✅ درنگی بر تقارن ماه مبارک رمضان با عید نوروز
✍️ عباس سنگانی
ماه مبارک رمضان، ماه فوق تخصصیِ عبادت بالمعنی الخاصّ است، ماه قیام، صیام، صلاة، صعود، سلوک، سرور، خلوت، عزلت، انزوا، اعتکاف، شب زنده داری، سحر نشینی، شب نشینی(با خدا)، تنهایی، تذکر، توجه، تعالی، توحید، توحّد، تولّد، تولید، تلاوت، طهارت، محبت، عشق بازی و انس ویژه و گسترده با خدای متعال و مهربان است.
ماهی که اعمال زیاد عبادی در آن وارد شده است، نمازهای زیاد، دعاهای زیاد، غسل های زیاد، تلاوت قرآن زیاد و...
حداقل حدود یک ساعت دعای روزانه دارد
و دو ساعت دعای شبانه و سحرگاهی ...
این ماه، حقیقتا قطعه ای بهشتی در جهنم سوزان دنیای مادّی ماست.
فرصتی طلایی برای سلوک الی الله است که با هیچ ماه و زمان دیگری، قایل قیاس نیست و تمام لحظات و ساعات آن، ظرفیتی ویژه و بی نظیر برای ارتقاء روحی و معنوی دارد.
انسانی که برای بندگی و عاشقی خدا خلق شده است باید این فرصت طلایی را قدر بداند و اولویتش را در این ماه، عبادت و عبودیت و خلوت و ذکر و دعا و تلاوت قرآن بگذارد و فعالیتهای دیگر را بشدت محدود کند حتی فعالیتهای شغلی، درسی، خانگی و...
🔗 متن کامل در خبرگزاری حوزه
#فرصت_شناسی
#ماه_مبارک_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
👤 عمر گران میگذرد
✍️ علی خسروی
وقــت را غنیـمت دان آن قـــدر کــه بتـوانــی
حاصل از حیات ایجان، این دم است تا دانی
رمضان از ایستگاه نیمه رد شده و من، به گذر عمر میاندیشم؛ به اینکه با شتاب میرود و به آدمی مجال نمیدهد.
در ذهنم سخن جناب زکریا(ع) میدرخشد که از پیریاش میگوید؛ وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا!(مریم/۴)
بسیاری از مترجمان این عبارت را بدینگونه به فارسی برگرداندهاند: «شعله پیری سرم را فرا گرفته است.»
استاد خرمشاهی هم با سلیقه تمام ترجمه کرده: «برف پیری بر سرم نشسته است.»
معرکه این دو تابلو در ذهنم برپاست، «برف پیری» یا «شعله پیری؟»
در جستجوی واژه «شعله»، در لغتنامه دیدم فیروزآبادی در قاموس نوشته است: سپیدی دم اسب!
«وَاشْتَعَلَ الرَّأْس»، یعنی سپیدی پیری سر را فراگرفته است.. همان که خرمشاهی ترجمه کرد: برف پیری بر سر نشسته است.
به قول خواجه:
قدر وقت اَر نشناسد و دل و کاری نکند
بس خجـالت که ازین حـاصـل ایام بـرد
برای نسل ما که همچون رمضان سال ۱۴۰۳ نیمۀ دوم عمر خود را میگذراند و آرام آرام برف پیری بر سرش در حال نشستن است، این رمضان، روزها و لحظاتاش، بیدار باش غریبی است که باید قدرش را بدانیم. قدر سکوت و پیشانی بلند و لبخندهای این ماه تابان را.
خداوند را میخوانم تا برکاتش را بر ما و بر همۀ درگذشتگان فرو فرستاده، بر استقامت ما بیفزاید و جان ما را از اسارت تن رهایی بخشد!
باری،
حریف عشق تو بودم، چو ماه نو بودی
کنون که ماه تمامی نظـر دریغ مـدار
#ماه_مبارک_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰ابعاد مختلف زندگانی امام علی(ع)
✍️ سیدعلیرضا موسوی
زندگانی حضرت ابعاد مختلفی دارد در هر بعدی که انسان عنایت می کند هیمنت و جلالت و بزرگواری این شخصیت بی نظیر را ملاحظه می کند در زهد ایشان اشاره ای می کنیم به نامه ای که حضرت به عثمان بن عفان مرقوم فرموده اند :
من اگر مى خواستم، مى توانستم از عسل پاك، و از مغز گندم، و بافته هاى ابريشم، براى خود غذا و لباس فراهم آورم، امّا هيهات كه هواى نفس بر من چيره گردد، و حرص و طمع مرا وا دارد كه طعامهاى لذيذ بر گزينم، در حالى كه در «حجاز» يا «يمامه» كسى باشد كه به قرص نانى نرسد، و يا هرگز شكمى سير نخورد، يا من سير بخوابم و پيرامونم شكم هايى كه از گرسنگى به پشت چسبيده، و جگرهاى سوخته وجود داشته باشد، يا چنان باشم كه شاعر گفت: «اين درد تو را بس كه شب را با شكم سير بخوابى و در اطراف تو شكم هايى گرسنه و به پشت چسبيده باشند».نهج البلاغه نامه ۴۵
در عبادت بی نظیر در شفقت و یتیم نوازی مثال زدنی، در عدالت که حدیث آمده: قُتِلَ عَلِیٌّ فِی مِحْرَابِ عِبَادَتِهِ لِشِدَّةَ عَدْلِهِ؛علی ـ علیه السلام ـ در محراب عبادت خویش قربانی عدالتش گردید.»
تعبیر دانشمند مسیحی، جرج جرداق.
ودر عین حال شجاعت ایشان زبان زد خاص وعام بود که فرمود:
به خدا سوگند اگر عرب جملگى با هم به پيكار من درآيند بدان پشت نمى كنم .
[نهج البلاغه ، ن 45، ص 971.]
ودر کل به فرموده صفی الدین حلّی- که در قرن هشتم هجری میزیسته است- میگوید:
جُمِعَتْ فی صِفاتِکَ الْاضْدادُ *** فَلِهذا عَزَّتْ لَکَ الْانْدادُ
حضرت امیر علی علیه السلام ویژگی و صفات متضادی در شخصیت ایشان جمع شده در عین حال که به فقراء شفقت ومحبت دارند ،در مقابل کفار و مشرکین بسیار قوی ونفوذ ناپذیر بودند، در عین حال که فقیر بودند اما بخشندگی بی مانند داشتند.
واین دلالت بر عظمت وکمال و والایی این شخصیت بی نظیر می کند زیرا در هر بعدی از زندگی شرایط ایجاد می کند که شخص خود را با آنچه که تکلیف الهی است خود را منطبق کندو احکام دینی و حکم حکومتی را به احسن وجه پیاده کندهرچند که کام خیلی ها را تلخ کند.
خداوند عنایت بکند که در این ایام که مصادف با شهادت حضرت علیه السلام است بتوانیم خصلتی ولو کوچک را الگوی خود وخانواده خود بکنیم چنانچه فرمود مرا با پرهيزکارى و تلاش (براى پاک زيستن) و عفت و پيمودن راهِ درست يارى دهيد» وَلَکِنْ أَعِينُونِي بِوَرَع وَ اجْتِهَاد، وَ عِفَّة وَ سَدَاد).نامه ۴۵نهج البلاغه
#امام_علی
#شهادت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_مخاطبان
🖌سؤال:
برای شناسایی استعدادهای حوزوی و پرورششون برنامه ای دارید؟
✍️پاسخ:
شعر که نه
برای شعر فقط انگیزه ما استفاده از ظرفیت شعر و شاعران حوزه است که صفحهای به نام شاعران حوزوی باز کردیم.
برای نویسندگی هم انرژیمون رو گذاشتیم در نثر مطبوعاتی و رسانهای که فضلا را بیشتر به نوشتن میدانی ترغیب میکنیم، در کنارش هم گعده و آموزش هم به صورت قطرهچکانی ادامه دارد.
البته به دلیل خودجوش بودن و جهادیبودن صفحاتمون روند تحقق #پویش_نوشتن که شعار ما در حوزه است به صورت آرام در حرکتیم.
#پویش_نوشتن
#تبلیغ_مکتوب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
#فوری اگر حوزهی علمیه استادان و طلبههایش را دست به قلم نکند با لگد دشمن بیدار میشود. #عصر_رسان
.
.
#نجوای_نویسنده
🙏سلام و طاعات قبول
در هفتههای اخیر با رصد و بازدید میدانی از محتوای روشنفکری در تلگرام، مأموریت اصلی منتقدان انقلاب اسلامی را تضعیف دینداری در ایران، اعتبارزدایی نمادها و احکام شرعی در افکار عمومی و شبهه افکنی علیه حوزههای علمیه دیدهایم.
غالب آنان هم نوشتن میدانند، هم میدان رسانه و بازیسازی و هم همراهکردن طیفهای گوناگون جامعه را که شایسته است حوزه علمیه به ویژه شخص آیت الله اعرافی و اعضای شورای عالی حوزه در تحلیل این مسیر پرشتاب و راهکاریابی، تدبیری کنند.
🍂 از ما گفتن!
هشتگهای زیر👇 تزئینی نیست؛ نیاز مغفول حوزه است و ترک فعلهای مدیران تبلیغی و حوزوی کشور.
#عصر_رسانه
#جهاد_روایت
#تبلیغ_مکتوب
#پویش_نوشتن
#تماس_اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💢حافظه یا آگاهی
✍️ سیدجواد محمدزاده
🔹امیر المؤمنین امام علی علیه السلام در زمان حکومت خود با افزایش مقرری و حقوق به چند برابر اقدام کرد. سکه و زر و سیم را تا دینار آخر برای معاش مردم هزینه می کرد. شبانه آذوقه به منزل فقرا میرساند و یکی از دوران شکوفایی اقتصاد مردم در زمانه حکومت عدل علوی بود.
جامعه مشکلی به نام اقتصاد نداشت. مردم با جنگ با قاسطین و مارقین و ناکثین نیز مسألهای نداشتند.
💥جهل ابر قدرت برای انهدام یک امت است.
📌ابن ملجم مرادی یک نفر نبود بلکه نماد جهل؛ جامعه امام علی علیه اسلام بود. دام جهل؛ شمشیر بر فرق مبارک می نشاند!
معاویه را با صلح حسن بن علی علیه السلام خانه نشین می کند!
حسین بن علی علیه السلام را به مسلخ می کشاند!
امام کاظم علیه السلام را به سیاه چال تبعید می کند!
تکرار واژه ها و ریختن انبوه داده ها در اذهان مردم، همان ساختن هارد ذهنی است و تا آگاهی فاصله از زمین تا آسمان است. «وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ»
نمونه یک آگاهی
مرد عربى خدمت پيامبر(ص) آمد و از ایشان درخواست آموزش قرآن کرد.«علِّمنى ممّا علّمك اللّه»؛ (از آنچه خدا به تو آموخته به من بياموز).
او را به یکی از یارانش سپرد تا سوره «إِذَا زُلْزِلَتْ الاَْرْضُ» را تا آخر به او تعليم داد، آن مرد از جا برخاست و گفت: «تَكْفينى هذه الآيَةُ»؛ «همين مرا كافى است»(يعنى همين آيه آخر سوره: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّة خَيْراً يَرَه...» مرا كفايت مى كند. مرد عرب خداحافظى كرد و رفت. !
پيامبر اكرم(ص) فرمود: «اِنْصَرَفَ الرَّجُلُ و هُوَ فقيهٌ» ؛(او فقيه شد و بازگشت)
#جهل #علم
#شناخت #آگاهی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️مقتدرِ مظلوم
🔰شرم بر ما که زندهایم هنوز...
✍️ محمدعلی هراتی
نمیدانم تا حالا شده خبری شنیده باشید، اما دوست داشته باشید که دروغ باشد. دیروز یک همچین حسی داشتم. دوست داشتم اخباری که از #غزه برایمان گزارش میکنند، همگی دروغ باشد.
دیروز اگر مسلمانی از داغ این جنایت جان تهی میکرد، حق بود. مگر کلام مولایمان امیر المومنین علی علیه السلام - وقتی که برایش خبر آوردند که زینت آلات یک زن مسلمان و یک زن غیر مسلمان را به یغماء بردند- را نشنیدیم که فرمودند:
🌷فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِن بَعْدِ هَذا أَسَفاً مَا کَانَ بِهِ مَلُوماً، بَلْ کَانَ بِهِ عِنْدِی جَدِیراً.
☘️ اگر به خاطر این حادثه (بسیار دردناک) مسلمانى از شدت تأسف و اندوه بمیرد، ملامتى بر او نیست، بلکه به نظر من سزاوار است. «1»
این روزها باید این قسمت از دعای افتتاح را از عمق وجود و با چشمهایی اشک بار خواند:
🥀اللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنا وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا وَقِلَّهَ عَدَدِنا وَشِدّهَ الْفِتَنِ بِنا وَ تَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَیْنا «2»
و حرف آخر ما این است:
🔸سوگند به خاک حرم ثار الله
🔹اللهم عجل لولیک الفرج یا الله
📚منابع:
1. نهج البلاغه خطبه27
2. دعای افتتاح
#بیمارستان_شفا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 «مردم» کداماند؟
✍️محمدمهدی دستورانی
شما را نمیدانم؛ ولی من به عنوان یک دهههشتادی، به عنوان کسی که دنبال فهم حقیقت و طرف حق است، مطلبی بدجور در ذهنم رژه میرود.
رسانهها و آزادیخواهان، باید چند نفر دور هم به خاطر هدفی مشترک جمع شوند، که اینها نام «مَردُم» را روی آنها بگذارند؟
حتما باید تعدادشان یک عدد خاصی باشد که کمتر یا بیشتر آن، دیگر نام «مردم» نمیگیرد؟ یا حتما باید زمان مورد نظر آنها باشد؟ یا حتما باید هدف مورد نظر آنها باشد و اگر این هدف نباشد، دیگر به آنها نمیگویند «مردم»؟
کاری ندارم که کدام طرف حق است و کدام باطل؛ کدام ظالم است و کدام آزادیخواه؛
ولی این نحوهی مصداقیابی آنها برای مفهوم «مردم» خیلی روی مخم راه میرود.
کافی است که مثلا ۱۰۰۰ نفر از خانه بیایند بیرون و دور هم جمع بشوند و شعار ضد نظام سر بدهند؛ دیگر اینها میشوند «مردم»!
کاری ندارم که آیا سخنشان درست است یا نه؛ ولی آیا نامردی نیست که اینها را بگویی «مردم»، ولی این چند صد هزار نفری که نصف شب از خانه بیرون میآیند، میروند در صحن اماکن زیارتی و خیابانهای اطراف آن و نیز خیابانهای دیگر، آنهم با تمام اعضای خانواده و خانوادگی مینشینند تا صبح بیدار میمانند؛ همگی یک دعا را میخوانند؛ همگی یک کتاب(قرآن کریم) را برسر میگیرند؛ همگی پای صحبت یک طلبه مینشینند.
این بیرون آمدن اینها، بیدار ماندن اینها تا صبح، پای سخنان یک طلبه نشستن؛ یک دعای مشترک را خواندن؛ هیچکدام از این کارها نشان نمیدهد که «مردم» یا تعداد زیادی از «مردم» هنوز پای دینشان ایستادهاند؟
اگر ۱۰۰۰ نفر شعار ضد دین بدهند، میگویید:«مردم دیگر دین را نمیخواهند»، ولی اگر اینهمه آدم (اصلا گیرم تعدادشان هم به میزان همان مخالفان باشد که قطعا اینگونه نیست اگر چشممان را باز کنیم) بیایند و سه شب قدر را در خیابانها تا صبح بیدار بمانند و پای سخنان طلبهای بنشینند و قرآن برسر بگیرند، نمیگویید «مردم هنوز پای قرآن هستند، و از بیدینی بیزارند».
به راستی شما، آزادی را برای کدام «مردم» میخواهید؟ شما پای حرف دل کدام «مردم مینشینید»؟ همهی «مردم»؟
#حرف_دل_دهه_هشتادی
#مردم #آزادی #شب_قدر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
یادداشت رسانه ای.pdf
79.9K
💥فراخوان یادداشت رسانهای
🇯🇴به مناسبت "روز قدس"
♦️محورها: در فایل پیوستی👆
✅یادداشت ارسالی باید بین 600 تا 1200 کلمه باشد
✅یادداشتهای ارسالی به نام نویسنده، در فضای مجازی منتشر خواهند شد
✅حقالزحمه بنا به تصویب هیئت تحریریه و بر اساس تعداد کلمات تقدیم میگردد
📆مهلت ارسال؛ پانزدهم فروردین 1403
📎ثبت موضوع، ارسال یادداشت و اطلاعات بیشتر👈 @asadi246
🇯🇴🇮🇷🇯🇴🇮🇷🇯🇴🇮🇷🇯🇴🇮🇷🇯🇴
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ قاطعیت مولا
✍️ بابک شکورزاده
یکی از شاخصههای امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در دوران خلافت ظاهریاش، برخورد صریح و موضعگیری قاطعانه و بدون تعارف در برابر خطای کارگزاران میباشد که این مسئله باید الگویی برای حاکمان باشد. در واقع این موضعگیریها، به نوعی امر به معروف و نهی از منکر نیز محسوب میشود که لازمه حاکم اسلامی و آحاد جامعه، متناسب با شرایط خودش میباشد.
🔻نمونهای از این موارد:
نامه به زیاد بن ابیه، جانشین فرماندار بصره
همانا من به راستى به خدا سوگند مىخورم که اگر به من گزارش کنند در اموال عمومى خیانت کردهاى، کم یا زیاد، چنان بر تو سخت میگیرم که کم بهره شده و در هزینه عیال، در مانده و خوار و سرگردان شوى! والسلام.
نامه 20 نهجالبلاغه
نکوهش یک کارگزار
اما بعد! از تو خبرى رسیده است که اگر چنان کرده باشى، پروردگار خود را به خشم آورده و امام خود را نافرمانى و در امانت خود خیانت کردهاى!
به من خبر رسیده که کشت زمینها را برداشته، آنچه را که مىتوانستى گرفته و آنچه در اختیار داشتى به خیانت خوردهاى؛ پس هر چه زودتر حساب اموال را براى من بفرست و بدان که حسابرسى خداوند از حسابرسى مردم سختتر است! والسلام.
نامه 40 نهجالبلاغه
نامه به فرماندارِ اردشیر خرّهی «فیروز آباد» از شهرهاى فارس
گزارشى از تو به من دادند که اگر چنان کرده باشى، خداى خود را به خشم آوردهاى و امام خویش را نافرمانى کردهاى؛ خبر رسید که تو غنیمت مسلمانان را که نیزهها و اسبهایشان گرد آورده و با ریخته شدن خونهایشان به دست آمده، به اعرابى که خویشاوندان تو هستند و تو را برگزیدند، مىبخشى! به خدایى که دانه را شکافت و پدیدهها را آفرید، اگر این گزارش درست باشد، در نزد من خوار شده و منزلت تو سبک گردیده است! پس حق پروردگارت را سبک مشمار و دنیاى خود را با نابودى دین آباد نکن که در این صورت زیانکارترین انسانى. آگاه باش! حق مسلمانانى که نزد من یا پیش تو هستند، در تقسیم بیتالمال مساوى است، همه باید به نزد من آیند و سهم خود را از من گیرند.
نامه 43 نهجالبلاغه
#امیرالمؤمنین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_مخاطبان
اگر فردی خارجی (بیخبر از فرهنگهای دینی ایرانی) امشب وارد قم شود از چه علائمی میفهمد که امشب شب خاصی است؟
۱. پرچمهای عزای مردم
۲. صدای مناجات خوانی مساجد
۳. ایستگاههای صلواتی مردمی
۴. لباس مشکی مردم
پ.ن.پ
نقش نهادها و سازمانهای فرهنگی پر رنگ هست!
#قم
#شهر_مذهبی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📣توصیه مهم استاد طنّاز جهت لیالی قدر📣
✍️بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات، به استحضار برادران و خواهران ایمانی ام می رسانم: از صبح تا الان پیام های زیادی راجع به دستور استاد فاطمی نیا(رضوان الله تعالی علیه), پیرامون شب قدر دریافت نموده و یا در کانال و گروه های بسیاری دیده ام.
همه مومنین عزیز به هوش باشند به صرف انجام چنین اعمالی مشکلات و گره ها وا نخواهد شد. ایشان هزاران توصیه و دستور دارند لکن اینکه یکدفعه همه جا این دستور ایشان وایرال و دست به دست می شود جای بسی تأمل دارد.
آقا،خانم،برادر،خواهر عزیز بنشین عمرت را محاسبه کن، نفست را محاکمه کن، یک سال گذشت ببین چه کردی، چقدر حق الله، حق الناس و حق النفس گردنت آمده، این حساب ها را پاک کن، سپس هر دعا و عملی می خواهی انجام بده.
دلت به فلان دستور و ذکر خوش نباشد. به فلان صوت تقطیع شده که قبلش و بعدش را نمی دانی خوش نباشد. گناه را، حق الناس را، خطاها را حساب کن، محاسبه کن، نفس را به صلابه بکش، آنوقت هر دستوری خواستی انجام بده.
قضیه این وایرال ها مانند همان پیام هایی است که در گروه ها می بینم که می گویند برای تعجیل در فرج فلان سوره و دعا را بخوان، آنوقت همه هم فوروارد می کنند، آقاجان قبل این کارها باید آدم شد، باید گناه نکرد، باید حساب کشید،باید حساب را پاک کرد، آنوقت خود حضرت سراغتان می آید.
آئینه شو جمال پری طلعتان طلب
جاروب کن تو خانه سپس میهمان طلب.
والسلام علیکم
الاحقر شیخ طنّاز
#شب_قدر
#استاد_فاطمی_نیا
#ماه_مبارک_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✏️فرقش را نشناختند؛
فرقش را شکافتند...
▪️#امام_شناسی
✍️محمدجواد محمودی
#نگاشته
#کوتاه_نوشت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚪️ نقدی بر موضع اخیر زیدآبادی؛
☑️ مهارت تولید نفرت
✍️ مجتبی عادلپور، نویسنده حوزوی
✔️نگاهم به نوشته احمد زیدآبادی درباره حد ترخص افتاد و چشمانم هماندم گرد شد. بیاختیار به مهارت سوژهیابی این بشر آفرین گفتم! تولید نفرت از یک مفهوم خنثی و یا حتی مثبت، هنر میخواهد.
✔️کاری که زیدآبادی کرده و میکند همین است: ایجاد گسل و به دنبال آن آشوب در ذهن مخاطب و قرار دادن رقیب در سیبل حملات.
✔️معنا و مفهوم خودمانی حد ترخص یعنی حفظ حد و مرزها و دست نینداختن به رخصتها. با این وصف، هر چیزی حد ترخصی دارد؛ حتی دشمنیها و کینهها.
✔️وقتی محمود افغان به ایران حمله کرد، یکی از اقوام خود به نام مگسخان را حاکم شیراز قرار داد. او قصد داشت قبر حافظ را خراب کند. دیگران او را از این کار نهی کردند. در نهایت تفألی به دیوان حافظ زد. این بیت آمد:
ای مگس! عرصه سیمرغ نه جولانگه تو است
عِرض خود میبری و زحمت ما میداری
🔗 متن کامل در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
#مقابله_با_تجدد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☑️ تجلی ایمان و اعتقاد در قلب پایتخت
✍️ میلاد حسن زاده
🔻در قلب تهران، در ورزشگاه آزادی، زمزمهای آسمانی طنینانداز شد. ندای #قرآن، شور و شعوری بینظیر در دلهای مؤمنان برانگیخت. دریایی از انسانهای متدین، گرد هم آمده بودند تا با کلام وحی، انس و الفتی دوباره یابند. این اجتماع عظیم، گویی پاسخی دندانشکن به یاوهگوییهای دشمنان بود و نوری درخشان در تاریکی فتنهها.
🔻حضور پرشور مردم در این اجتماع، پیامهای روشنی در خود داشت. این حضور، تجدید میثاقی با دین و ایمان بود، بیعتی دوباره با آرمانهای #انقلاب_اسلامی. خشم و آشفتگی صهیونیستها و پیادهنظام رسانهایشان، گواه دیگری بر عظمت و اثرگذاری این اجتماع بود.
🔻سکوت معنادار #سکولارهای_حوزوی در برابر این حرکت عظیم، خالی از درس نبود. این جماعت که در بزنگاههای مختلف، دم از دین و مذهب میزنند، در این میدان، سکوت را برگزیدند. سکوتشان، فریاد رسواییشان بود، گواهی بر عدم صداقتشان در ترویج شعائر الهی.
🔻اجتماع عظیم قرآنی در ورزشگاه آزادی، بار دیگر عمق ایمان و اعتقاد مردم ایران را به نمایش گذاشت. این حضور، نشان داد که مردم در میدانهای مختلف، چه در عرصههای سیاسی و اجتماعی و چه در عرصههای دینی و مذهبی، همواره پشتیبان نظام و انقلاب خود هستند. این حضور، مژدهای برای آیندهای روشن و امیدی برای تحقق آرمانهای بلند انقلاب اسلامی است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
27.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹نام سرود: عدالتخواهی
🔸اجرا:گروه سرود مصباح از بیرجند-خراسان جنوبی در برنامه هم آهنگ
ما با هم برادریم، برادرتر نداریم
وقتی که برابریم، برابرتر نداریم
رسم برادری، رسم امام علی و عقیله
بدون سهم بیشتر، بدون قوم و قبیله
✍️ این نوجوانان با صفا، درد دل مردم را چه زیبا و هنرمندانه خواندند و بیان کردند
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@mbkho1
🌻 «مَن طَلَبَ شیئاً نالَهُ أو بَعضَهُ»
✍️ محمد مهدی الوندی با ارسال نوشتاری به جمع نویسندگان حوزوی پیوست:
ساعتی است که قلم، بلاتکلیف مانده و منتظرِ حرکتِ دست؛ و دست، در انتظارِ فرمانِ مغز، و آن هم چشم به دهان دل؛
که دل، چه خواهد و مغز، چه فرمان دهد و دست، در چه جهت بجنبد و قلم، چه بتراود.
بنابراین، این فروهشتگی و سرگشتگی، ریشه در دل دارد، که آهنگِ چه کند و مشیّتش چه باشد.
و سبب این تحیّر، از جانبِ مطلوب نیست، که «مطلوبِ کلّ»، مُقیمِ «أقرَبُ مِن حَبلِ الوَرید» است. و دل هم، جز او، مقصودی ندارد تا «ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ»، شامل حال نیاید.
از این رو نیل به مطلوب، چه معنا دارد، آن هنگام که «مطلوب»، باطنِ «طالب» است، و «دل»، مرآتِ «دلبر»؟!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
. 🔴 ترخیص عقلانیت زیدآبادی در «حد ترخص» 🔻با حمله به نمادها و حدود شرعی میخواهند این بار حس کاهش دی
#با_مخاطبان
🔍 حد ترخص از نگاه من
در این سفر نوروزی فعالیتهای افراد دلسوز در شهرها و شهرکها و دهستان ها را برای همه اقشار جامعه دیدم. قبل از رفتن به مسافرت خبری شنیدم که مناسبسازی معابر شهری ویژه نابینایان در دستور کار شهرداری قرار دارد.
متوجه شدم که مسئولین به نیازهای همه اقشار جامعه توجه میکنند.
خوب است این جمله را از یکی از بزرگان یادآور بشویم.
آدم بدبین گرفتاری را در هر فرصتی میبیند و آدم خوش بین فرصت را در هر گرفتاری می بیند.
🖋 ولی معدنیپور
#حد_ترخص
#روشنفکر #احکام_دینی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⭕️از ۱۲ فروردین ۵۸ تا امروز
❤️چرا جمهوری اسلامی حرم است؟!
🔴پس نقدها چه می شود؟
✍️ محسن مهدیان
در سالگرد رای قاطع مردم به جمهوری اسلامی یکبار دیگر جمله آن بزرگ را مرور کنیم:"جمهوری اسلامی حرم است". واقعا چرا؟ آیا این تعبیر ذوقی است؟ عاطفی و از سر شور و علاقه است؟
ابتدا حرم؛ حرم کجاست؟ نقطه ای برای اتصال به انسان کامل که او ظهور و بروز حق است. زائرین گرد حرم جمع می شوند و زیارت و توسل می کنند تا هم نمک سفره شان را بگیرند و هم توشه سفرشان به ابدیت.
با این توضیح چه نسبتی میان جمهوری اسلامی با این همه خطا و نقص در گوشه وکنارش با حرم مقدس اهل بیت وجود دارد؟ چه انکه از این نیز بالاتر و فرمود:"والله والله والله این خیمه آسیب دید بیت الله الحرام و مدینه و نجف و کربلا ....و قرآن آسیب می بیند."
چرا؟ نسبت ایندو چیست؟ جمهوری اسلامی چیست که انقدر مقدس است؟ جمهوری اسلامی مسوولین آن است؟ ساختارهاست؟ قانون اساسی است؟ رهبری است؟ چیست؟
جمهوری اسلامی هیچ کدام از این نیست. جمهوری اسلامی به آدم ها و ساختارها و قوانین نیست. جمهوری اسلامی یعنی مردم.
یعنی چی مردم؟ مردم چه هستند که جمع شان حرم می شود؟ جمهوری اسلامی حرم است چون مردمش مومن اند. مومن یعنی چی؟ یعنی صرفا تسبیح و چادر. خیر. یعنی حرکت به سمت توحید. "حرکت و حرکت" این مردم، جمع شان حرم است. رهبری هم یک عضو در میان مردم است که نقش اتصال درونی و کانونی این مردم را برعهده دارد.
جمهوری اسلامی حرم است، چون تمام فضائلی که ما می شناسیم و در حریم مقدس اهل بیت استغاثه داریم که کسب کنیم، در جمهوری اسلامی هدف گذاری شده است. دقت کنیم هدف؛ نه تحقق. گوئی جمهوری اسلامی راه است. مسیر است. مقدمه تعالی توامان مادی و معنوی است.
خروجی چنین حرمی، همان انسان هائی است که جمهوری اسلامی برای ساختن آن ها برپا شده است. کارخانه انسان سازی است. چنانچه یکی از خروجی های این حرم شهید بزرگواری است که به تعبیر رهبری خودش مکتب است.
قیمت جمهوری اسلامی به مردم معنوی و متحول آن است. مردمی در حال حرکت به سمت حق. با تمام سختی ها و حوادث. با همه کم کاری های داخلی و پرکاری های دشمنان. بودن در درون این جریان مردمی، خودش انسان ساز است؛ همچون حرم.
مردم ایمانی حرکت شان رو به جلوست. ممکن است در راه دچار وقفه درونی و بیرونی شوند اما حرکت شان رو به جلوست. نقش تاریخی معصوم نیز همین است. حرم پرفروغ شان نیز: "بلند کردن و حرکت دادن."
اینجاست که حرمت جمهوری اسلامی به تعبیر خمینی بزرگ از حفظ جان امام زمان نیز بیشتر می شود. چرا؟ چون خود امام زمان نیز جانش را خرج حرکت ایمانی مردم می کند. خود را خرج می کند تا مردم بلند شوند.
حالا 40 و اندی سال است این مردم بلند شدند و حرکت می کنند. آیا چنین قیام و حرکتی حریم نیست؟ حرم نیست؟ حرمت ندارد؟ هست؛ چون حرکت ساز است؛ همچون حرم.
و اما؛
پس نقدها و نقص ها و ضعف ها و آسیب ها چه؟
آنچه از خطاهای جمهوری اسلامی می دانید، خطاهای مسوولین است؛ خطاهای این و آن است؛ حتی خطای بروکراسی و قوانین است. اما جمهوری اسلامی این نیست. جمهوری اسلامی هویت مومنانه مردم است. به همین دلیل است که رهبرانقلاب می فرمایند ممکن است کسی من را هم نقد داشته باشد اما پای نظام اسلامی بایستد.(29.11.96)
نقص ها و آسیب ها هست؛ نه قائل به عصمت مسولینیم و نه عصمت قواینن. جمهوری اسلامی با دولت اسلامی متفاوت است. از جمهوری اسلامی تا دولت اسلامی راه بسیار است.
نقص ها را بگوئیم. فریاد هم بزنیم. با محافظه کاری نیز از آنها عبور نکنیم. اما بدانیم اصل و فرع چیست و به چه فخر می کنیم و به چه نقد داریم.
دشمن نیز یک هدف بیشتر ندارد؛ بهم زدن همین نسبت ساده. او می خواهد خطای دولت ها(یعنی مسوولین و قوانین و بروکراسی) را به حساب جمهوری اسلامی بگذاریم. نه دلش برای حجاب سوخته و نه ورزش و نه اقتصاد و نه هیچ. او هر درز دیواری را نشانه ترک بر جداره جمهوری اسلامی میداند. همین تفکیک را بدانیم، نقشه دیوان و ددان نقش بر آب است.
#رفراندوم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🎨 تناور یعنی جمهوری اسلامی
✏️ رهبر انقلاب: «یک روزی این دنیا دست دو قدرت بزرگ بود: قدرت آمریکا و قدرت شوروی سابق. هر دو در یک مسئله متّفق بودند و آن، ضدّیّت با جمهوری اسلامی بود. امام در مقابل اینها ایستاد، تسلیم نشد، صریح گفت «نه شرقی، نه غربی»؛ خیال میکردند نمیشود، خیال میکردند این نهال را میتوانند از ریشه بکَنند، این نهال امروز تبدیل شده به یک درخت تناور؛ غلط میکند فکرِ کندنِ آن را هم کسی بکند!» ۱۴۰۱/۷/۲۲
🌷 #روز_جمهوری_اسلامی 🇮🇷
#رفراندوم
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸موسم رستگاری
✍ علی کردانی
از ولادت تا شهادت شوق رهایی داشتی و در محراب ذوق رستگاری؛ اخلاص را جان بخشیدی و محراب را برکت. کعبه تو را در آغوش گرفت، محراب تو را خواند و آسمان تو را فریاد زد.
«علی رستگار شد»
#شب_قدر🖤
#شهادت_امام_علی_علیهالسلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
آه... ای ابوتراب
آه ای نهج غربت و بلاغت حیرت!
جام شهادت و شراب فزت و رب الکعبهات، وصال رسول خدا و سیدهالنساء گوارایت.
بشریت در وحشت فقدانت به کجا پناه برد...
و جبرییل امین با صوت حزین ندا داد؛
اینک شما و وحشت دنیای بی علی...
✍ هادی حمیدی
#غزه
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙شبهای نجف اشرف
💔شب های شهادت اول مظلوم عالم، نجف اشرف و خصوصا حرم آقاجانمان صفایی فضایی وصف ناپذیر دارد.
😢وقتی وارد حرم میشوی، ماتمی عجیب تمام وجودت را لبریز میکند. سرتاسر حرم با کتیبه های سیاه پوشیده شده و فقط نورهای ال ای دی قرمز کم سوء روشن است.
◾️نوای «تهدمت والله ارکان الهدی/ قُتِل علی المرتضی» توسط زائرین در حرم طنین انداز میشود. ولی اگر گوش جان بسپاری، قبل از فرشیان، این ندای عرشیان است.
◾️این روزها تازه یتیمان مدینه فهمیدهاند که چه کسی برای آنها نان و خرما می آورده. تازه کسانی که به علی ناسزا میگفتند، فهمیدند علی یک عُمر خدمت آنها را میکرده. همان آقایی که در طی 25 سال خانهنشینی، حدود 40حلقه چاه برای زندگی بهتر مردم حفر کرد و از هیچ کدام بهره شخصی نبرد. همان آقایی که از دنیایش به دو جامه کهنه و از غذاهایش به دو قرص نان قناعت کرد، با اینکه توانایی فراهم کردن زندگی بهتر برای خودش و اهل و عیالش را داشت.
◾️خون دلی که علی در طی این سالیان از شیعیان و دوستداراناش خورد، کمتر از ضربتی که ابن ملجم مرادی بر فرق سر حضرت فرود آورد، نبود.
👈 ساده بگویم، علی کشته جهالت ها بود، قبل از اینکه کشته ضربت ها باشد.
🤔براستی آیا ما سعی کردیم در عمل هم پیرو مولا و آقایمان باشیم و با پرهیزکاری و پیمودن راه درست او را یاری کنیم؟! یا ما نیز مثل مردم مدینه، آقای خود را تنها رها کرده ایم؟! پس فرق ما و مردم زمان علی در چیست؟!
نردبان صعود
#درددلنامه
#نجف_اشرف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN