eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.3هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
608 ویدیو
204 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
. مجله افکار بانوان حوزوی 🔰 در مجله‌ی🖐افکار 🖐🏻 بانوان🖐🏼 حوزوی🖐🏽 بانوان از نقاط مختلف کشور، دور هم جمع شده‌اند تا از دنیای مادری، همسری، کنشگری‌های اجتماعی و...قلم بزنند. ✔️✔️ ☆شما هم دعوتید☆ 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/666566766C3a95d83645 @AFKAREHOWZAVI
🔰تحریف پوشش زنان ایرانی در سریال‌های تاریخی ✍️ فاطمه میری طایفه فرد، کارشناس ارشد تاریخ اسلام ▪️متأسفانه در سریال‌های تاریخی شاهد هستیم که یک نوع پوشش خاص را به تمام اقشار جامعه نسبت می‌دهند، چیزی که گاهی به خاطر ناهمگونی سیرت و صورتِ سریال، نوعی دل‌زدگی ایجاد می‌کند. ▪️آنچه مهم می‌نماید؛ احساس خطر کردن در برابر فرهنگ عفیفانه و تاریخی کشورمان است که با پوششی از رنگ و داستان در قالب سریال به خورد مخاطب داده ‌می‌شود. ▪️به استناد تاریخی، پوشش زنان ایرانی در ادوار مختلف و با ادیان و گرایش‌های متفاوت، همواره عفیفانه و در بستری از ستر و پوشش بوده‌ است. 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت @HOWZAVIAN
🔆 تبیین استراتژیکی شخصیت حاج قاسم ✍️سید صابر رضایی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی در فکرت نوشت: مؤلفه آینده پژوهی در واقع به نوعی توسعه دهنده مفهوم محیط بینی است، محیط بینی بیشتر شرایط موجود در زمان حاضر را در نظر می گیرد، اما در آینده پژوهی به دنبال شناخت پیشران‌های تغییر و شناخت عدم قطعیت‌های مهم است که می‌تواند سناریوهای دقیق و مشخصی را طراحی کند و با نمایان شدن نشانه‌های تحقق هر سناریو، طرحی آماده برای مواجهه با شرایط آینده داشته باشد. در ادبیاتی فراتر مدیر استراتژیک پا را از توصیفات فراتر گذاشته و محیط خلق می کند؛ آنچه آينده نگاري راهبردي را از ديگر اقسام آينده نگاري متمايز مي سازد، توانايي آن در كمك به سازمان‌ها در تعیین چارچوب و لزوم مواردی است که باید در آنها به رقابت بپردازد، بر همين مبنا آينده نگاري راهبردي به پیش آگاهی و خلق گزینه‌های راهبردی برای آنکه در رقابت با دیگران است، تمرکز دارد. سردار رئوفی نژاد درباره تحول مدیریتی نیروی قدس در زمان حاج قاسم بیان می‌کند: «وی در نیروی قدس با فکر و اندیشه و آینده‌نگری، جبهه مقاومت را سازمان و شکل داد که قبل از آن اقدامات محدودی انجام می‌شد اما او سازماندهی و هدفمند کرد و عرصه جهادی را دنبال کرد و امروز آثار آن دیده می‌شود». ۴. اصل ۲۰-۸۰ پارتو اصل ۲۰-۸۰ پارتو، اشاره به این دارد که ۸۰ درصد خروجی و بهره‌وری محصول؛ ۲۰ درصد از فعالیت‌های ما هستند، این نتایج غالبا محصول تعداد کمی از فعالیت‌های اولویت‌دار هستند؛ این اصل در صدد بیان اهمیت فوق العاده اولویت‌ها در نتیجه است، به عبارت روشن‌تر در مجموع کارهای بیشماری که بر سر مدیر می‌ریزد یک اقلیت حیاتی و مهم وجود دارد که ۸۰ درصد آثار و نتایج محصول آنها است و اکثریتی از جزئیات و چیزهای کم‌‌اهمیت که جز اتلاف انرژی و تهدید نتایج اثری ندارد، وجود دارد. بنابراین شناسایی اولویت‌ها از مهم‌ترین خصوصیات یک مدیر راهبردی است. محمد اسدی جوزانی از دوستان و همرزمان قدیمی حاج قاسم در رابطه با ایشان می‌گوید: «سردار شهید هم به جنبه عقیدتی بسیار توجه و تأکید داشت و اولویت سردار، تربیت نیروها در ابعاد عقیدتی بود و پس از آن ابعاد نظامی‌گری نیروها، چرا که می‌دانست نیروهای نظامی امور نظامی را حتما در طی دوران و خدمت خود با مهارت خواهند آموخت». 🔗 متن کامل یادداشت @HOWZAVIAN
☘️ آشپززاده‌ای که امیرِ «کبیر» شد ✍️حسن طاهری، روزنامه نگار، دکتری مدیریت رسانه «در ميان همه رجال اخير مشرق زمين و زمامداران و بزرگان ايران كه نامشان در تاريخ جديد ثبت است، ميرزا تقی خان امير نظام بی همتاست. ديوجانس یونانی در روز روشن در پی او می گشت. به حقيقت سزاوار است كه به عنوان اشرف مخلوقات به شمار آيد. بزرگوار مردی بود. اگر ميرزا تقی خان مي‌‌ماند و انديشه‌‌های خود را به انجام می رساند، بدون ترديد در زمره كسانی شمرده می شد كه به باور برخی از سوی خدا، به رسالت تاريخی برگزيده شده‌اند!» این جملات رابرت واتسون، نويسنده مشهور انگليسی است درباره شخصیت والاامیر و صدراعظمی که بزرگ زاده و آقا زاده نبود، بلکه آشپززاده ای بود از روستای هزاوه ی فراهان. درست در يکصد و هفتاد سال پیش، ميرزا تقی خان فراهانی ملقب به امير کبير، در ۲۰ ديماه به نیشتر خیانت و حماقت خواص و تیغ استبداد و نخوت قجری، به شهادت رسید. شهادتی که رگ حیات و عزت ایران را تا سال های سال قطع کرده و کمر ایران را شکست. اما شگفت آور این است، آشپز‌زاده باشی و امير شوی؟ عجيب است؛ اما شدنی، چرا که ميرزا تقی خواست و شد. پسر مشهدی قربان هزاوه‌ای فراهانی بود؛ آشپز مخصوص ميرزا عيسی معروف به قائم مقام فراهانی. زمانه، زمانه رشد و پيشرفت سریع جهان بود. درست همزمان با به ثمر رسيدن جهش علمی فكری غرب و هم دوران با بزرگانی چون نيچه، اديسون، ولتر، روسو، ماركس، هگل، كانت و البته بيسمارك. 🔗 متن کامل در صفحه یادداشت‌خوانی @HOWZAVIAN
💠سخنی با رهبرم ✍️ دکتر زاهره سادات میرجعفری متنی که قرار بود اگر فرصت سخنرانی یافتم در محضر رهبر بخوانم اما نشد! انقلاب اسلامی ایران روح تازه‌ای را در کالبد اجتماعی سیاسی نیمی از پیکره این اجتماع دمید تا فارغ از دیدگاه‌های متحجرانه پوسیده و مبتذل غربی به جایگاه واقعی خود که به بهانه آزادی از آن محروم شده بود بازگردد. رهبرا فرمودیدالگوی سوم زن مسلمان الگوی نه شرقی نه غربی، شاه‌راهی برای‌مان باز شد و افق دیدی پرشور ترسیم. تلاش مضاعف کردیم، همسرداری و مادری و تلاش علمی در کنار هم ساده نبود اما ثابت کردیم ما می‌توانیم. وقتی کودکان‌مان که از آب و گل درآمدند در کنار جهاد همسرداری و فرزندآوری در جهت تحقق الگوی سوم زن مسلمان به جهاد علمی و عملی، کنشگری پرداختیم. هرچند با سقف‌های شیشه‌ای متعددی مواجه شدیم که تلاش ما برایش اهمیتی نداشت و ساختارهای خانوادگی اجتماعی حکومتی که اصلا آمادگی پذیرش چنین الگوی را نداشتند. 🔗متن کامل در صفحه افکار بانوان حوزوی @HOWZAVIAN
🌱چای آلبالویی مادر ✍️زینب سیدمیرزایی، استاد حوزه علمیه خواهران هر صبح که زمین صورتش رادر آبشار اذان می‌شوید، بانوی خانه سرِچشمه‌ی سپیده وضو می‌گیرد و نماز بندگی می‌گزارد. بانوی خانه چای عاشقی دم می کند، سفره مهربانی می‌گشاید، سفره‌اش بوی نان تازه‌ی مادری می‌دهد. وقتی بر ساحل لبخند خسته‌اش می‌نشینی، خستگی دنیا از یادت می‌رود این را از طعم چای آلبالویی رنگی که جلویت می‌گذارد، می‌فهمی. بانوی خانه فاصله‌ها را به هم " کوک" می‌زند و دل‌ها را به هم می‌دوزد. او فرشته پیوند زمین و آسمان است. بانوی خانه به وقت نیایش از باغ آسمان برایت گل می‌چیند و تو عطر آن را تا پان عمر در زندگی‌ات حس می‌کنی. بانوی خانه، ایمان بار می‌گذارد و باچاشنی تربیت، مزه‌دارش می‌کند. صبر می‌کند‌، وقتی‌که خوب جا افتاد‌، سفره‌ای به گستره عشق می‌گشاید. عطر دست‌پختش تا چند کشور آن‌طرف‌تر راهم فرا می‌گیرد. تا حدی که همه دنیا بر سفره بهشتی‌اش می‌نشینند. بانوی خانه زنی شهید پرور است، دست‌پختی به طعم مقاومت و آزادگی و امنیت دارد‌ درست مثل مادر شهید سردار سلیمانی‌، مادر سید روح الله عجمیان و آرمان و دیگر مادران و همسران شهدا. بانوی خانه، کلید دار مقتدر بهشت است که به اذن و رضای او می‌توانی گام در بهشت زهرای سعادت بگذاری. بانوی خانه عاشق است و عفیف، مهربان است و نجیب‌. بانوی خانه جاده‌های انتظار را برای آمدن عدالت‌گستر مهربان آماده می کند‌، او اهل دیار ولایت است و خانه زاد خانه‌ی مادر هستی، فاطمه زهرا سلام الله علیها است. @AFKAREHOWZAVI
🔰شخصیت حاج قاسم برای آمریکایی‌ها قابل پیش‌بینی نبود ✍️ ابراهیم شریفی، دانش آموخته دکتری فلسفه اخلاق و عضو تحریریه نویسندگان حوزوی در گفت‌و‌گو با مجله نخبگانی فکرت: ▪️رمز ماندگاری او این است که دریافته بود در این دنیا به چیزی نمی‌توان افتخار کرد، افتخارات دنیا ماندگاری ندارد از قوت جسمانی گرفته تا مال و فرزند، قدرت و موقیعت اجتماعی. ▪️ما شخصیت‌های ملی‌گرا در دنیا زیاد داریم از نلسون ماندلا تا چگوآرا، در غرب و شرق عالم؛ ولی کاریزما و شخصیتی که سردار سلیمانی دارد همه جوانب انسانی را پوشش می‌دهد. ▪️مکتبی که منحصر در بعد معنوی باشد و یا صرفا به امور فردی و مادی تمرکز کند ادعای جامعیت نخواهد داشت و قدرت تعمیم پیدا نمی‌کند. 🔗 متن کامل گفت و گو @HOWZAVIAN
📌با ضوابط شما من هيچ نمی‌دانم و بهتر است كه ندانم!مرتضی رجائی، مدیر مجموعه نویسندگان تربیتی کمتر از یک ماه پس از تسخیر لانۀ جاسوسی در تهران و در تاریخ ۹ آذر ۱۳۵۸، خبرنگار هفته‌نامۀ تایم برای مصاحبه با به قم رفت. در یکی از سؤال‌هایش از امام، چنین پرسید: «شما زندگى خيلى منزوى ای داشتید. شما اقتصاد جديد و حقوق روابط بين المللى را مطالعه نكرده‏ايد. تحصيل شما مربوط به علوم الهى است. شما در سياست و گرفتن و دادن یک زندگى اجتماعى درگير نبوده‏ايد. آيا اين در ذهن شما اين یک را به وجود نمى‏آورد كه ممكن است عواملى در اين معادله باشد كه شما نمى‏توانيد درک كنيد؟!» روشن است که این خبرنگار، می‌خواسته به امام القا کند که در عرف روابط بین الملل، گروگان گرفتن دیپلمات های آمریکایی یک خطای آشکار بوده و بهتر است امام خمینی هرچه زودتر دستور تحویل آن ها را به مقامات آمریکایی صادر کند. اما پاسخ امام به این پرسش را بخوانید: «ما و معيارهاى اجتماعى و سياسى‏اى كه تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجيده مى‏شده است را شكسته‏ايم. ما خود چارچوب جديدى ساخته‏ايم كه در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاك حمله گرفته‏ايم. از هر عادلى دفاع مى‏كنيم و بر هر ظالمى مى‏تازيم، حال شما اسمش را هرچه مى‏خواهيد بگذاريد. ما اين سنگ را بنا خواهيم گذاشت. اميد است كسانى پيدا شوند كه ساختمان بزرگ و و ساير سازمان ها و شوراها را بر اين پايه بنا كنند، نه برپايه نفوذ و قدرتمندان كه هر موقعى كه خواستند هر كسى را محكوم كنند، بلافاصله محكوم نمايند. آرى با ضوابط شما من هيچ نمى‏دانم و بهتر است كه ندانم». آری، افتخار این نظام مقدس این بود که از معادله های جهانی نظام استکباری بین المللی هیچ نمی‌داند و به هیچ یک از قواعد و فرمول های ظالمانۀ مستکبران عالم پای بند نیست؛ حتی اگر نام یا بر آن نهاده باشند. امام راحل عظیم الشأن ما، زیر میز بازی کثیف استعمارگران عالم زد و بازی آن ها را به هم ریخت و میدان جدیدی برای نقش آفرینی در این عالم طراحی و معرفی کرد و شجاعانه اعلام کرد که «اميد است كسانى پيدا شوند كه ساختمان بزرگ سازمان ملل و شوراى امنيت و ساير سازمان ها و شوراها را بر اين پايه بنا كنند، نه برپايه نفوذ سرمايه داران و قدرتمندان». اکنون برخی از مسئولان و وامداران مجاهدت های امام انقلاب و خون شهدا را چه شده است که نان سفرۀ انقلاب اسلامی را می خورند، ولی می ترسند از اینکه دروغ های بزک شده با نام علم را که واردات اصلی از جهان غرب است، کنار بگذارند. از نفوذ این مدل ها در شیوۀ ادارۀ اقتصاد و معیشت مردم گرفته، تا الگوی معماری و شهرسازی، رد پای این خودباختگی پیدا است و نتیجۀ آن، تحمیل قوطی کبریت های عمودی به مردم نجیب و شریف ایران است تا مثلاً در آن زندگی کنند و برای تأمین مورد نیاز برای آیندۀ فرزندآوری و فرزندپروری کنند. @HOWZAVIAN
🔸 میدان دفاع؛ ✔️ پانوشتی بر سخنان اخیر امام‌ خامنه‌ای ✍️ عباس بابائی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی یکی از اصول مسلم سیره‌ی سیاسی اجتماعی حضرات معصومین (علیهم‌السلام)، اصل «اولویت‌سنجی» است. در این قاعده اگر اصل مهم‌تر به بهانه‌ی دفاع از اصل پائین‌تر رهاشود، رهاکنندگان از اندیشه و عقلانیت لازم بی‌بهره‌اند؛ کما اینکه اگر اصل پائین‌دست به بهانه‌ی فلان فرعِ پر زرق و برق واگذاشته‌شود، رهاکنندگان از تدبیر حداقلی نیز تهی هستند! با این مقدمه‌ی کوتاه، برای دفاع از پدیده‌ی مبارکی به‌نام «انقلاب» و «حرم جمهوری اسلامی» باید از اصل «اولویت» استفاده کرد و «میدان دفاع» را درست ترسیم نمود؛ چرا که اگر در زمین طراحی‌شده توسط دشمن، بخواهیم از «انقلاب» دفاع کنیم، در هر صورت بازنده‌ایم. یکی از کلمات ناب امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) که در دفاع از انقلاب می‌توان از آن بهره‌برد، روایت زیر است: «إذا حَضَرَت بَلِيَّةٌ فاجعَلُوا أموالَكُم دونَ أنفسِكُم ، و إذا نَزَلَت نازلةٌ فاجعَلُوا أنفسَكُم دونَ دِينِكُم ، و اعلَمُوا أنَّ الهالِكَ مَن هَلَكَ دِينُهُ ، و الحَريبَ مَن حُرِبَ دِينُهُ.» «چون بلايى [براى جانتان ]فرا رسد مال‌هاى خود را سپر جان‌هايتان كنيد و چون حادثه‌اى [براى دين‌تان ]پيش آيد جان‌هايتان را فداى دين‌تان كنيد و بدانيد كه هلاكْ‌گشته، كسى است كه دينش هلاك شده باشد و غارت‌شده، كسى است كه دينش به غارت رفته باشد.» مطابق این روایت، انسان‌ها دارای سه ساحت «مال و جان و دین» هستند که هرکدام از این ساحت‌ها، مصادیق فراوانی دارد. به عنوان مثال ساحت مال شامل تمام امکانات رفاهیِ زندگی همچون خوراک و پوشاک و مسکن و اشتغال و... می‌شود؛ هم‌چنان‌که ساحت جان می‌تواند شامل حیثیت و اعتبار و هویت و آبروی فردی و اجتماعی و ملی بشود. در این روایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) جایگاه جان را فراتر از جایگاه مال معرفی می‌کنند و پدیده‌ی دین در مکتب حضرت‌شان مهم‌تر از هردوی آنها قلمداد شده‌است. حال یک سوال مهم: اگر بخواهیم از اسلام یا مکتب تشیع یا امام‌زمان(علیه‌السلام) یا انقلاب و جمهوری اسلامی دفاع کنیم چه باید کرد؟ 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
❗️زنگار فرهنگی را زدودنم آرزوست ✍🏻 فاطمه شکیب رخ، دانشجوی دکتری تاریخ تشیع دنیای نوشتن چقدر شبیه دنیای کنونی است، تصورهایی که ما از باورهای خود داریم و در برابر آن دیگران را متهم به کم فهمی می‌کنیم؛ براساس همان باورهای خودمحورانه، انگشت اتهام را به سوی دیگران می‌بریم، قضاوت می‌کنیم، نتیجه می‌گیریم و نتایج تصورات‌مان را به افراد انتقال می‌دهیم. عادت‌مان شده که همه باید شبیه ما فکر و اقدام کنند و اگر کسی متفاوت از پندار ما بیاندیشد از دایره‌ی رفتار صحیح خارج می شود! جالب آن‌که تمام این تصورات و رفتارها برآمده از فرهنگی است که در گذر زمان مورد انواع تجاوزهای فرهنگی قرار گرفته است و اکنون در بسیاری ازعرصه ها حتی در ساحت علم نیز خودنمایی می‌کند. حال آنکه فرهنگ در جوامع نقشی همچون مادر را به عهده دارد پس اگر مادر دارای فضائل اخلاقی و روحی نباشد، فرزندان در محیطی ناشایست رشد می کنند و در صورت تعدد آنان نیز دردی از جامعه بر طرف نمی‌شود و بلکه مشکلی بر اجتماع افزوده می‌گردد. یکی از تششعات فرهنگ والا، پذیرش منطقی گونه‌های رفتاری و عملی مختلف در جوامع انسانی است که از مهم‌ترین عوامل ایجاد سازگاری و زندگی توام با امنیت در کشورهاست، همین منش و عادت فرهنگی در سرزمین‌هایی مانند اندونزی با وجود اقوام، مذاهب و نژادهای گوناگون سبب ایجاد آرامش نسبی و به عبارتی کمتر دردساز برای دولت ها و مردم شده است. 🔗متن کامل @HOWZAVIAN
رسیده ام به حرم با هوایِ چَشمانت منم کبوتر حاجت روایِ چشمانت رسیده‌ام که دلم‌ را شبیه آئینه هزار تکه کنم‌ زیر پای چشمانت منی که چشم به جز تو نداشتم به کسی چگونه شعر نگویم برای چشمانت؟ تویی که داده به لطف نگاه خود تسکین همیشه درد مرا با دوای چشمانت طواف می‌کند این بارگاه قدسی را دلم حرم به حرم لابه‌لای چشمانت چه آسمان قشنگی‌ چه برف و سرمایی مرا ببر به حرم پا به پای چشمانت برای خلقِ چُنین صحنه های دلچسبی چقدر حوصله کرده خدای چشمانت حرم دوباره مرا نزد خویش می خواند دوباره گم‌ شده‌ام‌ لابه‌لای چشمانت... سلام‌الله‌علیها 💠 💠 @shaeranehowzavi
🍃شاعران فرهیخته 🍃اهالی ادب و ادبیات به خانه‌ی خودتان خوش آمدید. 📒اینجا قرار است از دو چیز سخن به میان آید: ✔️از بیت‌های شاعران ✔️ از صاحبان بیت‌ها اینجا خانه‌ی گفتن از شعر و شاعر است و رسانه، محمل معرفی، تبیین و ترویج آن کلمات ناب... 🍃اصحاب ادبیات و دوستان ادیب‌تان را به محفل شاعران حوزوی فرا بخوانید😊👇 https://eitaa.com/joinchat/3921805394C8402216852 💠 💠 @shaeranehowzavi