eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
529 ویدیو
184 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
📍هم اکنون نشست آن لاین (وبینار) 📍نقدی بر سخنان دکتر سروش در باب روایات و روحانیت، 📍 دکتر علی موحدیان عطار ⭐ همراه با پرسش و پاسخ دبیر علمی: دکتر مرتضی کریمی ناظر علمی: حجت الاسلام سید مصطفی دریاباری سه شنبه و چهار شنبه 23 و 24 اردیبهشت ساعت 15 الی 16 لینک ورود به نشست آن لاین 👇👇 https://meeting.icpcr.com/b/mor-9xr-k9v ✔ رایگان ✔ بدون نیاز به ثبت نام ✔ اعطای گواهی نامه دوزبانه @howzavian
11.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 بررسی کارنامه قرآن‌پژوهی حضرت آیت‌الله عبدالله پخش شده در برنامه تلویزیونی سوره ✅ برنامه هر شب ساعت ۲۲:۴۵ از سیما 👇 @sooreh_tv @howzavian
🔹 به بهانه چهلم فراق حاج میرزا ✍بهزادزارع 💐 پس از انتشار کتاب حاج میرزا رهبر معظم انقلاب فرمودند : « واقعا اگر ممکن بود برای دیدن این مرد به همدان می‌رفتم ». به‌راستی رهبری که مشغله اداره جهان اسلام را دارد و بمراتب صدها برابر شاهد حوادث تلخ و شیرین انقلاب بوده و خاطرات فراوانی در سینه دارد چرا ما را این چنین به حاج میرزا توجه می دهد ؟/ 🌹 اینکه حاج حسین همدانی فرمانده حاج میرزا بوده و علی القاعده شاهد همه خاطرات او بوده چطور و چرا در اوج مشغله دفاع از حرم آنرا دو بار می خواند و به دیگران هم تاکید می کند ...؟/ راه نجات کشور و نظام دراین است که رفتار و سیره حاج میرزاها باید بر همه بخشهای کشور حاکم شود تا مردم در همه جا طعم خوش انقلابی گری را حس کنند. http://fna.ir/ex5xwi @howzavian
🔸 قدر را قدر بدانیم امشب از هر سو فرصتی برای دیدار است فرصتی برای آمرزش فرصتی برای دلگویه های تنهایی و ثانیه هایی برای دستان نیاز تا رسیدن به رازهای استجابت بیداریم @howzavian
🔴 دومینوی نفوذ فرهنگی در عالم خواب و بیداری ✍علیرضا محمدلو 🔸واقعا رسالت یک رسانه چیست؟ خط قرمزش کجاست و نظام حساسیت های رسانه ای شامل چه عناصر و متغیرهایی است؟ رصد و دیده بانی فرهنگ جامعه اگر مسئولیت درجه یک رسانه نباشد پس چه دردی را دوا خواهد کرد و آیا لای جرز دیوار نمی خورد؟ 🔸با اعتماد به سکوت کدامین رسانه ها و همکاری و توجیه کدامین مقام و مسئول سیاسی و فرهنگی و... می توان در عالم خواب و بیداری و خیلی رک و راست، اساس هویت و متغیراصلی یکپارچگی دینی و اجتماعی یک جامعه را هدف قرار داد؟ آیا بحران را بستر خلوتی برای نفوذ فرهنگی یافته اند یا قصد تمرکززدایی از خبر و اتفاق دیگری را دارند...الله اعلم! 🔸خانمی دولتی که در حد یک شهرستان هم نتوانسته بود ابتکار و تخصص و شایستگی اش را به اثبات برساند، حال در جایگاه یک مقام مسئول و مشاور دولتی بقول خودش در عالم خواب و بیداری پستی را فوروارد و در کانال خود بارگزاری می کند که برای تبریک روزجهانی خانواده، اساس خانواده را زیر سوال می برد‌. 🔸این ترفند رسانه ای که ذائقه و حساسیت نظام فکری رسانه ای و فرهنگی جامعه را محک می زند تا به عادی سازی همجنس_بازی یا گرایی منجر شود نامش چیست؟ آیا از مارپیچ_سکوتی که حاکم و طراح بلامنازع آن دولت و وزارت ارتباطات است و بازی بدون توپ وزارت فرهنگ و ارشاد می توان سراغی از شخص یا شاخص دیگری گرفت؟ 🔸واقعا سبک زندگی اسلامی چندمین مهره از دومینوی نفوذ فرهنگی تفکر لیبرال حاکم بر فرهنگ و رسانه ماست که بایستی فتح شود؟ آیا به آخر خط رسیده ایم یا هنر و رسانه لیبرال زیر سایه دولت سکولار، خیلی رو بازی می کند؟ 🔸خانم مولاوردی حواستان به نسل جوان و نوجوان امروز جامعه قطعا نیست ولی کودکان این جامعه را مدتی است که پروتکل های_۲۰۳۰ جهانی شما و دولت فخیمه تان در برخی نقاط کشور و با چراغ نیمه روشن و خاموش در نوردیده است.. آری باور می کنیم از شما که از فرط خستگی و در عالم خواب و بیداری، فقط قصد تبریک روزجهانی خانواده را داشتید ولاغیر... @andisheengelabi @howzavian
🔶 درآمدهای امام علی(ع) ✍ نیما ارزانی انسان به عنوان یک موجود زنده اجتماعی برای تشکیل زندگی و داشتن نقشی در جامعه باید درآمد و سرمایه ای داشته باشد تا بتواند جهت پیشبرد کاری های خویش به نحوی که مطلوب آن است اقدام کند، چه این ها تامین مخارج زندگی خانواده خود باشد و چه تشکیل حکومت و‌... همگی در گرو سرمایه یا به زبان ساده تر پول است.همان گونه که پیامبر عزیز اسلام بارها تاکید کرد که اگر سرمایه مالی خدیجه(س) نبود اسلام در همان مکه دفن می شد ؛خود نشان از جایگاه پول و درآمد در زندگی اجتماعی و سیاسی انسانها دارد. دفعات زیادی از من سوال شده است که امیرالمومنین علی(ع) که همیشه در حال عبادت و یا نوشتن و گردآوری قرآن بود چگونه زندگی خویش را می چرخاند، و درآمد ایشان از کجا بود؟.جالب اینجاست که خیلی ها فکر می کردند که امام اول شیعیان همیشه در حال نماز و عبادت بوده است و خرج زندگی وی از بیت المال تامین می گردید!.اما با کمی مطالعه و بررسی در می یابیم که داماد و پسر عموی پیامبر چه در زمان حیات پیامبر و چه بعد از رحلت ایشان مانند بقیه مسلمان با وی برخورد می گردید. علی ابن ابیطالب در زمان کودکی که در خانه ابوطالب و پیامبر تحت تعلیم آن مرد بزرگ الهی بود ؛ بعدها در دوره جوانی با کارکردن در زمین های کشاورزی و نخلستان های اطراف مکه که از کارهای طبیعی و مرسوم آن زمان بود به کسب روزی حلال همت داشت چرا که در آن برهه از تاریخ پیامبر و خانواده او آنچنانی زمین و درآمد نداشتند و علی (ع) با کار کردن بر زمین های دیگران برای خود درآمد داشت؛ بعدها که پیامبر با ام المومنین خدیجه سلام الله علیها ازدواج کردند و اسلام در مکه گسترش و زمین های مفتوح العنوه که به زمین های فتح شده توسط سپاه اسلام اطلاق می شد، بخشی از آن زمین ها مثل بقیه مسلمانان در اختیار علی (ع) قرار گرفت و ایشان مقداری از نظر مالی به استقلال رسیدند. بعد از هجرت پیامبر به یثرب علی(ع) نیز به آنجا رفته و با کشاورزی و حفر چاه که هم اکنون به آبیار علی در مدینه معروف است درآمد های مناسبی داشت.ایشان ابتدا در مدینه با آباد کردن زمین های خشک با حفر چاه و کشت درختان خصوصا نخل درآمدهای زیادی را در مدینه توانست کسب کند. با خرید زمین از همان درآمدها به دارایی های خویش افزود.وی حتی با داشتن چشمه های آبی که توسط چاه در مناطق مختلف حفر کرده بود یا ساختن خانه و... نیز اقدام می کرد که اینها هم بخشی از درآمد های وی بود. هرچند امام بزرگوار بسیاری از دارایی های خویش را وقف کرده بود البته بعضی ها به فرزندان، اقوام و بعضی ها وقف عام می نمود؛ مانند خانه ای در محله بنی زریق مدینه که ایشان ساخت و وقف خاله هایش کرد که در آنجا ساکن باشند و بعد از فوتشان در اختیار نیازمندان قرار گیرد.یا ذات کمات مجموعه چهار چشمه جاه آبی است که در منطقه حرّه الرجلاء توسط ایشان حفر و به وقف عمومی گذاشته شد. در کتب تاریخی مختلف مجموعه اموال وقف عام ایشان تا بیست مجموعه وقفی می رسد که فقط تعداد چاه های حفر شده و وقف شده ایشان توسط اسناد به سی مورد می رسد. لذا باید گفت که ایشان کمتر وقت عبادت داشته و بیشتر صرف کار بوده، اما نباید از این نکته غافل بود که ایشان چه در حال کشاورزی و یا حفر چاه و آبادانی منطقه ای هرگز از ذکر خدا غافل نبود همانگونه که خودشان هم بارها گفته است، و عبادت خدا با کار کردن منافاتی ندارد اما این مطلب متاسفانه جوری خلط شده است که بعضی ها فکرمی کنند ایشان صبح تا شب در حال عبادت در مسجد بوده و کاری نمی کرده است که با بیان این اسناد سعی در روشن شدن آن داشتیم و باید بدانید که ایشان تا آخرین روزهای زندگی خویش سعی نکردند که از حال فقرا و نیازمندان بی خبر باشند لذا وقف و واگذاری اموال خود گویای عدم وابستگی ایشان به دنیا و درآمدهای آن بوده است. البته در باب در آمد ها و سرمایه های ایشان در کتب اهل سنت به گفته طلحه و زبیر زیاد پرداخته شده است که نگارنده به دلیل اینکه تشبه به اغراق در آن شاید دیدم از ذکر آن خودداری و تحقیق آن را برعهده مخاطب می گزارم. در پایان با این خبر از ابن شهر آشوب ساروی در جلد اول کتاب مناقب آل ابیطالب یادداشت را تمام می کنم که تاکید کرده است: "دوران ۲۵ ساله خلفای سه‌گانه، امام علی(ع) به انجام خدمات علمی و اجتماعی بسیاری موفق شد. از جمله: جمع‌آوری قرآن (مصحف امام علی (ع)، مشاوره به خلفا در امور گوناگون، انفاق به فقیران، آزاد کردن بردگان چندان که حدود هزار برده را خرید و آزاد کرد، کشاورزی و درختکاری، حفر قنات، ساختن مساجد از جمله مسجد فتح در مدینه، مسجدی در کنار قبر حمزه، مسجدی در میقات، مسجدی در کوفه و مسجدی در بصره، وقف اماکن و املاک که درآمد سالانه آن را تا ۴۰۰۰۰ دینار شمرده‌اند". @howzavian
👈مؤاخذه ای مبارک سلام . در پاسخ کسی نوشتم که می نالید از فساد و بی حجابی دختران و زنان و اینکه تا‌کی سکوت کنیم؟ و لابد می خواست هیجانی بسازد برای بلندتر کردن روسری ها که البته لازم اما تاثیرش بی بقاست 👇 سکوت چرا؟ کار عملی می خواهد. اول به طور جدی نهادهای دینی و رسمی کشور را به مواخذه ای پیوسته باید کشاند که بخش مهمی از این رفتار اجتماعی ثمره بی کاری و وادادگی شماست در این ۴۰ سال که به جای ارائه راه حل برای مسائل انقلاب و اجتماع، سرگرم پیدا کردن مرجع ضمیر در مکاسب و رسائل و کفایه، سر ما و خودتان را در برف بردید! دنیا در تاخت بود و شما در حال باخت! قدر باید دانست نفسهای این طلاب جوان جهادی را و فضلای زمان شناس را. قدم دوم توسعه همین سلوک جمعیت بالنده اخیر در برهوت بی خیالی حوزه هاست. حوزه ای که سهم او در تمدن سازی اسلامی بلاتردید اول است، هر چند خودش آخر است! رفتار آن دختر نه از سر فاحشه گری که از سر باورپذیری آرمان غرب تهی است. باید اول طلبه ها عمق راهبردی تفکر دشمن را بشناسند و بدانند مدرنیته چیست، تا در گام دوم و در برنامه ای ده ساله، کام نسل نو را به زمزم و تربت معرفت شفا بدهند. این البته فقط نمایی کلی از سهم حوزه است، برای علاج درد بی نشان خدا دوری. سهم دیگر مسئولان نامسئول هم محفوظ! https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 انتشار دیدگاه نویسندگان حوزوی به منزله تأیید کامل نظرات از سوی مدیران این کانال نیست، هدف اصلی ما شنیدن، تبادل نظر و شاید آشکار شدن حرکتی از سوی متولیان فرهنگی و دینی کشور است.
💠 جبهه منطق و محبت ✍جبهه انقلاب «جبهه منطق و محبت» است، اگر خالصانه اقدام شود، جاذبه اش عالم گیر می شود. @howzavian
🔰مطالبه از رهبری؟! ✍مهدی عامری 🔸«این پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را زمین و نگذارید؛ همه‌ی این بحثها و صحبتی که در این مدّت یک ساعت و نیم شما دوستان در اینجا [بیان] کردید، مطالبه‌گری بود دیگر؛ مخاطب مطالبه‌گری هم گاهی خود این حقیر بودم، گاهی دستگاه دفتر ما بود، گاهی مجموعه‌های دیگر بودند؛ این بسیار چیز باارزشی است؛ این مطالبه‌گری را از دست ندهید، این آرمان‌خواهی را از دست [ندهید]». 🔹اینها بخشی از فرمایشات رهبری در دیدار رمضانی شان با دانشجویان است که ایشان با و علنی جوانان نخبه از به زمین گذراندن پرچم مطالبه گری بر حذر می دارند. نکته جالب این سخنان این است که ایشان در مواجهه با مطالبه گری، خود و دفترشان را نیز استثنا نمی کند و حتی آن را امری ارزشمند می دانند. 🔸مع الاسف مشکل آنجاست که به زودی عده ای با نام دفاع از ولایت همین نهی صریح و عدم استثنا را مورد تغافل و تجاهل قرار می دهند و هر پرسش و نقد به این مجموعه ها را قیام و خروج عليه رهبری می نامند.. 🔹مطالبه‌ از رهبری را کفر، انتقاد از دفتر رهبری را شرک جلی می دانند و چنان این دایره را گسترش می دهند که مثلا اگر به مداحی که در بیت رهبری مداحی کرده هم نقدی شود آن را حمله به کیان اسلام تلقی می کنند! 🔸از امروز خیلی ها دغدغه حجاب رهبر را برجسته خواهند کرد اما این قسمت را ندید خواهند گرفت. البته تاسفبارتر از رسانه ها و اشخاص، نهادهایی هستند که به این امر و نهی ها بی توجه هستند و مطالبه گری و اعتراض را با برخورد امنیتی و حذف و اخراج و دادگاه پاسخ می دهند. 🔹انشالله این فرمایش رهبری در قلب و مغز عده ای جا بیفتد که مطالبه گری حتی از رهبری با ارزش است و اگر بچه های دلسوز انقلاب این پرچم را زمین بگذارند، نا اهلان آن را علم خواهند کرد! @sadid59 @howzavian
هدایت شده از سردبیری
🗒گفتگوی روشنایی روز با شب ✍️محمد ادریسی شب‌نامه نویس نیستیم اما معاش مردم مساوی نیست و قصورات بسیار و آرزوها منزوی‌شده است و خوابیدن برای بسیاری از ما حکم تغافل و فرار از بیداری و مسئولیت‌ها و مشکلات آن و تاوان انتخاب‌ها را دارد. دنیا دارالنوم و خوابگاه نیست و آن‌ها که زیاد می‌خورند و زیاد می‌نوشند ، زیاد هم می‌خوابند و زیاد نیز می‌بازند! روشنایی روز باافتخار سربلند کرد و به شب گفت که در من عمل است و نشاط و ساختن و رشد است و در حقیقت زندگی من هستم و در ساعاتی که روز هست و روشنایی ،فتح و نصر و پیروزی تحقق می‌یابد و خدا به من قسم‌خورده است در یک آیه از قرآن که :«و النهار اذا تجلی»و قسم به روز که خود را نمایان می کند.روشنایی روز از فرصت سکوت شب سو استفاده کرد و هرچه دلش خواست به شب گفت که تو زمان تنبلی و استراحت و خستگی و خواب و ترس هستی و در تو دزدها و ناجوانمردان خوشحال و مجرمان شاداب هستند. تاریکی شب سکوتش را شکست و با صدای خیلی خیلی آرام گفت که من لباس هستم و می‌پوشانم آنچه را که تو عریان می‌کنی از نابرابری‌ها و نابرادری‌ها گرفته تا گرسنگی‌ها و تشنگی‌ها و بیکاری‌ها و... و در من استمتاع و استیناس وسبات هست و زمان سکون و استراحت هستم و عزم برای کار در روشنایی روز و اگرچه من ساکت باشم می‌توانم که ساکن نباشم و اگر درباره تو آیه‌ای نازل‌شده است به نام من یک سوره هست و آن سوره «لیل» است که لیل یعنی شب و زمان خوشحالی انبیا و صالحان و متقیان است و عیب‌ها و پنهان‌ها را که تو لو دادی را می‌پوشانم و من مثل تو آدم‌ها را مفتضح و بی‌آبرو نمی‌کنم. آری!اگر شب نبود بسیاری از مردم توان تحمل بقا در روز را نداشتند و شب وقتی است که مؤمنان در آن مشغول تجارت هستند و اگر از کسی شکایتی هم دارند باخدای خود در شب مطرح می‌کنند که او شنوای ناگفته‌هاست. روشنایی روز حیا کرد و سرپایین انداخت و خجلت‌زده از شب شد و گفت آری در تو حتی صدای مناجات بیشتر شنیده می‌شود و تضرع بندگان در تو بیشتر است و تو رازنگهداری و متواضع‌تر از من هم هستی. شب زمان خلوت با حبیب است،کیست که دوست ندارد با محبوب خود خلوت کند؟! چشم‌ها را به بیداری عادت دهیم نه خوابیدن در بزنگاه‌ها که هم می‌توان آن‌ها را به‌غفلت در امور مختلف عادت داد و هم می‌توان چشم‌ها را به بیداری عادت داد. خوابیدن در شب زیباست چون هیچ‌کس در آن نمی‌تواند گناهی انجام دهد ،وقتی یاد بدبختی‌های روز می‌افتید خواب از سر پریده،غمناک شب می‌شوید و هنگامی‌که یاد خوشی‌های روز لحظه‌ها را در شب سپری می‌کنید خوشحال می‌شوید و آرام می‌خوابید پس بنابراین برای عده‌ای شب همچون بهشت است و برای برخی دیگر شب همچون جهنم است و آرزوی شب‌های بهشتی و نه جهنمی را برای همه داریم. عصیان گر مستحق بیداری شب نیست و برای همین همیشه حس می‌کند که گمشده‌ای دارد. هرکدام از ما چه ‌بسا دوستان و آشنایانی داشته باشیم که شب خوابیدند و صبح بیدار نشدند و از این خواب‌وبیدار نشدن آن‌ها هیچ عبرتی نگرفته باشیم درحالی‌که اگر عبرت گیر باشیم با ترس سر بر فراش می‌گذاریم و از خود قبل از هر خواب می‌پرسیم که آیا صبح را خواهیم دید یا نه؟! آنچه درگذشته گفته شد و آنچه را که حال می‌خواهیم بگویم و آنچه را که در آینده می‌گوییم و انجام می‌دهیم چه در شب و چه در روشنایی روز از این چهار حالت خارج نیست: 1-یا نفع محض برای خودمان و دیگران است 2-یا ضرر محض برای خودمان و دیگران است 3-یا هم در آن نفع و هم ضرر محض برای خودمان و دیگران است 4- یا قسمتی از آن نه نفع دارد و نه‌قسمتی از آن ضرر برای خودمان و دیگران دارد. بر آن‌ها که با کتاب و سنت مأنوس هستند پوشیده نیست که استیقاظ هنر است و سبب حسن عاقبت و محبت آور و افراط در خوابیدن عادت بسیاری از ما شده است پس نفس را توبیخ کنیم .اگر بیمار هستید یا در صحت و سلامت و یا در سختی و یا در راحتی یا در منزل خود یا بیمارستان و محل کار یا که در سفر و یا هر زمان و مکان دیگر او را صدا بزن آن‌هم در سکوت شب و انشراح صدر از او بخواه که بتوانی بعضی از بندگان آلوده به پلیدی‌ها را تحمل‌کنی و دم نزنی و پیف‌پیف نکنی! تقاصر را کنار بگذاریم و بدانیم که این شب‌ها همچون شب‌های دیگر نیست و همچون روز روشن است که ماندگار نیست و بهجت‌ها در پیش است. پس چشم را از نگاه نافرم و زبان را از کلام ناجور و شکم را از طعام نامفید مصونیت ببخشیم و از خصومت‌ها و کینه‌های شتری هجرت کنیم و مراقب سارقان زمان طاعت‌ها باشیم و با حرمان از عبادات خداحافظی کنیم تا آثار آن را در زندگی حس و لمس کنیم و کرامت اجر و شرافت نصر و سعادت شاد بودن و ثواب‌ها نصیبمان شود در این ماه که اول آن رحمت، وسط آن مغفرت و آخر آن عتق از نیران جهنم و امضای انصراف‌نامه از بد بودن با فرار نفس از حبس معاصی است و امید که شب‌های همه معمور و روزهای همه مستور باشد. @howzavian
اینفوگرافیک | جنایت بشری صهیونیستها در روستای قانا جنایت رژیم صهیونیستی در روستای قانا به حدی بود که ۱۸ جنازه شناسایی نشد و تنها روی آن‌ها نوشته شد: "زن ناشناس"، "مرد ناشناس" و "کودک ناشناس"! طراح: @howzavian
11.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 بررسی کارنامه قرآن‌پژوهی آیت‌الله پخش شده در برنامه تلویزیونی ✅ برنامه هر شب ساعت ۲۲:۴۵ از سیما 👇 🕋 @sooreh_tv @howzavian