eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
475 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. 📌 اگر درباره حجاب کار جدی می‌کردیم... ✍️ مجتبی قربانی همدانی، استاد حوزه علمیه قم این روزها که عده‌ای با شعار زن، زندگی، آزادی به دنبال لغو قانون حجاب هستند، فرمایش آن حکیم فرزانه بیشتر فهمیده می‌شود که فرمودند در موضوع زن غربی کار کنید. اگر در حوزه و دانشگاه در این موضوع کار جدی می‌کردیم و وضعیت زن امروز غربی و مشکلات و مصائب او را به دختران این سرزمین نشان می‌دادیم چه بسا عده زیادی از آنان که آرزوی زن غربی شدن را داشتند نهایت راهی که شروع کرده بودند را می‌دیدند و در سرعت خود برای رسیدن به زن غربی اندکی تأمل می‌کردند. آنچه برای بسیاری از دختران و زنان ما آرزوست برای زن غربی خاطره و تجربه است. ظلمی که امروز به زن غربی می‌شود در لابه‌لای زرق و برق تمدن مادی دیده نمی‌شود. این وظیفه ما بوده و هست که نشان دهیم اگر زن، سر تا پا هم غربی شود به سعادت نمی‌رسد. @HOWZAVIAN
💠 واژه «افکار عمومی» در سخنان رهبر انقلاب و یک درنگ راهبردی عملیاتی ✍️ انتشار یادداشت علیرضا محمدلو، عضو تحریریه مدادالفضلاء در نشریه پرتو رهبر انقلاب در بخشی از صحبت هایشان در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی فرمودند:...وقتی خواص در یک راهی وارد شدند، افکار عمومی را به آن سمت حرکت می‌دهند. وقتی افکار عمومی در یک کشوری شکل گرفت، سیاست‌های اداره‌ کشور هم به‌طور قهری به آن سمت حرکت می‌کند. هرچند که این خطاب، ناظر به کشورها و ملت های منطقه بود، اما نسبت اضلاع مثلث ۱.خواص جامعه، ۲.افکارعمومی و ۳.تغییر سیاست های یک کشور را می توان از باب الغاء خصوصیت و یک قاعده کلی مورد تامل جدی قرار داد. در این مجال پیرامون واژه افکار عمومی تاملی کوتاه خواهیم داشت. در اندیشه کلاسیک، واژه و مفهومی که بر عمومیت و فراگیری یک اندیشه یا رفتار و نماد دلالت داشت را فرهنگ می‌نامیدند. اما در عصرجدید و با ظهور تکتولوژی و رسانه با پدیده متفاوتی بنام افکارعمومی مواجه هستیم. تفاوت ایندو چیست و کجاست؟ وقتی جوزف نای در تقسیم‌بندی قدرت به سه مدل سخت و نیمه سخت و نرم اشاره می‌کند، رگه هایی از این پدیده را پرده برداری می‌نماید. اما در داخل کشور، توجهات از سطح مباحث فرهنگی جابجا نمی‌شود و یک مواجهه کلاسیک و روتین با مساله صورت می‌گیرد که چه بسا باعث آرایش ضعیف، کُند و غلط در موضوع پدافندغیرعامل در بلندمدت می‌شود. اما تفاوت های فرهنگ با افکار عمومی چیست؟ فرهنگ، معرفت پایه بوده، در حالیکه افکار عمومی، اطلاعات محور و خبرپایه تعریف شده است. فرهنگ، بنیادین، عمیق و با پایداری نسبتا بالاست ولی افکار عمومی موقعیتی، سطحی و بشدت سیال است. فرهنگ به تدریج شکل می‌گیرد و درونی سازی می‌شود، افکارعمومی چه بسا یک روزه و با وایرال شدن یک شایعه رقم می‌خورد. اهداف فرهنگ، باورسازی برای سبک زندگی است ولی هدف در افکارعمومی، برای کنشگری یا تقویت مارپیچ سکوت است. ابزار فرهنگ، کار فرهنگی و مطالعاتی است ولی ابزار در موضوع افکار عمومی، کنش رسانه‌ ای، عملیات روانی و فعالیت مطبوعاتی است. فرهنگ، خواص و مرجعیت‌ فکری متمرکز دارد(شاید یک مطهری در سرچشمه کافی بود) ولی افکار عمومی دچار چندمرجعیتی و شهروند_خبرنگار است و افسران جنگ نرم میطلبد. فرهنگ با تقویت عقاید و اخلاق و احکام، قوام می‌یابد ولی افکارعمومی با و آشنایی با جنگ شناختی واکسینه می‌شود. برای تعمیق فرهنگ بایستی تاریخ را دوره کرد و برای مصونیت افکارعمومی باید و درست را جا انداحت. بزرگان عرصه سیاست و فرهنگ و اجتماع و بطورکلی خواص جامعه؛ لطفا افکارعمومی و مختصاتش را جدی‌ بگیرید و آرایش مناسب‌تری را در جنگ رسانه ای امروز، تدارک و طراحی نمایید. وااسفا که فرهنگ را مدت‌هاست رها کردیم و نتیجه‌اش را در بی‌ثباتی گاه و بیگاه افکارعمومی درو می‌کنیم. @HOWZAVIAN
✔️ شنبه‌ها در ایران همیشه مهم بوده! ⭕️ جریان‌شناسی سیاسی بر پایه اغتشاشات ✍️ مهدی جهان تیغی 1️⃣ چندی قبل همزمان با فروکش اغتشاشات، اتاق فکر طراحی آشوب و اغتشاش در خارج از کشور، شنبه اغتشاش را پیشنهاد داد و در شنبه اول مقداری توانستند برخی نقاط تهران را تا دقایقی دچار بی‌نظمی و آشوب بکنند. بعد از آن چهارشنبه را نیز به عنوان دومین روز در هفته به عنوان فراخوان تجمع و اغتشاش انتخاب کردند. با گذر زمان شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها به جای تجمع معترضین به اعتراضات دزدکی یک نفره و یا دو سه نفره و فیلم‌های یواشکی چند ثانیه‌ای تبدیل شده است. 2️⃣ تلاش زیادی در حال انجام هست که با خبرسازی‌ها یا شوک‌های رسانه‌ای و حتی امنیتی همچنان اغتشاش زنده بماند و یا حداقل حادثه‌ای در شنبه‌ها یا چهار شنبه‌ها در یک نقطه کشور یا تهران اتفاق بیافتد. 3️⃣ اما از چند هفته قبل از آغاز اغتشاشات، شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها توسط شهرداری تهران خبرساز شده بود! این نهاد هر شنبه یک پروژه بزرگ شهری را افتتاح یا آغاز به کار می‌کند و به شنبه‌های امید و افتخار معروف شده است. هر چهارشنبه نیز سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ شهرداری در یک منطقه تهران متمرکز شده و مشکلات عمومی منطقه را به صورت ضربتی و یکجا برطرف می‌کنند. این طرح ویژه خدمتی در حال حاضر رکوردهای را در برخی حوزه‌های خدماتی و مدیریت شهری جابجا کرده است. 4️⃣ مصادف شدن شنبه‌ها و چهارشنبه‌های اغتشاش با شنبه‌های «امید و افتخار» و چهارشنبه‌های «خدمت» شهرداری تهران ناخواسته است ولی واقعیت نمادین غیرقابل انکاری در آن وجود دارد.‌ امروز در کشور جریان مشخصی در کشور به دنبال حل مشکلات و رفع عقب ماندگی‌ها هست و جریان مشخص دیگری هم به دنبال حاشیه‌سازی و ایجاد مانع برای حل مشکلات مردم است. جریان اولی برای بالا رفتن پرچم ایران تلاش می‌کند ولی جریان دوم از سوزاندن و لگدمال کردن پرچم مقدس ایران نیز ابایی ندارد. اولی کاستن از مشکلات کشور را دنبال می کند ولی دومی با وقاحت تحریم‌های جدید علیه کشور و سخت‌تر شدن مشکلات کشور را پیگیری می‌کند. 5️⃣ این دو جریان همیشه در کشور فعال بوده‌ و از این منظر شنبه‌ها یا چهارشنبه‌های اغتشاش موضوع جدیدی نیست و دو جریان مذکور همیشه روزهای هفته فعال بوده‌اند. جریان خدمت و پیشرفت کشور از اول انقلاب همیشه بود ولی جریان دوم هر زمان با نقابی جدید به میدان آمده و امروز نیز در پشت شعارهای آزادی و زنان خود را پنهان کرده و متناسب با هر دوره یک چهره جدید را وارد صحنه می‌کند. از روزگار احمد باطبی‌ها ۷۸ امروز به حامد اسماعیلیون‌ها ۱۴۰۱ رسیدیم. جمهوری اسلامی البته نیازی به تغییر چهره ندارد و همچنان بر اصول تناور خود پابرجاست و از این چهره‌ها و شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها بسیار به خود دیده، عبور کرده و به پیش رفته است. @HOWZAVIAN
📌 اعوجاج زبان و فرهنگ از کجا آغاز می‌شود؟ ✍️ علی اسفندیار 🔔 یادم می آید در یکی از سال‌های نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، خبرگزاری حوزوی رسا در رعایت آداب نگارش و ویرایش در جایگاه برتر قرار گرفت؛ کسب این رتبه از آن رو خوشحال کننده بود که برای یک رسانه حوزوی و طلاب خبرنگارش، پاسداشت زبان فارسی مهم است. 🖍 هنوز مطبوعات به ویژه خبرگزاری‌ها به این نقطه نرسیده‌اند که حفظ زبان یعنی حفظ فرهنگ و حرکت به سوی تمدن ایرانی_اسلامی. ✂️شاید برای بسیاری از مخاطبان، مشکلات نگارشی در متن اخبار و قالب‌های مکتوب رسانه‌ای به چشم نیاید؛ اما هر اشتباه کوچکی در زبان، آغازی می‌شود بر خوگرفتنِ ذهن مخاطبان با دستپخت رسانه‌های بی‌مبالات، و اعوجاج و نارسایی‌های فرهنگی عمیق. 📍تیتر کانال خبرگزاری مشرق: «ندسا» در طی یک سال و نیم درگیری مستقیم با آمریکا 52 نفر تلفات از آنها گرفته است 🚫اما اشکال تیتر بالا: «طی»؟! باید حذف شود؛ کنار هم آمدن «در» و «طی» دیگر بدتر/ و طولانی بودن تیتر. ⏮ پیام خوب را باید خوب نوشت، خوب بیان کرد و خوب بازتاب داد. @HOWZAVIAN
🔻 جای خالی تفهیم صحیح مقدسات ✍️ زهرا ابراهیمی نسل ما تقدس‌پذیر بود. هم قداست، برایش اصالت داشت و هم اصالت، برایش قداست. برای ما بچه‌های دهه شصتی و حتی قبل‌تر از آن، معلم، مادر، پدر، شهید، مُحرم، حیا و خیلی از چیزهای دیگر مقدس بودند. این نسل اما، تقدس‌گریز است. معلم و مادر و پدر را مثل آب خوردن کنار می‌گذارد. اگر برایش دلیل منطقی نیاورند، ککش هم نمی‌گزد و مدرسه را تعطیل می‌کند. نه از رسوایی می‌ترسد و نه از بدنامی ابا دارد. ما در مواجهه‌ی با این نسل نیازمند تقدس تبلیغاتی نیستیم؛ چرا که نسل امروز با اینگونه مقدسات هم‌سو نمی‌شود، بلکه نیازمند تفهیم صحیح مقدساتیم؛ چیزی که تشنه‌ی آن است. @HOWZAVIAN
💠 از میهمانان پذیرایی کنیم! ✍️ محمدجواد محمودی 🔹این روزها، شاهد حضور گسترده مردم عزیزمان در پیام‌رسان‌های داخلی از جمله ایتا هستیم. مردمی که از فضای تلگرام و اینستاگرام و ... دل کنده‌اند و با توفیق اجباری به این عرصه ورود کرده‌اند. 🔹تاکنون جو غالب پیام‌رسان‌های داخلی، فضایی مذهبی بوده، اما اکنون با حضور میلیون‌ها ایرانی دیگر، شاید در گروه‌هایی که مدام پست‌هایی با یک رویکرد می‌دیدیم، شاهد باشیم فردی حرف‌های تندی سر می‌دهد که به مذاق ما خوش نمی‌آید. 🔹اینجا همان عرصه‌ی مهم است؛ اینجا همان کف خیابان آشوبی است که به دلیل برخورد فیزیکی نمی‌توانستیم گفت و گو کنیم، اما الان شرایطی فراهم شده که آن مخالف و یا منتقد را به میدان گفت و گو بیاوریم و حرف‌مان را بزنیم و متقابلا حرف‌هایش را بشنویم. 🔹لازمه‌ی این گفت و گو، سعه‌ی صدر است. سعه‌ی صدری که به دلیل فضای همفکر شبکه‌های داخلی، کمتر تمرین کرده‌ایم. من نمی‌گویم از مواضع‌تان کوتاه بیایید، من نمی‌گویم منفعل باشید؛ من می‌گویم پدرانه رفتار کنید، صبورانه بشنوید. سعی کنید فضای تعامل و گفت و گو را فراهم کنید! فرض کنید مهمانی به خانه‌تان آمده، شاید مخالف نظر شما حرفی هم بزند، اما تا جای ممکن با آرامش از او استقبال می‌کنید و پس از پذیرایی به گفت و گو می‌نشینید. امّا اگر از همان اوّل بخواهید با جدل برخورد کنید، عملا او را از خانه خود رانده‌اید. 🔹اگر شرایط پیش آمده، با هم‌افزایی ادامه پیدا کند، تمام تصوراتی که دشمن از افراد مذهبی در ذهن قشر خاکستری ایجاد کرده، بر باد خواهد رفت. علاوه بر آن، به جای تلگرام و اینستاگرام که مخالفت‌ها را به سمت آشوب سوق می‌دهد، پیام‌رسان‌های داخلی، محفلی برای شنیدن حرف‌های موافق و مخالف مردم عزیزمان خواهد شد. @HOWZAVIAN
👈 تا حالا فحش آبدار خورده‌اید؟ ✍️ سید جواد محمدزاده تا حالا فحش آبدار خورده‌اید؟ چوب انار در نمک خوابیده ناسزاهای برخی ها بر پیکره شما فرود آمده است؟! رسول اکرم در همان سال های آغازین بعثت، خروار خروار فحش آبدار با طعم پشگل و شکمبه گوسفند؛ دریافت می کرد. دیشب بعد از جلسه در شهر کرمان، اتوبوس ها رفته بودند و ما چند نفر مانده بودیم. چاره ای نبود پیاده حرکت کردیم به سمت خوابگاه تا دمی بیاسایم. بین راه چند فحش آبدار را جمعی از جوانان روانه ما کردند. حقیقتا به همه ما برخورد و ناراحت شدیم. فحش حسابی آبدار آبدار بود. دلم درد آمد؛ چرا من بیشتر فحش نمی خورم! گرفتار خط اتوی لباس خودم شدم. اسیر قیافه و دکوراسیون ظاهری شدم. در باتلاق اسم و رسم ها مانده ام! دلم فحش آبدار می خواهد. آبدار آبدار! ناراحت نباش خواهر من! ناراحت نباش بردار من! خوشحالم به تمدن نوین اسلامی نزدیک شده ایم. تمدن پیامبر اکرم با همان فحش های آبدار سنگ روی سنگ بنا نهاده شد و انسان های بسیاری را متحول کرد. شب فحش خوردن آبدار را دوست دارم. @HOWZAVIAN
. 💢 آیا روزنامه‌ها آزاد نیستند؟! علوی بروجردی: 🔺در حوادث اخیر بسیاری از حرمت‌ها شکسته شد. امکانی ایجاد کنیم که مردم بتوانند اظهارنظر کنند. روزنامه ها و مطبوعات آزاد باشد. وزارت کشور اجازه بدهد مردم و احزاب در جایی با حفاظت خود وزارت کشور جمع بشوند و حرف خود را بزنند. ✍️ قاسم روانبخش: 🔸درست است که برخی حرمت ها شکسته شد حرمت قرآن که آتش زده شد, حرمت احکام اسلام مانند حجاب که کشف حجاب کردند و افرادی هم عریان شدند, امر بمعروف و نهی از منکر را نیز به تمسخر گرفته شد به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز توهین شدو حرمت ولایت فقیه و نائب الامام خامنه ای نیز با برخی شعارهای زشت شکسته شد. 📌سوال این است که چه کسانی در این حرمت شکنی ها نقش داشتند؟ از یک مشت لات و اوباش و اراذل که انتظاری نیست از جوان یا نوجوان فریب خورده نیز گلایه ای نیست , گلایه از خواصی مانند شماست که ابتدا با بیانیه هایی بدون تحقیق و و بدون بینه و سند بر آتش فتنه بنزین ریختید و در برابر این بی حرمتی ها سکوت رضایت آمیز داشتید و جبران نکردید و بدتر از آن, هنوز هم ناجوانمردانه به نظام اسلامی اتهام استبداد می زنید و خواهان آزادی بیان می شوید؟ @HOWZAVIAN
💢 «آگاهی و خشونت» در تمدن جدید ✍️ حبیب الله بابایی، استاد حوزه و دانشگاه زیرساخت‌‌های تمدنی در قرن بیست‌ویکم به «تمدن غربی-جهانی-مجازی» سوق یافته است. تویین‌بی به عنوان پدر مطالعات تمدنی بدین نکته اشاره کرده است که تمدن‌ها به چالش‌های طبیعی و اجتماعی پاسخ می‌دهد، ولی او بخاطر آنکه تحقیقی دربارهٔ تمدن‌های قرن ۲۱ نداشته، اشاره‌ای هم به زیرساخت‌های اقتصادی (infrastructure) نداشته است. در قرن بیست‌ویکم، تمدن غرب تبدیل به تمدن تکنولوژیک شد که محروم از فرهنگی با روح ساری و جاری است. امروزه کارکردهای تمدن غربی-جهانی-مجازی در بسیاری از زیرساخت‌های خاص تمدنی، که پاسخ‌هایی از جامعه خود می‌طلبد، مشهود است. این زیرساخت‌های تمدنی شیوه‌های عملیاتی را در تمامی فرهنگ‌ها مانند فرهنگ ژاپنی، چینی، هندی، بودایی، اسلامی و همین‌طور آفریقایی به چالش می‌کشند. بموجب رشد سریع این تکنولوژی‌ها مثل شبکه‌های مجازی (فیس‌بوک، توییتر، اینستگرام و غیره)، هوش مصنوعی، و پیشرفت‌های ژنتیک، ممکن است تمدن معاصر را به طور چشمگیری به تمدن انسان-ماشین (با مردمانی جدید و با مغزهای سیم‌کشی شده) سوق بدهد. چرا؟ ✓ تکینگی (singularity) نزدیک است. این بدان معناست که انسان خردمند (Homo sapiens) جای خود را به تفکر ماشینی و گونه‌های تصمیم‌گیری جدید داده که رشد تمدن انسان-ماشین را ۲۵درصد سریع‌تر از اکنون می‌کند. این دومین بیگ‌بنگ در تاریخ انسان خواهد بود. ✓ ربات‌های کشنده که طراحی شده‌اند برای اقتصاد بدون نیروی کار، برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌های برآمده از شبکه‌های اجتماعی و نتیجه‌گیری‌هایی که زندگی ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، و نهایتا برای تحقق نظم اجتماعی پلیسی. ✓ بیش از نیمی از جمعیت دنیا در ۲۰۱۸ آنلاین و وصل به اینترنت هستند. آنها می‌توانند رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را در همه سطوح اجتماعی به صورت الکترونیکی انتخاب کنند. بدین‌سان دموکراسی نمایندگی جای خود را به دموکراسی مستقیم خواهد داد، چیزی که به هرج‌ومرج اجتماعی منجر خواهد شد. همان‌طور که اینترنت مردم و سازمان‌ها را آگاه‌تر می‌کند، همین‌طور آنها را از رهگذر نفرت‌پراکنی، جرائم سایبری، و سانسور و شیوع اخبار فیک، خشن‌تر می‌کند. برای مثال فیس‌بوک در میانمار برای زیاده‌روی در نفرت اقلیت روهینگیا دستکاری می‌شود، و همین در فیلیپین منجر به انتخاب رودریگو دوترته می‌شود. پیش از آنکه ما برای تنظیم ارتباطات الکترونیکی در جامعه جهانی آماده بشویم، این وضعیت قبل از آنکه بهتر شود، بدتر خواهد شد. بموجب کُندی ما در تنظیم تکنولوژی، شاید برای بهتر شدن وضعیت خیلی دیر شده باشد. امروزه تمدن ما، آنگونه که برآمده از حل‌مسئله‌های تکنولوژی محور است، بیشتر تحت‌ تاثیر زیرساخت‌های اقتصادی قرار دارد نه فرهنگ. این تأثیرگذاری پرتکرار، پیچیده، و بسیار فشرده است به گونه‌ای که ذهن‌های کُند و واکنش‌های آهسته عاجز از غلبهٔ بر آن است. (بخشی از نوشتهٔ Andrew Targowski در مجله مطالعات تطبیقی تمدن‌ها) @HOWZAVIAN
. 🖍نوشتن؛ سهم من و تو از زندگی🌹 ✍️ سعید احمدی، نویسنده حوزوی هرگاه از همه چیز دنیا خسته و دلزده‌ام، تنها آرامش و پناهی که برایم می‌ماند تویی! هرگاه تو را میان انگشتانم می‌گیرم، اطمینان دارم که سهمم را از زندگی برداشته‌ام. @HOWZAVIAN
. یادداشت زهرا سعادت، نویسنده حوزوی، با عنوان «مباشران قتل جنین» 🔗 انتشار در روزنامه سراج @HOWZAVIAN متن کامل 👇👇
📌 مباشران قتل جنین ✍️ زهرا سعادت، عضو تحریریه بانو مجتهده امین در روزنامه سراسری سراج نوشت وارد اتوبوس شده و روی اولین صندلی خالی کنار زنی که در خودش مچاله بود نشستم. صدای آرام گریه حالم را دگرگون کرد بی‌مقدمه رو به من با چشمانی اشک بار پرسید: "خانوم! اگر زنی باردار باشه و شوهرش بچه رو نخواد و بگه سقطش کن، گناهش پای زن هم نوشته میشه؟" لحظه‌ای جا خورده و نمی‌دانستم چه پاسخی بدهم که مرهم زخم درونش باشد، عجالتاً بسته کوچک دستمال کاغذی را از کیف در آورده و به سمتش گرفته و با لحنی دلسوزانه گفتم: اشک‌هاتون را پاک کنید و آروم باشین! با دستهای لرزان یکی از دستمال‌ها را برداشته و بعد از پاک کردن اشک از روی گونه‌هایش با صدای گرفته گفت: ما دوتا دختر ۱۷ و ۱۵ ساله داریم و شوهرم کارگر و مستأجریم. با هزار بدبختی زندگی ما می‌گذره، حالا متوجه شدم ناخواسته باردارم و شوهرم گیر داده تا به جایی نرسیده سقطش کنم! در حالی که از بغض صدایش قلبم به درد آمده بود، گفتم: شرایط سختی دارین ولی به راه‌‌های دیگه‌ای هم فکر کنید! در برابر نگاه پر از تردیدش دست لرزانش را گرفته و آرام ادامه دادم: تا حالا از ته دلت، رزاق بودن خدا رو لمس کردی؟! از چهره‌تون پیداست که آدم خداشناسی هستین. لبخند کمرنگی بر لب‌های خشکیده‌اش نشست. ادامه دادم: "خیلی ها در شرایط شما قرار داشتن ولی اقدامی نکردن و همون بچه وقتی بزرگ شده آدم با کمالاتی که به درد جامعه می خورده از آب دراومده، نمونه هاش هم زیادن... و بلافاصله گفتم: اما با قتلی که در فکر انجامش هستی یه عذاب وجدان دائمی خواهی داشت! دیه این قتل هم باید بپردازی! با لحن آرام‌تری ادامه دادم: " فکر کنین، روز قیامت با چهره ای زیبا ازت میپرسه مامان به چه گناهی اجازه زندگی بهم ندادی؟!" باران اشک صورت بی‌رنگش را خیس کرده بود میان هق هق گریه گفت: "توکل به خدا من به این طفل معصوم رحم می کنم و با همین حرف های شما شوهرمم متقاعد می‌کنم که گناه قتل به گردنمون نیفته، بالاخره خدا هم به آینده این طفلک رحم میکنه." نزدیک مقصد بودم قبل از پیاده شدن، دستی روی شانه اش گذاشته و با مهربانی بیشتری گفتم:" ان‌شاءالله با این تصمیم عالی رزقتون برکت پیدا میکنه و پاقدم طفل بی‌گناهت خیر و خوشبختی براتون میاره!" لبخند امیدوارانه به لب نشاند و گفت:" الهی خیر ببینی که حرف دلمو زدی!" دستی به نشانه تأیید و تشکر بالا برده و از اتوبوس پیاده شدم. متأسفانه حال و روز مادری که تنها حامی فرزندش از ابتدای بارداری است؛ اما به دلایل واهی، مرتکب سقط گردیده و دنیایش را با رنج و عذاب وجدان تاریک می‌کند و حتی پزشک و پرستار هم بر حکم سقط صحه می گذارند، رو به گسترش است و هیچ راهکاری برای این معضل اندیشیده نشده تا جایی که به بهانه عسر و حرج مادر، مورد بازخواست مراجع قانونی نیز قرار نمی‌گیرند! در حالی که بنابر قانونِ برگرفته از فقه غنی شیعه، مباشرت پدر که متأسفانه شایع‌ترین مورد سقط جنین در کشور به شمار می‌رود، مصداق ماده قانونی سقط عمدی جنین باشد علاوه بر پرداخت دیه به حبس یک تا سه سال محکوم خواهد شد! با این همه همچنان ابهامات قانونی در مجازات سقط جنین به ویژه در صورت مباشرت مادر در مراجع قانونی وجود دارند که برای برخورد قاطع با آنها نیاز به وضع و تبیین قوانین کاربردی تر و همچنین استفاده پربار تر از ظرفیت نهادهای تاثیرگذار تبلیغی فرهنگی در تبیین حرمت قتل نفس از نظر فقهی و حقوقی در خانواده ها به نظر می رسد تانسل شاداب شیعه پابرجا بماند و از پیر شدن جمعیت کشورمان پیشگیری کنیم. @HOWZAVIAN
. یادداشت محسن عبدالله زاده، نویسنده حوزوی با عنوان «تن‌آرایی ظالمانه» 🔗 انتشار در روزنامه سراج @HOWZAVIAN متن کامل👇👇
🔻 تن‌آرایی ظالمانه ✍️ محسن عبدالله زاده، عضو تحریریه مدادالفضلاء در روزنامه سراسری سراج نوشت گناه من چیست؟ می خواستم زیبا شوم، دوست دارم دیده شوم، به من توجه شود، متمایز باشم، از پیری متنفرم، از چین و چروک از فرتوتی ، متنفرم و ... جملاتی که از زبان قربانیان زیبایی همراه با کوهی از بغض و اندوه گفته می شود. افرادی که چندی پیش اسیر زرق و برق تبلیغات آرایشی و اعمال و جراحی های زیبایی شده و امروز پیامدهای این اسارت سلامت جسم، روان و روحشان را گرفته است. انسان فطرتا خواهان زیبایی و محبوبیت است. دوست دارد زیبا باشد، زیبایی ببیند، محبوب باشد و با آنها که محبوب و عزیزند ارتباط بگیرد، برای آن هزینه هم می دهد. اگر این فطرت دست نخورده باشد، سمت و سوی الهی خواهد داشت، همان خداوندی که در وصفش می خوانیم: إِنَّ اللَّهَ جَمِیلٌ یُحِبُّ الْجَمَال و اگر غبار غفلت روی فطرتش آمد در تشخیص مصادیق زیبایی، محبوبیت و عزیز شدن، دچار اشتباه می شود. انسان از سه بعد جسمی ، روانی و روحی تشکیل شده است که نازل ترین این ابعاد، بعد جسمی و عالیترین آن بعد روحانی یا همان بعد الهی اوست. و در واقع انسانیت انسان به همین بعد رحمانی و معنوی اوست و الا در بعد جسمی با دیگر حیوانات مشترک است و چه بسا حیواناتی که در رنگ و اندام و اندازه زیباتر و جذاب تر از او باشد. انسانی که پی به حقیقت الهی خود می برد، فطرتش هم همسو با این اکتشاف، خواسته و نیازش را در قالب بعد روحانی مطرح و اغنا می کند و اگر درکی از این بعد عالی نداشته باشد متاسفانه در حجاب جسم گیر می کند و فطرت نیمه جانش هم نیازهایش را در حد همین بعد حیوانی می طلبد و چون پاسخ قانع کننده ای نمی یابد مدام از این شاخه یه آن شاخه می پرد و می کوشد نیازش را بر طرف کند. انسان خواهان زیبایی است اما تنها مصداق اسفل و کوچک این زیبایی در جاذبه های جسمی و مادیست و اصل و حقیقت زیبایی در ساحت روح و ملکوت اوست که جلوه گری می کند. انسانی که درکی از بعد روحی و ملکوتی خود ندارد مانند شخص نابینایی است که از دیدن اطراف خود محروم است. این انسان زیبایی، محبوبیت و عزیز شدن را دوست دارد اما به ناچار میزبانی جز جسم و ماده برای اجرایش نمی یابد. از اینرو هرچه بیشتر می کوشد بی نتیجه تر و خسته است مانند نوشیدن از آب شور دریا. چه شکرهاست در این شهر که غافل شده اند شاهبازان طریقت به مقام مگسی. انسان امروزی در یک جاهلیت مدرن گیر افتاده است جهلی که او را به ناکجاها می کشاند. هر روز به آب و آتش می زند تا روی آرامش ، اطمینان، سکینه و وقار را ببیند ولی دست از پا دراز تر می رسد سر جای اولش. برای دیدن این وضعیت زحمت زیادی نمی خواهد؛ کافیست سری به سایت ها و فضاهای مجازی مختلف بزنید، یکی از مجموعه تبلیغات پر تیراژ، مربوط به زیبایی و زیباسازی جسم است. از کاشت مو گرفته تا پیکرتراشی، تزریق ژل و کاشت ناخن. انسانی که حقیقتش به بعد ملکوتیش است چطور اسیر جسم شده است؟ جسمی که برای روحش مرکب و حمّالی بیش نیست. تصور کنید قصد مسافرت به مشهد دارید، مضحک نیست اگر ببینید گروهی از مسافران به محض ورود به قطار مشغول تعویض پرده و مبلمان و چیدمان واگن اند؟ جوری حرص و جوش می خورند، تمرکز می کنند انگار قرار است تا آخر عمر در قطار بمانند؟ حکایت آنهایی که این روزها مشغول تن آرایی شده اند اینگونه است. انگار نه انگار این جسم از بین رفتنی است و ابدیت را قرار است با حقیقت اصلی انسانی، با روح و جان بگذرانیم؟ از نگاه دیگر، انسانی که هیچ شناختی از هستی و ابعاد آن ندارد، از مرگ، قیامت، ابدیت و ... بعید نیست خودش را سرگرم این تن پروری ها بکند. درد بی دردی بدترین دردهاست، انسان آنقدر بی خیال و بی توجه به خلقت و هدف خلقتش شود که مهمترین دغدغه اش زیبایی جسم فانی اش باشد. تن آدمی شریف است به جان آدمیت نه همین لباس زیباست نشان آدمیت. انسانی که درکی از مرگ، آخرت، ملکوت و قیامت ندارد و اینچنیین مفاهیم برایش ناآشناست باید هم به آب و آتش بزند تا آثار و نشانه های پیری و فنای جسم را از خودش بزداید. چون حقیقتش را در همین جسم می بیند، پیری و نابودی اش یعنی انسان. از اینرو می کوشد در ظاهر هم که شده، هزار بلا بر سرجسمش بیاورد تا جلوه جوانی بگیرد. در پایان اگر بخواهیم جمع بندی داشته باشیم؛ انسان فطرتا خواهان زیبایی است اما به جای پرداختن به جسم و ظاهر فانی، حقیقت زیبایی را باید در روح و جانش بیابد و آن را زینت دهد. از نگاه دیگر انسان خواهان جاودانگی است و این جاودانگی نه در جسم بلکه در روح او مصداق پیدا می کند اما متاسفانه انسان می کوشد ظواهر و نشانه های پیری و فنا را در جسم خود از بین ببرد. @HOWZAVIAN
. 💠 مادران آزادی ✍️ علی تقوی دهکلانی، نویسنده حوزوی زن‌های ما همه زندگی‌شان را دادند تا امروز، ما به آزادی برسیم و من به عنوان یک ايرانی شعار زن زندگی آزادی را در گلزارهای شهدا ایران عزیز و در آسایشگاه‌های جانبازان و چشمان منتظر مادران و خواهران منتظِر مفقودین عزیز، به چشم خود می‌بینم و به این قرائت زن زندگی آزادگی یقین دارم. @HOWZAVIAN
🔻استکبارورزی و سلطه‌طلبی ✍️ محمد تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه یونانیان باستان طبقه‌بندی انسانها به دو قشر سلطه‌گر و سلطه‌پذیر را بدیهی می‌انگاشتند بطوریکه در "مدینه فاضله" افلاطون نیز این طبقه‌بندی میان انسانها به چشم می‌خورد. ارسطو، آشكارا به انكار آزادي گروهي از انسان‌ها در قالب بردگان پرداخت و صلاح آنان را در اين پنداشت كه زيردست و مطيع انسانهای ديگر باشند. در دوران مدرن گرچه جنبش اومانيسم با شعار آزادي و رعایت حقوق‌بشر قيام كرد اما نظام ليبراليستي در عمل هرگز پاي‌بند اين اصول نمانده است؛ گروه‌های بسياري در غرب به خاطر عقايد شخصي و مذهبي‌ مورد مزاحمت قرار مي‌گيرند و تبادل آزادانه افكار و عقايد و آزاد‌انديشي به معناي واقعي مشاهده نمی‌شود؛ زنان محجبه مسلمان در برخي از کشورهاي غربي از جمله فرانسه به جرم استفاده از حجاب، از ادارات و مراكز علمي و دانشگاهي اخراج مي‌شوند؛ تحقيق و تشکيک پيرامون برخي موضوعات مورد اختلاف تاريخي نظير «هولوكاست» جرم تلقي شده و پژوهندگان اين عرصه مورد اذيت و آزار قرار مي‌گيرند؛ اما در همين حال انتشار مطالب توهين‌آميز و استهزاء‌ عقايد بيش از يك ميليارد مسلمان در جهان به بهانه دفاع از «آزادي انديشه» امري معمول تلقي مي‌شود! بر اساس شواهد آشکار، نظام سرمایه‌داری غرب از دولت‌های فاسد و سلطه‌گر نیز همواره حمایت نموده است. از جمله در دهه‌های گذشته سیاست خارجی آمریکا مبتنی بر حمایت از دولت‌های فاسد، اقتدارگرا و وابسته بوده است. حمایت بی‌چون و چرای غرب از رژیم صهیونیستی نیز نقش مهمی در تداوم اشغالگری و خشونت‌طلبی این رژیم داشته است. بر اساس آمارهای اعلام شده، دولت ایالات‌متحده آمریکا سالیانه چهارمیلیارد دلار برای حمایت از رژیم صهیونیستی هزینه می‌کند. به گفته یکی از محققان آمریکایی «بدون چنین بخششی به این نماد نسل‌کشی، ادامه این جنایت‌ها امکان‌پذیر نیست. اصولا اسراییل بدون آمریکا چیزی بیش از یک دولت ورشکسته نخواهد بود» در مجموع امروزه روحيه سلطه‌طلبي در غرب به يکي از معضلات اساسي حاکم بر نظام‌های غربي تبدیل شده و پیامدهای آن در تمام عرصه‌هاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي مناطق مختلف جهان نمود يافته است. @HOWZAVIAN
🌹 سخت آسان است مشکل‌های دنیا با کریم ✍️ مجتبی خرسندی گرچه در دنیا فراوان می‌شود پیدا کریم نیست مانند حسن اما در این دنیا کریم آن‌قدر پیش خدا بالاست شان و رتبه‌اش پس به عشق او لقب داده‌ست قرآن را "کریم" ما اگر از عرض‌حاجت‌ها خجالت می‌کشیم غافلیم از این که می‌آید به سمت ما کریم این‌چنین امروز اگر روزی ما را می‌دهد بی‌گمان از ما شفاعت می‌کند فردا کریم روزی همسایه‌ها چندین برابر می‌شود تا که بین کوچه‌ی ما می‌گذارد پا کریم یک‌نفر می‌گفت؛ "انسان‌ها حریص ذاتی‌اند" گفتم؛ آری ای رفیق! الّاکریم، الّاکریم... از کرامات حسن ضرب‌المثل‌ها ساختند سخت آسان است مشکل‌های دنیا با کریم ذکر ما شد مثل قمری‌های صحن خاکی‌اش؛ " یاکریم و، یاکریم و، یاکریم و، یاکریم... " @HOWZAVIAN
🔴گفت‌وگوهای حق‌خواهانه ✍️ احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه خود گفت‌وگو فی نفسه و صرف نظر از هدف و غایت آن ارزشی (مثبت یا منفی) ندارد. بايد ديد که هدف از ورود به عرصة گفت‌وگو و مناظره با ديگران چيست. گفت‌وگویی که به منظور «حق»‌خواهی و «حق»‌شناسی باشد ارزشمند است. گفت‌وگو ابزاری مناسب و بعضاً بی‌بدیل برای شناخت حقیقت و آشکارشدن حق از باطل است. تجربه نشان داده است انسان در جريان گفت‌وگو بهتر و دقيق‌تر و با نگاه عميق‌تر به مسائل مي‌نگرد. افکار و انديشه‌هاي انسان بيشتر به جريان مي‌افتد. @HOWZAVIAN
📌 پیمان نامه حقوق کودک چه مقدار بوی حقیقت می‌دهد؟! ✍️ محمدحسین مطهری 🔴در پیمان‌نامه حقوق کودک به عناوین مهمی مانند رشد و حیات و مصالح ‌عالیه و آزادی و دوری ‌از تبعیض، اشاره شده ‌است؛ 🔸حق هر کودکی، امنیت و آرامش و کسب‌علم در فضای آرام و به دور از آشوب است؛ کودکان بی‌خانمانی که در خود روز و شبشان را روی کارتن و کنار زباله‌ها سر می‌کنند، آیا از این حق مستثنا هستند؟ 🔸مصالح ‌عالیه چیست و شما آن را چگونه تعریف می‌کنید؟ آیا کودکانی که با تحفه‌هایی مانند "Call of Duty" و "PUBG" بیماری آدم‌کشی و مردم‌آزاری به جانهایشان می‌افتد، بنظر شما به مصالح‌عالیه‌ رسیده‌اند؟ 🔸آیا آلاء پنج‌ساله‌ی فلسطینی، حق‌حیات ندارد؟ آیا او کودک نبود و یا در حق شما ظلمی مرتکب شده‌بود؟ مانند آلاء دختر پنج‌ساله کم نداریم! 🔸آیا برای قضاوت میزان موفقيت این پیمان‌نامه و جاعلان این قرارداد در تحقق آزادی و رشد و مصالح‌عالیه و حیات و عدالت، بررسی همین چند قلم جنایت کافی نیست؟ @HOWZAVIAN
... ✏️اگر شهردار بودم... ✍️محمدجوادمحمودی من اگر شهردار بودم؛ مرده‌شور خانه را در میدان اصلی شهر می‌ساختم! تا هر صبح؛ به مردم یادآور شوم که بیدار شدن اختیاری نیست و امروز تکرار روز قبل نیست... (علیه‌السلام): «بدان که تو در پی دنیایی و مرگ در پی توست.» @HOWZAVIAN
🔍 تشکیکی بودن مسئولیت اخلاقی ✍️ یادداشت علیرضا مکتب‌دار، عضو تحریریه مدادالفضلاء در نشریه افق حوزه مسئولیت اخلاقی پیوندی وثیق با وظیفه اخلاقی دارد؛ یعنی مسئولیت در جایی معنا و مفهوم می‌یابد که فرد، مورد سؤال قرار گرفته و نسبت به امر مورد سؤال،‌ وظیفه و تکلیف داشته باشد. پس اگر به وظیفه خود عمل کرده باشد، مورد ستایش قرار گرفته و احیاناً به او پاداش داده می‌شود و چنانچه آن‌ را ترک کرده باشد، مورد سرزنش قرار گرفته و احیاناً مجازات و کیفر می‌شود. 🔗 متن کامل یادداشت @HOWZAVIAN
🔻جاهایی از کشور هنوز رنگ انقلاب اسلامی ندیده ✍️ از پوریا نقدی در افکار حوزوی بخوانید 🔔 افتضاح و افسار گسیختگی برخی از دانشجویان ناشریف دانشگاه شریف که همزمان در قشر ۴ درصدی مرفه و در اوج امکانات و شرایط تحصیل عالی حضور دارند به نظام و ملت و شهدا توهین می کنند و کم کاری و ضعف تخصص و تعهد در ادارات که از دولت قبل به جا مانده نشانگر نیاز کشور به تجدید نظر اساسی در نظام آموزش و کارآفرینی کشور از صفر تا صد است که نظام آموزش و و بروکراسی اداری کشور ما هنوز رنگ انقلاب را به خود ندیده و همچنان در آموزش و ادارات ما انقلاب ۵۷ نمود پیدا نکرده است ! 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
🔍 سطح نازل و احمقانه اپوزیسیون نظام ✍️ علی سلیمانی 🔸حدود چهل روز از شروع آشوب و اغتشاشات و هرج و مرج آفرینی در کشور می گذرد،در این چهل روز همه نوع اتفاقی را از جانب هرج و مرج طلبان دیدیم،از تهدید و ارعاب و قتل و حمله به زنان بی پناه و برداشتن حجاب از سر آنها(تضاد کامل با نام حرکتشان که بر پایه ی حمایت از زنان بود) و آتش زدن اموال عمومی و خصوصی و انسان! 🔸نان به نرخ روز خوری فراوان دیدیم،از سلبریتی هایی که با پول و رسانه این نظام و مردم به نام و نان رسیده اند و پنجه به چهره همین نظام و مردم کشیدند تا افرادی که در این به اصطلاح خودشان انقلابشان کشف حجاب کردند تا تلاشی برای آزادی کرده باشند! بماند که تا قبل از این هم حجابی نداشتند که حالا کشف حجاب کنند. 🔸در این چهل روز رسانه های فارسی زبان اما وطن فروش و مزدور بیگانه هم عیان تر از قبل در شیپور ناامنی و خون و آتش دمیدند، رسانه ای هایی که تا قبل از این لااقل برای حفظ ظاهر هم که شده نمایان دعوت به جنگ خیابانی نمی کردند،البته جز رسانه ی قاتل ارّه به دست محمد بن سلمان یعنی سعودی اینترنشنال که موسسش یک قاتل بالفطره است و کارکنانش مزدوران آشوب طلب و وابسته به منافقین و تجزیه طلبان. در این زمینه یکی دیگر از ادعاهای غرب هم رنگ باخت آفکام برخلاف قوانین خودش هیچ یک از این شبکه های حاضر در لندن را نه تنها جریمه نکرد بلکه تذکری هم بابت جنگ افروزی و ترویج خشونت نداد. 🔸ورزشی که می گفتند سیاسی نیست و ما فریاد می زدیم از خود سیاست هم سیاسی تر است را هم آشکارا سیاسی کردند،عمله هایشان در داخل ایران مچ بند سیاه بستند و خودشان با انواع بهانه از صدور روادید برای حضور در مسابقات بین المللی و کسب سهمیه المپیک خودداری کردند. سه زن ایرانی در فاصله ی اندک در مسابقات بین المللی شرکت کردند یکی با حجاب کامل برای اولین بار سه طلا در وزنه برداری کسب کرد و دیگری در دوومیدانی طلایی شد و سومی هیچ افتخاری کسب نکرد اما بیش از آن دو به او پرداختند و عملا آن دو را نادیده گرفتند،چرا؟ بله چون آن یکی خواسته یا ناخواسته در زمین آنها بازی کرده بود و می شد از او برای پروژه سیاسی شان بهره برداری کنند. 🔸اما هیچکدام از اتفاقات بالا به اندازه سطح پایین بودن و بی سوادی و مطالبات سخیف و اکثرا جنسی آشوبگران و‌ حامیان آنها آزار دهنده نبود. شعارهای سطحی و دم دستی اصطلاحا استادیومی، بطور مثال توپ تانک فشفشه... یا شعارهایی با همین مضامین که نوشتن آنها هم خنده دار و وقت تلف کردن و دور از شأن خوانندگان محترم این یادداشت است و یا فضاسازی آنها در مجازی با عنوان «برای...» که در هیچکدام از این «برای» ها یک مطالبه و آرمان مترقی دیده نمی شد و همه خلاصه می شد در دغدغه های نه کودکانه که احمقانه و به شدت جنسی و یا سانتی مانتال. حال شما این شعارها را مقایسه کنید با شعارهای انقلاب اسلامی سال۵۷ برای مثال همان شعار «توپ تانک فشفشه....» را مقایسه کنید با شعار« ما همه کارگر برزگر متحد می شویم تا برکنیم ریشه ی استثمار،درود درود درود درود بر خمینی» مفاهیم و ارزش های والا و تقابل با استکبار و استثمار در شعارها و مطالبات موج میزد اما حالا سطح شعارها از کری های استادیومی و دعواهای بعد از مدرسه فراتر نمی رود و مطالبات هم از کمر بالاتر! آنجایی هم که از کمر بالاتر رفته به سر می رسد باز با فکر واندیشه آدمی کار ندارد،آنجا هم اسیر ظاهر است. 🔷 در نهایت این آشوب و اغتشاش نقاب های زیادی را کنار زد،نقاب رسانه های مثلا حرفه ای و مستقل،نقاب چهره های مشهور داخل کشور، نقاب فعالان سیاسی خارج از ایران که از هر فرصتی برای پر کردن جیب خود و بهره مند شدن از مواهب وطن فروشی و مزدوری برای کشورهای متخاصم استفاده می کنند حتی اگر این فرصت موج سواری بر خون زن و فرزند خودشان باشد مانند حامد اسماعیلیون که برای مطامع خود خون زن و فرزندش را سرمایه کرده است. حقیقتا این آشوب ها با تمام آسیب هایشان محاسن بسیاری دارند که اگر عبرت گیرندگان از این تجارب وجود داشته باشند،تجربه تاریخی بشر ایرانی هر روز بیش از گذشته خواهد شد و به راحتی بازیچه قرار نخواهد گرفت. @HOWZAVIAN
🌹ترک عادت ✍️ سیده الهام موسوی نوشتم و پاک کردم شنیدم و فراموش کردم خواندم و از یاد بردم آمدند، گفتند و رفتند رفتند، دیگر برنگشتند گفتند؛ ولی عمل نکردند در پی چه هستی؟ عادت‌ها ترک نمی‌شود مگر در لباس قبر! و اوست که هماره حی و حاضر است؛ او را بخوان. سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِکَةِ وَ الرُّوحِ 🌸🌱 @HOWZAVIAN