.
📌 به بهانه تماشای مجدد سریال سیلاس
✍️ علی اسفندیار
تردید ندارم هر انسانی در کنار مرگ اندیشی، چارهای جز کودکاندیشی هم ندارد، این دو مکمل یکدیگر هستند یادآوری «يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ» همان اندیشه در آغاز و انجام است.
بخشی از کودک اندیشی همان تصاویر دوران کودکی ست که چشیدنش حالا، حلاوتی دیگر دارد، عکسها، فیلمها، دفترچههای مشق و کتابهای سارا و دارا و باب آب داد، همه با تخیل دوره بزرگسالی معنای جدیدی به تو تقدیم میکند، حالِ تو را در زندگی اکنون به پیش میبرد که کشف و مکاشفهها با سرمایهی کودکی ارزشمندتر است.
سریال سیلاس یا توفان را الان جور دیگر میبینیم و این سن و سالِ بینده است که سریال را به شکل جذابتر و پرمعناتری جلو میبرد و دستت را در دامنگاه زندگی میگیرد. امشب سیلاس درونم را با عینک عصر سرکشی انسان، به تماشا نشستم، چه جلوههای کمیابی هستند برای دوباره زندگی کردن و کشف واقعیتهای جدیدی از ساحت انسان امروزین.
🔗 متن کامل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#یادداشت_خوانی
⭕️خطای رستوران در ماجرای چین و روسیه
✍️ محسن مهدیان
می گویند چرا پنهانکاری؟ "حتما غرض و مرضی است در توافق با چین و روسیه." البته مطالبه شفافیت خوب است. اما باید دید مقصد شفافیت چیست و کجاست؟ فرض کنید یکی مدعی شفافیت همه اسناد طبقه بندی کشور شود. یا بگوید باید مسیر دور زدن تحریم ها را شفاف کنید. منطقی است؟ مطالبه شفافیت عقلانیت می خواهد. امروز رسانه هایی مدعی شفافیت شدند که بیشترین اصرار را برای تحریم بیشتر سفره ملت ایران دارند. طبیعی است که استرس گرفتند پشت پرده توافق با چین و روسیه چیست؟
اما هدف متن در این نقطه نیست. غرضم تحلیل یک راهزنی رسانه ای است.
امروز می گویند شفافیت در توافق 25 ساله. اما پیشتر چه می گفتند؟ "می خواهند نیروی نظامی از چین وارد کنند"/ " می خواهند نفت مفتی دهند" / "می خواهند کیش را بفروشند"/ "دریای خزر را بدهند به چین و روسیه"/
حتا شبکه انگلیسی من وتو نگران دین مردم شد و نوشت: "چینی ها می خواهند دین مردم ایران را بگیرند"
شاید باورتان نشود و به خاطر نیارید. اما جزئیات مفاد مربوط به سند 25 ساله توافق با چین از جمله خاک فروشی را گلشیفته فرهانی افشا کرد. جالبتر اینکه عده ای هم باور کردند. بامزه تر اینکه عده ای پلاکارد به دست با رگ گردن برجسته و مشت گره کرده وغیرتی به خیابان آمدند و تجمع کردند و شعار می دادند که اجازه فروش خاک مان را نمی دهیم.
از اخباری که آنروزها عده ای را به خود مشغول کرده بود خبری نیست؛ اما امروز مطالبه شفافیت دست به دست می شود. سارقان رسانه ای سفره مردم و دلالان خبری تحریم آرایش مطالبه شفافیت گرفتند. برخی هم البته مجدد باور می کنند. می گویند فرض کنید نمی خواهید خاک بفروشید؛ قبول. دریای خزر را هم نمی خواهید گرو بگذارید. ناجا هم وارد نمی کنید. ولی چرا شفافیت ندارید؟ حتما کاسه ای زیر نیم کاسه است.
بگذریم؛ بهانه بود برای پرداختن به یک کلاه برداری رسانه ای که کمتر توجه می کنیم.
شما مال و فروشگاه های بزرگ زیاد رفتید. یکی مثل همین هایپرها. این فروشگاه ها یک مدل مرسوم چینش کالا دارند که غرضش تاثیر بر رفتار غیرارادی مشتری است. مدل اینطور است که در ابتدای فروشگاه اجناس گران قیمت را قرار می دهند و در پایان اجناس مصرفی و ارزان قیمت. اثر تبلیغاتی چیست؟ شما اگر در ابتدای مسیر برای خرید نکردن مقاومت کنید، کم کم توان تان تحلیل می رود و در انتهای راهرو تسخیر چینش کالاهای ارزان قیمت می شوید و در نهایت باز هم با سبد پر پای صندوق می روید.
مثال رستوران شفاف تر است. تا حالا حتما پیش آمده است که به یک رستوران لوکس رفته باشید. وقتی منوی قیمت ها را جلوی شما قرار می دهند از بالا قیمت ها را مرور می کنید. غذاهای گران قیمت بالاتر است؛ احتمالا از بسیاری از آنها عبور می کنید تا اینکه در انتهای لیست بالاخره یک غذا را سفارش می دهید. هرچند قیمت همین غذا نیز چندین برابر انتظار شما باشد.
خطای رستوران همین است. ثمره دروغ های مضحکی مثل کیش فروشی و خزرفروشی اینست که جا برای ادعای پنهان کاری باز می شود و باورپذیر.
از این خطای شناختی زیاد استفاده می شود. آنقدر یک دروغ بزرگ را تکرار می کنند تا دروغ کوچکتر باور شود. اگر شلیک عمدی به هواپیمای اوکراین را با هدف آدم کشی باور نکنید، اما تکرارش باعث می شود شلیک عمدی به هواپیما برای دفاع از جان دیگران را باور کنید.
#مخاطب_شناسی
#خطای_شناختی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نقشه راه غرب گرایان برای فتنه های آینده.docx
حجم:
20.3K
📌نقشه راه غرب گرايان برای فتنه هاي آينده
✍️ قاسم روانبخش
🔹هر جریان سیاسی هر چند مرده ممکن است دوباره روزی جان بگیرد و به صحنه سیاسی کشور بازگردد. جریان اصلاحات نیز از این قاعده مستثنی نیست. تاکنون بارها همین سناریو در کشور اتفاق افتاده است. علامه مصباح می فرمود از زمانی که مرحوم امام ره در پاسخ به نامه مرحوم محتشمی پور وزیر کشور وقت، نهضت آزادی را برای همیشه از عرصه سیاست کشور حذف کردند و فرمودند این ها اسلامشان امریکایی است و خطرشان از سازمان منافقین نیز بیشتر است کسی باور نمی کرد دوباره این جمعیت زنده شوند. ولی چیزی نگذشت نهضت آزادی با فعالیت های زیرزمینی که از سال های 64 آغاز کرده بود وارد عرصه شدند و دولت مطلوب خودش را به نام جبهه دوم خرداد وجبهه اصلاحات تشکیل داد.
🔸 اکنون نيز آن ها بيکار نيستند در اتاق هاي مشترک خود با غربي ها نقشه هايي براي فتنه هاي آينده طراحي مي کنند که مي توان به برخي از آن ها اشاره کرد.
🔗متن کامل یادداشت در فایل بالا👆👆
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
حاصل تلاش
✍️ نجمه صالحی، نویسنده و پژوهشگر حوزوی
دو سال پیش بود که نشریه داخلی گذرگاه را راه انداختیم، هیچکس باور نمیکرد یک تشکل خودجوش طلبگی بتواند کار مفیدی انجام دهد، حتی برخی از اساتید این تلاشها را به سخره میگرفتند. خلاصه ما ناامید نشدیم، از افرادی مقاله گرفتیم که تا به حال متن علمی مستندی به چاپ نرسانده بودند، پنج شماره با زحمت و تلاش چاپ شد و همین قابلیت و استعداد باعث شد مسئولین به ما اعتماد کنند و به لطف خدا زبان اساتید به ظاهر محترم هم در کامشان قفل ماند.
تلاشها برای حرکتی تازه شروع شد و یک اتفاق جدید رقم خورد. تولد اولین شماره دوفصلنامه علمی تخصصی جستارهای تاریخ اسلام.
چند ماهی بود درگیر راه اندازی نشریه، ارزیابی، داوری، ویراستاری و در نهایت چاپ دو فصلنامه علمی تخصصی جستارهای تاریخ اسلام بودم؛ الحمدلله به ثمر نشست و فایل نهایی هم تایید و ارسال شد.
هر چند که کار سختی بود و مشکلات مختلف مثل کوه بزرگ سد راه بود، اما بالاخره تمام شد و صبر و تلاش و کار گروهی نتیجه داد.
وقتی برخی از دوستانم برای اولین بار مقالهشان چاپ شد و از شادی و شعف نمی دانستند چهطور باید ذوقشان را بروز دهند و به قول یکی از دوستانم داشت ذوقمرگ میشد، حس کردم همه خستگی این چندماهه از تنم خارج شده است.
امیدوارم در چاپ شماره بعدی سنگاندازیهای کمتری سر راهم باشد.
خلاصه که خوشحالم ...
🍃الحمدلله علی کل حال
پ.ن: این متن هم پاسخ به سوال برخی از دوستان درمورد کم پست گذاشتن در کانال بود و هم توصیف حال این روزهام... ممنون از همهتون
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💢جدایی دین از سیاست، نبوده و نخواهد بود
در پاسخ به اظهارات جناب محقق داماد
✍️مجتبی باقری
👈 حضور فرهنگ ولایت و امامت در کانون تفکر شیعی و توجه به ابعاد آن و با نگاهی گذرا به سیره و گفتار معصومین میتوان به دست آورد که یکی از ویژگیهای منحصر به فرد روحانیت شیعه، حضور جدّیاش در مهمترین مسائل دنیوی، یعنی سیاست است.
🔍 نگاهى اجمالى بر احكام و قوانين اسلام و بسط آنها در همه شؤون جامعه و گذری بر احادیث امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و قضاوت، حکومتداری، توصیههای سیاسی اهل بیت، مانند خَيرُ السِّياساتِ العَدلُ، إذا مَلَكتَ فارفُقْ، الاحتِمالُ زَينُ السِّياسَةِ، الملک سیاسه و .... همه اینها بعلاوه آیات فراوانی در این زمینه، نشان از اجتماعی_سیاسی بودن دین و ضرورت حاکمیت معصوم(ع) دارد.
🔸ویژگی «ساسة الْعباد؛ سياستمداران جامعه»، که در زیارت جامعه آمده نیز از ويژگىهاى مهم اهل بيت(ع) است كه به خاطر اتّصال به منبع وحى با سياستهاى رايج جهان، تفاوتى اساسى دارد.
🔸حال مگر میشود دین را از جامعه و سیاست جدا کرد و به پستوها کشاند؟ لفظ دین با خود سیاست و حضور در میدان را یدک میکشد.
⬅️ حضرت امام خمینی بارها به همین نکته روشن اشاره میکنند: مگر زمان پیغمبر اکرم سیاست از دیانت جدا بود؟ مگر در آن دوره عدهای روحانی بودند و عده دیگر سیاستمدار و زمامدار؟ مگر زمان خلفای حق یا ناحق، زمان خلافت حضرت امیر، سیاست از دین جدا بود؟ دو دستگاه بود؟..... وقتی نوبت به ماها میرسد، عذرها درست میکنیم؛ برای اینکه ما میخواهیم از زیر بار در برویم.
⬅️ مقام معظم رهبری نیز در محفلی فرمودند: كنارهگیری از سیاست درست نیست و كار روحانی شیعه نیست.
🔰 امام خمینی مینویسند: «فمن توهم ان الدین منفک عن السیاسة فهو جاهل لم یعرف الاسلام و لا السیاسة»؛ کسی که توهم کند دین از سیاست جداست، اسلام و سیاست را نشناخته است.
🔹ایشان شعار «جدایی دین از سیاست» را توطئه اجانب برشمرده، میفرمایند:
«اولین و مهمترین حرکت، القای شعار «جدایی دین از سیاست» است که متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازهای کارگر شده است تا جایی که دخالت در سیاست، دون شأن فقیه و ورود در معرکه سیاسیون، تهمت وابستگی به اجانب را دنبال میآورد....»
📌اگرچه کم و کیف سیاستورزی در عصر غیبت قابل بحث است اما آنچه قابل انکار نیست اصل مسئله یگانگی دین و سیاست است.
🆔@tahavol_howze
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⭕️ رسانهها؛ ابزاری برای سیاستهای کلان مدیریت جهانی
✍️ابوذر کاظمیان سورکی
👈 جریان تحریف رسانهای دنیا با استفاده از شگردهایی مانند دروغ و فیلترینگ هوشمند، با پروژه های صدها میلیاردی برای مردم جهان، در راستای آنچه که مد نظر دارد، جریان سازی و حتی برای مسئولان تصمیم سازی میکنند.
🔹 سال گذشته بخش شرقی بیتالمقدس شاهد درگیریهای خشونتبار پلیس رژیم صهیونیستی با معترضان فلسطینی در اطراف مسجدالاقصی بود. کاربران فلسطینی شبکههای اجتماعی گفتند که با حذف حسابهای کاربری در توییتر یا مسدود شدن برخی گزینهها در اینستاگرام، نمایش واقعیت ناآرامیهای بیتالمقدس سانسور شده است.
🔹 در تازه ترین نمونه نیز، توئیتر حساب کاربری مقام معظم رهبری را به علت انتشار پویا نمایی «انتقام حتمی است» مسدود کرده است.
🔹 این سیاست گذاریهای مخرب مدیران رسانهای غرب را میتوان از اظهارنظرهای بعضی اتباع دیگر کشورها که به ایران میآیند هم مشاهده کرد: ژستد، بازیکن تازه وارد تیم استقلال تهران میگوید: «برخلاف تبلیغات منفی علیه ایران، وقتی به اینجا آمدم سورپرایز شدم.»
🔹 مواردی از این دست نشان میدهد که این رسانهها ابزاری برای سیاست های کلان مدیریت جهانی هستند، اما با وجود تلاشها برای بستن دهانهای منتقد در دنیا، نواهای منتقدانه گاهی از خانه خودشان هم شنیده میشود. به عنوان نمونه، جک دورسی، بنیانگذار و رئيس توییتر میگوید: «بستن یا فیلتر حساب کاربری، نشانهٔ شکست ما در پیشبرد گفتگوی سالم است.»
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 تناقض نشانه کذب ادعا و عدم صداقت مدعی
✍️محمد ادریسی
سواری بر تناقضها کار هر روز برخی از مردم شده است، تناقضات در گزارهها و آدمها را هم میتوان اینگونه بیان کرد، مثلاً : مهربان بیرحم، صادق بلوف زن، سخنور ساکت، جشن آرام، کشتار انسانی، غم و اندوه شاد، تجربه ای نظری، سقوط صعودی بورس و سهل ممتنع و احمق زیرک و حماقتی هوشمندانه و بسیاری از موارد دیگر، تناقضاتی هستند که شما آنها مشاهده کردهاید.
بیایید این پاراگراف را بخوانیم تا روشن شود که دراینجا در مورد چه چیزی صحبت میکنیم:
مثلاً در جامعه دیده اید که در مسائل اجتماعی نگران حریم های خصوصی هستیم اما در فضای مجازی خصوصی ترین فیلم ها و عکس های شخصی خود و دیگران را منتشر می کنیم و این تناقض است و یا اینکه در سیاست، سیاستمداری به دنبال تحریم کشور خود است یا در مسائل زیست محیطی اینکه می بینیم فعال محیط زیستی که خودروی او معاینه فنی ندارد و دودزاست و یا اینکه در مسائل مذهبی می بینیم که شخصی مذهبی که مخالف حجاب است یا اینکه در مسائل تربیتی می بینیم که پدر از فرزند خود می خواهد که فحش ندهد و دروغ نگوید اما خودش بسیار دروغگو و فحاش است و یا اینکه برادر غیرتی که مراقب خواهر خویش است اما دنبال ناموس مردم هم می رود.
اندیشمندان تناقض را نشانه کذب ادعا و عدم صداقت مدعی دانسته اند و انسان ها به روند تناقض بین رفتار و اعتقاد بسیار حساس هستند و ما می توانیم تناقضات را که در زندگی ما بین باورهای ما و رفتار ما اتفاق می افتد را تشخیص دهیم.
آیا ما شجاعت پذیرش تناقضات خود را داریم؟ یا اینکه مغرور بمانیم و مدعی باشیم که هیچ تناقضی در روح ما و جامعه ما نیست؟ دلایل این تناقضات چیست؟ و چه چیزی ما را برای انجام و گفتن آن ترغیب می کند؟ آیا این یک پدیده مثبت است یا منفی؟
تناقضات قطعاً منفی است و اینکه مثلاٌ در متون دینی گفته شده، پوشیده گان لخت یا همان کاسیات عاریات، تناقضی بود که مطرح شده بود و ذهن بسیاری از اندیشمندان را درگیر خود نموده بود که در آخرالزمان زیاد دیده می شود و بسیاری نمی توانستند آن را تفسیر کنند.
اگر تناقضات خود را از نظرگاه ضعف و کمبود و توانایی های محدود بررسی کنیم درمی یابیم که تناقض ها از غریزه ناشی می شوند و چه بخواهیم و چه نخواهیم ما انسان ها زیر بار تناقض هستیم.
بی تناقض کیست؟ آنکس که هیچگونه تناقضی ندارد معصوم(ع) است و ما انسانهای معصومی نیستیم اما می توانیم خود را از نو بسازیم و تغییر در تفکر و رفتار و دیدگاه ها داشته باشیم تا دچار تضعیف اراده ها و خودنمایی ها و ریاکاری ها نشویم زیرا که سبب بروز بیماری های روانی و اختلالات اضطرابی و افسردگی و جدایی ها در زندگی روزمره هم می شود که علائم فزیکی هم دارد.
چه شخصی متناقض است؟ می توان گفت که شخصیت متناقض آن شخصیتی است که افکار و اعمالش در موقعیت های یکسان و مشابه با یکدیگر هم سان نباشد و نادیده گرفتن واقعیت ها یکی دیگر از نشانه های تناقض است.
دلیل تناقضات در افراد می تواند سه خصلت باشد:
1-ریاکاری 2-خودنمایی 3-ضعف اراده
راه حل رفع تناقضات:
1-تغییر دیدگاه 2- آموختن روش درست فکرکردن 3-تغییر رفتار.
نکنه مهم اینکه:اگر تصمیم اشتباهی گرفتید و سپس متقاعد شدید که تصمیم درستی گرفته اید، نشانه ای از تناقض است.
اصل عدم تناقض قرآنی است و در قرآن کریم به تناقض و نقض و لزوم اجتناب از آن اشاره شده است و به صورت ضرب المثل خداوند متعال در آیه شریفه 92 سوره نحل بیان می فرماید که:« وَلاَ تَکونُواْ کالَّتِی نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنکاثًا» و شما مانند آن زن بی خرد مولد نباشید که پنبه های تولیدی را درست و بی اشکال و با قوت به هم می بافت و بعد با تناقض خود آن تولیدات را رشته رشته می کرد.
می توان سرسره را نماد یک تناقض دانست که همه با آن از طفولیت آشنا هستیم بدین صورت که از یک طرف بالا می رویم و از طرف دیگر آن پایین می آییم و بارها و بارها آن را تکرار می کنیم تازمانی که خسته و دلزده شویم و یا اینکه فرصت بازی با آن تمام شود.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌐 لطفا این پیام را دقیق تر بخوانید
✍️ قاسم یزدانی مقدم
آیا در فضای مجازی همه چیز وابسته به انسانی است که از آن استفاده میکند؟
چند پرسش برای روشن شدن موضوع: ۱. از ارزشهای انسان ساز اسلام، کم گویی و درست گویی است. ف مجازی به عنوان یک #بستر گفت و گو ساز برای همه، این خصیصه را تقویت میکند یا تضعیف؟ ۲. چشم نداشتن به داشته های دیگران، سکه ای که روی دیگرش پرهیز از خودنمایی است. ف مجازی بویژه نرم افزار هایی مانند اینستاگرام، #بستر_ساز خودنمایی است یا کتمان؟ ۳. مورد دیگر رعایت ظرفیت مخاطب است که لازمه اش طبقه بندی اطلاعات است. با توجه به دسترسی همه نوع افراد به همه نوع اطلاعات در شبکه های اجتماعی، اساسا رعایت مسئله ی محوری ظرفیت چگونه ممکن است؟ ۴.قلب مهم ترین عضو انسان است و حیات و سلامت قلب هم وابسته به تفکر است. باتوجه به اینکه تمرکز از ضروریات تفکر است، آیا بارش اطلاعات در شبکه های اجتماعی، #بستر_ساز تعمیق تفکر است یا تضعیف آن؟ ۵. موضوع دیگر رعایت محرم و نامحرم به عنوان یکی از آموزه های طلایی اسلام. آیا وجود دسترسی های بی حد و حصر در ف مجازی، #بستر_ساز رعایت حریمها است یا تضعیف آن؟ ۶. از ابتدائیات حفظ امنیت کشور و نفی سبیل، عدم دسترسی دشمن به اطلاعات درونی مملکت است. از طرفی ف مجازی ظهور و بروز تقریبا تمامی چیزهایی است که در کشور در جریان است. با این وصف آیا شبکه های اجتماعی #بستر_ساز تقویت تسلط دشمن است یا تضعیف آن؟ اینها و دهها پرسش دیگر: آیا حقيقتا فضای مجازی و در یک نگاه کلان تر تکنولوژی، اموری خنثی و بی جهت هستند؟
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 یا اباصالح المهدی ادرکنا
سالها گشتم میان شعرهای شاعران
هیچ وصفی خوشتر از وصف لب لعلت نبود
بر زبان مردم افتاده است نامش، ماه من
آنکه حتی مصرعی در وصف لبهایت سرود
✍️ محمدتقی عارفیان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 نمیشود در کلاس درس حاج قاسم غایب بود
✍️محمدصدرا مازنی
جمله کوتاه مقام معظم رهبری درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی جزو نکات نغزی بود که چهره کاریزمای وحدتبخش #حاج_قاسم را بهعنوان «الگوی انسان ایرانی اسلامی» بهشکل مستحکمتری معرفی کرد. شخصیتی که بهتعبیری میتوان گفت جهتِ آینده ایرانمان را به سوی تمدن نوین اسلامی شفافتر کرد.
بیان حضرت آقا همراه با انتقاد از کسانی بود که خواسته یا ناخواسته خط دشمن در ترویج دوگانه دروغین «ملت و امت» را دنبال میکنند. مقام معظم رهبری فرمودند: حاج قاسم ثابت کرد که میتوان ملیترین و در عین حال امتیترین بود.
حضور دهها میلیونی ملت در تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی از شخصیت حاج قاسم به عنوان ملیترین چهره دفاع کرد. ضمن اینکه نفوذ روزافزون یاد و نام او در دنیای اسلام اثبات میکند سلیمانی عزیز، امتیترین چهره دنیای اسلام نیز بوده و هست.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹برف آن روزها، برف این روزها!
✍️ مجتبی عادل پور
🔹شنیدم در روستای پدریام حسابی برف باریده است، مثل قدیمقدیمها. مثل آن روزهایی که کوچهها پر میشد از برف و ما با آن همه برف، پلّه میزدیم به پشتبام. البتّه الآن گفتن این چیزها، شبیه تعریفکردن افسانه است. یادش بهخیر! پاییز که میشد، بچّهها دل توی دلشان نبود و همیشه طرف قبله را میپاییدند. چون از بابابزرگها شنیده بودند: «اگر ابرها از طرف قبله آمدند، بارندگی داریم.» اتفاقاً خیلی از حرفایشان هم، درست از کار در میآمد. یکپا برای خودشان هواشناس بودند. به اوّلین برفی که روی کوهها مینشست، «ابله خبر کن» میگفتند. این برف برای بزرگترها یک پیام داشت و کوچکترها یک نوید. برای بزرگترها یعنی که کشاورزیها را جمع کنید، هیزمها را به انباری ببرید و خلاصه عجله کنید که وقت ندارید. برای کوچکترها هم یعنی رسیدن فصل خاطرهها. ناگفته نماند وقتی فکر میکنم میبینم چند تار موی سفید سرم این روزها همان پیام «ابله خبر کن» دارد. تابستان عمرم گذشته و در ماههای آخر پاییز هستم؛ بگذریم!
صبحِ بعد یک شب برفی، قشنگترین منظرهها رقم میخورد. بچّهترها با هزار ذوق و شوق، دستکشهای پشمی که مادربزرگ برایشان بافته بود، به دست میکردند و میدویدند وسط حیاط. بازی ... بازی ... بازی. هیجانات ابتدایی بچهها که فروکش میکرد، نوبت انداختن عکس بود؛ آن هم نه با دوربین! هر کسی یک جای دنج و دستنخورده مییافت و خودش را رها میکرد روی برف. بعد یک قالب نیمتنۀ آدم میماند روی برف. همۀ هم یک شکل بود. چه فکلی و چه کچل. تفاخر و منم منم هم نداشت. با این حال، از صد عکس موبایلی امروزی بیشتر مزّه میداد. آخر سر هم، خسته که میشدند، میآمدند و تا گردن میرفتند زیر کرسی. کمی که میگذشت صدا و نالۀ بچهها بلند میشد: «نوک انگشتانمان درد میکند!» سرما کار خودش را کرده بود. من یکی از نسخههای شفابخش قدیمیها را همین جا دیدم. وقتی انگشتانم بعد یک برفبازی درد میکرد، آب ولرمی آوردند و دستانم را چند دقیقهای داخل آب قرار دادند. مثل آب بر آتش بود و خیلی زود دستانم خوب شد. بعدها خودم چند بار امتحان کردم؛ واقعاً زهر درد را میکشید. آن موقعها این همه پیشرفت نبود؛ امّا هر دردی درمان داشت. به خلاف عصر سیمانی که مشکلاتش با آن همه پیشرفت کلاف سر در گم است.
حیاطهای آن زمان هم، جان داشت؛ نبض داشت؛ نفسمیزد؛ مثل الآن که نبود. تا چشم کار میکرد سفیدی بود و سفیدی. انگار خدا یک ملافهٔ سفید اتوخورده کشیده بود روی همۀ دنیا. چشماندازش جان را صیقل میداد. نگاه کردن به کلاغها و گنجشکهایی که میآمدند و روی برفها راه میرفتند و دنبال غذا میکشتند، حس و حالی داشت. آسمان بعد برف هم که وصفش جداست. خدا یک رنگ آبی صاف و زلال میزد به دل آسمان. تعجب میکنم با چه جرئتی به بچههای امروزی یاد میدهند رنگ آسمان آبی است!
در هر حال، آن روزها گذشته و فقط خاطرهاش مانده. حالا هم چند تار موی سفید روی سرم و اینکه بگویم: برف آن روزهایم آرزوست، نه این روزها!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️بررسی تبشیرشناسی در یک کارگاه
کارگاه مطالعات میسیولوژی (تبشیرشناسی) هفتم بهمن در مرکز پژوهشکده بین المللی عروه الوثقی برگزار شد. این کارگاه با حضور سه تن از اساتید، حجه الاسلام مجتبی مزروعی، آقای حسین شیخیان و حجه الاسلام پورقربانی برگزار شد.
حجه الاسلام مجتبی مزروعی در بحث میسیولوژی از مباحث تغییر هویت و بحران هویت سخنانی را بیان نمودند. ایشان گفتند که میسیولوژی یک علم است که در سه محور الهیات تبشیری، تاسیس کلیسا و مردم شناسی، مسیحیت سرمایهگذاری کرده است. مردم شناسی مهمترین محوری است که مسیحیت تبشیری در سرمایهگذاری کرده است. از این دریچه مردم شناسی، مسیحیت تبشیری با هدف قرار دادن جامعه شناسی، روانشناسی، فرهنگ مکان تبلیغی برای شناخت و تغییر این فرهنگ در این اجتماع بتوانند، تاثیر دینی خود را بر این اجتماع بگذارند.
تغییر فرهنگی در جوامع اسلامی و در ایران نمونهای از حرکت مسیحیان تبشیری برای استحاله دین اسلام است تا آن را به صورت اینکه فقط فرد خود را مسلمان بداند لکن از اسلام اصیل و ناب محمدی که بارها حتی در بیانات امام خمینی(ره) بود، جامعه را خارج کنند.
در این جلسات از نمونههای این نوع حرکت مبلغین تبشیری توسط حجه الاسلام مجتبی مزروعی بیان شد، که از نمونههای آن میتوان به این موارد اشاره کرد:
1- هارلی تامن از میسیولوژیست های مسیحی ایده دارد که به صورت مسامحه حضرت محمد را قبول کنیم ولی تلاش کنیم تا او را در بین مسلمانان مثل یک رهبر اجتماعی معرفی کنیم. هارلی تالمن خاتمیت حضرت محمد را هدف قرار می دهد تا منزلت حضرت محمد را در بین مسلمانان تحقیر کند. در قدم اول او را همچون انبیاء عهد عتیق معرفی می کند ولی آهسته آهسته حضرت محمد را فردی همچون جرج واشینگتن معرفی کند و ابعاد نبوت الهی او حذف می شود. پذیرش حضرت محمد به عنوان یک رهبر اجتماعی برای تضعیف جایگاه خاتمیت حضرت محمد در بین مسلمانان یک اقدام غیر اخلاقی است.
2- گریسون مدل کمل را با اسم شتر معرفی می کند چرا که معتقد است باید به صورت پنهانی و آرام با امت اسلامی همراه شد و زمینه انحراف و استحاله اسلام را ایجاد کرد. کتاب مدل کمل از کتاب مطرح در زمینه تبشیر مسیحیت با قرآن است. اساتید مطرح میسیولوژیست مسیحیت تبشیری بر این کتاب تقریر نوشته اند. مدل قرآنی کمل در گام اول به صورت مسامحه قرآن را می پذیرد ولی در ادامه قرآن را پلی برای تبشیر مسیحیت قرار می دهد. گریسون از چینش خاص آیات استفاده می کند تا بتواند ازمتشابهات قرآنی برای تبشیر مسیحیت استفاده کند. او قران برای اهداف تبشیری، تفسیر به رای می کند و تمام آیات مخالف را نادیده می گیرد تا به تواند تفسیر قرآن را مصادره به مطلوب کند. مسیحیت معتدل مخالف این اقدامات افراطی در مقابل اسلام هستند.
ایشان گفتند در تبلیغ پست مدرن مسیحیت تبشیری حتی از بعضی الهیات خود دست بر میدارند و اولویت آنها بین الهیات مسیحی و فرهنگ بومی، اولویت با فرهنگی بومی است، مثلاً تا اینجا که حاضر میشود از تثلیث و فدا که دو آموزهی اصلی مسیحیت است، دست بکشد و بگوید تثلیث فقط تجلی افراد است که هیچ الهیدان مسیحی چنین چیزی نگفته است.
فیلم کامل سخنان ایشان در لینک https://b2n.ir/r56969 قابل مشاهد است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN