eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
482 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ مرضیه رمضان‌قاسم ✅ هرچند اُمنای الهی بدون گنبد و بارگاه نیز صاحب کرامت و منشا اثرند؛ اما وجود گنبد و بارگاه، حال و هوای معنوی خاصی را به زائر منتقل می‌کند. 🔗متن کامل در خبرگزاری رسا @HOWZAVIAN
👈 به جای نقد... ✍️ علی سلیمانی همه چیز را همگان دانند و همگان را مادر گیتی هنوز نزاییده است. چه اصراری هست که افراد در همه زمینه ای اظهار نظر کنند و به واسطه تعداد دنبال کننده و مخاطب فکر کنند صلاحیت اظهار نظر در هر زمینه ای را دارند؟ یکی از برادران فعال فرهنگی ما که انصافا مطالب و فعالیت های فرهنگی ایشان قابل تقدیر است متاسفانه به خود اجازه می دهد در هر زمینه ی تخصصی که نسبتی با آن ندارد اظهار نظر کند. بدون شناخت از افراد و جایگاه و خط فکری شان آنها را با یکدیگر مقایسه می کند و سیاست های تعدیلی که سالهاست جریانات سیاسی اقتصادی خاص به دنبال اجرای آن بودند و از بیان اینکه زیر چرخ های توسعه عده ای له می شوند هم ابایی نداشتند یا با وقاحت اتفاقات آبان ۹۸ را در تیتر یک روزنامه هایشان هزینه جراحی می دانستند حالا بخاطر حرکت به سمت اجرا در دولت فعلی(البته با حضور افرادی مثل دکتر خاندوزی ان شاالله این سیاست ها به آن شکل هزینه ساز و بحران آفرین و نئولیبرالیستی اجرا نخواهد شد) تئوریسین های آن جریان در حال دفاع از این عملکرد هستند، برادران ما با استناد به حرفهای اینها می گویند فلانی در حال دفاع از دولت است آنوقت انقلابی ها دفاع نمی کنند! برادر عزیزم شما اگر شناختی از فضا داشتید باید می دانستید دلیل حمایت آن طیف این است که سیاست هایی که به دنبال آن بودند در حال اجراست به دفاع می پردازند و دوستان انقلابی شما انتقادات شان برای جلوگیری از وقوع اتفاقات ناگوار است. این چطور استاندارد دوگانه ای است که یک روز با استناد به سخنان همین افراد یک گروه از انقلابی ها را طرد می کنید و ساده لوح و بی بصیرت می‌نامید که مواضع شان با غربگراها یکی شده و یک روز با استناد به دفاع همان غربگراها از عملکرد دولت فعلی بازهم همان نتیجه را می گیرید که گروهی از بچه های انقلابی هستند که منحرف شده اند و اشتباه می کنند! تکلیف روشن است ،مبانی مشخص است آن چیز که باعث می شود در بدنه انقلابی اختلاف پیش بیاید استاندارد دوگانه،جایگزین کردن اشخاص بجای شاخص ها و حمایت براساس نگاه های جناحی و قبیله ای از جانب عده ای از دوستان است که متاسفانه یک جریان سیاسی و اشخاص داخل آن را مساوی با انقلاب و انقلابی گری قرار داده اند و به جای دفاع از اصل انقلاب و نظام و آرمان هایش، با بهانه های واهی در حال دفاع از اشخاص هستند. @HOWZAVIAN
🌼 قرارگاه فرهنگی جوانان 😊 عتیقه‌ها را خوب بشناسید ✍️ حامد تقدیری از این نوجوان ها خیلی کارها بر می آید. نه اینکه فکر کنید این حرف من است، نه! گام اول انقلاب اسلامی این را ثابت کرده است. در دفاع مقدس ۳۶۰۰۰ نوجوان لبیک به امام شان را با خون شان امضا کردند. یعنی به طور میانگین ماهی ۳۷۵ دانش آموز نوجوان آسمانی شده اند. . برایمان گفته اند ۱۸ سالگی سن قانونی است، اما تاریخ یادش نرفته فریاد بزند، این نوجوان‌ها قبل از سن قانونی کارهایی کرده اند کارستان. تا فعالیت های انقلاب بوده ، در کوچه پس کوچه های شهر نوجوان های انقلاب را می‌بینیم، حتی زندان ساواک هم عکس هایشان را به یادگار نگه داشته است. انقلاب هم که شد ، کوله شان را برداشتند و رفتند در بیابان ها، به دور از خانواده، جلوی تیر و تفنگ ایستادند. شدند سرداران جنگ. شدند بهنام محمدی ها و حسین فهمیده ها و عزیز اللهی ها . خلاصه که این نوجوان‌ها خیلی کارها می کنند. . بهشون گفتم خیلی عتیقه‌اید، اولش خندیدند اما بعدش گفتم یعنی خیلی با ارزشید. استعدادهایی دارید که حواستان به آنها نیست. گفتم بسم الله بگید و بیایید وسط میدان. . راستش را بخواهید ما جمله های حضرت آقا برایمان سخنرانی نیست. کلمه کلمه اش روی باور ها و تلاش هایمان می نشیند. برایمان معنای واقعی جهاد می دهد. از همان هایی که باید کوله را بست و برایش از خود هجرت کرد و وارد میدان شد. حالا این جنگ سخت، تبیینی است. ما هم قرارگاه زدیم و اسمش را گذاشتیم . نو آوین جای فرماندهان نوجوان رسانه ای است. همان هایی که دست به سلاح رسانه اند و ما باور داریم با همین فرماندهان نوجوان می توانیم علم جهاد تبیین را بلند کنیم. . نه اینکه فکر کنید این حرف من است، بلکه باور حاج آقای قمی هم همین است. که وارد قرارگاه معنوی این نوجوان‌ها شدند و برایشان دعا کردند که فرماندهان مخلص و موثری برای این مسیر باشند. حاج آقای قمی پای میدان جهاد تبیین این نوجوان ها ایستاده اند و قرار است ما خیلی خبرها از این ها بشنویم. از همین نوجوان های هجرت کرده، سلاح رسانه به دست، جان بر کف وارد میدان شده، به فرمان رهبرشان لبیک گفته. پس هر کس هوای کربلا دارد بیاید ، هر کس به سر شور و نوا دارد بیاید. . راستی عملیات ما رمز داشت رمزش یا زهرا بود. حاج احمدرضا ربانی هم بعدش روضه حضرت زهرا س خواندند و بچه ها پلاک سربازی به گردن آویختند. چقدر این جبهه دیدنی است. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 واقعیت با آن چیزی که در فضای مجازی می‌بینی ✍️ محمدجواد محمودی ❌دشمن بدان؛ گر هزاران بار کشته شویم، گر هزاران مرتبه آتش بگیریم و خاکستر شویم، گر هزاران بار تکّه تکّه شویم، ما دست از (علیه‌السلام) نمی‌کشیم! ما پای کار (علیه‌السلام) ایستاده‌ایم! ای دشمن بدطینت، خیال باطل است که با تحریم و فشار؛ گمان کنی ما دست از اعتقادمان برداریم! هلا منکر جان و جانان ما بزن زخم انکار بر جان ما بزن زخم، این مرهم عاشق است که بی زخم مردن، غم عاشق است پ.ن: 1. فیلم رو حتما ببینید، حال آدم خوب میشه!! 2. واقعیت مردم جامعه، با اون چیزی که در می‌بینیم، تفاوت داره! @HOWZAVIAN
📌 حربه‌های دشمن برای تغییر فکر مردم ۱- بزرگ کردن مصائب و مشکلات کشور و نادیده گرفتن پیشرفت‌ها و القای حس خود تحقیری بین ایرانیان تا از نظام زده شوند. ۲- بزرگ کردن پیشرفت های کشورهای ضد دین و نادیده گرفتن مشکلات آنها وبهشت جلوه دادن آنسوی مرز ۳- موج سواری با هر حادثه ناگواری که در کشور رخ می‌دهد بوسیله عکس وکلیپ های ساختگی ۴-تعریف از زمان شاه و شخص رضا شاه(در حالیکه کلیپ شاه هست که تورم رو ۳۰۰ درصد اعلام می‌کند لذا بزرگان از قدیم ضرب المثل می‌گویند هرچه فروختی باختی هرچه خریدی بردی) ۵- فاسد خواندن تمام مسؤلین(حکم کلی دادن) درحالیکه شهید ها برای همین نظام شهید شدند با اینکه از فاسد بودن بعضی مسؤلین خبر داشتند ولی باز هم جمهوری اسلامی را حرم می دانستند و مراقبت از آن و پیروی از ولایت فقیه را واجب و حرکت در مسیر ضد نظام را حرام ۶- ناامید کردن مردم از بهتر شدن وضعیت.(درحالیکه قرآن میفرماید والعاقبه للمتقین مگر می شود برای خدا انقلاب کنیم وعاقبت شکست بخوریم!؟) ۷- تلاش در انتخابات برای رای آوردن شخص ناکارآمد(اعترافات روح ا... زم درباره تلاش برای رای آوردن روحانی) ۸- ظالم جلوه دادن حکومت وجریان کشته سازی در تجمعات. ۹- القای این حس به مردم که حکومت به فکر مردم نیست.( در حالیکه از بعد انقلاب آمار روستاهایی که برق و گاز رفته قابل مقایسه با قبل انقلاب نیست و سطح رفاه و امنیت ایران در آسیا جزء چند کشور اول است) ۱۰- مسخره کردن آخوند ها و عیب گیری ازآنها وحکم کلی دادن( در حالیکه در همه اصناف خوب و بد داریم). واینکه این حکومت آخوندهاست.( در حالیکه مسؤلین غیر آخوند صدها برابر آخوندهاست و ثانیا رئیس جمهور توسط ملت انتخاب می شود.) ۱۱- القای این حس به مردم که سیاست کثیف است و فقط به فکر مراسم مذهبی منهای سیاست باشید.(در حالیکه اسلام در غدیر بخاطر حکومت داشتن کامل شد) ۱۱- ناامید کردن مردم از نظام جمهوری اسلامی ۱۲- فساد مسؤلین منتخب ملت(مثل دولت روحانی) را به پای نظام نوشتن و عدم تفکیک بین این دو ۱۳- انتشار عکس بچه فقیر کنار آشغالها و... و وانمود کردن اینکه حکومت به فکر فقرا نیست.( در حالیکه این فقرا در زمان حکومت امیرالمؤمنین هم بودند) @HOWZAVIAN
. 🌹مهم‌تر از رونالدو ✍️ الناز رحمت نژاد "دکترکاظمی آشتیانی" که بود، که حضرت آقا از او نام بردند و خواستند از دانش آموزان نظرخواهی کنیم تا ببینیم او را بیشتر می‌شناسند یا "رونالدو" را؟ ⏺ معرفی "دکترکاظمی آشتیانی" به دانش آموزانم را سینِ سومِ برنامه بازدید از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می گذارم‌. 🔗 متن کامل یادداشت @HOWZAVIAN
💯 با «دشمنِ ناامید» روبه‌رو هستیم من می‏خواهم عرض کنم این آگاهی را باید مردم عزیز کرد حفظ کنند؛ هیچ غفلت نباید کرد. امیر المؤمنین(ع) در کتاب نهج البلاغه می‏فرماید: «من نام لم ینم عنه»؛ یعنی اگر شما غفلت کردید، دشمن شما لزوماً غفلت نخواهد کرد؛ مراقب دشمن باید بود. این مخصوص اینجا هم نیست. این توصیه‏ی ما به همه‏ی مردم کشور و همه‏ی قشرهای فعال و آگاه و هوشیار کشور است: باید آگاهی‏ها را حفظ کنید. دشمن اگرچه که امروز مثل روزهای اول انقلاب نیست که دیگر امید داشته باشد به اینکه می‏تواند ریشه‏ی این انقلاب را بزند؛ نه، آن روز امیدوار بودند بتوانند انقلاب را، جمهوری اسلامی را نابود کنند، امروز مأیوسند؛ چنین امیدی امروز ندارند، می‏بینند این درخت تناور ریشه دوانده است؛ اما از کید آن‏ها غافل نباید بود. (بیانات در دیدار مردم سقز1388/02/29) @HOWZAVIAN
✔️ تمرکز بر کشاورزی؛ نقطه ثقل دشمن‌شناسی قرآنی ✍️ قاسم یزدانی مقدم هرچقدر انسان بیشتر برای تفکر در قرآن وقت میگذارد، بیشتر به غریب و مظلوم بودن این کتاب پی می برد و از دیگر سوی، به عجیب و واقعی بودنش و البته به گیج بودن خودمان هم!! مثلا اگر از من بپرسند أمّ الفساد جامعه ی کنونی ما چیست؟ به دلایل مختلف خواهم گفت . اما تقریبا نمی بینیم منبر و کتاب و درس خارج فقه و برنامه ی تلویزیونی که دغدغه اش تربیت و دعوت به اعمال صالح باشد و حتی درین خصوص بیندیشد، چه رسد به اینکه به ارائه راهکار و مدل پیشنهادی جایگزین از دل آیات و روایات بپردازد. از آپارتمان و معماری غریب تر و بی اهمیت تر در نگاه ما، موضوع فوق بنیادین است. حال آنکه خداوند متعال به صراحت تمام تاکید میکند که تمرکز «أَلَدّ الخِصام» یعنی دشمن ترین دشمنان دین، در وهله ی اول بر روی مسئله ی کشاورزی است (سوره بقره آیه ۲۰۵). ذهنیت سکولار و جامع ندیدن اسلام یعنی همین. قرآن زندگی می فرماید: دشمن ترین دشمنان برای ایجاد فساد و تخریب هدایت و تربیت، از کشاورزی و ایجاد فساد در غذا شروع می کنند. بر این اساس می توان گفت که اولین گام برای نظام سازی قرآنی، تغییر ذهنیت ها بر مدار و محور قرآن است. بنابراین در این عرصه محتاج یک طبقه بندی جدید و جامع از شغل های برتر در اسلام هستیم، آنگاه خواهیم فهمید که چرا امام صادق علیه‌السلام، کشاورزان را گنجهای خدا در زمین می دانند(تهذیب ج۶ ص۳۸۴) و هیچ پیامبر هدایتی مبعوث نشد، مگر اینکه کشاورزی را پیشه خود قرار داد(مستدرك ج۱۲ ص۴۶۱). طبقه‌بندی مشاغل در اسلام @HOWZAVIAN
⚡️ نظرات انتزاعی برای حضور روحانیت در مناصب اجرایی ✍️ حجت الاسلام وحید نجفی در مباحثات نوشت 🔹 آنچه فعلاً مدنظر این قلم است، مسئله «حضور روحانیت در مناصب اجرایی» است که نویسنده علیرغم بررسی برخی مطالب مطرح‌شده در این خصوص، هنوز نتوانسته تنقیح درستی از مسئله در میان مطالب مطرح‌شده بیابد. ازاین‌رو این نوشته درصدد بیان مسئله است تا با روشن شدن ابعاد مساله، شاید نوشته‌ها و گفت‌وگوها گره‌گشایی بیشتری داشته باشند و از احتمال نزاع‌های لفظی و بی‌حاصل بودن دور شوند. 🔸 • روحانیت: گروهی که امروزه بیشتر به روحانیت معروف شده‌اند و شاید «عالمان دین» بهترین تبیین هویتی برای آنان باشند، خصیصه‌ای تمایز بخش با سایر اصناف اجتماعی دارند که هنگام بحث از «حضور روحانیت در مناصب» باید به آن توجه کامل داشت و با توجه به این تمایز به صدور حکم پرداخت. 🔸 خصیصه تمایز بخش روحانیت از سایر اصناف توأمان بودن دو بعد نگرشی و دانشی است. با توجه به سیستم تربیتی و آموزشی ای که روحانی بودن منوط به آن است، روحانیون دانش دینی را به نحو تخصصی برجسته، همراه با دغدغه اقامه دین دارند. توأمان بودن این دو خصیصه نکته مهمی است. دغدغه اقامه دین را می‌توان در بین سایر اصناف نیز مشاهده نمود و از خصیصه‌های هویتی آن‌ها برشمرد. به‌عنوان نمونه صیانت از نظام جمهوری اسلامی را می‌توان معادل دغدغه اقامه دین دانست و طبیعتاً افرادی که مثلاً در سپاه پاسداران هستند را دارای چنین خصیصه ای معرفی کرد. کما اینکه دانش دینی نیز در بین برخی از غیر روحانیون وجود دارد و می‌توان حتی افرادی را در کرسی‌های اسلام‌شناسی مشاهده نمود که اصلاً مسلمان نیستند. بنابراین توأمان بودن این دانش و دغدغه را می‌توان مرز هویتی روحانیت با سایر اصناف در این مساله دانست. 🔸 • مناصب: با مشاهده سخنانی که در این موضوع مطرح می‌شود، این احساس به وجود می‌آید که شاید گویندگان و نویسندگان، هیچ توجهی به آنچه از سخنانشان در فضای واقعی جامعه برداشت می‌شود؛ ندارند؛ و الا این‌گونه مخالفت‌های کلی با حضور روحانیت در مناصب اجرایی حیرت‌آور است. مناصب حکومتی که برای تصدی‌گری روحانیون در فضای واقعی جامعه امروز مطرح و مهیا است را می‌توان در چند دسته جای داد: 1. مناصب سنتی روحانیت نظیر تصدی منصب قضا یا دفاتر ثبت‌اسناد رسمی 2. مناصب مشروط به اجتهاد نظیر اعضای شورای نگهبان، رئیس قوه قضائیه و … 3. نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان‌ها و استان‌ها یا امامت جمعه و مشاغل مرتبط به آن 4. اشتغال در سازمان‌هایی با کارکرد کاملاً حوزوی نظیر سازمان تبلیغات، سازمان حج و … 5. کارشناس فرهنگی و دینی در دستگاه‌های مختلف از شورای عالی انقلاب فرهنگی تا رایزن فرهنگی و … 🔸 البته برخی مشاغل نیز ممکن است با هویت تخصصی دیگری که یک روحانی دارد، به آن روحانی واگذار شود شود. مثل تصدی کرسی استادی فلسفه توسط یک روحانی که در این دانش سرآمد است؛ اما آنچه اولاً و بالذات برای یک روحانی می‌توان تصور نمود، در همین چند دسته از مشاغل ذکرشده است. 🔸 حال با توجه به این مناصب و جمعیت اندک نسبی روحانیون برای تصدی همین چند دسته، حتی می‌توان به این نکته نیز توجه داد که مسئله‌سازی حضور روحانیت در مناصب اجرایی از کجا بر خواسته است که این‌گونه بدان پرداخته می‌شود؟ 🔸 اگر طلاب مشغول به تحصیل و روحانیون سالخورده و کسانی که مشاغل درون حوزوی دارند به‌علاوه آنان که کاملاً مشغول شئون تبلیغی و اجتماعی هستند را از جمعیت روحانیون حذف کنیم، قطعاً به اعدادی کمتر از سی یا چهل هزار می‌رسیم حال‌آنکه در کشور تنها ۲۰۰ هزار پست مدیریتی وجود دارد؛ پس این همه فضای رسانه ای برای چه شکل گرفته است؟ 🔹 موقعیت کنونی جمهوری اسلامی ایران آنچه روشن است اینکه حضرت امام خمینی(ره) بعد از استقرار نظام، برخی از نظرات خود نسبت به تصدی چند منصب توسط روحانیت را تغییر دادند و علت آن‌هم شرایط خاص و فقدان افراد قابل از اصناف دیگر بود. حال گویی صرف گذشته چند سال شرایط را تغییر داده است بگذریم از آنکه معمول اضطرارهایی که تصور می شوند، فضای ذهنی نامناسبی برای تامل به وجود می آورند. آیا اکنون حوزه نظریات موردنیاز اداره جامعه را تولید کرده و آن‌ها را به مدل تبدیل کرده و غیر روحانیون را در این زمینه تعلیم داده است که برخی مسلم گرفته‌اند موقعیت اضطراری تغییر کرده است؟ آیا در شرایط امروز ضروری نیست که کارشناس متبحر دین‌شناس با دغدغه اقامه دین، حداقل از هر نوع منصب مدیریتی چند مورد را متصدی شوند تا با اشراف به مسائل حکمرانی، زمینه تولید نظریات دینی در شئون اداره کشور مهیا شود؟ @HOWZAVIAN
🌼 اخلاص یک پزشک ✍️ زهرا ابراهیمی در خبرگزاری حوزه نوشت سالها، سررسیدها پر می‌‌شد از نوشته‌ها، دل‌نوشته‌ها، گفته‌ها و نگفته‌ها؛ بعد روی هم تلمبار می‌شد. فصل اسباب‌کشی هم که می‌رسید برگه‌های سررسید لا‌به‌لای ظرف‌های چینی و شکستنی، جور روزنامه باطله‌ها را می‌کشیدند. کلی درددل بود که بین دو کاسه محو می‌شد، کلی شادی بود که میان دو نعلبکی گم می‌شد و کلی غم که توی قوری‌های قدیمی جا می‌گرفت. آن حرف‌ها، روزی شفابخش صاحبش بودند و حالا محافظی برای لب‌پَر نشدن چینی‌ها. نوشتن یک وَر موضوع است، جسارتِ به اشتراک‌گذاشتنش وَر دیگر. آدم باید خیلی جسور باشد که بگذارد دیگران نوشته‌هایش را بخوانند. تمام آن سال‌ها، من آدم ترسویی بودم که فقط برای سررسیدها می‌نوشتم. چندسال پیش، تصمیم گرفتم یکی از نوشته‌هایم را منتشر کنم. اولین نوشته‌ از من که به دیگران اذن خواندنش را دادم، در رابطه با اخلاص یک پزشک بود. یکی دو روز است که کسالت دارم. هر وقت مریض می‌شوم پیش همین پزشک می‌روم. پیرمردی با اخلاص که امروز مرا یاد اولین نوشته رسمی‌ام انداخت. لینکش را برای‌تان می‌گذارم حتما بخوانیدش. @HOWZAVIAN
چرایی ضرورت حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ ــــــــــــــــــــــــ ماجرای اصلاح پرداخت و مردمی سازی یارانه ها چیست؟ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی چه مشکلاتی داشت؟ ــــــــــــــــــــــــ کاری از اندیشکده راهبردی @soada_ir ــــــــــــــــــــــــ شمع شبکهٔ مبلغان و عملیات‌های تبلیغی ShabakeTabligh.ir eitaa.com/ShabakeTabligh @HOWZAVIAN
انا لله و انا الیه راجعون آیت الله سید عبدالله فاطمی‌نیا به ملکوت اعلی پیوست @HOWZAVIAN
📌از خاتمی تا رئیسی ✍️ هاشم کامکار بصورت خلاصه در روش جدید: الف _ عرضه و تقاضا قیمت کالا را تعیین خواهد کرد. که بهترین روش و سلامت در اقتصاد است. ب - یارانه به دست مصر ف کننده نهائی می رسد و سود حاصل از رانت آقازاده ها و دلالان سرمایه دار به مقدار زیاد از بین می رود. ج - قاچاق به کشورهای همسایه کاهش می یابد. د - تولید رقابتی و شکوفا میگردد ضمنا این کار بایستی در دولت آقای خاتمی انجام می شد و روزی که ایشان می رفتند در پاسخ خبرنگار که پرسید آیا کاری هم بوده که دوست داشتید انجام بدهید و نتوانسته باشید. که آقای خاتمی در پاسخ گفتند: بله هدفمند سازی یارانه ها. در دولت آقای احمدی نژاد این طرح در مورد بنزین انجام شد. در دولت آقای روحانی هم که کلا زندگیمون گره خورده بود به برجام و دیگر هیچ. حالا آقای رئیسی در حال اجرای پروژه ای قدیمی است که دیگران نتوانستند و یا بخاطر تبعات دشوارش (در ماههای اول) نخواستند انجامش بدهند. این طرح فقط یک اشکال بزرگ دارد که به نظرم با قانون شرع مقدس اسلام نمی خواند و آن این است که: (نظر اینجانب است شاید غلط باشد علماء تصحیح بفرمایند لطفا) *چون از بیت المال پرداخت می گردد بایستی به همه ی مردم پرداخت گردد یعنی به همه مردم باید مساوی داده شود. همان کاری که حضرت علی (ع) انجام می دادند.* اگر این مورد اصلاح گردد به نظرم طرح بسیار خوبی است و اثرات آنرا تا سال آینده خواهیم دید. ضمنا اگر مردم مدتی تصمیم بگیرند بخرند یا نخرند هم هیچ اشکالی ندارد. *باید با عرضه و تقاضا قیمت کالا تعیین گردد و این یعنی شکوفایی اقتصاد و رونق اقتصادی. @HOWZAVIAN
💠 پسرهای دایی مصیب ✍️ حجت الاسلام علی مهدیان 🌱اولین بار در یک جمع خانوادگی دیدمش. یکی از آشناهای ما گفت شیخ علی! اون پیرمرد رو میبینی، گفتم آره. گفت داییمه. دایی مصیب. پیرمردی هفتاد هشتاد ساله با یک کلاه لبه دار که سرش گذاشته بود با یک صورت آفتابسوخته و لاغر. دستهای زمخت و کاری. اما خوش مشرب و بذله گو. 🌱جالبه، اولین نکته ای که درباره اش به ذهنم رسید این بود که چقدر وجناتش عادی بود، خیلی عادی. این آشنای ما شروع کرد کمی درباره دایی اش برای من توضیح دادن. گفت دایی مصیب تو روستا زندگی میکنه، اهل کاره، بی سواده اما حلال خوره. تا اینجاش برایم عادی بود. حلال خور بودن هم که ویژگی خاصی نیست. خیلی ها حلال خورند. 🌱بعد ادامه داد. دایی مصیب چند تا پسر هم داره. اونها هم اهل کارند. کارگرند. سواد زیادی هم ندارند اونها هم حلال خورند. حلال خور که میگم حلال خور، ها! پرسیدم یعنی چی؟ 🌱 گفت دایی مصیب کمی قرض بالا آورده بود، دست و بالش بسته بود. طلبکار هم کاریش نداشت البته. اذیتش نمیکرد. اما همین بچه هاش تصمیم میگیرند قرضهای بابا رو بدن. پس باید جدی تر کار میکردن. دنبال کار میرن و از میناب سر در میارن، یک شهر اطراف بند عباس.(حالا روستای اینها اطراف بروجرد بود یکی از شهرهای غرب کشور). کار میکردند شبانه روز، که پول در بیارن، که قرض بابا رو بدن. 🌱میناب که گفت برای من جالب شد. من زیاد از میناب عبور کرده ام. منطقه ای با آب و هوای گرم و شرجی. در فصلهای گرم خیلی آفتاب تیزی دارد. شرایط میناب برای کارگری که اهل دشتهای سرسبز و خنک دامنه زاگرس باشد، شرایط آسانی نیست. 🌱میگفت ماه رمضان این چندتا پسر هم روزه میگرفتند هم کار میکردند. اما خودشون برام تعریف کرده بودند که ماه رمضانها شبها کار ساختمان رو انجام میدادن نه روزها. که به قول خودشان به خاطر روزه ای که میگیرند و ضعیف تر میشوند از کار کم نگذارند و نانشان حلال باشد. 🌱 یک بار یکی از فامیلها متوجه میشود که منزل یکی از پسرهای دایی مصیب به یک وسیله ای نیاز دارند. مثلا یخچال شاید یا بخاری. تصمیم میگیرد بهشان هدیه بدهد. پولی را هدیه میدهد و میگوید به نیت خرید فلان وسیله این پول را دادم. هدیه را قبول میکنند. 🌱اما میگفت به مناسبتی رفتم به منزلشان و دیدم آن وسیله را هنوز ندارند. پرسیدم پس چی شد؟ گفتند در میناب خیلی ها به این وسیله نیاز داشتند، خریدیم و دادیم به یکی از اهالی میناب که نیاز داشت، آنها نیازمندتر بودند. 🌱آره خلاصه دایی مصیب حلال خور بود. پسرهای او هم حلال خور بودند. تازه داشت حلال خور بودن برایم معنا و قداستی پیدا میکرد. مفهومی پر از تلاش. پر از عزم و اراده. پر از گمنامی اما وارستگی. پر از کرامت نفس. دایی مصیب و جوانهایی که با نان حلال بزرگ کرده بود عادی بودند خیلی عادی. @HOWZAVIAN
👓 روشی بسیار کاربردی در مواجهه با مردم ❗️ روشی که بعضا رهبری نیز در دیدار دانشجویان معترض، از آن استفاده می‌کند! 🔹 حتی المقدور گوش دهید! 🆔 @Sangar_Tabien
نویسندگان حوزوی
👓 روشی بسیار کاربردی در مواجهه با مردم #ناراحت ❗️ روشی که بعضا رهبری نیز در دیدار دانشجویان معترض،
بارها در همین کانال گفتیم که حرف زیاد اگه بدون مشاهده مشکلات مخاطب و بعد نوشتن درباره آن و ارائه راه حل های مکتوب باشد، کاری بس بیهوده است یاد خاطره ای افتادم: به یکی از استادان دانشگاهی ام که مبلس به لباس مقدس روحانیت بودند و از اعضای هیأت علمی، پس از اتمام کلاس گفتم: استاد این نکته دقیقی که در درس فرمودید را می توانید امشب تبدیل به یادداشت کنید یعنی چهار پنج پاراگراف درباره اش بنویسید و در خبرگزاری یا مطبوعه ای منتشر کنیم؟ و استاد گفت: نمی دانم، وقت ندارم، چندتا پایان نامه دارم برای راهنمایی و ... . و سکوت مرا فرا گرفت. وقتی اهمیت رسانه برای یک استاد محرز نشده باشد و یا توان نوشتن دو سه پاراگراف حرف آماده و منطقی در فرهیختگان ما ایجاد نشده باشد، اوضاع روشنگری همین میشود که هست! این بی میلی به نوشتن اما یک دلیل دیگر هم دارد چه بسا مهم تر از آن قبلی ها و آن این که: بخشی از فضلای حوزه که به دانشگاه روی آوردند یا پژوهشگاه ها، این بزرگواران با تفکیک جامعه دانشجویان و جامعه ای که ما در آن هستیم دچار اشتباه شده اند، گمان می کنند همین جامعه دانشجویی، رسالت حضور اجتماعی شان را محقق می کند در حالی که مسائل اصل در کوچه و خیابان و بوستان ها و گفت و گوهای صمیمانه با مردم شناسایی می شود. برخی از استادان که می گویند حتی خرید را هم به خانواده شان واگذار کردند از بس غرق در تولید نظریه و پژوهش شده اند، نمی دانم مسائل آن پژوهش را از کجا می آورند خدا می داند. اساسا کسی که مسائل روز مردم را نمی داند، نمی تواند برای مطبوعات و خبرگزاری ها یا شبکه های اجتماعی دست به قلم شود. بله! مشکلات ننوشتن رسانه‌ای برخی فضلا و صاحبان مدارج علمی و عالیه از جای دیگر آب می خورد. بی انصافی نکنیم؛ دیده ایم استادانی که با مردم بیشتر تعامل داشته اند و جامعه را ورای پژوهش های کتابخانه ای و اینترتی تعریف کرده اند، هم دست به قلم تر هستند و هم خروجی پژوهش هایشان کارکردی تر و در مسیر دغدغه های روز یا تمدنی حرکت کرده اند. 😍 بداهه نوشتم براتون می تونید نقدم کنید ✍️ علی اسفندیار @rahil1357 @HOWZAVIAN