نویسندگان حوزوی
#تکریم_حامی ✴️ باغبان رسالت و امامت ✍ هادی حمیدی، نویسنده جشنواره ادبی رسانهای حضرت ابوطالب علیه
.
بازخوانی یادداشت
#تکریم_حامی
✴️ باغبان رسالت و امامت
✍️ هادی حمیدی، نویسنده جشنواره ادبی رسانهای حضرت ابوطالب علیه السلام
سلام خداوند تبارک، اهلبیت نبوت، شجره امامت و ملائک مقرّب بر تو ای عبدمناف ای ابوطالب بن عبدالمطلب ...
فهم از درک و روایت جایگاهت و بیان و بنان از گفتن و سرودن شرح حالت، ابتر و الکن است
https://eitaa.com/howzavian/8758
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
نویسندگان حوزوی
💐 عطر بعثت به چهل سالگی رسیده است. او محمد ﷺ است شاخه گل صلوات نامش را همراهی می کند. روز بیست و هف
.
بازخوانی یادداشت
💐 عطر بعثت
به چهل سالگی رسیده است. او محمد ﷺ است شاخه گل صلوات نامش را همراهی می کند. روز بیست و هفتم ماهِ استغفار ماهِ رجب المرجب در غار حرا جشن مبعوثی به پا شده است.
عطر گل خوشبوی محمدی شهر مکه را فراگرفته است. خودش فرمود: إنی بعثتُ لاتمّم مکارم الأخلاق، آری او مبعوث شد تا مکارم الاخلاق را تمام و کمال جلوه گر باشد. با شعار لا اله الا الله مبعوث شد. مبعوث شد تا همانند جدش ابراهیم همه ی بت ها را بشکند. بتِ پرستش، بتِ شهوت، بتِ مال دوستی و بت تمام رذایل اخلاقی...
ادامه👇👇
https://eitaa.com/howzavian/4980
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
نویسندگان حوزوی
عید مبعث مبارک 🌹❤️ باشد که اخلاق و غیرت را از او بیاموزیم از محمد(ص) و نامش که عالم گیر است همچنان
.
غیرت یعنی در اوج دخترکشی به بعثت برسی و بزرگترین حامی دختران در جهان شوی.
گینس کجاست؟!
https://eitaa.com/howzavian/6575
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
☑️ ضرورت استخراج نظامواره خانوادگی
راحله ضائفی، دکتری تاریخ اهل بیت علیهمالسلام در گفتگو با تسنیم
از این بحثهای زمینهای میخواهیم نتیجه بگیریم که بین طرفین، گیرنده و فرستنده که میتوانیم مدلهای تعاملی مختلف را داشته باشیم، عالیترین درجه را در سنت و سیره اهل بیت علیهمالسلام، به عنوان یک منبع وحیانی پیدا میکنیم. حالا در همه منابع شیعی و غیر شیعی میتوانیم این احساس را و در این حوزه ارتباطی، مدلی را طراحی کنیم و اصلا مد نظر نیست که عینا همان مدلهای ارتباطی را که در کتابهای اندیشمندان غربی یا دانشمندان علوم اجتماعی وجود دارد عینا بیاوریم. مسلما باید بومیسازی بشود که حالا بعضی مواردش هم بومیسازی شده؛ چرا که سیستمهای فرهنگی که ما درنظر داریم با سیستمهای اجتماعی که آنها دارند فرق میکند. ولی اینکه قدرت پیشبینی و تحلیل و بررسی را به عنوان یک ابر سیستم به ما میدهد بسیار کارآمد هست که بتواند یک الگو را در اختیار ما قرار بدهد.
ضائفی در اینکه به چه گزارشهایی در حوزه ارتباطی تمسک شود، گفت: به اینکه در کدام گزارشها و کدام روایتها و از کدام منابع استفاده کنیم، دست ما باز است که بتوانیم روایات و گزارشهای تاریخی را که این ویژگیهای ارتباطی را دارا است دریافت و استخراج کنیم، فرایند انتقال و دریافت پیام را در مضموم پیام و گزارش در بیاوریم و بررسی کنیم ، زمینهها و روند کنش و واکنشی را که فرستنده و گیرنده پیام دارد را استخراج کنیم...
متن کامل
https://tn.ai/3246384
#خانواده
#هویت_اجتماعی_زنان
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔻 شهید مطهری؛ جهادگر تبیین نهضت و انقلاب اسلامی
✍️ دکتر مجتبی صداقت
▫️با نگاهی به آثار ایشان که پیرامون انقلاب اسلامی است، معلوم میشود که شهید مطهری، وظیفه خود میدانسته در عرصه تبیین مبانی، ماهیت، چرایی، گذشته و آینده انقلاب و خطرات پیش روی انقلاب اسلامی روشنگری کند.
▫️رهبر معظم انقلاب بیان داشتند: «ما همه وظیفه داریم؛ نخبگان وظیفه دارند؛ هستههای انقلابی وظیفه دارند؛ فعالان دانشگاهی، فعالان حوزوی، صاحبان جایگاههای اجتماعی به ویژه کسانی که حرف آنها به گوش مردم میرسد، مردم، حرف آنها را میشنوند، اینها وظیفه دارند؛ وظیفه این است که ایمانها را تقویت کنند، امیدها را تقویت کنند، شبههها را بر طرف کنند، شیوههای دشمن در شبهه آفرینی و یأس آفرینی را خنثی کنند.» (بیانات در مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(۱۴۰۳/۳/۱۴)
▫️حوزههای علمیه، یکی از مخاطبان مقام معظم رهبری در قطعی و فوری بودن جهاد تبیین است. افراد مختلفی در بین طلاب و روحانیون در این زمینه به وظیفه خود عمل کرده و میکنند. یکی از جهادگران شهید در این عرصه، استاد مرتضی مطهری است. او کسی بود که با زبان و قلم، از روی منطق، بهطور صریح، بدون اینکه دو پهلو سخن بگوید بارِ جهاد تبیین را بر دوش گرفت و شبههها را از اذهان اقشار مختلف جامعه میزدود.
▫️او خوب میدانست چه چیزی را باید تبیین کند. از مسائل روز خود را آگاه داشت. دشمنها را میشناخت و دشمنیهایشان را در عرصه فرهنگی و فکری بر ملا میکرد. ایشان عرصههای مختلفی از تبیین را مد نظر گرفته بود. با بررسی کتب ایشان میتوان به این رسید که به نیاز جامعه خود توجه داشته است و آنها را تبیین میکرده است.
▫️یکی از عرصههای روشنگری ایشان پیرامون نهضت و انقلاب اسلامی بود. یکی از مسائلی که شهید مطهری مطرح میکند این است که آیا انقلابهای تاریخی را میتوان هدایت کرد یا نه؟ آیا انقلاب انسانها را هدایت میکند یا انسانها انقلابها را هدایت میکنند و یا هر دو؟ و درصد هر یک چقدر است؟ ایشان مینویسد: «این خود مسأله ای است که با مسأله نقش تبلیغ و نقش هدایت مربوط میشود و ما از نظر منطق اسلامی خودمان برای هدایت و رهبری، نقش اصیل قائل هستیم.» (آینده انقلاب اسلامی، ص ۱۱۷)
▫️بر این اساس، گام خود را در زمینه هدایتگری و جهاد تبیین در عرصه انقلاب اسلامی بر میدارد. با نگاهی به آثار ایشان که پیرامون انقلاب اسلامی است، معلوم میشود که شهید مطهری، وظیفه خود میدانسته در عرصه تبیین مبانی، ماهیت، چرایی، گذشته و آینده انقلاب و خطرات پیش روی انقلاب اسلامی روشنگری کند. این تبیینها همه با وجود مشاغل و وظایفی بود که شهید در دوره قبل و بعد از انقلاب بر عهده داشته است.
▫️بهعنوان مثال، با نگاه به کتاب «آینده انقلاب اسلامی» و تاریخ سخنرانیهای ایشان و مکانهایی که ایشان برای روشنگری میرفتند، نشان میدهد که ایشان در این زمینه سر از پا نمی شناخته است.
▫️آیتالله مطهری، شهید عرصه تبیین است. این عرصه، عرصه ای بود که قبل از اینکه به کیان ایران حمله زمینی شود پدید آمده بود. اینجا جایی بود که وقتی انسان به خوبی مبیّن نظام اسلامی شود و دشمن توان ایستادگی در مقابلش را نداشته باشد تصمیم به حذف فیزیکی او میگیرد. او کسی است که هدایتگریهایش باعث شد که دشمن دست به انتقام از او بزند و ایشان را به شهادت برساند.
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
#محفل_شعرخوانی_مجازی
💠محفل شعرخوانی مجازی به مناسبت مبعث پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله
🔹با حضور شاعران حوزوی و فرهیخته
🔹دوشنبه ۸ بهمن ساعت ۱۸
📌در صورت تمایل به شعرخوانی به این نشانی پیام بدهید👈 @mahta_sa
@shaeranehowzavi
لینک ورود به جلسه شعرخوانی مجازی:
از کابر مهمان وارد شوید
https://www.skyroom.online/ch/researchpl/sb
📝📝 بعثت چراغی درخشان برای بشر
✍ غلامرضا رضایی تربقان
💢صدای خاوران _خداوند پیامبرش را مبعوث نمود تا بشر را از این انحرافها و جهالتها نجات دهد و آنها را بیدار نماید و بندگان را به تعقل و خردورزی سوق دهد و حق و باطل را بیان و مردم را به عبودیت خداوند یکتا و بندگی او دعوت نماید.
🔹هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبين «سوره جمعه آیه۲» اوست که در میان مردمان اُمتی رسولی از خودشان مبعوث کرد که آیاتش را بر آنان تلاوت و آنان را تزکیه کند و کتاب و حکمت به آنها میآموزد. اگرچه آن ها پیش از تو در گمراهی آشکار بودند.
🔹 ایمان و اقرار به نبوت پیامبر گرامی اسلام از اصول مهم اسلام به شمار میآید و تا این قرار و ایمان تحقق پیدا نکند شخص مسلمان نیست، أشهد أن لا إله إلا الله، و أشهد أن محمداً رسول الله(ص) وعلاوه بر این اقرار و ایمان به همه آنچه پیامبر از طرف خداوند آورده و به ضرورت دین اسلام ثابت شده در تحقق اسلام شخص، ضروری است. خداوند از همان ابتدای خلقت بشر انبیا و پیامبرانی را فرستاده که در روایات اهل بیت مشهور است؛ تعداد آنها ۱۲۴ هزار نفرند.
🔸گرچه در قرآن مجید تنها نام ۲۶ نفر از پیامبران ذکر شده، تعداد پیامبران اولوالعزم که دارای دین و شریعت بوده اند پنج نفر است که عبارتنداز؛ نوح، ابراهیم، موسیٰ، عیسیٰ و محمد(ص) و همه أنبیا به گفته قرآن در آیه چهار سوره ابراهیم به زبان قوم خود سخن گفته اند؛ وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُول إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ. ماهیچ رسولی نفرستادیم مگر به زبان قومش. از حضرت علی (ع) نقل شده که حضرت هود، صالح، شعیب، اسماعیل و محمد (ص) به زبان عربی سخن می گفتند و حضرت آدم، شیث، نوح و ابراهیم به زبان سریانی و زبان اسحاق، یعقوب، موسیٰ ، داوود و عیسیٰ عبرانی است.
🔹و در حدیث از پیامبر (ص) نقل شده تعداد کتاب هایی که بر پبامبران الهی نازل شده ۱۰۴ کتاب بوده که پنجاه صحیفه بر شیث و سی صحیفه بر ادریس و بیست صحیفه بر ابراهیم و تورات به موسیٰ و انجیل بر عیسیٰ و زبور بر داوود و قرآن بر پیامبر اسلام نازل شده است. وَلَٰكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ (احزاب۴۰) و رسول خدا(ص) خاتم پیامبران الهی است. امام صادق(ع) می فرمایند: خداوند با رسول خدا، پیامبران را و یا کتاب قرآن، کتابهای آسمانی را به پایان برد. و در روایات آمده که حلال و حرام پیامبر اسلام تا قیامت تغییر نمیکند.
🔻حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِالْقِیَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ لاَ يَكُونُ غَيْرُهُ وَ لاَ يَجِيءُ غَيْرُهُ، حلال محمد تا روز قیامت حلال است و حرامش تا قیامت حرام است، غیر او نخواهد بود و غیر او نخواهد آمد. چرا که او پیامبری است که برای همه جهانیان مبعوث گردیده و بعثت او به تصریح قرآن جهانی است.
🔻وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيرًا، ما تو را بشارت دهنده و ترساننده نفرستادیم مگر برای همه مردم». و در سوره جن آمده است، حتی اجنه هم در حیطه هدایت پیامبر گرامی اسلام قرار دارند و امام صادق(ع) رسالت پیامبر اسلام را بر همه انسانها و جنها بیان میکند.
🔹معجزه بزرگ پیامبر اسلام، قرآن است که همیشگی است و با عقل و روح و فکر مردم سروکار دارد، قرآن معجزه ای است که ۱۴ قرن فریاد میزند؛ اگر میگویید این کتاب آسمانی از سوی خدانیست همانند آن را بیاورید و در سوره اسرا آیه ۸۸ می گوید؛ قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الاْ ِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لایَأْتُونَ بِمِثْلِهِ. بگو اگر تمام جهانیان اجتماع کنند که مانند قرآن بیاورند، نمی توانند اگرچه با یکدیگر نهایت همکاری را داشته باشند.
🔻در این زمینه مشرکین تصمیم گرفتند، آیاتی همانند قرآن بیاورند. آن ها از تمام مردان فصیح و بلیغ عرب کمک خواستند از جمله از ولید بن مغیره که در میان عرب در آن زمانه به حسن تدبیر و فکری شهره بود از او خواستند در این باره فکری بیاندیشد و نظر خود را درباره آیات قرآن بیان کند.
ولید بعد از شنیدن آیاتی از قرآن توسط پیامبر(ص) از جا برخاست و گفت: به خدا سوگند از محمد سخنی شنیدم که نه شبیه گفتار انسانها است و نه پریان... گفتار او حلاوت خاصی دارد و زیبایی مخصوص، بالای آن همچون شاخه های درخت برومند میوه است و ریشههای آن پرمایه. گفتاری است که بر همه چیز پیروز میشود و چیزی بر آن پیروز نخواهد شد.
#نویسندگان_حوزوی_خراسان
https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
.
🔆 انتشار کتاب «تاریخگذاری روایات وحی»
همزمان با بعثت رسول اعظم رونمایی شد؛
کتاب تاریخگذاری روایات وحی به قلم نجمه صالحی و نجیبه سادات حسینی به چاپ رسید.
وحی بر پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله، پیوندی عمیق بین آسمان و زمین بود. جبرئیل نخستین آیات قرآن را بر پیامبر نازل کرد و او را به رسالتی جهانی و هدایت بشریت فرا خواند. هر آیه وحی، نهتنها کلامی از جانب خداوند، بلکه حاملی از محبت و راهنمایی الهی بود و با وحی الهی اصول اخلاق، عدالت و رحمت را به او آموزش داد و جامعه را با نور ایمان و امید پر کرد. وحی، انقلابی درونی و اجتماعی بود که رسالت پیامبر صلی اللهعلیهوآله را جاودانه کرد و نشان داد که عشق و ایمان میتوانند فراتر از نفرت و جهل باشند.
این کتاب با استفاده از روش هارالد موتزکی اسلام پژوه غربی، در تحلیل احادیث با تمرکز بر شناسایی «حلقه مشترک» و با مراجعه به منابع معتبر و اصیل، به بررسی مسئله چگونگی وقوع اولین وحی بر پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و همچنین انقطاع وحی در طول رسالت ایشان میپردازد. در این راستا، نظرات مختلف دانشمندان در این زمینه تحلیل و بررسی میشود و در نهایت، نظریه اصلی و معتبر در اینخصوص ارائه خواهد شد.
تحلیل دقیق و علمی در مورد وحی و ابعاد آن میتواند به روشن شدن حقایق و کاهش سوءتفاهمها کمک کند. این پژوهش نهتنها به درک بهتر از وحی در اسلام کمک میکند، بلکه میتواند به تقویت ایمان مسلمانان و افزایش آگاهی پژوهشگران غیرمسلمان نیز منجر شود.
#مبعث
📚@dostaneketab | دوستان کتاب
🔻جایگاه عقل در ایمان ابوطالب
✍️بابک شکورزاده
🔹از شبهاتی که درباره حضرت ابوطالب مطرح بوده، این است که نعوذ بالله ایشان مؤمن نبوده است. با یک بررسی ساده عقلی از سیره این بزرگوار، حداقل میتوان به طور اجمالی به حقیقت ماجرا پی برد .
▪️اگر حضرت ابوطالب مؤمن نبوده، چطور ممکن است حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله که رسول خدا، معصوم، حجت الهی و برترین مخلوق خداوند متعال است تا این حد که در تاریخ نمایان است به ایشان ارادت داشته باشد و با احترام خاصی از او یاد کند.
🔹از طرفی این رابطه یک سویه نبوده و حضرت ابوطالب نیز نسبت به رسول خدا صلی الله علیه و آله محبت زیادی داشته و سالهای زیادی که قریب ۴۰ سال است را از حضرت حمایت کرده است. اظهار علاقه این دو به یکدیگر در تاریخ، اظهر من الشمس است و برای اثبات آن نیاز به سند و مدرک آنچنانی نیست و سیره نویسان این روابط را ذکر کردهاند و بر کسی پوشیده نیست.
▪️نکته قابل تأمل این است که اگر ابوطالب مؤمن نبود پس دلیل این همه حمایتی که از رسول خدا صلی الله علیه و آله داشته چیست؟ آیا صرفاً به خاطر رابطه عمو و برادرزادگی است؟! آیا فقط رسول خدا صلی الله علیه و آله رابطه نسبی با ابوطالب داشته؟!
▪️چه کسی میتواند منکر همراهی ابوطالب با نبی اکرم صلی الله علیه و آله در شعب ابیطالب و حمایتهای او از حضرت رسول باشد؛ آن هم با آن سختیهایی که در آن سه سال در شعب بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و مسلمانان گذشت.
▪️چرا پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله سالی که ابوطالب از دنیا رفت را “عام الحزن” نامید؟ درست است که حضرت خدیجه نیز در آن سال از دنیا رفت؛ ولی مسلماً رحلت جناب ابوطالب نیز در آن سال در این نامگذاری دخیل بوده است.
▫️اینها نمونهای از این سوالات است که انسانهای فهیم و بیتعصب باید به پاسخ آن برسند و نتیجه آن قطعاً مشرک بودن ابوطالب نیست.
ابوطالب در بیان معصومین علیهمالسلام
🔸در روایت جالبی نقل شده که شخصی به امیرمؤمنان علیهالسلام عرض کرد ای امیرالمؤمنین چطور میشود که شما در مکانی هستی که خداوند شما را در آن مکان فرو آورده، در حالی که پدر تو در آتش معذّب است؟
حضرت فرمود: خدا زبانت را ببرد! قسم به خدایی که محمّد را به پیامبری مبعوث کرد، اگر پدرم تمام گناهکاران زمین را شفاعت کند خداوند آن را میپذیرد، مگر میشود که پدرم در آتش معذب باشد و فرزند او قسیم بهشت و جهنّم باشد؟! (امالی طوسی / ص ۳۰۵)
🔹واضح است که مقام شفاعت، آن هم با این وسعت، نه تنها ایمان این مرد الهی را میرساند؛ بلکه جایگاه ویژهای را نیز برای او ترسیم میکند که همان ولی الله بودن است.
🔸امام صادق علیهالسلام در روایتی در پاسخ به ادعای عدهای مبنی بر عذاب ابوطالب فرمودند: به خدا قسم دروغ میگویند اگر ایمان ابوطالب درکفه ترازو قرار داده شود و ایمان این خلق در کفه دیگر، ایمان ابوطالب بر ایمان آنها ترجیح دارد. (بحار ج ۳۵/ ص ۱۱۲)
🔸در روایت دیگری از امام صادق علیهالسلام نقل شده که فرمود: «إِنَّ مَثَلَ أَبِی طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْکَهْفِ، أَسَرُّوا الْإِیمَانَ و أَظْهَرُوا الشِّرْکَ، فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْن؛ مَثَل ابوطالب مثل اصحاب کهف است که ایمان را مخفی میکردند و شرک را ظاهر میساختند و خدا هم دو اجر به آنها داد.» (کافی / ج ۲ / ص ۴۶۲)
#حضرت_ابوطالب
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
🔻مسألههای فرهنگی برای سالگرد انقلاب
🖇یکم:
▪️تبیین فرهنگی انقلاب اسلامی
▪️علل فرهنگی وقوع انقلاب
▪️خاستگاه معنایی انقلاب اسلامی
▪️برآمدن انقلاب اسلامی از هویت تمایز
🖇دوم:
▪️عقلانیت فرهنگی انقلاب
▪️سخن فرهنگی انقلاب
▪️منطق فرهنگی انقلاب
▪️فرهنگ در حکمرانی انقلابی
▪️تدبیر فرهنگ در منطق انقلابی
🖇سوم:
▪️منطق انقلاب دربارهی تکثر فرهنگی
▪️انقلاب اسلامی و کثرت هویتها
▪️انقلاب و منازعهی هویتها
▪️انقلاب و دیگریهای فرهنگی
🖇چهارم:
▪️منطق فرهنگی دورهی نهضت
▪️درسهای فرهنگی نهضت برای نهاد
▪️سازوکارهای فرهنگی هدایت جامعه؛ از نهضت به نهاد
▪️کاربست منطق نهضت برای نهاد
🖇پنجم:
▪️گشایشهای فرهنگی در دورهی انقلابی
▪️فتوحات فرهنگی انقلاب
▪️اوصاف فرهنگی جامعهی پساانقلابی
▪️عالم فرهنگی انقلاب اسلامی
▪️مکانت فرهنگ در عهد قدسی
🖇ششم:
▪️نقادی وضع کنونی فرهنگ در نسبت با انقلاب
▪️آرمانهای فرهنگی و اکنون فرهنگی
▪️خطها و خطاهای سیاست فرهنگی در دورهی پساانقلاب
▪️اکنون و انقلاب؛ فاصلهها و شکافها
▪️تناقضآفرینی تجدد در دورهی پساانقلاب
▪️تداوم نزاع سنت و تجدد در عهد انقلابی
▪️نشانههای احتمال ترمیدور فرهنگی
▪️حاجت فرهنگ به بازسازی انقلابی
🖊مهدی جمشیدی
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی