eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.3هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
605 ویدیو
204 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻این چند روز، قطع برق در سراسر کشور عزیزمان ایران بسیار خبر ساز شده است. تحلیل‌های مختلفی در مورد این رویداد در رسانه‌ها منتشر شده است. از دستگاه‌های بیت کوین ساز چینی‌ها تا سوزاندن مازوت و حتی کمبود گاز! 🔻در یکی از همین شب‌هایی که برق رفته بود، با تعدادی از دوستانمان قرار جلسه با یکی از مدیران حوزه‌ی علمیه داشتیم. مدیری که قبل از این که مدیر باشد، مربی بوده و هست. 🔻فکر می‌کردیم شاید جلسه کنسل بشود، اما با روحیه‌ی جهادی که این بزرگوار داشت، به ما یاد داد که این موانع کوچکتر از آن هست که بتواند جلوی حرکت ما را بگیرد. 🔻به هر حال در همان تاریکی و با نور چند گوشی جلسه برقرار شد و چه جلسه به یادماندنی شد. 🔻در آخر که دوستان داشتن خداحافظی میکردن و از اتاق میرفتن بیرون، اتفاقی افتاد که بسیار نظرم را جلب کرد. 🔻به علت تاریکی زیاد، جای کفش‌ها معلوم نبود؛ چه برسد به این که هر کس کفش خودش را بیابد و به پا کند. یه مرتبه دیدم این بزرگوار نور گوشی‌اش را روشن کرد تا رفقای ما بتوانند درست بشناسند و درست انتخاب کنند. ✳️با خودم فکر کردم واقعا کار مربی همین هست. آنجایی که ظلمت و تاریکی جهل است ، نوری بندازد و روشنایی ایجاد کند تا انسان‌ها زمینه‌ی انتخاب صحیح‌اشون فراهم شود. حالا یا طبق این شناخت انتخاب می‌کنند و حرکتی رقم می‌زنند یا این شناخت رو زیر پا میگذارند و به آن کافر می‌شوند. 🌐 ذکری @HOWZAVIAN
9.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گزارش خبرگزاری صدا و سیما از رونمایی کتاب در ونزوئلا 📚 کتاب اسپانیایی زبان «عمویم سلیمانی» امروز با حضور شماری از مقامات کشور ونزوئلا در شهر کاراکاس رونمایی شد. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
⬛️فاطمیه اداره هنرهای ادبی، معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی تقدیم می کند: 🌹مجموعه رسانه‌ای《سلام مادر》 عرض ارادت شاعران طلبه به ساحت مقدس حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها برای تماشا و دریافت به اینستاگرام اشراق به نشانی https://www.instagram.com/eshragh_dte/ مراجعه نمایید. @HOWZAVIAN
🔅 جای خالی حاج قاسم گفتی فاطمیه سال بعد من نیستم... می‌خواهیم بگوییم، ای سردار! ای پرچمدار فاطمی تباران، فاطمیه امسال زنده تر از همیشه در کنارمان هستی. اما سردار، فاطمیه امسال زنده تر از همیشه و هر فاطمیه دیگر در کنارمان هستی وسط روضه دست مجروحت به سینه می‌خورد و برای مادر گریه می‌کنی و شانه هایت می‌لرزد. ای گریه کنِ مادر! فاطمیه امسال حضورت برایمان پررنگتر است، هر جا پرچم فاطمیه علم است عکس شما هم در قاب است. ✍ عارفه مرادی @HOWZAVIAN
💠 استفتاء از حراج های نجومی تهران! 🔹شیخ انصاری در کتاب مکاسب محرمه خود، قاعده ای عقلایی برای جواز یا حرمت بيع و يا هر معاوضه شرعی بیان می کند که طبق آن پیرامون خرید و فروش خون و نجاسات و سگ و... فتوا می دهد. امروزه شاید بتوان گفت به اتفاق علما این قاعده را پذیرفته اند. 🔸بر مبنای این قاعده، هر شي که منفعت محلله مقصوده داشته باشد، ماليت دارد و می تواند در معاملات مورد استفاده قرار گیرد. برای نمونه تا زمانی خون بهره حلال قابل توجه نداشت، اما امروزه می توان از آن برای نجات جان انسان استفاده کرد همین امر خون را تحت آن قاعده آورده و بيع و معاوضه آن را روا می دارد. 🔹از آن سو، هر گاه چیزی، هر کدام از سه مورد قاعده را نداشته باشد از ماليت خارج و به وادی مکاسب محرمه می افتد. یعنی اگر چیزی منفعت عقلائی و عرفی نداشت یا منفعتش حلال نبود، یا منفعت حلالش مقصود جامعه نبود، نمی توان آن را مورد معامله قرار داد. 🔸قاعده دیگری نیز اینجا وجود دارد و آن اکل مال بالباطل است که طبق نظر امام خمینی و شیخ انصاری باطل در اینجا علاوه بر باطل شرعی، باطل نزد عرف را هم شامل می شود یعنی هر گونه تصرف مالی که در عرف بر اساس حق و عدالت صورت نگیرد مصداق باطل و معامله آن صحیح نیست. این قاعده به نوعی به همان بحث منفعت در قاعده قبلی باز می گردد. با این مبنا می خواهم چند پرسش مطرح کنم که انشالله علما و مراجع و فضلا پاسخ درخوری به آنها بدهند. 🔹چند سالیست که بازارهای حراج در کشور باب شده است و آثار هنری را در رقابتی عجیب با قیمت‌های گزاف تصاحب می کنند. آیا طبق آنچه گفته شود چنین خرید و فروشی دارای منفعت محلله مقصوده می باشد؟ آیا این قاعده فردی است یا شامل مسائل سیاسی و اجتماعی هم می شود؟ یعنی ممکن است در شرایط خاص اقتصادی این نمایش، گرچه منفعت فردی داشته باشد اما برای کشور و مردم و نظام ضرر داشته باشد و از قاعده مزبور خارج و مصداق بیع حرام شود؟ اگر چنین است آیا عرف امروز واقعا این نوع رد و بدل شدن پول را می پذیرد؟ 🔻 در مجموع پرسش این است، رسمی که این سال‌ها باب شده و در آن یک اثر هنری را در رقابت ثروتمندان با قیمت‌های نجومی به فروش می رسانند آیا از لحاظ شرعی جایز است یا مصداق اکل بالباطل و خروج از قاعده منفعت محلله مقصوده است؟ ✍ مهدی_عامری @HOWZAVIAN
🔴 تیپولوژی سه گانه در باب رسانه خوان ها تیپ اطلاعات محور: برخی بشدت عاشق خبرند و در پی اطلاعات و داده بیقرارند. اینکه چه کسی چه گفت برایشان بسیار اهمیت دارد و کارکرد اصلی این پیگیری مجدانه، اشباع حس کنجکاوی و قدرت نقل خبر بالا برای صاحبان چنین روحیه و تیپ رفتاری است. هستند و انسان مطلع در پیشانی آنها نقش بسته است و به دلیل فقدان مبانی، تحلیل درست و واقع نمایانه ای ندارند و دچار نزدیک بینی یا دوربینی های بد موقع می شوند. تیپ دانش محور: برخی برایشان دانش رسانه ای مهم است و کبریات و قواعد رسانه ای را بشدت دنبال می کنند و هیجان شناختی بالایی دارند. عمده کتاب های در باب رسانه و ارتباطات را خریده و خوانده اند و قافله دانش را رهروی قدران و جدی هستند. این تیپ رفتاری نیز دانشمندانی با پرستیژ و دیسیپلین بالا به شمار می آیند و از سر هیجان شناختی و نداشتن داده های کافی در تحلیل مسائل، چه بسا در و خطاهای شناختی ناشی از ضعف در مساله شناسی گیر افتاده اند. تیپ مساله محور: برخی از رسانه دان ها و خبرخوان ها به معنای واقعی، هم قواعد رسانه ای و راهبردها را خوب بلدند و هم دیتا و اطلاعات کافی جهت آنالیز و ارزیابی در چنته دارند و اساسا در رسانه به دنبال حل مساله هستند. دچار افراط و تفریط در خوانش رسانه ای نمی شوند و کمتر هیجانی شده و واکنش های تکانشی و آنی ندارند. نه جبران ضعف خودکم بینی و ارائه دانش برایشان یک رسالت به شمار می آید نه یک پرستیژ و افزایش شخصیت و سرمایه اجتماعی. ✅این تیپ رفتاری سوم، اطلاعات را با نگاهی قاعده مند و چینشی پازل گونه و حتی الامکان متصل باهم و شبکه ای مطالعه می کنند. از آنجایی که صرف مطالعه اخبار باعث کاشت روحیه انفعالی و اقدام انعکاسی می شود، هر متنی را با فرامتن و زیرمتن آن ضرب نموده و جمع بندی دقیق تری برای کنشگری فعال در اتمسفر رسانه ای طراحی می کنند تا از مارپیچ مصرف کننده های ساکت و مقلد رسانه ای به در آیند. ✍ علیرضامحمدلو @HOWZAVIAN
📕 کتاب را بخوانیم(8) ✍️ استاد سیدمهدی شجاعی علی جان! همسرت خوب همسری است. فاطمه جان! شوهرت خوب شوهری است. دخترم من تو را به بهترین مرد روی زمین شوهر داده ام، همسرت بزرگ دنیا و آخرت است. دخترم مبادا از شویت نافرمانی کنی، شوهرت، مسلمان ترین، عالی‌ترین و حلیم‌ترین خلق روی زمین است. علی جان! با فاطمه‌ام مهربان باش. به او محبت کن که او پاره تن من است و من ملالت او ملول می‌شوم و به شادی‌اش مسرور. شما دو تن را به خدا می‌سپارم. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
◾️سوگنامهٔ برترین بانو ◾️نالیدن دلاوران، شگفتی‌آور است. مگر دلیران نیز، مانند عاجزان، می‌نالند؟! اما باید دانست که نالهٔ آنان، نه چونان نالهٔ اینان، از سر عجز و نابردباری در برابر ناملایمات این‌جهانی است؛ بلكه نالیدن‌شان، چونان غرش نیمه‌شبان شیران است در غربت کوهستان. هیبت و صلابت امیر مؤمنان - علیه‌السلام - چنان بود که هنگام رویارویی با جنگاوران، حتى دل پهلوان‌ترین‌هایشان، می‌لرزید و همهٔ وجودشان، مقهور و مغلوب آن حضرت می‌شد. امیر دلیران - علیه‌السلام - در هیچ میدانی و در پیکار با هیچ جنگاوری و در کارزار با هیچ لشکری، هرگز ننالید. اما این دلاور مظلوم، هنگام خاک‌سپاری پیکر همسر محبوبش، فاطمه - سلام‌الله‌علیها - اینسان می‌نالد و با پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - نجواگونه، چنین راز دل می‌گوید: سلام بر تو ای پیامبر خدا؛ سلام من و دخترت، که اینک در جوارت آرمیده و شتابان و بی‌تاب، به تو پیوسته! یا رسول‌الله! داغ مرگ دختر نازنینت، صبوری‌ام را کاسته و فراق او، بی‌تابم ساخته و غم فقدانش، طاقتم را فرسوده است؛ اما من که - پیش از این - داغ فراق تو را (که توان‌فرساتر بود) چشیده‌ام و سنگینی جدایی تو را کشیده‌ام، این مصیبت را نیز می‌توانم طاقت آورم. 👈  خواندن بیشتر 👉 ✍ علی‌اکبر مظاهری @HOWZAVIAN
◾️سوگنامهٔ برترین بانو ◾️نالیدن دلاوران، شگفتی‌آور است. مگر دلیران نیز، مانند عاجزان، می‌نالند؟! اما باید دانست که نالهٔ آنان، نه چونان نالهٔ اینان، از سر عجز و نابردباری در برابر ناملایمات این‌جهانی است؛ بلكه نالیدن‌شان، چونان غرش نیمه‌شبان شیران است در غربت کوهستان. هیبت و صلابت امیر مؤمنان - علیه‌السلام - چنان بود که هنگام رویارویی با جنگاوران، حتى دل پهلوان‌ترین‌هایشان، می‌لرزید و همهٔ وجودشان، مقهور و مغلوب آن حضرت می‌شد. امیر دلیران - علیه‌السلام - در هیچ میدانی و در پیکار با هیچ جنگاوری و در کارزار با هیچ لشکری، هرگز ننالید. اما این دلاور مظلوم، هنگام خاک‌سپاری پیکر همسر محبوبش، فاطمه - سلام‌الله‌علیها - اینسان می‌نالد و با پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - نجواگونه، چنین راز دل می‌گوید: سلام بر تو ای پیامبر خدا؛ سلام من و دخترت، که اینک در جوارت آرمیده و شتابان و بی‌تاب، به تو پیوسته! یا رسول‌الله! داغ مرگ دختر نازنینت، صبوری‌ام را کاسته و فراق او، بی‌تابم ساخته و غم فقدانش، طاقتم را فرسوده است؛ اما من که - پیش از این - داغ فراق تو را (که توان‌فرساتر بود) چشیده‌ام و سنگینی جدایی تو را کشیده‌ام، این مصیبت را نیز می‌توانم طاقت آورم. 👈  خواندن بیشتر 👉 ✍ علی‌اکبر مظاهری @HOWZAVIAN
♦️ خدا کیست؟ بگفتا طفلکی آقا خدا کیست؟ تن ودست وسرومویش چه شکلیست؟ چرا تنها شده رَد کرده ما را کجا پیدا کنم من این خدا را کدامین کوه ودشت است و بیابان کدامین کوچهء شهر و خیابان کجا چرخد، کجا هست وکجا نیست کدامین سرزمین است و کجائیست نمی ترسد ز تاریکی به صحرا نمی لرزد ز سوز برف و سرما ... خدا خود خالق هر رنگ و رُو هست نَمک شُورَست وشُوری ذات اوهست خدا که اهل دَرد و لَرز و تَب نیست خدا که اهل ترسِ صبح و شب نیست خدا که اهل پول و خواب و غم نیست خدا که قید خوردن یا شکم نیست خدا در برگ و بار هر درخت است خدا درنقش این کوه های سخت است خدا رشد و نُموِّ هر گیاهیست........... خدا پرواز مرغان هواییست.............. خدا خودگردش این روز وشبهاست خدا در مِهر و فروردین هویداست خدا در مِهرِ مادرهای دنیاست خدا در پینهء دستان باباست خدا در اشک پاک جمله زنهاست خدا در قلب انسانهای شیداست خدادر شعر بهمن یا کُمَیت است زبان شاعران درپشت بیت است خدا خود عالم هر رمز و رازیست نه اَخمو بلکه خیلی تند راضیست خدا زیبا وکیل وخوب قاضیست بگو جانا خدا اکنون کجا نیست 👈  خواندن بیشتر 👉 ✍ عباس بهمنی @HOWZAVIAN