.
💠 «برای یکی شدن؛ بررسی رابطه دولت و ملت»
♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه
✴️ سرخطهای این شماره:
🔻تبیین رابطه امام و امت در وضعیت مطلوب؛
🔻بررسی نظرات مختلف درباره رابطه مردم و حاکمیت در وضعیت موجود؛
🔻تحلیل آسیبهای موجود در رابطه دولت و ملت؛
🔻ارائه راهکارهای سلبی و ایجابی به منظور ترمیم گسست بین دولت و ملت.
✳️ به ضمیمه یادبود علامه ذوفنون مرحوم آیتالله حسنزاده آملی
🔗 لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه
#دولت_ملت
#گسست_اجتماعی
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌹زن، کرامت، عدالت
✍ بابک شکورزاده، مبلغ و پژوهشگر دینی در فکرت نوشت:
▪️برابری جنسیتی یکی از ظلمهایی بود که به اسم آزادی و عدالت، در حق زنان اعمال شد و کرامت زن را نیز به چالش کشید. عدهای هم کورکورانه همچنان دنبال این تفکر هستند، غافل از اینکه جنس زن و مرد، ذاتا و طبیعتا حداقل در بعضی از مسائل با هم تفاوت دارد و برابری جنسیتی نه تنها عدالت نیست؛ بلکه ظلمی آشکار در حق زنان است. جدای تفاوتهای روحی روانی که معمولا میان زن و مرد وجود دارد، جنبههای جسمی هم هست که برای هیچکسی با هر دین و آئینی قابل انکار نیست؛ مثل قابلیت مادرشدن برای زن و عدم تحقق آن برای مرد.
▪️اینکه هر کاری مردان انجام میدهند، به زنها نیز تحمیل شود و به گونهای وانمود شود که اگر زنان از کارهایی که به قول معروف مردانه به حساب میآید، منع شوند در حقشان جفا شده، تصوری اشتباه هست. به هر حال تفاوتهایی میان زن و مرد وجود دارد که اگر قرار باشد هر کاری که یکی از آنها انجام میدهد، الزاما طرف دیگر هم باید انجام دهد وگرنه اجحاف صورت گرفته، خودش اجحافی در حق آنهاست.
▪️درباره زن و مرد هم این مسأله جاری است و نباید این گونه تلقی شود که عدالت یعنی هر کاری که مرد انجام میدهد، زن هم الزاما همان کار را انجام دهد؛ بلکه عدالت این است که هر چیزی در جای خودش قرار گیرد. وقتی زن و مرد متناسبت با شرایط جسمی و روحی خودشان کاری را انجام دهند این میشود عدالت.
#روز_زن
#حضرت_زهرا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸تقدیرِ مادر، تقدیمِ مادر
📌مادرها فرشتهاند؛ از بس که دستانشان در آسمان است.
📌مادرها پایانی ندارند؛ چون قابشان در قلبهاست.
📌تقدیر مادر قدردانی است؛ اگر تقدیرشان را تغییر ندهیم.
✍ علی کردانی
#روز_مادر
#حضرت_زهرا_سلاماللهعلیها
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
هر چقدر شبکههای بین المللی ما تحریم و ممنوعیت پخش در بین الملل خصوصا در غرب دارد، عوضش تا دلتان بخواهد خیلی راحت شبکههای تلویزیونی و رادیویی غربی که دشمنان قسم خورده ایران و ایرانی(فارغ از اسلامی بودنش) هستند با نصب یک ماهواره یا یک فیلترشکن در اختیار پیر و جوان، کوچک و بزرگ، مرد و زن ما قرار گرفته است.
آیا در توازن این مبادله ایرادی وجود ندارد؟
یکی از مبلغین بین المللی میفرمود در کشوری میتوانم فعالیت تبلیغی بصورت رسمی و بی دردسر داشته باشم که دیپلماسی دینی و مذهبی بین کشور ایران و کشور مقصد وجود داشته باشد.
یعنی اگر ما هم به مبلغین آنان اجازه دهیم دین و آئین خود را در کشور ما تبلیغ کنند آنان هم اجازه میدهند.
حال انکه چنین مقصودی در ایران غیر قابل تصور است و ما به ناچار از راههایی دیگر ورود تبلیغی میکنیم چنانکه دُوُل غرب از راههای زیر زمینی اقدام به جذب و گسترش فرقهها و مکاتب ضاله در ایران هستند.
مسئول محترم که رسانه و تصویر و صدا منوط به تصمیمگیری تو است اگر به فکر ایران و ایرانی هستی، اگر به فکر آینده ایران و فرزندانت هستی و اگر احیانا بدنبال پاسخگویی به خون شهدا و ندای رهبری هستی، نگذار به آسانی آب خوردن و حتی کمتر، صدا و تصویر رسانههای غربی به گوش هموطنانت برسد.
مخصوصا با روشن شدن دشمنی آشکار آنان.
مخصوصا با دروغ پراکنی و خیانتهای بیشمار آنان.
مخصوصا با تحریم رسانه و صدا و سیمای ما.
در خانه اگر کَس است همین یک حَرف! بَس است.
رو نوشت به رئیس صدا و سیما، وزیر ارتباطات، شورای عالی انقلاب فرهنگی و...
✍مجتبی میرزایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVI
✅زن در وضعیت جمع یا گسست؟
✍دکترمریممنصوری، عضو تحریریه مجتهده امین
در اندیشهی یونانی خدای نظم و عقلانیت، در مقابل الههی شور، میل و خلاقیت قرار داشت و تا قرن بیستم میلادی، این خدای نظم و عقلانیت است که بر فراز تاریخ اندیشه ایستاده است و به ویژه _به گفته متفکران پست مدرن_در مدرنیته، زندگی، شور و خلاقیت را سرکوب کرده است. گفتمان زندگی، که در قرن بیستم به خصوص با آرای نیچه صورتبندی شد، در مقابل نظم، عقلانیت و هرگونه جمعیافتگی امور، تلاش میکند تا بر لذت، شور و میل در متن زندگی دست بگذارد با این هدف که از سرکوب عقلانیت مدرن رهایی یابد.
در این گفتمان، هرآن چیزی که علیه نظم مرد سفیدپوست اروپایی(بعنوان نماد عقل مدرن)میتواند قرار بگیرد، به عنوان بدیلی نظمشکن و گسستمحور مطرح می شود.
نتیجهی این نگرش، جنبشهای زنان، رنگین پوستان و تمام بهحاشیهرفتگان به خصوص در دههی 1960 میلادی بود. این نگاه، زن را نمایندهی بازآفرینی شور، خلاقیت، لذت، میل و نهایتا خروج از هرگونه نظم سرکوبگرانهی عقلانیت محور در نظر میگیرد و از همین روست که به جای دست گذاردن بر نظم، با زن، به آشوب میرسد.
در مقابل، اما، رهیافت دیگری است که زن را نه تنها مبدا شور، خلاقیت و زندگی میداند، بلکه حتی در مقام انضباط اجتماعی نیز، در او، مقام جمع یافتگی این نظم را میتوان مشاهده نمود.
در این نگرش، نظم در تقابل و تناقض با شور قرار ندارد، بلکه در حرکت جوهری، پویایی و نظم، در هندسهای منظم و با «تعیین حدود در زندگی» تشریح میشود. از همین رو، زندگی، در آشوب تعریف نمیگردد، بلکه بخشی از آن را لذت، شور، شادی، تغییر، بازی و فراغت دربرمیگیرد و اینها را به عنوان بخشی از ساختار زندگی و جامعه، محترم میشمارد. و این خود، بخشی از نظمی است که در جایگاه "جمع تمام امور" است.
این نظم، سرکوبگر نیست، بلکه در مقام مراقبت و تحفظ بر هستیهای انسانی ظهور مییابد. از همین رو، زن، نه تنها استعارهای از شور و زندگی است، بلکه بیش از آن، بر مدار رحامت و مودت، در مقام جمع و جامعه است. تکثرات را تجمیع میکند و «ام امت» میگردد.
ظهور تام مقام مذکور در حضرت زهرا سلام الله علیها است که در عین آن که زن را در شرایط زندگی شورآفرین ترسیم میکند، این مقام جمع را در چشم همگان روشن میسازد. از همین رو است که ائمهی اطهار سلام الله علیهم، خود را حجت خداوند بر مردم و مادرشان، فاطمهی زهرا سلام الله علیها را حجت خداوند بر خود معرفی مینمایند یا باطن شب قدر، شبی که مقام جمعالجمع زمان است، حضرت صدیقهی طاهره سلام الله علیها برشمرده میشود. مصادیق این جمع یافتگی در احادیث معصومین علیهم السلام و تفاسیر آن کم نیست. اما در این صورتبندی از جمعیافتگی میتوان از «جامعهای بر مدار زن» سخن به میان آورد که نه تنها گفتمان بینظمی، گسست و آشوب را به چالش میکشد، بلکه از دوگانهسازیهای تقابلی خارج میشود و به نگاهی تشکیکی و طولی در وجود راه مییابد.
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍃نجوا
ما را ببخش
که تقدیر را
بهانهی تقصیر کردهایم...
✍️ محمدجواد محمودی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 برکت پول و دست
💵 به تجربه برای من این اعتقاد ایجاد شده که اگر پول دست من باشد، برکتش کمتر است از موقعی که دست همسرم باشد. مثلا من حس میکنم جنسی که ظاهرا ۵۰تومان است را وقتی من میخرم میشود ۹۰ تومان، ولی وقتی همان را خانمم بخرد، میشود ۳۵ تومان! لذا باذنالله مثلا ۲ تومان پول دست او، به اندازه ۵ تومان کار میکند.
💸 این را امشب برای خانمم تعریف کردم. او اضافه کرد که: به #دست_فروشنده معتقد است؛ یعنی مثلا بعضی مغازهدارها جنسی که ازشان میخرد، زیاد میشود و برخی مغازهدارها، برعکس، همان جنس، کمتر. مثلا یک پک میوه از مغازه الف، ۱۰۰ تومان گرانتر از مغازه ب میشود!
📚 #علوم_انسانی کجاست؟ بیاید تجربههای ما را صورتبندی کند، شاید به درد دیگران هم خورد.
✍ علی ابراهیم پور
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🎓 حضور ۳۴۵ بانوی دانشمند ایرانی در بین پژوهشگران پُر استناد برتر دنیا
دکتر فاضلزاده رئیس ISC گفت: باعث افتخار است که در میان دانشمندان پُر استناد جمهوری اسلامی ایران، بانوان پژوهشگر نیز حضور دارند و سهم خود را در مرجعیت علمی ایران ایفا نمودند.
لینک خبر
#علمیوفناوری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
"شاعرم مثل همیشه با قلم در میزنم
دربهشتم چونقلم در وصفِمادرمیزنم"
روز میلاد گل هستی ست در باغ نبی
سر بهکوی عشق او همچونکبوتر میزنم
در چنین ایام زیبایی به عشق فاطمه
نام حیدر میبرم، من تا نجف پر میزنم
نقش زیبای دلم شد ذکر تسبیحات او
تا نفس دارم، دم از زهرای اطهر میزنم
در بهشت بیکران با آن همه نعمت فقط؛
دَمبهدَم از جرعههای حوض ِکوثر میزنم
#نگین_نقیبی
#میلاد_حضرت_زهرا سلاماللهعلیها
#شاعران_آئینی
💠 #شاعران_حوزوی
💠 @shaeranehowzavi
#پویش_نوشتن_بانوان_حوزوی
💐 همزمان با میلاد حضرت صدیقهی طاهره(س)، صفحات مجازی 20 بانوی نویسنده معرفی میشود:
🌸 کانال مرکزی بانوان نویسنده با نام «افکار بانوان حوزوی»
eitaa.com/joinchat/666566766C3a95d83645
📣 مرحله نخست معرفی فعالیتهای فردی اعضای تحریریه مجتهده امین در شبکههای اجتماعی
1️⃣ اشرف پهلوانی قمی، یادداشتهای یک مدافع سلامت
@pahlevaniqomi
2️⃣ آمنه عسکری منفرد، قلمْنگارِ منفرد
eitaa.com/ghalamnegaremonfared
3️⃣ زهرا سرمیلی، داستان کوتاه ۱۴۰۰
eitaa.com/joinchat/1339621484Cdf2f7cf6f5
4️⃣ زهرا سعادت، رسانه خورشید
eitaa.com/joinchat/1948516539C245a5d9754
5️⃣ زهرا کبیری پور، دل نوشت
@Delneveshteeee
6️⃣ زهرانجاتی، زد بانو
eitaa.com/joinchat/1763180548Cdca1fa9741
7️⃣ زهره قاسمی، خلوت وصال
@khalvatevesal
8️⃣ سمیه رستمی، نمکدون شعبه ایتا
@namakdooon
9️⃣ سیده ناهید موسوی، سیده بانو
@banoomousavi
🔟 صدیقه عالیپور، قلم نوشت
https://eitaa.com/joinchat/103940365Cd3fc260315
1️⃣1️⃣ طیبه فرید، دستنوشتههای طیبه فرید
@tayebefarid
2️⃣1️⃣ فاطمه رجبی بهشت آباد، یادداشت های روزانه...
@fatemehrajabi_beheshtabad
3️⃣1️⃣ فاطمه شکیب رخ، قلم زنی
@Ghalamzaniii
4️⃣1️⃣ فاطمه میری طایفه فرد، دلگویه
@del_gooye
5️⃣1️⃣ مرضیه رمضان قاسم
eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
6️⃣1️⃣ ریحانه حاجی زاده، یک دهه هشتادی
@shabihe_aviny
7️⃣1️⃣ مریم زارعی، از جان نوشت
@az_jan_nevesht
8️⃣1️⃣ مریم منصوری، از ما نگاشت
@azmanegasht
9️⃣1️⃣ نجمه صالحی، یادداشت
eitaa.com/joinchat/2319319119C2ce51d5673
0️⃣2️⃣ الهه دهقانی، روزنگار
@Rooz_Negar
#جهاد_روایت
#تبلیغ_مکتوب
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
7.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
باور کنید تهران شهر بدیها نیست
✍️ حسن مرادی، فعال جهادی نوشت:
باور کنید تهران، شهر بدیها نیست
تهران شهر عاشقان اهل بیت علیهم السلام و خوبیهاست.
این روزها همه جای شهر ما فاطمی است.
پن: این جشن متفاوت را ببینید و بازنشر دهید.
#جهاد_روایت
#تبلیغ_مکتوب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌸 تبلور فضائل حضرت زهرا در اسامی
✍️ بابک شکورزاده، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دارای اسامی و القاب متفاوتی هستند و هر یک از آنها شامل وجوهی از شخصیت این بانوی عظیمالشأن را میشود.
مشهورترین این اسامی، نُه اسم است که در روایتی از امام صادق علیهالسلام نقل شدهاند. «قَالَ أَبُو عَبْدِاللَّهِ الصَّادِقُ علیهالسلام لِفَاطِمَةَ علیهاالسلام تِسْعَةُ أَسْمَاءٍ عِنْدَاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاطِمَةُ وَ الصِّدِّیقَةُ وَ الْمُبَارَکَةُ وَ الطَّاهِرَةُ وَ الزَّکِیَّةُ وَ الرَّضِیَّةُ وَ الْمَرْضِیَّةُ وَ الْمُحَدَّثَةُ وَ الزَّهْرَاءُ... .»
امام صادق علیهالسلام بعد از بیان اسامی حضرت زهرا سلام الله علیها به یونس بن ضبیان فرمود: میدانی چرا فاطمه نامیده شد؟ یونس گفت مرا خبر ده مولای من! فرمود: فُطِمَتْ مِنَ الشَّرِّ؛ از شر بریده شده است... . (أمالی صدوق/ص۵۹۲)
ابن عباس خطاب به معاویه از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل میکند که حضرت فاطمه سلام الله علیها به این دلیل فاطمه نامیده شد که خودش و شیعیانش از آتش بریده و دور شدهاند. (عیون أخبار الرضا علیهالسلام/ ج۲/ص۷۳)
در فرازی از حدیث مفصلی رسول خدا صلی الله علیه و آله از جبرئیل میپرسد: اى دوست من جبرئیل! چرا در آسمان «منصوره» و در زمین «فاطمه» است؟ گفت: بدین سبب در زمین «فاطمه» نامیده شده که شیعیان خود را از جهنّم رهائى مىبخشد و دشمنانش از محبّت وى بىبهره خواهند بود و در آسمان به این جهت«منصوره» است که خداوند فرموده: یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ، بِنَصْرِ اللَّهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ؛ یعنى در آن روز(قیامت) مؤمنان به جهت یارى خدا که هر فردى را بخواهد یارى دهد خرسند مىشوند. منظور از این یارى همان نصرتى است که حضرت فاطمه سلام اللَّه علیها به دوستان خویش خواهد کرد. (معانی الأخبار/ ص۳۹۶)
جابر مىگوید محضر مبارک امام صادق علیهالسّلام عرض کردم براى چه فاطمه زهراء سلام اللَّه علیها به زهراء نامیده شد؟حضرت فرمودند: زیرا حقّ عزّ و جلّ او را از نور عظمت خودش آفرید و هنگامى که نور وجود فاطمه سلام الله علیها درخشید، آسمانها و زمین به نورش روشن شده و دیدگان فرشتگان از شدّت نورش بسته شد و تمام ملائکه حقّ تبارک و تعالى را سجده نموده و عرض کردند: اله و معبود ما! سرور و مولاى ما! این نور چه خصوصیتى دارد که این قدر تابان و روشن است؟خداوند متعال به آنها وحى فرمود: این نور از نور من است که در آسمان ساکنش کردهام، آن را از عظمت خویش آفریدم، آن را از صلب پیامبرى از پیامبران که بر تمام انبیاء تفضیل و برتریش دادهام خارج نمودهام، از این نور پیشوایانى را که به امر من قیام مىکنند و مردم را به طرف من هدایت مىنمایند بیرون مىآورم، این پیشوایان را پس از انقطاع وحى، جانشینان خود در روى زمین قرار مىدهم. (علل الشرائع /ج۱/ص۱۸۰)
نقل شده که از رسول خدا صلی الله علبه وآله پرسیده شد منظور از بتول چیست؟ از شما شنیدهایم که مریم و فاطمه سلام الله علیهما بتول هستند. حضرت فرمود: بتول زنی است که هیچگاه سرخی نمیبیند، یعنی حیض نمیشود؛ چرا که حیض در دختران انبیاء ناپسند است. (معانی الاخبار/ص۶۴)
دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله را به سبب پاک بودنش از هر ننگ و پلیدى، طاهره نامیدند و او هرگز حیض و نفاس ندید. (بحار/ج۴۳/ص۱۹)
راوی میگوید از حضرت امام صادق علیهالسلام شنیدم که مىفرمود: فاطمه سلام الله علیها را به خاطر این محدّثه نامیدند که فرشتگان از آسمان فرود مىآمدند و آن حضرت را مىخواندند، همان طورى که مریم دختر عمران را صدا مىزدند. آنها مىگفتند: اى فاطمه! خدا تو را برگزید و پاکیزهات نمود و بر تمام زنان عالم اختیارت کرد. اى فاطمه! پروردگارت را بخوان و سجدهاش نما و با رکوعکنندگان رکوع کن و بدین ترتیب حضرتش با آنها سخن مىگفت و آنها نیز با جنابش حدیث و سخن مىگفتند.شبى فاطمه سلام الله علیها به فرشتگان فرمود: مگر مریم بنت عمران بر تمام زنان عالم برترى ندارد؟ فرشتگان عرضه داشتند: مریم بانو و سرور زنان عالم خودش بود و خداوند عزّ و جلّ تو را بانو و سرور زنان عالم خودت و عالم مریم قرار داده و بدین ترتیب تو سرور تمام زنان عالم هستى از اوّلین تا آخرین. (علل الشرائع/ج۱/ص۱۸۲)
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN