11.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#با_کاربران
🔸امیدواریم در این روزهای حساس و سرنوشت ساز با عدم حضور در اماکن عمومی و کوچه و خیابان و پرهیز از سفر، به یاری جهادگران سلامت بشتابیم.
💐با تشکر از مستندساز محترم جناب آقای حیدری
#کرونا
#در_خانه_بمانیم
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴هندسه و نظم جهانی در پسا کرونا
🔹آیا ویروس کرونا به عنوان یک پیشران، تغییر در هندسه و نظم جهانی را پُرشتاب میسازد؟ اگر چنین است، چه تصویری از هندسه و نظم جهانی در پسا کرونا میتوان ترسیم کرد؟
🔹رهبر معظم انقلاب در ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ فرمودند: «وضعیتی که امروز در دنیا است یک وضعیت تحول است. اوضاع جهان در حال تبدیل به یک شکل جدید و هندسه جدید است.» در ادامه رهبر انقلاب به چهار نشانه برای تغییر در هندسه جهانی، شامل بیداری اسلامی، شکست برنامه آمریکا برای تسلط بر منطقه غرب آسیا، آینده مبهم اتحادیه اروپا و افول وجههی آمریکا، اشاره فرمودند. چهار نشانه مورد اشاره رهبر انقلاب را باید به مثابه چهار روند در نظر بگیریم و سیر آنها را قبل و بعد از کرونا بررسی کنیم. قطعا روند هویت خواهی دینی و اتکای به اسلام فزآینده شده است و تبلور آن را در گسترش بیداری اسلامی و موفقیتهای محور مقاومت در منطقه به وضوح میتوان مشاهده کرد. برنامه ریزی سه لایهی آمریکا شامل طرح خاورمیانه بزگ، خاورمیانه جدید و جنگ نیابتی برای تسلط بر منطقه غرب آسیا کاملا شکست خورده است و آمریکا در آستانهی اخراج از منطقه قرار گرفته است. روند ابهامات در آینده سیاسی، فلسفه و جهانبینی تمدن غربی به قدری فزآینده شده که مقامات و نظریه پردازان غربی نیز به آن اذعان دارند. پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، "دونالد تاسک" رئیس لهستانی شورای اروپایی گفت : «خروج بریتانیا می تواند آغاز ویرانی نه تنها برای اتحادیه اروپا بلکه برای کل تمدن سیاسی غربی باشد.» درباره روند چهارم، افول وجههی جهانی امریکا در زمان اوباما و به ویژه در دورهی ترامپ، کاملا پُرشتاب و مشهود شده است. آمریکا توانایی مدیریت بر پروندههای بزرگ را از دست داده است.
🔹با این شرایط در پسا کرونا، توجه به معنویت، دین اسلام و آموزههای اسلامی بسیار شتابنده خواهد شد. آمریکا در پسا کرونا، همانند اسلاف انگلیسی خود که بعد از جنگ جهانی دوم مجبور به ترک منطقه شدند، ناگزیر به خروج از غرب آسیا خواهد شد. چنانچه آمریکا اشتباه دیگری در عراق یا منطقه مرتکب شود، روند اخراج خود را سرعت خواهد بخشید. کرونا و مشکلات اقتصادی و روانی ناشی از این ویروس، از یک سو "درونگرایی و ملی گرایی" و از سوی دیگر "استقلال طلبیِ فروملی" را بر اروپا مسلط خواهد خواهد کرد. در پسا کرونا، هویت و موجودیت اروپایی در لبهی پرتگاه فروپاشی قرار خواهد گرفت. کرونا آمریکا را دچار شدیدترین بحرانهایِ اجتماعی، اقتصادی، سیاسی خواهد کرد. واشنگتن در پسا کرونا مجبور به درون گرایی و بحران زدایی خواهد شد. امواج درون گرایی در دو سوی آتلانیک به هم افزایی خواهند رسید و گسلهای استقلال طلبی حداقل در شانزده ایالت آمریکا فعال خواهد شد. بنابراین کرونا جهان را به قسمت تند پیچ تغییر رهنمون کرده است. از این رو در پسا کرونا، جهان به مرحله خروج از پیچ تغییر در هندسه و نظم جهانی خواهد رسید. از منظر سنن و قواعد الهی نیز این تغییر، محتوم به نظر میرسد انشاءالله.
@DrRezaSeraj
@howzavian
⭕️پدیده زهره زاهدی
✍ مهدی عامری
🔻 گوشه ای از قم، دخترانه هایش را می نوشت برای اینستاگرام. مانند خیلی از دخترهای مومن این کشور از عکسهای هنری و علاقه ها و سلیقه هایش کپشن می نوشت و استوری می گذاشت... کفش صورتی، انار، ورزش، توت فرنگی، دورهمی های دوستانه، و...
یک دختر جوان با همین خصوصیتها شناخته می شود.
اما ناگهان یکی از پدیده های نوروز کرونایی ٩٩ شد. داستان رفتن به بیمارستان و غسالخانه را در صفحه خودش بخوانید.
اما چرا او را یک پدیده می دانم؟
کرونا نقطه عطف حرکات جهادی بود که حرکت جهادی را به محلات کشاند و خدمت به همسایه ها و همشهری ها رساند. در این بین دختران جهادی شکوفه های بهاری این جریان بودند.
دخترانی که از فانتزی های خود دست کشیده اند و آتش به اختیار قدم در میدان خطر نهاده اند.
در غوغای «در خانه بمانید» اینان اگر در منزل می ماندند و به پدر و مادرشان کمک و برای حفظ سلامت خود قرطنیته را انتخاب می کردند کسی به آنها خرده نمی گرفت. اصولا جهاد یعنی همین؛ همه اینها را داشتن اما به آنها دل نبستن و از آنها گذشتن!
🔻 زهره زاهدی از دل فضای مجازی درخشید، خودش می نویسد و خوب می نویسد. در یک اتحاد حقیقی، نوشته های خوبش بازنشر داده شد. این زنجیره خودش جز پدیده هاست.
حمایتهای فعالان مجازی از یک اقدام بدیع و رفیع، سریع و وسیع آن را بالا آورد و فضای مجازی بار دیگر قدرت خود را نشان داد و وحدت کلام نیروهای جهادی در این عرصه اتفاق مفیدی را رقم زد. این امر در مساله محمد مداح هم به خوبی دیده شد.
دایره این هم افزایی خودجوش مردمی باید گسترش یابد و در عین حال استقلال خود را حفظ کند.
پديده های این چنینی نباید از حال عادي و طبیعی به گزارشهای مصنوعی نهادهای حاکمیتی بغلتند. نه اینکه آنها را رد کنند، بلکه فراموش نکنند بستر مردمی قدرت و نفوذ بالاتری دارند.
🔻من آخوند چقدر باید می نشستم فکر می کردم و روش ارائه می دادم تا مردم را به یاد مرگ و آخرت بیندازم و احکام غسل و کفن را به آنها بیاموزم؟ زهره زاهدی و همیارانشر، با قلم دخترانه و هنر طنازانه ناخواسته یا خواسته به خوبی از عهده این مهم برآمدند. با چند استوری و کپشن، دقیق و کامل، هم احکام گفتند هم اخلاق و هم عقاید! این خودش از مورد بالایی شگفت انگیزتر است..
پدیده مبارک حوزه خواهران می تواند در عرصه ارتباط شریعت و امت کارهای شگرفی کند.
این روزها دیدیم می شود یاد مرگ افتاد و نترسید. می شود از شجاعت گفت و موصوف آن دختری نحیف باشد. می شود از غسالخانه گفت و هراس به دل راه نداد. می شود لطافت اندیشه دخترانه و جزئی نگری زنانه را به خدمت بیان احکام آورد. کاری که در خاطره نویسی دفاع مقدس انجام شد و در ادبیات کشور کولاک کرد. می شود از جهاد گفت و یاد خون و خشونت نیفتاد.
پدیده دختران جهادگر نشان داد، بحثهای خاله زنکی روشنفکران درباره حضور زنان و دختران در اجتماع را می توان با عمل درست، پاسخی درخور داد. دخترانی که با حفظ شیطنتهای دخترانه شان بر عقاید و هنجارهای خود پافشاری می کنند و با رعایت اصول دینی در عرصه های خطیر جامعه پررنگ ترین و سالمترین خودنمایی را داشته باشند.
🔻 اما اینک؟
زاهدی ها نباید آنچه بدست آورده اند را آسان از کف بدهند که این یافته ها، بخش اندکیش در حوزه فردی آنهاست؛ آنها امروز تکه مهمی از پیکر جهادگران و حتی بالاتر پاره ای از تن آرمانهای انقلابند. این اندوخته نباید خرج روزمره ها و بازیهای سیاسی شود. نباید خود را وارد دو قطبی های بی سر و ته کند.
از آن سو، آن زنجیره حامی نیز نباید با بزرگنمایی و تقدس آفرینی بی مورد، با حسودی های بی ارزش این پدیده را لوث کند. نهادهای انقلابی هم احساس تکلیف وافر برای تقدیر و تشکر و مصاحبه نکنند. لزوما این پدیده ها، شخصیت رسانه ای نیستند و ممکن است بی سلیقگی برنامه سازان کار خوبشان حبط و بی ربط کند. ماجرای آن راننده اسنپ را به یاد بیاورید که چطور با افتادن در گیر و دار رسانه های رسمی چه بلایی سرش آمد!
این مدل پدیده ها، باید خودشان باشند و پیش بروند. این جمع دختران تاکنون جز گوشی و اینستاگرام چه داشته اند که این گونه می درخشند؟
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🌼 دین و علم
♦️در ایام کرونایی، عزیزی این پرسش را ارسال داشت:
🌹 سوال بنده در این بحران کشور که دچار ویروس کرونا شده مسجد و نماز جمعه و حرمین ائمه علیه السلام بسته شده بعضی ها میگن دین در مقابل علم زانو زده نظر شما بزرگواران چیه بفرمایید تا ما استفاده ببریم ببینیم دین بالاتر است یا علم؟
♦️پاسخ:
🔴 مطلب اول:
🔹فرو کاستن دین به بخشی از آن مثل حضور در مساجد و زیارت حرمهای اهلبیت(علیهم السلام) صحیح نیست. بلکه دین یک حقیقت جاودانه و متعالی است که محور آن عقاید و باورهای توحیدی است #اعتقاد عمیق به خدا و درک #حضور_خداوند در زندگی و #عشق_قلبی به آن مبدا هستی و #رفتارهای_مومنانه_و_مسئولانه حقیقت دین است.
🔹دین در دلها و قلبها جای دارد و نشانه آن محبت و عشق به خداوند و اولیای خداست. دین زمان و مکان، مشرق و مغرب، خانه و مسجد نمی شناسد و هر کجا که #دل_خدایی بود دین همان جاست.
«قَلْبُ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ» (بحارالأنوار، ج55، ص39) قلب مؤمن عرش الهی است. ما بالاتر از عرش الهی نداریم.
همچنین بزرگان فرموده اند: قلب انسان بیت الله است، یعنی خانه خدا است. قلب انسانِ مومن مسجد و کعبه است و انسان در همه حال باید قلبش را آباد کند و با قلب خدا را یاد کند.
به همین جهت امام علی(علیه السلام) وصیّتی که به امام حسن(علیهالسلام) میکند:
«فَأُوصِيكَ بِتَقْوَى اللَّهِ يَا بُنَيَّ وَ لُزُومِ أَمْرِهِ وَ عِمَارَةِ قَلْبِكَ بِذِكْرِهِ وَ الِاعْتِصَامِ بِحَبْلِه»نهج البلاغه
(ای پسرم تورا وصیت میکنم که تقوای الهی را رعایت کن و ملازم اوامر الهی باش و همواره #قلبت را با ذکر الهی آباد کن و به ریسمان الهی چنگ بزن)
🔹 آنکه دیندار و مومن است می داند که همه جا نشانه و آیت خداوند است و به هر جا رو کنی وجه خدا و رنگ خدایی دارد چون او چشم خدابین دارد و خدا را با قلب مییابد.
خداوند متعال در سوره بقره می فرماید:
وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖِ ﻣﺸﺮﻕ ﻭ ﻣﻐﺮﺏ ﻓﻘﻂ ﻭﻳﮋﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ; ﭘﺲ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﺠﺎ ﺭﻭ ﻛﻨﻴﺪ ﺁﻧﺠﺎ ﺭﻭﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ . ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻋﻄﺎ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ .(١١٥)
🔹مسجد و زیارتگاه نیز یکی از راه های ابراز دین داری و تجدید قوای معنوی است. مسجد و زیارت تمام دین و حقیقت دین نیست هر چند در زندگی دیندارانه بسیار مهم و ارزشمند است و بر قدرت قلب و همبستگی مومنان میافزاید.
🔴 مطلب دوم:
🔹دین اسلام #دین_جامع است و نسبت به همه ابعاد انسانها و زندگی بهتر آنان توجه دارد و همه ابعاد زندگی چه امور مادی و چه معنوی، جسمانی و با روحانی، فردی و یا اجتماعی در دین مهم هستند و حفظ آنها و #مراقبت_از_سلامت جسمانی و روحانی واجب است و جزو دستورات دین است. همه شریعت اسلامی و احکام و تکالیف دینی برای حفاظت از سلامت جسمانی و روحانی انسان در جهت پیشرفت و تعالی انسان و جامعه است.
🔹 دین حقیقی دستور می دهد که حفظ جان افراد و مراقبت از سلامت جسمانی و روحانی اجتماع واجب است و هیچ کس حق ندارد سلامت فرد و جامعه را به خطر اندازد. دین می گوید که خواندن همه علوم و فنون لازم برای سلامت جامعه مانند علم #طب و #پزشکی واجب و جهاد است و رعایت دستورات علم و پزشکی نیز بر همه مردم لازم است و سرپیچی از نظرات و دستورات کارشناسی پزشکی گناه است و موجب عقاب می شود.
همچنین باید اضافه کرد که اگر به نظر پزشک متخصص و متعهد، یک واجب دینی برای سلامت انسان خطرآفرین باشد آن عمل واجب ملغی میشود و نباید آن را انجام داد.
به همین جهات در روایات علم پزشکی و علم بدن انسان محترم شمرده شده است.(بحار الانوار، ج 1، ص 218)
✔️ پس هیچ تقابل و تعارضی میان دین و علم نیست و همه علومی که برای انسان و جامعه در مسیر سعادت و سلامت #نفع_مشروع داشته باشد و با چارچوب مبانی و اهداف اصلی دین هماهنگ باشد خود بخشی از زندگی دیندارانه و مورد توجه و عنایت دین است و دستورات و تجویزهای آن بخشی از حیات_مومنانه و دیندارانه است و عمل مخلصانه به آن اجر و ثواب دارد و سرپیچی از آن عقوبت در پی دارد.
@hodanandboshra
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
💠قابل توجه اساتید، پژوهشگران و فرهیختگان گرامی!
🔰 کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث در آذرماه 1399 توسط مجتمع قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه برگزار می گردد.
✅ برای ارسال آثار خود به سایت کنگره مراجعه نموده ثبت نام نمایید و تا موعد مقرر چکیده و اصل مقاله خود را در سایت بارگذاری نمایید.
🌐نشانی سایت: http://hamayesh.miu.ac.ir/hadith/fa/
به مقالات پذیرفته شده گواهی isc اعطاء می شود.
♻️جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال اطلاع رسانی کنگره مراجعه نمایید: 👈 https://eitaa.com/Conferencegam2
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
📘پرونده «نسخه» به زودی از کانال نویسندگان حوزوی منتشر می شود.
این پرونده در شش قسمت به بررسی فعالیت شرکت های داروسازی جهانی و مسأله مهم دارو، بهداشت و سود می پردازد.
📚برداشت هایی از کتاب جامعه شناسی نظام جهانی اثر #لزلی_اسکلیر (استاد مدرسه اقتصادی لندن) که به حال امروزمان شباهت دارد.
📌کاری از تحریریه #نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#کرونا
#کتابخوانی
#پویش_همراهی_فرهنگی
🌎 بازگشت زمين به عصر ميكروبها
✍ حسن طاهرى
( این مطلب ۱۵ سال پیش در سال ۱۳۸۳در فصل نامه فرهنگ پویا منتشر شده است)
__
_سال ۲۰۲۵، آغاز نازايى زمين
_سیاره اى که طاس شد
_آغاز اجاق کوری زمین
_زمين در دست میکروب ها
این ها می تواند تیترهای ۲۰ سال آینده رسانه ها و روزنامه ها باشد. اما چرا؟
"نابودی طبیعت و ویرانی همه داشته های زمین" این تمام پاسخی است که می شود داد. زمين در آيندهاى نه چندان دور، با بحرانهايى جدى روبرو و بی رمق و بی دفاع خواهد بود. آينده اى نه با رقم ۴۰۰ و ۲۰۰ سال؛ بلكه آينده اى بسيار بسيار نزديك. ۴۰ و ۲۰ سال ديگر، آينده اى است كه با چشم بر هم زدنى خواهد گذشت. كشور ايران با توجه به وقوع حوادث طبيعى فراوان و نبود قوانين قاطع برخورد با تخريب كنندگان طبيعت تا چند سال دیکر، با بحرانهاى جدّى در مسأله محيط زيست روبرو خواهد بود. بحرانهايى كه براى جلوگيرى از آن در برنامه پنج ساله اول از توسعه ۲۰ سال آينده، تأكيدات جدى شده است. آيا تمدن و دنياى مدرن ۱۰ هزار ساله امروز، ما را به همان دنياى ۱۰ ميليون سال پيش خواهد برد؟ عصرسلطنت ميكروبها و دوره حکومت سلسله با كتری ها؟ كج فهمى تا كجا؟ وقتى كره زمين براساس خواست و اراده سياستمداران و حاكمان قدرتمدار و پول پرست اداره مى شود، چيزى میشود كه اكنون در حال رخ دادن است. شايد كسى متوجه آنچه اكنون رخ می دهد، نباشد؛ اما از هم اكنون گيرنده هاى حسّاس ذهن نخبه ها و دانشمندان لابراتوارهاى دانشگاهها، هشدارهاى وحشتناك خود را میدهند؛ هشدارهايى جدّى كه مو را به تن آدمى سيخ میكند. اين را وقتى می فهميم كه ۲۰سال بعد با دنيايى سراسر آلودگى، دود، زباله، بيمارى و بحران زيست محيطى روبرو خواهيم شد؛ دنیایی پر از میکروب و زباله و بیماری. ۲۰ سال ديگر كه شايد براى سرزمين خود ما، نيز زمان بسيار دير شده باشد و فرصتهاى فراوان، با سرعت، هدر رفته باشند.
«چرا كسى به فكر فردای زمین نیست؟»
اين سوال مردمان امروز است كه ممكن است فردا چنين بپرسند : «گذشتگان بی فكر ما چرا زمين را ويران كردند و حكومت سبزه ها و درختان را به دست ميكروبها سپردند؟»
ادامه در کانال یادداشت خوانی👇👇
@yaddashtkhani
#کرونا
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔴بازاریابی غیراخلاقی صنعت داروسازی
🖌 نویسنده این مطالب نه ایرانی است و نه طبیب سنتی و اسلامی!
📚برداشت هایی از کتاب جامعه شناسی نظام جهانی اثر #لزلی_اسکلیر (استاد مدرسه اقتصادی لندن) که به حال امروزمان شباهت دارد.
✳️ نسخه اول:
🔻صنعت داروهای درمانی و پزشکی به دلایل روشن توجه کسانی را نیز که برای آنها مصرف گرایی جهانی مسأله آمیز بوده، جلب کرده است. فروش داروهای پزشکی در هر دو دسته جوامع صنعتی پیشرفته و در حال توسعه غالبا بسیار بحث برانگیز است.
🔻بسیاری از شرکت های فراملی در صنعت داروسازی و در خلال سال ها یک سیستم قیمت گذاری افتراقی برای بازارهای مختلف به وجود آورده اند و مصرف کنندگان در بسیاری از کشورهای در حال توسعه قیمت گران تری برای داروهایی می پردازند که با همان علامت تجاری در کشورهای جهان اول ارائه می شود. به علاوه مشخص شده است که نام گذاری داروها در بازارهای کشورهای ثروتمند و فقیر یکی نیست که این امر منجر به اتهامات گسترده در زمینه رفتار غیر اخلاقی شرکت ها دارویی می شود.
ادامه دارد...
#کرونا
#بهداشت_جهانی
📌کاری از تحریریه #نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#کتابخوانی 🔺فرصت خودسازی و خلوت رجب، شعبان و رمضان 🔺
انتشار نخستین مجموعه بررسی اندیشه عرفانی و سلوکی حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله و مکتب تربیتی شهید حاج قاسمسلیمانی
📥 «عرفان امین» بررسی عرفان و سلوک الی الله در اندیشه حضرت آیةالله خامنه ای مدظله العالی
▫️ دانلود رایگان نسخه دیجیتال: bit.ly/2Uvqs6P
📥 «مکتب سلیمانی» مروری بر آنچه حاج قاسم را، «سلیمانی» کرد
▫️ دانلود رایگان نسخه دیجیتال: bit.ly/2J6f8ce
📥 «شرح دلبری» شرحی بر وصیتنامه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی
▫️ دانلود رایگان نسخه دیجیتال: bit.ly/2QF7g5r
#پویش_همراهی_فرهنگی
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
#با_کاربران
🔶 می شود گفت بالای هفتاد درصد حدود شرعی، حالا بیشتر یا کمتر... را سریال بی محتوای پایتخت زیر پا گذاشت.... چرا کسی امر به معروف و نهی از منکر نمی کند؟
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
نویسندگان حوزوی
🔴بازاریابی غیراخلاقی صنعت داروسازی 🖌 نویسنده این مطالب نه ایرانی است و نه طبیب سنتی و اسلامی! 📚برد
🔻 صنعت بیمارزا و شرکت های فراملی داروسازی
نسخه دوم:
مهم است بپذیریم که صنعت دارویی بر حسب ارتباط مستقیم و نزدیک خود با رفاه آدمی صنعت خاصی است؛ اما همچون اکثر صنایع، بقاءش به سودآوری اش است.
تضاد اصلی بین فعالیت های شرکت های دارویی و نیازهای جهان سوم در این است که قسمت اعظم تحقیقات و تلاش های ترویجی آنها، در مورد داروهای نسبتا گران است که برای مبارزه با مشکلات بهداشتی در کشورهای ثرتمند ساخته شده است، در حالی که کشورهای فقیر جهان سوم عمدتا به داروهای ساده و ارزان قیمت برای مقابله با بیماری های توده مردم نیاز دارند.
یک نمونه روشن این امر درمان بیماری اسهال است که یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در بسیاری از کشورهای جهان سوم است و به ویژه برای نوزادان خطرناک است. داروخانه ها در بعضی از نقاط جهان سوم به طور معمول آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد اسهال گران قیمت را تجویز می کنند، که در اکثر مواقع غیرضروری است و حتی ممکن است خطرناک باشد. بهترین درمان برای اسهال به گواهی عموم کارشناسان بهداشت، محلول آب جوشیده، شکر و نمک است که اکثر مردم حتی کسانی که در فقر مطلق به سر می برند می توانند با هزینه ای نازل فراهم کنند.
روشن است که این دستورالعمل با منافع کوتاه مدت مراکز داروسازی داخلی و شرکت های فراملی تولید کننده داروهای پرزرق و برق و داروخانه های فروشنده آنها همخوانی ندارد، بنابر این مانع انتشار آن می شوند.
#کرونا
#بهداشت_جهانی
📌کاری از تحریریه #نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠 نقد عالمانه استاد خسروپناه بر «پایتخت 6»
به نام حکیم مطلق و خالق هنر و زیبایی
دوستانی از بنده خواستند تحلیلی از پایتخت۶ داشته باشم و اینک بعد از مشاهده قسمت ۱۵، ضمن تشکر از دستاندرکاران این سریال و تبریک سال نو و اعیاد رجبیه و شعبانیه به نقدی کلیدی اشاره میکنم.
البته کارشناسان نقدهای واردی بر آن گرفتند؛ از جمله: اختلاط نامحرم، ترویج بیحدرقص و موسیقی، تعابیر بیادبانه مخصوصاُ نسبت به والدین و بزرگترها، بیاحترامی به نماز و حج و غیره ولکن نقد ریشهایتر این سریال به نظر بنده، رویکرد ایرانگریزی و ایران تضعیفی است که متاسفانه از دوره قاجار توسط مستشرقین و بعد روشنفکر نمایان داخلی دنبال میشود و کتابها در باب ناتوانی و مجمعالرذایل بودن ایرانیان نوشته میشود.
این سریال با نشان دادن ایرانیانی که یا قاچاقچی(ارسطو) هستند یا روانی(بهبود) یا مسئول ناتوان و بیعرضه و منفعل(نماینده مجلس) یا دارای کمبود شخصیت(بهتاش) یا نوجوانان غرق در اینستاگرام و فضای مجازی(دختران دوقلو) یا مدعیان پرادعای هیچکاره و فرصتطلب(نقی) یا مروج آرایشگری و رفتارهای نامناسب(رحمت و فهیمه) یا عقل کلی که در مواردی احساسی داوری میکند(هما) که برای بیننده مخصوصاً بیننده خارجی تصویر بسیار منفی علیه ایران میسازد.
سوال این است که چرا عدهای از نویسندگان و هنرمندان با هم تلاش میکنند تا ایرانی را با موفقیتها، مقاومتها و فرهنگ و تمدن بزرگ به ایرانی بیعرضه، ناکارآمد و احساسی و فاقد فرهنگ و تمدن معرفی کنند.
انتظار این بود لااقل واقعیتهای ایران اعم از ضعفها و قوتها به نمایش گذاشته شود تا ناامیدی در مخاطب تحقق نیابد.
نکته قابل تامل اینکه چرا پایتخت۶ بعد از پایتخت۵(مقابله با داعش) ساخته میشود؟ آیا نباید مدیران صدا و سیما در باب جریانشناسی سریالهای ایرانی دقت بیشتری نمایند.
عبدالحسین خسروپناه دزفولی حوزه علمیه قم ۱۶ فروردین ۹۹
@shahid _andarzgoo