⭕️پدیده زهره زاهدی
✍ مهدی عامری
🔻 گوشه ای از قم، دخترانه هایش را می نوشت برای اینستاگرام. مانند خیلی از دخترهای مومن این کشور از عکسهای هنری و علاقه ها و سلیقه هایش کپشن می نوشت و استوری می گذاشت... کفش صورتی، انار، ورزش، توت فرنگی، دورهمی های دوستانه، و...
یک دختر جوان با همین خصوصیتها شناخته می شود.
اما ناگهان یکی از پدیده های نوروز کرونایی ٩٩ شد. داستان رفتن به بیمارستان و غسالخانه را در صفحه خودش بخوانید.
اما چرا او را یک پدیده می دانم؟
کرونا نقطه عطف حرکات جهادی بود که حرکت جهادی را به محلات کشاند و خدمت به همسایه ها و همشهری ها رساند. در این بین دختران جهادی شکوفه های بهاری این جریان بودند.
دخترانی که از فانتزی های خود دست کشیده اند و آتش به اختیار قدم در میدان خطر نهاده اند.
در غوغای «در خانه بمانید» اینان اگر در منزل می ماندند و به پدر و مادرشان کمک و برای حفظ سلامت خود قرطنیته را انتخاب می کردند کسی به آنها خرده نمی گرفت. اصولا جهاد یعنی همین؛ همه اینها را داشتن اما به آنها دل نبستن و از آنها گذشتن!
🔻 زهره زاهدی از دل فضای مجازی درخشید، خودش می نویسد و خوب می نویسد. در یک اتحاد حقیقی، نوشته های خوبش بازنشر داده شد. این زنجیره خودش جز پدیده هاست.
حمایتهای فعالان مجازی از یک اقدام بدیع و رفیع، سریع و وسیع آن را بالا آورد و فضای مجازی بار دیگر قدرت خود را نشان داد و وحدت کلام نیروهای جهادی در این عرصه اتفاق مفیدی را رقم زد. این امر در مساله محمد مداح هم به خوبی دیده شد.
دایره این هم افزایی خودجوش مردمی باید گسترش یابد و در عین حال استقلال خود را حفظ کند.
پديده های این چنینی نباید از حال عادي و طبیعی به گزارشهای مصنوعی نهادهای حاکمیتی بغلتند. نه اینکه آنها را رد کنند، بلکه فراموش نکنند بستر مردمی قدرت و نفوذ بالاتری دارند.
🔻من آخوند چقدر باید می نشستم فکر می کردم و روش ارائه می دادم تا مردم را به یاد مرگ و آخرت بیندازم و احکام غسل و کفن را به آنها بیاموزم؟ زهره زاهدی و همیارانشر، با قلم دخترانه و هنر طنازانه ناخواسته یا خواسته به خوبی از عهده این مهم برآمدند. با چند استوری و کپشن، دقیق و کامل، هم احکام گفتند هم اخلاق و هم عقاید! این خودش از مورد بالایی شگفت انگیزتر است..
پدیده مبارک حوزه خواهران می تواند در عرصه ارتباط شریعت و امت کارهای شگرفی کند.
این روزها دیدیم می شود یاد مرگ افتاد و نترسید. می شود از شجاعت گفت و موصوف آن دختری نحیف باشد. می شود از غسالخانه گفت و هراس به دل راه نداد. می شود لطافت اندیشه دخترانه و جزئی نگری زنانه را به خدمت بیان احکام آورد. کاری که در خاطره نویسی دفاع مقدس انجام شد و در ادبیات کشور کولاک کرد. می شود از جهاد گفت و یاد خون و خشونت نیفتاد.
پدیده دختران جهادگر نشان داد، بحثهای خاله زنکی روشنفکران درباره حضور زنان و دختران در اجتماع را می توان با عمل درست، پاسخی درخور داد. دخترانی که با حفظ شیطنتهای دخترانه شان بر عقاید و هنجارهای خود پافشاری می کنند و با رعایت اصول دینی در عرصه های خطیر جامعه پررنگ ترین و سالمترین خودنمایی را داشته باشند.
🔻 اما اینک؟
زاهدی ها نباید آنچه بدست آورده اند را آسان از کف بدهند که این یافته ها، بخش اندکیش در حوزه فردی آنهاست؛ آنها امروز تکه مهمی از پیکر جهادگران و حتی بالاتر پاره ای از تن آرمانهای انقلابند. این اندوخته نباید خرج روزمره ها و بازیهای سیاسی شود. نباید خود را وارد دو قطبی های بی سر و ته کند.
از آن سو، آن زنجیره حامی نیز نباید با بزرگنمایی و تقدس آفرینی بی مورد، با حسودی های بی ارزش این پدیده را لوث کند. نهادهای انقلابی هم احساس تکلیف وافر برای تقدیر و تشکر و مصاحبه نکنند. لزوما این پدیده ها، شخصیت رسانه ای نیستند و ممکن است بی سلیقگی برنامه سازان کار خوبشان حبط و بی ربط کند. ماجرای آن راننده اسنپ را به یاد بیاورید که چطور با افتادن در گیر و دار رسانه های رسمی چه بلایی سرش آمد!
این مدل پدیده ها، باید خودشان باشند و پیش بروند. این جمع دختران تاکنون جز گوشی و اینستاگرام چه داشته اند که این گونه می درخشند؟
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🌼 دین و علم
♦️در ایام کرونایی، عزیزی این پرسش را ارسال داشت:
🌹 سوال بنده در این بحران کشور که دچار ویروس کرونا شده مسجد و نماز جمعه و حرمین ائمه علیه السلام بسته شده بعضی ها میگن دین در مقابل علم زانو زده نظر شما بزرگواران چیه بفرمایید تا ما استفاده ببریم ببینیم دین بالاتر است یا علم؟
♦️پاسخ:
🔴 مطلب اول:
🔹فرو کاستن دین به بخشی از آن مثل حضور در مساجد و زیارت حرمهای اهلبیت(علیهم السلام) صحیح نیست. بلکه دین یک حقیقت جاودانه و متعالی است که محور آن عقاید و باورهای توحیدی است #اعتقاد عمیق به خدا و درک #حضور_خداوند در زندگی و #عشق_قلبی به آن مبدا هستی و #رفتارهای_مومنانه_و_مسئولانه حقیقت دین است.
🔹دین در دلها و قلبها جای دارد و نشانه آن محبت و عشق به خداوند و اولیای خداست. دین زمان و مکان، مشرق و مغرب، خانه و مسجد نمی شناسد و هر کجا که #دل_خدایی بود دین همان جاست.
«قَلْبُ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ» (بحارالأنوار، ج55، ص39) قلب مؤمن عرش الهی است. ما بالاتر از عرش الهی نداریم.
همچنین بزرگان فرموده اند: قلب انسان بیت الله است، یعنی خانه خدا است. قلب انسانِ مومن مسجد و کعبه است و انسان در همه حال باید قلبش را آباد کند و با قلب خدا را یاد کند.
به همین جهت امام علی(علیه السلام) وصیّتی که به امام حسن(علیهالسلام) میکند:
«فَأُوصِيكَ بِتَقْوَى اللَّهِ يَا بُنَيَّ وَ لُزُومِ أَمْرِهِ وَ عِمَارَةِ قَلْبِكَ بِذِكْرِهِ وَ الِاعْتِصَامِ بِحَبْلِه»نهج البلاغه
(ای پسرم تورا وصیت میکنم که تقوای الهی را رعایت کن و ملازم اوامر الهی باش و همواره #قلبت را با ذکر الهی آباد کن و به ریسمان الهی چنگ بزن)
🔹 آنکه دیندار و مومن است می داند که همه جا نشانه و آیت خداوند است و به هر جا رو کنی وجه خدا و رنگ خدایی دارد چون او چشم خدابین دارد و خدا را با قلب مییابد.
خداوند متعال در سوره بقره می فرماید:
وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖِ ﻣﺸﺮﻕ ﻭ ﻣﻐﺮﺏ ﻓﻘﻂ ﻭﻳﮋﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ; ﭘﺲ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﺠﺎ ﺭﻭ ﻛﻨﻴﺪ ﺁﻧﺠﺎ ﺭﻭﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ . ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻋﻄﺎ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ .(١١٥)
🔹مسجد و زیارتگاه نیز یکی از راه های ابراز دین داری و تجدید قوای معنوی است. مسجد و زیارت تمام دین و حقیقت دین نیست هر چند در زندگی دیندارانه بسیار مهم و ارزشمند است و بر قدرت قلب و همبستگی مومنان میافزاید.
🔴 مطلب دوم:
🔹دین اسلام #دین_جامع است و نسبت به همه ابعاد انسانها و زندگی بهتر آنان توجه دارد و همه ابعاد زندگی چه امور مادی و چه معنوی، جسمانی و با روحانی، فردی و یا اجتماعی در دین مهم هستند و حفظ آنها و #مراقبت_از_سلامت جسمانی و روحانی واجب است و جزو دستورات دین است. همه شریعت اسلامی و احکام و تکالیف دینی برای حفاظت از سلامت جسمانی و روحانی انسان در جهت پیشرفت و تعالی انسان و جامعه است.
🔹 دین حقیقی دستور می دهد که حفظ جان افراد و مراقبت از سلامت جسمانی و روحانی اجتماع واجب است و هیچ کس حق ندارد سلامت فرد و جامعه را به خطر اندازد. دین می گوید که خواندن همه علوم و فنون لازم برای سلامت جامعه مانند علم #طب و #پزشکی واجب و جهاد است و رعایت دستورات علم و پزشکی نیز بر همه مردم لازم است و سرپیچی از نظرات و دستورات کارشناسی پزشکی گناه است و موجب عقاب می شود.
همچنین باید اضافه کرد که اگر به نظر پزشک متخصص و متعهد، یک واجب دینی برای سلامت انسان خطرآفرین باشد آن عمل واجب ملغی میشود و نباید آن را انجام داد.
به همین جهات در روایات علم پزشکی و علم بدن انسان محترم شمرده شده است.(بحار الانوار، ج 1، ص 218)
✔️ پس هیچ تقابل و تعارضی میان دین و علم نیست و همه علومی که برای انسان و جامعه در مسیر سعادت و سلامت #نفع_مشروع داشته باشد و با چارچوب مبانی و اهداف اصلی دین هماهنگ باشد خود بخشی از زندگی دیندارانه و مورد توجه و عنایت دین است و دستورات و تجویزهای آن بخشی از حیات_مومنانه و دیندارانه است و عمل مخلصانه به آن اجر و ثواب دارد و سرپیچی از آن عقوبت در پی دارد.
@hodanandboshra
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
💠قابل توجه اساتید، پژوهشگران و فرهیختگان گرامی!
🔰 کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث در آذرماه 1399 توسط مجتمع قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه برگزار می گردد.
✅ برای ارسال آثار خود به سایت کنگره مراجعه نموده ثبت نام نمایید و تا موعد مقرر چکیده و اصل مقاله خود را در سایت بارگذاری نمایید.
🌐نشانی سایت: http://hamayesh.miu.ac.ir/hadith/fa/
به مقالات پذیرفته شده گواهی isc اعطاء می شود.
♻️جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال اطلاع رسانی کنگره مراجعه نمایید: 👈 https://eitaa.com/Conferencegam2
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
📘پرونده «نسخه» به زودی از کانال نویسندگان حوزوی منتشر می شود.
این پرونده در شش قسمت به بررسی فعالیت شرکت های داروسازی جهانی و مسأله مهم دارو، بهداشت و سود می پردازد.
📚برداشت هایی از کتاب جامعه شناسی نظام جهانی اثر #لزلی_اسکلیر (استاد مدرسه اقتصادی لندن) که به حال امروزمان شباهت دارد.
📌کاری از تحریریه #نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#کرونا
#کتابخوانی
#پویش_همراهی_فرهنگی
🌎 بازگشت زمين به عصر ميكروبها
✍ حسن طاهرى
( این مطلب ۱۵ سال پیش در سال ۱۳۸۳در فصل نامه فرهنگ پویا منتشر شده است)
__
_سال ۲۰۲۵، آغاز نازايى زمين
_سیاره اى که طاس شد
_آغاز اجاق کوری زمین
_زمين در دست میکروب ها
این ها می تواند تیترهای ۲۰ سال آینده رسانه ها و روزنامه ها باشد. اما چرا؟
"نابودی طبیعت و ویرانی همه داشته های زمین" این تمام پاسخی است که می شود داد. زمين در آيندهاى نه چندان دور، با بحرانهايى جدى روبرو و بی رمق و بی دفاع خواهد بود. آينده اى نه با رقم ۴۰۰ و ۲۰۰ سال؛ بلكه آينده اى بسيار بسيار نزديك. ۴۰ و ۲۰ سال ديگر، آينده اى است كه با چشم بر هم زدنى خواهد گذشت. كشور ايران با توجه به وقوع حوادث طبيعى فراوان و نبود قوانين قاطع برخورد با تخريب كنندگان طبيعت تا چند سال دیکر، با بحرانهاى جدّى در مسأله محيط زيست روبرو خواهد بود. بحرانهايى كه براى جلوگيرى از آن در برنامه پنج ساله اول از توسعه ۲۰ سال آينده، تأكيدات جدى شده است. آيا تمدن و دنياى مدرن ۱۰ هزار ساله امروز، ما را به همان دنياى ۱۰ ميليون سال پيش خواهد برد؟ عصرسلطنت ميكروبها و دوره حکومت سلسله با كتری ها؟ كج فهمى تا كجا؟ وقتى كره زمين براساس خواست و اراده سياستمداران و حاكمان قدرتمدار و پول پرست اداره مى شود، چيزى میشود كه اكنون در حال رخ دادن است. شايد كسى متوجه آنچه اكنون رخ می دهد، نباشد؛ اما از هم اكنون گيرنده هاى حسّاس ذهن نخبه ها و دانشمندان لابراتوارهاى دانشگاهها، هشدارهاى وحشتناك خود را میدهند؛ هشدارهايى جدّى كه مو را به تن آدمى سيخ میكند. اين را وقتى می فهميم كه ۲۰سال بعد با دنيايى سراسر آلودگى، دود، زباله، بيمارى و بحران زيست محيطى روبرو خواهيم شد؛ دنیایی پر از میکروب و زباله و بیماری. ۲۰ سال ديگر كه شايد براى سرزمين خود ما، نيز زمان بسيار دير شده باشد و فرصتهاى فراوان، با سرعت، هدر رفته باشند.
«چرا كسى به فكر فردای زمین نیست؟»
اين سوال مردمان امروز است كه ممكن است فردا چنين بپرسند : «گذشتگان بی فكر ما چرا زمين را ويران كردند و حكومت سبزه ها و درختان را به دست ميكروبها سپردند؟»
ادامه در کانال یادداشت خوانی👇👇
@yaddashtkhani
#کرونا
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔴بازاریابی غیراخلاقی صنعت داروسازی
🖌 نویسنده این مطالب نه ایرانی است و نه طبیب سنتی و اسلامی!
📚برداشت هایی از کتاب جامعه شناسی نظام جهانی اثر #لزلی_اسکلیر (استاد مدرسه اقتصادی لندن) که به حال امروزمان شباهت دارد.
✳️ نسخه اول:
🔻صنعت داروهای درمانی و پزشکی به دلایل روشن توجه کسانی را نیز که برای آنها مصرف گرایی جهانی مسأله آمیز بوده، جلب کرده است. فروش داروهای پزشکی در هر دو دسته جوامع صنعتی پیشرفته و در حال توسعه غالبا بسیار بحث برانگیز است.
🔻بسیاری از شرکت های فراملی در صنعت داروسازی و در خلال سال ها یک سیستم قیمت گذاری افتراقی برای بازارهای مختلف به وجود آورده اند و مصرف کنندگان در بسیاری از کشورهای در حال توسعه قیمت گران تری برای داروهایی می پردازند که با همان علامت تجاری در کشورهای جهان اول ارائه می شود. به علاوه مشخص شده است که نام گذاری داروها در بازارهای کشورهای ثروتمند و فقیر یکی نیست که این امر منجر به اتهامات گسترده در زمینه رفتار غیر اخلاقی شرکت ها دارویی می شود.
ادامه دارد...
#کرونا
#بهداشت_جهانی
📌کاری از تحریریه #نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#کتابخوانی 🔺فرصت خودسازی و خلوت رجب، شعبان و رمضان 🔺
انتشار نخستین مجموعه بررسی اندیشه عرفانی و سلوکی حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله و مکتب تربیتی شهید حاج قاسمسلیمانی
📥 «عرفان امین» بررسی عرفان و سلوک الی الله در اندیشه حضرت آیةالله خامنه ای مدظله العالی
▫️ دانلود رایگان نسخه دیجیتال: bit.ly/2Uvqs6P
📥 «مکتب سلیمانی» مروری بر آنچه حاج قاسم را، «سلیمانی» کرد
▫️ دانلود رایگان نسخه دیجیتال: bit.ly/2J6f8ce
📥 «شرح دلبری» شرحی بر وصیتنامه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی
▫️ دانلود رایگان نسخه دیجیتال: bit.ly/2QF7g5r
#پویش_همراهی_فرهنگی
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
#با_کاربران
🔶 می شود گفت بالای هفتاد درصد حدود شرعی، حالا بیشتر یا کمتر... را سریال بی محتوای پایتخت زیر پا گذاشت.... چرا کسی امر به معروف و نهی از منکر نمی کند؟
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
نویسندگان حوزوی
🔴بازاریابی غیراخلاقی صنعت داروسازی 🖌 نویسنده این مطالب نه ایرانی است و نه طبیب سنتی و اسلامی! 📚برد
🔻 صنعت بیمارزا و شرکت های فراملی داروسازی
نسخه دوم:
مهم است بپذیریم که صنعت دارویی بر حسب ارتباط مستقیم و نزدیک خود با رفاه آدمی صنعت خاصی است؛ اما همچون اکثر صنایع، بقاءش به سودآوری اش است.
تضاد اصلی بین فعالیت های شرکت های دارویی و نیازهای جهان سوم در این است که قسمت اعظم تحقیقات و تلاش های ترویجی آنها، در مورد داروهای نسبتا گران است که برای مبارزه با مشکلات بهداشتی در کشورهای ثرتمند ساخته شده است، در حالی که کشورهای فقیر جهان سوم عمدتا به داروهای ساده و ارزان قیمت برای مقابله با بیماری های توده مردم نیاز دارند.
یک نمونه روشن این امر درمان بیماری اسهال است که یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در بسیاری از کشورهای جهان سوم است و به ویژه برای نوزادان خطرناک است. داروخانه ها در بعضی از نقاط جهان سوم به طور معمول آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد اسهال گران قیمت را تجویز می کنند، که در اکثر مواقع غیرضروری است و حتی ممکن است خطرناک باشد. بهترین درمان برای اسهال به گواهی عموم کارشناسان بهداشت، محلول آب جوشیده، شکر و نمک است که اکثر مردم حتی کسانی که در فقر مطلق به سر می برند می توانند با هزینه ای نازل فراهم کنند.
روشن است که این دستورالعمل با منافع کوتاه مدت مراکز داروسازی داخلی و شرکت های فراملی تولید کننده داروهای پرزرق و برق و داروخانه های فروشنده آنها همخوانی ندارد، بنابر این مانع انتشار آن می شوند.
#کرونا
#بهداشت_جهانی
📌کاری از تحریریه #نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠 نقد عالمانه استاد خسروپناه بر «پایتخت 6»
به نام حکیم مطلق و خالق هنر و زیبایی
دوستانی از بنده خواستند تحلیلی از پایتخت۶ داشته باشم و اینک بعد از مشاهده قسمت ۱۵، ضمن تشکر از دستاندرکاران این سریال و تبریک سال نو و اعیاد رجبیه و شعبانیه به نقدی کلیدی اشاره میکنم.
البته کارشناسان نقدهای واردی بر آن گرفتند؛ از جمله: اختلاط نامحرم، ترویج بیحدرقص و موسیقی، تعابیر بیادبانه مخصوصاُ نسبت به والدین و بزرگترها، بیاحترامی به نماز و حج و غیره ولکن نقد ریشهایتر این سریال به نظر بنده، رویکرد ایرانگریزی و ایران تضعیفی است که متاسفانه از دوره قاجار توسط مستشرقین و بعد روشنفکر نمایان داخلی دنبال میشود و کتابها در باب ناتوانی و مجمعالرذایل بودن ایرانیان نوشته میشود.
این سریال با نشان دادن ایرانیانی که یا قاچاقچی(ارسطو) هستند یا روانی(بهبود) یا مسئول ناتوان و بیعرضه و منفعل(نماینده مجلس) یا دارای کمبود شخصیت(بهتاش) یا نوجوانان غرق در اینستاگرام و فضای مجازی(دختران دوقلو) یا مدعیان پرادعای هیچکاره و فرصتطلب(نقی) یا مروج آرایشگری و رفتارهای نامناسب(رحمت و فهیمه) یا عقل کلی که در مواردی احساسی داوری میکند(هما) که برای بیننده مخصوصاً بیننده خارجی تصویر بسیار منفی علیه ایران میسازد.
سوال این است که چرا عدهای از نویسندگان و هنرمندان با هم تلاش میکنند تا ایرانی را با موفقیتها، مقاومتها و فرهنگ و تمدن بزرگ به ایرانی بیعرضه، ناکارآمد و احساسی و فاقد فرهنگ و تمدن معرفی کنند.
انتظار این بود لااقل واقعیتهای ایران اعم از ضعفها و قوتها به نمایش گذاشته شود تا ناامیدی در مخاطب تحقق نیابد.
نکته قابل تامل اینکه چرا پایتخت۶ بعد از پایتخت۵(مقابله با داعش) ساخته میشود؟ آیا نباید مدیران صدا و سیما در باب جریانشناسی سریالهای ایرانی دقت بیشتری نمایند.
عبدالحسین خسروپناه دزفولی حوزه علمیه قم ۱۶ فروردین ۹۹
@shahid _andarzgoo
🛑 در نقد «نقد پایتخت»
✍️احمد اولیایی
به عنوان یک شاگرد، نکاتی در مورد نقد حجت الاسلام خسروپناه به سریال پایتخت، بنظرم رسید؛ همانطور که ایشان نقدهای دیگر کارشناسان مانند اختلاط نامحرم و ... را صرفا نقل قول کرده اند، بنده نکته ای در این موارد ندارم و واضح است که با بعضی از آن ها نیز مخالفم.
اما پیرامون نقد ایشان تحت عنوان «ایران گریزی و ایران تضعیفی»؛
1. اساسا نقد و بررسی یک سریال یا تولید رسانه ای، بررسی یک مطلب عمیق علمی و فلسفی نیست که شاذگویی، ابداع و نوآوری در اظهار نظر، قابل ستایش باشد. در نقد یک فیلم یا سریال، باید آنچیزی را نقد کرد که نزد مخاطب ملموس باشد و حداقل تعدادی از مخاطبین برداشت کرده باشند. اگر آنچه شما برداشت کرده اید، پیام آن سریال یا بخشی از پیام آن بوده، حداقل باید به برخی مخاطبان نیز منتقل می شده است. بددهنی، دروغ، پرخاشگری، ضعف خط اصلی داستان و ... نقدهایی ست که عمده مخاطبین لمس کرده اند اما حقیقتا کدام مخاطب، از این سریال برداشت ایران گریزی کرده است؟!!!
2. از طرف دیگر، سریالی که پنج سال پخش شده و اتفاقات قسمت های قبلی در قسمت های بعدی هم امتداد داشته است، نباید تک قسمتی بررسی شود. شخصیت های داستان شخصیت های پانزده شبه نیستند، بکله شخصیت هایی شش ساله هستند. لذا نقی هیچ کاره، همان نقی ست که با داعش مبارزه کرد. پس شخصیت های چنین سریالی باید امتدادی ارزیابی شوند.
3. با توجه به شماره 2، ارسطو یک ایرانی خانواده دوست است که در عین اجباربه همکاری با قاچاقچیان، در نهایت نقی و نمیانده خوشنام مجلس را از قاچاق ناخواسته نجات می دهد. بهبود یک ایرانی وطن دوست و حافظ محیط زیست است که بیماری اخیرش بخاطر اسارت در سومالی بوده، زمانی که برای مأموریت و انجام وظیفه رفته بوده است. نقی یک ایرانی خانواده دوست دیگری است که علاوه بر حساس بودن به تربیت فرزندان، پرچم ایران را در مسابقات کشتی بالا می برد. بهتاش یک جوان پرشور و با استعداد ایرانی است که بدون امکانات و پول، توانست با تلاش خود را به عنوان یک لژیونر ورزشی معرفی و نام ایران را سربلند کند. فهیمه یک زن ایرانی وفادار است که پس از فوت شوهر، دو فرزند خود را با سختی بزرگ می کند و همچنان وفادار می ماند. دختران دوقلوی نقی دو دختر ایرانی هستند که هرچند خواسته های عرفی نوجوانانه دارند اما همیشه مطیع والدین خویش هستند. هما نیز به بهترین نحو یک زن ایرانی خانواده دوست، عاقل اما همچنان دارای احساسات زنانه و مدیر را نشان می دهد.
لازم به ذکر است این نکات نه به معنای تأیید کامل سریال پایتخت و نه به معنای غلط بودن نقد استاد خسروپناه است. بلکه صرفا اظهار دغدغه ذهنی یک طلبه شاگرد در مقابل دقت یک استاد بود تا این دغدغه، در معرض عموم، اصلاح شود.
#سریال_پایتخت
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔰 گذار از علوم پزشکی مدرن
🔘 بخش ۱
✍️ احمد رهدار
🔸اسلام امروز در مواجهه تمدنی با غرب، در دو ساحت دست برتر دارد؛ یکی مسأله خانواده است، نه فقط به این علت که در چند قرن اخیر سیاستهای مربوط به خانواده در دنیای غرب غلط بوده، بلکه علاوه بر این، به این علت که محتوا و شکل مباحثی که اسلام در حوزه خانواده مطرح کرده، بسیار غنی و کارآمد است و دوم مسأله پزشکی است.
🔹عرصه پزشکی به دو علت، میتواند بستر مناسب همآوردی اسلام با دنیای غرب باشد.
1️⃣یکی به دلیل بنبستهای درونی پزشکی مدرن، که البته این بنبستها ضرورتاً از جنس بنبستهای علمی نیست،
بلکه اولاً به دلیل روزافزونی هزینههای آن است که هرچند شاید با خدماتش هم متناسب باشد ولی به هر حال، از منظر توده مردمی که باید هزینه درمان را پرداخت کنند، قابل توجیه نیست، همچنان که از منظر دولت که بخش قابل توجهی از هزینههای تولید در پزشکی را میپردازد، نیز توجیهپذیر نمیباشد.
ثانیاً به دلیل سبک درمان در پزشکی مدرن است که شبیه بحرانهایی مثل بحرانهای زیستمحیطی در مدرنیته ـ که هر راهحلی برای آن، غرب را از چاله به چاه میاندازد ـ میباشد؛ چرا که هر درمانی در این مکتب طبی، در نهایت منجر به آسیب به دیگر بخشهای بدن میشود. این مسأله را در گذشته، تنها خواص (اعم از پزشکان و …) میدانستند، اما اینک تبدیل به یک باور عمومی شده است.
2️⃣دوم به دلیل ظهور یک رقیب جدی و تا حدودی کارآمد به نام طب سنتی ـ اسلامی که برخلاف گذشته، خود را حداقل در حوزه بیماریهای خاص و حاد، با هزینههایی بسیار کمتر از هزینههای پزشکی مدرن در دسترس مردم قرار داده است.
🔘 بخش ۲
🔸در جهان امروز، ارزیابی پزشکی مدرن با یکی از دو دیدگاه ذیل صورت میگیرد:
1️⃣ دیدگاه نخست پزشکی را با رویکرد پدیدارشناسانه تحلیل کرده و آن را صرفاً از حیث نتایجی که مستقیماً بر خودش مبتنی است ارزیابی مینماید نه از حیث ربطهایی که به دیگر اجزای عالم کنونی دارد.
2️⃣دیدگاه دوم ـکه مورد پذیرش ما نیز میباشد ـ بر این باور است که علم پزشکی را باید در درون یک بسته به نام مدرنیته و خود مدرنیته را به صورت یک نظامواره تحلیل کرد. بر این اساس، پزشکی مدرن از فلسفه مدرن، از ریاضیات مدرن، از تکنولوژی مدرن، از اقتصاد مدرن و از سیاست مدرن جدا نخواهد بود و لذا با این درک که پزشکی مدرن درون یک اُرگانیسم عمل میکند، نقدهایی که به کلیت عالم مدرن وارد است، به اجزای آن نیز تسرّی پیدا میکند. به عبارت دیگر؛ هرچند بسیاری از اشکالاتی که متوجه پزشکی مدرن است، ارتباط مستقیمی به آن ندارد، اما نمیتوان آن را کاملاً از این نتایج دور انگاشت.
🔹از سوی دیگر، اگر به لحاظ روشی علم پزشکی را تحلیل کرد، باید آن را در حوزه انسانشناختی فلسفی نیز بررسی نمود؛ زیرا موضوع پزشکی، انسان است، هر تعریفی از انسان در انسانشناسی غربی، امتداد آن در حوزه بدن که مربوط به پزشکی هست نیز سرایت میکند. به عنوان مثال؛ اگر «ماکیاولی» انسان مفید را به انسانی که مثل روباه، جوهر مکرش فعال شده است تعریف میکند، اگر «توماس هابز» انسانها را گرگ یکدیگر تعریف میکند، اگر «لامارک» و «داروین» انسانها را در ادامه تطور میمون تلقی میکنند، اگر «نیچه» در جمعبندی خود از انسانی که میتواند روباه، گرگ و میمون باشد، آن را ابرحیوان تعریف میکند و…، نتیجه عملی همه این دیدگاهها، در روشهای درمانی انسان این میشود که انسان به جسم تقلیل یابد و جسم او نیز با جسم حیوان مشابهتانگاری شود. از همین روست که بسیاری از داروها و درمانهای اکتشافی پزشکی مدرن، بدون هیچ مانع جدی انسانشناسانه ابتدا روی سگ، گربه و دیگر حیوانات تست و در صورت پاسخ مثبت، به بدن انسان نیز تزریق میشود.
@philosophyofsocialscience
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian