ما و به صورت شبانه روزی و از طرق متعدد شکل میگیرد! 🚫 پرهیز از مواجهه‌ی صفر و صدی و پرهیز از معبود_ساختن چنین الگوهایی باب و برای مراقبت دائمی و توجه بیشتر به گفتار و رفتار آن شخصیت مشهور را باز نگاه میدارد و قطعا موجب تصحیح بسیاری از خطاها خواهد شد! برخورد ما با خطای یک انسان معمولی چگونه است؟! آیا او را از زندگی ساقط میکنیم یا از خطایش حمایت دائمی خواهیم داشت؟! هیچ کدام! وظیفه‌ی امر به معروف و نهی از منکر را با آداب مقتضی و بیان نیکو برای همگان از جمله همین روضه خوانان مکتب آل_الله به رسمیت بشناسیم! ⏯ ادامه دارد ... ✍️نویسندگان‌حوزوی‌چهارمحال‌و‌ بختیاری با ما همراه باشید. https://eitaa.com/howzavian_chaharmahalbakhtiari
مباهته: جدال با بدعت یا جواز بهتان؟ مباهته، اصطلاحی فقهی برگرفته از عبارت «باهِتوهُم» در حدیثی از پیامبر(ص)، به معنای مبهوت کردن مخالفان است. در تفسیر این عبارت دو دیدگاه اصلی وجود دارد که منشأ اختلاف در جواز یا عدم جواز تهمت به اهل بدعت شده است: ۱. اقناع با برهان قاطع، نه بهتان اکثر علمای شیعه، مباهته را به معنای اقناع مخالفان با دلایل محکم و مبهوت کردن آنها از پاسخگویی تفسیر کرده‌اند، نه تهمت زدن. این گروه معتقدند که هدف از مباهته، غلبه منطقی و استدلالی بر بدعت‌گذاران است، نه توسل به دروغ و افترا. از جمله فقهای برجسته این دیدگاه می‌توان به فیض کاشانی ( وافی، ج۱، ص۲۴۵)، ملا صالح مازندرانی ( شرح اصول کافی، ج۱۰، ص۴۳)، علامه مجلسی ( بحار الأنوار،ج۷۱، ص:۲۰۵؛ مرآة العقول، ج۱۱، ص۸۱)، صاحب ریاض ( ریاض المسائل، ج۱۶، ص۴۲)، صاحب جواهر (جواهر الکلام، ج۴۱، ص۴۱۳)، شیخ عباس قمی ( تعریب منتهی الآمال، ج۲، ص۶۸۹) و مرتضی مطهری ( سیری در سیره نبوی(ص)، ص۱۰۳) اشاره کرد. آنها با استناد به آیاتی مانند «فَبُهِتَ الَّذِی کفَرَ» (بقره/ ۲۵۸)، تأکید می‌کنند که مبهوت کردن باید از طریق برهان و استدلال باشد. ملا صالح مازندرانی تصریح می‌کند که در نقد مخالفان نباید ذره‌ای از حقیقت منحرف و مرتکب دروغ شد (شرح اصول کافی، ج۱۰، ص۴۳). ۲. جواز بهتان با شرایطی برخی از فقها، از جمله شیخ انصاری (المکاسب، ج۲، ص۱۱۸)، خویی ( مصباح الفقاهة، ج۱، ص۷۰۱) و گلپایگانی ( الدر المنضود، ج۲، ص۱۴۹)، با شرایطی، دلالت این حدیث را بر جواز بهتان زدن به اهل بدعت دانسته‌اند. البته باید توجه داشت که نظر گلپایگانی با اعتراض شاگردش مواجه شده و در پاورقی کتاب، دیدگاه مجلسی و صاحب ریاض مبنی بر عدم جواز بهتان ذکر شده است (کریمی جهرمی، الدرّ المنضود، ج۲، ص۱۴۹). این دیدگاه سابقه زیادی ندارد و ظاهراً برای اولین بار توسط شیخ انصاری (متوفی ۱۲۸۱ قمری) مطرح شده است. نقد دیدگاه دوم و جمع‌بندی: منتقدان دیدگاه دوم استدلال می‌کنند که تهمت زدن نه تنها به ضرر اهل بدعت نیست، بلکه ممکن است باعث مظلوم‌نمایی آنها شود و نتیجه عکس داشته باشد (محمدی ری‌شهری، دانشنامه قرآن و حدیث، ج۱۶، ص۱۰۱). آنها معتقدند منظور از «بهتان» در این حدیث، بهتان اصطلاحی است نه لغوی، یعنی اظهار خلافکاری‌های بدعت‌گذاران برای مبارزه با بدعت، نه نسبت دادن دروغ به آنها (محمدی ری‌شهری، دانشنامه قرآن و حدیث، ج۱۶، ص۱۰۱). برخی نیز در صحت سند یا دلالت حدیث بر جواز بهتان تشکیک کرده‌اند. آیت الله شبیری زنجانی با صحیح دانستن سند روایت «باهتوهم»، تهمت زدن را با سیره ائمه مغایر می‌داند و معتقد است دین با راستی و صداقت پایدار است نه با تهمت. از نظر او این روایت یا باید کنار گذاشته شود (مطروح) یا به تأویل برده شود (مؤول). او معتقد است جایی نداریم که ائمه مخالفان خود را با دروغ و تهمت از میدان به در کرده باشند. قوام دین به راستی و صدق است. وی تصریح می کند که این روایت با مسلمات شرع هم منافات دارد. وی در پاسخ به استفتائی می‌نویسد: حتی اگر معنای مباهته، بهتان باشد، با توجه به راستی‌آزمایی, این روش نادرست است و نتیجه معکوس دارد. ( دوماهنامهٔ تقریرات، شماره ۳، دی ۱۳۹۴، ص۱۰؛ فتوای ۵ تن از مراجع عظام تقلید درباره دروغ گفتن و بهتان زدن به افراد». شفقتنا، اسفند ۱۳۹۵) با توجه به این بررسی، تفسیر غالب و مورد تأیید بسیاری از علمای شیعه از عبارت «باهِتوهُم»، معنای اول یعنی «محکوم کردن مخالفان با دلایل قاطع و مبهوت ساختن آنان از پاسخگویی» است و نه «تهمت زدن و نسبت دادن دروغ به آنان». این تفسیر با اصول اخلاقی و آموزه‌های دینی سازگارتر بوده و از بروز پیامدهای منفی و سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. ✍علی اسدی @howzavian_zanjan
بیشتر فکر کنیم! ✍️ حسن مددخانی 📌 دنبال رازهای موفقیت نباشیم، دنبال روزهای موفقیت باشیم که لحظه‌به‌لحظه در حال سپری شدن است! 📌 قدرت «نه» گفتن داری، خیلی عالی! در کنارش قدرت «نه» شنیدن را هم در خودت تقویت کن! 📌 در روزگاری که بیشتر مردم دوست دارند دیگران را به خدمت خود بگیرند، تو خدمتگزار مردم باش! 📌 از مرگ نترسید؛ از اندیشیدن به مرگ هم نترسید؛ از زندگی خالی از اندیشه مرگ بترسید که: كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ (آل‌عمران، آیه ۱۸۵) https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b 🍃 🌸✨ 🍃✨✨ 🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃🍃
🔻 بد بنویسید؛ اما بنویسید ▫️ به جای «من بزرگ و عالی هستم» می‌گوییم «من می‌خواهم بد بنویسم. من حاضرم کار لازم برای اتمام این پروژه را انجام بدهم، چه خوب باشد چه بد.» ▫️ وقتی ما روی بزرگ بودن اصرار می‌کنیم، دیوار متوقف‌مان می‌کند. وقتی ما حاضریم افتاده و فروتن باشیم، راه‌مان را از زیر دیوار باز می‌کنیم و می‌توانیم به شادیِ آزادانه نوشتن برسیم. ▫️ ما با آماده بودن برای «بد» نوشتن، خودمان را برای نوشتن آزاد می‌کنیم؛ شاید حتی برای خوب نوشتن! ✍سیده الهام موسوی @howzavian_khuzestan
وا می‌کند بر روی ما بن بست‌ها را؛ باب الحوائج شد بگیرد دست‌ها را... السَّلامُ عَلَىٰ ذِي السَّاقِ المَرْضُوضِ بِحَلَقِ القُيُودِ" درود بر کسی که غل و زنجیر پایش را کبود کرد🖤 https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
کسی که زینت شب بود و کم دیدند خوابش را سیاهی بر نمی تابید هرگز آفتابش را از این محبس به آن محبس فقط بردند او را تا بگیرند از نفسهای جهان ،عطر گلابش را کسی را دست خالی بر نمی گرداند از کویش نصیب عالمی می کرد جود بی حسابش را محبت دید هرجا ، پاسخش را صد برابر داد کویر و دشت نوشیدند باران سحابش را دعایش «نجنی من حبس هارون» شد چه پیش آمد!؟ که زندان برد از خورشید عالمتاب ، تابش را اذان لحظه ی افطار، جای نان و خرما خورد دمادم سیلی و دشنامِ مامور عذابش را اگر چه کار خود را کرد زهر ظلمت آن روز ولی تابیده او بر قلب عالم آفتابش را @shaeranehowzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۵ ژانویه،‏ ۱۱.۱۶​_1.mp3
7.33M
🔰عظمت امام موسی بن جعفر علیه السلام 💠استاد غلامعباس هاشمی همدانی منتخبی از درس تفسیر ۶ بهمن ۱۴۰۳ @howzavian_hamedan
🔰مجاهد مَسجون تحلیلی از حیات طیبه و مجاهدات باب الحوائج،جلوه ولایت کبری،موسی بن جعفر امام کاظم(صلوات الله وسلامه علیه). ✍️به قلم حجت الاسلام والمسلمین امین بهرامی (شریعت شوشتری). انتشاربه مناسبت شهادت آن امام همام جهت مطالعه این مطلب به لینک زیرمراجعه بفرمائید. http://amalnews.ir/?p=5377 @howzavian_khuzestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️انتقادی هشدار آمیز 🔹«صفوان بن مهران جمّال» یکی از اصحاب خوب امام صادق و امام کاظم علیهما‌السلام بوده که شغلش کرایه دادن شتر بود و لقب جمّال هم به دلیل شترداری‌اش بود. 🔸صفوان می‌گوید که بر امام کاظم علیه‌السلام وارد شدم. حضرت به من فرمود: اى صفوان! همه چيز تو زيبا و نیکو است، جز يک چیز. گفتم: فدایت شوم، كدام؟ فرمود: این‌که شترهایت را به این مرد(هارون)کرایه می‌دهی. گفتم: به خدا براى خوشگذرانى و خودنمائى و شكار و لهو كرايه ندادم، بلكه براى راه مكه کرایه می‌دهم و خودم هم متصدى آن نيستم، غلامانم را با او می‌فرستم. فرمود: اى صفوان! آيا كرايه تو بر عهده آنها نمی‌باشد؟ گفتم: چرا قربانت شوم. فرمود: دوست داری زنده بمانند تا كرايه تو را بدهند؟ گفتم: آرى . فرمود: هر كه ماندن آن‌ها را دوست دارد از آن‌هاست و هر كه از آن‌ها باشد جهنمی است. نهایتا صفوان تمام شترهایش را می‌فروشد.(وسائل‌الشیعه/ج۱۷/ص۱۸۲) 🔸این قضیه نشان می‌دهد که کوچک‌ترین علاقه‌ای نسبت به بقاء ظالمین و دشمنان اهل بیت علیهم‌السلام تا چه اندازه می‌تواند خطرناک ‌باشد و آخرت انسان را تباه کند. @howzavian_tehran