eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
530 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. ✅ «انتظار همگانی» بر هم زننده رؤیای صهیونیستی 🖋مجتبی عباسی، نویسنده و پژوهشگر ▪️صهیونیسم، وارثانِ قومِ رانده شده از سرزمین نیل هستند که با نبرد آرماگدون می‌خواهند به هدف شوم بردگی مردم و سروری یهودیان دست یابند؛ از این رو استفاده از وسيله‌های متنوعِ نامشروع، خباثت‌ها و ظلم‌های گسترده‌ به ویژه در جهان اسلام را توجيه می‌کنند. ▪️برخی عدالت خواهان دیروز با آرمان فروشی و غربزدگی، امروز آزادی خواه و توسعه طلب شده‌اند؛ اما به صورت کلی رسیدن به اهداف انقلابی و برطرف شدن مشکلات و موانع ظهور، جز با اصلاح فردی، مقدمه سازی ظهور، تعلیم و تربیت اجتماعی و حرکت در مسیر تحقق اهداف انقلاب میسر نیست. 👈 فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی @HOWZAVIAN
. 💠 بررسی «حکومت دینی، مبانی، اهداف و چالش‌ها» در همایش دکترین مهدویت 🌐 هجدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با عنوان «حکومت دینی، مبانی، اهداف و چالش‌ها» با حضور علما، اساتید، فضلای برجسته حوزه و دانشگاه و شخصیت‌های علمی داخلی و خارجی برگزار می‌‌شود. 🔹سخنران افتتاحیه آیت الله اعرافی 🔸سخنران اختتامیه آیت الله اراکی 🔻جمعه 12 اسفندماه 🔺مسجد مقدس جمکران،شبستان کربلا @HOWZAVIAN
🔴 تقلیل سطح منازعه اصلاح‌طلبان حوزوی به امر موهوم ✍️ مجتبی عباسی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی 🔸در جریان مسمومیت دانش آموزان قمی، یکی از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه مثل همیشه در همراهی با روایت‌گری ناقص و جهت‌دارِ دوستان خود در رسانه‌های معلوم‌الحال اصلاح طلب همانند قم‌نیوز، خبرآنلاین، شرق، آفتاب یزد و... تلاش کرد، با کج‌روایت‌‌‌ها و برچسب‌زدن به برخی از مردم، فلش اتهامات را از منافقین به سمت ناموجودات موهومی با عنوان مجعول تندروان مذهبی تغییر دهد و محتوای دلخواهِ رسانه‌های معاند را تولید کند! 🔸اخیرا محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین در گفت‌وگو با شبکه شرق در واکنش به مسمومیت‌های مدارس قم گفت: «یک جامعه‌شناس که نمی‌توانم نامش را بگویم در قم پژوهشی در این زمینه انجام داده و در جلسه‌ای این موضوع را برای برخی شرح داده است که این اقدامات را گروهی موسوم به «هزاره‌گراها» انجام می‌دهند که نوعی تفکر نزدیک به طالبان و یک جریان مذهبی و ضد مدرنیته در قم و اصفهان است.» 🔸وی بعد از انتشار گسترده این شایعه در رسانه‌های معاند و التهاب آفرینی آن در جامعه، خبر مسمومیت دانش‌آموزان توسط جریان «هزاره گرا» از قول خود را تکذیب کرده و گفته است: «نمی‌دانم که شبکه شرق چرا این مطلب را از قول بنده زده، من گفتم یکی از دوستانم بیان کرده و باید از وی بپرسید و جریان هزاره گرا برای ایران نیست، افرادی در مسیحیت و یهودیت هستند که اعتقاد دارند هر هزار سال مصلحی ظهور می‌کند.» 🔸تاکتیک رسانه‌های اصلاح طلب و سابقه فعالیت‌های سیاسی مجمع محققین و مدرسین بیانگر این تجربه است که این جریان غربگرا در حوزه به تبع از دوستان اصلاح طلب خود در رسانه‌ها به دنبال التهاب‌آفرینی و موج سواری رسانه‌ای در جامعه هستند؛ چنان که در جریان اغتشاشات اخیر، نخستین بیانیه را علیه نظام اسلامی صادر کرده و برای صید مقاصد سیاسی جناحی و حزبی خود، منافع ملی و امنیت مردم را به بازی گرفتند. 🔸البته بر کسی پوشیده نیست که ارتقای جایگاه و افزایش سطح تحصیلات دختران و بانوان، یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند با این گونه سیاهنمایی‌ها مشابهِ شعار دروغین زن، زندگی و آزادی به سرمایه‌های اجتماعی نظام اسلامی ضربه وارد کنند. 🔸فقط جای تأمل و سؤال است که چرا سطح منازعه جریان اصلاح طلب حوزوی بعد از ناکارآمدی مسئولان برآمده از این جریان در عرصه سیاست، اقتصاد و فرهنگ به دوگانه‌سازی و از بین بردن انسجام اجتماعی در جامعه کشیده شده است و در این قضیه نیز مثل همیشه با سرپوش گذاشتن بر واقعیت‌ها و نادیده گرفتن متغیرهای مختلف به شنیده‌ها و موهومات دلخواه توسل جسته و سطح مواجهه را از نقد و تحلیل عمیق و اندیشه‌ای به امور سطحی، شایعه پردازی و لجن‌پراکنی علیه چهره‌های مذهبی تقلیل داده‌اند. 🔸آیا این نوع ادبیات تفرقه افکنانه از سوی کسانی که در فضای قم زیست می‌کنند، مصداق قم هراسی و به تعبیر رهبری حکیم، نوعی آنتی تز علیه جریان اصیل انقلابی و مذهبی قم محسوب نمی‎شود؟ @HOWZAVIAN
. 📌ساختمان‌های عالی با پشتوانه‌ی خالی ✍️محمد ادریسی 🔸ساختمان ها عالیه اما پشتوانه خالیه شاید ندانید که بسیاری از مراکز فرهنگی و حوزوی و دینی بخاطر نداشتن بودجه و امکانات و...به شکل ساختمان «امیر چخماق یزد» هستند.ظاهراً فکر می کنید که پشت آنها پر و گرم گرم است اما در واقع پشت آنها خالی خالی است.حتی از نیرو و مدیر خوب و قوی. @HOWZAVIAN
دومین محفل گفت‌و‌گومحور فکرت با عنوان: ✅ پرسش و پاسخ مهمان ویژه: حجت‌الاسلام استاد حمید پارسانیا 📌و با حضور فرهیختگان و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی ⏰ یکشنبه 14 اسفند، ساعت 10:30 صبح مکان: قم، خیابان هنرستان، مؤسسه شناخت 👈 فکرت؛ رسانه اندیشه و آگاهی @HOWZAVIAN
💢برای «که» بنویسیم؟ ✍️ استادجواد محدثی، کتاب «با اهل قلم» می‌نویسد: نوشتن، «ارتباط کتبی» با خوانندۀ اثر است و کلام تو، وسیلۀ ارتباط. اگر مقصودت به خواننده منتقل نشود، چه فایده؟ اگر با مخاطب، نتوانی رابطه برقرار کنی، از نوشتن چه سود؟ پس، شناخت مخاطب ضروری است. این‌که بدانی با چه کس رویارویی، خوانندگان سخن و شعر و مقاله و داستانت چه کسانی‌اند؟ بُرد و تأثیر نوشته‌ات تا چه حد است؟ اصلاً می‌خوانند یا فقط تو می‌نویسی؟ می‌خرند، یا فقط تو چاپ می‌کنی؟ می‌فهمند، یا تو فقط صفحه پر می‌کنی؟ ادبیات کودکان هم از همین مقوله است. بسیارند کسانی که برای «کودک» مطلب می‌نویسند، اما دنیای کودک را نشناخته‌اند. و بسیارند کسانی که شاعر شعر کودکانند، اما فضای کودکانه در شعرشان نیست، هر چند الفاظ بچگانه به کار برند. یعنی: مهم، شناخت حوزه واژه‌های کودکانه و دنیای خاص کودکان است و به زبان آنان و متناسب با فهم و درک و زمینۀ آنان سخن گفتن. کتابی هم که برای کودکان نوشته می‌شود، کافی نیست که فقط نامش کودکانه باشد یا تصاویر رنگی‌اش برای این قشر و «گروه سنی» گیرا و جاذب باشد. مفاهیم و محتوا را هم باید لحاظ کرد. باری... وقتی می‌نویسید، تصور کنید خوانندگان خویش را (از قشر‌ها و گروه‌های مختلف) که روبروی شما نشسته‌اند و با آنان حرف می‌زنی. «ارتباط مستقیم»!... مردم، امروز به چه چیزهایی نیاز دارند؟ خواستار چه مطالبی هستند؟ کدام مطالب و پیام‌ها و نوشته‌ها و تحقیق‌ها، برای امروز زندگیشان و زندگی امروزشان، کارساز و راهگشا و مفید است و از خواندن، بهره می‌برند؟... به راستی اگر این جهات در نظر نباشد، در «خلأ» نوشتن، و برای توده‌های انبوهی از «خوانندگان نامشخص» و نمی‌دانم در کجا و در چه سن و با چه شرایط نوشتن، چه دردی را دوا می‌کند؟ ناگفته نماند که: کار ادبی و هنری و شعر، ‌قدری باید ایهام‌ها و ابهام‌ها و رمز و راز و کنایه و تشبیه و توصیف و استعاره و زبان چند بعدی و قالب فوق عادی و سطح فوق معمولی و... داشته باشد. ولی تا چه حد؟... آیا حتی به قیمت تبدیل ادب و شعر و هنر، به ابزاری بی‌استفاده برای مردم؟ و به بهای بی‌مشتری و بی‌مستمع ماندن دستاوردهای ادبی و شعری؟ اگر بنا باشد «ادبیات» به صحنۀ زندگی هم بیاید و در متن حیات مردم جاری و ساری باشد، به معنای از دست دادن وجهه و صبغۀ ظریف و جالب و جاذب «صناعات» لفظی و معنوی نیست. اما... نباید فراموش کرد که کار قلمی، برای مردم و در خدمت حق و در ارتباط با خلق است. فاصله‌ها را باید پر کرد، ‌تا «ارتباط متقابل» میسور گردد. @HOWZAVIAN
✍️ روحانیت ناچار به نوشتن است 🔅 چون در دنیای دیالوگ بسر می‌بریم نه منولوگ. 🔻ای کاش مرکز مدیریت حوزه و مجموعه‌هایی چون دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات برای این ناچاری می‌کردند؛ برنامه، ساختار، راهبرد، تاکتیک، عملیات و اجرا، تربیت، شبکه‌سازی، تأسیس رسانه‌های فراگیر داخلی و بین‌المللی و ... پیشکش! @HOWZAVIAN
. ✍️ به بهانه سالگرد درگذشت مورخ معاصر، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خسروشاهی 📷 تصاویر: پژوهشگر فقید، خسروشاهی، در معیت امام خمینی(ره) و امام خامنه ای(حفظه الله) 🔅 متن کامل در 👈 شهید رابع؛ صفحه ای از نویسندگان حوزوی @HOWZAVIAN
. چرا در جنگ اقتصادی هستیم؟ در جنگ اقتصادی یکی از ابزارهای مهم بحث پول و هویت آن است. دلار به عنوان ارز بین المللی و جهانی باید به عنوان ناظر بی طرف و عام و جهان شمول عهده‌دار ربط امور در این ساحت باشد، لکن دلار در جهت منافع ایالات متحده عمل می کند و نه به عنوان ابزار مالی جهانی و بی طرف. امریکا از این ظرفیت در تنش با کشورها استفاده می کند و با کشورهای متخاصم خود وارد جنگ اقتصادی می‌شود. لذا اکنون در جنگ اقتصادی ریال و دلار هستیم. و شروع کننده ی این جنگ، ایران نیست، بلکه امریکاست. و تا معقولیت صلح ( امام حسن) در این جنگ اثبات نشود، نمی توان فتوا به صلح کرد و باید این جنگ را ادامه داد. البته این به این معنا نیست که حاکمیت و دولت اثرات زیانبار این جنگ را خنثی نسازد و در جهت رفع آنها تدبیر عالمانه و حکیمانه نداشته باشد. ✍️ صفحه‌ی فلسفه علوم اجتماعی @HOWZAVIAN
🔰 «خون سلیمانی» و «حنای اشتری» ▪️ نقدی بر مبنا، رویکرد و روش وحید اشتری در مسیر عدالتخواهی ✍️ سید محمدحسین دعائی 🔸 چند روز قبل، در خبرها آمده بود که عده‌ای از «شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی جبهۀ انقلاب»، طی نامه‌ای به «رئیس محترم قوۀ قضائیه»، خواستار توقف اجرای احکام صادرشده برای «وحید اشتری» ـ یکی از چهره‌های شاخص در جریان موسوم به عدالتخواه ـ شده‌اند. 🔹 در بخشی از نامۀ مذکور آمده است: «برخی امضاکنندگان این نامه، چه بسا با بخش زیادی از مواضع و کنش‌های سیاسی آقای اشتری همراه نباشند. اما همگی چنین برخوردی با یک فعال اجتماعی را به دور از مصالح جامعه دانسته و با آن مخالف هستند. چنین برخوردی ممکن است با دلسرد و بدبین کردن بخش‌هایی از جوانان و دانشجویان علاقه‌مند به انقلاب، جایگاه رفیع دستگاه عدلیه را در نظر آنان مخدوش کند.» 🔸 فارغ از صحت و سقم این درخواست و با صرف نظر از جوابی که به آن داده خواهد شد، آن‌چه که قطعی است، مخدوش‌بودن، بلکه مخاطره‌آمیزبودن بخشی از گفتار و رفتار آقای اشتری و ضرورت تبیین این امر در فضای جامعه است. 🔹 به‌عنوان نمونه، در آستانۀ روز قدس سال قبل ـ یعنی در ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ـ مصاحبه‌ای از ایشان با عنوان «کنشگری مردم در مبارزه با فساد» منتشر شد که در ادامه، گزیده‌ای از این مصاحبه، به‌ضمیمۀ نقد بسیار مختصری بر آن تقدیم می‌شود: ... @HOWZAVIAN