#این_الرجبیّون
آمد رجب و قلب جهان شاد شده
مـرغ دلـم از بنـد غـم آزاد شــده
من حیدری ام شکر خدا شعر دلم
نــذرِ قــدمِ زادهء سـجـاد شـــده
🆔 چند دانه یاقوت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 باقرالعلوم(ع) از زبان رقبا
#بخش_هایی_از_یک_یادداشت
اقوال اهل تسنن پيرامون امام باقر(ع) حاكی از شخصيت بینظير و برجسته علمی، فقهی، اخلاقی و اجتماعی ايشان بوده است كه هدايت معنوی جامعه را در عصر خود به دست گرفته بودند؛ ذهبی امام باقر(ع) را به خاطر تجلی تمامی صفات برتر در ايشان، مستحق امامت و زعامت امر مسلمين میداند.
(شخصیت) امام باقر(ع) بزرگان اهل سنت از معاصرين آن حضرت و حتی علمای اهل سنت، پس از دوران امام باقر(ع) را به سخنان و اعترافات شگفتآوری وادار كرده است. جايگاه علمی و حديثی ايشان نزد اهل سنت بسيار بالا است، به گونهای كه مولفان تمامی صحاح ششگانه (صحيح بخاری، صحيح مسلم، جامع الصحيح ترمذی، سنن ابو داود، سنن نسائی، سنن ابن ماجه) و مسانيد و تفاسير روايی و مأثور و كتب فقهی اهل تسنن از ايشان حديث نقل كردهاند.
بسياری از فقها و محدثين بنام اهل سنت حنفی، مالكی، شافعی و حنبلی به مقام والا و باعظمت علمی و معنوی امام باقر(ع) اذعان داشتهاند.
✍️ محمدمحسن طبسی
#تبریک_میلاد
#امام_محمد_باقر
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔅وقتی ذهبی اهل سنت از طلای شیعه سخن میگوید
✔️ ذهبی، عالم بزرگ اهل سنت، امام محمد باقر(ع) را به خاطر جايگاه والای علمی و اخلاقی، اجتماعی و تدبير و دورانديشی و جمع و تجلی تمامی صفات برتر در امام وی را مستحق امامت و زعامت امر مسلمين میداند و میگوید:
1️⃣ «و كان احد من جمع علم و الفقه و الشرفَ و الديانة و الثقة و السؤود...و اماماً، مجتهداً، تالياً لكتاب الله كبير الشان»
2️⃣ «و كان اهلاً للخلافة»
3️⃣ «ابو جعفر الباقر سيدٌ، امامٌ، فقيهٌ، يصلح للامامة»
#تبریک_میلاد
#امام_محمد_باقر
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#خبر_های_رسیده
📌 رونمایی از کتاب رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر
⏪ مجمع حکمت اسلامی
📌 در خط محبت؛ رویداد هم نویسی خوشنویسان آیینی
⏪ همایش حضرت ابوطالب
📌 نشست بررسی اندیشه های معارفی علامه مصباح
⏪ گروه فلسه و کلام موسسه امام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✍✍✍نوشتنهای پیاپی، پیشنهاد #نویسندگان_حوزوی به همه فضلای حوزه است.
و فراخوانها بهانه خوبی برای نوشتن، محک زدن و رقابت است.
شما را به این جشنواره دعوت میکنیم👇👇
🔹اولین جشنواره اخلاق و معنویت عصر انقلاب اسلامی
🔸این جشنواره در راستای گام دوم انقلاب و با هدف ایجاد انگیزه در میان طلاب سراسر کشور در عرصه تهذیب و تربیت و همچنین شناسایی و معرفی افراد نخبه هنری و رسانه ای در میان طلاب برگزار خواهد شد.
🔹طلاب محترم آثار گرانبهای خود را به همراه نام و نام خانوادگی، پایه تحصیلی ، کد طلبگی و شماره تلفن به آدرس @MTahzib ارسال نمایند .
🔸بدیهی است نسبت به آثار فاقد مشخصات کامل، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
#ندای_تهذیب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✍️معرفی #یادداشت_حوزویان
☑️ فرکانس را تنظیم کنید
به قلم ✍️ جواد محمدزاده
☑️ ما کودکان معرفت و ایمان
به بهانه حلول ماه رجب و به قلم ✍️ محمدرضا زائری
☑️ کار ویژههای روحانیت در طول تاریخ
به قلم ✍️ امین محمد لو
☑️ و اینک تو را می خوانند
به بهانه حلول ماه رجب و به قلم ✍️ هادی سمتی
☑️ وقتی به پنجاه سالگی نزدیک می شوی
به قلم ✍️ دوست گمنام
☑️انقلاب اسلامی در چه مرحله تاریخی از تفکر دینی قرار دارد؟
به قلم ✍️ امین محمدلو
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ روش تفسیری علامه مصباح به زبان رسول جعفریان
📣 پاسخ به چند سوء برداشت درباره علامه
«خودش فیلسوف بود یعنی به تفسیری از دین باور داشت که بسیاری از علمای اسلام آن را انحراف از نوع بدخیم آن میدانستند و دغدغهی آنرا داشتند»
به بهانهی این جمله، دربارهی روش تفسیر آیةالله مصباح و نسبت ایشان با تفسیر فلسفی، چند نکته عرض میکنم؛
1- آقای مصباح، یک فیلسوف و متکلم بود اما این تصور غلطی است که؛ «هر کس فیلسوف است یعنی تفسیرش از منابع دینی فلسفیاست»، این گزاره، هم کلیّت ندارد،(طباطبائی، المیزان، ج1،مقدمه ص6)، و هم دربارهی آقای مصباح، انتسابی واضحالبطلان است؛ روش تفسیری آقای مصباح، «اجتهادیفقاهتی» بود؛ یعنی همانند سایر فقهاء معتقد بود؛ تفسیر قرآن، باید بر اساس همهی قواعد و قرائن عقلائیِ معتبر، باشد(مصباح، قرآنشناسی ج2،ص158)، تمام بخشهای تفسیری ایشان نیز بر اساس همین روش است؛ روش ایشان در تفسیر، هیچربطی به روش تفسیر فلسفی ندارد.
2- آقای مصباح معتقد بود بخشی از اندیشههای زیربنایی و اعتقادی اسلام، دربارهی هستی، و به روش برهانی است و لذا ماهیتی فلسفی دارد؛ از اینرو مکتب اسلام را در بخشی از اندیشههای زیربنایی، مکتبی فلسفی میدانست؛ اگر منظور ایشان از انحراف بدخیم، همین باشد، باید به عرض ایشان رساند که قریب به اتفاق علمای اسلام، همین برداشت را از مکتب اسلام دارند؛ اینکه؛ «خدا هست چون امام صادق گفته!»، روشی نیست که علمای اسلام در پیش گرفته باشند.
3- آقای مصباح معتقد به مبانی صدرائی بود، اما هیچیک از گزارههای وحیانی را بر پایهی این آموزههای فلسفی تفسیر نمیکرد؛ اینکه کسی تصور کند چون آقای مصباح، صدرائی بود پس خداشناسی در قرآنش را هم با همان مبانی نوشته، احتمالا از بیاطلاعی نسبت به کتب تفسیری ایشان است.
4- آقای مصباح به تحلیلهای عقلی که از متن آیات و روایات برداشت میشد توجه میکرد؛ این خصوصیت، تفسیر او را از دین، قابل ارائه به مجامع علمی، و جهانی میکرد و به مکتب اسلام قابلیت دفاع میداد؛ این خصوصیت همان خصوصیتی است که مورد قبول قریب به اتفاق متکلمان اسلام است و در روایات نیز شواهد متعددی بر ارزشمندبودن این خصوصیت میتوان یافت(کافی،ج1ص87«أ فهمت یا هشام...») البته این خصوصیت، برای دینستیزان بسیار ناگوار بود، اما گمان نمیکنم برای کسی قابل قبول باشد که بسیاری از علمای اسلام، این خصوصیت آقای مصباح را انحرافی بدخیم بدانند.
5- مرحوم آیةالله مصباح در کنار تفسیر هر کدام از آموزههای دینی، نظریهی برخی اندیشمندان را نیز بیان و عقلاً نقد میکرد تا برتری نظریهی قرآن بر سایر نظریات را نشان دهد؛ اگر منظور از تفسیر فلسفی دین، همین باشد، گمان نمیکنم عالمی اسلامی را بتوان یافت که اینکار را انحراف بداند چه رسد به اینکه آنرا انحراف بدخیم بداند.
6- آقای مصباح گاه از برخی آموزههای وحیانی، یک تحلیل عقلانی به دست میآورد که آن را به عنوان مقتضای عقلانی آموزههای وحیانی میدانست؛ در واقع آقای مصباح از آموزههای وحیانی به سمت تحلیلهای عقلی میرفت نه از تحلیلهای عقلی به سمت آموزههای وحیانی، و البته این کار نیز در چارچوب روش اجتهادیفقاهتی بود که در کتب روش و قواعد تفسیر بدان تصریح شده(بابائی، قواعد تفسیر قرآن، فصل ششم؛ رجبی، روش تفسیر قرآن، فصل دوم، قاعدهی ششم)
کوتاه سخن اینکه آقای مصباح یک فیلسوف بود اما؛ روش تفسیریاش، اجتهادیفقاهتی، و معتقد به دفاع عقلانی از اعتقادات دینی بود، از تحلیلهای عقلانیِ وحی بهره میبرد و در کنار تفسیر گزارههای وحیانی، به نظریات اندیشمندان، و برتری نظریهی قرآن، بر نظریهی آنان نیز همت میگماشت؛ معتقد به مبانی صدرائی بود اما نه در فلسفهاش از آیات استفاده میکرد و نه در تفسیر آیاتش از ظهور عرفی تخطی میکرد؛ اینخصوصیاتش مشهورتر از آناند که کسی انکار کند.
عدهای از روشنفکران، ایشان را منحرف میدانستند، اما انحرافش را به جهت ابعاد فلسفیاش نمیدانستند، بلکه ایشان را عوامزده و خشن توصیف میکردند، و گروهی از سیاسیون نیز آقای مصباح برایشان دغدغه شده بود اما آنها نیز بهجهت تفسیر فلسفیاش از دین نبود بلکه خدا خدا میکردند که ایشان از اشتغالات فلسفی و تفسیرهای قرآنیاش خارج نشود.
برچسبهای مختلفی به آقای مصباح زده شده؛ مُضحکترین آنها این تعبیر است که کسی بگوید: «بسیاری از علمای اسلام، آقای مصباح را منحرف از نوع بدخیم آن میدانستند!»
آنچه برای ما موضوعیت دارد شخصیت ایشان است زیرا میتواند الگویی کامل، برای یک طلبهی رسالتمحور در عصر حاضر باشد.
خدا ایشان را با اولیائش و دشمنانش را با اولیائشان محشور فرماید.
#علامه_مصباح
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✴️ رجب، ماه تجلی اسم «هادی» حضرت حق
🔶ماه رجب ماه تجلی تام «اسم هادی» حضرت حق است. ماه بعثت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، و ماه ولادت حضرت ولایتِ اعظم امیرمؤمنان علی علیه السلام و ولادت امام باقر و امام جواد الائمه علیهما السلام است. ماه رجب ماه توحید و نبوت و امامت است.
🔶به تعبیر مرحوم میرزاجواد ملکی تبریزی، ماه رجب، «ماه ظهور رحمت رحیمیه» است. ماه تجلی رحمت خاصه حضرت حق بر بندگان است.
🔶ماه رجب از ماههای حرام است؛ و این یعنی آنکه این ماه حرمت ویژهای نزد خداوند دارد. ماه امن و امان و امنیت است، ماه توجه خاصة حضرت حق به بندگان است. ماه حمایتها و هدایتهای ویژة الهی است.
🔶ماه رجب ماه دعا است. روزها و شبهای آن از بهترین روزها و شبهای مناجات با خدا است. بیایید تصمیم بگیریم تا دیر نشده، از دعاها و اذکار این ماه عزیز بهرهمند شویم.
🔶مناسبترین اذکاری که خوب است با توجه و تمرکز در این ماه بر ذهن و زبان و قلب سالکان و رهپویان کوی دوست جاری شود، «استغفر الله ربی و اتوب الیه» و «لااله الا الله» گفتن است.
🌹خوشا به حال کسانی که خود در معرض هدایتها و بهرههای خاصه خداوند قرار میدهند و از لحظه لحظه این ماه عزیز استفاده میکنند و در تهذیب و تزکیه نفس خویش میکوشند.
✍️ احمدحسین شریفی
#ماه_رجب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#تنظیمات_روزانه
🔴 جعلیات کرونایی از نوع واکسن!
امروز در حال چت با دوستان دگرانديش آلوده به نگاههای جناحی با تفکرات لیبرالی و اعتدالی بودم که یکی از آن اعزه خبطی فرمودند و این نامه جعلی از وزارت بهداشت را باز نشر نمودند و مدعی بود در فضای بی در و پیکر مجازی بسیار بازدید خورده است.
رگ غیرت انقلابی و فراجناحی حقیر چون بجنبید با تبادر ذهنی و فی البداهه نکاتی را تقدیم کردم که رونوشت آن را برای مطایبه و ادخال السرور مومنین منتشر میکنم؛
1. چرا این نامه به کلی رسمی و سری!! لوگوی وزارت بهداشت را از قلم انداخته؟ جاعلین نامحترم حداقل یه زحمتی به خود می دادند و سرچ گوگلی می کردند تا سربرگ نامه وزارت بهداشت را رویت می نمودند.
فورواردیون ساده لوح نیز این تبادر به ذهن خلاقشان نرسید عایا؟
2.چرا این نامه با فونت غیر مرسوم در مکاتبات اداری تایپ شده؟
3.مهر وزارتخانه که این نامه بدان ممهور گشته چرا اینجورکی است آخه!! مهر وزارت بهداشت که مثل مهر بقال سر کوچه ما نیست....
4.این مدل نامه و قید محرمانه بودن برای وزارت اطلاعات ظاهرا استفاده می شود نه وزارت بهداشت😑
5.این مدل نامه دقیقاً مشابه نامههای ساواک می باشد نه وزارتخانه کشور اونم بهداشت😁
در پایان یک تذکر دلسوزانه وآن اینکه:
در روزگاری که فناوری دیپ فیک، چهره افراد را بازسازی کرده و با صدای خودش ویدئو کلیپ تدوین می نماید این جماعت دارند با کاغذ فیک آن هم رنگ قرمز شبهه جعل می کنند و عده ای نانجیب و برخی ساده لوح منتشر می کنند.
خدایا شکرت که عقل درست و حسابی هم به دشمنان این ملت عزیز ندادی...
✍ هادی حمیدی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔶 انسانی که کنترل می شود، انسانی که حکمرانی میشود و انسانی که ولایت را می پذیرد
چندی است که نیروهای دغدغه مند انقلاب، ایده هایی را ناظر به حکمرانی مطرح می کنند و تلاش دارند تا حوزه های مختلف حیات اجتماعی را ناظر به این ایده، سیاستگذاری نمایند. اگرچه در این باره نیاز به نوشتن کتاب و کتاب هاست، اما «نقد را به نسیه فروختن» در فضای موجود خطاست.
در حیطه ی سیاستی و حاکمیتی، مبتنی بر نگاه های موجود، سه رویکرد قابل تحلیل است.
رویکرد اول، با نگرشی کنترلی، سعی در مهار انسان، به عنوان انسانی که ساحت های موجود در او، باید با سرکوب و از بین بردن برخی به نفع برخی دیگر پیش رود، منطق پیشرفتی را رقم می زند که در آن این انسان، اگرچه در یک نظم پایدار و با ثبات قرار دارد، اما این سرکوب، او را در قفس آهنینی گرفتار می نماید که برای خروج از این قفس، تلاش می کند. در این وجه، قدرت، حاکمیت بنیاد پیش می رود و چهره ی آن، همان چهره ی هابزی قدرت است. در این رویکرد، تکنیک های عام مطیع سازی و شرایط حبس دائم به کار گرفته می شود . منطق سرمایه داری اولیه، که وبر آن را برگرفته از اخلاق پروتستان می داند، و زهد پروتستانی در آن بیداد می کند، بر طبق این نگرش است. در نگاه سیاستی ماخوذ از این نگرش، مکررا تلاش می شود تا ساختارهای بوروکراتیکِ منسجم و منظمی ایجاد شود. به نظر میرسد، چله ی اول انقلاب اسلامی، در بسیاری از ساختارها، فارغ از دسته بندی های سیاسی، دأب این مساله، در حاکمیت، بسیار جدی بود....
بیشتر بخوانید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#اختصاصی
🔄 تغییر معنا و استعمال «آیت الله»
🔻 القاب امور اعتباری هستند که برای تجلیل از افراد به کار گرفته می شود. یکی از این القاب رایج در فضای حوزه "آیت الله" است که زمانی برای مجتهدان و فقیهان زحمت کشیده به کار می رفت که در هر عصری به تعداد محدودی شأنیت این لقب را داشتند.
🔻اما اخیرا این لقب برای فضلا و تحصیل کردگان فارغ از کفایه نیز به کار می رود و افرادی که فقط یک سال ونیم شرکت در درس خارج را در کارنامه دارند را "آیت الله" می خوانند.
🔻 افرادی که حتی یک روز یک متن حوزوی را تدریس نکرده اند و با مطالعه آثار هگل و مارکس و یا اگزیستانسیالیست ها درصدد تاسیس فلسفه و تغییر منطق حجیت فقه و اصول هستند.
🔻و یا افرادی که فقط مشغول به کار تربیتی و نگارش اثار ذوقی و استحسانی در فهم قرآن و حدیث بوده اند را نیز امروز "آیت الله" می خوانند.
🔻از آنجا که این الفاظ اعتباری محض هستند و واقعیت را نشان نمی دهند، پیشنهاد این است که هر فارغ التحصیل کتابهای مکاسب و کفایه را "آیت الله" بخوانیم تا دیگر کسی #دروغ نبافد و افراد معمولی را در وزان فقیهان و حکیمان بزرگ نپندارند.
#حوزه_علمیه #اجتهاد
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔘 چالش گام نخست و اقدامات موازنهساز
«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه پنجشنبه در کنفرانس خبری بار دیگر مدعی شد چنانچه ایران به رعایت کامل تعهداتش ذیل برجام برگردد، ایالات متحده همین کار را انجام خواهد داد. وی اضافه کرد: این مطمئناً نخستین گام مورد نیاز خواهد بود.در این خصوص بخوانید:
1⃣ مبنای منازعه راهبردی میان جمهوری اسلامی و آمریکا در دور جدید اصولا بر این اساس میباشد که هر طرف منازعه ابتدا بپذیرد که گام مقدماتی را بردارد، میبایست در طراحی طرف مقابل بر همین مبنا گامهای بعدی را نیز بردارد. به عبارتی گام نخست، گامی برای خارج کردن ابتکار عمل خواهد بود.
2⃣بیگمان چالش گام نخست بنیادین و تعیین کننده است. طرفی در این دور از منازعه پیروز خواهد شد که نگذارد اراده طرف مقابل او را به اقدام نخست وادارد و در این میان طرفی مغلوب خواهد شد که در موازنه فشار تاب نیاورد و مجبور شود گام ابتدایی را بردارد.
3⃣بخش مهم ماجرا این است که جمهوری اسلامی علاوه بر پیش شرط خود، در حال توازن بخشی راهبردی و تاثیر گذار از حیث درون برجامی و فرا فرجامی است. کاهش همکاری با آژانس در سطح پادمانی در ۲۱ فوریه( سوم اسفند) یا به عبارتی متوقف سازی اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، به عنوان یک اقدام درون برجامی موازنهساز و پیام مهم رهبر انقلاب به آقای پوتین دقیقا در بخش موازنهساز فرابرجامی تعریف میشود. تازه این همه ماجرا نیست؛ اقدامات فرابرجامی ایران میتواند متنوع و در بردارنده طیف گوناگونی باشد و عملا موازنهسازی فشار را در آوردگاه راهبردی ایران و غرب هدف گذاری نماید که مجال پرداختن به آن در این موجز نیست.
4⃣آنچه مشخص است گردانندگان کنونی کاخ سفید میخواهند جمهوری اسلامی را در یک دالانی قرار داده که هر گام عملی ایران، مترادف با عقب نشینی در مولفههای امنیت ملی میباشد. تقریبا روشن است که برای الزام ایران در مسیر طراحی شده، میبایست معیشت مردم و اقتصاد را از طریق تحریم و فشار سیاسی کماکان در گروگان خود نگه دارند.
🔚دیدهبان انقلاب اکنون بخشهای نامرئی طراحی دشمن را که قرار است در صحنه منازعه عملیاتی گردد را مانند گذشته به خوبی شناخته و گام عملی ایران در بازگشت به تعهدات درون برجامی و موافقت برای بازگشت آمریکا به برجام را مشروط به لغو تحریمها کرده است. بیشک اگر در داخل منسجم باشیم و شیفتگان غرب در بزنگاه به خودی گل نزنند، مسیر طراحی شده میتواند مسیر عبور از همه سختیها باشد. کافیست نهراسیم و باور کنیم این مسیر قابل پیمودن است.
✍ احمد بنافی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN