eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
531 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. 📰 دکه‌ی تیترخوانی یک‌شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 @HOWZAVIAN
🍀 برگ پاییز ✍️ علی کردانی خش‌خش برگ‌های پاییزی با قدم‌های خسته و آرام می‌تپد و من زیر باران هنوز هم نشسته‌ام؛ چشمه زلال، جوی روان و آبشار می‌خواهم تا کمی زیر چتر درختان، آرامش بهشت و نغمه‌ بهشتیان را آرزو کنم. @HOWZAVIAN
✔️ پیامد جزر و مد بازار در خانواده ما ✍️محسن عبدالله زاده پدرم مهندس کاشی کاریست امروز بعد از چند وقت سرکار رفته و خوشحال از مزدی که گرفته بود؛ گفت بریم گوشت بخریم فردا مادرت ته چین درست کند. توی مسیر من روی تنه جلو و داداش علی روی ترک عقب دوچرخه اش گوشمان به حرف‌های بابا بود. با حرص و ولع خاصی دائم از ته‌چین‌های مامان تعریف می‌کرد و دهنم را آب انداخت. قبل سفارش با نگاهی به قیمت‌ها و دستی که همان داخل جیب داشت اسکناس‌ها را می شمرد: گوسفندی ۱۵۰،۰۰۰ لخم: ۲۵۰،۰۰۰ استخوان آبگوشتی: ۲۵،۰۰۰ ماهیچه : ۱۷۰،۰۰۰. بی‌اعتنا به قیمت‌ها، سفارشش را حساب کرد و رفتیم نمی‌دانم چه شد در مسیر برگشت پدرم با فروتنی خاصی از آبگوشت‌های مادرم تعریف می کرد. @HOWZAVIAN
. 💐گعده هنرمندان قدیمی حوزه این شکلی بود😊 ◽️سال ۱۳۷۴ ،کرمانشاه ، منزل آیت الله نجومی من در آن سالها بعنوان روحانی در اردوهای تابستانی دانش آموزی شرکت می‌کردم و نقش مربی ، پیش نماز و مبلغ را داشتم. آن سال، این اردوها در شهر کرمانشاه برگزار شده بود و من با خانواده به این اردو رفته بودم. حاج آقای حجتی هم [که در این تصویر کنار من است] همین نقش را داشت و دوتایی بعنوان روحانی اردو با بچه ها همکاری داشتیم. در طول اقامت در کرمانشاه از جاهای مختلف شهر دیدن میکردیم از جمله یک روز طبق قرار رفتیم منزل آیت‌الله سید مرتضی نجومی که از علمای محبوب و برجسته و مشهور کرمانشاه بود و پایگاه مردمی داشت و خانه اش محل رفت و آمد و رسیدگی به دیگران بود. خانه اش پاتوقی بود برای محققین چون یک‌ کتابخانه عظیم و غنی (به خصوص در حوزه کتابهای ادبی و هنری) در اختیار داشتند. من به اتفاق [پسرانم] آقا یاسر و آقا جلال و آقای حجتی به منزل ایشان رفتیم. صحبت کردیم و ایشون هم خاطراتی بیان کردند و نمونه هایی از خوشنویسی های خودشان را به ما نشان دادند؛آیت الله نجومی استاد خوشنویسی ثلث بودند. ایشان با استقبال و خوشرویی از ما پذیرایی کردند و اجازه دادند که من وقت مفصلی بگذارم و از کتابخانه شان دیدن کنم و یادداشتهایی از کتابهایشان برداشت کنم. خدا رحمتشان کند، در سال ۱۳۸۸ فوت کردند. نفرات از سمت راست:آقای حجتی ، جواد محدثی ، آیت الله نجومی ، یاسر محدثی ، جلال محدثی. 🔰 @HOWZAVIAN
📌 تحریف‌کنندگان در کمین ✍️ عبدالله محمدی 🔹گاهی اوقات تحریف به شکل وارد ساختن مفاهیمی نادرست است. مثلاً جریانهای مادیگرا، دنیادوست و شهوت‌ران که هیچگاه نمی‌توانستند مراتب معنوی پیامبران را در زندگی دیگر افراد جامعه ببینند یا زندگی خود را شبیه آنان سازند، نسبت‌های تاریخی نادرستی به انبیا میدادند تا بتوانند با اینکار رفتار مادی و شهوانی خود را نیز توجیه کنند. عده‌ای که نمیتوانستند خود را همانند اولیا و انبیا بالا بکشند، تلاش میکردند آنان را در سطح خاکدان دنیا پایین بکشند. بخشی از اسرائیلیات بیانگر همین تحریف‌های تاریخی است. 🔹قرآن کریم، یهودیان را مصداق بارز تحریف حقایق در تاریخ معرفی میکند. مِنَ الَّذِينَ هَادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ (46 نساء) قد کان فريق منهم يسمعون کلام الله ثم يحرفونه من بعد ما عقلوه و هم يعلمون.(بقره، 75) 🔹همچنین مخالفان اهل بیت(ع) نیز احادیث دروغین برای تحریف چهره ایشان جعل میکردند. مثلا در شماری از احادیث جعلی، اینگونه وانمود میشود که حضرت زهرا(س) از امام علی(ع) ناراضی بوده است. هدف ایشان از این تحریف آن بود که قبح نارضایتی دختر پیامبر(ص) از خلیفه اول و دوم کاسته شود و در اصطلاح برای آنان شریک جرم ساخته شود. به همین ترتیب نقلهای نادرستی که درباره سیره و زندگی علما و بزرگان دین شده است، مصداقی از همین تحریف است. @HOWZAVIAN
🔅ﺳﻪ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ از یک آیه‌ 🌹زیبا ولی بی‌نام و نشان! در نت بی در و پیکر، وب گردی می کردم که ابیات زیر را دیدم؛ حضرت ﻣﻮﺳﯽ(ﻉ) ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﮐﻮﻩ ﻃﻮﺭ: ﺍَﺭَﻧﯽ(ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﺑﺪﻩ ) ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ: ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ(ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺮﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﯽ ﺩﯾﺪ) ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﺳﻌﺪﯼ: ﭼﻮ ﺭﺳﯽ ﺑﻪ ﮐﻮﻩ ﺳﯿﻨﺎ ﺍﺭﻧﯽ ﻣﮕﻮ ﻭ ﺑﮕﺬﺭ ﮐﻪ ﻧﯿﺮﺯﺩ ﺍﯾﻦ ﺗﻤﻨﺎ ﺑﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﺣﺎﻓﻆ: ﭼﻮ ﺭﺳﯽ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺳﯿﻨﺎ ﺍﺭﻧﯽ ﺑﮕﻮ ﻭ ﺑﮕﺬﺭ ﺗﻮ ﺻﺪﺍﯼ ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺸﻨﻮ، ﻧﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﻣﻮﻻﻧﺎ: ﺍﺭﻧﯽ ﮐﺴﯽ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﺗﺮﺍ ﻧﺪﯾﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﻮ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﻨﯽ ﻫﻤﯿﺸﻪ، ﭼﻪ ﺗﺮﯼ ﭼﻪ ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ ﺳﻪ ﺑﯿﺖ، ﺳﻪ ﻧﮕﺎﻩ، ﺳﻪ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﻣﺜﻞ ﺳﻌﺪﯼ، ﻋﺎﻗﻼﻧﻪ ﻣﺜﻞ ﺣﺎﻓﻆ، ﻋﺎﺷﻘﺎﻧﻪ ﻣﺜﻞ ﻣﻮﻻﻧﺎ، ﻋﺎﺭﻓﺎﻧﻪ _______________________ جالب است بدانید بیت اول منسوب به شیخ اجل سعدی شیرازی است و دو بیت دیگر از سرایندگانی گمنام و بی نام و نشان! معلوم نیست، چه کسی این ابیات زیبا را به عالیجنابان حافظ و مولانا منسوب کرده، و تاکنون شخص و یا گروهی مسؤلیت این کار رندانه ضدفرهنگ و ادب را به عهده نگرفته است....! ✍️ هادی حمیدی 😊 بیش فعال فرهنگی و سیاسی : این عنوان👆 از سوی نویسنده درج شده است @HOWZAVIAN
💠 نخبگان در حوادث اجتماعی؛ افق‌گشا یا بحران‌زا ✍️علیرضا محمدلو، دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی 🔸اگر جامعه امروز را ترکیبی از وضعیت سنتی، مدرن و عصر ارتباطات و پسامدرن بدانیم و بر اساس این تقسیم‌بندی، سراغ شناخت انسان برویم، با سه نوع از شخصیت روبه‌رو می‌شویم. سنت‌راهبر، درون راهبر، دگرراهبر که با توجه به نقدهای مبنایی به این تقسیم‌بندی، می‌توان شخصیت حق‌راهبر را که بر سنت واقع‌گرا(دین) ملتزم بوده و از خرد ناب(نه عقلانیت سکولار و ابزاری) بهره حداکثری می‌برد را نیز به عنوان قسیم چهارم مطرح کرد. 💢 مطالعه یادداشت در سایت فکرت @HOWZAVIAN
📚 زن امروز در آیینه شاهنامه ✍️ سمیه رستمی در معرفی کتاب «یکی میان زندگی ما راه می‌رود» نوشت: یکی میان زندگی ما راه می‌رود کتابی است که در آن نویسنده سعی در ایجاد تصویر یک جهان زنانه داشته است‌‌. جهانی با زن‌های قوی که منفعل نیستند و به‌رغم ضعف‌هایی که دارند اما به نقش‌آفرینی می‌پردازند. به‌طور مثال؛ ریحان اگرچه به خانواده پدری وابسته است ولی تلاش می‌کند رضایت آنها و همسرش را به‌دست آورد و با همسرش راهی شهرهای جنوبی درگیر جنگ شود. شیرین داستان نیز در ابتدا به دلایل شخصی راه خودش را انتخاب می‌کند اگرچه انتخاب نادرستی است اما حتی در آن جایگاه نیز عملکرد صحیحی دارد و مارتا که تلاش می‌کند در جامعه جهانی نقش پررنگی‌تر ایفا کند. نویسنده بعد از کتاب مسافر جمعه به دغدغه‌های زنانه‌اش در قالب این رمان می‌پردازد. دغدغه زنانه‌ای عاری از گرایش‌های فمینیستی. او باتجربه‌ای که از زندگی زنان در اردوگاه آوارگان سوری به دست آورده، اعتقاد دارد زن نشان زندگی است و مرد نماد پیش‌مرگی. باوجوداینکه مرد در میدان مبارزه ظهور و بروز دارد اما این زن است که در حاشیه میدان نقش مدیریتی و تعیین‌کننده دارد. خانم عالمی با تعلق‌خاطری که به زنان قدرتمند شاهنامه دارد، سعی کرده زنان رمانش را مانند آنها زنانی هوشمند و با درایت بیافریند، مثلاً زن مهراب کابلی که سیاستی که به کار می‌بندد از وقوع جنگ و ویرانی جلوگیری می‌کند و سبب صلح می‌شود. حتی مارتا نیز نشانی از زنان شاهنامه دارد. همسرش، اولریخ ژنرالی است که در جریان‌های غرب آسیا نقش مؤثری برعهده‌گرفته و مارتا در تلاش است که بتواند از کنار این معرکه مردانه به سهم خودش مدیریت کند. 🔗 متن کامل در صفحه افکار حوزوی @HOWZAVIAN
. گروگان بی وجدان! ✍️ محمد ایمانی، روزنامه‌نگار 🔹جواهر فروشی، متعلق به یک فوتبالیست سابق است. اشرافیت چه می فهمد همراهی با نقشه تعطیلی کسب و کار ها، فلان کارگر یا فلان کاسب و مغازه دار را گرفتار چه خساراتی می کند، یا مثلا سرنوشت چک و تعهد مالی آنها چه می شود. ♦️کاخ نشینان چه غم دارند که معیشت مردم به دست انداز بیفتد، یا اموال عمومی و خصوصی خسارت ببیند. مهم این است که اغلب مرفهین بی درد، آن طرف مرز تابعیت دارند و اگر هم دل شان آنجا نباشد -که اغلب هست- زن و فرزندشان، آن طرف گروگانند. 🔹نمی توانند از امریه های آن طرف مرز سرپیچی کنند یا دل بکنند. گیر و گرفتاری اساسی دارند. ♦️مثل همان فوتبالیستی بازیچه ای که در دوبی، تر و خشکش کردند و سپس به کانادا (پناهگاه دزد ها و وطن فروشان ) منتقلش کردند. یا آن دیگری، که دخترش در لندن گروگان است. 🔹توقع دارید اینها غصه دار شوند که کاسب و کارگر از نان خوردن می افتند؟ یا به جان و مال و کسب و کار و زندگی مردم آسیب وارد می شود؟! ♦️وقتی وجدان را کشته و حیثیت خود را برای یک برگ تابعیت و اقامت، و مُشتی دلار و یورو حراج کرده باشند، دیگر نباید سراغی از وجدان یا وطندوستی و دلسوزی برای زندگی مردم گرفت. @HOWZAVIAN
📌محدوده‌ی حقوق ما تا کجاست؟ ✍️ محمدحسین مطهری 🔸"دارایی و جایگاه و توانمندی" شرط لازم برای داشتن است؛ یعنی حق به کسی تعلق می‌گیرد که نوعی دارایی و یا نوعی جایگاه و یا نوعی توانمندی در عرصه‌ای داشته باشد. 🔸پس تا اثبات نکنیم که دارایی داریم، نمی‌توانیم مدعی حق داشتن باشیم؛ 🔹اگر خود را صاحب "حق حاکمیت" می‌دانیم، در محدوده‌ای که قصد حاکمیت داریم، باید بتوانیم "دارایی و ملکیت" خود را ثابت کنیم. 🔹اگر مدعی "حق بهره‌برداری" از مال یا معدنی هستیم، باید "تسلط" خود را نسبت به آن زمین و تعلق آن زمین را به خودمان ثابت کنیم. 🔹اگر مدعی "حق استفاده" از خانه‌ای هستیم، باید اثبات کنیم "مالک" آن خانه هستیم و باید برای این مالکیت، دلیلی قابل قبول نزد عقلا ارائه کنیم. 🔺محدوده‌ی حقوق ما تا کجاست؟ تاجایی که "دارایی و ملکیت و تسلط و انحصار" برای ما وجود داشته باشد. ♦️حال اگر با "حقیقتی" مواجهیم که حیات و وجود و زیبایی و علم و قدرت و ملکیت و تسلط و دارایی و جان همه‌ی موجودات متعلق به اوست، درباره‌ی حقوق او در عالم، چه نظری خواهیم‌داشت؟ @HOWZAVIAN