eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
469 ویدیو
176 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢جهاد تبیین، شعار سال؛ ⏹ نه خانی آمده است و نه خانی رفته! ✍️علی محمدی 🔹متاسفانه بسیاری از ما حضرت آقا را در حصار خود در آورده‌ایم و هر آنچه می‌گويد را به آنچه که قبلاً دانسته‌ایم، فرو می‌کاهیم و هر اصطلاح جدیدی که به کار می برد، با معانی کهنه خود به قهقرا می‌بریم... 🔹ظاهراً اوست که با طرح و اصطلاح جدید خود، ما را به زحمت می‌اندازد و سکون و رکود ما را برای ساعات یا حداکثر روزهایی به تلاطم می‌کشد و این ما هستیم که با تأویل و انصراف اصطلاح و معانی جدید وی به همان اصطلاحات و معانی گذشته، خیال خود و دیگران را از لزوم تحرک جدید و عزم دوباره و تجدید عهد راحت می کنیم. 🔹ما عمدتاً همان‌هایی هستیم که به اسم توضیح و تبیین فرمایش رهبری، چنان روشن و مبرهن و بی‌مهابا داد سخن می‌رانیم که گویی هیچ پرسش و تأملی در میان نیست و چنان رمزگشایی از کلام ولي خدا می‌کنیم که گویی هیچ گفته نشده و هیچ اقتضایی طلب نگردیده است ... 🔹ای کاش قبل از بیان پاسخها، طرح مسئله می‌کردیم! ➖ابعاد شعار سال واکاوی می‌شد ➖پرسشها و ابهامهای پیرامون تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زا مطرح میشد ➖ ذهن مخاطب انقلابی درگیر می‌شد ➖مخاطب ساعاتی با مسئله زندگی می‌کرد ➖مجبور می شد به منابعی مراجعه کند ➖ به ناچار به سراغ اساتیدی می‌رفت ➖ ذهن آنها را درگیر می کرد ➖رسانه‌ این پرسش‌ها و پاسخ‌ها را منعکس می کرد ➖اشکالات و ابهامات را منظم می‌کرد ➖ گفتگوهایی چالشی شکل می‌گرفت ➖در موارد حیاتی کار به مناظره و داوری نخبگان و مدیران و مردم، هر کدام از حیثیتی خاص می‌کشید ➖آنگاه از آنچه در پس این تحرک فکری اجتماعی پدید می‌آمد، می‌توانستیم انتظار شکل‌گیری اراده عمومی و تعاون اجتماعی داشته باشیم. 🔹، مهمترین عامل شکل‌دهی و است. نباید آن را تبدیل به ابزاری برای فروبستن تعقل و به محاق رفتن اندیشه کنیم. در این چند روزه مشاهده‌گر پستها و روشنگریهای بسیاری دوستان بودم، جز در موارد اندکی که نوشته‌ای تلنگری می‌زد و لحظاتی همه چیزدانی مان را به چالش می‌کشید، بقیه چنان خام‌فروشانه و همه‌جایی و همه‌مکانی نگارش شده بود که آب از آب تکان نمی‌خورد؛ گویی نه خانی آمده است و نه خانی رفته‌! @HOWZAVIAN
💢 سال نه به آقایان مسئول! حقوق و مزایا می‌گیرید برای کار، نه تکرار شعار! حتما باید رهبر انقلاب ورود می‌کردند که تحقق شعار سال به چاپ بنر و پوستر نیست! بارها تحلیگران فرهنگی و اجتماعی به مسئولان تذکر دادند اما گوش شنوایی نبود... @HOWZAVIAN
✔️ کاشت محصولات استراتژیک ✍ محمدحسین رمضانی یکی از نکاتی که در سخنرانی مقام معظم رهبری در اول فروردین ماه ۱۴۰۱ حول مساله تولید،دانش بنیان، اشتغال آفرین مطرح شد ، مساله امنیت غذایی و خودکفایی در محصولات پایه غذایی بود که اشاره ای به سفر رئیس جمهور به یکی از کشورهای خارجی کردند که مسئولان آن کشور گفته بودند ایران هرچه هندوانه و گوجه تولید کند،می‌خریم که آقای رئیسی گفته بودند شما خودتان مگر زمین حاصل‌خیز ندارید، آن مسئول در جواب گفته بود زمین‌های ما برای گندم و ذرت است و آن‌ها‌ را صرف گوجه و هندوانه نمی‌کنیم. در واقع منظور آن مسئول خارجی این بوده که آب و خاک ما برای کشت محصولات استراتژیک و ضروری کشورمان است و سایر محصولات را از کشورهایی مثل ایران وارد می کنیم. 🔻واقعا چرا با وجود هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری ، در تولیدات بخش کشاورزی استراتژی نداریم؟ متاسفانه در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و بیشتر بخاطر کم کاری مسئولین، در بخش کشاورزی بیشترین وابستگی را به واردات پیدا کردیم، به طوری که واردات گندم به حدود ۸ میلیون تن در سال رسیده است و البته نبود مشوق های لازم جهت پراهمیت نشان دادن و ترغیب کشاورزان به کاشت محصولات استراتژیک، پایه و اساسی مثل گندم باعث شده است که کشاورزان زمین های حاصل خیز خودشان را صرف کاشت محصولات پر آبخواه مثل هندوانه کنند که به گفته کارشناسان برای تولید هر یک کیلو هندوانه باید بیش از ۲۵۰ لیتر آب مصرف شود.و یا بخاطر درآمد پایین کشت این محصولات در برخی از استان ها زمین های کشت گندم تبدیل به باغ های پسته شده است. 🔻راه حل چیست؟ رهبرمعظم انقلاب را راه حل خودکفایی در مواد غذایی و محصولات استراتژیک و افزایش درآمد کشاورزان می دانند که ان شاءلله دولت سیزدهم با همراهی مردم علی الخصوص کشاورزان زحمت کش در راستای تحقق شعار سال جدید و حل مشکلات در حوزه تولید فائق آید. @HOWZAVIAN
هوالشاهد همراه با کاروان شهدا در نوروز ۱۴۰۱ ✍ بهزاد زارع 🌹 جنگ تحمیلی و صلح تحمیلی 🔺 در مطلب قبل بیان شد که نظام سلطه در ادامه خصومت برای نابودی و مهار اندیشه امام و انقلاب اسلامی به تصمیم جنگ رسید و با القاء تهدید و تطمیع و تحریک، را به داخل مرزهای ایران سوق داد. 🔹 با شروع جنگ، مسائل مختلفی در داخل داشتیم، درگیری‌ها و ناآرامی‌های قومی در گوشه و کنار مانند خلق عرب، خلق بلوچ، خلق ترکمن و... 🔸 قبل از انقلاب حقاً به قومیت‌ها و مناطق مرزی ظلم شده بود، اما بلافاصله پس ازپیروزی انقلاب عوامل رژیم گذشته که خوداز عوامل این ظلم‌ها بودند در جلد همین قومیت‌ها رفتند و مطالبه‌گر عدالت‌خواهی و احقاق حقوق همان قومیت‌ها شدند! 🔹 در رأس این فتنه‌ها، غائله بود، گروهک‌ها و جریانات لیبرال هم مشغول تمامیت‌خواهی و... بودند و دولت و بخشی از بدنه حاکمیت هم به‌سمت آن‌ها غش کرده بودند و...! 🔸 مقاومت‌های مردمی در مرزها شکل گرفت و دشمن در مرزها زمین‌گیر شد، اما به‌علت ناهماهنگی‌های داخلی؛ سال اول جنگ به‌سختی گذشت. با رو شدن دست لیبرال‌ها و عزل و اتحاد و انسجام بین نیروهای مسلح؛ عملیات‌های گسترده‌تری عیله دشمن متجاوز آغاز شد. 🔹 پس از برکناری بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا اولین محصول اتحاد ارتش و سپاه با انجام عملیات موفق ثامن‌الائمه علیه‌السلام (شکست حصر آبادان) به بار نشست و در ادامه عید سال ۶۱ دومین فتح‌الفتوح با نام فتح‌المبین انجام شد. در این مدت عملیات‌های دیگری هم انجام شد اما این دو فتح بزرگ، خودباوری را در جبهه حق تقویت کرد. 🔸 درنهایت؛ ۱۸ اردیبهشت ۶۱ رزمندگان اسلام دست به عملیاتی زدند که سوم خرداد منجر به آزادسازی خرمشهر شد و نقطه عطفی در جنگ تحمیلی به‌وجود آورد. 🔹 عملیات بیت‌المقدس ویژگی‌های فراوانی دارد. در این عملیات بیش ازپنج‌هزار کیلومتر مربع ازخاک جمهوری اسلامی ایران آزاد شد و هزاران تانک و نفربر و خودرو نظامی دشمن منهدم یا غنیمت گرفته شد و هزاران عراقی کشته و مجروح؛ و بیش از ۲۱ هزار نفر از ارتش صدام به اسارت رزمندگان درآمدند! 🔸 در عملیات‌های قبلی هم صدام، ضرب شستهای بزرگی خورده بود اما در فتح خرمشهر شوک بزرگی به او وارد شد، طوری که اربابان او هم متحیّر شدند. براساس اعلام خود دشمن در فتح خرمشهر یک سوم ارتش عراق آسیب دید و صدام برای خروج از این حیّرت پیشنهاد آتش بس داد. 🔹 متاسفانه لیبرال‌هایی همچون عناصر به اصطلاح ملّی‌مذهبی که خود در تحمیل جنگ به ایران نقش اصلی داشتند (چرا که در دوره مدیریت خود؛ وضعیت داخلی کشور را به گونه‌ای به دشمن منعکس کردند که در متوهّم شدن صدام تسریع ایجاد کرد) پس از آغاز جنگ از کشور گریختند و به پاریس و لندن و... رفتند و بعدها مقالات و حتی کتابی با عنوان ۲+۶ نوشتند! 👈 تحلیل ۲+۶ یعنی دو سال اول جنگ؛ دفاع مشروع بود اما پس از فتح خرمشهر صدام خواستار پایان جنگ شد ولی جمهوری نپذیرفتید، لذا این ۶ سال بعد جنگ نامشروع بوده و... ! ‼️ این شبهه یکی از مغالطات مهم در است که غرب‌گراها خیلی در بوق آن دمیده و می‌دمند و معمولاً اینطور طرح می‌شود که صدام بعد از فتح خرمشهر خواستار پایان جنگ شده اما ما نپذیرفتیم و اصرار به ادامه جنگ داشتند. ✔️ نکته مهمِ این مغالطه آن است که صدام به‌علت آسیب بزرگی که دیده؛ متحیّر شده بود و برای خروج از این حیرت دنبال فرصتی بود تا وضعیت خود را بازسازی کند، به همین دلیل درخواست کرد نه صلح! چرا که صلح یعنی قرادادی که بندهای متعددی دارد یک بند آن هم آتش‌بس است! 1⃣ لذا اولاً: صدام پیشنهاد پایان جنگ به‌معنای صلح پایداری که طرف آسیب دیده به حق خود برسد و به‌ویژه در ادامه به امنیت پایدار برسد نداده بود و تنها می‌گفت آتش بس! 2⃣ ثانیاً: پذیرش آتش‌بس برای ایران منطقی نبود چون ما در خانه خود نشسته بودیم و او به ما حمله کرده، حالا که در میدان جنگ بر او برتری پیدا کرده‌ایم چرا آتش‌بس را بپذیریم؟ آتش بس یعنی تو نزن من هم نمی‌زنم، اما هر وقت خواستیم شروع کنیم و... ✅ به هیچ وجه پذیرش آتش‌بس برای ایران منطقی نبود، مضافاً اینکه هنوز بخش‌هایی هم از خاک ما در اشغال صدام بود، پایان جنگ یعنی بازگشت به مرزهای بین‌المللی و تعیین متجاوز و تبادل اسراء و تعیین و پرداخت غرامت و... که همه این‌ها در قراداد صلح می‌گنجد و نه عراق و نه هیچ کشور میانجی (تا قبل از قطع‌نامه ۵۹۸ در سال ۶۵) هرگز چنین پیشنهادی به ایران نداده بود! 👈 لذا بعد از فتح خرمشهر به فرمان امام و با هدف تنبیه و تعقیب متجاوز جنگ ادامه پیدا کرد که امام فرمودند: «این گرگ درنده را امان ندهید که اگر فرصت پیدا کند به تجاوزگری خودوادامه می‌دهد و...» @HOWZAVIAN
به نام، یاد و توکل بر او سلام و شادکامی غزلی از حضرت لسان الغیب حافظ شیراز که مناسبتی با بهار دارد تقدیم به شما. توجه بفرمایید: نوبهاراست درآن کوش که خوشدل باشی که بسی گل بدمد باز تو در گِل باشی من نگویم که کنون با که نشین و چه بنوش که تو خود دانی اگر زیرک و عاقل باشی چنگ در پرده همین ‌می دهدت پند ولی وعظت آن گاه کند سود که قابل باشی در چمن هر ورقی دفتر حالی دگر است حیف باشد که زکار همه غافل باشی نقد عمرت ببرد غصه دنیا به گزاف گر شب و روز در این قصه مشکل باشی گرچه راهیست پر از بیم ز ما تا برِ دوست رفتن آسان بود ار واقف منزل باشی حافظا گر مدد از بخت بلندت باشد صید آن شاهد مطبوع شمایل باشی 💖حافظ و شادکامی : شادی داریم و شادکامی. شادی همین شادی ظاهری است که منشائ آن لذات جسمی و شوق به مال و جاه و پست و موقعیت های اعتباری اجتماعی است اما شادکامی به شادی حقیقی گفته می شود که نشاط روحی و لذات معنوی و عقلی است. تفاوت های شادی و شادکامی : ۱. شادی موقت است ولی شادکامی دائمی است. ۲.شادی صرفا ظاهری است ولی شادکامی باطنی و حقیقی است. ۳.شادی بدون شادکامی عاقبتی ناخوش و آخرتی اندوه بار دارد ولی شادکامی عاقبتی خوش و رضایتی همیشگی به دنبال دارد. ۴.شادی بدون شادکامی عین غفلت و افول است ولی شادکامی عین هشیاری و صعود است. به همین دلیل در روایات آمده که ظاهر گریه عزاداران حسینی و ظاهر گریه مومنان از گناهانشان عاقبتش خنده است. به قول مولوی آخر هر گریه ما خنده ای ست مرد آخر بین مبارک بنده ای است با تضرع باش تا شادان شوی گریه کن تا بی دهان خندان شوی خب برگردیم به شعر لسان الغیب: نو بهار است در آن کوش که خوشدل باشی که بسی گل بدهد باز و تو در گل باشی حافظ خوشدل به ما می گوید : اولا نو بهار است. شروع سال جدید است شروع تحول و رنسانس طبیعت است. ثانیا وظیفه من و تو را این بهار مشخص کرده است و آن کوشش است . تلاش است . حرکت است . همت بلند داشتن است . همانطور که طبیعت با کوشش و حرکت و تلاش خود متحول شد، تو هم باید کوشش کنی. طبق آیات قرآن کریم و مجید ، خدا از انسان کوشش میخواهد مکتب پراکماتیسم یعنی مکتب اصالت عمل که میگن آمریکایی ها پراگماتیستی هستند به این منطق قرآن و عرفان خیلی نزدیک است ولی عیب بزرگ پراگماتیست ها این است که کوشش آن ها جهت الهی ندارد و به همین زندگی نباتی و حیوانی محدود است . رشد ندارد . صعود ندارد. به هر حال قرآن منطقش منطق کوشش است. قرآن در آیاتی اصل کوشش و حرکت را مهم شمرده است مثلا در سوره غاشیه می فرماید وجوه یومئذ ناعمه. لسیعها راضیه.چهره هایی در روز قیامت شاد و بشاش اند و از سعی و کوشش خود در دنیا راضی اند. نو بهار است در آن کوش که خوش دل باشی. این مصرع خیلی معنا دارد. اولا توجه به بهار میدهد؛ آن هم نوبهار نه بهار. خب چه فرقی دارد بهار با نو بهار؟فرقش آن است که بهار هر سال غیر از بهار سال قبل و بهار سال بعد است چرا ؟ چون بهار مولود و محصول حرکت و کوشش طبیعت است و حرکت به بیان دقیق فلسفی عین حدوث و جدید بودن متحرک است...باید مثل طبیعت متحرک باشی. کوشش کنی تا متحول شوی و اگر متحول شوی خوش دل هستی؛ اما اگر تو اهل کوشش و حرکت نباشی ، صد بهار را هم هر سال شاهد باشی چه بدرد تو می خورد. تو که عوض نشدی و خوشدل هم نیستی. بهار برای تو که بهار نیست . بهار بهار طبیعت است بهار خاک و گل و بذر است، نه بهار تو . تو زمانی بهار هستی که خوشدل باشی و زمانی خوشدل هستی که اهل کوشش باشی. لیس للانسان الا ما سعی. توضیح مختصری بود از مصرع اولِ بیت اول حافظ شیرین سخن شیراز. 🌹🌹 نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی. ان شاءالله زیر سایه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ✍️ جلال و بی بی خانم @HOWZAVIAN
♨️ جبهه‌ی مقاومت فرهنگی «رویین‌دژ»، به مناسبت نیمه‌ی شعبان برگزار می‌کند: 🔴 مسابقه‌ی عظیم فرهنگی «آشنای غریب» 🔴 ⚜ با محوریّت مهدویّت و آخرالزّمان ⚜ 🎁 جوایز ارزنده‌ی این مسابقه، در اوّلین قدم ۲۱ میلیون تومان شامل: 💰 ۱۲ کارت هدیه‌ی یک میلیون تومانی 💰 ۱۲ کارت هدیه‌ی پانصد هزار تومانی 💰 ۱۲ کارت هدیه‌ی ۲۵۰ هزار تومانی(به قید قرعه به کسانی که حداقل نصف نمره‌ی آزمون را کسب کنند) 💎 و ارزشمندترین جایزه‌ی مسابقه که محتوای آن است! ✅ ثبت‌نام در مسابقه و دریافت منبع آزمون از طریق: 🌐 www.zil.ink/ashenaye_gharib ⏰ آخرین مهلت ثبت‌نام: ۱۵ فروردین ماه 📝 تاریخ آزمون: ۱۸ و ۱۹ فروردین مـاه ✳️ آزمون به صورت رایگان، مجازی و تستی 🔺 @RooyinDezh
🔰الهیات نوروز، نوروز الهی ✍ مهدی عامری 🔻 تحویل سال که نشان از حرکت انتقالی و وضعی زمین دارد، انسان را با یک نظم در کهکشان مواجه می‌کند که در طبیعت سالهاست، بدون وقفه و دخالت انسانها جاری است. توجه به نظم، عقلای عالم را معطوف به ناظم می‌کند و هر چه نظم و استحکام و غایت یک مجموعه دقیق‌تر و در هم تنیده تر باشد، ناظم آن اعلم و حکیم تر معرفی می‌شود. هر سال با تحویل سال، حول یک نظم شگفت‌انگیز حال زمین متغیر شده و در بخش‌هایی از طبیعت سرزندگی و طراوات بازیابی می‌شود. توجه به ناظم و خالق عالم حتما یک امر مهم و مخصوص عقلاست از این جهت است که رویش سبزه و علف برای انسان عاقل عيد و مسرت بخش است و آن را به جشن می‌نشیند. چرا که در نگاه او این اتفاق طبیعی مانند یک مناسبت مذهبی بزرگ است که انسان را یاد خدای حکیم و علیم می‌اندازد و شکوفه‌های معنویت در بستر این عقلانیت سبز شده و ثمر آن قرب الهی خواهد بود. 🔻رویش درختان و سبز شدن طبیعت پس از ایام زمستان، چنانچه در روایات اسلامی هم مشهور است انسان عاقل را یاد نشر و حشر قیامت می اندازد. آن سان که زمین پس از دورانی سرد و در خواب فرو رفته، دوباره رنگ حيات به خود می گیرد، کل عالم هستی و انسان نیز چنین است و پس از مرگ و سردی، مجددا مبعوث شده و حیات دیگری را از سر می گیرد. از این منظر هم بهار طبیعت جنبه ذکر دارد و علاوه بر مبدا، یادآور معاد نیز می باشد. چرا برای پدیده‌ای که در حرکت و حدوث و نظم و اتقان آن یاد خداوند و مرگ و قیامت و نشور و حتی ظهور نهفته و بلکه عیان است نباید سرمست و شاداب شد و آن را به دیگران تبریک نگفت؟ اگر بازگشت به فطرت باشد، شاید هم‌تراز با عید فطر باشد. به واقع الهیات ناب شیعی به روزگار و زندگی معنایی دیگر می بخشد و آن را از یک اتفاق تهی از معنا به یک حادثه معنوی بدل می‌کند. این مهم وقتی به تحقق نزدیک می شود که نوروز با صله رحم، دست گیری محرومان، مهربانی و مواسات و دوری از معصیت همراه شود. فارغ از بدفهمی ها و کج سلیقگی ها نوروز را باید در عداد غدیر و قربان و فطر و جمعه و... پاسداشت و از برکات آن بهره جست. @HOWZAVIAN
🔴 بیانیه جمعیت فعالانِ فرهنگ، هنر و رسانه انقلاب اسلامی در محکومیت سعودی‌ها ✍️در بخشی از این بیانیه آمده است: در روزهای منتهی به میلادِ منجی موعود و صلح گسترِ جهانی که با ظهورش، عدالت، برکت، صلح و آرامش را در جهان بر پا خواهد نمود، متاسفانه خبر دردناکِ اعدام بیش از ۸۰ نفر از مردم مسلمان عربستان، قلب مؤمنان و مردم آزادی خواه جهان را به درد آورد. جمعیت فعالانِ فرهنگ، هنر و رسانه انقلاب اسلامی، بر خود لازم می داند به نمایندگی از جمع کثیرِ هنرمندان مسلمان و اهالی رسانه های انقلاب اسلامی اعلام کند اسلام دین عدالت، عقلانیت، صلح و نوع دوستی است. از این رو خشونت، توحش و اعتقادات تکفیری که در مکاتب تمام انبیاء الهی، هیچ جایی ندارد یا ریشه در کج فهمی های دینی داشته و یا برآمده از نقشه های شوم مستکبران و کافران برای تخیب چهره زیبای اسلام دارد. و همچنین اظهار می داریم که اسلام آن چیزی نیست که توسط غرب با رسانه هایش و حکومت صعودی و امثال ذلک با این دست اقداماتشان به دنیا معرفی می گردد؛ چراکه ما مسلمانان معتقدیم پیامبر ما، نبی رحمت و مهربانی است و برای احیای اخلاق و انسانیت مبعوث شده است. بدون شک، این مسئله نیز، مسئولیت اهالی فرهنگ و رسانه جهان اسلام را دو چندان می کند تا همچنان با بهره گیری از تمام ظرفیتهای هنری و رسانه ای، چهره حقیقی اسلام را که سیمایی سراسر زیبایی و روشنی است به ملتهای جهان نشان دهند. 🔗 متن کامل در کانال افکار حوزوی @HOWZAVIAN
پروردگارا! رفتن در دست توست، من نمیدانم چه موقع خواهم رفت، ولی می دانم که از تو باید بخواهم مرا در رکاب امام زمان(ع) قرار دهی و آنقدر با دشمنان قسم خورده ات بجنگم تا به فیض شهادت برسم. 🔗 شهیدالقدس @HOWZAVIAN
🙏 مرحوم بیگدلی؛ استادی تمام عیار در حوزه‌ی قم ✍️ سیدمحمد هاشمی 🔺 سالها پیش برای امتحان شفاهی پایه ده به بخش امتحانات رفته بودم بعد از ثبت نام به من گفتند برو اتاق 13 🔺 طلبه ای که کنارم بود و اضطراب هم در چهره اش مشخص بود گفت: بدبخت شدی ... 🔺 منظورش را متوجه نشدم، داخل اتاق رفتم دو شیخ که یکی مسن تر بود و عینکی ته استکانی به چشم داشت در اتاق بودند بخشی از اوامر کفایه را خواندم، شیخ جوان تر ساکت بود و شیخ مسن تر که کلمه به کلمه عبارات کفایه را حفظ بود اول دقایقی عبارت خوانی را گوش کرد و بعد هم سوالاتی پرسید و ما هم جواب هایی دادیم. 🔺 از اتاق که بیرون آمدم فهمیدم ایشان همان حاج آقای بیگدلی ممتحن مشهورِ سخت گیر است. البته من سخت گیری از ایشان ندیدیم و نمره خوبی هم به ما داد. 🔺بعدها یکی از آشنایانشان را دیدم، از قول ایشان می‌گفت من دلم برای طلبه ها میسوزه نمی‌خوام سختگیری کنم ولی نمیخوام طلبه بی سواد بالا بیاد... امروز خبر ارتحالشان را شنیدم ... علیه رحمه الله ... امیدوارم چیزی از دقت و اهتمام سلف برای نسل ما هم باقی بماند ... ..................................................................... نویسندگان حوزوی به نقل از خبرگزاری حوزه: حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی بیگدلی استاد باسابقه حوزه علمیه قم، ممتحن شفاهی حوزه و داماد آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی صبح امروز پس از تحمل چند سال بیماری در سن ۷۸ سالگی دار فانی را وداع گفت. مرحوم استاد بیگدلی از شاگردان حضرات آیات امام خمینی، گلپایگانی و شیخ مرتضی حائری یزدی بود و به دقت نظر شهرت داشت. @HOWZAVIAN
🌐 تعطیلی در فصل بیداری روزهای عید کتاب‌ که تکلیفش مشخص است روزنامه‌ها تعطیل است خبرگزاری‌ها هم نیمه تعطیل همه یا سر سفره‌ایم یا چشم به گوشی همراه و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی فصل بیداری یعنی این که بدونیم نقش ما در این میان چیست؟ آیا فقط مصرف کننده‌ایم یا دو کلمه حرف حساب هم برای مخاطب‌مون می‌نویسیم؟! اون دو کلمه حرف حساب را باید حسابی نوشت؛ با تکنیک‌های کوتاه‌نویسی، مخاطب‌شناسی و آشنا‌بودن با مخاطب عصر مجازی ... بسم ا... نقش خودت رو پیدا کن و بنویس بعدش می‌تونی از نوشته‌هات؛ کلیپ و پادکست و پوستر و عکس‌نوشت تهیه کنی ... @HOWZAVIAN
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🗣مقام معظم رهبری: 🔰به گمان بنده، کشور نیاز به یک دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است. 🔸کانال حکمرانی فرهنگی با دغدغه تولید فکر و محتوا درحوزه ساختارهای فرهنگی و مدیریت کلان رسانه به وجود امده است 📲ازشمابزرگوارتقاضاداریم برای تحقق هدف حضرت آقا، کانال را برای پژوهشگران این عرصه اطلاع رسانی بفرمایید. آدرس کانال حکمرانی فرهنگی👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2150957217C10c91168db @HOWZAVIAN
. 🎭چهارمین جشنواره فیلم اشراق پائیز۱۴۰۱ برگزار می گردد. 📰 حنظله تاج الدینی در نشست خبری چهارمین جشنواره فیلم حوزه (اشراق)، با اشاره به سابقه تولیدات هنری و آثار تصویری فاخر توسط طلاب حوزوی تاکید کرد: "در فضای حوزه آزادی هنرمند از احترام ویژه‌ای برخوردار است و جشنواره‌ فیلم اشراق این ویژگی را خواهد داشت و در هیئت انتخاب، حتماً از هنرمندان نخبه استفاده خواهیم کرد." 🏛 رئیس اداره هنر های تصویری معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی گفت: تلاش می شود، جشنواره فیلم اشراق در ۵ شهر اهواز، ایرانشهر، مشهد، قم و تهران برگزار شود. مشروح خبر را در لینک زیر مطالعه نمائید: 👇 🌐https://b2n.ir/d00431 ♨️♨️ روابط عمومی و امور بین الملل 🔗@farhang_honar_rasaneh @HOWZAVIAN
📌دهمین دوره پذیرش حوزه علمیه شهید آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی، با تولیت علیرضا پناهیان 🔻 مهلت ثبت‌نام تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ 👈 جزئیات بیشتر: 🖇 darolhekmah.ir/news/13257 @Panahian_ir @HOWZAVIAN
✍️ به نظرم خودتون باید شروع کنید و زیاد درگیر آموزش و استاد دیدن نباشید، بخش مهمی از نوشتن به اراده و ابتکار خودتون وابسته است از آثار ادبی جهان و ایران غفلت نکنید؛ بزرگ‌ترین استاد نویسندگی «خواندن و خواندن و خواندن» است. از همین ابتدای قرن 15 😊 نوشتن ادامه دارد ... @HOWZAVIAN
✴️ مارمولک و شنای پروانه ✍️ علی مهدیان ⚡️ «مارمولک» تلاش میکند هم به نقد صنف روحانیت بپردازد و هم به نسبت ارتباطات اجتماعی مردم با این صنف. داستان آن اقتباس از فیلم« ما فرشته نیستیم» نیل جردن است. با این تفاوت که مدل آمریکایی آن کاملا بر یک بنیاد اندیشه منسجم و راهبرد مشخص ساخته شده و این مدل ایرانی کاملا از این جهات ضعیف است. مدل آمریکایی تلاش میکند از فضای فهم دینی سنتی کاتولیک به دوییت معنویت و دنیای چسبیده به هم و مشرکانه پروتستان برسد. برای همین سوژه اش دو نفرند که از ابتدا یکی به معنویت بیشتر توجه دارد یکی به دنیا. یکی تخت بالایی میخوابد یکی تخت پایینی. یکی به مرگ فکر میکند یکی زندگی و تو همدلانه به آنها پیش میروی. اما مارمولک اندیشه های شعاری و راهبرد نا مشخصی دارد و جذابیتش صرفا شوخی با صنف روحانیت است. خروجی نهایی اش هم همان شد به لحاظ اجتماعی که دیدیم. البته شروع خوبی بود و کاش به رسمیت شناخته میشد. ⚡️نقد روحانیت بد نیست. اتفاقا من معتقدم باید فیلمهایی که در نقد این صنف ساخته میشود زیاد شود. آنهم از نگاه بیرونی مردم. لذا با اصل این ورودها و نقدهای حتی تیز تر از این نیز موافقم و مارمولک این سد مسخره ذهنی را شکسته بود. هر چندیک اقتباسی ضعیف و حیران بود. ⚡️اما شاید در ورود به نقدهای بی سابقه از یک صنف، مارمولک شبیه فیلم«شنای پروانه» است. خنده دار است که من شنای پروانه را دیدم و یاد آفات صنف روحانیت افتادم. شنای پروانه وارد منطقه ممنوعه میشود. زشتیها و پلشتی های پنهان زیر پوست زندگی پایین شهر را نشان میدهد، لات بازی و گنده لاتی را لایه لایه با تیغ جراحی خود باز میکند و پشت سر همه ادعای ناموس پرستیها و رفاقتها و مرامها و داداش داداش گفتنها آن چهره کریه و کثیف را نشان میدهد؛ یعنی میل به گنده لات شدن. یک بودن و دو نبودن. همان استکبار که ضربدر هر صنفی میشود بوی گند کثافتهایش همه را آزار میدهد. البته فرهنگ غیرت شرقی را در یک سکانس گفتگو با کارگر افغانی با رندی حفظ میکند و نقد غرب مینماید. ⚡️شاید از این تعبیر ناراحت شوید اما شنای پروانه من را یاد مهمترین آفتهای حوزه علمیه میاندازد. علت بخش عمده ای از مخالفتها با جریان امام و بی توجهی ها به نظام و به مردم همین امر کثیف است که بارها و بارها امام خمینی در کتابها و سخنانش به حوزویان و اهل علم تذکر داده بود. ⚡️دور شدن و انزوای برخی حوزویان از صحنه زندگی مردم و با فریاد استقلال استقلال ، انزوا را تئوریزه کردن و سکوتها و خفه شدن و هزاران رفتار زشت از این قبیل یک ریشه مهم غیر علمی هم دارد به نام استکبار و گنده لات بازی. نیازی به طرح پلورالیسم و پروتستانیزم و آدرسهای غلط غربی دیگر برای روحانیت نیست. ⚡️خدا رحمت کند مرحوم ری شهری را نمیدانم چرا یاد او افتادم. احساس میکنم شجاعتش که در نقاط کلیدی انقلاب هم در دهه شصت و هم هفتاد و هم فتنه هشتاد و هشت خود را نشان داد ریشه در معنویت و نفس کشی بود که از امام و مرحوم بهجت و دیگر قهرمانان یاد گرفته بود. قهرمانانی که یاد دادند چطور معنویت حقیقی شکستن استکبار و گنده لات بازی و نفر اول بودن است. @HOWZAVIAN
🌾فصل رشد ✍️محمدجوادمحمودی ✅ما باید به این باور برسیم، که هر چه کوچک‌تر باشیم؛ دنیا در نظرمان بزرگ‌تر جلوه می‌کند... ‼️من «دَرْ» دنیا متولد می‌شوم، امّا روزی حتما «اَزْ» دنیا خواهم رفت؛ 👈🏻و این یعنی باید انقدر بزرگ شوم، که دنیا برایم کوچک باشد، 🌱کرم ابریشم «دَرْ» پیله متولد می‌شود، امّا وقتی تبدیل به پروانه شد، پیله برای او کوچک می‌شود، پس برای پرواز باید «اَزْ» پیله بیرون رود... ⚠️اینگونه است که مرگ نه تنها ترس ندارد، بلکه شوق و انگیزه است برای کوچ به حیاتی وسیع‌تر... برای انسان‌های کوچک است!!! (صلی‌الله‌علیه‌وآله): «انما الدنیا سجن به راستی دنیا مؤمن است.» 🌙رجب و شعبان و رمضان، فصل رشد و بزرگ شدن هستند، خودمان را برای آخرین ماه موسم بندگی آماده کنیم... 🎭دنیا در نظر ما چقدر بزرگ است⁉️ @HOWZAVIAN
🌹 خودملامتی؛ شکنجهٔ روان ✍️ نویسنده و مشاور: علی‌اکبر مظاهری ⭕️ ملامت را در ساحَت تربیت، راه ندهیم، نیز در ساحَت اخلاق. ملامت، ویرانگر است؛ همهٔ انواع آن. «خودْملامتی»، از بیرحمانه‌ترین ملامت‌هاست. نیز از رایج‌ترین آن‌هاست. نیز از آسان‌ترین آن‌هاست؛ ملامت‌کننده‌ و ملامت‌شونده، همیشه و همه‌جا، با هم‌اند. ملامت‌کننده، بر ملامت‌شونده، تسلط دارد. ملامت‌شونده، همیشه، زیر لگدهای ملامت‌کننده، مچاله است. آه بر حال او! 🔻 این نمونه را ببینید: ♦️ ویرانی حال 🔹 از زبان مشاور 🔸 مشاورهٔ روان‌شناختی - اخلاقی خانم «عسلوَند»، به مشاوره آمد. بدی حال او، برای ویران‌کردن یک‌هفته‌ای مشاور، کافی بود. گفت: «خودْتحلیلی»، و بعد، «خودْملامتی»، داغانم کرده. همهٔ کارهایم را، موشکافانه، تحلیل می‌کنم و بعد، خود را بر هر کاری که فکر می‌کنم خطا کرده‌ام، بد کرده‌ام، ملامت می‌کنم و در این کار، چندان پیش می‌روم که آرزوی مرگ می‌کنم.» گفتم: چرا همهٔ تقصیرها را خود به عهده می‌گیرید و تنها خود را سرزنش می‌کنید؟ مگر دیگران هم نیستند؟ گفت: «دیوار این مظلوم، از همه کوتاه‌تر است. زورم به این بیشتر می‌رسد. هیچ مقاومتی نمی‌کند. هیچ دفاعی از خودش نمی‌کند. سرش را پایین می‌اندازد تا هر چه می‌خواهم بر سرش بزنم.» گفتم: بله؛ کتک‌خورش قوی است. فریاد نمی‌زند. دست پس‌زدن ندارد. گریه‌هایش آرام است. به کسی شکایت‌مان را نمی‌کند؛ اما ناگهان منفجر می‌شود و از روزگارمان دمار بر می‌آورد. خانم عسلوَند گفت: «و حالا «خودٍ من» منفجر شده و دارد سر به دیوار می‌کوبد. تصمیم‌های هولناکی گرفته. او را راضی کردم که ابتدا مشاوره را تجربه کنیم.» به او آفرین گفتم که هنوز عقلش نیم‌جانی دارد که نگذاشته کارهای هولناک کند. مشاوره‌مان ادامه یافت. هنوز ادامه دارد. تخلیهٔ روانی و ارائهٔ راهکارها توأمان‌اند. گزارش مشاوره و راهکارها را در آینده می‌خوانید. 🌱 معجزهٔ حدیث برخی از احادیث معصومان، معجزه است. این حدیث را ببینید: پیامبر اکرم (ص): «إذا زَنَت خادِمُ أحَدِكُم فَلْيَجلِدْها الحَدَّ و لايُعَيِّرْها»؛ اگر خادم شما زنا کرد، او را حد بزنید، اما ملامتش نکنید. (تنبیه الخواطر) یعنی سرزنش، از شلاق هم بدتر است. واقعا هم بدتر است. دردناک‌تر است. تحقیرکننده‌تر است. دردش پر دوام‌تر است و تخریب روانی‌اش بیشتر. 🔻 ما حق نداریم... در معارف دین، لطمه‌زدن آدمی‌ بر بدن خود، حرام است. روان، از بدن، نازک‌تر است، زودرنج‌تر است، شکننده‌تر است. همان‌گونه که حق نداریم بر بدن خود آسیب بزنیم، حق نداریم بر روان خود آسیب بزنیم. 🔴 ویران‌کنندهٔ عزت نفس مادری، در نجواهای مادرانهٔ خویش با فرزند جنینی‌اش، که هنوز به دنیا نیامده، می‌گوید: «... هر چه می‌گذرد، بیشتر می‌فهمم که بهترین سرمایه‌ای که می‌توانیم به تو بدهیم این است که قوی بار بیایی. به نظر من، ته همهٔ سختی‌ها و تلخی‌هایی که ما آدم‌ها در این دنیا برای خودمان درست می‌کنیم، یک ریشه‌ای از کمبود اعتماد به نفس وجود دارد. گاهی می‌خواهم بگویم، از یک آدم، هر چه می‌خواهید بگیرید، بگیرید؛ ولی اعتماد به نفس‌اش را نگیرید. و حالا منظورم از این‌که تو قوی باشی، یکی‌اش این است که اعتماد به نفس خوبی داشته باشی...» دشمن اصلی این اعتماد به نفس، عزت نفس، احساس توانمندی، همانا سرزنش است. ملامت، بر سر عزت‌ نفس، تازیانه می‌زند. بیایید برای خوشبختی‌مان، از اکنون، از «خود‍ْ‌ملامتی» توبه کنیم؛ توبه‌ای نصوح، توبه‌ای خالص، توبه‌ای بی‌بازگشت. بیایید، شما را به خدا، به خاطر خدا، برای نجات جان‌مان، دست از سر این مظلوم «دیوارْکوتاه» برداریم. بگذاریم نفس بکشد. رهایش کنیم تا از مچالگی درآید. ۹ فروردین ۱۴۰۱ @HOWZAVIAN
زمین از آن ماست.... در با شهدای پیمان می‌بندیم که زمین را از آلودگی صهونیسم جهانی پاک کنیم. @HOWZAVIAN @gharibreza1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من اصلاً قبول ندارم در بین بچه‌حزب‌اللهی‌ها بگیم این آدم با اون شکل و قیافست...! همان دختر کم‌حجاب، دختر منه، دختر ما و شماست؛ نه دختر خاص من و شما، اما جامعه‌ ماست.😍 سردار شهید قاسم سلیمانی😢 🔹وارد کافه شد با تیپ خاصی👩 گفت چه جالب شماها هم کافه دارید😜 🧕گفتم بله عزیزم خوش آمدی چی میل داری لبخندی زد و گفت شربت آلبالو☺️ خداراشکر به علت گرما شربت آلبالو داشتیم😁 خندید و گفت خیلی باحالید...😍 نشسته بود و اطراف نگاه میکرد ..دوست همراهش داشت با استاد رضایت صحبت میکرد..اما این دختر ما فقط داشت از خودش عکس میگرفت📸 کنارش نشستم گفتم ماشالله چه خوشگلی. چشم نخوری دخترم😏😌 یکم شیطنت کرد و خودشو جمع کرد... مهمان ویژه داشتیم امروز🙏 بهشون گفتم دخترا الان دوست داشتید کی وارد کافه میشد..هر ۵نفرشون گفتند سردار سلیمانی😭 گفتم مهمان ما کم از سردار دلها نداره😊 با ورود سردار موحد بزرگوار ،چشم هاشون پراز اشک شد...😭 سردار با مهربانی باهاشون صحبت کرد...و جواب تک تک سوال هاشون داد..موقع خروج دخترها با سردار عکس یادگاری گرفتند..🙏 وقتی دختر شیطون ما میخواست بره در دفتر دلنوشته اینطور نوشت: امروز روز خوبی بود،فهمیدم با حجاب هم میشود امروزی بود...خدایا ممنونم..❇️سردار ممنونم ..امروز کنار حاج قاسم بودن را حس کردم...😭 @HOWZAVIAN