eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.3هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
608 ویدیو
204 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
👌میدون این بار با روحانی بازی ساز @howzavian
الهی اشکو الیک غربتی یعنی خدا، از غم غربتم به تو شکایت میکنم که فرازی از سخن امام حسین در روز عرفه است برای ما شبیه یک شوخی است ،ما هنوز به احساس غربت نرسیده ایم،چه غربتی در دامان دوستان و آشنایان داریم؟! ما در این دنیا دوست و آشنا زیاد داریم... که روی آنها خیلی حساب باز کرده ایم پس هیچ وقت این جمله ی حضرت را درک نمی کنیم. دنيا برايمان سبز و خرم است و سرشار و پراست و با فكر كوچ و هجرت بيگانه ‏ايم ... بيگانه‏ ايم ...
✴️ یا امیرالمومنین جوشد از خُمخانه ی مولا شراب از شش جهت در نجف ریزد به پای ما ثواب از شش جهت هرکجا رفتیم غیر از مرتضی شاهی نبود در تجلّی باشد آن عالیجناب از شش جهت دل محال است از سر گیسوی او جایی رود بر سر هر موی خود افکنده تاب از شش جهت نیست پیغمبر ولی جبریل شاگردش بُوَد جوشد از یک خطبه ی او صد کتاب از شش جهت نور چشمان علی ما را ز تاریکی رهاند اینچنین تابیده بر ما آفتاب از شش جهت پرسش آور پیش مولای جهان از یک جهت تا بگوید ساقی ما هم جواب از شش جهت آنکه آتش بُرد سمت خانه مولای ما سخت سوزد روز محشر در عذاب از شش جهت ✍علی مقدم @howzavian
📝بر خط انفجار/ تمرکز زدایی؛ راهبرد کارآمد مبارزه با جبهه مقاومت 🔹انفجار عظیمی که سه شنبه در لبنان رخ داد مهم ترین خبر رسانه های جهان است و هر لحظه داده ای جدید بر خط رسانه ای زنده منتشر می شود. علت، حجم خسارات و کشته ها یک طرف این ماجراست اما بخش مهم تر راهبردی است که منجر به معنایابی چنین انفجاری می شود. 🔸آنچه در حال رخ دادن است نه حرکت به سمت نبردی سرنوشت ساز در منطقه که مشغول سازی جبهه مقاومت به امور داخلی و غیر اهبردی است تا مانع تمرکز قدرت این جبهه در یک مسیر شود. 🔹تمامی اتفاقات چند ماه اخیر از بحران ها عراق و لبنان و سوریه و فلسطین تا شهادت سردار سلیمانی و فشارهای سیاسی و اقتصادی مضاعف بر ایران و خرابکاری های ریز و درشت در کشوهای منطقه برای همین مشغول سازی و فرسایشی شدن مقاومت شکل گرفته است. 🔸جریان غربی_عربی_عبری س از یک دهه نبرد نظامی در منطقه دریافته اند بهترین مسیر مقابله با جبهه مقاومت برهم زدن تمرکز رفتاری این جریان است و دوری از نبرد مستقیم نظامی با اضلاع اصلی جریان مقاومت است و بر همین اساس تلاش می کنند تا از طریق اتفاقات کوچک اما تاثیر گذار نیروها را پراکنده و توان راهبردی مقابله را سلب کنند. 1️⃣افزایش تنش های اقتصادی و سیاسی در سوریه برای مشغول سازی نیروهای دولتی به سمت امور داخلی به جای نبرد با باقیمانده تکفیری ها در سوریه 2️⃣ ایجاد تنش های متعدد سیاسی در لبنان و درگیر سازی حزب الله در این تنش ها به منظور بر هم زدن تمرکز این جریان و پراکنده کردن توان مقاومت لبنان و تحمیل تحریم های اقتصادی سنگین علیه کشور لبنان که منجر به فلج شدن اقتصاد ایم کشور شده برای کاهش مشروعیت مقاومت در برابر اسرائیل و ایجاد مانع در مسیر تمرکز بر افزایش توان دفاعی بازدارنده در برابر اسرائیل 3️⃣ افزایش درگیری های داخلی در عراق میان جریان مقاومت و نهادهای قانونی کشور همانند دستگیری فرماندهان حشد الشعبی در عراق توسط دولت الکاظمی و افزایش اختلافات میان گروه های سیاسی شیعه، حرکات ایذایی داعش در عراق و فرسایشی کردن روندهای سیاسی در این کشور برای ایجاد مانع در مسیر تمرکز بر اخراج آمریکا از عراق و تثبیت وضعیت سیاسی کشور در راستای نابودی کامل هسته های خفته داعش 4️⃣ افزایش حرکات سیاسی در راستای تحقق معامله قرن و چند پاره سازی جهان اسلام از طریق ایجاد اختلاف مصنوعی در این زمینه به منظور کاهش سطح توقع مسلمانان در راه حل سیاسی برای فلسطین 5️⃣افزایش تنش های سیاسی میان گروه های فلسطینی برای ایجاد مانع در مسیر اتحاد گروه های مختلف ضد معامله قرن 6️⃣ افزایش فشارهای اقتصادی، سیاسی و رسانه ای ضد ایران، ایجاد بحران های اجتماعی ساختگی در کشور، برهم زدن امنیت داخلی از طریق حرکات ایذایی مانند پارچین و نطنز، افزایش فشار بین المللی بر ایران از طریق بازگشایی پرونده هسته ای ایران در آژانس و.... برای ایجاد مانع در مسیر افزایش توان منطقه ای و ایجاد خط تهدید در مرزهای اسرائیل و عربستان 🔹تمامی اتفاقات بالا مسیری است برای ایجاد یک روند فرسایشی تا توان مقابله جمهوری اسلامی تحلیل رود و برای تحقق آن نبودن سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی امری ضروری بود، کسی که در دو دهه گذشته تمام برنامه های جریان استکبار در منطقه را برهم زده بود و تنها فردی که در حال حاضر قدرت اجماع سازی میان گروه های مختلف سیاسی و نظامی متمایل به جریان مقاومت را داشت. 🔸اکنون لبنان در بحرانی داخلی فرو می رود که تبعات سیاسی و اجتماعی بزرگی به همراه خواهد داشت و بخشی از توان جبهه مقاومت باید صرف حمایت و بازسازی لبنان شود و این یک نبرد فرسایشی است که احتیاج به صبر و همراهی مردمی دارد که اکنون تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی هستند و در کنار آن باید برنامه های مشابه برای مقابله با جریان استکبار در منطقه طرح ریزی شود. 🔹حال اگر بپرسید عامل شکل گیری انفجار چه بود می گویم اهمیتی ندارد چون هدف جای دیگری است. @feckrat @howzavian
ای قلبِ خسته گرچه شکستی صبور باش دنیا همیشه با همه تزویر کرده است ✍ نوید نیّری @howzavian
👌توییت جالب یکی از سادات @howzavian
❇️ از ماه محرم نترسیم! ✍علی‌اکبر مظاهری 🔹اشاره: دو سال قبل، پیش از ماه محرم، مطلبی را دربارهٔ هراس نابه‌جا از این ماه شریف، برای انتخاب همسر و ازدواج نوشتم و منتشر شد. اکنون که باز داریم به محرم نزدیک می‌شویم، بار دیگر زمزمه‌های محرم‌هراسی شنیده می‌شود. از این‌رو، آن مطلب را بازنشر می‌کنیم. 🔸ترس از ماه محرم شتاب‌زدگی، در هر کاری ناپسند است، به‌ویژه در انتخاب همسر و ازدواج. حوصله‌ورزی، در هر کاری پسندیده است، به‌خصوص در انتخاب همسر و ازدواج. انتخاب همسر و ازدواج، بیش از هر چیزی، نیاز به حوصله‌مندی دارد. این عرصه، بیش از هر عرصه‌ای، خردورزی و تأمل را می‌طلبد. این انتخاب، بیش از هر انتخابی، نیازمند تحقیق و تفحص است. بی‌باکی و عجله، در این میدان، نوعی انتحار است. 🔹هراس خیالی یکی از تجربه‌های تلخ مشاوره‌ای من این است که وقتی به ماه محرم نزدیک می‌شویم، انتخاب‌ها و ازدواج‌های ناموفقی صورت می‌گیرد و ناگواری‌هایی را به بار می‌آورد. بسیاری از خانواده‌ها و حتی جوانان، که خواستگاری‌شان نزدیکای ماه محرم انجام شده است، عجله می‌کنند که قبل از رسیدن این ماه، عقد کنند. ایشان درباره تحقیق، تأمل و بررسی همه‌جانبه مسئله، کوتاهی‌های بی‌باکانه‌ای می‌کنند و سپس دچار پشیمانی‌های جان‌گزایی می‌شوند. وقتی به ایشان می‌گویم: «هنوز شناخت شما به حد نصاب نرسیده است؛ هنوز خانواده‌ها و دختر و پسر، شناخت لازم را از همدیگر ندارند؛ هنوز میزان علاقه دختر و پسر معلوم نیست و ریسک این وصلت، بالاست. برای ایجاد یک زندگی پایدار باید بیشتر وقت گذاشت.» می‌گویند: «ماه محرم نزدیک است. اگر الآن عقد نکنیم، دو ماه عقب می‌افتد. عقدکردن در محرم و صفر، شگون ندارد.» می گویم: «اولا: این زمان، فرصت خوبی است برای افزایش شناخت و تأمل در همه جوانب مسئله؛ اطمینان‌یافتن از صحت انتخاب؛ گفت‌و‌گوی بیشتر دختر و پسر و آشنایی‌شان از اوصاف و دیدگاه‌های یکدیگر. ثانیا: اگر پیش از پایان‌یافتن محرم و صفر، به تصمیم قطعی رسیدید، می‌توانید عقد کنید و جشن را به تأخیر اندازید.» 🔸پذیرش این راهکار و عمل به آن، اغلب، ازدواج و زندگی پایداری را ثمر می‌دهد و نپذیرفتن و انجام‌ندادن آن، احتمال ناپایداری یا تلخی زندگی را در پی دارد. پس: «عاقل آن است که اندیشه کند پایان را.» 🔹بیایید خود و دیگران را از محرم و صفر نترسانیم. با «هراس خیالی» از این دو ماه، خود و دیگران را به ناگواری نیفکنیم. @howzavian
🔅هوالکریم به مقام مرتضایت وَ به جان باصفایت نظـری نمـا بـه حـال نگران این گدایت ✍عباس بهمنی @chanddaneyaghot @howzavian
✍یادداشت به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، این را محکم باید گفت که غدیر حامل یک پیام ماندگار است و وظیفه ما را در پایانه رسالت مشخص می‌کند و آن همراهی و هم‌نوایی با کاروان امیر غدیر حضرت علی (ع) است. غدیر شروع درمان تدریجی دردهای اسلام و مسلمانان بوده و هست و مشکلات امروز کیفر تلخ عمل نکردن به نسخه آن روز بود. ادامه را اینجا بخوانید پاسخ به شبهه و6 اشکال و هشت مطلب و 18 علت و خلاصه را در آستان حضرت بخوانید https://b2n.ir/438034 @howzavian
🔆برای امروز، روز خبرنگار تا امروز حالم خوب نبود، با دعای دوستان رو به بهبودی هستم... روز خبرنگار هست، هر ساله چند جمله ای به احترام قلم های عاشق می نویسم و تقدیم می کنم به همه همکاران نازنیم که سال ها کنارشان خبر آموختم. هر چند من هم تلاش کردم برگ سبز قلمدانم را تقدیم طلبه های خبرنگار کنم، امیدوارم مقبول افتاده باشد. بعد از این که از یک رسانه حوزوی قطع همکاری کردم تازه فهمیدم: خبرنگار مهم نیست در کدام دنیا زندگی می کند، دنیای خوب یا بد! عاقبت خبرنگار، تنهایی است تنهایی... شاید تاوان صدای حق همین است و بس. و اما چند توصیه برای فعالیت خبری در ایران به ویژه در حوزه علمیه ... خبرنگاری خوب است که همیشه به حق تصریح کند خبرنگاری خوب است که همیشه پای درد مردم ابراز همدردی کند خبرنگاری خوب است که بر لبخند جامعه بیافزاید خبرنگاری خوب است که برای هر مسئول کم شعور، اظهار ناخرسندی کند خبرنگاری خوب است که در کنار همکاری با سازمانش، به باندبازی و رفیق بازی دست رد بزند خبرنگاری خوب است که کلمه و خبر و گزارش بشود آب و دانه اش خبرنگاری خوب است که با عینک حقیقت یابی اول خودش را بینا کند خبرنگاری خوب است که ابتدا در برابر کلک و زیاده خواهی و ادعای نوشتن و دانستن بایستد یعنی به اندازه قابلیت خودش دست به قلم ببرد به اندازه جسارتش و ظرفیتش بلندگوی افشا و حق خواهی را به دست گیرد. خبرنگاری خوب است که مسیر پیشرفت را برای خبرنگاران آزاد دیگر نبندد؛ دست بگیرد، دست بگیرد! خبرنگاری خوب است که تحریریه برایش میدان آزمون اخلاق باشد خبرنگاری خوب است که «دنیای خبر» را پوشش کارهای دیگر قرار ندهد. به امید خبرهای خوب از خبرنگاران خوب سرزمینم. علی اسفندیار. قم مقدس. روز شهادت شهید صارمی/ 99 @pooyanevisi
💐 غدیر عدل باران وحی روی دل ساربان چکید دنیا نشست، لحظه ی اکمال دین رسید احمد، نترس دست خدا یاورت شده است خم غدیر شمه ای از کوثرت شده است ذکر علی بگو و خزان را بهار کن حق را میان عالمیان ماندگار کن این آخرین پیام تو، اوج رسالت است مهر قبول برگه ی ایمان، ولایت است فردا بساط فتنه اگرچه به پا شود دستان پشت پرده یقین برملا شود جز کشتی ولای علی غرق می شود عشقش میان خوب و بدی فرق می شود تاریخ عدل خورده گره بر ولای او شکر خدا که شیعه شده مبتلای او گر عده ای به مال جهان خو گرفته اند بر خون خلق، وجهه ی زالو گرفته اند با نام دین به ریشه ی دین تیشه می زنند قفلی بزرگ بر در اندیشه می زنند ما در پی عدالت مطلق در عالمیم نام علی که برده شود حُجر و‌ میثمیم سیراب عشق می شوم از برکه غدیر عاشق شهید می شود آخر در این مسیر صدها قسم به خون سلیمانی شهید بر لحظه ای که اشک خدا بر زمین چکید بر بغض زخم خورده ملت، به سوگ نور بر مشت های غیرت و بر ناله ی صبور پایان این مناقشه تنها به دست ماست دنیا به عشق می رسد این وعده خداست قلب جهانیان بشود نورِ منجلی حک می شود به پرچمشان واژه ی علی راه غدیر می رسد آخر به نور عشق یاحیدر است نغمه ی صبح ظهور عشق ✍️زهرا آراسته‌نیا @arastehnia @howzavian
🔖نماز عید غدیر، عمل مستحبی مورد تأکید فقیهان ✍️رضا عطائی بر اساس روایات شیعه، عید غدیر همواره جزء مهم‌ترین اعیاد مسلمانان به‌حساب می‌آید؛ (1) آداب و اعمالی برای این روز مبارک سفارش شده؛ یکی از آن آداب، برگزاری نماز عید غدیر است که اکثر علمای شیعه قائل به استحباب نماز عید غدیر شده‌اند. (2) مرحوم صاحب‌جواهر در استحباب این نماز می‌گوید: «در این نماز اختلافی میان فقهای قدیم و جدید شیعه ندیدم».(3) نماز جماعت عید غدیر بسیاری از فقیهان شیعه قائل به اقامه نماز عید غدیر به‌صورت جماعت هستند؛ شیخ مفید نماز جماعت عید غدیر را مستحب می‌داند و دلیل خودش را سنّت نبوى مطرح می‌کند و دراین‌باره می‌گوید: «در این روز با اقامه دو رکعت نماز و اقتداء بر رسول الله(ص) سنّت جارى شد و فعلِ پیامبراکرم (ص) و عمل به سنّت ایشان، در میان امّت رواج یافت.»(4) «ابوالصلاح حلبی» نیز دراین‌باره می‌گوید: «از سنت‌های سفارش شده، پیروی از رسول‌الله (ص) در روز غدیراست؛ که این پیروی، با خروج از شهر و برگزار کردن نماز غدیر در قبل از زوال خورشید به‌وسیله کسی که دارای شرایط امامت جماعت است، تحقق می‌یابد». (5) «ابن زهره حلبی» از دیگر فقهای شیعه است که نظر بر استحباب نماز جماعت عید غدیر دارد و در توضیح آن می‌گوید: «مستحب است این نماز به جماعت و قرائت نماز با صدایی بلند باشد و قبل از نماز، خطبه کوتاهی شامل حمد و ثنای الهی، صلوات بر محمد و آل محمد و فضیلت این روز و مأموریت رسول خدا در انتصاب امیر مؤمنان به امامت بیان شود». (6) محقق کرکى نیز دراین‌باره مى‏گوید: «نماز غدیر دو رکعت است که اندکی قبل از زوال خورشید خوانده مى‏شود ... این نماز پس از خطبه خطیب است که فضیلت آن روز را بیان مى‏کند». (7) مقدس اردبیلی می‌نویسد: «مشهور میان اصحاب، جواز خواندن نماز -عید غدیر- به جماعت است و این سخن بعید نیست؛ زیرا خواندن نمازهای نافله به جماعت منع مطلقی ندارد که ظاهر این مورد را شامل شود و اجماعی نیز بر منع تحقق‌نیافته است. علاوه بر این، جماعت در نمازها، بخصوص در نماز این روز، مورد تشویق شرع قرارگرفته است».(8) در بین علمای معاصر، حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با تأکید بر اهمیت این روز می‌گوید: «نماز غدير به كيفيتي كه در كتب ادعيه واردشده است به جماعت مستحب است و اينجانب نيز در مجلس درس به‌طور تفصيل از همه جوانب فقهي و با اشاره به بعض روايات عامه بحث نموده و نوشته‌ام». (9) همچنین حضرت آیت‌الله‌ بهجت می‌گوید: «بعید نیست استحباب جماعت در نماز غدیر که به امید مطلوبیت خوانده شود». (10) حاصل کلام این است که عید غدیر از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است که آدابی هم در روایات برای آن بیان‌شده است؛ اقامه نماز عید غدیر، مستحب تاکید شده در بین فقیهان شیعه است. اقامه این نماز به جماعت در طول تاریخ، همواره بین فقهای شیعه مطرح بوده است اما گاهى به دلایلی ازجمله حکومت‌های جور، کم‌رنگ بوده است و هرگاه دشمنی‌ها و تهدیدها بیشتر بوده، این مسئله کمتر مطرح‌شده است حتی ائمه (ع) نیز امکان برگزارى نماز جماعت عید غدیر را نداشته‌اند بلکه فقط –آن‌چنان‌که از شیخ مفید- نقل‌شده است که رسول‌الله (ص) در روز عید غدیر نماز جماعت غدیر را برگزار کرده‌اند و حضرت على (ع) نیز، درزمانی که عید غدیر و روز جمعه هم‌زمان بوده، خطبه مفصلی ایراد فرمودند و در ابتدای این خطبه به معرفی اهل‌بیت پیامبر (ص) اقدام ‌نموده و سپس به معرفی خویش پرداخته و از این‌که جامعه اسلامی چند سالی از وی روی‌گردان بوده، به‌شدت انتقاد می‌نمایند و سپس با لحنی دیگر، اقدام به معرفی این روز بزرگ کرده را و در همین زمینه، در چندین مورد هم نامی از روز غدیر می‌برند و بدین ترتیب، همگان را به شناخت و درک این روز مهم دعوت می‌نمایند؛ آنگاه حضرت نماز جمعه‌شان را نماز عید قراردادند. (11) لازم به ذکر است که هم‌اکنون این نماز در مراکز متعدد عبادى و با حضور مردم برگزار می‌شود. ادله فقهی و تاریخی استحباب نماز عید غدیر نیز در قالب کتابی با عنوان «سنت جماعت در نماز عید غدیر میثاق با ولایت» منتشرشده است. پی‌نوشت‌ها: 1-شیخ صدوق، الأمالي، ص125. 2- ر.ک: شهید اول، ذكرى الشيعة في أحكام الشريعة، ج4، ص281. 3- محمد حسن نجفی جواهری، جواهر الكلام في ثوبه الجديد، ج6، ص540. 4- شیخ مفید، المقنعة، ص203. 5- ابوصلاح حلبی، الكافي في الفقه، ج1، ص160. 6- ابن زهره، غنية النزوع إلى علمي الأصول والفروع نویسنده، ج1، ص108. 7- محقق کرکی، جامع المقاصد، ج2، ص 485. 8- مقدس اردبیلی، مجمع الفائدة والبرهان في شرح إرشاد الأذهان، ج3، ص32. 9- برگرفته از سایت: https://www.hawzahnews.com 15 مرداد 1399. 10- محمدتقی بهجت، توضیح المسائل ، مسئله ۱۱۳۲، ص۲۲۲. 11- شیخ طوسی، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص752. @MaarefHadith @howzavian