✅جایگاه قالب های هنری و ادبی
🔸قالبهای هنری و ادبی به عنوان ابزاری کارآمد و موثر ، برای مربیان و والدین نقش فراوانی دارند.
🔸هنر (خصوصا متون ادبی) یکی از بسترهای مهم برای تربیت غیر مستقیم میباشد.
🔸شعر، تمثیل، داستان کوتاه، رمان و.. میتوانند یک محتوای مهم بینشی تربیتی را در وجود نوجوان ماندگار کنند.
🔸تصویر سازی و راه اندازی تخیل، زمینه سازی تفکر، مستمر سازی مطالب، حس آفرینی و ایجاد حرکت، از مزیتهای بهره گیری از قالبهای ادبیست.
🔸گاهی اوقات یک تکجمله دقیق و نقطهزن که در موقعیت مناسب برای نوجوان گفته میشود تا مدتها او را راه میبرد.
⭕️ درصددم تا هرمدت یکبار در این کانال نمونههایی از متون موثر ادبی را با تحلیلی کوتاه بارگذاری کنم.
✍️ مجتبی وافی
#ابزار_تربیتی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#یادداشت_خوانی
💠 نویسنده متعهد کیست؟
نويسنده متعهد در ایران فردی است كه تمام هم و غم خود را مصروف طرح مبانی اخلاقي و معنوي میکند و منطبق با نظام فکری حاکم بر ایران، هنجارها و باورهای ملی و مذهبی آثار خود را قوام میبخشد.
معنويت در داستان نويسنده متعهد بهنوعی خط و مش طرح داستان را تعیین میکند و ميتواند روش درست زندگيکردن را پيش چشمان مردم نمايان سازد. او بهخوبي ميداند كه انسان نيازمند مطالعه داستانهایی با مضامین اخلاقگرایانه است، پس بايد از اين ابزار به نحو احسن استفاده كند تا مفاهيم ارزشمند معنوي را تبليغ، و مردم را از مسایل غيراخلاقي دور سازد.
اصولاً توجه به خالق جهان هستي، ميتواند سرچشمه مناسبي براي طرح مضامين ادبيات معنوي باشد. نگاه هنرمندانه به عوالم ماورايي و خالق اين عالم و طرح مسایلي از ايندست در قالب داستان، ميتواند ادبيات داستاني معنوي خوانده شود. در اينراستا ميتوان دو نوع گرايش براي ادبيات معنوي و داستان معنوي قایل شد: يكي گرايش مادي؛ كه ميبايست حول محور انسان، جامعه سالم و مباحث و مضامين اخلاقي و معنوي باشد. ديگري، گرايش به ماورا و عالم پس از مرگ.
در هر دو گرايش، نوع تفكر و انديشه حاكم بر ادبيات الهي است و ميتواند بازگوكننده مضامين معنوي باشد. برخي معتقدند داستان ميتواند تصور خواننده را نسبت به جهان واقعيتها تغيير دهد. درواقع داستان ميتواند به كشف حقايق بپردازد، از روي دست حقايق تقليد كند و حتي حقايق جهان هستي را توجيه كند. بدينترتيب است كه عدهاي بر اين باورند كه ميان داستان و حقيقت، همواره پل ارتباطي بسيار قوي و پايداري وجود دارد.
اين در حالي است كه پيروان داستاننويسي مدرن، به چنين اصولي پايبند نيستند. آنها يا به قالب و فرم اثر توجه دارند و يا بر آناند كه مخاطبان خود را با عوالم گنگ، غيرقابلحس و يا توهمات بياساس درگير سازند.
آنها بيشتر به عدمقطعيّت ايمان دارند و نسبيگرايي را رواج ميدهند. در داستانهاي مدرن، خواننده همواره در لامكانها و لازمانها قرار ميگيرد.
✍️ کامران پارسینژاد در قدس آنلاین
🌻دوستان تان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان و نوقلمهای حوزوی
فصل_پیامبر_اعظم_کتاب_انسان_250_ساله.pdf
4.35M
#کتابخوانی دانلود👆 یک فصل از کتاب انسان 250 ساله
🔻پیامبر مهربانی ها را چقدر می شناسیم؟
💠بخش مهم کتاب انسان ۲۵۰ ساله به «پیامبر اعظم(ص)» پرداخته که شامل بیانات رهبر معظم انقلاب است.
#غرب
#اسلام_خواهی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 معرفی #آثار_و_مواضع_نویسندگان_حوزوی
✔️ با همدیگر، گروه تواصی تشکیل دهید
🔹آیت الله حائری شیرازی: با همدیگر گروهی تشکیل بدهید و اسم گروهتان را بگذارید گروه تواصی. بگویید بیایید ما با هم برادر بشویم. هر وقت من در صبر، کم می آورم، تو کمی به من قرض بده. هر وقت من در بصیرت کم آوردم، کمی بصیرت در جیبم بریز. به من بصیرت بده.
✍️ فرهنگ و اندیشه تمدنی
✔️ کاش مسافر زمان بودم...
داشتم درباره علم رجال می خواندم نکات جالبی دیدم و دلم خواست بنویسم. شیخ نجاشی، استاد شیخ طوسی بود.در قرن پنجم هجری اهل کوفه است و در بغداد زندگی می کند این دوعالم با آل بویه هم دوره اند. نجاشی از شاگردان شیخ مفید است پایه گذار مکتب جدیدکلامی .سید مرتضی از هم دوره های ایشان هستند. سید مرتضی و سید رضی دو برادر و از شاگردان شیخ مفید بودند. مادرشان آنها را به دست شیخ مفید سپرد تا دانش بیاموزند.
✍️ ن صالحی
✔️ غفلت از قدرت رسانه
این حرف دقیقی است که "هر جامعه ای سلاح علم داشته باشد، قدرت نیز دارد". ولی امروز باید اضافه کرد "جوامعی که فهم و تولید رسانه ای دارند، بانفوذ تر و ماندگار ترند". حقیقت این است که دنیا در تلاش است تا از طریق رسانه به اعتبار و شهرت دست یابد و حتی به خاطر اهمیت اثر گذاری آن، افسانه سازی می کند تا در ذهن ها و قلب ها نفوذ کند. بدون شک بیشترین رسوخ ابر قدرت ها در جهان، مرهون رسانه است.
✍️ امینمحمدلو
✔️ بودنها را قدر بدانیم
باد و باران و سرمای آخر سال خیابانهای شهر را خلوت کرده و اندک مردم در حال تردد پیچیده در لباسهای گرمشان، سر درگریبان فرو بردهاند و به سرعت به سمت مقصدشان درگذرند.
✍️ روزنوشت
✔️ نامهای به خودم
دوستی میگفت گاهی برای خودت نامه بنویس! رسمی ، اداری یا عاشقانه و معمولی و...فرقی نمی کند. امروز می خواهم اولین نامه معمولی را به خودم بنویسم... سلام و نور آن هم از نوع نور الهی و روشنایی و رحمت.
✍️ ن صالحی
✔️ بالاتر از عدالت
در روزهای ابتدایی بعد از پیروزی انقلاب تصادفی در یکی از خیابانهای تهران رخ می دهد افسری که سر صحنه تصادف حاضر می شود، می بیند دو راننده از تیپ های انقلابی هستند و خودش البته دل در گرو رژیم سابق داشت . افسر به طعنه به راننده ها می گوید: بگویید امام بیاید بینتان قضاوت کند. راننده ها با شنیدن این جمله روی هم را می بوسند و می گویند به خاطر گل روی امام هم دیگر را بخشیدیم.
✍️ طلبه راهی
✔️سلبریتیسازی در فضای مجازی
از معضلات بزرگ فرهنگی امروز، فضای آلوده سلبریتیسازی جامعه و بی سر و سامانی آن است. معضلی که منجر به بزرگ شدن و خلق شخصیتهای پوچ و توخالی شده است.
✍️ ز نجاتی در خبرگزاری رسا
#پویش_نوشتن
#تواصی #حق #صبر
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠 ما چرا نو نشویم؟
✔️ تقدیمی استاد جواد محدثی به «نویسندگان حوزوی» 🙏
سال که نو میشود، طبیعت چهرۂ جدیدی به خود میگیرد و همه چیز متحول میشود، ما هم نو شویم و تحولی در حال و اخلاق پیدا کنیم.
وقتی زمین و زمان و سال و حال، نو می شوند، ما چرا نو نشویم؟!
سال نو، بسیاری از صحنهها، حادثهها و حرف هارا از یاد ما دور میکند، ما هم ، عقدهها، اختلافها، بداخلاقیها و کینهها را از یاد ببریم و فضای جدیدی در زندگی پدید آوریم.
طبیعت، جامه سبز بهار را بر تن میکند، ما هم بهاری شویم و عید را در وجود خودمان بیافرینیم.
عید یعنی روز تازه، سال نو
یعنی اخلاق جدید و حال نو
عید باکفش و کلاه تازه نیست
جز به رفتار و نگاه تازه نیست
عید باید در دل و جانت بود
رونق اخلاق و ایمانت بود
عید ما شور و سرور ماندگار
عیدی ما، رحمتِ پروردگار
سال نو با حال نو قرین باد !.....
#عید
#نوروز_1400
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#شعبان
عشرتکدهای که؛ درست در زمانی که قمرش، قرصی تمام میشود؛
از جلوهی کاملِ تمام انبیاء، رونمایی میکند!
این عشوهی کنایه آلود خدا، یعنی؛
به ضیافت رمضان، با همین رفیق آشنا وارد شو؛
تا کنار دست صاحبخانه بنشانند تو را!
✍ کانال استاد محمد شجاعی
#شعبان_و_آشتی_کنان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#طنز_نبشت
🔴 دو پرسش تا گور!
خیلی وقت است که دو تا پرسش دارم که فکر میکنم هیچوقت جوابشان را پیدا نکنم و همینطور ناکام با خودم به گور ببرمشان (البته بعد از ۱۲۰ سال و مرگ همهی دشمنان بالفعل و بالقوهام):
یکیاش این است که در صحنههایی از سریالهای ایرانی که دو یا چند بازیگر در پسزمینه نشان داده میشوند در حال گفتگو، بدون اینکه دیالوگشان را ما بشنویم و بدون اینکه در روند ماجرای پیشزمینه دخالتی داشته باشند؛ دارند دقیقاً چی دارند به هم میگویند؟
دومی این است که وقتی اعلیحضرت روحانی در جمع وزرایش دارد علل نابسامانیهای اجرایی کشور را بیان میکند و همه را مقصر میداند غیر از خود و دولت محترم را؛ وزرای حاضر چه فکری دربارهی او و حرفهایش میکنند؛ مخصوصاً وقتی با شنیدن بعضی جملات لبخند محوی میزنند یا سر جایشان، جا به جا میشوند یا به همدیگر نگاه میکنند یا به آسمان نگاه میکنند یا خیره به ایشان نگاه میکنند و پلک هم نمیزنند؟
اگر کسی جوابشان را میداند لطفاً هر چه زودتر اطلاع دهد و خانوادهای را از نگرانی دربیاورد.
چون دم عید است؛ لطیفهای یادم آمد که البته ربطی به متن بالا ندارد....
متن کامل
✍ جیم جواتی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 «کالاشدگی فرهنگ» یا « تحلیل متافیزیک عشق ولنتاینی»
اییییش این مسخره بازیا چیه؟ ( در حالی که از شدت خوشحالی در پوست خود نمیگنجد، کادوی ولنتاین را باز کرده و با لبخندی ژکوندگونه به معشوق تحویل میدهد)
تک ساحتی شدن انسانها از مهمترین شاخصههای انسان عصر مدرنتیه است. ماشینوارگی، تقلیل انسان از موجودی فعال به باشندهای منفعل، توسعه دهشتناک گستره سوپرایگوهای جمعی، تشدید خشونت و کاهش آستانه تحمّل جامعه، نیاز به تخدیری همگانی را بیش از پیش ضروری میسازد.
مناسبتهای ملّی ـ فراملّی به مثابه پناهگاههای انسان عصر پست مدرنیسم، نقش بسزایی را در التیام درد و رنجهای ناشی از تفرّد، خودبودگی، بیهویتی، فقدان معنا و سردرگمی آدمی دارد اما نظام سرمایهداری همچون موریانه این مناسبتها را از درون میانتهی کرده و با ایجاد اعوجاج در کارکرد حقیقی این مناسبتها، از آنها به عنوان ابزاری برای ثروت اندوزی بهره برداری میکند.
✍️ آن دیگر من
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔶 روش تثبیت مطالب
🔸 متاسفانه در حوزه علمیه روش قاعده مندی برای تثبیت مطالب به طلاب آموزش نداده اند و. تنها کلام شیخ طوسی ره را بر زبان می آورند:《الدرس حرف و التکرار ألف》؛ در حالی که《ألف》اگر توصیفی باشد و غیر روشمند، حرفی اشتباه است؛ اما اگر از باب تمثیل گفته شده باشد، موردی ندارد.
برای تثبیت مطالب و برنگشتن دوباره به کتب درسی، باید روش های علمی و محققانه مرور را اجراء نماییم تا از اسراف وقت در رجوع به مطالب خوانده شده دوری کنیم.
🔹 برای انتقال داده ها از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت و تثبیت مطالب خوانده شده در هر علمی، باید به روش ذیل عمل کنیم: (با انجام دقیق عملیات مرور، در صورت عدم عارضه بیماری آلزایمر، داده های ذهنی، مادام العمر در نفس شما تثبیت می شوند).
🔗 متن کامل
✍️ مهدی درستی
#حافظه
#مرور
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✅ اول عاقبت به خیری کجاست؟
من یک رسمی دارم روز اول هفته و اول ماهها برایم خیلی مهم است. مثل روز اول سال، چون معتقدم برای آخر بخیر شدن باید اول بخیر شد. اول ماه را ترجیح می دهم در جائی تنفس کنم که روح تازه شود. جائی که یک آن تمام خواسته هایت رنگ میبازد.
من در ایران، فقط در حریم امام رضا چنین حسی دارم،شما چطور؟
ادامه متن
✍️ مرضیه رمضان قاسم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✳️ تفاوت دو فیلم
🔅 دو اثر فاخر با محوریت شخصیت حضرت محمد صل الله علیه و آله و سلم، در جهان اسلام تولید شده است. برخی عناوین مشترک را در این دو اثر بررسی می کنیم.
⏺کدام بُعد دین؟
فیلم اول که در سال۱۹۷۶ میلادی ساخته شده است، بیشترین همت برای نمایش جنگ های مشرکان مکه با مسلمانان می باشد که در نتیجه مخاطب ذهنیت مقاومت و جنگ آوری از اسلام بدست می آورد. ولی در اثر دوم که به تاریخ ۱۳۹۳ شمسی تولید شده است، به خاطر اقتضای سن حضرت رسول، بُعد عاطفی و رحمانی از ایشان به تصویر کشیده می شود.
متن کامل
✍️ امین محمدلو
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
😊 محاسبه دقیق یک طلبه از سالی که بر او گذشت
🔻بسیار خوشحال شدیم از این نوع تولید محتوا.
📌 ما هم بنویسیم، خودمان را رصد کنید.
.......................................
✍۳۶۰ روز پژوهش و نویسندگی✍
روزهای پایانی سال ۹۹ را در پیش داریم و تصمیم گرفتم برای گزارش یکسال کار نویسندگی و پژوهش به خودم و مخاطبین عزیزم، این یادداشت گزارشی را تهیه کنم.
مصادف شدن نوشتن در سایت راسخون با شروع کرونا از نکات مثبت ایام قرنطینه خانگی بود.
پرداختن به موضوعاتی حول و حوش کرونا و اتفاقات مربوط به آن همچون:
⏳ متن کامل
✍مجتبی میرزایی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6