eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
534 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 عطر مستانه ✍ حیدر هلیل رودی موسم بهار است و بوی گل و صدای بلبل پیچیده در کوچه باغ شهر! عطر پیراهن پروانه ها،برده به صبح ازل حس شاعرانه ی شمعدانی ها را! اما آن گلی که پروانه ها همه خمار روی اویند شعری که قافیه هایش در بند سبوی اویند بهشتی که نرگس غزل ها و عطر گلواژه ها در حسرت دیدارش آقاقی ها، اصلا خود بهار در گوشه ای نشسته به انتظارش شاخه گل نرگسی است که با عطر مستانه اش، زمستان گیتی،بهار و جان آدمی، شاد می شود از میخانه ی وجودش! @HOWZAVIAN
🔴 هشدار مهم پیامبر(ص) به مجردها حکم ترک ازدواج تا پایان عمر چیست؟ ترک ازدواج در اسلام، نکوهش شده و در مواردی که ازدواج نکردن به گناه و انحراف اخلاقی بیانجامد، حرام دانسته شده است. در مقابل، ازدواج مورد تأکید قرار گرفته و در روایتی از پیامبر آمده که ازدواج سنت پیامبر است و هر کس از این سنت دوری کند، از او نیست. ازدواج از سنت‌های نیکوی بشری که از دیرباز میان انسان‌ها متداول بوده، ازدواج است. ازدواج با فطرت انسان هماهنگ است و موجب رشد فردی و اجتماعی، تربیت قوای طبیعی انسان و ارضای غرایز و تأمین نیازهای اصیل او می‌شود. غریزه جنسی از نیرومندترین غرایز انسانی است که اگر برای مهار آن به موقع اقدام نشود، و از راه صحیح ارضا نگردد، زمام اختیار آدمی را به دست خواهد گرفت و چون طوفان سرکش، او را به منجلاب فساد، تباهی و ارتکاب گناه خواهد کشاند. از تمامی آیات و روایات مربوط به ازدواج دانسته می‌شود که ازدواج یک وظیفه دینی و یکی از سنّت‌های اسلامی است و آثار فراوانی در زندگی انسان دارد. مهمترین آثار آن عبارت است از: تکثیر نسل، آرامش روحی، ارضای غریزه جنسی، پیشگیری از بسیاری انحرافات اخلاقی و حفظ دین. افرادی که از طریق ازدواج نیازهای جنسی خود را ارضا می‌کنند، زمینه هدایت خود را بیشتر فراهم نموده و در فراز و نشیب‌های زندگی و در برخورد با صحنه‌های انحراف، بهتر می‌توانند غرایز جنسی خود را کنترل کنند، برخلاف افراد غیرمتأهل که زمینه انحراف و به خطر افتادن دین و ایمانشان بیشتر است. افرادی که در اثر فشار غریزه جنسی احتمال آلوده شدن به گناه و خودارضایی در آن‌ها وجود دارد، چه بسا ازدواج برای آنها واجب می‌شود. مجرد زیستن در اسلام بسیار مورد نکوهش واقع شده و رسول خدا(ص) می‌فرماید: «شرارُکم عزّابکم؛ بدترین شما بی‌همسران شما هستند.» ترک ازدواج به به صلاح نیست و اگر کسی نخواهد تا آخر عمرش ازدواج کند، با سنت رسول خدا مخالفت نموده است، علاوه بر آن، اگر ترک ازدواج باعث آلوده شدن به گناهانی مانند خودارضایی، روابط نامشروع، فکر و خیال‌های باطل یا باعث افسردگی و ناراحتی‌های روانی در فرد شود، حرام است. @HOWZAVIAN
🔻سفر به آمریکا؛ 📌 ضعف جریان روشنفکری ایران در دانشگاه‌های آمریکایی ✍️ حبیب ا... بابایی برخی از روشنفکرانی که در ایران بسیار برو بیایی دارند، حضور چندان قوی‌ای در دانشگاه‌های غربی ندارند. نه در سواد مدرن‌شان حرف قابل عرضه‌ای به مخاطب غربی دارند، و نه در سواد کلاسیک خود آنقدر ریشه دارند که بتوانند حرف متفاوت و عمیقی برای مخاطبان غربی داشته باشند. یکی از اساتیدی که مایل نیستم اسم‌شان را ذکر کنم، برای ارائه موضوع «تفسیر در ایران» به جلسه‌ای در دپارتمان الهیات دانشگاه ویرجینیا دعوت شد. جناب پیتر اوکس من و دکتر شاکر را که آن موقع در دانشگاه ویرجینیا بود، برای نقد ایشان دعوت به جلسه کرد. دبیر جلسه هم دکتر ساشادینا بود. استاد ایرانی که هم برخوردار از فضل حوزوی بود و هم اینکه تحصیلات آکادمیک دانشگاهی داشت، بحثی در باره «تفسیر قرآن به قرآن» در ایران (نظر علامه طباطبایی) ارائه کردند. تقریر ضعیفی بود به نظرم. من و دکتر شاکر نیز نقدهای خودمان را در باره روایت ایشان از «تفسیر قرآن به قرآن» و تفکیک فلسفه و عرفان از قرآن مطرح کردیم. تا اینکه نوبت به حضار جلسه رسید. یکی از دانشجویان دکتری سئوالی را از استاد ایرانی مطرح کرد که «آیا مفسر قرآن به قرآن پیش از عمل تفسیر، تربیت ذهنی یافته یا نه؟». همین سئوال از یک دانشجو، جناب استاد را تقریبا ضربه فنی کرد و ایشان بسیار تقلا کرد که بتواند پاسخی و توضیحی ارائه بکند، ولی نتوانست. جناب ساشادینا هم تلاش کرد به کمک ایشان بیاید، ولی باز هم نشد. جلسه تقریبا یخ کرد به گونه‌ای که تقریبا هیچ یک از اساتید دانشکده الهیات وارد بحث و جدل با استاد ایرانی نشدند و جلسه پایان یافت. @HOWZAVIAN
روایتی از رهبر انقلاب؛ 📒کتاب تولستوی را بخوانید من وقتی با دید مقایسه به انقلابِ سوسیالیستىِ شوروىِ سابق و انقلاب اسلامی خودمان نگاه میکنم، میبینم آن انقلاب چقدر خشن بوده است! اگر کسی تاریخ وقایع آن انقلاب را خوانده باشد، به خشونتش پی می‌برد. متأسّفانه، اغلب جوانان ما، اصلاً از انقلابهای دیگر خبر ندارند. من گاهی از این بابت، واقعاً غصّه میخورم. اصلاً نمیدانند انقلاب سوسیالیستی شوروی سابق که بزرگترین انقلاب زمان معاصر تا قبل از انقلاب اسلامی بود و این همه هیاهو در دنیا داشت، در مقایسه با انقلاب ما، از چه ظواهر ناخوشایندی برخوردار بود. انسان وقتی با دید مقایسه به این انقلاب در قبال آن انقلاب نگاه میکند، میبیند واقعاً فرقشان از زمین تا آسمان است. بنده مطالب زیادی در این زمینه‌ها خوانده‌ام و تقریباً جزئیّاتِ قضایا را میدانم. یعنی هم از طریق نوشته‌های مستقیم و تاریخ نگاری و هم از طریق داستانهایی که در این زمینه نوشته شده است و خیلی از خصوصیات را دقیقتر و ریزتر و روشنتر بیان میکند، میدانم که در شوروی سابق چه گذشته است. علی‌ایحال، وقتی انقلاب خودمان را با انقلابِ سوسیالیستىِ شوروىِ سابق مقایسه میکنم، میبینم انقلاب ما خیلی بهتر از آن انقلاب است. اما همان انقلابِ خشنِ غیر قابلِ پذیرش، عدّه‌ی بیشماری از روشنفکران، نویسندگان و شعرای درجه‌ی یک روسیه‌ی آن زمان را جذب کرد. حتی کسانی هم که ابتدا مخالف انقلاب سوسیالیستی بودند، پس از مدّتی، جذب آن شدند. یکی از آن مجذوبین آلکسی تولستوی است که من یکی دوبار، به مناسبتی اسم او را در جمع بعضی از شما آقایان که به این‌جا آمده بودید، آورده‌ام؛ چون از او خیلی خوشم می‌آید. او که چند کتاب معروف هم دارد، نویسنده‌ی عجیبی است. آلکسی تولستوی تا سال ۱۹۲۵ میلادی، ضدّانقلاب بوده است و حتّی از کشور فرار میکند و به قول آقایان، به اصطلاح به عنوان «عنصر سفید» آن روزگار، به آلمان یا فرانسه میرود. ولی پس از مدّتی که به شوروی برمیگردد، کتاب «گذر از رنجها» را مینویسد. نمیدانم این کتاب را دیده‌اید یا نه؟ «گذر از رنجها» رمانی بسیار عالی در بابِ انقلابِ سوسیالیستىِ شوروی است. این آدم که ابتدا ضدّ انقلاب بوده است، چنین کتابی مینویسد. (بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، 22/4/1373) @HOWZAVIAN
🖍 انتقاد شاعرانه از نگاه دوگانه غرب به اوکراین و خاورمیانه 🔍 افشین علاء، شاعری که مواضعی نسبتا مستقل و آزاد در قبال مسائل سیاسی دارد، با سرودن شعری از نگاه دوگانه غرب به نسل‌کشی در کوبا، ویتنام، عراق، فلسطین و یمن و اینک جنگ فعلی در اوکراین انتقاد کرد. شده نزدیک به پایان برسد زور شما که جهان نیست دگر واله و مسحور شما شده نزدیک که در نقشه ز بیداری شرق عاقبت محو شود وصله ناجور شما شده نزدیک که از کار بیفتد به فرنگ دکمه نسل‌کش کنترل از دور شما سال‌ها محنت و آوارگی مردم شرق دید و خندید فقط مردمک کور شما فرق بغداد و کی‌یف چیست به هنگام هجوم؟ عینکی می‌طلبد دیده کم نور شما کودک سبزه و کاکل سیَهَم داشت مگر چه کم از کودک چشم آبی و موبور شما؟ خون اهل کی یف و کابل و صنعا و حلب نیست همرنگ در اندیشه و منشور شما تا توانست زن و کودک از این منطقه کشت هر کسی بود در این ناحیه، مأمور شما یادمان هست که صدام ستمگر شب و روز بمب‌ها بر سر ما ریخت به دستور شما نیستم در صدد تبرئه حاکم روس که شبیه است به هم، چهره مغرور شما حرفم این است: شما نفی تجاوز نکنید! نخورد دم زدن از صلح به فیگور شما چه کسی تاخت به کوبا و ویتنام و عراق؟ چیست از سرزنش روسیه، منظور شما؟ این چه مزدی است که در بین امیران بلاد دیده ام هر که فراری شده، مزدور شما! خشم بر شیعه گرفتید به این جرم بزرگ که چرا فارس نشد یک تنه مقهور شما هر زن و طفل مسلمان که شود زنده به گور هست آغشته به خونش مِی‌ِ انگور شما گورها منتظر حفر در اقلیم شماست تا که از قدس و یمن گم نشود گور شما معتبر نیست دگر نزد کسی وعده غرب نه فقط این، که امان نامه ممهور شما یال و کوپال شما ریخت که هنگام خطر شده تحریم فقط شیوه مشهور شما عاقبت ملت اوکراین شد آواره به غرب تا مگر باز شود دیده مخمور شما @HOWZAVIAN
📌باغ پرندگان قم تبدیل شده است به مکانی برای شوی لباس و بی حجابی که زیبنده شهر مقدس قم نیست. 📍جهت اعتراض و درخواست از مسئول مربوط در این پویش شرکت کنید. https://farsnews.ir/my/c/127914 @HOWZAVIAN
🗒 کلیدهای زندگی بهشتی (۱) ✍️ محمد هادی سمتی 🔰 انتشار در هفته نامه افق کویر بافق 🔷 بر اساس کتاب مفاتیح الحیات (اثر ارزشمند آیت‌الله جوادی آملی حفظه الله) 🔶 بخش اول: مقدمه روزها فکر من این است و همه‌شب سخنم / که چرا غافل از احوال دل خویشتنم از کجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود/ به کجا می‌روم آخر ننمایی وطنم مانده‌ام سخت عجب کز چه سبب ساخت مرا / یا چه بوده است مراد وی از این ساختنم این ابیات که منسوب به مولوی است زبان حال کسانی است که برای بهره‌مندی از زندگی خوب دغدغه دارند و می‌خواهند درست زندگی کنند. نکته مهم این است که ما در طول عمر خود با آدم‌ها و سایر موجودات سروکار داریم و برای دستیابی به بهترین سرنوشت باید بهترین زندگی را برای خودمان بسازیم. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که کلیدهای زندگی خوب و بهشتی را از کجا باید پیدا کنیم؟ عالم گران‌قدر حضرت آیت‌الله جوادی آملی در کتاب باارزش مفاتیح الحیات مجموعه‌ای از روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام را درباره تعامل انسان با خود، خانواده، مردم و اسلامی، حیوانات و محیط‌زیست گردآوری کرده‌اند. سلسله یادداشت‌های "کلیدهای زندگی بهشتی" تلاش دارد تا با استفاده از این کتاب خواندنی و پرمحتوا روش‌های ارتباط‌گیری مؤثر انسان با دسته‌های پنج‌گانه بالا گفته را موردبررسی قرار بدهد. البته نقد و نظر شما همراهان گرامی هفته‌نامه افق کویر می‌تواند به غنی‌سازی مباحثی که در یادداشت‌های بعدی مطرح می‌شود کمک شایسته‌ای داشته باشد. @HOWZAVIAN
✍️ استاد جواد محدثی ۱ . تا «بنده» نشویم، «آزاد» نخواهیم شد. ۲ . در پیشگاه خدا، هرکه «کوچک‌تر» شود، «بزرگ‌تر» می‌شود . ۳ . تا می‌توان با کلید صداقت و نیکی و صفا، به دل‌ها راه یافت، چرا با تزویر و نمایش و فریب‌؟ ۴. تقوا نوعی «ترمز» است. انسان‌های بی‌تقوا، یا به کوه می‌خورند، یا به دره سقوط می‌کنند‌. ۵ .آبرو ، آبی است که اگر ریخته شود، جمع شدنی نیست. @HOWZAVIAN
◀️ چند توصیه برای نویسندگی در شبکه‌های اجتماعی 1️⃣ از هشتگ به‌درستی استفاده کنید برخی تصور می‌کنند کپشن خود را باید پر از هشتگ کنند. با اینکه در برخی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام می‌توانید تا 30 هشتگ استفاده کنید ولی بهتر است به فراخور متن خود و متناسب با تعریفی که پیشتر از هشتگ‌ها داشته‌اید از تعداد مناسب استفاده کنید. معمولا تا چهار هشتگ مناسب است. 2️⃣ قدرت شکلک‌ها را دست کم نگیرید ایموجی‌ها یا همان شکلک‌ها قدرت زیادی در بیان احساسات دارند و گاهی می‌توانند معنای یک کلمه یا یک جمله را به راحتی بیان کنید. استفاده از شکلک‌ها به عنوان عناصر بصری باعث می‌شود کپشن شما فقط متن نباشد و نه‌تنها نظر مخاطبان را جلب کند، بلکه باعث زیباتر شدن کپشن شود. اینستاگرام پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در ایران است که کاربر چند ده میلیونی دارد. همین موضوع باعث می‌شود تا کپشن‌نویسی درست در اینستاگرام اهمیت زیادی داشته باشد. کپشن اینستاگرام همان‌طوری که گفتیم، محتوای متنی است که زیر تصاویر و ویدیوهای مختلف درج می‌شود تا توضیحات تکمیلی و دقیق‌تری را در اختیار مخاطبان قرار دهد. 3️⃣محدودیت‌های کپشن اینستاگرام نوشتن کپشن فرصت بسیار خوبی برای برقراری ارتباط با مخاطبان و بیان حزئیات دقیق‌تر است، اما به این معنی نیست که فضای کافی در اختیار شما قرار دارد تا بتوانید کپشن‌های طولانی بنویسید. کپشن اینستاگرام نیز مانند دیگر شبکه‌های اجتماعی محدودیت‌هایی دارد که به آنها اشاره می‌کنیم. کپشن اینستاگرام دو محدودیت اصلی دارد. اولین محدودیت آن استفاده از 2200 کاراکتر و دومین محدودیت آن امکان استفاده از حداکثر 30 هشتگ است. استفاده از کپشن‌های طولانی اصلا جذاب نیست و از سوی دیگر نیازی نیست متن خود را پر از هشتگ کنید تا به جذابیت آن لطمه بخورد. @HOWZAVIAN
✅ فراخوان آثار نوآورانه برای ارائه موثر از «هویت و طلبگی در جهان معاصر» به و مستعدین تحصیل در حوزه. 👈بخش فیلم کوتاه 100 ثانیه‌ای (فیلم داستانی کوتاه، مستند، مصاحبه، نماهنگ، پویانمایی) 👈بخش داستان کوتاه، پادکست، پوستر، الگوهای دعوت چهره به چهره موثر و ... . ✅ جوایز برترین‌ها ⚜️ نفر-گروه اول، تندیس دعوت + 100 میلیون ریال جایزه نقدی + 100 میلیون اعتبار خدمت نوآروی. ⚜️ نفر-گروه دوم، تندیس دعوت + 50 میلیون ریال جایزه نقدی + 50 میلیون اعتبار خدمت نوآروی. ⚜️نفر-گروه سوم، تندیس دعوت + 20 میلیون ریال جایزه نقدی + 30 میلیون اعتبار خدمت نوآروی. ⚜️ انتشار آثار برگزیده و شایسته تقدیر در رسانه‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی حوزوی. ⚜️ تخصیص پنج میلیون ریال اعتبار نوآوری به هر یک شرکت کنندگان. مهلت ارسال آثار 📆 10 فروردین 1401 📄جهت پیش‌ثبت‌نام در رویداد یا ارسال اثر به لینک زیر مراجعه کنید. https://zil.ink/dawat_ 🔗 لینک کانال ستاد نوآوری‌های اجتماعی @HOWZAVIAN
لوح | اعدام بیش از ۴۰ شیعه توسط رژیم وحشی سعودی خاندان ملعون آل سعود، ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در جنایت وحشیانه دیگر بیش از ۴۰ نفر از شیعیان قطیف را اعدام کرد. @HOWZAVIAN
👈شما از گروه X هستید یا Y؟ ✍️ بهروز دلاور ✅گروه X معتقد است خدا به عنوان یک موجود حقیقی و واقعی وجود دارد و همه مردم باید با محوریت او زندگی کنند. اساسا سعادت بدون خدا دست یافتنی نیست. اما گروه Y معتقد است خدایی وجود ندارد. اگر هم وجود دارد یک خدای خیالی و موهوم است. صرفا خدا برای یک آرامش لحظه ای است. این گروه هیچ اعتقادی به خدا و توحید ندارند. خدا از نظر اینها صرفا ابزاری برای سوار شدن بر مرکب قدرت و ثروت است. ✅گروه X معتقد است که تمدن فقط و فقط با خدا ارزشمند است اما گروه Y معتقد است که مدل های اجتماعی و سیاسی اصلا کار توحید و معارف توحیدی نیست. بلکه کار کارشناسان و متخصصانی است که هیچ بویی حتی از خدا هم نبرده اند. ✅گروه X تمام زندگی خود را با خدا می چیند. برایش مهم است که خدا چه می خواهد اما گروه Y می گوید در زندگی ببین چه چیزی بیشترین لذت را برای تو به ارمغان می آورد؟ ثروت، قدرت، شهرت، شهوت و... هر کدام که برای تو شیرین است همان را محور زندگی خود قرار بده. اصلا خدا کیلویی چند؟ ✅هر دو گروه مدعی آزادی هستند، هر دو گروه مدعی رفاه، استقلال، اقتدار و... هستند. هر دو گروه مشغول مبارزه و جنگ برای رسیدن به اهداف خود هستند. هر دو گروه می خواهند برای خود تمدنی بسازند که جهان را سیراب کند و بتوانند زندگی مردم را مدیریت کنند. اما X می گوید همه اینها باید با محور خدا و توحید باشد، گروه Y هم می گوید مهم لذت های مادی و پیش چشم بشر است. ✅گروه X معتقد است عمر 60 ساله او در دنیا اگر برای خدا خرج نشود خیلی بهایی ندارد. عمری که برای خدا خرج نشود هیچ و پوچ است. اما گروه Y معتقد است تا میتوانی در این دنیا با پول، قدرت، شهوت و... لذت ببر. مهم نیست چه بلایی بر سر دیگران می آید. مهم آن است که تو عمرت را با خرافات متدینین نگذرانی. ✅گروه X دنیا را محلی برای عبور به سوی آخرت می داند و می گوید قیامتی هست. اما گروه Y مرگ را پایان جهان می داند و معتقد است اساسا روح، نفس، خدا و قیامت همه اش کشک است. بنابراین اساس دعوای جهان بر «توحید و پرستش خدا» است. 📌حالا شما از گروه X هستید یا Y؟ @HOWZAVIAN