📝 نقدی بر نوشتار حجت الاسلام سروش محلاتی درباره آیت الله امینی(ره)
🔹 جناب حجت الاسلام محمدسروش محلاتی، به بهانه چهلمین روز ارتحال عالم انقلابی آیت الله امینی(ره)، با بیان تفاوتهایی برای ایشان، عنوان انحرافی “روحانی حکومتی” را، همراه با مطالب خلاف واقع مطرح نمودند که نقدی بر این نوشتار در ادامه خواهد آمد.
♦️ مهمترین نقد و پاسخ به این قبیل برداشتهای غلط میتواند فرمایش مقام معظم رهبری(حفظه الله) در دیدار طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم در آبان ۱۳۸۹ باشد که فرمودند:«بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دو عنوان و دو مفهوم غلط و انحرافی به وسیلهی کسانی که هم با روحانیت بد بودند، هم با انقلاب دشمن بودند، در ذهنها مطرح شد. این دو مفهوم غلط و در واقع دو تهمت را دشمن به عنوان تاکتیک مطرح کرده است. یکی طرح مسئلهی حکومت آخوندی است. میگویند در ایران حکومت آخوندی، حکومت روحانی بر سر کار است. دیگری طرح موضوع آخوند حکومتی است؛ تقسیم آخوند به حکومتی و غیر حکومتی. هدفشان از طرح این دو مفهوم انحرافی و غلط این بود که اولاً نظام اسلامی را از پشتوانهی عظیم فکری و نظری و استدلالی و علمی علمای دین محروم کنند؛ ثانیاً روحانیت مسئول را، روحانیت انقلابی را، روحانیت حاضر در صحنه را که در مقابل دشمنیها سینه سپر کرده است، به خیال خودشان منزوی کنند، بدنام کنند. یعنی آخوند یک نوعش حکومتی است، که این بد است، ضد ارزش است؛ یک نوعش غیر حکومتی است، که این مثبت است. نسبت روحانیت با نظام اسلامی، نسبت روشنی است. نسبت حمایت و نصیحت است.»
🔸 یقینا در پاسخ به هدف جناب سروش محلاتی از نوشتار خویش، همین فرمایش رهبر معظم انقلاب کافی است. لکن به جهت تبیین بیشتر مطالب ایشان و تمسک به آیه “وجادلهم بالتی هی احسن”، نکاتی مهم را مطرح مینماییم.
🔻 نکته اول: همانطور که شما در نوشته خود به درستی بیان نمودید آیت الله امینی(ره) با اینکه انقلابی و مدافع نظام بود، تغییری در زندگیاش رخ نداد و این جای تعجب ندارد. تعجب آنجاست که عدهای اعتقاد به نظام ندارند اما روزانه از سفره انقلاب و نظام اسلامی ارتزاق میکنند. جالبتر آنکه، عدهای فقیهنما به ایشان اظهار ارادت نموده و از طرفی اعتقادی هم به حکومت ندارند، اما سیل وجوهات را به دفاتر و اطرافیان خویش سرازیر کردهاند.
🔻 نکته دوم: در جای دیگر(تفاوت پنجم) آوردهاید که چون ایشان با مردم انس داشت، از درد مردم به درستی خبر داشت و آنها را در صحبتهای خود منعکس میکرد.
جناب سروش محلاتی! چطور میشود که شما و همفکرانتان و مدافعان تفکر اشرافیگری، به جهت اغراض سیاسی و بحران اجتماعی، دم از درد مردم و مشکلات آنان در برخی موارد میزنید در حالیکه هرگاه از بحران هایتان عبور میکنید باز هم به رویکرد اصلی خود(دفاع از مکتب اشرافیگری و صاحبان ثروت) باز میگردید. به راستی! شما که ایشان(مرحوم آیت الله امینی) را الگو قرار میدهید، چرا رفتار و عملکردتان با الگوی رفتاری ایشان فاصله آشکاری دارد؟؟!!
@Peirovir متن کامل👈
#آیت_الله_امینی
#سروش_محلاتی
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
💠 چگونه شیعه شدی؟
#سفر_به_ترکیه
✍ جلیل کریم زاده
به مُراد گفتم: «چگونه شیعه شدی؟» و او مردی بود پنجاهساله!
گفت: «من و آقا مصطفی، میرفتیم جلسات تفسیر شرکت میکردیم؛ روزی از روزها، در جلسهی تفسیر، رسیدیم به آیهی 55 سورهی مائده! شیخی که تفسیر میگفت، نتوانست آنگونه که میبایست مطلب را توضیح بدهد. ما هرچه اصرار کردیم، او بیشتر لنگ میزد؛ تا اینکه خودمان شکّاک به قضیه شدیم؛ گفتیم که: "این امکان ندارد که این شخص، عُمربنخطّاب باشد که در رکوع زکات میدهد!" پس از جلسه، رفتیم دنبال مدارک و تفاسیر دیگر...»
پس از آن شب، رفته بود در اینترنت جستجو کرده بود- و سواد چندانی هم نداشت- و رسیده بود به تفاسیری دربارهی همآن آیه؛ و متوجه شده بود که منظور از آن شخص، علیّبنأبیطالب ع است. هرچه منبع بود، پرینت گرفته و یواشکی در خانهاش میخوانده، تا اینکه رسیده بود به ماجرای «فدک» و میگفت: «نخستینبار بود که با این مطلب مواجه شدم؛ و مشایخ ما در اینباره به ما هیچ نگفته بودند». و او تمامی مطالبی را که در آن موضوع بوده، پرینت کرده بود؛ و دور از همسرش- که حافظ کلّ قرآن بود- آنها را در اتاق مطالعه میکرده.
میگفت: « وقتی با فدک مواجه شدم؛ ماجرهای بیشتری دربارهی ماجرای سقیفه هم خواندم؛ قضایای به آتش کشیده شدنِ درِ خانهی دختر پیغمبر ص را خواندم درحالیکه هیچ اطلاعی نداشتیم از آنها؛ و من شبها مخفیانه آنها را میخواندم و میگریستم؛ تا اینکه پس از مدّتی ماجراها برای من بیش از پیش روشن شد؛ و به حقّانیّت علیّبنأبیطالب ایمان آوردم؛ و شبی در اتاق که در حال مطالعه بودم، دست بر سینه نهاده و گفتم "أشهد أنّ علیّا ولیّالله!" دیگر به نمازِ جماعت نرفتم؛ از اینترنت نماز شیعیان را پیدا کردم؛ آموختم و پس از آن، نمازم را مخفیانه به حالتِ شیعیان خواندم».
من ارتباط بسیار نزدیکی با مُراد و خانوادهاش داشتم. چندین ماه در خانهی مادرش- که کلیدش را به من سپرده بود- ماندم. روزی از روزها، زنِ آقا مُراد، وارد اتاق میشود و میبیند که او به سبک شیعیان نماز میخواند. بسیار آشفته میشود... و همسرش برای من تعریف میکرد: « وقتی رفتم توی اتاق، دیدم که او مانند شیعیان نماز میخواند؛ ترسیدم؛ گفتم تو منحرف شدهای!» رفته بود به یکی از استادان و مشایخ خود زنگ زده بود؛ و گفته بود که همسرش منحرف شده و شیعه شده است. میگفت: « استادم گفت: اگر شیعه شده، مراقب باش و با او بحث مکن! آنها دلایل بسیار محکمی برای عقیدهشان دارند و نمیتوان با آنها مقابله کرد؛ فقط فاصله بگیر!»
همین صحبتها موجب شد که او- وقتی مراد در خانه نیست- بسوی کمد شخصی مُراد برود؛ و یواشکی کاغذهایی را که مخفی کرده بود، پیدا میکرده و میخوانده. میگفت: « یواشکی همه را میخواندم؛ و کمکم جذب شدم؛ وقتی مراد در خانه نبود، همه را خواندم...»
و روزی مراد سر وقت نماز به خانه میآید، متوجه میشود که همسرش کناری ایستاده و نماز میخواند؛ و روی سجّادهاش مُهری است.
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
زینب بنت جحش.pdf
حجم:
778.8K
🔶 بررسی داستان پیامبر و زینب بنت جحش
✍ مقاله ای با عنوان
A Review on the Story of the Holy Prophet and Zaynab Bint Jahsh
در مجله
International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding (IJMMU) و در شماره Vol. 5, No. 3, June 2018
به چاپ رسیده است. چکیده این مقاله و #متن_انگلیسی👆پی دی اف👆 آن، از سوی پژوهشگران مقاله حاضر به #نویسندگان_حوزوی تقدیم شده است.
🔹 نقد و بررسی داستان پیامبر(ص) و زینب بنت جحش
ابراهیم ابراهیمی/ سیدمجید نبوی/ رباب شاهمرادی
🔻چکیده
روایتها و داستانهایی در ذیل آیه 37 سوره احزاب نقل شده است که خلاصه آن اینگونه میباشد: «روزی پیامبر(ص) با زیدبنحارثه غلام خود کاری داشت و به منزل او میرود هنگامی که وارد منزل زید می شود زینب بنت جحش، همسر زید را میبیند. از زیبایی او شگفت زده شده و محبت او در قلب پیامبر مینشیند سپس پیامبر(ص) آرزوی میکند که زید او را طلاق داده تا با او ازدواج کند.» در این نگارش به بررسی صحتوسقم این داستان پرداخته میشود. روشتحقیق در اینمقاله کتابخانهای و توصيفی_تحليلی است.
پس از بررسیهای سندی و متنی، مشخص میشود که این روایتها صحیح نمی باشد اشکال های سندی آنها وجود افراد ضعیف در سلسله سند میباشد همچنین در سلسله سند، افرادی از تابعین یا کسانی وجود دارند که به هیچ وجه نمی توانستند شاهد ماجرا باشند.
از لحاظ متنی هم باید گفت که این روایات با آیات قرآن و با تاریخ پیامبر سازگار نیست. وجود اضطراب در این روایتها و تضاد با عصمت پیامبر از دیگر دلایل رد این داستان است.
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
من این گفتگو را دیدم، چند نکته عرض میکنم؛
1- بنده آقای آقامیری را تأیید نمیکنم اما معتقدم «مواجههی رو در رو»، میتواند بسیاری از ذهنیتها و رفتارها را تعدیل کند؛ بنده به جدّ، معتقدم بخش وسیعی از اختلافات اجتماعی و سیاسی، محصول ذهنیتهای اشتباه از همدیگر است،
2- آقای آقامیری گفت؛ سخنان مرا تقطیع کردهاند!
فارغ از موجهبودن یا نبودن اینسخن، بنده بارها گفتهام کار رسانه در عصر حاضر، رساندنِ واقعیتها به مخاطب نیست، بلکه کارش «ساختن ذهنیت مخاطب، برای قضاوتهای جهتدار» است، لذا هم مسؤولان قضائی باید فکری کنند و هم سواد رسانهای مردم باید بالا برود؛
باور کنیم بسیاری از خبرها مهندسی میشود تا قضاوتها را مهندسی کنند.
3- به نظرم مسألهی خلود مشرکان، مسألهای نیست که محور گفتگو یا یکی از اصلیترین محورها در اینگونه گفتگوها شود، بلکه آنچه بایستی محور گفتگو قرار میگرفت؛
«نقش بازدارندهی عذاب الهی» است، این همان موضوعی است که «جریان اباحیگری» از غفلت جامعهی دینی نسبت به آن، برای نفی هنجارهای دینی، استفاده میکند و آقای آقامیری به عنوان یکی از ابزارهای این جریان مورد سوءاستفاده قرار گرفته.
جریان اباحیگری، تلاش میکند همهی بازدارندهها؛ چه درونی و چه بیرونی را نفی کند تا فضای فرهنگی رها شود؛
انکار عذابهای شدید الهی،
گسترش فرهنگ «بهتوچه!»،
تفکر «از دینش مپرس»
و نفی مقاومت اجتماعی در مقابل هنجارشکنیها،
همگی، از اینقبیلاند.
https://eitaa.com/farbehi
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔘رسالت حوزه انقلابی در تمدن سازی
✍ علی عبادی
🔹#حوزه_انقلابی حوزه ای با رویکرد استکبار ستیزی، مدیریت جهادی و #تمدن_سازی است. در چنین حوزه ای، عالمان دینی بر اساس زمانۀ خویش و با نگاهی عمیق به آینده ای روشن، پرورش پیدا کرده و در عرصه های مختلف سیاسی اجتماعی، حضور فعالی دارند که تمدن نوین اسلامی و رساندن جامعه به ساحل زیبای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه، از اهداف واقعی آنهاست.
🔸البته برای رسیدن به این وضعیت مطلوب، شورای عالی حوزه های علمیه با توجه به جایگاه کلانی که در سیاست گذاری دارد، باید برای تربیت فضلای انقلابی برنامه ریزی کارآمدی داشته باشد.
🔸تربیت طلاب انقلابی و تدوین علوم انسانی مبتنی بر فقاهت در #حوزه_های_علمیه می تواند زمینه های رسیدن به #تمدن_نوین_اسلامی را بیش از پیش فراهم کند.
#رحا
#حوزه_علمیه
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔴 علل بی ثباتی خانواده
✍ محمدجواد نیکزاد
خانواده، مناسبترین جایگاه برای تأمین نیازهای مادّی و معنوی انسان میباشد و میتواند بهترین بستر را برای تأمین امنیّت، آرامش روانی و پرورش نسل جدید فراهم آورد. با این حال در عصر حاضر، نظام خانواده در معرض خطر قرار گرفته و دچار آسیبهای فراوانی همچون جدایی همسران، فراری شدن فرزندان و کمرنگ شدن ارزشهای اخلاقی گردیده است. آمار فزایندۀ طلاق، به مثابه معتبرترین شاخص آشفتگی زناشویی، نشاندهندۀ این واقعیت تلخ است که دیگر مثل گذشته رضایت از زندگی زناشویی، به آسانی دستیافتنی نیست. بهعلاوه، بسیاری از زوجها در خانوادهای زندگی میکنند که طلاقروانی و عاطفی در آنها حکمفرماست؛ بدین معنا که هیچگونه رابطۀ عاطفی و جسمانی بین زن و شوهر وجود ندارد و زندگی به صورت اجباری و با حداقل تعامل پیش میرود. بنابراین، باید علل و عوامل بیثباتی خانواده را با نگاهی دقیق و موشکافانه بررسی و تبیین کنیم تا بتوانیم گامی هرچند ناچیز در جهت حفظ ثبات و دوام آن برداریم؛ بر همین اساس در تبیین بیثباتی خانواده، باید مجموعهای از عوامل را در نظر گرفت. یکی از عوامل بی ثباتی خانواده ها نوع نگاه افراد به مقوله ازدواج است.
تنظیم نگاه به ازدواج و تشکیل خانواده
طرز فکر افراد و نوع نگاه آنها به مقولۀ ازدواج تا اندازهای نوع رفتار آنها را هنگام تأهّل تعیین میکند. اینکه اساساً خانواده تا چه اندازه اهمیّت دارد و چرا باید ازدواج کرد و پرسشهایی از این دست، از مسائل اساسی هستند که اگر پاسخ منطقی و روانشناخی مناسبی برای آنها وجود نداشه باشد، قطعا آیندۀ خانواده را به مخاطره میاندازد. بنابراین، چیستی فلسفۀ خانواده یا معنای زندگی زناشویی، نقش مهمی در تلقّی فرد از خانواده دارد و به تبع آن در عملکرد درست یا غلط او در زندگی زناشویی تأثیرگذار خواهد بود. نخستین ادب از آداب تشکیل خانواده، درستیِ انگیزۀ آن است. از این رو، انگیزههای غیر اخلاقی در ازدواج، آفت اصلیترین ارکان تحکیم خانواده است و خانوادههایی که دچار این آفتاند، در معرض فروپاشی قرار میگیرند. در این مقاله یکی از رویکردهای موجود به ازدواج اشاره و در پایان نقد این دیدگاه نیز بیان می گردد.
🔻رویکرد تداوم نسل
کارکرد تولید مثل که گاهی از آن با عنوان جایگزینی یاد میشود، یکی از کارکردهای اساساً زیستشناختی خانواده است که همواره بقای جوامع و بهطور کلّی بقای نسل بشر را تضمین کرده است. شاید بتوان گفت که در نگاه بسیاری، تداوم نسل مهمترین انگیزه و عامل تشکیل خانواده است، حتی این باور وجود دارد که با توجه به اینکه بقای نسل در گرو تشکیل خانواده است، بدیهی و منطقی است که از آن به عنوان مهمترین انگیزه و عامل ازدواج و علت اساسی آن یاد شود.
🔻نقد: اگرچه غیرقابل انکار است که یکی از مهمترین و اساسیترین کارکردهای خانواده، توالد و تناسل میباشد ، و منابع و گزارههای دینی نیز بر این مهم تأکید دارد ، اما از آنجا که ذات و فطرت کمالطلب انسان، به دنبال تعالی فردی خویش است و در این راستا عواملی که نقش تقویت کننده در این تعالی روحی و روانی دارند را به کمک میطلبد، بقای نسل که عاملی بیرون از غایت کمالطلب فردی است، نمیتواند هدف اساسی ازدواج باشد؛ زیرا این دیدگاه ظرفیت اندکی برای سازگاری و کامیابی خانواده دارد؛ چرا که مرکز ثقل ازدواج را تولید فرزند و تداوم نسل بشر دانسته که رویکردی اجتماعی است و در آن، جایی برای خود همسران وجود ندارد؛ به عبارت دیگر همسران باید عمری زحمت بکشند تا صرفا انسانهایی به دنیا بیایند و جامعه تداوم یابد که هرچند فینفسه مطلوب است، امّا به تنهایی پاسخگوی نیاز روانی انسان نیست؛ زیرا آرامش روحی، جسمی و عاطفی همه در خانواده تأمین میشود.
#خانواده #ازدواج
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔘 سطوح مختلف بصیرت به زبان ساده
✍ حسین کاوه
🔸 بصیرت قوه تشخیصی است که در فضای غبار آلود، پیچیدگیها، و مسائل چند لایه چراغ راه انسان میگردد.
🔹 بصیرت نیز مانند بسیاری از صفات ذومراتب بوده و سطوح مختلفی دارد که در قالب چند مثال عرض میکنیم.
1️⃣ تشخیص انحراف نظام سلطه با سردمداری آمریکا در مقایسه با جبهه مقاومت با علمداری جمهوری اسلامی. (سطح مقدماتی)
2️⃣ تشخیص انحراف متحجرین و غربگرایان (کارگزاران، اصلاحات، اعتدال) در مقایسه با جریان حزب اللهی. (سطح متوسطه)
3️⃣ تشخیص انحراف برخی مذهبیون و اصولگرایان در مقایسه با انقلابیون ولایتمدار. (سطح پیشرفته)
♦️ منظور از انحراف در مثالهای فوق بطلان آن تفکر و منش بوده که خارج از طریق حق و صراط مستقیمی است که سعادت انسان را در دنیا و آخرت در پی دارد.
@sollam
#بصیرت
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
✅مرعوب بودن، سدی بر سر راه نقد و نوآوری
🔻باید طلبه را به سوی ذهن پرسشگر سوق بدهیم و کاری کنیم که برخوردش با مطالب، برخوردی فعال باشد، و در برابر بزرگان مرعوب نباشد؛ زیرا مرعوبیت، ویژگی بدی به شمار میآید.
🔻ما نباید اینقدر شخصیتی علمی را بزرگ کنیم که طلبه باورش نشود او هم میتواند فکر بکند یا باورش نشود که کلام آن شخص هم میتواند اشکال داشته باشد. مثلاً بگوییم فلان آقا استوانه و کوه علم است، تالی تلو معصوم است و با امام زمان (عج) دیدار کرده است.
طلبه هم فکر میکند، چون او با امام زمان (عج) دیدار داشته است، پس به او نمیتوان اشکال کرد.
🌐گفتگوی رهنامه با حجت الاسلام رضا اسلامی، شماره 10، ص 9.
@rahnameh
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
💠 علما پای کرامت بانو
✍ عباسعلی متولیان
سلام بانو، سلام بر همسایهای که در همسایگی رفتار ما آدمهای حسابگر را ندارد. بیوقفه کریمه است. بیحساب لطف میکند و اقیانوسوار مرواریدهایی چون آیتالله بروجردی، امام خمینی، علامه طباطبایی، آیتالله کشمیری، آیتالله بهاءالدینی، آیتالله بهجت و دیگرانی را روی سطح آب میآورد تا ما سنگریزههای کنار دریا حُسن همجواری این مرواریدها را در طمع رسیدن به اقیانوس دریابیم.
سلام به بانویی که سرمشق دختران و بانوان عفیف و اهل علم و عمل عصر ما شد و فاطمهوار نشان داد میتوان هم معصومه بود، در اوج عفاف و حیاء و هم عالمه بود، آنجا که بامعرفتی سرچشمه گرفته از خاندان رسالت، سؤالهای مردم بیرون از مدینه را در نبود پدر از پشت درب خانه ولی خدا پاسخ داد، و وقتی موسای اهلبیت از کوه طور بازگشت، همچون جد مهربانش که در حق فاطمه دخترش فرموده بود، او نیز سه بار با چشمانی اشکبار با تصدیق درستی پاسخها فرمود: پدرش فدایش باد.
بانو جان! قم را صاحب یکی از دربهای بهشت و حرم اهلبیت خواندند پدرانتان و زائرت را واجب الجَنّه نامیدند بهشرط معرفت و مگر میتوان کنار دریا آمد و تَر دامن نشد از بحر معارفی که موج موج کنار ساحل میآید الا آنکه گدا کاهل بود. اما باز شما خانواده که خداوند بهوسیله شما فتح و ختم میکند و به لطف وجود شما باران سیراب میکند دلهای تشنه زمین را، ثابتشده هستید برای این قوم و قم که «مِن حیثُ لا یَحتسِب» دستگیری میکنید.
در حرم شما چه میگذرد؟ ملاصدرا چگونه با پای پیاده از کهک به قم میآمد تا حل مشکلات فلسفی خود را از تو بگیرد؟ دل همچون آینه صیقل یافته امام خمینی چه میدید که هر بار به حرم مشرف میشد، ایستاده جامعه کبیره میخواند؟ وجود علامه طباطبایی چه عطشی را از خود رفع مینمود که با بوسه بر ضریح تو افطار میکرد و سیراب میشد؟ باطن پر از صفای آیتالله بهجت چه حس میکرد که هرروز صبح خود را با آستانبوسی تو شروع مینمود؟ و پدر آیتالله مرعشی نجفی نیز چگونه آن قبر که در مدینه شد گم را در مدینه قم یافت، آنطور که به او فرمودند، خداوند جلال و جبروت فاطمه زهرا را به فاطمه معصومه داده است!
در آخر میگویم مرا دریاب که جز اینکه خودم را همسایه تو بنامم هیچندارم و مگر نه اینکه دین، حب به شما و بغض دشمنان شما است؟ در دهه کرامت از پشت پنجره اتاقم که مشرف به حریم تو است زیارتنامه را باز میکنم، گنبد طلایی و پرچم سبز تو را میبینم و به تو به نام دختر ولی خدا، خواهر ولی خدا و عمه ولی خدا سلام میدهم و عاجزانه درخواست شفاعت در بهشت دارم ...
#حضرت_معصومه
#دهه_کرامت
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
#یادداشت_خوانی ✍حسین شریعتمداری
🔶 کاربلدها و اُملت برنارد شاو !
۱- «برنارد شاو» نمایشنامهنویس برجسته ایرلندی که به شوخ طبعیهای عالمانه شهرت دارد در محفلی از یک تابلوی نقاشی ایراد گرفته و آن را نقد کرد. نقاشی که تابلو از آثار او بود از نقد برنارد شاو برآشفت و به او گفت: شما که در همه عمرتان حتی یک تابلوی نقاشی هم خلق نکردهاید، چگونه به خودتان اجازه میدهید تابلوی مرا نقد کنید؟! برنارد شاو در پاسخ گفت: من طعم و مزه اُملت را خیلی بهتر از مرغ درک میکنم درحالی که در تمام عمرم حتی یک بار هم تخم نگذاشتهام!
آقای جهانگیری، معاون اول رئیسجمهور در نشست با مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی فرمودهاند: «کشور از مجموعه مدیریتی توانایی برخوردار است اما برخی افراد قیاس به نفس میکنند و این موضوع را حرفی گزاف میپندارند و تصور میکنند که چون خودشان توانایی مدیریتی ندارند، مدیران کشور نیز توانمند نیستند»! درباره اظهارات جناب جهانگیری گفتنی است؛
۲- همیشه برای درک میزان توانمندی یک مدیر نیازی به برخورداری از دانش مدیریت نیست. مثلاً وقتی گرانی افسار پاره میکند و قیمت کالا و خدمات مورد نیاز مردم همهروزه به صورت تصاعدی و جهشی افزایش پیدا میکند، ارزش پول ملی به پائینترین سطح خود میرسد، قیمت مسکن و اجاره بها چندبرابر میشود و نه فقط تودههای محروم بلکه اقشار متوسط را هم به عزا مینشاند، کارخانهها و مراکز تولید تعطیل میشوند، میلیاردها دلار ارز بیزبان کشور در اوج نیاز به آن با فرمول دلار ۴۲۰۰ تومانی برباد میرود، برجامی که قرار بود تحریمها را لغو کند به فاجعه افزایش تحریمها تبدیل میشود، بیکاری بیداد میکند و... بهآسانی و بدون کمترین تردیدی میتوان فهمید که دستکم در این عرصهها، مدیران شایسته و کاربلدی بر سر کار نبودهاند. لازم نیست باغدار باشید تا فرق سیب پلاسیده با سیب تازه را بدانید و یا بزّاز باشید تا پارچه پوسیده را از پارچه سالم تشخیص بدهید!
۳- تردیدی نیست که «کشور از مجموعه مدیریتی توانایی برخوردار است» اما این پرسش در میان است که آیا در دولت محترم، همه مدیران و مسئولان از میان افراد توانا و کاربلد انتخاب گردیده و به کار گرفته شدهاند؟! بدیهی است که بسیاری از آنها مدیران شایستهای هستند اما نمیتوان انکار کرد که بسیاری دیگر نیز شایسته و کاربلد نیستند و به جای انتخاب بر اساس شایستهسالاری با فرمول فامیلبازی و روابط حزبی و گروهی در مدیریتهای بعضاً حساس و سرنوشتساز به کار گرفته شدهاند!
۴- جناب روحانی، رئیسجمهور محترم نیز در همایش استانداران سراسر کشور فرمودهاند؛ مردم برخی از خدمات دولت را احساس میکنند! ولی توضیح ندادهاند که مثلاً مردم گرانی مسکن و اجاره بها، قیمتهای افسار گسیخته کالا و خدمات، مرغ و تخممرغ و گوشت و لبنیات و... صدها نمونه دیگر را هم احساس میکنند یا نه؟! اگر احساس میکنند -که میکنند- باید از آقای رئیسجمهور پرسید حضرتعالی از کدام خدمت دولت به مردم سخن میگویید؟! و به جای پوزش از ملت به خاطر بلایی که دولت شما بر سر آنها آوار کرده است، آدرس خدمات انجام نگرفته را میدهید و لابد از ملت انتظار کف و سوت هم دارید؟!
کاش آقایان روحانی و جهانگیری به انبوه وعدههایی که به ملت داده و تاکنون بر زمینمانده و برخی از آنها نیز به عکس خود بدل شده است نیمگاهی میانداختند و برای مردم توضیح میدادند به کدامیک از آنها عمل کردهاند که حالا همه را «نابلد» و خود را «کاربلد» معرفی میکنند!
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🌐 قدرت تخدیری رسانه
✍ محسن رفیعی وردنجانی
لذت زودگذر استفاده از مواد مخدر برای برخی، ساده ترین راه برای فرار و فراموشی موقت مشکلات، شکست ها و فشارهای روحی است. با محاسبه ای اندک به راحتی می توان دریافت که لذت خیالی و موقتی استفاده از مواد مخدر در برابر پیامدهای درازمدت و دائمی آن، به صرفه نیست؛ چنان که امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: «اذْکُرُوا انْقِطَاعَ اللَّذَّاتِ وَ بَقَاءَ التَّبِعَات؛ به پایان رسیدن لذت ها و برجاى ماندن عواقب ناگوارشان را همواره به یاد داشته باشید.» مواد مخدر، با معتاد کردن سوژه مورد نظر، او را به بی خیالی و غفلت از همه چیز و همه کس، جامعه، اطرافیان، خانواده و حتی خودش وادار می کنند. مخدر به معنای مسکّن و بیهوش کننده است.
در این نوشتار نمی خواهیم در مورد مواد مخدر سنتی و صنعتی و آثار آن ها بحث کنیم بلکه به مسکّن هایی مدرن تر و فراتر از مسکن های صنعتی می پردازیم. بحث ما درباره مسکّن های قوی جوامع بشری است. بر خلاف آنچه امروزه به عنوان مواد مخدر سنتی و صنعتی می شناسیم ابزار این تخدیر، رسانه و محتوای تخدیری آن است.
با یک سؤال آغاز می کنیم. اگر همه رسانه های تفریحی شامل صوتی و تصویری و تعاملی و... که ایجاد کننده لذت در انسان هستند از جهان حذف شوند چه اتفاقی رخ می دهد؟ آیا مردم به آنها عادت کرده اند؟ پاسخ روشن است؛ اغلب مردم جهان به لذتی که از رسانه های به خصوص تصویری می برند خو کرده اند.
سؤال بعدی آن که، لذت درک شده از این طریق از چه میزان دوام و حقیقت برخوردار است؟ پاسخ این سؤال هم این است که لذتی که امروزه ما از برنامه های لذتمحور رسانه ای می بریم محدود به همان زمان استفاده و کمی پس از آن است و اغلب چنین برنامه هایی نیز صرفاً خیال انسان را به پرواز در می آورد و انسان را در فضایی دور از حقیقت سیر می دهند؛ یعنی لذتی خیالی را القاء می کنند. ضمن این که همانند دیگر مواد مخدر، روز به روز بر شدت احساس نیاز به این نوع از تخدیر افزوده می شود.
به نظر می رسد که بحث روشن شد. رسانه ها به خصوص با محتوای تفریحی و لذتبخش خود در هر لحظه به تخدیر ذهن انسان می پردازند و مردم را معتاد به لذتی خیالی و گذرا کرده اند.
مخاطب عام سینما (و تلویزیون)، آدمى است خیال پرور و رؤیایى ... مهم این است که از خود بگریزد. سینما و تلویزیون با خلق شخصیت هایى آرمانى و واقعیتى رؤیایى آن گریزگاه را در اختیار او قرار مى دهد.
حتی رسانه های خبری، آموزشی و... به خصوص در بستر فضای مجازی با این که مفید به نظر می رسند مملو از حرف های غلط و زیبا هستند که مشتری فراوانی نیز دارند. این به معنای آن است که کم کم مخاطبین عام بدون آن که خودشان بدانند از فریب خوردن از رسانه لذت می برند و همین اعتیاد زیرپوستی، است که حتی سیاستمداران بی اخلاق را به سوء استفاده مکرر از قدرت تخدیری رسانه برای دادن آدرس غلط یا انحراف افکار عمومی و ... تشویق کرده است.
گویا وقتی پای جذابیت رسانه به میان می آید همه مواد مخدر پیش پای او لُنگ می اندازند. برخی محتواهای رسانه ای کاری می کند که حقایق تلخ اطراف مخاطبانشان اصلاً دیده و شنیده نشوند اگرچه بیخ گوش آنها اتفاق افتاده باشند؛ این است اثر مواد مخدر!
ادامه دارد...
#رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian