eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.3هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
605 ویدیو
204 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻آیا نظام‌آموزشی فعلی قاتل روح و خلاقیت است ✍️ محمدرضا آقازاده همه‌ی ‌نظام‌های آموزشی، روح انسان رو در پیچ و تاپ قواعدشان زخمی می‌کنند و در نهایت او را خواهند کشت، سیستم هایی که مبتنی اند بر شنیدن جواب هایی برای سوال‌های نپرسیده شده. سیستم هایی که به جای حکمت، دانش، به جای تعالی، توسعه و به جای knowledge فقط science را آموزش میدهند. خروجی این نوع سیستم ها، افرادی تک بعدی و کاریکاتوری شکل هستند. بخشی از وجودشان باد کرده و دیگر بخش ها ضعیف مانده است. شخصی که دکترای فیزیک دارد ولی از افسرده رنج میبرد،شخصی که متخصص کامپیوتر است ولی در روابط اجتماعی فاجعه آفرین است.طلبه ای در سطوح عالی ولی بی فایده برای اجتماع. برای رفع این مشکل باید نظام های آموزشی محوریت خود را زندگی انسان و متعالی کردن آن قرار دهند. هر چه غیر از این باشد خیانت به نیروی انسانی است که وارد آن سیستم میشوند. در دانشگاه، مشاهده کردیم که مثلا برای یک دانشجوی رشته ی کامپیوتر، واحد هایی با عنوان های معارف، تربیت بدنی، کارگاه های فنی و حرفه ای، ادبیات فارسی، فیزیک و غیره قرار داده که باید این دروس را نیز در کنار دیگر دروس تخصصی خودش بگذراند. میبینیم که تلاش شده سیستم جوانب و ابعاد دیگر آدمی را نیز پوشش دهد. ولی این بلند نظری را در سیستم آموزشی حوزه مشاهده نمیکنیم. محوریت سیستم آموزشی حوزه ،ستونی است بلند به نام علم. در دانشگاه می‌توان حول محور دانشگاه، یک زندگی دانشجویی انجام داد ولی در حوزه نمیتوان حول محور حوزه زندگی طلبگی تشکیل داد. زیرا حوزه فقط و فقط مرجعی است برای تامین نیاز علمی شما. این عدم جوانب نگری توسط نظام آموزشی و تمرکز بر روی علم، باعث میشود هرچه غیر از علم باشد، کم ارزش جلوه کند و لذا شاهد این هستیم که به مسائلی مثل، خانواده، معیشت، جایگاه اجتماعی و غیره بی توجهی شود. بسیاری از طلاب در این مسایل مشکلاتی دارند؛ ولی چون در این نظام ارزشی، دارای رتبه های پایینی است، کسی در مورد آن حرفی نمی‌زند در حالی که همگی از آن رنج می‌برند. سیستم های آموزشی، ارزشی برای خلاقیت، شجاعت، اراده، تفکر، پرسشگری، سلامتی روحی و جسمی و در نهایت تعالی انسان قائل نیستند. @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی شنبه 26 فروردین ۱۴۰2 @HOWZAVIAN
. ✔️ «شبهه کاهش دینداری در ایران» و نقدی بر عباس عبدی ✍️ حجت الاسلام مهدی عامری، مدرس و پژوهشگر حوزوی ▪️آقای عباس عبدي در دو یادداشت ادعا کرده است در چند دهه اخیر روند فرود دینداری در ایران شکل گرفته است و در سال‌های اخیر این اتفاق با شیب تندتری در حال وقوع است. (روزنامه اعتماد، شماره ۵۴۵۸ و ۵۴۵۹-صفحه ۱) ▪️مشخص نیست جوامع مشابه ایران با چه معیاری وضع دینی بهتری دارند؟ از سویی جوامع مشابه ایران ابهام دارد و مشخص نیست کدام جامعه مد نظر ایشان است با این حال برای نمونه مالزی، عراق یا ترکیه یا عربستان یا پاکستان در باب خمس و روزه و حضور در مساجد و حجاب چه وضعی دارند؟ از لحاظ اخلاقی و اعتقادی چطور؟ خوب بود آقای عبدی که توانسته هم امار ایران را بدست اورد هم امار جوامع مشابه را برای حرف خودش استنادی پیدا می کرد تا باز بیان ایشان حدس و گمان تلقی نشود! ▪️ادامه یادداشت آقای عبدی نیز بیان اتهامی خلاف واقع است که فهرستی غیرمنصفانه از وضع موجود ارائه می‌دهد؛ برای نمونه در حالیکه در حوزه با استعانت حکومت و شخص رهبری، روز به روز فلسفه و علوم عقلی رو به پیشرفت است ایشان نوشته است: «فلسفه و كلام اسلامي به روضه تبديل شدند». 🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی @HOWZAVIAN
🔹 علم هیأت عشق؛ در سوگ روشنفکر تراز انقلاب آقای دکتر عماد افروغدکتر محسن الویری خبر کوچ همیشگی دکتر عماد افروغ در فجر سومین شب قدر (بامداد جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲) گرچه برای آنان که از بیماری جانکاه ایشان آگاه بودند، غیرمنتظره نبود، برای همه آن‌ها که از دانش و دردمندی و بیداری او آگاه بودند، به سختی قابل پذیرش بود. شناخت مستقیم بنده از این روشنفکر ِتراز انقلاب و دانشمند فکور و اندیشمند خدوم به سال‌های عضویت مشترک در جلسات هفتگی کمیسیون تلفیق و سیاست‌بلند مدت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام (بازه زمانی تقریبی سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۵) با ریاست مرحوم دکتر کاظم نجفی علمی برمی‌گردد. همکاری به عنوان مشاور در یک رساله دکتری به راهنمایی ایشان، شرکت در یک هم‌اندیشی با عنوان "بازخوانی و نقد و بررسی کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران؛ اسلام و ایران: تعامل یا تقابل؟" در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ در خانه اندیشمندان علوم انسانی و ارائه سخنرانی در مراسم رونمایی از دو کتاب ایشان در ۵ خرداد همان سال در فرهنگسرای شفق به همراه موارد متعدد دیگری از دیدارها و گفت‌وگوهای تلفنی و حضوری در گردهمایی‌ها و جلسات رسمی و غیررسمی عرصه‌های دیگری بود که زمینه‌ساز شناخت و علاقه‌مندی بیشتر بنده به این شخصیت شاخص عرصه علم و فرهنگ و سیاست شده بود.  ویژگی‌های شخصیتی احترام‌برانگیز آقای دکتر افروغ را می‌توان بیش از هر چیز در سلامت نفس، صداقت، صراحت لهجه، آزادگی و عدم وابستگی روحی او به نهادهای قدرت جستجو کرد. این ویژگی‌ها همراه با سلوک اجتماعی ویژه او از وی چهره‌ای ساخته بود که به درستی می‌توان آن را روشنفکر تراز انقلاب نامید. آقای دکتر افروغ در عرصه اجتماع بیش از هر ویژگی دیگر دارای یک ذهن نظریه‌مند (تئوریک) بود که توان درک و تحلیل خلاقانه مسائل جامعه را در او به شدت بالا برده بود، تا آن جا که هر اظهار نظر او در باره مسائل روز، درهم‌تنیده با یک یا چند نظریه جامعه‌شناختی یا معرفت‌شناختی یا سیاسی بود. باور او به ضرورت تدوین نظریه انقلاب اسلامی و ابعاد و ارکان مختلف آن در همین چارچوب قابل فهم است. او دو سه دهه پیش به شدت بر این باور بود که ما هنوز هیچ تبیین نظری مدون از انقلاب و نیز کارکردها و نهادهای انقلاب اسلامی نداریم و برای شناساندن انقلاب و اصولا برای گفت‌وگو در باره انقلاب، هیچ گریزی از تدوین نظریه انقلاب نیست. پاسخ به این پرسش که آیا اکنون این نیاز برآورده شده است یا نه، بر عهده صاحب‌نظران است.  ویژگی دیگر او در این عرصه، باور به نقد و پرچمداری نقد درون‌گفتمانی جبهه انقلاب در سطوح مختلف بود. در حد اطلاع بنده، قدرت نقادی همراه با سوز و دردمندی و شور او همزمان با شدت علاقه به انقلاب اسلامی و امام خمینی مانند نداشت.  عدالت‌پژوهی و عدالت‌خواهی ویژگی دیگر او در عرصه اجتماعی بود. آثار علمی ایشان در باره عدالت بخشی قابل توجه از مجموعه آثارشان را تشکیل می‌دهد. برنتافتن ساختارها و رویه‌های ناعادلانه و خروش علیه آن‌ها و خروج از آن‌ها ویژگی دیگری برخاسته از روحیه عدالت‌خواهی ایشان بود که از او یک انقلابی واقعی درون انقلاب با حفظ چارچوب‌ها و ارزش‌های انقلاب ساخته بود. حُسن توجه و امیدواری او به نسلی از طلاب جوان در قم بیش از هر چیز ریشه در انصاف او در تحلیل وضعیت کشور داشت.  وجه مشترک ویژگی‌های شخصیتی و اجتماعی آقای دکتر افروغ را می‌توان در شدت علاقه و باورمندی و احساس مسؤولیت نسبت به آموزه‌های و شخصیت‌های دینی دانست. قطعه فیلمی که از نوحه‌خوانی ایشان در روستای لفور در دست است بسیار گویاست و نگاه ایشان به مرگ و استقبال آگاهانه همراه با آرامش درون او در تجربه ماه‌ها و روزهای نزدیک به مرگ که نشان گشودگی روح و قلب او به سوی حقیقت مطلق بود، شاهدی دیگر بر این مدعاست.  آقای دکتر افروغ از آغاز  ابتلا به این بیماری، رفته رفته دفتر همه عِلم‌ها را بست و به علم هیأت عشق پرداخت. یک فایل صوتی کوتاه به تاریخ ۱۷ دی ۱۴۰۰ پس از اولین جراحی و یک یادداشت کوتاه به تاریخ ۲۶ اردی‌بهشت ۱۴۰۱ پس از هشت مرحله شیمی‌درمانی به روشنی این کوچ از دفاتر علم به دفتر عشق را روایت می‌کند. کسی که اسیر چشم شوخ معشوق شده باشد و تیر رها شده از کمان در کمین او به جانش نشسته باشد، پیش از آن که جان بسپارد، کُشته چشم سیاه معشوق می‌شود و نزد چنین عشق‌پیشه‌ای آن چه دیگران در فلک هشتم یا همان فلک ثوابت که بالاترین فلک است جست‌وجو می‌کنند، در طبقه هفتم زمین هم دست‌یافتنی است. گوارای مرحوم دکتر افروغ باد این گونه زیستن و این گونه با معرفت پر کشیدن. به تعبیر همشهری آقای دکتر افروغ، جناب حافظ شیرازی:  ... از چشمِ شوخِ تو جان کی توان برد؟ که دایم با کمان اندر کمین است بر آن چشمِ سیه صد آفرین باد که در عاشق کُشی سِحرآفرین است عجب عِلمی است عِلم هیأت عشق که چرخِ هشتمش، هفتم زمین است ... @HOWZAVIAN
تشکر از بابت برخورد با 👇👇👇👇 https://farsnews.ir/my/c/191113 لطفاً این حرکت هم نیاز به مطالبه داشت، هم نیاز به دارد.