📌پاسخ شیخ عبدالله انصاری به کسانی که عبادت را به بهانه «خدمت» میکوبند؛
💠 خدمت حقیقی به خلق نیاز به نورانیت دارد
از شیخ عبدالله انصاری پرسیدند: "عبادت" چیست؟
فرمود: عبادت "خدمت" کردن به "خلق" است.
پرسیدند: چگونه؟!
گفت: اگر هر پیشهای که به آن اشتغال داری، "رضای خدا" و "مردم" را در نظر داشته باشی؛ (این نامش عبادت است)
پرسیدند: پس "نماز و روزه؛ اینها چه هستند؟
گفت: اینها "اطاعت" هستند که باید بنده برای "نزدیک شدن" به "خدا" انجام دهد تا "انوار حق" بگیرد...
پ.ن: بله عبادتی که به خدمت خلق نینجامد، معلوم است عبادت نیست، و معلوم است روح ندارد. ثمره عبادت نورانیت است و ثمره نورانیت، خدمت که خوب است؛ جان دادن برای خدا و خلق خداست؛ مثل #شهید.
#شبهه_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📜 کانــال گـــــــــــــذرگــــــــــاه 📜
(وابستهبه انجمنعلمیتاریخجامعةالزهراء(س))
🌐 http://eitaa.com/tarikh_j
گذریبر #تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_اهل_بیت(ع)
گذریبر #تاریخ_ایران_اسلامی
گذریبر #چهره_های_تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_عصرغیبت
گذریبر #اماکن_تاریخی_ایران (قبلوبعداسلام)
گذریبر #اماکن_تاریخی_جهان_اسلام
گذریبر #کتب_اهل_سنت
گذریبر #سفرنامه_ها
گذریبر #مقالات #علمی_پژوهشی و #علمی_ترویجی
گذریبر #یادداشت_های_علمی
گذریبر #وبینارها و #کارگاهها
تاریخپژوهان!
به ما بپیوندید و ما را به دیگران معرفی کنید...
انجمنعلمیتاریخ جامعةالزهرا(س)
@tarikh_j
💠 مجموعه پوسترهای «به گواهی تاریخ» (۱۱)
👈 در اهمیت "توکل به خدا" باید گفت:
🔸امام حسین(ع) در آخرین لحظات حیات در حال آرامش و سکون صورت بر روى خاک نهاده میگفتند: اى خداى من من راضى به قضاء و حکم تو هستم و تسلیم امر و اراده تو میباشم. هیچ معبودى جز تو نمیباشد اى پناه هر پناه جوئى.
🔺إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ
📚 مقتل الحسین مقرم، صفحه ۷۵۳ / قمقام زخار، صفحه ۳۶۴
👈 نشر حداکثری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@medar_farhangi
🔹چرا «نخبگانِ خارج از دولت»؟
🖋علی اسفندیار، سردبیر تحریریهی مدادالفضلاء
این روزها فضای سیاسی کشور با روی کار آمدن دولت جدید شاهد تحول و تغییرات شگرفی است؛ از انتخابات گرفته تا مراسم تنفیذ و تحلیف و تا رأی آوری وزرای پیشنهادی آیت الله رئیسی.
اما در میان همه عزل و نصبها، دیدار هیأت دولت جدید با رهبر انقلاب دربردارنده نقشهی راه و پیامهای آشکار و مهمی برای تیم آیت الله رئیسی است. این که وزرای تازه نفس چه مقدار میخواهند از آن سخنان و اوامر در سطح شعار یا عمل بهره بگیرند بیتردید نیازمند فرصت بیشتری است؛ اما حرکتهای آغازین وزرا نیز نشان میدهد در فضای کدام خط و ربطها سیر میکنند و نسبت به همهی گروههای سیاسی چه دیدگاه و کنشی دارند؛ اینجاست که سعه صدر و کلاننگریهای مدیریتی، کارکرد خود را برای تغییرات عمقی و اندیشمندانهتر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بروز میدهد.
رهبر انقلاب در جمع هیأت دولت سیزدهم بر دو محور اساسی «عقلانیت» و «بهرهگیری از نخبگانِ خارج از دولت» تأکید کردند و فرمودند: « یک نقطهی مهم در باب تحوّل، استفادهی از خِرد جمعی است و تکیهی بر عقلانیّت که استفاده بشود. از نخبگان خارج از دولت استفاده کنید؛ هر جایی که میتوان از نظر یک نخبهای [استفاده کرد] -بحث جناحهای سیاسی و امثال اینها را بکل در این قضیّه کنار بگذارید- از نظر نخبهها هر چه میتوانید استفاده کنید، و نگاه نکنید به اینکه حالا او وابستهی به یک جناحی است که شما قبول دارید یا ندارید...»
حال، چرا رهبر انقلاب به صراحت از «نخبگانِ خارج از دولت» نام بردند؟ و چرا با قیدِ «به کل»، دولت جدید را از اتخاذ سمتوسوهای جناحی در مواجهه با نخبگان برحذر داشتند؟ در این باره باید گفت؛ «نخبگان» از آن رو که بین مسائل جامعه، حاکمیت و نهاد دانش در تردد هستند، منبع وثیقی از دادهها و دلسوزیها و فرصتی برای دولتمردان به شمار میآید؛ بنابر این اقدام عملی توصیههای رهبر انقلاب و تصمیمهای نخبگانمحور، دولت رئیسی را روی ریل «خردجمعی» و «عقلانیت» نگاه میدارد.
🔗 انتشار در خبرگزاری رسا
🔗 انتشار در هفتهنامه پرتو سخن
#دولت_جدید
#نخبگان #عقلانیت
#رسانهی_نخبگان
@najmnews
🔴 «رذایل اخلاقی»، «پیشرفت» و «عدالت»! از نگاه مولوی
✍️ احمدحسین شریفی
#مولوی در مثنوی دفتر ششم با بیان نمونهها و مصادیقی عینی نشان میدهد که عامل بسیاری از پیشرفتها و فعالیتهای پیشبرنده آدمیان، «ترس» و «حرص» و سایر رذایل اخلاقی است!
ابتدا میگوید قصد اولی و اصلی پادشاهان و حاکمان از توسعه صنعت وسایل جنگی و حمل و نقل دریایی خدمت به مردم و تأمین وسایل امنیت و آسایش آنان نیست، بلکه کشورگشایی و یا تأمین امنیت ملک و حکومت خود و استقرار و برقراری پادشاهی خویشتن است. اما ناخواسته امنیت و رفاه مردم هم تأمین شده و گشایشهای اقتصادی و اجتماعی هم ایجاد میشود:
پادشاهی را خدا کشتی کند
تا به حرص خویش بر صفها زند
قصد شه آن نه که خلق آمِن شوند
قصدش آنک ملک گردد پایبند
در نمونهای دیگر میگوید قصد اصلی چارپایی که «خراس» آسیاب را میچرخاند، روغنگیری یا آبکشی از چاه نیست، بلکه او صرفاً دنبال رهایی از درد و رنج ناشی از تازیانه و زخمی است که صاحبش بر پشت یا گردن او وارد میکند؛ اما ناخواسته منافع دیگران را هم تأمین میکند یعنی آب را از چاه میکشد یا روغن را از کنجد میگیرد و امثال آن:
آن خراسی میدود قصدش خلاص
تا بیابد او ز زخم آن دم مناص
قصد او آن نه که آبی بر کشد
یا که کنجد را بدان روغن کند
خدای متعال ترس از درد و رنج زخم و تازیانه را در دل چارپایان نهاده است تا آنان از ترسِ درد به حرکت درآیند و در سایه حرکت آنها مصالح مردمان هم تأمین شود. یک گاو هرگز به قصد حرکت دادن و نقل و انتقال ارابه و وسایلی که بر پشت او گذاشته شده است حرکت نمیکند، او از بیم زخم صاحبش، میدود و حرکت میکند اما مصالح مردم هم در سایه این بیم و ترس گاوان تأمین میشود:
گاو بشتابد ز بیم زخم سخت
نه برای بردن گردون و رخت
لیک دادش حق چنین خوف وجع
تا مصالح حاصل آید در تبع
و درباره فعالیتهای اقتصادی مردمان هم سخنی شبیه پارهای از اقتصاددانان لیبرال مثل برنارد ماندویل و آدام اسمیت و فردریک هایک میگوید و آن اینکه هر کسی دنبال سود شخصی خودش است اما حاصل جمع همین سودجوییهای شخصی تکتک افراد رونق اقتصادی جامعه و تأمین منافع فقرا و مستمندان است!:
همچنان هر کاسبی اندر دکان
بهر خود کوشد نه اصلاح جهان
به طور کلی جهانبینی مولوی به این شکل است که ستون اصلاح این جهان را ترس نهفته در جان جانداران اعم از چرندگان و درندگان و پرندگان و آدمیان میداند و میگوید:
هر یکی بر درد جوید مرهمی
در تبع قائم شده زین عالمی
حق ستون این جهان از ترس ساخت
هر یکی از ترس جان در کار باخت
حمد ایزد را که ترسی را چنین
کرد او معمار و اصلاح زمین
و البته مولوی مثل همه موارد دیگر، از این واقعیت جهانشناختی و انسانشناختی نیز یک نتیجه اخلاقی هم میگیرد و آن اینکه آدمیان هم اگر میخواهند پیشرفت معنوی و روحی داشته باشند باید از ترس نهادینه در وجود خود پلی برای پیشرفت و تعالی معنوی بسازند:
این همه ترسندهاند از نیک و بد
هیچ ترسنده نترسد خود ز خود
هیچ وهمی بیحقیقت کی بود
هیچ قلبی بیصحیحی کی رود
آن حکیمک وهم خواند ترس را
فهم کژ کردست او این درس را
🔷🔷[[نکته تکمیلی: پیشتر در همین کانال بخشی از سخنرانی اخلاق و عدالت که در نقد همین دیدگاه البته با تمرکز بر تحلیل برنارد #ماندویل، #آدام_اسمیت و #هایک بود بارگذاری شده بود. علاقمندان میتوانند برای نقد دیدگاهی که معتقد است سیئات فردی حسنات اجتماعیاند و حسنات فردی سیئات اجتماعی به لینک زیر مراجعه کنند:👇👇
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1197
#اخلاق
#اخلاق_اقتصادی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📚#معرفی_کتاب
📖 نام کتاب مجموعه مقالات «اخلاق اطلاعات و فضای مجازی»
نویسنده: رافائل کاپورو و دیگران
گزینش و ترجمه: محمد خندان
ناشر: به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و توسط انتشارات سوره مهر
🔸«این کتاب مشتمل بر مقالاتی است که توسط چهرههای شاخص #اخلاق_اطلاعات مانند رافائل کاپورو، لوچانو فلوریدی، هرمان تاوانی و سوراج هونگلاداروم نوشته شدهاند و به تحلیل مسائل اخلاقی مربوط به #تکنولوژی اطلاعات و #فضای_مجازی میپردازند. گرچه همه این مقالات بهلحاظ زاویه دید و عمق تحلیلهایشان در یک سطح نیستند، اما مکمل و متمم یکدیگر محسوب میشوند و هر یک جنبهای از فضای مجازی را با استفاده از مفاهیم مطرح در اخلاق اطلاعات مورد مطالعه قرار میدهند...
در توضیح این کتاب آمده است: آنچه امروز از دست می رود فهم نسبت جهان مجازی و فاصله و به عبارت دیگر احترام به دیگری است. پیچیدگی جهان مجازی بسیار زیاد است و به دلیل شیوع گمنامی هیچ قانون کلی ای در آن وجود ندارد. جهت گیری انسان عمدتا تکنولوژیک است و از آنجا که اشیاء و انسان ها در کمال خود آشکار نمی شوند، به ابژه دستکاری بدل می شوند...
🔻خرید آنلاین از فروشگاه اینترنتی سوره مهر:
https://sooremehr.ir/book/4125
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@savad_rasaneh
🔅مراقب انرژی منفی زندگیتانباشید
✍️ الهه زارعی
گاهی اوقات آدمهایی رو میبینیم که هر چه بیشتر آلودهی گناه و فساد میشوند، خوشیهایشان بیشتر میشود. اما این تصور ظاهر زندگیآنها است.
کافیست یک ساعت در کنار آنها باشید! در آن صورت، متوجهی انرژی منفی آنها خواهید شد. تمام انرژیِ وجودتان در همنشینی با آنها به تحلیل خواهد رفت. همانگونه که بدگویی و غیبت از آدمی، موجب مسموم شدن محیط زندگیتان خواهد شد.
این همان اثریست که گناه در وجود انسان ایجاد میکند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻پاسخ به شبهاتی در ارتباط با برخورد با مجرمان در نگاه دین
🔸مجرم از هویت انسانی خارج نمیشود
🎤گفتوگو با زهرا ابراهیمی، نویسنده حوزوی
🔗 ادامه در خبرگزاری مهر
#زندان_اوین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ هیأت فرصتی برای دیپلماسی فرهنگی و مذهبی
✍️ سید قوام صفوی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
🔹 دیپلماسی مذهبی همان حلقه مفقوده ایست که در دوران وزارت ظریف کمتر به آن توجه شد که امید می رود در دوره جدید جزو اولویت های دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد.
🔗متن کامل در خبرگزاری رسا
#دیپلماسی_فرهنگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📚کتاب "مقررات شرعی ساختمان و مهندسان" منتشر شد
📗از دیدگاه اسلام، انسانها در مرتبه رفتار و عمل نیز باید راه درست را از نادرست بشناسند، و ارزشها و معیارهای والا را عمل کنند و از کجیها و زشتیها بپرهیزند. آنچه متعهد و متولیِ این قسم از برنامهها و اهداف اسلام است احکام شرعی یا فقه نامیده میشود؛ در حقیقت، فقه، مجموعه مقررات عملیِ مکتب اسلام است که از آوای خداوندی پدید آمده و با کلام گهربار معصومان(ع) تبیین و تفسیر شده است.
📙در این کتاب، احکام شرعی مرتبط با ساختمان و مهندسان مطابق با فتاوا و استفتائات فقیهان با عباراتی ساده، روان و اصطلاحات مأنوس، همراه با برخی از مثالها و نمونهها بیان شده است؛ افزون بر آن، در پایانِ کتاب به تعریف و تبیین لغات و اصطلاحات فقهی نیز پرداخته شده است؛ همچنین برای آگاهی و آشنایی بیشتر مهندسان با قواعد قانونیِ حاکم بر ارتباطات اشخاص با یکدیگر در جامعه، در موارد گوناگون به مواد «قانون مدنی» ارجاع داده شده است.
📗این کتاب با همت گروه نویسندگان مجمع حوزویان مهندس به سرپرستی حجتالإسلام دکتر محمد معرفت و حمایت سازمان بسیج مهندسین استان قم، به زیور طبع آراسته شد.
🖨 ناشر: انتشارات خادمالرضا علیهالسلام
☎️ تلفن ناشر: 02537736165-09127461205
🌐 لینک خرید اینترنتی
#فقه_مهندسی
#مجمع_حوزویان_مهندس
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔰سقوط دولت وابسته افغانستان؛ سرانجام اعتماد به غرب
✍️ محمد ملکزاده، عضو تحریریه مدادالفضلاء در شماره جدید پرتو نوشت:
فروپاشی سریع بیش از ۳۰۰ هزار نیروی مسلح تحت تعلیم آمریکا در افغانستان و در نهایت سقوط این کشور به دست طالبان، در اذهان محققان تاریخ خاطره اشغال ایران در شهریور 1320 پس از فروپاشی چند ساعته ارتش به اصطلاح مدرن و مجهز رضاشاه را که تحت تعلیم و نظارت فرماندهان انگلیسی بوجود آمده بودند، زنده کرد. رضاشاه با حمایت انگلستان که به دنبال سرکوب نهضتها و شورشهای اجتماعی در ایران جهت حفظ منافع خود در این کشور بود، هزینه گزافی برای ساماندهی ارتش صرف کرد. بخش بزرگی از درآمد ایران در آن زمان صرف خرید تجهیزات نظامی گرانقیمت و صنایع مهماتسازی از قدرتهای خارجی شد. اما این همه هزینهکرد برای ارتش، گویا فقط برای درهم شکستن جریانهای مخالف دولت وابسته رضاخان و شورشهای اجتماعی در داخل استفاده شد و این ارتش پرهزینه در برابر نیروهای اشغالگر در شهریور 1320 دوامی نیاورد. زیرا ارتش رضاشاهی متکی به ملت و برای ملت ایران نبود؛ ارتشی بود که در چرخه وابستگی به قدرتهای بیگانه شکل گرفت و هرگز خود را از ملت و برای ملت نمیدانست. چنین سرنوشتی امروز برای دولت افغانستان و ارتش این کشور زیر سایه وابستگی به غرب رقم خورد. دولتی وابسته که تمام قدرت و موجودیت خود را از غرب و نه ملت افغانستان میدید. افکار عمومی جهان، این روزها بار دیگر شاهد نتایج زیانبار اعتماد به غرب میباشند.
🔗 متن کامل در افکار حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN