📌 حضرت فرزین!
✍️ زهرا کبیری پور
پسر: بابا کی تولد حضرت فرزین میشه؟
پدر:حضرت فرزین؟! یعنی چی؟
پسر: مسجد مامان جون اینا تولد هر حضرتی که میشه به هم نام اون حضرت جایزه میدن.
پدر: حضرت فرزین نداریم که؟!
پسر: پس چرا اسم من و گذاشتین فرزین، یعنی هیچ وقت به من جایزه نمیدن!
پدر: نه، ولی در عوض اسم تو ایرانیه.
پسر: من اسم ایرانی نمیخوام، اسم حضرتا رو میخوام.
این بخشی از مکالمهایی پدر و پسری بود که منزل یکی از اقوام شنیدم و در همان لحظه یاد یکی از حقوقی که فرزندان بر گردن والدین دارند افتادم. چه بسا پدر و مادرانی که نامهای نه چندان شایسته و زیبا برای فرزندان خود انتخاب میکنند و با این کار یکی از حقوق اولیهی فرزند خود را پایمال می کنند.
دربارهی تأثیر نامگذاری بر شخصیت فرزند از امام صادق (علیهالسلام) سؤال شد:
جانم به فدایت، ما اسامی شما و پدران شما را بر فرزندانمان میگذاریم، آیا این کار برای ما سودمند هست؟ امام در جواب فرمودند: بلی، به خدا سوگند! و آیا دین غیر از حب و دوست داشتن ما اهل بیت است؟!
در عصر حاضر به دلیل جایگزین شدن فرهنگ غربی و دور شدن از فرهنگ اسلامی پدر و مادران جوان اسامی بسیار غریب و عجیبی برای کودکان خود انتخاب میکنند که جای تأسف دارد. در کشوری که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان و به ویژه شیعیان تشکیل میدهند، شنیدن نامهای نامأنوس و بیگانه تعجب آور است.
چند وقت پیش در حرم حضرت معصومه(سلامالله علیها) یک مادر جوان پسرش را جرج صدا میزد!!
خدا رحم کند.
#پویش_نوشتن
#حوزه_علمیه_خواهران
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 رابطه نگرش و کنش
✍️ احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه
🔹رفتار ما متأثر از نگرش و بينش ما نسبت به خود و جهان است. محصول درکي است که از عالم و آدم داريم. محصول جايگاه و شأني است که در اين هستي براي خود قائليم.
🔻کسي که برداشت صحيحي از عالم و آدم ندارد؛ مثل کسي ميماند که حتي ممکن است با عشق و علاقه و ميل و رغبت مشغول فعاليت و کار و تلاش باشد، اما نميداند که گم شده است؛ پشتکار و اراده و شوق زماني مفيدند و کارآمدي لازم را دارند که نقشه صحيح را در اختيار داشته باشيم.
#اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌خطر حکمرانی لمس
✍️ علی مهدیان، استاد و نویسنده حوزوی
➖فرهنگ مهاجم انقلاب اسلامی اکسیر است باید به آن بازگشت. نرم افزاری که باید مبتنی بر بنیان ها و نظام اندیشه انقلاب جریان میافت و نسل های جوان را که شیفته هویت و شور و حماسه و معنویتند زنده مینمود. نرم افزاری که بارها رهبری به حوزویان (مثل دیدارها با خبرگان) به دانشگاهیان به مسوولین فرهنگی تذکر رسیدگی به آن را داده بود. برگردید ببینید چه اندازه درباره زنده کردن یاد شهدا و مبارزه مردم و انقلاب اسلامی به مدیران و پاس داران و همه و همه نهیب زده بود. حالا شاید مواجهه ایشان با شورای عالی انقلاب فرهنگی و توجه به ضعف جدی این نهاد در رهبری و هدایت فرهنگی کشور نشان دهد که چگونه همگی این ساحت را رها کرده ایم و کشور در این ساحت در معرض تهدید است. هرج و مرج و «آشفتگی» فرهنگی و از همه بدتر سپردن«حکمرانی در این ساحت به دست بیگانه» تهدیدهای کمی نیست که رهبری به آن ها اشاره میکند. این همان «ضرر فراوان جامعه» است.
🔗 متن کامل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خبر_خوب
☑️ فراخوان چاپ مجموعه داستان ها و دل نوشته های ویژه مادر سادات با هدف معرفی هر چه بهتر و بیشتر بانوی دو عالم
ارسال به :
hamaseh.sokhan.publication@gmail.com
#فاطمیه
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚡️مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد برگزار میکند:
🧕دوره آموزشی #زن_و_رسانه
📌ویژه بانوان
✨سرفصلهای دوره:
💡#کنشگری_زنان در فضای مجازی
💡هویت زنانگی در فضای مجازی
💡#سلبریتیسم زنانه و فضای مجازی
💡کنشگری #بانوان_حوزوی در فضای مجازی
💡جریانشناسی #فمینیسم در ایران
💡جریانشناسی فمینیسم در #سینمای_ایران
💡زنانگی در #شبکه_نمایش_خانگی
💡تطور بازنمایی زن و جنسیت در نقاشی غربی
💡زن در رسانه ملی
💡زن در شبکههای ماهوارهای
💡زن در سینمای مسیحی
💡نقد فیلم ابلق
👈همراه با دورهمی آسیبشناسی و الزامات کنشگری زنان در شبکههای اجتماعی
📋ثبت نام از 15 الی 22 آذر
💳هزینه نامنویسی: 300 هزار تومان، تخفیف برای ثبت نام گروهی
📆شروع دوره از 24 آذر
📍مکان: قم، هنرستان، مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد، پلاک 245
🖇جهت نامنویسی و کسب اطلاعات بیشتر به آی دی @Media_Institute در ایتا پیام دهید یا با شماره 09197455891 تماس حاصل فرمایید.
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 rubika.ir/faraj_nejad
🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 تکلیف نخبگان در ترویج سنتهای سالم سیاسی
✍️ محمد کرمینیا، دانشجوی دکتری کلام امامیه
🔸 نقش اساسی نخبگان سیاسی در ایجاد سنتهای سالم سیاسی به روشنی واضح است و تأثیرات اصناف مختلف نخبگان در سطح جامعه به گونه اجتنابناپذیری به هم گره خورده و هر شاخه از آنها چه بسا در بخشهای دیگری از ساحتهای زندگی جمعی نیز تأثیرگذار باشد.
🔸یک نخبه فرهنگی بیتردید میتواند در حوزه مربوط به سیاست تأثیرگذاری داشته باشد، چه بسا با تکیه بر صبغه فرهنگی خویش یا خود مستقیماً وارد سیاست شده یا به هدایت مردم به سوی جریان سیاسی خاصی بپردازد.
🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
#نخبگان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔆پدری با چهار فرزند قد و نیم قد
✍️زهره قاسمی
همیشه در فاطمیه
اشک و خشم را با هم تجربه میکنم.
انگار دردی سر باز میکند بی درمان
و بغضی میترکد بی پایان.
احساس میکنم غم های حضرت مادر
راه نفس تک تک سلول هایم را میبندد.
فرار از روضههای کوچه، در، صورت، طناب، مسجد و...
فرصت ناله و شیون را از من میگیرد
و طوفان غصه ها
چنگ بر قلب یخ زده ام میکشند.
تیر خلاصی هم شام غریبان است.
وقتی نیمه شب
پدری با چهار فرزند قد و نیم قد، به خانه ی نیم سوخته برمیگردد،
و تازه اول ماجراست ...
#فاطمیه
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻برخی ریشههای مشترکِ «نفرت» در دو سویهی جریانات دینی و سکولار
✍️ حبیب الله بابایی، استاد حوزه و دانشگاه
1.نفرت و فرهنگ تنفر (hating culture) درمیان افراد جامعه در جهان غرب، امری ذاتی و برآمده است از تاریخ فردگرایی و خودمحوری (در نسبت خود و دیگری)، لیکن درایران امروز، نفرت امری عَرَضی و اما واقعی است. نخستین ریشه از این نفرت در ایران را میتوان در دو گونه از «نفاق و دورویی» در دو سویۀ جناح فکری، اجتماعی و سیاسی در ایران دنبال کرد: الف) نفاق روشنفکری (نفاق شیک و مدرن)، کسانی که همیشه مدعی حق و قانون و صلح و آشتی بوده اند و اساسا خود را نماد کامل از «رجل مدرن» میدانند، لیکن در تقلید از مدرنیته صادق نیستند، و هرآنجا که مصالح فردی و حزبیشان اقتضا بکند و جایی که التزام به مدرنیته برای آنها هزینه و زحمت بیافریند به صورت فاحش و آشکاری خشونت و بربریّت را تئوریزه میکنند؛ و ب) نفاق سنتی، نفاق مذهبی، و گاه نفاق انقلابی در میان کسانی است که همواره خود را ملاک در مذهبی بودن و میزان در انقلابی بودن تلقی میکنند ولی نسبت به آنچه که از دین و مذهب میگویند و نسبت به آنچه که بزرگان انقلاب و نظام از تقوا در سیاست میطلبند و بدان توصیه مینمایند، کمترین اعتنا و اعتقاد را ندارند.
2.عامل دومی که نفرت را بر جامعه ایران عارض کرده، «ادبیات جهل» و «سطح فکری نازل»در دو سویه جریانهای دینی و سکولار است. جریانات مذهبی، برخی از روحانیان و آنهایی که بلند گویی میکنند و نام و شهرتشان بزرگتر از واقعیت و شخصیتشان، و فرصتهای پرزنتشان بیشتر از فرصتهای مطالعه و تحقیق است، همواره در کلمات خامی که استفاده میکنند، جملات نسنجیدهای که به کار میبرند، و تحلیلهای سطحیای که در تریبونهای رسمی از مسائل اجتماعی و سیاسی و حتی از مسائل دینی ارائه میکنند ، موجی از نفرت و لجاجت را به بدنه جامعه پمپاژ میکنند و متأسفانه نوعا گوش شنوایی هم برای اصلاح نگاه و زبان گزندۀشان ندارند. کمتر میتوان به خاطر آورد خطابههای سیاسی و اجتماعی از این جمعیت را که به آرامش جامعه و به عقلانیت عمومی و اجتماعی کمک کند و تنش یا حاشیهای را بوجود نیاورد.
در طرف دیگر، ادبیات متکبرانه و همراه با استهزاء و البته مملوّ از تقلید و نادانی در میان جریانهای به ظاهر مدرن است که خود را نماد علم و شعور و شرف، و دیگران را نماد جهالت و بیشعوری و بیشرفی میدانند و هرجا هم لازم شد به طور رکیکی فحاشی میکنند. این جماعت که نوعا با ادبیات و مفاهیم ترجمهای احساسات خجستهای دارند و واقعیت و جاهلیت مدرنشان را پشت کلمات پر طمطراق غربی پنهان میکنند، در برخورد با جریان رقیب، بلکه حتی در برخورد با دانشجویان خودشان، و نیز در برخورد با اساتید همکار خود در دانشگاه بسیار خشن، تند و بیادب هستند.
3.نمونه عامل دیگر در این میان، وجود «مَنخواهیهای افراطی و آشکار» در میان جریانات مختلف سیاسی و حتی در بدنۀ فرهنگی جامعه است. کسانی هستند در دانشگاهها و در حوزههای علمیه که دیگران را به جُرم دانشگاهی بودن و یا به جُرم حوزوی بودن قبول ندارند، همینطور کسانی هستند درمیان مدیران که نه تنها مدیران دلسوز از جریانات مقابل را به بازی نمیگیرند، بلکه مدیران لایق و پاک دست از جناح همسو ولی متفاوت از خود را هم به خدمت نمیگیرند. «منخواهی» در بدنۀ اجتماعی و سیاسی در ایران امروز باعث «شتابزدگی»، «سطحیزدگی»، و «عدم تمرکز» در نظام کارشناسی و نظام تصمیمگیری و همینطور نظام اقدام شده (کارهای صوری، پراکنده و پر طمطراق) است و نوعی از تکلیف بمالایطاق را برای این منحصران بوجود آورده است. این وضعیت بدان سبب بوده که نوعا در ساحتهای زندگی اجتماعی و اکنون در عرصههای مختلف سیاسی، قرار بر این شکل گرفته که برای انبوهی از مسائل جاری، فقط تعداد اندکی از کارشناسان فکر کنند و احیانا همان تعداد هم در مقام مدیریتهای کلان، اجرا و مدیریت کنند و دوباره احیانا همان تعداد هم به ارزیابی و گزارشدهی بپردازند و سپس هزینههای آن را متوجه همه بکنند؛ در حالی که اگر همۀ جامعه در تشخیص و اقدام مشارکت داده شوند، مسلما همه آنها نیز در دادن هزینۀ خطاها و اشتباهاتِ ملّی مشارکت خواهند کرد.
#جریان_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
9.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#با_شاعران_حوزوی
تا وسطهای کویر لوت رودی مثل نیل
با مشقت از سر کوه دماوند آوری...
🎬 #کلیپ
شعرخوانی شاعر حوزوی در برنامه «تازهدم» پخش شده از شبکه دو سیما
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@sheikh_ghm
7.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#خبر_خوب
✍️ پیش به سوی پویش نوشتن
💠 آیین افتتاحیه تحریریه بانو مجتهده امین در قم
به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، انجمن سواد رسانه طلاب و کانون مدادالفضلاء برگزار شد.
این مراسم، بخشهای مختلفی را در برگرفت؛ شامل:
✅حضور مهمانان ویژه، استاد جواد محدثی و خانم دکتر طیبی
✅دوازدهمین دوره محفل یادداشتخوانی با حضور نویسندگان حوزوی
✅بررسی چالشها و دغدغههای نویسندگان
امید است این تحریریه، گام بزرگی در راستای هنر و دانش نویسندگی بردارد و برای نویسندگان حوزوی پلی برای پیشرفت در راه نشر اسلام باشد.
#جنگ_روایت
#فضای_مجازی
#جنگ_شناختی
#نویسندگان_حوزوی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
@HOWZAVIAN
@savad_rasaneh
#پرونده_ویژه_نویسندگان_حوزوی
#افتتاحیه_تحریریه_مجتهده_امین
#محفل_دوازدهم_یادداشت_خوانی
✍️ با آثاری از
🖌 علی اسفندیار، مدیر کانون مدادالفضلاء
🖌 نجمه صالحی، مدیر تحریریه بانو مجتهده امین
🖌 سمیه رستمی، طنزنویس حوزوی
🖌 زهرا کبیریپور، نویسنده حوزوی
🖌 زهرا سعادت، نویسنده حوزوی
🖌مرضیه رمضان قاسم، نویسنده حوزوی
🖌زهرا سرمیلی، نویسنده حوزوی
🖌فاطمه رجبی، نویسنده حوزوی
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#شهید_مظفری_نیا
#نویسندگان_حوزوی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
@HOWZAVIAN
👇🖌👇
1️⃣ #روزنه #ویژه_نامه
•┈┈┈••✾••┈┈┈• •┈┈┈••✾••┈┈┈•
💠 لحظههای رویداد و روایت در تازهترین محفل یادداشتخوانی نویسندگان حوزوی
✍️ مدیر
رویداد «راهاندازی تحریریه بانو مجتهده امین» از این رو شیرین بود که به شبکهشدن نویسندگان حوزوی نزدیک شدیم؛ البته اندکی ... .
شبکهای که آرزوی بسیاری از بزرگان و نویسندگان دلسوز حوزه بود؛ اما حرفهای قلمبهدستان فهمیده نمیشد.
این بار نویسندگان حوزوی در محافل یادداشتخوانی گامهای آغازین خود را برداشتند؛ سه سال با 12 محفل یادداشتخوانی.
اما محفل دوازدهم؛ محفل یادداشتخوانی طلاب خواهر بود که مزیتهایی داشته؛ نخستین آن بر عهدهگرفتن پوشش خبری و تحلیلی محفل از سوی نویسندگان حاضر در نشست بوده است و این رسم قلمی ادامه خواهد داشت از تولید به مصرف.
در دوازدهمین رویداد یادداشتخوانی حوزویان، استادان آقای جواد محدثی و خانم دکتر ناهیدطیبی از دنیای ادبیات گفتند و ترغیب و تشویق کردند تا پویش نوشتن رونق گیرد و آغاز به کار تحریریه تولید محتوای مجتهده امین را تبریک گفتند.
تحریریه بانو مجتهده امین قرار است فرهنگ، جامعه و سیاست را به دیدار بنشیند و دست به قلم و جوهر ببرد، میخواهد آشیانهای باشد؛ برای با هم شدن، برای همنویسی در عصر سرعت و رسانه؛ برای کشف زبان مشترک با افکار عمومی و خارج از حجره و حوزه.
محتواهای پیشرو محصول این نشست صمیمی و به دور از تشریفات و تبلیغات است.
✍️ تولید محتوای در لحظه، از ابتکارات این نشست خواهرانه بود که آثار چند تن از اعضای تحریریه را تقدیم چشمان خوانندگان وزین کانال نویسندگان حوزوی میکنیم.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN