19.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید | چرا امام حسن عسکری(ع) همیشه در زندان بود⁉️
✔️ تبلیغ نیوز
#اهل_بیت
#امام_حسن_عسکری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
یادگاری معرفتی از امام حسن عسکری علیهالسلام
✍️بابک شکورزاده
زیارت جامعه کبیره میراثی گرانبها از امام هادی علیهالسلام است که تقریبا نزد شیعیان و محبین آل الله شناخته شده است.
از امام حسن عسکری علیهالسلام نیز صلواتی بر چهارده معصوم به یادگار مانده که خیلی شناخته شده نیست. این صلوات، صلواتی مستقل درباره هر یک از این بزرگان و انوار الهی است. این صلوات مضامین بلندی دارد و شامل صفاتی از هر یک از ایشان نیز است.
راوی که این صلوات را مینوشته، میگوید: وقتی صلوات بر امام هادی علیهالسلام تمام شد و نوبت به خود حضرت رسید، امام سکوت کرد. در این مورد به او عرض کردم[که بقیه را بفرمایید]. حضرت فرمود: اگر این مطلب از دین نبود که خداوند امر کرده آن را به اهلش برسانیم، دوست داشتم که ساکت بمانم؛ ولی چون در مقام دین است، بنویس... . در ادامه حضرت صلوات بر خودش و امام عصر علیهالسلام را ذکر کرد.
متن کامل این صلوات در مصباح المتهجد شیخ طوسی آمده و شیخ عباس قمی نیز این صلوات شریف را در مفاتیح الجنان، تحت عنوان صلوات بر حجج طاهره آورده است.
#امام_حسن_عسکری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹نگاهی تاریخی_تحلیلی به مجاهدتهای امام حسن عسکری(ع)
✍️ حجت الاسلام امین بهرامی در شفقنا نوشت:
ایجاد شبکه ارتباطی با شیعیان مناطق مختلف از طریق نمایندگان و ارسال نامه توسط پیک ها؛ از دوران امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری(علیهم السلام) ارتباط شیعیان با این سه امام بزرگوار به آسانی نبود، لذا این سه نور مقدس با تشکیل شبکه وکالتی در بین شیعیان معارف دین را به پیروان خویش انتقال می دادند و علما و ارادتمندان این ۳ امام همام با مشاغل پوششی مختلف به محضر آن بزرگواران می رسیدند و حوائج خود را برطرف می کردند. یک مدیریت الهی لازم است تا بتواند این همه ارتباطات را با سرتاسر جهان اسلام تنظیم نموده و شیعیان را به سوی یک هدف مهم که آن هدف معرفت به حجت خدا و اثبات حقانیت رهبر الهی و حاکمیت سیاسی آن امام است سوق دهد.
✔️ متن کامل در این خبرگزاری
#امام_حسن_عسکری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
أدرک دین جدّک
✍ حجت الاسلام محمد صادق حیدری
فرقی نمیکند که «بیست و چند سال» بعد از هجرت پیامبر و در «مدینه» باشد یا سال «دویست و پنجاه و چند قمری» و در «سامرّاء». فرقی نمیکند که آن صدای خشن، نرم شود و هی بگوید «لولا علیٌ لهلک ...» یا آن گردنِ کلفت، کج شود و ناله کند: «أدرک دین جدّک ...». فرقی نمیکند؛ چون نطفهی نفاق را با افتضاح و رسوایی بستهاند:
وقتی امّت به نزدیکی پرتگاه برسد و حاکمیت در چند قدمی سقوط قرار بگیرد، فقط امام و مؤمنین به او هستند که میدانند چطور باید از این مهلکهها عبور کنند. در چنین وضعیتی حتی ائمّهی نفاق هم ناچار میشوند تمام فریبهای خود را کنار بگذارند و از بزرگترین دشمن خود کمک بخواهند و با نمایش استیصال و انفعال خودشان، پرده را از روی خورشیدی کنار بزنند که همیشه میخواستند پشت ابرِ انکار و عناد بماند.
خلیفهی عباسی هم چارهای جز این نداشت. وسط آن خشکسالی وحشتناک که گردش اموال دربار و سودهای کلان خزانه را تهدید میکرد، تمامیت قدرت و هویت حکومتش هم به رعشه افتاده بود. مساله فقط این نبود که مسلمین سه روز برای نماز باران به بیرون شهر رفته بودند و دریغ از یک چکّه از آسمان که به اهلزمین آبرو بدهد. اوضاع وقتی به هم ریخت که در روز چهارم، اسقف نصاری پیروانش را جمع کرد و به بیرون شهر رفت و دعای باران خواند و هنوز از جایش تکان نخورده بود که سامرّا خیس ِ خیس شد. باورها به شدت و سرعت همان باران وا رفت و ریسمانهای ایمان طوری ول شد که ولوله به پایتخت امپراطوری مسلمین افتاد.
بدتر اینکه روز پنجم مسلمانها دوباره از شهر خارج شدند و نماز استسقاء خواندند و امید داشتند که «خدا امّت محمّد را در برابر منکرین پیامبرش بیآبرو نمیکند» اما باز هم بیآبرو شدند. بعد هم خبر رسید که روز ششم نصاری دوباره خواهند آمد تا کار را تمام کنند.
همان جا بود که خلیفهی عباسی دستور داد زندانی بزرگ #سامرّاء از زندان بیرون آورده شود. گزارشی از حال خلیفه در وقت دیدار با حضرت #عسکری نرسیده؛ اما وقتی پایههای قدرت یک دنیاپرست ــ که از قضا بر نبوّت محمّد تکیه کرده و مردم را با ادعای خلافت او فریب داده ــ به لرزه بیفتد، حتماً بدنش هم به رعشه افتاده و زبانش لکنت گرفته و گردن کج کرده تا تنها نوادهی محمدّ، یوسفوار به میدان بیاید و امپراطوری فرعونیش را از خشکسالیِ تردید و شکّ و کفر نجات دهد.
حالت خلیفه شاید حدسی و تخمینی باشد اما جملهای را که برای این التماس انتخاب کرده، به دقّت برایمان ثبت کردهاند: «أدرک دین جدّک یا ابامحمّد... به داد دین جدّت برس یا #ابامحمد ؛ آیین محمد را دریاب»
روز ششم وقتی نصاری پشت سر کشیششان آمدند تا کار امّت پیامبر را تمام کنند، همان موقعی که اسقف دستش را به سمت آسمان بلند کرد تا دعا بخواند و با آمدن باران، ایمان مردم را بشورد و ببرد، #ابامحمّد بود که به یکی از غلامانش گفت: «برو و آنچه در دست راست اوست، از او بگیر.»
هنوز آن استخوان سیاهرنگ در دست غلام آرام نگرفته بود که ابامحمد رو به اسقف کرد: «حالا باران بخواه» اما هرچقدر اسقف دعاهایش را تکرار کرد، ابرها بیشتر پراکنده شدند. مردم صدای گرم حضرت عسکری را شنیدند که: «باید استخوان پیامبری باشد. خاک از روی استخوان هیچ پیامبری کنار نمیرود مگر اینکه باران ببارد.» حالا دیگر آسمان صاف شده بود.
#امام_حسن_عسکری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔎دسته دختران؛ از تصویر "زن در میدان " تا تنقیص "زن چادری"
✍️علیرضا محمدلو
🔸دسته دختران، فیلم ایرانی در ژانر #دفاع_مقدس، به کارگردانی منیر قیدی و بازیگری نیکی کریمی، پانتهآ پناهیها، فرشته حسینی و...روایت گروهی از زنان است که برای ایفای نقش استراتژیک در متن جنگ، دسته رزمی دختران را شکل دادهاند. این درام اولین بار در جشنواره فیلم فجر 1400 به نمایش در آمد و در تیرماه 1402 نیز در پلتفرم های فیلیمو، نماوا و روبیکا، اکران آنلاین آن آغاز شده است.
1️⃣ دسته دختران، گونه متفاوت از حضور زنان در جنگ را به تصویر میکشد و از روایت ویلاییها(فیلم قبلی کارگردان) عبور کرده و نقش زن را از حاشیه یا پشت جبهه، در قامت یک چریک آموزش دیده به متن و معرکه جنگ میکشاند. اینکه چنین تصویر مسلح و مردانه از زن، چه خلا یا پرسش بومی اجتماعی را پاسخ میدهد، قابل تامل است. اینکه توانسته گسل جنسیتی را پوشش دهد یا ضریب بدهد نیز می تواند محل بحث باشد.
2️⃣ این فیلم در صدد است تا اتحاد رویه در عین اختلاف سلیقه را حول محور #جنگ و دفاع از وطن به تصویر بکشد. دسته دختران و زنانی که هرکدام از طبقه و تیپ فکری متفاوتی در فضای جنگ، حاضر بودند و هدف کلی آنها علیرغم انگیزه های متفاوت و شخصیشان، ذیل دفاع از کشور و کمک به خط مقدم تعریف میشود. تکثری که هرکدام نماینده قشری هستند. از نوجوانی که برادرش عاشق بروسلی است و دختر جوان کمتوجه به #حجاب تا دکتر مرفه و معلم راهبر و تیپ چادری.
3️⃣ منتقدین اثر قائل هستند که علیرغم کارگردانی خوب و جلوههای میدانی فوقالعاده، فیلمنامه لاغر بود و در واقع #درامی_ضعیف در دل اجرایی قوی را شاهد بودیم. شخصیتهای فیلم، عمق لازم را نداشتند و قصه هرکدام شاید در حد یک پاراگراف بود که این ضعف در فیلمنانه و شخصیت پردازی، باعث کاهش تاثیرپذیری مخاطب در مقام الگوگیری میشود.
4️⃣ در امتداد نقد قبلی، چون شخصیتها قصه ویژهای نداشتند و بیشتر حجم فیلم ناظر بر جلوههای میدانی و کارگردانی اثر بود، هیچ چهره شاخص و #قهرمان و پروتاگونیستی را در فیلم شاهد نبودیم. فیلم بدون قهرمان هم برای انتقال مفاهیم و معانی قطعا دچار اختلال در رسانش و ارتباط با مخاطب خصوصا جوان و نوجوان میشود.
✔️ متن کامل در این صفحه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📚فهمیدم که نفهمیدم📚
✍️دکتر محمد مصطفی اسعدی
کتاب انگیزشی ادبی معارفی
مخاطب: دانشجویان و طلاب
حجم ۲۱۶ صفحه پالتویی
این اثر حاوی بیش از دویست متن کوتاه انگیزشی است که در چند فصل تدوین شده:
✅تاریخ ✅زندگی ✅بندگی ✅سرانجام ✅واژه ها
هدف مولف از نگارش این کتاب، شناسایی عناصر انگیزش و کنش در وجود جوان، معرفتافزایی نسبت به مسایل معرفتی، آسیب شناسی زندگی مدرن و پاسخ کوتاه به برخی شبهات دانشجویی است.
معرفی ✔️ صفحه دکتر پژوهش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
👈 ما به یکنهاد متولی، کارآمد، قانونی و نافذ در حوزه خانواده نیازمندیم
🔰نشست بزرگ نخبگانی «حکمرانی دینی در پهنه خانواده»، از سوی مرکز پژوهشی مبنا در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد مرکز قانونی اجرایی در حوزه خانواده و در آستانه روز #خانواده و تکریم بازنشستگان، با حضور جمعی از شخصیتهای برجسته علمی، صاحبنظران و مسئولان نهادهای دانشی و اجرایی از جمله حجتالاسلاموالمسلمین خسروپناه، دکتر بانکی پور، حجتالاسلاموالمسلمین فاضل، حجتالاسلاموالمسلمین بهجت پور، خانم فاطمه محمدبیگی، خانم فریبا علاسوند، خانم زهره طبیبزاده، خانم معصومه ظهیری، حجتالاسلاموالمسلمین محمدرضا زیبایینژاد و... در #مرکز_پژوهشی_مبنا برگزار شد.
✔️ اعضای حاضر در جلسه معتقدند؛ با تشکیل این نهاد متمرکز در خصوص خانواده، بهتر میتوان مسائل نسلهای مختلف #جامعه ایرانی را تدبیر کرد و ضمن حل آنها از بحرانهای آینده همچون زوال خانواده، پیر شدن جامعه ایرانی، عدم توازن جمعیتی و بهم ریختگی هرم جمعیتی، گسترش نسل اسپند و ... جلوگیری کرد و به جامعه اسلامی نزدیکتر شد.
🌐 مطالعه گزارش کامل این نشست
#وزارت_خانواده
#مرکز_اجرایی_قانونی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
8.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🔥عید تفرقه!
🎙حجتالاسلام مهدوی ارفع
#سه_دروغ_بزرگ را به هم وصل کردند و این عید جعلی را ساختند!
تاریخش دروغ؛ مسبب قتلش دروغ؛ روایتش دروغ!
#یکم. کشته شدن خلیفۀ دوم!
میگویند که خلیفۀ دوم در نهم ربیعالاول کشته شده است!
حالآنکه براساس نقل همۀ مورخان، خلیفۀ دوم در ماه ذیحجه کشته شد، نه ماه ربیعالاول.
نهم ربیعالاول روز به درک رفتن عمرسعد ملعون است.
#دوم. تقدیس ابولؤلؤ!
میگویند که فیروز ایرانی (ابولؤلؤ) خلیفۀ دوم را به عشق حضرت امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه کشت؛
حالآنکه در شرح حالش آمده است که او یک ایرانی یهودیالاصل بود که برادرش در جنگ خلیفۀ دوم با ایرانیها کشته شد، و او به خونخواهی برادرش، خلیفۀ دوم را کشت.
#سوم. رُفِعَ القَلَم!
میگویند به دلیل آنکه حضرت فاطمۀ زهرا سلاماللهعلیها در این روز شاد است، ناسزا و دشنام و رقص و... هر گفتار و رفتار زشتی که انجام دهید، هیچ گناهی برای شما نمینویسند!
حالآنکه این حدیث هیچ سندی ندارد و با آیات قرآن و روایات اهلبیت علیهمالسلام نیز در تعارض است.
محبان و شیفتگان اهلبیت،
آیا دل حضرت زهرا سلاماللهعلیها ــ نستجیرباللّه ــ با فحش و حرفهای رکیک و رقاصی و کارهای زشت و سخیف شاد میشود؟!
این دروغها را با هم جمع کردهاند و دقیقاً در هفتۀ وحدت تبلیغ و ترویج میکنند!
آیا دستور قرآن این است؟!
#تحریف
#عید_جعلی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@ModafeOnline
🔶 آتــشگیــره دوزخ
✍️علیرضا مکتبدار
📌یکی از بزرگان شهر سامرا به همراه گروهی از نمازگزاران، در مسیر بازگشت از مسجد به خانه، به کودکانی برخورد کرد که شادمانه با اسباببازیهای خود، گرم بازی بودند. دست پرمهر خود را بر سر آنان کشید و به چهره آنان لبخند زد.
📌ناگاه صدای گریه کودکی خردسال که در گوشهای ایستاده بود، توجهش را جلب کرد. گمان کرد گریه آن کودک بهخاطر آن است که چون دیگران کودکان، اسباببازی در اختیار ندارد؛ لذا جلو رفت و با مهربانی به او گفت:
📌فرزندم! ناراحت نباش و گریه نکن. من حاضرم هر نوع اسباببازی را که دوست داشته باشی برایت بخرم.
📌حسن بن علی، فرزند امام هادی علیهالسلام، با زبان کودکانه خود اینگونه به آن مرد پاسخ داد:
«ای کم خرد! مگر ما انسانها برای سرگرمی و بازی آفریده شدهایم که با من این چنین سخن میگویی!»
📌مرد که از پاسخ آن کودک شگفتزده شد بود، پرسید: پس برای چه آفریده شدهایم فرزندم؟
و کودک پاسخ داد: «خداوند ما بندگان را برای فراگیری دانش و معرفت و عبادت و ستایش خویش آفریده است.»
📌بهت و شگفتی سراسر وجود مرد را فراگرفته بود. او کودک را نمیشناخت، ازاینرو پرسید: این مطالب را از که آموختهای فرزندم؟ و آیا میتوانی برای اثبات آن دلیلی بیاوری که مرا قانع کند؟
📌کودک فرهیخته گفت: «من این سخنان را از گفتار حکیمانه خداوند سبحان آموختهام آنجا که فرمود: «أفَحَسِبْتُمْ أنَّما خَلَقْناکمْ عَبَثاً وَ أنَّکمْ إلَینا لا تُرْجَعُونَ؛ آيا پنداشتهاید كه شما را بيهوده آفريدهايم و شما به نزد ما بازگردانده نمىشويد؟»
با شنیدن این آیه، آن مرد که دارای شخصیت علمی و اعتبار اجتماعی بالایی بود، خود را در مقابل منطق استوار کودک، پست و حقیر دید، لذا از او درخواست پند و نصیحت نمود.
کودک بعد از سرودن ابیاتی حکمتآمیز، آن مرد بزرگ را مخاطب قرار داد و فرمود: «ای بهلول! عاقل باش و بیاندیش. روزی من در کنار مادرم بودم. مادرم میخواست اجاق را برای پختن غذا آماده کند. هر چه آتش به هیزم میانداخت، هیزمها آتش نمیگرفتند. ناگزیر دست برد و قدری هیزم نازک و کوچک که بهراحتی آتش را پذیرا بودند، برداشت و آنها را آتش زد و فورا آنها را زیر هیزمهای درشتتر گذاشت. طولی نکشید که آن هیزمهای بزرگ و ضخیم شعلهور شدند. حال اگر میخواهی بدانی سبب گریه من چیست، به تو خواهم گفت: گریه من ازآنرو است که میترسم نکند من هم جزئی از هیزمهای کوچکی باشم که خداوند آتش دوزخیان را به وسیله من روشن میکند!»
منبع: إحقاق الحقّ، ج 19، ص 620(با اندکی تلخیص)
#کودک
#حکمت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
ژورنالیسم علم - بخش اول.mp3
44.55M
🎙 #بشنوید| ژورنالیسم علم - بخش اول
👤استاد محمدحسین فرجنژاد
#ژورنالیسم
✔️مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💥 دفن سازههای تاریخی در توسعه وحشی
✍️ حسن طاهری، مدرس روزنامهنگاری
این چند تصویر شاید برای بسیاری از عابران هیچ اهمیتی نداشته باشد.، حتی به اندازه توقفی کوتاه و دیدن زیبایی های معماری کهن ایران زمین اما حقیقتی تلخ در این تصاویر نهفته است؛ از بین رفتن سازه ای تاریخی و زیبا در گذر ناجوانمردانه زمان و جلوی چشم بی خیال همگان، ابتدای کوچه ۱۲ خیابان شهید اندرزگو در شهر مشهد.
مشاهده ای اندک در شهرهای با قدمت بیش از یک قرن در ایران، گواه آن است که بناها و باغ های تاریخی ارزشمند، زیر توسعه وحشی و بی بندوبار مدیریت های کاسب کارانه و زمین فروشانه شهری، در حال محو و دفن و هدم همیشگی است.
جانشکاری ماجرا اینجاست که گویا، این آثار و ابنیه و سازه های تاریخی در مدیریت های شهری جهان سوم، هیچ فریادرس و مدافع و حامی نداشته و ندارند.
هر آن کس که اندک توان و حمیت و غیرت فرهنگی و ملی و میهنی برایش باقی مانده، برای انعکاس آخرین فریادهای خاموش و زنجموره های دل ریش تاریخ و هویت این سرزمین باید بکوشد،
سزاست که همه فرهیختگان سرزمین خرد و ادب و هنر و معنا، دادخواه و فریادرس خاموشی و فراموشی این گرانمایه آثار بی نظیر شوند تا فردا روز دریغ گویان حسرت نشین نباشند.
#معماری
#مدرنیته
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸مدرسه علوم انسانی و اسلامی فکرت برگزار میکند:
💠 نشست اندیشه مقاومت در منظومه فکری امامین انقلاب (با تأکید بر سخنان اخیر رهبر انقلاب اسلامی)
با حضور:
🔹حجتالاسلام سعید صلح میرزایی، مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم
🔹دکتر علیرضا استادیان، استاد حوزه و دانشگاه
📥 لینک پخش زنده اسکای روم:
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
⏰ زمان: سه شنبه ۴ مهر، ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰
📌مکان: قم، بلوار بسیج، مؤسسه شناخت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN