یادداشتهای سفر به آمریکا؛
⭕️ سادهپوشی دانشجویان
✍️ حبیب الله بابایی
یکی از نکات بسیار آموزنده در تجربۀ دانشگاهیام در ویرجینیا، سادهزیستی و سادهپوشی دانشجویان بود. مثلا یکی از خانمهای دوره دکتری، خانم Susan، که با ایشان متنخوانی میکردم، بسیار سادهپوش بود. کتابهاش را در داخل یک توبره پارچهای (که قدیمها ما برای حمل رسائل و مکاسب از آن استفاده میکردیم) میگذاشت. همه لباسش را اگر قیمت میکردی شاید به 50 دلار نمیرسید، ولی هم در درسخواندن بسیار جدی بود، هم در تدیّناش التزام داشت. ایشان روز جمعه پاک (آدینه نیک) که روز عاشورای مسیحیان است، قرار جلسهمان را برای شرکت در مراسم Good Firday در کلیسا کنسل کرد.
یکی دیگر از این دانشجویان بسیار خاص را در کلاس آقایان اوکس و بوشارد (که کلاس هرمنوتیک را به صورت مشترک تدریس میکردند) دیدم. او از بس زیاد مطالعه میکرد همیشه چشمهایش خونی بود؛ ولی در طول ترم ندیدم که یک بار لباسی قیمتی و فاخر بپوشد. همواره ساده و البته تمیز میپوشید. ولی در انجام کارهای کلاسی پا به پای اساتید پیش میآمد.
اساسا یکی از نکتههای بسیار مهم در دانشگاه، اولویتهای دانشی دانشگاه بود. اولویتهای دانشیِ دانشگاه هرگز تحت تأثیر روابط دختر و پسر، یا پُز و پرستیژ استاد و دانشجو نبود. نبودِ پُز و پرستیژ در دانشجویان را میشد در پدیدۀ جالب کاردانشجوییِ برخی دخترخانمها مشاهده کرد. برخی از این دختران راننده اتوبوسهای دانشگاه بودند و از این طریق برای هزینههای تحصیلیشان (30 هزار دلار برای هر سال) کسب درآمد میکردند و در امورات اجرایی دانشگاه مشارکت میکردند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام برگزار میکند:
🎞 نقد و بررسی مستند معضل اجتماعی
📆 پنج شنبه مورخ 21 بهمن ماه
⏰ 9 الی 12
📌 مکان: موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
بلوار جمهوری . میدان سپاه . بلوار شهید اخلاقی . بعد از کوچه یک قبل از تقاطع گلستان . پلاک ۱۲
#پژوهه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@pajooheir
#با_کاربران
🔴 سر گردانی در اوج سرگردانی!
✍️خلیل سمیعی
"به بهانه جنایت اخیر و گرداندن سر در خیابان و انظار عمومی"
علت این سر گردانی شاید ناشی از سرگردانی (تحیر) قاتل و عامل این جنایت از تفکر متعصبانه و جاهلانه و غلط فرهنگی دینی و اعتقادی و یا قومی بوده است و یا نشأت گرفته از ضعف فرهنگی خانوادگی و اجتماعی و شاید هم سرگردانی قاتل و عامل این جنایت برگرفته از فرهنگ منحط غرب یا مسلک وهابیت داعشی بوده است. به هر دلیل که باشد، این کار زشت باعث جریحه دار شدن احساسات عمومی مردم و تکدر خاطر آنان شده است و با هیچ عقل و منطق، دین و مذهبی سنخیت نداشته و ندارد. اینگونه سرگردانی ها در جوامع بشری سرانجامی جز این گونه سر گردانی ها ندارد و باید در این باره فکری کرد.
#فرهنگ
#ناموس
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
#انقلاب_در_مسیر (5) 💠 ترمیدور انقلاب اسلامی ✍️ محمدجواد نیکزاد یکی از نظریهها در باب انقلاب، تئو
.
#نقد_کاربران
به این متن اشکالی وارد است
ایشان معتقدند که تریمیدور در انقلاب منتفی است در حالی که چه حضرت آقا و چه نظریه پردازان داخلی و خارجی امکان اون رو قائل هستند لذا حضرت آقا همیشه تاکید به اصالت حفظ آرمانها دارند
لذا تریمیدور منتفی نیست
1_ مگر حضرت آقا نفرمودند که تز انقلاب از حوزه است مواظب آنتی تز این انقلاب که از خود حوزه است باشید
2_مگر دشمنان نگفتند الان اصل انقلاب رو نمی شود تغییر داد بلکه باید آرمانها رو تقلیل داد از تغییر به تقلیل رسیدند
3_الان جامعه اساتید حوزه در مقابل جامعه مدرسین در حال چه چیزی هستند
لذا تریمیدور در انقلاب اسلامی منتفی نیست بلکه دور از انتظار است لذا احتمالی وجود دارد که باید از اصول و آرمانها صیانت کرد تا تریمیدور اتفاق نیفتد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✨﷽✨
📣 آخرین دوره در سال 1400
#تربیت_مربی_قرآن_و_کودک
#مشهد_مقدس
مؤسسه قرآنی راه بهشت
با همکاری مرکزقرآنکریم آستان قدس رضوی برگزار میکند
#حضوری_در مشهد #مجازی_کلکشور
مهلتثبت نام 👈 تا 30 بهمنماه
آیدی ایتا 👈@raahebehesht1
شماره تماس دفتر مرکزی قم👈02532904360
09022904360👈
شمارهتماسشعبهمشهد👈09022974270
🔗کانال قرآن کودک و نوجوان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸یادداشتی بر فیلم بی مادر؛
🔴 مادر بیفرزند همچون دختر بی عروسک است
✍️ حفیظه مهدیان
🔸فیلم از دو زاویه دید به مفهوم «مادری» می پردازد. اول: زنی از طبقه پایین که با چنگ و دندان می خواهد جان فرزند مریضش را حفظ کند و دوم: زنی از طبقه بالا که توانایی بارور شدن ندارد و در حسرت مادری است.
باید دید این دو زن هر یک چگونه بازنمایی شدند تا دریابیم فیلم تلقی درستی از مادری ارائه کرده؟ یا از پس کار برنیامده و برخلاف ظاهر فیلم، مادری و فرزندآوری را به چالش کشیده است.
🔸حس مادری آنقدر برای زنان فطری است که ویکتور هوگو در بینوایان می نویسد: «مادر بی فرزند همچون دختر بی عروسک است». زن بی فرزند فقدان دارد، هرچند که تمام آمال و آروزهای دیگران را در دست داشته باشد. مرجان در ابتدای فیلم توانسته این فقدان را برای مخاطب متجلی سازد، اما همچون بسیاری از فیلم های دیگر، زن بی فرزند به تدریج به عفریته ای حسود و خطرناک مبدل می شود تا جایی که مرجان حاضر می شود فرزند خود در رحم زنی دیگر را به قتل برساند. و مخاطب متوجه می شود، که خواست مرجان برای فرزنددار شدن، هیجان هایی مقطعی است ناشی از تصمیم های زودگذر و طرحواره های غلط شخصیتی [: اشاره های امیرعلی به طرحواره های شخصیتی مرجان] و نه برخسته از میلی عمیق، فطری و پاک.
🔸پروسه ای که سه سال قبل هم به همین منوال پیش برده بود. نگاه سرزنشگر علی اوجی به مرجان، هنگامی که فرزندش در استخر افتاد و دریافت مرجان از این نگاه [: فکر می کنه من از قصد بچه ش رو انداختم تو استخر] دال های دیگری بر شخصیت دوگانه مرجان است: نوسان بین «عشق» و «نفرت» و البته نوسان بین «اخلاق انسانیت» و «مذهبگرایی مزورانه».
🔸از سوی دیگر مهروز مادری رنج کشیده است که هویتش با فرزند معنا پیدا می کند. فرزند در اثر بیماری می میرد و مهروز تمام خود را از دست می دهد. اما او باردار است و همچنان این جنین زنده در رحم است که او را به ادامه زندگی نوید می دهد. اما مهروز این فرزند را نیز از دست می دهد و او را که در حقیقت متعلق به امیرعلی و مرجان است روی تخت بیمارستان رها کرده و خود در تاریکی شب ناپدید می شود. و حال فرزندی مرده بر جای مانده در دل خاک و فرزندی تازه به دنیا آمده که هر دو مادر [مرجان و مهروز]، رهایش کرده اند و این «بی مادر» تنها روی تخت بیمارستان در انتظار رسیدن به چه آینده ای است؟
🔸 در پایان جملههای ابتدای فیلم از زبان یک روانشناس معنا پیدا می کند که زن و شوهر عاشق تن به فرزندآوری نمی دهند مگر این که به ملالِ عادت رسیده باشند. «فرزند بدقدمِ نورس» دو رسالت داشت: «آغاز شکاف در علاقه امیرعلی و مرجان» و «فقدانی جدید برای مهروز» و در پایان هیچ کدام از مادرها او را نپذیرفتند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#مهارت_افزایی
کپشن (CAPTION) چیست؟
شاید این سوال ساده به نظر برسد و خیلیها جواب آن را بدانند. در واقع بیشترین تعریف کپشن در اینستاگرام مصداق پیدا میکند و کاربران از این اصطلاح در پستهای اینستاگرامی استفاده میکنند. اما در شبکههای اجتماعی دیگر نیز از کپشن استفاده میشود.
گاهی عکسها و ویدئوها نمیتوانند به تنهایی در شبکههای اجتماعی حرف مورد نظر ما را بزنند و کپشن در واقع همان متنی است که زیر آنها منتشر میکنیم تا بتوانیم توضیحات و جزئیات بیشتری را در اختیار مخاطبان بگذاریم.
اما همین متن به ظاهر ساده و چند خطی گاهی چنان ما را دچار چالش میکند که شاید ساعتها برای نوشتن آن زمان بگذاریم تا بتوانیم مخاطبمان را درگیر کنیم. در ترجمه فارسی به کپشن، نگاره هم گفته میشود اما استفاده از عبارت «کپشن» مرسومتر است.
👈 پست قبلی
#نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ فرهنگسازی درست، رسالت فیلمساز ارزشی
✍️ بابک شکورزاده
برخی از سینماگران در مسیر فیلمسازی نگاهشان به فرهنگ جامعه است و به گونهای به سوژهها میپردازند که صرفا آنچه که مورد علاقه مردم هست را به تصویر میکشند؛ اینها در واقع چیزی را می سازند که مردم از آن استقبال کنند. این نوع نگاه شاید بتواند در رونق سینما و جذب مخاطب تأثیرگذار باشد ولی با آن فرهنگ سازی که به نوعی باید رسالت یک سینماگر باشد در تنافی است. حالا گهگاهی اگر از این منظر فیلمی ساخته شود، به شرطی که ترویج فحشاء و سیاه نمایی نباشد، ایرادی ندارد، ولی پسندیده نیست که این موضوع به یک رویه برای فیلمسازان تبدیل شود .
سزاوار است فیلمساز به گونهای رفتار کند که اگر بحرانی را در جامعه مشاهده کرد با خلاقیت هنری و فیلمنامهای منسجم و جذاب در صدد اصلاح آن برآید و بتواند فرهنگ سازی کند، نه اینکه به عنوان یک موجود منفعل، تحت تأثیر محیط پیرامون خود صرفا آن چه که هست را برای خوشآمد مخاطب تولید نماید. برخی از فیلمهایی که در سالهای اخیر تولید شد و معمولا به عنوان فیلم اجتماعی مطرح است با همین نگاه ساخته شد و راه حلی برای بهبود شرایط ارائه نکردهاند و به نوعی به ژانر نکبت تبدیل شده است. مسائلی از قبیل عشق دروغین ، خیانت، روابط نامشروع بین زن و مرد و چیزهایی از این قبیل دستمایه برخی از فیلمها بوده و متأسفانه بعضا هم پر مخاطب است.
به هر حال فیلمساز ارزشی، فیملسازی است که با مؤلفههای منطقی و معقول بتواند فرهنگ سازی کند و مطالب درستی را به مخاطب القا کند تا اثر، به عنوان یک اثر فرهنگساز جلوهنمایی کند و اگر به نوعی مشکلات اجتماعی را مطرح میکند بتواند راه برون رفت این مشکلات را نیز برای مخاطب تبیین کند.
#هنر #سینما
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#انقلاب_در_مسیر (8)
⭕️ استبداد پهلوی
✍️ محمد ملکزاده
در دوران سلطنت پهلوي هر چند نهادها و رويههاي به ظاهر دموكراتيك در ایران وجود داشت اما اين نهادها به پوستهاي غير كار آمد تبديل شده بودند؛ رژيم هيچ ارزشي براي رأي و خواست مردم قائل نبود و با گذشت زمان، سياستگذاريهای دولت هر چه بيشتر جنبه شخصي به خود ميگرفت.
گازيو روسكي، ساختار رسمي دولت ايران در زمان پهلوي را شامل يك چوب بست لرزان از نهادهايي توصیف میکند كه پيرامون شخص شاه ساخته شده بود و او هر گونه كه خود مايل بود، عمل ميكرد.
#دهه_فجر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
6.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آری "به اتفاق" جهان میتوان گرفت...
💠 برای حل مسائل اجتماعی، با فراخوان نقشآفرینی «به اتفاق» همراه شوید.
🔸مزایا:
- جایزه نقدی یک میلیونی برای منتخبین مرحله اول
- راهبری و آموزش تخصصی مهارتهای کارگروهی و شناخت مخاطبین راهحل
- محیط کار اشتراکی، خدمات راهبری ایده و حمایت مالی برای منتخبین مرحله دوم
- تسهیلات پیادهسازی ایده تا سقف 150 میلیون تومان برای منتخبین مرحله سوم
🔰اطلاعات تکمیلی و ثبتنام در
www.mobtada.org/event-3/
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#انقلاب_در_مسیر (9)
🌐 تحریف معنای ناموسپرستی کار جریان باطل
🔴 چه کسانی ادبیات غیرت را وارونه جلوه میدهند؟
✍️محمدجواد نیکزاد
انقلاب اسلامی بهعنوان یک انقلاب تأثیرگذار و دارای گفتمان شناخته میشود. از مهمترین گفتمانهای انقلاب، مبارزه با ظلم است. رهبر انقلاب در تبیین جایگاه ظلمستیزی انقلاب فرمودند: «آن زمانی که امام، این نهضت عظیم را شروع کرد، بیش از دویست سال بود که دولتهای غربی، ملّتهایی را در گوشه و کنار دنیا -در آسیا، در آفریقا، در کشورهای متعدّد- زیر بار ظلمِ فزایندهٔ خود قرار داده بودند؛ انگلیسها در هند و کشورهای آن منطقه، فرانسویها در آفریقا، در الجزایر و کشورهای دیگر، و برخی از کشورهای دیگرِ اروپایی در کشورهای گوناگون، مشغول ظلم واضح و بدون پرده بودند؛ خب معلوم است که اینها از این شعار ناراحت میشوند. [اینکه] یک حکومتی در قلب آسیا، در این نقطهٔ حسّاس، در ایران بهوجود بیاید که شعارش این باشد که با ظلم کنار نمیآید، ظلم را قبول نمیکند، با ظالم آشتی نمیکند، از مظلوم حمایت میکند، معلوم است که برای اینها سخت و غیرقابل تحمّل بود». (۱)
افزون بر اثرگذاری این گفتمان در سطح بینالمللی که در جبههٔ مقاومت بروز یافته است، جمهوری اسلامی توانست مبارزه با ظلم را در داخل و میان مردم، بهخوبی نهادینه کند؛ بهگونهای که اکنون ظلمستیزی را میتوان سبک زندگی مردم دانست که بروز اجتماعی نیز دارد. این بروز اجتماعی را _بهعنوان مثال_ میتوان در ماجرای قتل دختر اهوازی مشاهده کرد. در این اتفاق وجدان عمومی جامعهٔ ایران از جنایتِ آزاردهندهٔ یک جوان عمیقا درد گرفت، ناراحت شد و آن را محکوم کرد.
این واکنش اجتماعی را باید قدر دانست و از داشتن یک جامعهٔ پویا و زنده خشنود بود، زیرا گفتمان انقلاب، جامعه را به بلوغی رسانده که معنای غیرت و ناموس پرستی را درک کرده است و وحشیگری و جنایت بهنام غیرت را تحمل نمیکند.
کلام اخر اینکه کسانیکه ناموس و غیرت را در این ماجرا زیر سؤال میبرند، حسابشان جدا است؛ آنها ظلمستیز نیستند بلکه در دستگاه ظلم فعالیت میکنند، زیرا جامعهٔ ظلمستیز با غیرت است؛ ناموسپرست است؛ در این جامعه همشهری و هممیهن کرامت انسانی دارد.
پینوشت:
۱_ بیانات در مراسم سیامین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمة الله)، ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
#دهه_فجر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_کاربران
👈نان به نرخ روز خوردن ملیگراها
سخنرانی که از ملی گرایی سخنرانی می کنی، خودت خوب میدانی ما برای اسلام قیام کردهایم.
ایران بدون اسلام را نمی خواهیم. مگر شما از ملیگراییتان چه به ما داده اید؟ ملی گرایی صرف به شخصیتی همچون حاج قاسم نمیچسبد.
برای او هر انسانی انسان بود حتی اگر در عراق باشد و دلیل آن شهادتش در بغداد است. او ملت ایران را یکپارچه دوست می داشت و هیچ یک را بر دیگری ترجیح نمی داد.
یمن و بحرین و سوریه و لبنان و فلسطین و ایران و... همه را برای نابودی ظلم و استکبار جستجو می کرد. حقیقتا عاشق اسلام و خدا بود.
ملی گرایی ارزشمند است تا زمانی که گنجایش خمیرمایه دین اسلام را داشته باشد و گرنه ملی گرایی به تنهایی حتی ثانیه ای آدمی را در آخرت نجات نخواهد داد.
#ایران_اسلامی
#ملی_گرایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN