eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.3هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
608 ویدیو
204 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 این یادداشت سیاسی نیست این یادداشت سیاسی نیست و من هم سیاسی نیستم هر چند بی اخلاقی‌های سیاسی، قلم را در این وجیزه به حرکت در آورده است. در مناظره اخیر انتخابات ریاست جمهوری 1400 یکی از نامزدها به تحصیلات حوزوی نامزد دیگر جسارت کرد و این تحصیلات را برای اداره کشور ناکافی دانست. فارغ از اینکه روحانیون باید وارد عرصه‌های اجرایی بشوند یا نشوند، این نوشته به دنبال دفاع از حوزه و کیان روحانیت و علم حوزوی و دینی و وسعت و عمق آن است. کتاب‌های درسی حوزه و روش آموزشی آن نزدیک هزار سال است که روحانیون و علمای زیادی را مجهز به مبانی دینی کرده تا حدی که ملاحظه می کنیم ده ها تن از آن ها جریان سازان سیاسی- اجتماعی جامعه بوده اند. ملا احمد اردبیلی، میرزای شیرازی، عبدالکریم حائری یزدی، سید جمال الدین اسدآبادی، شیخ فضل الله نوری، میرزای نائینی، آخوند خراسانی، سید محمد طباطبایی، عبدالله مازندرانی، سید محمد کاظم یزدی، سید عبدالله بهبانی، سید ابوالقاسم کاشانی، شهید بهشتی، شهید مطهری و در رأس آن ها حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و مقام معظم رهبری فقط تعدادی از روحانیونی هستند که در تاریخ اجتماعی- سیاسی ایران نقش آفرینی کرده اند. و جالب آنکه عمده آن ها شاید شش کلاس هم سواد کلاسیک نداشته باشند! اما کتاب هایی را خوانده اند که در مدرسه و دانشگاه یافت نمی شود و برای خواندن هر کتاب زحمات زیادی را متحمل شده اند و به قول معروف، غیر از عاشورا، هر روز آن ها را آموخته و مباحثه کرده اند. کتاب سیوطی و مطول در ادبیات عرب را دانشجویان دکتری و ارشد رشته زبان عربی در کشورهای عربی می خوانند اما طلاب در همان سنین کم و در آغاز ورود به حوزه با آن دست و پنجه نرم می کنند. لمعه که فقه نیمه استدلالی است را در همه ابواب فقهی اعم از عبادات، جهاد، تجارت و ... می آموزند. عبور اولیه از این ابواب فقهی همان آشنایی اولیه و مبانی با تمام مناسبات جامعه نیز هست. در ادامه، کتاب مکاسب محرمه که اساس اقتصاد اسلامی است چند سال مورد مطالعه و مباحثه طلبه قرار می گیرد. همه این ها در کنار اصول فقه قدرتی علمی در طلبه بوجود می آورد که گویی فن مواجهه با هر مسأله جامعه خویش را بدست می آورد و ابزار لازم برای تحلیل و حل را در اختیار خواهد داشت. تمام این ها را بگذارید کنار بدایه و نهایه و اسفار فلسفی که ذهن طلبه را آماده پیچیده ترین مسائل می کند. کتاب‌های غیر درسی حوزه اما شاید مهم‌تر هم باشند. کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله محمدحسین نائینی را خوانده‌اید؟ کتابی که یک روحانی که شش کلاس سواد آکادمیک نداشته است، نگاشته و نظریه سیاسی شیعی را چنان تدوین کرده که هنوز روش تدوین آن ناب و تازه است. کتاب اقتصادنا نوشته بینظیر شهید صدر در اقتصاد را کسانی که دکترای اقتصاد از دانشگاه دارند نیز شاید به چشم ندیده باشند اما آن را یک حوزوی نوشته و بسیاری از روحانیون خوانده اند. کتاب‌های السیاسه المدنیه فارابی در اقتصاد سیاسی و کتاب آراء اهل المدنیه وی در علم اجتماعی نظریه های اجتماعی ویژه ای است که اکنون نیز بدان ها رجوع می شود. این ها فقط نمونه ای از صدها کتاب حوزوی است که از یک روحانی، یک اندیشمند همه جانبه می سازد. کسی که اندکی زیست اجتماعی و مطالعه عمومی در تاریخ ایران داشته باشد بدون توجه به ماهیت نظام آموزشی حوزه براحتی خواهد فهمید که روحانیون همیشه در رأس امور جامعه بوده اند و این، نه به دلیل ریاست طلبی و حب مقام بلکه به خاطر این بوده که آن ها زودتر از دیگران مسأله را کشف و برای آن کنشگری عینی مبتنی بر راه حل دینی اختیار می کردند. دیگر پس از گذشت 42 سال از انقلاب اسلامی صحبت از بی فایده بودن تحصیلات حوزوی برای امور جاریه کشور یا از سر کم سوادی است یا از سر غرض ورزی. قطعا اگر قرار باشد صرف تحصیلات ملاک قرار گیرد، تحصیلات حوزوی با آن عقبه و عمقی که بیان شد برای اداره کشور مفید تر است. اگر تحصیلات حوزوی ناکافی است به طریق اولی تحصیلات اقتصادی هم در کشوری اسلامی که مسائل آن ذو ابعاد است و با مبانی دینی گره خورده است، ناکافی خواهد بود. در پایان ذکر چند نکته لازم است؛ اول؛ این یادداشت در تأیید یک نامزد انتخاباتی نیست بلکه در دفاع از کیان حوزه و تحصیلات حوزوی نگاشته شده است. دوم؛ ورود روحانیون به عرصه های اجرایی مانند پست ریاست جمهوری مسأله ای پیچیده است که باید متخصصان امر بحث کنند. اما امکان آن را دوران ریاست جمهوری مقام معظم رهبری که موفقیت آمیز نیز بود، اثبات می کند. سوم؛ عملکرد ضعیف برخی روحانیون نباید به اسم حوزه و روحانیت نوشته شود. حوزه و روحانیت همیشه با صلابت و متکی به علم دینی در صحنه حاضر است. چهارم؛ شورای نگهبان در گزاره‌های توهین‌آمیز این چنینی که نه فقط فرد بلکه یک نهاد را جریحه‌دار می‌کند، می تواند ورود کرده و برخورد کند. ✍ احمد اولیایی @HOWZAVIAN
امروز شهادت علیه السلام، مؤسس، رئیس و استادتمامِ بزرگ‌ترین دانشگاه اسلامی است، شب گذشته در کشور شیعی ایران، به سطح علمی شاگردانش حمله شد. ✍ علی اسفندیار @HOWZAVIAN
📌توهین به دروس حوزوی در مناظره ۱۴۰۰ 🔻محسن مهرعلیزاده در اولین ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خطاب به آقای رئیسی گفت: “من از آقای رئیسی سوال می‎کنم که حاضرید زن و بچه خود را به دست فردی بسپارید که گواهینامه ندارد تا آن‌ها را به چالوس ببرید. آقای رئیسی شما ۶ کلاس سواد دارید. البته من به سواد حوزوی حضرت‌عالی احترام می‌گذارم، ولی با این سواد نمی‌شود را اداره کرد.” 🔹اینکه مهرعلیزاده در اولین مناظره ۱۴۰۰، به می گوید تحصیلات شما در حد شش کلاس می باشد نشان از عمق آقایان دارد چرا که از نگاه آنان، فقط مهندسین و پزشک ها و کمی هم اقتصاددان ها با سوادند و بقیه چیز زیادی بلد نیستند. از نگاه این جماعت پوزیتیویست و حتی آمپریست، علوم دینی و انتزاعی، علومی تزیینی بیش نیستند! 🔹بدون شک این دیدگاه ترجمان توهینی زشت به تمام حوزویان فاضل و عالم بود و ما آن را از باب “الغریق یتشبث بکل حشیش” دانستیم. 🖊حمید برزگار، مدیر مسئول 📢 صدای_حوزه @HOWZAVIAN
یادداشت دکتر احمد اولیایی در دفاع از ساحت علمی حوزه علمیه شیعی 💠انتشار در کانال نویسندگان حوزوی https://eitaa.com/howzavian/5516 1️⃣بازتاب در خبرگزاری رسا https://rasanews.ir/002rOP 2️⃣بازتاب در پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه https://v-o-h.ir/latest-news/14914 3️⃣بازتاب در خبرگزاری شفقنا https://fa.shafaqna.com/news/1161440/ 4️⃣ بازتاب در کانال صدای حوزه https://eitaa.com/Sedayehoze/3752 5️⃣ بازتاب در خبرگزاری فارس http://fna.ir/1vqjy 6️⃣ بازتاب در قدس آنلاین http://qudsonline.ir/news/755802/ 7️⃣ بازتاب در هفته‌نامه پرتو https://eitaa.com/howzavian/5556 @HOWZAVIAN
🔆 از ما بپرسید همۀ ما این جملۀ معروف را از قول حضرت علی علیه السلام کم و بیش شنیده ایم که می فرماید: بپرسید از من، پيش از آن كه مرا از دست دهيد (سَلوني قَبلَ أن تَفقِدونی). شیعه و سنی در کتاب هایشان این جملۀ حضرت علی علیه السلام را تا دلتان بخواهد به وفور نوشته اند. اما ساعتی پیش در برخی از کتاب های اهل سنت، مشابه این جمله را از قول امام صادق علیه السلام نیز پیدا کردم. عبارتی را که سنّی ها در کتاب هایشان از قول امام صادق علیه السلام نگاشته اند اینگونه است: بپرسید از من، پيش از آن كه مرا از دست دهيد (سَلوني قَبلَ أن تَفقِدونی) زیرا بعد از من کسی نیست که با شما چون من سخن بگوید (فإنه لا يحدثكم أحد بعدي بمثل حديثي). منابع: جلد پنجم کتاب تهذیب الکمال، نوشتۀ جمال الدین یوسف مِزّی، عالم شافعی قرن هشتم. و جلد ششم کتاب سِیَرُ اَعلام النُبَلاء نوشتۀ شمس الدین ابوعبدالله ذهبى، عالم سنی در قرن هفتم و هشتم. و نهایتا جلد یکم کتاب تذکرة الحفاظ که این کتاب هم نوشتۀ شمس الدین ابوعبدالله ذهبى می باشد. ✍️علیرضا نظری خرّم @HOWZAVIAN
👈 پیلی که از خود می‌رمید! حتما شما هم این سوال برایتان مطرح است که چرا جناب آقای همتی در مناظرۀ اول، دائما کاندیداهای رقیب را پوششی می‌نامید و به قول بیهقی «بر خشم خود طاقت نداشت... و بر خویشتن می‌ژکید»؟ تحلیل روان‌شناختی چون بنده‌خدا خودش از اول قرار بود به همراه جهانگیری، کاندیدای پوششی کاندیدایی دیگر باشند که نشد. به قول مولانا در فیه ما فیه «پیلی را آوردند بر سرِ چشمه‌ای که آب خورَد. خود را در آب می‌دید و می‌رَمید. او می‌پنداشت که از دیگری می‌رمد، نمی‌دانست که از خود می‌رمد.» و همو در مثنوی، در داستان شیری که عکس خود در چاه دید و رقیب پنداشت و در چاه پرید: عکسِ خود را او عدوی خویش دید لاجَرَم بر خویش شمشیری کشید ✍️جیم جواتی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
☑️ هر چه قوی‌تر بهتر شالوده حکومتی اگر بر پایه قدرت و صلابت استوار گردد، میتوان با نامه ای در دو خط ورق را برگرداند... "إِنَّهُ مِنْ سُلَيْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ؛ أَلَّا تَعْلُوا عَلَيَّ وَأْتُونِي مُسْلِمِينَ"؛ عظمت مقام و توان و قدرت حکومت حضرت سلیمان*علیه السلام* بر ملکه سبا و همراهانش مخفی نماند و به سوی او گرویدند. عامل نفوذ، عظمت و شکست‌ناپذیری هر سرزمینی، قدرت حکومتی آن سرزمین است. حکومتی که در تمام عرصه ها در صحنه های داخلی و خارجی قدرتمند ظاهر شود، میزان دوام، پایداری و تاثیرگذاریش بالا تر میرود. از جمله مسائلی که قدرت حکومت را ثبات میبخشد، وحدت ملت است. وحدت نقطه عطفی است در تداوم و اقتدار یک کشور. چنانکه رسول خدا *صلوات الله علیه* توصیه فرمودند:"ای مردم! به یکپارچگی روی آورید و از اختلاف و پراکندگی بپرهیزید". زمانیکه وحدت، برادری و همفکری در بین افراد یک ملت بیشتر گشته، از اختلافات و مشکلات چشم پوشی نمایند و اهداف عالی و والا را مد نظر قرار دهند، احدی جرأت تعرض بر آن پیدا نخواهد کرد. مشارکت در صحنه انتخابات و فراخواندن ملت به پای صندوق های رای صرف از نظر از دین و مذهب، زبان و قومیت، سلایق و تفکرات متفاوت و صرفا با هدف اعتلا و موفقیت کشور، نماد و نمایانگر وحدت ملی است. برادران، خواهران، ملت شریف ایران! وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا... https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔻یادداشت حسین قدیانی درباره مناظرات؛ 🔹آفرین ، مرحبا ح‌ق: امروز فقط سال‌روز شهادت رئیس مذهب تشیع نیست؛ فی‌الواقع روز شهادت رئیس مذهب آدم و آدمیت است. شیخ‌الائمه و فقه پویای جعفری که ریشه در مکتب سرشار از صدق ایشان دارد، شیخ علم و عمل و اخلاق و انسان‌سازی است. اگر مادر دهر هزار و چهارصد سال بعد از صدر اسلام می‌تواند برای خمینی، مصطفی چمران بزاید و برای خامنه‌ای، مصطفی صدرزاده بسازد؛ این‌ها همه به مدد از مداد جعفر بن محمد است. ناظر بر خبرگی در امور دین و چیرگی در امور دنیا و البته لسان علوی رئیس مذهب، امام صادق را می‌توان «امام مناظره» نامید و هم‌زمانی مناظره‌های انتخابات هزار و چهارصد با شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت را به فال نیک گرفت. روش و منش آقایان مهرعلی‌زاده و همتی در این میدان اما حکایت کارنامه‌ی دولت فعلی حقیقتا اسباب تأسف شد. شورای نجیب نگهبان همه‌ی زور خود را زد بل‌که جماعت مدعی اصلاحات، بی‌نامزد نباشد در این انتخابات و به زعم من، اعضای محترم گشتند و دو تا خوش‌خیم‌شان را در صحنه نگه داشتند ولی هم همتی و هم مهرعلی‌زاده برای بار هزارم ثابت کردند که در قبیله‌ی افسادات، همه بدخیم و با عرض معذرت بی‌شعورند. آن‌قدر عاری از الفبای ادب و بدیهیات شریعت محمدی که همه دیدیم؛ حتی صدای مدیرمسئول یکی از مطبوعات‌شان هم درآمد. او اذعان کرد مهرعلی‌زاده و همتی بازنده‌ی اخلاق بودند و اعتراف کرد رئیسی برنده‌ی مسابقه‌ی اخلاق بود. من جلیلی را هم اضافه می‌کنم. دریدگی هر دو کاندیدای دوم خردادی به حدی بود که بنا دارم با سوءبهره از این متن، یک سؤال مشترک از حضرت آقا و آیت‌الله جنتی بپرسم: «دیگر چطور شما را ملتفت کنند افسادطلب‌ها که مثلا خوب‌های‌شان حتی از واقعا بدهای‌شان هم بدترند؟» شگفتا! خود حقیر نیز مکرر سعی کرده‌ام که از زاویه‌ی مصلحت، پنجره‌ی مشارکت، روزنه‌ی جمهوریت و دریچه‌ی انسانیت این‌جور فکر کنم که عبدی به بی‌حیایی تاج‌زاده نیست لیکن جماعت همگی سر و ته یک کرباس تشریف دارند. آن‌طرف اما درس‌آموز بود نحوه‌ی مواجهه‌ی آقایان رئیسی و جلیلی. می‌توان یکی از این دو تن را بیش از دیگری دوست داشت یا مناسب‌تر تشخیص داد برای ریاست‌جمهوری و حتی می‌توان مایل به سیاست‌ورزی هیچ‌یک نبود ولی هم و هم جوری حرف زدند که آدمی افتخار کند به حضور در جناح حزب‌الله. فراتر از آدم حکومت یا آدم ملت، در نقش خود آدم ظاهر شدند. همان آدم که حضرت صادق قصد ساختنش را داشت. اول و دوم و سوم هم باز اخلاق. باور دارم که آحاد مردم هم پسندیدند این اخلاق‌مداری را. این گم‌شده‌ی امروز دولت‌مردان را... 🔗 سایت حق‌دیلی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
11.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌اگر یک جمله بخواهید به آیت الله بگویید... 🎙 هارو دریابید... 🎙 طلبه ها به اسم و عشق سربازی امام زمان وارد میشوند اما... 🎙 کاری کنید که بهتر، راحتتر و سریعتر با شما ارتباط برقرار کنیم @sedayehowzeh @HOWZAVIAN پ.ن: 🔸در حاشیه گعده‌ی یادداشت‌خوانی مدادالفضلاء 🔸با سپاس از مدیران پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه
🔆 امام خميني(ره) با تحصيلات حوزوي و کمک مردم انقلاب کرد 🔻ملا احمد اردبيلي، ميرزاي شيرازي، عبدالکريم حائري يزدي، سيد جمال الدين اسدآبادي، شيخ فضل الله نوري، ميرزاي نائيني، آخوند خراساني، سيد محمد طباطبايي، عبدالله مازندراني، سيد محمد کاظم يزدي، سيد عبدالله بهباني، سيد ابوالقاسم کاشاني، شهيد بهشتي، شهيد مطهري و در رأس آن ها حضرت امام خميني رحمت الله عليه و مقام معظم رهبري فقط تعدادي از روحانيوني هستند که در تاريخ اجتماعي- سياسي ايران نقش آفريني کرده اند. ✍️ سراج روزنامه سراسری صبح ایران https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6