eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
520 ویدیو
182 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تئاتر امروز شرم آور است 🔶 سرنوشت تئاتر ایرانی 🔻بخشی از سخنان کوروش زارعی، بازیگر سریال حضرت یوسف در مصاحبه با خبرگزاری حوزه: وقتی از نبود کارهای انقلابی حرف می‌زنم منظورم آثاری نیست که در آنها تنها تاریخ انقلاب اسلامی مد نظر باشد، چون معتقدم تئاتر انقلابی تنها آثاری نیستند که در آن تاریخ انقلاب اسلامی بیان شده، بلکه تمام ژانرها قادرند اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی را تبلیغ کند. بگذارید مثالی بزنم مقام معظم رهبری رمان «بینوایان» را دینی‌ترین رمان جهان توصیف کرده‌اند، پس وقتی حضرت آقا چنین دیدگاهی به حوزه فرهنگ دارند مشخص است کار انقلابی تنها در ظاهر خلاصه نمی شود ولیکن شرایط در تئاتر و فیلم‌های سینمایی به گونه‌ای شرم‌آور شده که برخی مواقع دیدن برخی سکانس‌ها برای خانواده‌ها شرم‌آور شده است. متن کامل مصاحبه: https://www.hawzahnews.com/news/905134 @howzavian
▪️اولین درس علیه‌السلام برای ما منتسبین به آن بزرگوار باید استمرار جهاد و مبارزه‌ی خستگی‌ناپذیر باشد و همان استمرار مبارزه بود که شعله‌ی مقدس فکر آن حضرت را تا امروز در دنیا نگه داشت.(مقام معظم رهبری) پ.ن: باید به آنان که امام صادق را رئیس مذهب خطاب میکنند اما تنها منحصر در مکتب علمیش میدانند و معرفی میکنند و زاویه بسیار مهم مبارزه با ظلم و عدالت خواهی و تلاش در جهت تشکیل حکومت را به محاق میبرند، گفته شود چرا حکومت نتوانست ایشان را تحمل کند؟ آیا بخاطر بعد علمیشان او را شهید کردند؟ در زمان ایشان ده ها عالم بودند که چون با حکومت وقت هیچ تشنی نداشتند و در پی هیچ تغییری نبودند هیچگاه نیز مورد تعرض حکومت قرار نگرفتند که مورد حمایت هم بودند. آیا تنها و تنها دلیلی که باعث میشد حکومت نتواند ائمه را تحمل کند چیزی جزء مبارزه آنها با فساد و ظلم و حاکم نامشروع بوده؟ تفسیر و نمایش اسلام منهای مبارزه با ظلم و ناعدالتی از ائمه همان اسلام آمریکایی و اسلام محافظه کار است که کل اسلام را در ۱۷ رکعت نماز می فهمد. @moazenian @howzavian
🔰 سخن خاص امام ششم ✍ مجید پاک نیت 🔸 حرف خاص، در شرایط خاص، در وقت خاص و از سوی فردی خاص، همیشه کانون توجه دیگر انسانها بوده و هست، مانند هشداری که امام صادق (علیه‌السلام) در هنگام احتضار و آستانه سفر به سرای آخرت به شیعیان داد. همسر ایشان، ثانیه های پایانی عمر وی را چنین روایت کرده است: «(امام در حالت احتضار) چشمانش را گشود و فرمود: "هر کس با من خویشاوند است را نزد من حاضر کنید". همه را نزد ایشان آوردیم. آنگاه جماعت را نگریست و فرمود: "به راستى كه شفاعت ما (اهل‌بیت) به کسی که نماز را کوچک شمارد، نمی‌رسد"». 🔸 این فرمایش امام (صادق ‌السلام) هشداری مبالغه‌آمیز نیست، زیرا از یک سو، عموم انسان ها در حال احتضار حقایق باطنی و درونی‌شان را هویدا می کنند و چیزی را می بینند و یا می گویند که به آن ایمان دارند(1). از سوی دیگر، آنچه که یک معلم دلسوز، پس از سالها شاگردپروری و در آستانۀ سفر آخرت بر زبان می آورد، عصارۀ حقیقی تعلیماتش است. بنابر روایات دیگر نیز شرط قبولی اعمال انسان، نماز اوست. بنابراین، ایشان هنگامۀ احتضار را فرصتی برای نوشاندن عصارۀ توحید به تشنگان هدایت یافت و «نماز» را وسیله ای برای نزدیکی هر چه بیشتر به (اهل بیت) برشمرد. 📌 نتیجه آنکه انتظار شفاعت از اولیای خدا، بدون حرکت در جاده یگانه‌پرستی، بی معناست(2). همچنین بر ما محبان و عزاداران حضرت صادق (علیه‌السلام) لازم است که بر پیکر نمازهایمان روحی تازه و شاداب بدمیم. نمازهای لب‌طلایی و بی‌حال، عجله‌ای و احیاناً کلاغی کجا و نامۀ عمل محب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) کجا؟ سرنوشت فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیرۀ ما خوب خواهد شد؛ اگر موحد باشیم. 🔗 1. ر.ک: معاد از دیدگاه امام خمینی ره، ص 208. 🔗 2. منظور، شفاعت در برزخ و مواقف قیامت است، نه شفاعت در دوزخ (برای مطالعه بیشتر، ر.ک: پرسش ها و پاسخ های دانشجویی، ج 14، ص 120). @majid_pakniyat @howzavian
🔹 دریای صدق ای بقیع. ای غریب آباد. آغوش باز کن. غریب دیگری در راه است.  مجلسی آبرومند برپا کن از سنگ و خاک و کبوتر.  نگاه کن آسمانیان به پیشوازش آمده اند. ای بقیع ، همراه فرشتگان جامعه بخوان: السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفَ الْمَلاَئِكَةِ وَ مَهْبِطَ الْوَحْيِ وَ مَعْدِنَ الرَّحْمَةِ وَ خُزَّانَ الْعِلْمِ وَ مُنْتَهَى الْحِلْمِ وَ أُصُولَ الْكَرَمِ. تو ای مدینه زاری کن از حکایت تلخ غربت خاندان طهارت.  ای مدینه دیگر لطافت صبح صادق را نخواهی دید. کوچه هایت در آرزوی نوازش قدمهای صادق خواهند ماند.  زاری کن ای مدینه. زین ماتمی كه چشم ملایك ز خون، ترست گویا عزای صادق آل پیمبرست. @Jalal_va_bibikhanom @howzavian
4_6001488051879020756.pdf
693.8K
به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام کتاب تلخیص مسند امام صادق علیه السلام که حاوی احادیث حضرت می باشد به تازگی به چاپ رسیده است. فایل این کتاب خدمت دوستان و سروران گرامی ارسال می شود؛ کتاب حاضر با عنوان «زندگانی، سیره و اصحاب امام صادق علیه السلام» با همکاری سیدمجید نبوی، دکتر سمیه خلیلی آشتیانی و تحت نظارت دکتر عبدالحسین طالعی به چاپ رسیده است. این کتاب بخشی از سلسله کتابهای تلخیص امام صادق علیه السلام است که جلدهای بعدی ان شاء الله در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید. @MaarefHadith @howzavian
📗 از کتاب اندیشه اسلامی در قرآن؛ جلسه۱۷؛ ص۳۸۱ ✅ پی‌نوشت: 🔺تدریس و درس‌‌وبحث حوزوی، گاهی صرفا تدریس است و ؛ اما تدریس آقا ع کنشی فعالانه در راستای است. 🔺هر کسی که خود را منسوب آقا امام‌صادق می‌داند، نمی‌تواند به این و بی‌توجه باشد. 🔺استاد حوزه امام صادق، دنبال شاگردپروری و چاپ کتاب تقریر نیست؛ پیوسته محیط و مطالبات را رصد می‌کند و هدف اصلی‌اش تامین نیازهای است. @howzavian
💢سلسله وبینارهای تخصصی «بررسی فمینیسم در ایران و جهان؛ از مبانی تا جریان‌شناسی» ✅ استادان: حجج‌اسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد، حسین بستان نجفی و مجید دهقان، سرکار خانم دکتر فریبا علاسوند، سرکار خانم دکتر زهرا داورپناه، آقای دکتر محسن بدره، آقای دکتر علیرضا بهرامی و دیگر اساتید 📆 زمان: ۳۱ خردادماه الی ۳۱ تیرماه ۹۹ 📲 جهت ثبت‌نام، نام و نام خانوادگی به همراه رشته و مقطع تحصیلی خود را به شماره‌ی ۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰ ارسال نمایید. 💯 (دوره رایگان می‌باشد) ☎️ تماس: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶ @women92 @howzavian
💠 راستگو در گفتار و کردار ✍ سیدتقی نوری پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، افول مرگباری در بیان حق و حقیقت، دامان مسلمانان را فرا گرفت. با گذشت زمان، دانشگاهی تاسیس گشت که تنها مسیرِ تحول جهان اسلام محسوب می شد. بنیاد علمی و عملی این دانشگاه، منویات و رفتارهای موسس آن امام صادق بود. اسلام با این پشتوانه بی نظیر، از افول به طلوع رسید یعنی دوباره عطشِ پویندگان و جویندگان دانش، فرو نشست و فرصت عرض اندام مذاهبِ نوظهور پوشالی تباه شد. 🔅شاخصه های ماندگار برپایی مدرسه، در انبوه اندیشه های زنگ زده، کار هر کسی نبوده، امام ششم با چند شاخصه ی منحصر به فرد خود، دانشگاهی تاسیس کرد که به ثبت جهانی رسید: ۱.مدرسه ایشان(ع) دو مولفه داشت؛ یکی نشر و انتشار دین و دیگری، تربیت مسئولِ پایبند به مسئولیت. ۲. پیشوای شیعیان(ع) از طریق مدرسه خود؛ علم و عمل را پیوند زد. ۳. امام(ع) با همدم کردن علم و عمل، تک روی، تک خوری و تک خواهی ها را زدود و روحیه ی مردم مداری را حیات تازه ای بخشید. ۴.مدارا با مردم و حتی با مخالفان، چهار هزار شاگرد را پیرو قبله دانش ها یعنی امام صادق، گردانید. ۵. و شاخصه دیگر مدرسه امام(ع)، تربیت مردان خستگی ناپذیر در محرومیت زادیی و بر طرف کننده نیازمندیهای مردم همانند امام صادق بود. 🔅فراتر از بیان جنبه های علمی امام ششم(ع) صِرفا بیان دین نبود، بلکه تبیان سلوک و انعکاس مفاهیم پوشیده دین، در راستای خیررسانی به مردم، رسالت جدانشدنی امام بود. به دو نمونه توجه فرماید: الف: محکوم شدن مسئول بی کفایت فَلِلّٰهِ اَلْحُجَّةُ اَلْبٰالِغَة.(۱) دلایل رسا، فقط از آن خداست. بی بدیل ترین تفسیر این آیه نورانی، فرمایش امام صادق است که فرموند: روز قیامت، مسئول بی لیاقت را می گویند: آیا می دانستی در دنیا باید سخت کوش، در رفع حوائج مردم می بودی! یا نمی دانستی؟ امام(ص) می فرماید: هر کدام را که جواب بدهد محکوم می شود؛ اگر بگوید: نمیدانستم. در پاسخ می گویند: چرا نیاموختی که عمل کنی. و اگر بگوید: می دانستم. در جواب می گویند: چرا به دانسته هایت عمل نکردی. و این چنین محکوم می گردد. نام بردن کلمه مسئول، از باب نقل مصداق است و گرنه هر کس در دنیا کم گزارد، شامل بازتاب آیه می شود. 🔅فریادگر درستی ها درستی ها را باید فریاد زد تا مسئولان خفته، هوشیار گردند. و حقیقت این است: پیشوای ششم(ع) همیشه مردم دار بود. صادقانه، خالصانه و دلسوزانه، کاردان و خیررسانِ مردم بود و متقابلاَ مردم با جسم و روان خود، همراه و پیرو او شدند. مسئولان بدانند؛ برای مردمی شدنشان، می بایست به دو اصل مهم پایبند بشوند؛ یکی؛ فهم صحیح سیره امام صادق و دومی؛ کاربرد سیره ایشان(ع)، در راستای سرویس دهی به مردم. حقِ مردمِ انقلابی همیشه در صحنه، فقط اکرام و اجلال است و عدالت در خدمت رسانی به آنها محقق می گردد. ب. تربیت دو شاگرد ممتاز ۱.هشام بن حکم استدلال در بحث و جدل احسن او با مخالفان، از شمشیر بُرنده، برنده تر بود. ۲. ابان بن تغلِب مباهات شیعه بود. امام صادق به او می فرمود: در مسجد مدینه فتوا بده. دوست دارم همه مردم ببیند که شیعه شخصی مثل تو دارد. علاوه بر فقیه و اهل لغت بودن، در زمینه معانی و قرائات قرآن و در مورد روایات، کتاب نگاشته بود. لازم به ذکر است دانشمندان درجه یک و مایه مباهات اهل سنت همچون مالک بن انس موسس مذهب مالکی، و ابوحنیفه رئیس مذهب حنفی، قطره ای بودند در دریای شاگردان امام صادق علیه السلام. ۱. سوره انبیاء آیه 149 @howzavian
🔎پاشنه آشیل نظریه رسانه ✍علیرضا محمدلو ▫️یکبار بطور صریح و جدی از خودمان سوال کنیم که در قبال امر رسانه چگونه عمل می کنیم و در زمین چه کسی بازی می کنیم؟ ◽️نظریه های حاکم بر رسانه های ما در کجا پرورش یافته و به چه سمتی حرکت می کند؟ اساسا نسبت رسانه امروز ما با عدالت و هویت چه می تواند باشد؟چگونه می توان نه در دام و هرجایی شدن رسانه افتاد و نه و رادیکال شدن رسانه ای را برتابید؟مسیرعدالت در رسانه چگونه باید طی شود؟ 🔸اگر ماموریت ویژه رسانه دینی را بتوان در دو مفهوم خلاصه کرد می توان گفت که رسانه در حوزه فردی بایستی ساز باشد و در حوزه اجتماعی بایستی گستر عمل کند. 🔸در بخش فردی، هویت زدگی و سردرگمی شخصیتی را در بخشی از نوجوانان و جوانان جامعه شاهد هستیم و در بخش اجتماعی نیز مساله عدالت را با موانع جدی روبرو می بینیم. 🔸سوال صریح تر اینکه چرا در حدفاصلِ و علم زده و و بلاتکلیف، هروله می کنیم و طرحی برای فردای اتاق های تولید و حلقه های نقد خودمان دست و پا نمی کنیم؟ 🔸آیا با نگاه رادیکال_پوپولیستی(عوام فریبانه و در خدمت قدرت) مثل مدرنیست ها یا با نگاه سلطه ستیز و چهل تکه و نامنسجم پست مدرن ها، جایی برای نظریه عدالت دینی باقی میماند؟ 🔸چرا تولیدکنندگان ما، با نگاه مدرن فیلم و خبر و محصول رسانه ای می سازند و را برای ماندگاری و توجیه بیشتر جریان رانتی قدرت، تئوریزه می کنند و از طرفی ناقدان و مدرسان فرهیخته رسانه ای، از پایگاه روشنفکری پست مدرن، نقد می نمایند و حاصلی جز تعارض و تنازع بقا و و بلاتکلیفی فرهنگی عایدمان نمی شود؟ 🔸هر رویکرد رسانه ای بدون استراتژی، تحقق عینی نخواهد داشت و هر استراتژی بدون نظریه پایایی و مانایی نخواهد داشت و نظریات نیز از موطن فلسفی برمی خیزند و نتیجه این می شود که یا فیلم هایمان، نیست یا فیلم ها مبنای نظری و فلسفی بومی و دینی ندارد و چه در ساخت و چه در نقد، در حال بازتولید اندیشه های غیربومی و غربی هستیم. 🔸دال مرکزی نظریه و گفتمان عدالت در حوزه فردی، و ورع بوده و در حوزه خانواده، و مودت و در حوزه اجتماعی و مواسات است. بنابراین استراتژی رسانه ای در ساحت انقلاب اسلامی باید بسمت این عناوین در تبیین و تشریح ایده ناظر داستان و همچنین نقدفیلم و جریان خبری حرکت کند و گفتمان غالب فعالیت های رسانه ای در خدمت نظریه عدالت گام بردارد. 🔸باتوجه به اینکه مرگ خدا و بعد مرگ سوژه و در ادامه نیز افول ابَرروایت ها و طلوع نشانه ها در فضای گفتمانی پست مدرن حاکم شده، منطق مستقل انقلاب اسلامی ایجاب می کند که از این نظام مفهومی گذر کرد و با ادبیات بومی و برساخته از دل ، به تولید و تحلیل رسانه ای پرداخت. 🔸و حرف آخر اینکه انقلاب و تمدن اسلامی ایجاب می کند، در ساخت سوژه یا نقد سوژه های رسانه ای، پایگاه فکری خودی و رقیب را نادیده نگیریم و با نقدهای پست مدرن بر تولیدات مدرن، بازتولید اندیشه اومانیستی را رقم نزنیم. @andisheengelabi @howzavian
🔘 غفلت رسانه‌ای از سرداران مبارزه با فساد و ظلم ✍ حسین کاوه ♦️ چرا آنگونه که رزمندگان دلیر و شجاع نظامی را می‌شناسیم و برایمان آشنا هستند افسران جنگ نرم و خصوصا سرداران نبرد با مفسدان را نمی‌شناسیم؟ 🔻 ای کاش اندکی از توجهات رسانه‌ای که به سردار سلیمانی داریم که کاملا هم درست است به سرداران دلیر سایر حوزه‌ها نیز داشته باشیم تا بدین وسیله ضمن ارج نهادن به خدمات آنان الگوهای شخصیتی متنوع‌تری به جامعه معرفی کنیم. 🔻 الگونمایی یکی از بهترین روش‌های ترویج ایدئولوژی و سبک زندگی از طریق شخصیت‌های شایسته و محبوب است. لذا با توجه به استعداد و علاقه‌های متفاوت افراد الگونمایی و قهرمان سازی باید در تیپ‌های متنوع‌تری صورت پذیرد. 🔹 نگاه تک بعدی به مسائل برای یک رسانه‌ای که قرار است هدایت افکار عمومی جامعه را بر عهده گیرد زیان بار است. در جبهه حق پست‌ها و مسئولیت‌های مختلفی برای انجام وظیفه و ادای تکلیف وجود دارد لذا باید به همه آنها پرداخته شود البته به اندازه خودشان. 🔸 با توجه به اینکه رسانه‌ای‌ها در خط مقدم این هدایت افکار عمومی قرار دارند مسئولیت بیشتری متوجه آنان است که در روایت وقایع همه اضلاع یک پدیده را به درستی ببینند و تلاش کنند که نگاه جامع به موضوعات داشته باشند و در سوژه پردازی متنوع عمل کنند. ♦️ یکی از موضوعات و یا سوژه‌هایی که در فضای رسانه‌ای مورد غفلت قرار گرفته است پرداختن و ارج نهادن به رجال حقوقی و قضایی می‌باشد که در قامت دادستان، قاضی، وکیل و غیره به مبارزه شبانه روزی با مفاسد و مظالم مشغول هستند. @sollam @howzavian
📝 نقدی بر نوشتار حجت الاسلام سروش محلاتی درباره آیت الله امینی(ره) 🔹 جناب حجت الاسلام محمدسروش محلاتی، به بهانه چهلمین روز ارتحال عالم انقلابی آیت الله امینی(ره)، با بیان تفاوت‌هایی برای ایشان، عنوان انحرافی “روحانی حکومتی” را، همراه با مطالب خلاف واقع مطرح نمودند که نقدی بر این نوشتار در ادامه خواهد آمد. ♦️ مهمترین نقد و پاسخ به این قبیل برداشت‌های غلط می‌تواند فرمایش مقام معظم رهبری(حفظه الله) در دیدار طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم در آبان ۱۳۸۹ باشد که فرمودند:«بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دو عنوان و دو مفهوم غلط و انحرافی به وسیله‌ی کسانی که هم با روحانیت بد بودند، هم با انقلاب دشمن بودند، در ذهنها مطرح شد. این دو مفهوم غلط و در واقع دو تهمت را دشمن به عنوان تاکتیک مطرح کرده است. یکی طرح مسئله‌ی حکومت آخوندی است. میگویند در ایران حکومت آخوندی، حکومت روحانی بر سر کار است. دیگری طرح موضوع آخوند حکومتی است؛ تقسیم آخوند به حکومتی و غیر حکومتی. هدفشان از طرح این دو مفهوم انحرافی و غلط این بود که اولاً نظام اسلامی را از پشتوانه‌ی عظیم فکری و نظری و استدلالی و علمی علمای دین محروم کنند؛ ثانیاً روحانیت مسئول را، روحانیت انقلابی را، روحانیت حاضر در صحنه را که در مقابل دشمنی‌ها سینه سپر کرده است، به خیال خودشان منزوی کنند، بدنام کنند. یعنی آخوند یک نوعش حکومتی است، که این بد است، ضد ارزش است؛ یک نوعش غیر حکومتی است، که این مثبت است. نسبت روحانیت با نظام اسلامی، نسبت روشنی است. نسبت حمایت و نصیحت است.» 🔸 یقینا در پاسخ به هدف جناب سروش محلاتی از نوشتار خویش، همین فرمایش رهبر معظم انقلاب کافی است. لکن به جهت تبیین بیشتر مطالب ایشان و تمسک به آیه “وجادلهم بالتی هی احسن”، نکاتی مهم را مطرح می‌نماییم. 🔻 نکته اول: همانطور که شما در نوشته خود به درستی بیان نمودید آیت الله امینی(ره) با اینکه انقلابی و مدافع نظام بود، تغییری در زندگی‌اش رخ نداد و این جای تعجب ندارد. تعجب آنجاست که عده‌ای اعتقاد به نظام ندارند اما روزانه از سفره انقلاب و نظام اسلامی ارتزاق می‌کنند. جالب‌تر آنکه، عده‌ای فقیه‌نما به ایشان اظهار ارادت نموده و از طرفی اعتقادی هم به حکومت ندارند، اما سیل وجوهات را به دفاتر و اطرافیان خویش سرازیر کرده‌اند. 🔻 نکته دوم: در جای دیگر(تفاوت پنجم) آورده‌اید که چون ایشان با مردم انس داشت، از درد مردم به درستی خبر داشت و آنها را در صحبت‌های خود منعکس می‌کرد. جناب سروش محلاتی! چطور می‌شود که شما و همفکرانتان و مدافعان تفکر اشرافیگری، به جهت اغراض سیاسی و بحران اجتماعی، دم از درد مردم و مشکلات آنان در برخی موارد می‌زنید در حالیکه هرگاه از بحران هایتان عبور می‌کنید باز هم به رویکرد اصلی خود(دفاع از مکتب اشرافیگری و صاحبان ثروت) باز می‌گردید. به راستی! شما که ایشان(مرحوم آیت الله امینی) را الگو قرار می‌دهید، چرا رفتار و عملکردتان با الگوی رفتاری ایشان فاصله آشکاری دارد؟؟!! @Peirovir متن کامل👈 @howzavian