eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
475 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
ویژه‌نامه‌دهه‌فجر،روز‌شمار.pdf
9.7M
👆ویژه‌نامه ایام الله 🌷 ⏪ وقایع دهه فجر انقلاب اسلامی ⏪ فرمایشات امام راحل و امام خامنه ای(حفظه الله) ⏪ نگاهی نو به شعار های دوران مبارزه با رژیم پهلوی ⏪ امام خمینی(ره)، آرزوی کدام مرجع بزرگ انقلابی را پس از ۶۹ سال از شهادتش، جامه عمل پوشید (آرزوی تشکیل حکومت اسلامی)؟ ⏪ اطلاع نگاشت (اینفوگرافیک)، ماهیت واقعی یک مرجع درباریِ شاه‌ساخته، که با حمایت سازمان سیا، قصد کودتا علیه نظام و انقلاب و ترور امام را داشت! ⏪ و (تئوری، تحقق، تداوم) @HOWZAVIAN @ShahidRabe
🌹رأی می‌دهم؛ چون پسرم اتیسم دارد ✍️ سمانه بهگام، دانشجوی تاریخ تمدن و فرهنگ ملل اسلامی دانشگاه تهران من رأی می‌دهم چون پسرم اتیسم دارد. چون می‌دانم اگر با صندوق‌های خالی اقتدار و امنیت این مملکت خال بردارد، هزاران مادر نگران مثل من، باید برای داروهای ساده‌ای مثل تب‌بر و سرماخوردگی، مسیر پر رنج مرا طی کنند. تازه معلوم نیست آن موقع اصلا سیزده آبانی باشد... صدای بوق ممتد راننده مرا به بهمن ۱۴۰۲ و حوالی انتخابات برگرداند. زنی با غیظ داشت راجع به چای دبش و قیمت گوشت و شاسی‌بلندهای نماینده‌ها حرف می‌زد. پسر جوان کنارش که نگاه خیره‌ی معذب‌کننده‌ای به یقه‌ی باز زن داشت، در تایید حرفش گفت: «آدم یه گوسفند توی مراتع سوییس باشه شرف داره به اینکه یه شهروند باشه تو این مملکت خراب شده» خواستم بگویم خیلی از مردمان سرزمین‌های جنگ زده اطرافمان هم رفتند سوییس؛ منتها مثل گوشت گوسفندی، قلب و چشم و کلیه‌شان با قاچاق اعضای بدن رفت توی فریزرهای اروپا نه مراتع سرسبزش! اما نمی‌شد. چون هم به مقصد رسیده بودم و هم بعید بود پسرک خبری از آمار شهروندان ربوده شده یا مفقود شده‌ی لیبی و عراق و سوریه، در خلال جنگ‌های داخلی‌شان داشته باشد. 🔗 متن کامل 👈در صفحه یادداشت‌خوانی @HOWZAVIAN
🔴 قدرت گفتمان‌سازی چگونه در رسانه شکل می‌گیرد؟ 🔸سؤال این است که رسانه‌ها تا چه میزان موضوعات کلیدی مبارزات انتخاباتی را پوشش و آن‌ را تبدیل به دغدغه اصلی مردم می‌کنند؟ 🔻خروجی تحقیق در این‌باره، همبستگی بالایی بین تاکید نسبی رسانه‌ها و باورهای رأی‌دهندگان درباره اهمیت مسائل انتخاباتی نشان داد که حاکی از تأثیر تبلیغات رسانه‌ای بر تصمیم‌گیری‌های ملی بود. 🔻حاصل این پژوهش که توسط دو استاد دانشگاه آمریکایی بنام‌های «ماکسول مک‌کامبز» و «دونالد لوئیس شاو» انجام شد به نظریه گفتمان‌سازی یا Agenda Setting Theory و یا برجسته‌سازی عنوان گرفت. 🔻نوک پیکان نظریه مذکور بر پر رنگ‌شدن مسائل سیاسی در رسانه‌های خبری را نشانه می‌گرفت که قصدی جز جذب عامه به اغراض سیاسی بازیگران رجال مملکتی نداشت. 🔻آنچه قطعی است این است که پوشش رسانه‌ای بر اولویت‌های موضوعی انواع برنامه‌های سیاسی تاثیر می‌گذارند اما هنوز این سوال وجود دارد که رسانه‌ها در چه شرایطی می‌توانند توجه سیاسی را به مسائل جذب کنند؟ 🔻سیاست‌مداران با استفاده از تسلط خود بر چرخه اخبار یا سواری بر موج، سعی در ایفای نقش یک سیاست‌مدار فعال، پاسخگو و نگران پیش چشم دنبال‌کنندگان‌شان دارند. آنان فقط حواس کاربران را به خود متمرکز نمی‌کنند بلکه توجه سایر رسانه‌ها مخصوصا روزنامه‌نگاران را به شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر جلب می‌کردند. 🔻در ایران هم یک شرکت تحقیقاتی تحلیل داده به مدیریت دکتر «میثم علی‌زاده» پژوهشی با عنوان«برآورد قدرت سیاست‌مداران، رسانه‌ها، سلبریتی‌ها، اپوزیسیون و مردم در گفتمان‌سازی موضوعات مرتبط با کرونا» انجام داد که یافته‌هایی همانند تأثیرپذیری رسانه‌های خبری داخل و عموم از توییت‌های سلبریتی‌ها ارائه می‌کرد. 🔻سوای از فهم قدرت گفتمان‌سازی در شبکه‌های اجتماعی، باید بدانیم افراد برجسته همانند سیاست‌مداران یا سلبریتی‌ها قادر به تغییر گفتمان‌های رسانه‌های سنتی بنابر موضوعات موردنظرشان نیز هستند. 🔻در سال 2022 به‌عنوان یک پژوهش بزرگ تحت عنوان «شبکه‌های اجتماعی و گفتمان‌سازی سیاسی» توسط چند متخصص علم داده و علوم سیاسی با مطالعه موردی انتخابات سوئیس انجام شد که با تمرکز بر سه منبع داده توییتری، روزنامه‌ای و بیانیه‌های احزابی منتشر شد. 🔻نویسندگان مقاله با بررسی‌های ماشینی خود اعلام کردند که بستر شبکه‌های اجتماعی، برای اغراض و ارتباطات سیاسی مناسب است؛ سوشال مدیا تعداد و انواع بازیگران بالقوه گفتمان‌سازی را افزایش می‌دهد و این که ما شاهد کاهش نقش رسانه‌های سنتی در برجسته‌سازی موضوعات و یا تأثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر روند آن هستیم. 🔻اگر تا دیروز بحث روی روزنامه، تلویزیون و سایت‌ها بود اکنون بحث بر میزان تاثیرگذاری سوشال مدیا بر مردم و حتی سایر رسانه‌های سنتی است. 🔗 متن کامل 🖍 نویسندگان فکرت @HOWZAVIAN
✳️ امام هفتم در گفتار "اِبن‌ها" ✍️سعید احمدی افراد و شخصیت‌های علمی و اجتماعی قرن‌های نخستین اسلامی، هر نام و نژاد و تباری که داشتند، اِبن یک‌چیزی بودند؛ مثل ابن کثیر، ابن ابی‌الحدید، ابن خراط، ابن مقفع، ابن مقله، ابن حاجب، ابن خلدون، ابن جوزی، ابن خلکان و ابن جریر. این جمعیتِ ابنِ هر چیز و هر کس‌ها کم نبودند؛ کم کسی هم نبوده‌اند. گویا به‌تبع جو حاکم فرهنگ عربی در آن روزگار، رسم بر این بود که افراد را به چیزی با عنوان «کُنیه» صدا می‌کردند. بسیاری از این ابن‌ها دانشمند، ادیب و روایتگر حدیث و تاریخ‌اند. می‌گویند امروز شهادت امام موسی بن جعفر، علیه‌السلام است. سری زدم به گفتارهایی از همین ابن‌ها که به وصی هفتم رسول خدا خط‌وربط دارد. این‌ها دو دسته‌اند: برخی «درباره ایشان» سخن گفته‌اند و برخی «از ایشان» سخن آورده‌اند. چند قطعه را به دل‌خواه، از آنان می‌آورم: یک. الحقائق من الصواعق از ابن حجر هیتمی (شاگرد ابن حجر عسقلانی) گفته است: «موسای کاظم وارث علوم و دانش‌های پدر بود و فضل و کمال او را داشت. او در پرتو گذشت و بردباری شگرف، کاظم لقب گرفت. هیچ‌کس در معارف الهی و دانش و بخشش، هم‌پا و پایه او نبود». دو. ابن ساعی بغدادی (ادیب و تاریخ‌نگار) در مختصر اخبار الخلفاء: «او را مقامی است بسیار ارجمند و افتخاری بزرگ. پرعبادت، کوشا در رسیدن به حقایق، دارای کرامت‌های آشکار، مشهور به عبادات و مواظب بر طاعات. شب را به سجده و نماز می‌گذرانید و روزها صدقه می‌داد و روزه می‌گرفت. کاظم شهرت یافت؛ چون بسیار بردبار بود و از ستم‌گرانِ بر خود می‌گذشت... . هر کس او را به‌سوی خدا، وسیله قرار ‌دهد، به نتیجه می‌رسد. به باب‌الحوائج معروف است. عقل‌ها از کرامت‌های او حیرانند و چنین حکم می‌کنند که او در پیشگاه خدا جایگاهی والا و استوار دارد».... ✍️ متن کامل در قلمدار @HOWZAVIAN
ایمان ابوطالب در روایت جالبی نقل شده که شخصی به امیرمؤمنان علیه‌السلام عرض کرد ای امیرالمؤمنین چطور است که شما در مکانی هستی که خداوند شما را در آن مکان فرو آورده، در حالی که پدر تو در آتش معذّب است؟ حضرت فرمود: خدا زبانت را ببرد! قسم به خدایی که محمّد را به پیامبری مبعوث کرد، اگر پدرم تمام گناهکاران زمین را شفاعت کند خداوند آن را می‌پذیرد، مگر می‌شود که پدرم در آتش معذب باشد و فرزند او قسیم بهشت و جهنّم باشد؟! (امالی طوسی / ص ۳۰۵) واضح است که مقام شفاعت، آن هم با این وسعت، نه تنها ایمان این مرد الهی را می‌رساند؛ بلکه جایگاه ویژه‌ای را نیز برای او ترسیم می‌کند که همان ولی الله بودن است. امام صادق علیه‌السلام در روایتی در پاسخ به ادعای عده‌ای مبنی بر عذاب ابوطالب فرمودند: به خدا قسم دروغ می‌گویند اگر ایمان ابوطالب درکفه ترازو قرار داده شود و ایمان این خلق در کفه دیگر، ایمان ابوطالب بر ایمان آنها ترجیح دارد. (بحار ج ۳۵/ ص ۱۱۲) در روایت دیگری از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که فرمود: «إِنَّ مَثَلَ أَبِی‏ طَالِبٍ‏ مَثَلُ أَصْحَابِ الْکَهْفِ‏، أَسَرُّوا الْإِیمَانَ‏ و أَظْهَرُوا الشِّرْکَ، فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْن‏؛ مَثَل ابوطالب مثل اصحاب کهف است که ایمان را مخفی می‌کردند و شرک را ظاهر می‌ساختند و خدا هم دو اجر به آنها داد.» (کافی / ج ‏۲ / ص ۴۶۲) @HOWZAVIAN
✔️ خواندنی درباره امام موسی بن جعفر(ع) 🔹موسى(علیه السلام): إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ‏ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ‏ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي‏»؛ 🔰ابو الحسن موسى عليه السّلام فرمود: به راستى خداى عز و جل بر شيعه خشم كرد و مرا مخير كرد يا خود فدا شوم يا شيعه،بخدا من با دادن جانم آنها را حفظ‍‌ كردم. مرحوم مجلسی در شرح روایت می نویسد؛ «اینکه خداوند بر شیعه غضب کرد احتمالا بخاطر یکی از این دو دلیل بود. 1️⃣ بخاطر اینکه شیعه تقیه را ترک کرد و امر امامت را منتشر کرد و خداوند نیز امام کاظم علیه السلام را بین اینکه شیعیان کشته شوند و بین محبوس شدن امام و قتل امام مخیر کرد. امام کاظم علیه السلام بلاء را بر جان خویش قبول کرد 2️⃣ بخاطر اینکه شیعیان در امر اطاعت و اخلاص در اطاعت از امام نداشتند که امام علیه السلام‌ بلاء را بر جان خویش قبول کرد» 📚منابع: 1):الکافی ج 1، ص 260 2)مرآة العقول ج3ص 126 ✍️ این نکته یک نکته جدی ست که «ولیِ» جامعه بواسطه عمل اعضای جامعه، در معرض بلا قرار می گیرد... بالخصوص اگر آن اعضا از خواص جامعه باشند. 🖌احمد اولیایی @HOWZAVIAN
Mohammad Golriz - Bang Azadi.mp3
2.33M
🍃سرود انقلابی 🌷این بانگ آزادی 🍃 دهه فجر ۱۴۰۱ مبارک @HOWZAVIAN
ابراز ارادت در تجلیل از مقام حضرت ابوطالب(ع) 💠 ابوطالب، ابومطلوب هم هست حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی، استاد و نویسنده حوزه علمیه قم، در یادداشتی به بهانه همایش بین المللی حضرت ابوطالب، حامی پیامبر(ص) از این شخصیت عظیم تاریخ اسلام تجلیل کرد. ابوطالب، ابومطلوب هم هست فرزند رشیدش علی، هم طالب حق بود هم مطلوب خلق. چون حقِ مجسّم بود، معیار حق‌جویان ومیزان حق پرستان بود ای خدا را محبّ و هم محبوب/ حق طلب را تو طالب و مطلوب اگر حسودان و عنودان، در ایمان ابوطالب تشکیک می‌کنند؛ چون با علی خرده حساب دارند و چون به علی هیچ وصله‌ای نمی‌چسبد، برچسب‌های ناچسب را به ابوطالب می‌زنند و عقدۂ پسر را بر سر پدر خالی می‌کنند، تا از علی انتقام بگیرند. وگرنه ابوطالب، مؤمن قریش بود و مدافع قرآن، و گوهر ایمانش را در صدف تقیّه حفظ کرد، تا بتواند از حقیقت محمدی دفاع کند و چتر حمایتش را بر سر نبوت محمدی بگستراند. علی، فرزند چنین پدری است که در اوج غربت پیامبر، سینه سپر کرد و سدی در برابر سیل کفر و شرک شد، تا ایمان از دستبرد کفر مصون بماند و توحید، در تاریکی شب شرک بدرخشد. ابوطالبِ مؤمن و موحّد، حتی از شعر، شمشیری ساخته بود، برای دفاع از ایمان و توحید. بی‌جهت نبود که پسر ابی‌طالب، اسدالله الغالب، دوست داشت اشعار ابوطالب، گردآوری، تدوین، روایت و نشر شود و می‌گفت: «ابوطالب بر دین خدا بود و در شعرش علم و حکمت فراوان است.» اکنون، طالبان حق را سزاست که نام و یاد ابوطالب(ع) را که مطلوب خلق و خالق و محبوب عام و خاص بود، زنده و گرامی بدارند و نشان دهند که: ابوطالب، ابومطلوب هم هست... @HOWZAVIAN
ابوطالب، پدر ایمان ✍️ علی بهاری 🔹نوع خدمت افراد به اسلام متفاوت است. ممکن است کسی با زبانش یاری‌گر دین باشد و دیگری با سلاحش مجاهدت کند. یکی در راه خدا پول خرج کند و آن یکی به نشر معارف یاری رساند. این مسئله نشان می‌دهد افراد بر اساس توانایی و شرایطشان، ممکن است روش‌های گوناگونی را انتخاب کنند. جناب ابی‌طالب هم از این قاعده عُقلایی مستثنا نیست. شرایط ایشان در مکه به‌گونه‌ای بود که اگر ایمانش را اظهار می‌کرد دیگری نمی‌توانست مانند قبل از برادرزاده‌اش دفاع کند. امام صادق علیه‌السلام دراین‌باره می‌فرماید: «اصحاب کهف، ایمان خود را مخفی و کفر را آشکار کردند و خداوند به آن‌ها دو پاداش داد. ابوطالب هم ایمانش را مخفی و شرکش را آشکار کرد و خداوند به او دو پاداش داد.» بازنشر مقاله «ابوطالب، پدر ایمان» به مناسبت سالروز وفات ایشان. (برای دیدن متن کامل، روی اینجا کلیک کنید.) @HOWZAVIAN
. اگر یادتان باشد، جشنواره ادبی رسانه ای حضرت ابوطالب را سال ۱۳۹۹ برگزار کردیم. همه آن آثار در مجموعه ۳۳ جلدی حضرت ابوطالب به همت مجمع جهانی اهل بیت منتشر شده است. این جشنواره نخستین پویش نویسندگان حوزوی بود که برای نخستین بار در کشور برگزار شد. @HOWZAVIAN
گزارش کتاب های مرتبط با حضرت ابوطالب توسط نویسنده محترم محمد اصغری @HOWZAVIAN