eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
479 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تحول جدید در جنگ محور مقاومت علیه اسرائیل ✍️ علیرضا تقوی‌نیا 🔸امشب مقاومت عراق با یک موشک کروز پیشرفته و دور برد که نام "الارقب" بر آن نهاده اند ، حیفا بندر اصلی اسرائیل را با موفقیت هدف قرار داد. در خصوص این اتفاق مهم چند نکته باید ذکر شود. 1️⃣ این موشک از سوی مقاومت عراق "الارقب" به معنای "مرد گردن کلفت" نام نهاده شده که حاکی از تهدید رژیم صهیونیستی توسط این گروههاست. 2️⃣ این موشک کروز دوربرد توانسته از سامانه های دفاعی اردن و رژیم صهیونیستی عبور کند و به بخش صنعتی بندر حیفا در غرب فلسطین اشغالی اصابت نماید. 3️⃣ نکته مهم تکنولوژیکی این حمله اینست که سامانه های راداری رژیم صهیونیستی این موشک را کشف نکرده و حتی آژیر خطر به صدا در نیامده است‌. 4️⃣ این اتفاق یک تحول مهم در جنگ با اسرائیل است زیرا بخش قابل توجهی از تاسیسات مهم و راهبردی اسرائیل شامل پالایشگاه و تاسیسات انرژی در این بندر قرار گرفته و در صورت لزوم می تواند به راحتی هدف قرار گیرد. 5️⃣ برخی از حلقه های محور مقاومت به دلیل محذورایت و محدودیاتی که دارند ، نمی توانند با این کیفیت و چنین سلاحی به حیفا حمله کنند و به همین دلیل این وظیفه را مقاومت عراق بر عهده گرفته تا با سلاح های پیشرفته و ویرانگر در صورت لزوم فشار بر تل آویو را افزایش دهند. 6️⃣ یکی از راهبردهای دفاعی اسرائیل تکیه بر سامانه های پیشرفته پدافندی است تا تکنولوژی ، ضعف ها و تنگناهای ژئوپلیتیکی رژیم صهیونیستی را پوشش دهد اما حمله امشب نشان داد که تکنولوژی محور مقاومت بر سامانه های پیشرفته دفاعی اسرائیل غلبه دارد. 7️⃣ در پایان ذکر این نکته ضروری است که محور مقاومت در پاسخ به ترورهای اخیر اسرائیل بلکه همین روند کنونی ۳ ماهه که به فرسایش رژیم صهیونیستی منجر شده را ادامه داده و به تدریج کیفیت و کمیت ضربات خود را افزایش خواهد داد. @HOWZAVIAN
جمال چهرۀ دکتر «سعید کاظمی آشتیانی» ✍️ علی خسروی ۱۴دی سالروز درگذشت «دکتر سعید کاظمی آشتیانی» رئیس پژوهشگاه «رویان» و جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی بود که در پس غبار حوادث کرمان، قدر او چندان به آئینه در نیامد. پاکیزه‌جانی که شانزده سال است در نظر من نشسته و ساقی مجلس‌‌ خلوت‌هایم شده و از شراب سرکش او لبی تر می‌کنم. من مکرر گفته‌ و نوشته‌ام که انقلاب‌اسلامی صورتی در عیان و پشت صحنه‌‌ای در نهان دارد: «صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی». جلوۀ بیرونی و عیان نظام، مدیران شناخته شده و بلادستی‌اند که محصول «اداره‌های» جمهوری‌اسلامی‌اند که امروز مدام در سنجش افکار عمومی قرار دارند و اغلب هم در معرض نقد و اعتراض‌اند. اما آنچه که انقلاب‌ در پستوی خود دارد و موجب بقاء و بهاء آن نیز می‌شود، نه مدیران خوش‌نشین، که «مردانی» متواضع و جهادی‌اند که ثمرۀ «اراده‌های» انقلاب ‌اسلامی‌اند. افرادی چون «دکتر کاظمی آشتیانی» و هزاران فرد بی‌قرار که بر صدر نمی‌نشینند، آنچنان که باید قدر نمی‌بینند، اما خاک‌صفتانه کاری جز روشنی و گرمی و گره‌گشایی و رویاندن ندارند. و من اگر امروز مدعی شوم، همه ما به همت همین مردان و زنان در فرداهای نه‌ چندان دور، شاهد جمهوری‌اسلامی دیگرگون و نوین و عاری از هرگونه پیرایه‌ای کریه و زشت خواهیم بود سخن به گزاف نگفته‌ام. اصلا انقلاب‌ و نظام یعنی همین پاکیزه‌جانان رشک‌برانگیز که سال‌هاست دلیرانه و مجاهدانه از پل تمنیات نفس گذشته و چون مرحوم آشتیانی تا آخر عمر رحل اقامت خود را در وادی جهاد و فتح افکنده‌اند. و اگر امروز این مُلک، آب لطفی دارد تا بر صورت «امید» زند، و اگر علی‌رغم «سمومی که بر طَرْف بوستان انقلاب‌ می‌گذرد»، هنوز بوی گل و نسترن می‌وزد؛ به مدد و صدقۀ سر همین آزادگان صیقل‌یافته و آب دیده است، و اِلا که آن مدیران فرتوت و قبرستان‌نشین منافع قومی و قبیله‌ای‌، کمترین اثرشان کشاندن آدمی به وادی بی‌تفاوتی است. باری، درود و رحمت حق بر «دکتر کاظمی آشتیانی» که امروز از شمار براهين قاطع و محکم علاقمندی و دلبستگی بسیاری از ما به انقلاب‌ و مکتب خمینی(ره) است و به‌رغم مدعیانی که منع عشق کنند، جمال چهرۀ او حجت موجه ما در حراست و پاسبانی از این شجرۀطیبه است! @HOWZAVIAN
🔻«نماز باران» آیا به تاریخ پیوست؟! ✍️ احمد اولیایی 🔹شاید اکنون این، مسأله ذهن خیلی ها نباشد اما بنظرم می رسد فرصت و تهدید را با هم دارد؛ 🔸ایران چهارمین سال خشکسالی را طی می کند که امسال از سه سال گذشته نیز شدیدتر است. بی آبی شدید در بهار و تابستان پیش رو، مشکلات کنونی عشایر و کشاورزان، و ده ها آثار دیگر دامن گیر جامعه شده و خواهد شد. 🔹طبیعتا علل و عوامل تخصصی متعددی در پس این مسأله است اما از حیث الهیاتی و قدرت خداوند در امر نزولات آسمانی و کنشگری علما می تواند محل تأمل باشد. 🔸چرا هیچ عالمی پیدا نمی شود که عمامه از سر بردارد، پا برهنه کرده و با مردم به بیابان برود و نماز باران بخواند‍؟! چرا این مستحب سفارش شده و سنت علما و سیره معصومین علیهم السلام فراموش شده است؟ 🔹مبادا نگاه اثبات گرایانه و پوزیتیویستی به مقوله بارندگی کاملا بر ما سیطره پیدا کرده باشد که به نماز باران نمی اندیشیم! که اگر اینگونه باشد، دیگر نمی توانیم از مفاهیمی مانند شفا، برکت، رزق، روزی، دعا و ... در جامعه صحبت کنیم چرا که این مفاهیم، دیگر قابل اثبات در جامعه ای نیست که علمایش نماز باران نمی خوانند. 🔸به طور قطع اگر نماز باران خوانده شود، چه باران ببارد و چه نبارد، اولا علما مأجورند و ثانیا محبتشان در دل مردم بیشتر خواهد شد. 🔹در روایتی در کتاب «من لایحضره الفقیه» از امام صادق علیه السلام آمده است که فرعون نیز روزی برای افزایش آب رود نیل به درگاه خداوند دعا کرد... 🔸برای حل مسائل مردم، می توان از ظرفیت سنن پیشین علما و سفارشات دین استفاده کرد که قطعا موجب ارتقای مرجعیت دانش الهیات و همچنین ارتقای مرجعیت فرهنگی علمای ما می شود. @HOWZAVIAN
🔘 ا ☑️ روشنفکرانی که ایران را سیاه می‌بینند حجت الاسلام دکتر سید حامد نیازی، استادیار گروه تاریخ مؤسسه امام خمینی(ره) ✔️جریانی را در جامعه داریم که معتقد هستند، ما ایرانی‌ها یک گذشته‌ی تیره و تاریک داشتیم که برای عبور از آن تنها راه حل موجود، تعبد نسبت به تمدن غربی است. این افراد، این باور را در رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب خودشان اشاعه می‌دهند. برای همین امر، اگر بخواهیم این افراد را بشناسیم باید دو کار انجام دهیم؛ ابتدا باید جریان شناسی بدانیم و بعد باید راه کارهای مد نظر را بررسی کنیم. ➕مطالعه گفت‌وگو در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
نویسندگان حوزوی
🔘#گفتگو ا #روشنفکری ☑️ روشنفکرانی که ایران را سیاه می‌بینند حجت الاسلام دکتر سید حامد نیازی، استا
. ⁉️ شما به حوزه علمیه قم و دانش آموختگانش در نقد جریان روشنفکری چه نمره‎ای می‎دهید؟ ⭕️ جریانی که با قلم و اندیشه و گفت‌وگو، چیزی جز فریب مردم و ترویج تجدد شیطانی، آورده‌ای نداشته است. (البته به موقع سراغ تحجر هم خواهیم رفت) 💢 در تحلیل این دغدغه نویسندگان حوزوی با ارسال نظرات به نشانی جهاد روایت @Jahaderevayat ما را یاری کنید @HOWZAVIAN
📰دکه‌ی تیترخوانی سه شنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
امامِ مردم ✍️ عباس بابائی امروز «امام‌خامنه‌ای» دوباره از «مردم» گفتند و این‌که «توده‌ی مردم همه‌کاره‌اند»؛ گفتاری مثل گفتار «امام» و باور و مرامی همچون باور و مرام«امام». گردنه‌هایی که از سال ۴۲ تا کنون، انقلاب ایران به رهبری امام راحل و امام حاضر پیموده است، حیرت‌انگیز است؛ گردنه‌هایی که هرکدام‌شان می‌توانست ملت و مملکتی را نابود کند. با قاطعیت می‌توان گفت نکته‌ی اصلی تمام موفقیت‌های امامین انقلاب بعد از اتکال به خدا، «باورداشتن مردم» است. امام‌خامنه‌ای در وصف مراد خویش فرمودند: «کمتر کسی را دیده ام که به قدر امام(ره) نسبت به مردم از عمق دل احساس محبت و اعتماد کند. او به شجاعت و ایمان و وفا و حضور مردم باور داشت.» هرکس اندکی در افکار و گفتار و رفتار امام اندیشه کند، جایگاه رفیع «مردم» را به روشنی می‌یابد. شهید مطهری به عنوان یکی از یاران نزدیک ایشان می‌گوید: «من سرگذشت تمام رهبران بزرگ دنیا اعم از مذهبی و غیر مذهبی را به طور دقیق مطالعه کرده ام. اما هیچ کدام از آنها را به اندازه‌ی امام معتقد به مردم نیافتم.امام ضمن اعتماد و اطمینان به امت مسلمان، برای آنان ارزش و احترام قائل بود و مردم را ولی نعمت خود می دانست.» یکی از حیرت‌انگیزترین خاطرات امام با مردم، در ۱۲ بهمن ۵۷ اتفاق افتاد؛ یعنی درست زمانی که سخنرانی تاریخی ایشان به پایان رسید و خواستند در میان «مردم» حاضر شوند! حضرت امام خودشان آن لحظات را اين‌گونه به تصویر می کشند: «امروز به خاطر محبت مردم، نزدیک بود از بین بروم. یک وقت متوجه شدم که عمامه ندارم، کفش و عبا ندارم و دارم از بین می روم و واقعاً دارم بی هوش می شوم. ظاهرا اطرافیانم متوجه می شوند و خیلی هم فریاد می زنند که فشار نیاورید، ولی فایده نداشت و جمعیت مرا روی دست بلند کردند، روی آمبولانس و بعد داخل آمبولانس گذاشتند!» اما این لحظه‌ی نفس‌گیر برای امام بسیار شوق‌انگیز بوده‌است: «بهترین لحظات من، همان موقعی بود که داشتم زیر دست و پای مردم از بین می رفتم!» امروز حلّال تمامی مشکلات کشور در تحقق این دو ویژگی است که امام راحل در مواجهه با مردم انجام می‌دادند و امام حاضر با دقتی مثال‌زدنی پشت‌سر ایشان همان راه را می‌روند: اول اعتماد به مردم؛ حضرت ایشان فرمودند: «ما در مشکلات باید متوسل بشویم به ملت؛ ملتی که بحمدالله مهیا برای کمک و فداکاری بوده و هستند. با فداکاری ملت بحمدالله مراحلی را که بسیار اهمیت داشت پشت سر گذاشتیم و موانع مرتفع شد.» از نگاه امام اگر دولت بخواهد مشکلات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی را ریشه‌کن کند، راهی جز «اعتماد حداکثری به مردم» ندارد. دوم خدمت به مردم؛ ایشان جایگاه «خدمت به مردم» را بسیار رفیع می‌دانستند و می‌فرمودند: «مسأله دیگر رفتار نهادها با مردم است. باید حرکت ها به صورتی باشد که مردم بفهمند که اسلام برای درست کردن زندگانی دنیا و آخرت آمده است تا ملت احساس آرامش کنند.» در این نگاه دیگر جایی برای نظام فاسد ارباب و رعیتی نمی‌ماند و اگر هم کسی اصرار بر آن داشته باشد، باید بداند که مسئولان، خادم مردم‌اند. بعد از امام دو نفر از مسئولان ارشد نظام را می‌توان نام برد که افکار و گفتار و رفتارشان با مردم درست برگرفته از اندیشه‌ی امام است؛ «امام‌خامنه‌ای و شهید سلیمانی.» امروز نسخه‌ی شفابخش بیماری‌های کشور، برگشت مسئولان به «سیره‌ی امامین انقلاب» است در مواجهه با این «مردم نجیب». تقاضا دارم اگر با مسئولی در ارتباط هستید، این نوشته را برایش ارسال کنید. @HOWZAVIAN
رسانه‌ی مهمانی؛ پلتفرم بی‌بدیل نشر دانش در اسلام ✍️ قاسم یزدانی مقدم چگونه مردم را به امامت حضرت پدر علیه السلام دعوت کنیم؟ پاسخ واضح امام رضا علیه السلام: خدا رحمت کند کسی را که امر ما اهل بیت را زنده کند. پرسیدند چگونه؟ امام جواب دادند علم های ما را بیاموزد و به دیگران آموزش دهد که اگر مردم محاسن راه ما را می دانستند از ما پیروی می کردند( معانی الأخبار ج ۱ ص۱۸۰). پرسش دیگر این است که در کجا امر امامت و مرجعیت علمی شما را زنده کنیم؟ باز بر اساس روایات، مهمانی های مومنین یکی از مهمترین بسترهای احیای امر امامت است. آقا امام باقر علیه السلام تصریح دارند که: همدیگر را در زیارت کنید که در این زیارت شما، زنده کردن امر امامت ما نهفته است ( خصال ج ۱ ص۲۲). ممکن است بگویید مگر در مهمانی قرار است چه اتفاقی جز دید و بازدید های معمول بیفتد؟ پاسخ امام صادق علیه‌السلام: همدیگر را زیارت کنید که در این زیارت، هم زنده شدن قلب‌های شماست و هم ذکر احادیث ما( کافی ج۲ ص۱۸۶). از طرفی در اسلام، ملاقات و مهمانی میان مومنین، یکی از کارهای معمول است تا جاییکه امام کاظم علیه السلام، آنرا یکی از چهار بخش اصلی زندگی روزمره دانسته اند( تحف العقول ج۱ص۴۰۹). جمع اینها یعنی: امام علیه‌السلام، ساختاری برای نشر علومشان طراحی کرده اند که از مهمترین ارکانش است که برخلاف رسانه های مدرن و بر اساس روایات: مملو از محبت است، موجب رشد و باروری عقل میشود، عمر ها را زیاد و غصه ها را ازبین میبرد، برکات را افزایش می‌دهد و همه اینها در بستر گفت و گوهای حدیث محور، دائمی، و خانگی میان مومنین شکل می‌گیرد. @HOWZAVIAN
⭐️ بزرگی در عرضه زودهنگام نیست ✍️محمدعلی بابایی ملیکی ✅معمولا میوه‌های بازار، به دلایلی خوب نرسیده‌اند، به همین جهت اون طعم و مزه واقعی را ندارند، رنگ و طعم‌شان نیز شاید بخاطر عملیاتی که رویشان انجام می‌شود، باشد. ✅اما بعضی‌شان که به هر دلیلی چیده نشده‌اند، بعد مدت‌ها که سالم مانده و خوب رسیدند، تازه طعم واقعی‌شان قابل فهمِ و چقدر هم لذیذ‌ترند! ✅در میان ما انسان‌ها همچین شرائطی نیز حاکم است؛ انسان‌ها در جامعه کوچک زود دیده می‌شوند و خیال می‌کنند به جایگاهی رسیده‌اند، و همین خیال عبث، شخص را از تکامل باز‌ می‌دارد و توقفی نابجا در رشدش رخ می‌دهد. ✅اتفاقا در همچین عرصه‌هایی برایشان زود جایگزین برتر پیدا شده و کنار می‌روند‌ و ثمره بی‌حاصل نسیبشان می‌شود. ✅اما اگر خود را به راحتی و زود هنگام عرضه نکند و در جامعه‌ای بزرگتر رشد یابد، می‌شود گفت «در قیاس با دیگر بزرگان به همین راحتی‌ها دیده نشده و رشدش فراتر خواهد رفت»، و چنانچه به حد قابل قبولی براساس ظرفیت انسانی‌اش برسد، نه تنها دیگر خواهان دیده شدن نیست، بلکه دنیا را چنان در مقابلش حقیر یابد که،‌ نسبت به آن بی میل شده و به راحتی در هر جا و مکانی پانگذارد و آنگاست که، پا در جای بزرگان گذاشته و یک عالَم خواهانش خواهند بود. @HOWZAVIAN
. آه از آن رفتگان بی‌بازگشت ✍️ علی خسروی نمی‌دانستم بخندم يا گريه كنم؛ اصلا نه می‌توانستم گريه كنم و نه بخندم! سنگ شده‌ بودم؛ چوب شده‌ بودم؛ خاكستر مطبخ‌های سرد و خاموش شده‌ بودم. قلبم تیر می‌کشید. دنبال راهی برای هم‌زيستی مسالمت‌آميز با این غم‌ سنگدل می‌گشتم. آن خبر اِنگار هواپیما را مجدد ساقط کرد؛ نه در بیابان‌های شهریار که بر سر داغداران سپهسالار! چطور از این اندوه تازه، از این همه مرگ، از این همه جنازه می‌نوشتم؟ به کجای آن شب تیره قبای ژنده خود را می‌آویختم؟ اگر سنگ از این حدیث می‌نالید عجب نبود. اصلاً صدایی نبود، نور آشنایی نبود، حتی از نگاه مرده‌ای هم ردپایی نبود.. اِلا پِت پِت شمعی ملول و مهجور در جوار مرگ .. اکنون و پس از چهار سال، همچنان با دلی محزون و اندوهی فراوان، گرامی می‌داریم یاد همۀ آن سوختگان آسمان تهران و کوفتگان سرزمین کرمان، در آن دی‌ماه تلخ و گریان ایران، خصوص مسافران پرواز هواپیمایی اوکراین را که از ۱۸ دی ۹۸ تاکنون، توسط دلالان بازار سیاه سیاست، گوشت قربانی خوش‌طعم و باب دندان «خون‌خواهان دروغین»، «جاه‌جو» و «بندباز» شدند! این سخن دور از اخلاق و انسانیت است اما، آن مظلومان یک‌بار توسط خطای دردناک انسانی پرپر شدند، و از آن تاریخ تاکنون هزاران بار توسط تعزیه‌گردانان سمپات، و هواه‌خواه دنیای سیاست که با سر دست گرفتن و استفاده ابزاری از جنازۀ سوختۀ آنان برای منویات سیاسی خود معرکه‌گردانی می‌کنند! @HOWZAVIAN
💠 «پدر زبان فارسی» از نگاه رهبر انقلاب 🔹خوشبختانه ادبیات سلف ما همه‌اش در جهت الهی و اسلامی است؛ از جمله همین که شما به آن اشاره کردید. اول انقلاب عده‌یی از مردمِ بااخلاصِ رفته بودند قبر فردوسی را در توس خراب کنند! وقتی من مطلع شدم، چیزی نوشتم و فوراً به مشهد فرستادم که آن را بردند و بالای قبر فردوسی نصب کردند؛ نمی‌دانم الان هم هست یا نه. بچه‌های حادی که به آن‌جا می‌رفتند، چشمشان که به شهادت بنده می‌افتد، لطف می‌کردند و می‌پذیرفتند و دیگر کاری به کار فردوسی نداشتند! 🔹حقیقت قضیه این است که فردوسی یک حکیم است؛ تعارف که نکردیم به فردوسی، گفتیم. الان چند صد سال است که دارند به فردوسی، حکیم می‌گویند. حکمت فردوسی چیست؟ . شما خیال نکنید که در حکمت فردوسی، یک ذره حکمت زردشتی وجود دارد. فردوسی آن وقتی که از اسفندیار تعریف می‌کند، روی او تکیه می‌کند. می‌دانید که اسفندیار یک فرد متعصبِ مذهبیِ مبلّغ دین بوده که سعی کرده را در همه جای ایران گسترش بدهد. تیپ اسفندیار، تیپ حزب‌اللهی‌های امروز خودمان است؛ آدم خیلی شجاع و نترس و دینی بوده است؛ حاضر بوده است برای حفظ اصولی که به آن معتقد بوده و رعایت می‌کرده، خطر بکند و از بگذرد و حتّی با رستم دست و پنجه نرم کند. وقتی شما شاهنامه را مطالعه می‌کنید، می‌بینید که فردوسی روی این جنبه‌ی دینداری و طهارت اخلاقی اسفندیار تکیه می‌کند. 🔹با این‌که فردوسی اصلاً بنا ندارد از هیچیک از آن پادشاهان بدگویی کند، اما شما ببینید گشتاسب در شاهنامه چه چهره‌یی دارد، اسفندیار چه چهره‌یی دارد؛ اینها پدر و پسر هستند. فردوسی بر اساس معیارهای اسلامی، به فضیلتها توجه دارد... . 🔹فردوسی از اول با نام شروع می‌کند - «به نام خداوند جان و خرد / کزین برتر اندیشه بر نگذرد» - تا آخر هم همین‌طور است؛ فردوسی را با این چشم نگاه کنید. فردوسی، خدای سخن است؛ او زبان مستحکم و استواری دارد و واقعاً پدر زبان فارسی امروز است؛ او دلباخته و مجذوب مفاهیم حکمت اسلامی بود... 🔹 شما خیال می‌کنید که اگر در شاهنامه‌ی فردوسی چیزی برخلاف مفاهیم اسلامی وجود داشت، این‌قدر در جوامع اسلامی جا می‌افتاد؟ شما می‌دانید که در این نسلهای گذشته، مردم ما چه‌قدر دینی بوده‌اند. در کدام خانه و کدام ده و کدام محله، شاهنامه نبود یا خوانده نمی‌شد؟ همه جا می‌خواندند و منافاتی هم با مفاهیم اسلامی نمی‌دیدند دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران۱۳۷۰/۱۲/۰۵ ! @HOWZAVIAN
⚙️ حضور اجتماعی بانوان تا کجا؟! ✍️ بابک شکورزاده شرایط جامعه در این سال‌ها به سمت و سویی رفته که معمولا خانه‌داری بانوان امری ناچیز شمرده می‌شود و حتی برای بعضی کسر شأن نیز به حساب می‌آید. منظور از خانه‌داری هم صرفا رسیدگی به امور خانه نیست؛ بلکه شامل تربیت فرزند و شوهرداری نیز می‌شود. در طول دهه‌های اخیر به گونه‌ای فرهنگ سازی شده که یک زن متمدن و فرهنگی یعنی زن شاغل؛ اگر زنی خانه‌دار باشد و کار بیرون از خانه نداشته باشد گویا چیزی کم دارد و یا عقب افتاده است. تبلیغات رسانه‌ای از مهمترین عوامل فرهنگ‌ سازی در این باره بوده است. وقتی مثلا در مجموعه‌های تلویزیونی زن‌ متمدن، زن‌ شاغل به تصویر کشیده می‌شود و زن خانه‌دار، بانویی کم فرهنگ؛ نتیجه‌اش جابجایی ارزش‌ها خواهد شد. البته اشتغال بانوان در خارج از خانه به خودی خود چیز بدی نیست؛ چه بسا بعضی بانوان به دلایلی مثل معضلات اقتصادی مجبور باشند که در بیرون از منزل کار کنند و اصلا در برخی شغل‌ها نیاز است که حداقل عده‌ای از بانوان تخصص لازم را پیدا کنند و اشتغال خارج از منزل داشته باشند؛ مانند پزشکی و معلمی؛ ولی نکته این است که این اشتغال بعضاً به صورت یک ارزش درآمده و خانه‌داری برای برخی مساوی با اُمُل بودن است. اینجاست که مشکل ایجاد می‌شود و نظام خانواده را با معضلاتی مواجه می‌سازد. حالا سخن این است که آیا واقعاً‌ یک زن مسلمان باید این‌گونه باشد؟ آیا واقعاً خانه‌دار بودن، بچه‌داری و تربیت فرزند، کسر شأن و پایین آوردن مقام زن است؟ آیا ازدواج کردن و زیر بار زندگی مشترک رفتن، مادر شدن و تربیت فرزند صالح و شایسته، امری بی‌ارزش و بی‌فضیلت است؟ آیا در احادیث اسلامی نیامده که جهاد زن، خوب شوهرداری کردن اوست؟ آیا ذکر نشده که بهشت زیر پای مادران است؟ مگر ما الگوی بزرگ و عظیم الشأنی همچون حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها نداریم که در سن نه سالگی ازدواج کرد و در هجده سالگی صاحب پنج فرزند بود؟ آن‌هم چه فرزندانی! مگر رسول خدا(ص) کار بیرون را به امیرالمؤمنین(ع) و کار منزل را به حضرت فاطمه(س) محوّل نکردند؟ آیا ایشان الگوی ما نیستند؟! @howzavian