eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
533 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌این یادداشت، امروز چهارشنبه با حضور استاد حسن ابراهیم‌زاده در محفل یادداشت خوانی نویسندگان حوزوی به نقد گذاشته می‌شود. 🌐 فضای مجازی ✍️ ابوالقاسم قاسم زاده دوشنبه 13 تیرماه در روزنامه اطلاعات نوشت: «فضای مجازی»، چنان تعاریف مفهومی و کاربردی یافته است که امروز در مباحث جامعه‌شناسی ارتباطات، مرکزیت و محوریت اصلی دارد. تأثیر آن در دیگر حوزه‌های علوم انسانی، به ویژه در علوم سیاسی و اقتصاد، چنان حائز اهمیت است که بخشی از فراگیری دانش در آموزش عالی اغلب کشورها شده است. این روزها که موضوع و موضوعیت «فضای مجازی» در جامعه و کشورها مطرح است به پیشنهاد و تشویق دوستانم در چند شماره «محک» به شرح و نقد آن می‌پردازم. چندی قبل مقاله «مروری بر زمینه‌های تأثیر فضای مجازی بر نظریه‌های ارتباطات» در یکی از سایت‌ها انتشار یافت که خلاصه‌ای از آن را به اطلاع خوانندگان محک می‌رسانم:«… کار کردها و تفاوت‌های فضای مجازی با سایر رسانه‌ها باعث شده که تصور شود عرصه علم ارتباطات در حال تجربه کردن یک تغییر بسیار اساسی است در واقع گروهی از متفکران معتقدند این تغییرات به ظهور نظریه‌های جدیدی در حوزه علم ارتباطات منتهی شده است. فضای مجازی هم مثل سایر رسانه‌ها با انسان سروکار دارد و نتایج تحقیقات جدید نشان داده که پی‌آمدهایی که به این رسانه نوظهور نسبت داده می‌شود، مبالغه آمیز است. تحقیق در فضای مجازی با استفاده از نظریه‌های موجود نشان می‌دهد که این نظریه‌ها برفضای مجازی هم تبیین‌های قابل قبولی ارائه می‌کنند.» شناخت واژگان کلیدی فضای مجازی، اینترنت، نظریه‌های ارتباطات و فرهنگ مجازی، سپهری از واقعیات ارتباط جوامع و کشورها به دست می‌دهد که به قول «مارشال مک لوهان» آن را می‌توان «دهکده جهانی» نامید. مجموعه ارتباطات بشر، از آن جهت که هم‌«سرعت» و هم حجم گسترده، متنوع و فراگیر «داده‌ها» یا اطلاعات را در اختیار خود دارد؛ اولاً، دانستن را در سراسر جهان آسان، فراگیر و به قول معروف «سهل‌الوصل» کرده است؛ ثانیاً، بنیاد «تحکم» حاکمیت‌ها و دولت‌ها را متزلزل و در بسیاری از میدان‌های زیست عمومی جوامع ناکارآمد کرده است. در فوریه سال ۲۰۰۶ میلادی تعداد کاربران اینترنتی در جهان از مرز یک میلیارد نفر گذشت. در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ میلادی، رشد تعداد کاربران اینترنتی در جهان بیش از ۲۰۰درصد افزایش یافت. آمار در مورد ایران کمی متفاوت است ونشان می‌دهد در ایران این رشد فراگیری بیش از «۳۱۰۰» درصد افزایش داشته است! دانش ارتباطات گام به گام با پیچیدگی‌های فنی در مجموعه بخش‌های ارتباطی جوامع و کشورها حرکت و رشد کرده است تا آنجا که مجموعه تعاریف از نظام‌های حاکم و مجموعه تعاریف سنتی از تعاریف دولت و دولتمداری را از یکسو و کنش‌ها و واکنش‌های فردی و اجتماعی را از سوی دیگر در سراسر جهان متحول کرد. نویسنده: «مروری بر زمینه‌های تأثیر فضای مجازی بر نظریه‌های ارتباطات» می‌نویسد: «وقتی صحبت از فضای مجازی به میان می‌آید، مردم اغلب به کامپیوتری فکر می‌کنند که به اینترنت متصل است در حالی که این فقط بخش بسیار کوچکی از فضای مجازی را تشکیل می‌دهد. از نگاه دیوید بل (۲۰۰۱) فضای مجازی فقط مجموعه‌هایی از سخت افزار نیست، بلکه مجموعه‌هایی از تعاریف نمادین است که شبکه‌هایی از عقاید و باورها را در قالب داد و ستد، رد و بدل می‌کنند. فضای مجازی در واقع نامی است که تعداد زیادی از کاربردهای امروز فناوری‌های جدید ارتباطی را در بر می‌گیرید.» امروز بعد از سال‌های سال و رشد گسترده فنون ارتباطی و همزمان سرعت در انتقال داده‌ها (اطلاعات) بسیاری از محدودیت‌ها یا تعریف مرزهای ارتباطی شکسته شده است. اگر برخی از جامعه‌شناسان علوم ارتباطات، جهان را با درهم تنیده شدن شبکه‌های ارتباطی که «فضای مجازی» نام گرفته، همچون چرخش خون در ساختار جوامع تعریف می‌کنند. بیان واقعیت انکار ناپذیر مفهومی به نام «فضای مجازی» است. امروز برخی از فیلسوفان می‌گویند و می‌پرسند تعاریف «مرزها» در اندیشیدن و به‌کارگیری اندیشه کجاست و چگونه شناخته می‌شود!؟ در یک کلام «فضای مجازی» را نه می‌توان انکار کرد و نه سانسور یا محبوس ساخت. پرسش این است آیا دولت‌ها و جوامع فکری و دانشگاهی بدون «تدبیر» و «عقلانیت» به واقعیت فضای مجازی می‌نگرند و خود را تسلیم و پذیرش «هرچه بادا باد» کرده‌اند؟ یا برنامه‌سازی و برنامه‌ریزی دقیق و بسیار کاربردی برای آن دارند و به اجرا در آورده‌اند!؟ @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 کنکور؛ ضحاک جوانان وطن ✍️ هادی سیاوش کیا، نویسنده تحریریه مدادالفضلاء در روزنامه سراج نوشت: امروز بعد از چند روز تماس های مکرّر با پسرعموی گرامی بالاخره مفتخر نمودند و پاسخ دادند. بعد فهمیدم عموجان ده روزی از موبایل محرومش کرده است چرا که او کنکور دارد. عملاً حبس بود این یک ساله را. در هیچ مهمانی و گردشی شرکت نمی‌کرد. حتی نوروز، اعتکاف علمی در مدرسه داشت! این‌جا بود که ضمن عذرخواهی از ناسزا هایی که در ذهن خود نثارش کرده بودم، پایان بدترین سال عمرش را تبریک گفتم و قول گرفتم که شیرینی بدهد. خواننده محترم که شما با‌شی حتما کم اندر مصائب کنکور نشنیده‌ای چراکه مسئولان محترم هم _ که به خاطر کارهای طاقت فرسا از سنگینی گوش رنج می‌برند _ این را شنیده بلکه به غلط بودن این سبک ارزیابی و ورودیه به دانشگاه اذعان کرده‌اند؛ اما نمی‌دانم چرا هنوز این ضحاک ماردوش هست و از مغز جوانان ما می‌خورد. درددل کنم؛ دوازده سال ساعت ٧ صبح مدرسه باشی تا بعد از ظهر. ١٢ سال دی و خرداد قهوه خور شوی و تندخوان. و سال آخری حبس خانگی که ‌شانصد کتاب را بخوانی، شانصد آزمون تست، دهی و شانصد کتاب کمک آموزشی و جواب پشتیبان و مشاور و... که رتبه تک رقمی بگیری بروی دانشگاه تهران و بعد، لیسانس و بعد از لیسانس ببینی که کاری نیست و علمی که داری کاربردی در بیرون درب دانشگاه ندارد و باز بخوانی و فوق لیسانس بگیری و دوباره ببینی که باز کاری نیست و دکترا بگیری و حالا دیگر جوان نیستی و وقت ازدواجت هم گذشته و مهارتی هم جز خواندن و خوب پر کردن برگه امتحانی نداری. اینجاست که لعنت می‌کنی بر باعث و بانی این سیر و حسرت ایام جوانی را می‌خوری که بی یار پی درس به سر شد. باید هم از هجوم این افکار به گوشی پناه بیاری و گشتی بی‌جهت در اینترنت بزنی که خبری کامت را تلخ تر کند. و چون قیمت گوشی‌ها بالا رفته (البته فقط چهار قلم گران شده! گوشی گران نشده قیمتش بالا رفته) قابش را به سمت پتو پرتاپ کنی که چیزیش نشود. و خبر این باشد که وزیر علوم فرموده که «کنکور حذف‌شدنی نیست.» وقت است که یاد حرف‌های قشنگ مشاورت بیفتی و به نیمه پر لیوان نگاه کنی که این یعنی یک سال حصر و استرس و درس، خاطره مشترک پدران و ما و فرزندان و نوادگانمان خواهد بود. تازه اگر نتوانی علم نافعت! را به این و آن، طی دوره‌های فشرده و خیلی به‌صرفه بیاموزی و یا استاد دانشگاه شوی؛ بروی تاکسی اینترنتی که هم گردش است و هم پول، به جبران آن یک سال بی‌گردش. و ضحاک بماند و فرزندان تو. تا شاید روزی کاوه آهنگری به دنیا بیاید. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️درسته که نخست وزیر با اون همه تدابیر امنیتی تو روز روشن ترور شد؛ 🔹اما در عوض، تلفن روی میز رئیس جمهور آمریکا هست! 🔺آخرین تلاش‌های یک خود تحقیر... / محمدجواد محمودی ✍️ گفتنی است امروز شبکه «اِن‌اِچ‌کِی» ژاپن رسماً تایید کرد که آبه ۶۷ ساله بر اثر شدت جراحات وارده در پی ترور شدن حین سخنرانی در شهر نارا، جان خود را از دست داده است. 🔹طبق گزارش رسانه های ژاپنی، ضارب که یاماگامی تِتسویا ۴۱ ساله معرفی شده، از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ به مدت سه سال در نیروی دریایی ژاپن مشغول بوده است. ▫️یک خبرنگار آمریکایی درباره این ترور نوشت: «قتل سیاستمداران توسط افراد مسلح در ژاپن نادر است. آخرین موردی که به یاد دارم ایچو ایتو شهردار ناکازاکی در سال ۲۰۰۷ است که توسط یکی از اعضای یاکوزا مورد اصابت گلوله قرار گرفت». 🔸شینزو آبه، فرزند شینتارو آبه وزیر امور خارجه اسبق ژاپن و متعلق به یک خاندان بزرگ دست راستی است که هرگز از این سنت فاصله نگرفته است. پدر بزرگ او، نابوسوکه کیشی، از وزرای کابینه نظامی ژنرال توژو، مبتکر حمله به پایگاه پرل هاربر، بود و اونیز مورد سوء قصد قرار گرفته بود! 🔹او در سال ۱۳۶۲ زمانیکه پدرش وزیر امور خارجه ژاپن بود و برای میانجیگری بین ایران و عراق برای پایان جنگ، همراه پدر به تهران سفر کرد. او مجدداً در خرداد ۱۳۹۸ به‌عنوان نخست‌وزیر ژاپن به ایران سفر کرد و با رهبر انقلاب و همچنین رئیس جمهوری دیدار کرد. او حاوی پیام دوباره با آمریکا از طرف دونالد بود که با مخالفت تحقیرآمیز رهبر معظم انقلاب روبه رو شد. @sedayehowzeh @HOWZAVIAN
مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره علامه حلی(ره) با سخنرانی آیت‌الله اعرافی برگزار می‌شود. زمان: سه‌شنبه ۲۱ تیر ماه ساعت ۹ صبح مکان: سالن همایش‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران واقع در بلوار امین قم، نبش کوچه 51 ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ @riismc I معاونت پژوهش
🔸از تو حرکت، از او برکت ✍ علی کردانی 🔗در مکان می‌توان مکان=(بهشت) خرید، و در زمانِ محدود=(دنیا) می‌توان زمانِ بهشت را فهمید. 🔗به‌راستی چرا انسان در مکان و زمان دنیا در جست‌وجوی جاودانگی است؛ آیا جاودانگی در خود این دو مقوله جاری است یا اینکه در این دو مقوله نهفته است؟ 🔗هر آن که زمان و مکان را به حقیقت درک کند، خدایش برکتی در راه او می‌گذارد؛ و برکت همان جاودانگی است. 🔗حرکت خالص و بی‌غش با برکت همراه خواهد شد؛ اینجاست که ضرب‌المثل «از تو حرکت از خدا برکت» روشن می‌شود. 🔗 متن کامل یادداشت در خبرگزاری حوزه @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻جنایت آمریکایی، مکافات ژاپنی ✍ هاشم کامکار شینزو آبه ترور شد. آمریکا او را با پیشنهادی فرستاده بود برای درخواست مذاکره ولی جواب‌هایی شنید که هیچ مقام ژاپنی از ترس چهره خبیث و وحشتناک آمریکا که برای ژاپنی‌ها ساخته‌اند حتی در رویایش هم نمی‌تواند به آنها فکر کند. دوستی به شوخی نوشته است که این خدا بیامرز شینزو آبه بعد از جواب‌های رهبر انقلاب دیگه اون آدم سابق نشد. بعد از بمب‌های اتمی آمریکا و انفجارهای هیروشیما و ناکازاکی دیگه ژاپنی‌ها بدجوری از آمریکائی‌ها حساب می برند. طوری که ناموس ژاپنی در اختیار سربازان و افسران ارتش آمریکاست و کاری هم نمی‌توانند بکنند و طبق قانون کاپیتولاسیون متجاوزین به زن‌ها و دخترهای ژاپنی را نمی‌توانند در ژاپن محاکمه کنند و این جانورها باید بروند و در آمریکا محاکمه شوند که این هم یعنی کشک. @HOWZAVIAN
دوره های ترم تابستان 🌀دوره نویسندگی رسانه ای با تمرکز بر یادداشت نویسی 🗓 مهلت ثبت نام: 16 تیرماه 1401 ثبت نام حضوری 📍 ارائه گواهی پایان دوره ثبت نام اینترنتی : lms.eshragh.ir ☎️ کسب اطلاعات بیشتر(ساعات اداری): 02531153190 🚦پاسخگوئی در ایتا: @khavari2020 🌐 مدرسه مجازی اشراق | @lmseshragh @HOWZAVIAN
معبودا ! شکر تو را بر بخشایش و بزرگی ات که فرصتی دادی و مرا به این روز رساندی روزی که شَرَّفْتَهُ وَ كَرَّمْتَهُ وَ عَظَّمْتَهُ آن را شرافت و کرامت و عظمت دادی نَشَرْتَ فِيهِ رَحْمَتَكَ سفرۀ رحمتت را در آن گستردی وَ مَنَنْتَ فِيهِ بِعَفْوِكَ و در آن به بخششت بر بندگان منّت نهادی وَ أَجْزَلْتَ فِيهِ عَطِيَّتَكَ و عطایت را در آن بزرگ کردی وَ تَفَضَّلْتَ بِهِ عَلَى عِبَادِكَ . و به وسیلۀ آن بر بندگانت تفضّل و احسان فرمودی. ( بند ۶۱ دعای ۴۷ ) و این روز روز عرفه است و من آمده ام دوباره و دوباره صدا بزنم « مَا ذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الَّذِي فَقَدَ مَنْ وَجَدَك » (دعای عرفه امام حسین علیه السلام ) آن کس که تو را ندارد،چه دارد؟ وآن کسي که تورا يافته است،چه ندارد؟ آسمان همیشه باز است و امروز به زمین نزدیک تر است. @HOWZAVIAN
🌱فرصت را دریاب! ✍️محمدجوادمحمودی ...چند دقیقه‌ای از زمان بلیط گذشته بود، دوان دوان سالن انتظار را طی کردم تا به گیت رسیدم، مأمور راه آهن تا بلیط را نگاه کرد، گفت قطار حرکت کرد! ناخود آگاه اشک در چشمانم حلقه زد؛ خیلی وقت بود در انتظار زیارت امام رضا بودم! در دلم به آقا گِله‌ای کردم و آرام به دیوار تکیه دادم تا نفسم جا بیاید... مأمور راه آهن که حال و اوضاع من را دید، گفت فقط یک راه داری، چشمانم برقی زد و گفتم هرچه باشد انجام می‌دهم، گفت سریع ماشین بگیر و خودت را به ایستگاه بعدی برسان، آنجا شاید بتوانی سوار شوی، و گرنه تا مشهد توقف دیگری ندارد... من هم تشکر کرده نکرده، به سمت در خروجی دویدم و یک تاکسی گرفتم تا ایستگاه بعدی! اگر کسی از قطار مغفرت رمضان جا مانده، تنها یک فرصت دارد، و آن هم ایستگاه است! 👈🏻هر طور شده خودمان را به کاروان برسانیم، معلوم نیست تا رمضان بعدی عُمری باقی باشد! @HOWZAVIAN
. 🔴 می‌خواهند جوانان را از تحصیل دور کنند امروز دشمنان ما که از برخورد چهره‏ به‏ چهره با این ملت مأیوس‏ اند و از طرق گوناگون می‏خواهند روی این ملت اثر بگذارند، از همین وسایل استفاده می‏کنند؛ یعنی سعی می‏کنند افق را تیره و تار نشان دهند؛ جوان را ناامید کنند؛ جوان را به بازیچه‏ ها و سرگرمی‏ های گوناگون مشغول کنند؛ جوان را از تحصیل علم بازبدارند و او را تحریک به هرج‏ ومرج کنند؛ لذا باید بیدار بود. با وجدان کاری، با همبستگی، با تلاشِ امیدوارانه و گرم و گیرا، با کار مدبرانه و برنامه‏ ریزی شده، و درعین‏ حال با توکل به خدا و استمداد از پروردگار، باید این فاصله را طی کرد. جوان باید همه‏ ی این‏ها را باهم مد نظر داشته باشد. (بیانات‌ در دیدار جمعی از اعضای انجمن‌‌های اسلامی دانش‌آموزان، ‌1383/12/24) @HOWZAVIAN
📌لزوم توجه به پیوست اجتماعی به‌کارگیری جوانان در اداره کشور؛ ✳️ زمینه‌های اجتماعی جوان‌گرایی ✍️ سیدیاسر تقوی در روزنامه فرهیختگان نوشت میانگین سنی دولت‌های جمهوری اسلامی، از بدو پیروزی انقلاب تاکنون همواره رو به افزایش بوده است. طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا دهه 90 به‌طور معمول با تغییر روسای جمهور، دولت‌ها یک تا سه سال پیرتر شده‌اند. این رقم با روی کار آمدن دولت حسن روحانی جهشی هشت‌ساله داشت و در اواخر دولت دوازدهم میانگین سنی دولت به 59 سال رسید. اما دولت سیزدهم با رویکرد جوان‌گرایی میانگین سنی کابینه را با کاهشی بی‌سابقه به 51 سال رساند، رقمی که نسبت به دهه 60 و دولت‌های آغازین جمهوری اسلامی فاصله‌ای 10ساله دارد اما می‌تواند شروع خوبی برای سیاست جوان‌سازی کارگزاران نظام قلمداد شود؛ مشروط بر آنکه زمینه‌های اجتماعی آن را نیز فراهم سازد و جامعه ایران را آماده پذیرش آن کند. علی‌رغم آنکه جامعه ایران دولت‌های به‌مراتب جوان‌تری را در دهه 60 تجربه کرده و بخش عمده‌ای از مدیریت جنگ در هشت سال دفاع مقدس را به‌واسطه فرماندهان جوان پشت‌سر گذاشته، اما افکار عمومی امروز از حضور جوانان در عرصه‌های مدیریتی استقبال چندانی نمی‌کند یا بی‌تفاوت از کنار آن عبور می‌کند. اراده حاکمیت به جوان‌سازی دولت و ساحت‌های سیاستگذاری و اجرایی نیازمند پیوست پذیرش اجتماعی است که به نظر می‌رسد راهبرد مشخصی در این زمینه وجود ندارد. این امر باعث می‌شود نخبگان راه‌یافته به دولت و سایر بخش‌های ساختار سیاسی کشور نتوانند از پس هزینه‌های احتمالی ناشی از آزمون و خطا بربیایند و شکست‌خورده از ساختار اجرایی کشور حذف شوند. این درحالی است که در شرایط متفاوت دهه 60 تاب‌آوری جوانان در عرصه مدیریت به این اندازه شکننده نبوده است. آسیب‌شناسی جوان‌گرایی در ایران امروز نیازمند بررسی ابعاد و زمینه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی است که به برخی از آنان اشاره می‌شود: 1. جامعه ایران در رفتار سیاسی دچار تشتت است. البته شاید جریان‌های سیاسی حول یک‌سری گزاره‌ها و مطالبات به وحدت افق و نظر برسند، اما به نظر می‌رسد در عرصه میدان تفاهم عملیاتی وجود ندارد. رسانه‌ها و فضای مجازی با تشدید نگاه انتقادی، علی‌رغم آنکه معطوف به مشکلات ملموس و روزمره مردم هستند، در ساحت ترسیم افق‌های پیش‌رو، اگر یأس و ناامیدی را پژواک نکنند، فضای سوررئال و انتزاعی را به تصویر می‌کشند. درواقع کاربران موثر شبکه‌های اجتماعی که بر بخش عمده افکار عمومی اثرگذارند، تلاش دارند با عبور از لایه «هواداری» در مقام «منتقد سخت» باقی بمانند و آلوده به طرفداری از شخص یا جریانی نشوند. از سوی دیگر بازخوانی آرمان‌های انقلاب و رجوع مجدد به اندیشمندان انقلاب اسلامی هر اندازه به ارتقای سطح مطالبات دامن زده، این پرسش را که «کدام مدیر می‌تواند ما را به تحقق این مطالبات نزدیک کند؟» بی‌پاسخ می‌گذارد. افکار عمومی در نقد وضعیت موجود- و حتی در پاره‌ای موارد سیاه‌نمایی آن- کاملا تفاهم دارد، اما در میدان و عرصه مدیریت آنقدر متشتت است که هیچ جریان و خرده‌جریانی مدیران طرف مقابل و حتی طیف‌های نزدیک به خود را برنمی‌تابد. در این میان- که طبعا تفاوتی میان مدیران باتجربه و جوان نیست- اگر کسی به‌عنوان جوان‌گرایی وارد ساختار سیاسی کشور شود، نه‌تنها از حمایت منسجمی برخوردار نخواهد بود که آزمون و خطاهای وی اصل «جوان‌گرایی» را نیز هدف قرار می‌دهد. 2. سیاست‌ورزی نیازمند یک سنت تربیتی است. این مهم است که جوانان گزینش‌شده برای حضور در دولت و سایر ارکان نظام، براساس کدام سنت تربیتی شایستگی لازم را پیدا کرده‌اند. این مهم در بسیاری از کشورها توسط احزاب تامین می‌شود؛ اما شرایط فرهنگی ما می‌تواند ساختارهای متناسب با خود را داشته باشد. البته سنت سیاست‌ورزی می‌تواند معنای نزدیکی به باند‌ها و قبایل سیاسی پیدا کند، اما این آفت ما را از ضرورت آن بی‌نیاز نمی‌کند. مدیران جوان نیازمند فرآیندی هستند که طی آن پختگی لازم را برای حضور در عرصه‌های کلان به دست آورند. بخشی از آفت‌های جوان‌گرایی مانند «اظهارنظرها و موضع‌گیری‌های غیرمتعارف و عجیب»، «بیگانگی با جهان شغلی و صنفی خود»، «تحولات شکننده به‌منظور اصلاح ناگهانی در ساختار»، «بی‌اعتنایی به آداب سیاست‌ورزی» و... همه بیانگر آن است که وضعیت سیاست‌ورزی در ایران فاقد سنت تربیتی است و به تعبیر دقیق‌تر بزرگ‌تر و قوه عاقله ندارد. برخی مراکز علمی به‌منظور تربیت مدیران جمهوری اسلامی تاسیس شدند اما سنت سیاست‌ورزی جایی بیرون از مراکز علمی رقم می‌خورد و فرآیند انضمامی‌تری را می‌طلبد تا میان ارتقای سطح دانش و فهم دقیق‌تر واقعیت‌ها نسبتی برقرار شود. 🔗 متن کامل در کانال یادداشت خوانی @HOWZAVIAN