eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
483 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
آنچه نیروهای نظامی ما را در برابر دشمنان تا دندان مسلح پیروز می‌کند.... حلقه‌وار و دو زانو نشستن گرد ولایت است. این گونه نشستن‌ها در این دوره زمانه دیگر وجود ندارد و اگر هم باشد بسیار کم است. سالها در حوزه‌‌های علمیه و کم‌و‌بیش اینک نیز مواردی پیدا می‌شود که طلبه‌ها حلقه‌وار گرد استادشان دو زانو بنشینند و همه جان و تنشان گوش بشود و چشم به لب‌های مرادشان بدوزند. آنچه سربازان و سرداران وطن را در برابر رهبرشان بر زانو نشانده است چیزی نیست مگر عشق به نایب امام زمانشان. که همین مسئله،این لشکر را شکست ناپذیر میکند ✍️سعید کرمی @HOWZAVIAN
. ✨ مجتهد و عارف گمنام آیت الله محمد کوهستانی مازندرانی مشهور به آقاجان کوهستانی، فقیه و عارف شیعه و ساکن روستای کوهستان مازندران بود. وی در حوزه‌های علمیه بهشهر، بابل، مشهد و نجف تحصیل کرد و از آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی، میرزای نائینی و آقا ضیاءالدین عراقی، اجازه اجتهاد دریافت کرد. آیت‌الله گلپایگانی زهد و تقوای آیت الله کوهستانی را عین الیقین برای خود می‌دانست. آیت‌الله مرعشی نجفی او را لنگر أرض و آیت‌الله سید عبدالکریم رضوی کشمیری وی را صاحب نفس زکیه دانسته است. از نمونه‌های تقوا و وَرَع کوهستانی چنین گفته‌اند که غذا و نان، تنها از محصولی که از زمین پدری به‌دست آورده بود، می‌خورد و غذا‌های دیگران را احتیاط کرده و استفاده نمی‌کرد. آیت الله کوهستانی پس از بازگشت از نجف در زادگاه خود، کوهستان، مدرسه علمیه‌ای تأسیس نمود و بسیاری از علمای مازندران در آنجا تحصیل کردند. شهیدسید عبدالکریم هاشمی‌نژاد و آیت الله ابوالحسن ایازی از شاگردان وی بودند. ایشان در بامداد جمعه ۱۳۵۱/۲/۸ مطابق ۱۳ ربیع الاول سال ۱۳۹۲ق از دنیا رفت و بر اساس وصیتش در حرم امام رضا (ع) دفن شد. @HOWZAVIAN
🔎شورش عقلانیت ضداسرائیلی در آمریکا ✍️علیرضامحمدلو 🔸ماشین مدرنیته با سه ضلعی تکنولوژی، ساختار و دانش توانسته تمدنی را دست و پا کرده و میدان‌های عینی و ذهنی و مجازی را به تسخیر خود در آورد. اما اتفاقی که بعد طوفان الاقصی و عملیات وعده صادق در دانشگاه‌های آمریکا رخ داده و هزاران استاد و دانشجو و ده ها دانشگاه در حمایت از به راهپیمایی و تجمع خیابانی دست زده‌اند، یک مساله استراتژیک علیه منافع صهیونیسم محسوب می‌شود که فصل نوینی را در ساحت افکارعمومی جهان بین الملل و ساختارهای دانشی چه بسا رقم بزند. 1️⃣ لایه عینی و مداخله تکنوکراسی: جریان صهیونیستی آمریکا در این سطح نشان داده که مدیریت بحران را در تقابل با توده ها و افکارعمومی به هرحال بلد است. از جنبش وال استریت تا جنبش های اجتماعی و اقتصادی دیگری که در دهه ها و دوره های مختلف رخ داده و نهایتا با مشت آهنین و محرومیت ساختاری به زیر پوست شهر فروکش کرده است. ضمن اینکه با و سرگرمی و فناوری هالیوود و سینمای جادویی آمریکا، سرکوبگری رضایتمندانه به تعبیر گرامشی در دستور کار آمریکا برای مدیریت افکارعمومی قرار دارد. تکنوکراسی در این لایه اوج می‌گیرد و به تعبیر نیل پستمن به تکنوپولی(تسلط تکنولوژی بر فرهنگ) می انجامد. 2️⃣ لایه مجازی و مداخله اینفوکراسی: در این سطح که اینفوکراسی یا حکمرانی اطلاعات و موج سوم تافلری نامیده می‌شود نیز حکمران فعلی جهان با وجود متا و ایکس و گوگل و آمازون و یوتیوپ و فیسبوک و...بدون شک صهیونیسم و آمریکاست. مبارزه در چنین سطحی نیز یک مدل تاکتیکی دارد و غیر از محدود و معدود نتایجی بایستی اذعان داشت که تابحال حداقل نتیجه جدی و عمیقی به نفع جبهه حق رقم نخورده است. کاستلز در کتاب شبکه های خشم و امید در عصراینترنت هم توصیفی از جنبش های مردمی مجازی در خاورمیانه و آفریقا ارائه می‌دهد که همانجا نیز مداخله‌گری صهیونیسم جهانی در برآیند جنبش‌ها روشن است. 3️⃣ لایه ذهنی(علمی) و مداخله بروکراسی: در این ساحت نیز با توجه به توسعه دانش و فناوری و بسط ید عقلانیت ابزاری، مدرنیته با نقاب پوزیتویسم و توسعه و اقتصاد بازار و ویترین بورس و بانک، اتاق های فکر و ذهن تصمیم ساز جوامع را تسخیر کرده و ساختارهای بروکراتیک را تقویت و بازتولید می‌کند. در واقع نخبگان جامعه را در خدمت بسط و توسعه انواع عقلانیت مدرن(ابزاری، ارتباطی،انتقادی) به کار می‌گیرد و تصویر جادویی و بی‌رقیب از ماشین مدرنیته را تکمیل می‌کند. 🔸اما آنچه که در بیش از ۴۰ دانشگاه معتبر و درجه یک آمریکا در حال رخ دادن است، حاکی از این واقعیت تلقی می‌شود که یک جنبش نخبگانی فارغ از پارادایم عقلانیت ابزاری و با راه اندازی تجمعات و راهپیمایی علیه رژیم کودک کش اسرائیل در قلب آمریکا شکل گرفته است. 🔸قفس آهنین و انحصار منحوس عقلانیت ابزاری بدست اساتید و شاگردانش ترک های جدی برداشته است. وقتی بینش و تمایلات انسان مدرن از مرزهای شخصی و انتفاعی فراتر رفت و حس ناسیونالیستی و نژادپرستی را هم پشت سر گذاشت و به یک خودِ تعمیم‌یافته رسید که برای حمایت از مظلوم پا به خیابان گذاشته و از عنوان ریاست دپارتمان فلسفه و هیات علمی دانشگاه کلمبیا و...هم عبور کند یعنی عقلانیت خودبنیاد به بن بست رسیده و عقلانیت مقدس و پارادایم نوینی درحال ظهور است. 🔸شورش علیه عقلانیت ابزازی چه بسا غیرمنتظره ترین نوع جنبش علیه صهیونیسم جهانی بود که در حال تحقق است و دیواره‌های اومانیسم با روکش و بزک کنش عقلانی در حال فروپاشی است. بعد از که افکارعمومی را در قلب لندن و پاریس و اروپا به خیابان ها کشانید، شاهد جنبش های نخبگانی بعد از عملیات هستیم که بیداری جهانی را به افق های بهتر و منسجم تری می‌تواند منتج کند ان شاالله. @HOWZAVIAN
🔹حاشیه‌ای بر حشاشین ✍️ حمید احتشام، پژوهشگر فلسفه ✍️در باب سریال «حشاشین» نقدهایی گفته شده و من هم می‌خواهم یادداشت خودم را دراین‌باره بنویسم. 🔸به نظرم روح حاکم بر کلیت این سریال، تعارض بین دو ایده در است. ایده که مبتنی بر علم و حکمت است و نمایندگان آن نظام‌الملک وزیر و عمرخیام فیلسوف است و ایده به نمایندگی که مبتنی بر از امامِ غایب است. 🔸دست‌اندرکاران این سریال به‌وضوح در «حشاشین» نشان‌داده‌اند چگونه «حسن صباح» یک‌تنه هیبت و هیمنه دولت مقتدر سلجوقی را به لجن کشیده است. 🔸ایشان پس از نشان‌دادن قدرت دولت سلجوقی به‌مثابه بزرگترین دولت مقتدر روی زمین، داستان این اقتدار را وابسته به حضور دانشمندان برجسته‌ای چون عمر خیام و غزالی در دستگاه و همچنین درایت و مدیریت وزیر حکیم و فرزانه‌ای چون نظام‌الملک دانسته‌اند. 🔸در مقابل آن، حسن صباح که قدرت‌هایی در پی ملاقات با عجوزه‌ای از جن (شیطان) به دست آورده، تلاش می‌کند به اسم مبارزه با ظلم و جور برای خود پیروانی گردهم‌آورد و در نهایت موفق می‌شود با تصرف غاصبانه قلعه الموت، حکومت خود را سروسامان دهد. 🔸به نظر می‌رسد این سریال فراتر از داستان اخوان‌المسلمین یا حماس و حتی فراتر از تفکرات داعشی در حال مقابله با ایده است. 🔸ایده حاکم بر این سریال دوقطبی‌سازی بین ایده علم و ایده غیب است. حکومت سلجوقیان بر پایه علم عالمانش و حکومت اسماعیلیان بر پایه ایده ولایتِ امام غائب و نیابت حسن صباح از اوست. 🔸به نظر می‌رسد هدف نهایی این سریال تخریب ایده به‌مثابه نیابت عام از امام زمان است. این سریال می‌خواهد نشان دهد شوکت و تمدن اسلامی اگر بخواهد بازگشتی قدرتمند داشته باشد نه از دل و نه بر پایه‌ای از تفکرات که از دل اسلام عقلانی، منطقی و علمی سربرخواهد آورد. @HOWZAVIAN
♨️سه پرسش اصلی در مواجهه با کتاب 1️⃣«چرا کتاب نمی‌خوانیم؟» چون با وجود رسانه و اینترنت و ماهواره دیگر به کتاب نیاز نداریم! 2️⃣«چرا باید کتاب بخوانیم؟» چون رسانه و اینترنت و ماهواره فقط اطلاعات می‌دهند و سرگرمی اما کتاب، آگاهی و روشنگری و خودآگاهی و دیگرآگاهی می‌دهد و نوع نگاه و نحوه شناخت و فهم و تحلیل ارائه می‌کند. 3️⃣«چه کتابی باید خواند؟» کتابی که روشنگری کند و بینشی انتقادی و راهبردی برای زیستنی با معنا عرضه کند. ✍🏻سید محمود نجاتی حسینی مدیر گروه دین انجمن انسان شناسی ایران 🗒️@HamQalam
🔰 آن‌چه در نقد مهدی نصیری نوشته‌ام ✍️ سیدمحمد حسین دعایی ▪️ تحجّر × سکولاریسم https://eitaa.com/Smh_Doaei/23 https://eitaa.com/Smh_Doaei/24 ▪️ وقتی مرزبندی‌ها شفاف می‌شوند https://eitaa.com/Smh_Doaei/31 ▪️ از «توهین به اولیاء خدا» تا «دفاع از اسلام سکولار و لیبرال» https://eitaa.com/Smh_Doaei/295 https://eitaa.com/Smh_Doaei/296 ▪️ نه هر که چهره برافروخت دلبری داند https://eitaa.com/Smh_Doaei/318 ▪️ حکایتِ «جاهل» و «افراط» و «تفریط»هایش https://eitaa.com/Smh_Doaei/415 ▪️ شیادی در پشت نام دین https://eitaa.com/Smh_Doaei/421 ▪️ افراط در نفهمیدن! https://eitaa.com/Smh_Doaei/437 ▪️ خطر مسلمان غرب‌زده و سکولار مذهبی https://eitaa.com/Smh_Doaei/486 ▪️ وقتی کینه کورت می‌کند https://eitaa.com/Smh_Doaei/529 ▪️ افاضات جدید! https://eitaa.com/Smh_Doaei/547 ▪️ کوردلی و کج‌فهمی اطرافیان، اصلی‌ترین عامل غربت معصومان https://eitaa.com/Smh_Doaei/832 ▪️ و این داستان ادامه دارد! https://eitaa.com/Smh_Doaei/914 ▪️ ویراست‌ها https://eitaa.com/Smh_Doaei/354 https://eitaa.com/Smh_Doaei/358 https://eitaa.com/Smh_Doaei/408 https://eitaa.com/Smh_Doaei/559 https://eitaa.com/Smh_Doaei/657 @HOWZAVIAN
☑️ احـیــاگــر بشـاگَــــرد ✍️میلاد حسن زاده ▪️ زمستان سال ۱۳۹۰، در حالی که در تدارک اردوی جهادی بودیم، نامی به گوشمان رسید که حیرت‌مان را برانگیخت: حاج عبدالله والی، مردی که به تنهایی، بشاگرد را احیا کرده بود. ▪️بشاگرد، با جمعیتی چند ده هزار نفری، تا پیش از انقلاب، حتی نامی در نقشه‌ها نداشت. فقر، محرومیت و بیماری در این منطقه بیداد می‌کرد، به طوری که دیدن آن، قلب هر انسانی را به درد می‌آورد. نسل جدید بشاگرد به سختی می‌توانند تصور کنند که اجدادشان در چه شرایطی زندگی می‌کردند. ▪️اما حاج عبدالله والی، تسلیم این شرایط نشد. او با عزمی راسخ، دست به کار شد و بشاگرد را احیا کرد. حاج عبدالله والی، با تأسیس اردوهای جهادی، راهی نو برای خدمت به محرومان گشود. این اردوها، جمعی از جوانان داوطلب را به مناطق محروم می‌فرستادند تا با دستان خود، به یاری مردم نیازمند بشتابند. ▪️حاج عبدالله والی، مردی با نفس قدسی بود که توانست جمعی از جهادگران را گرد هم آورد که "طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن" و "انسان ۲۵۰ ساله" یکی از برکات این جمع بود. ▪️در نهایت، این مرد بزرگ، ۸ اردیبهشت ۱۳۸۴ به خاطر انواع بیماری‌ها که در طول سال‌ها تلاش خستگی‌ناپذیر متحمل شده بود در جوار حق آرام گرفت و یاد و خاطره‌ی او در دل مردم بشاگرد و جهادگران سراسر ایران جاودانه شد. ▪️یاد و خاطره‌ی حاج عبدالله والی، این مرد بزرگ و فداکار، گرامی باد. ▪️برای آشنایی بیشتر با زندگی و خدمات ارزشمند حاج عبدالله والی، کتاب "تا خمینی شهر" را مطالعه کنید. @HOWZAVIAN
🏷 یک دالان «خلاقیت و مهارت» ✍️ محسن بختیاری ✍️ شاید یک وقت هایی تصور کنیم «تحول» یک کوه رفیعی است که هر کسی را توانایی فتح آن نَبُوَد. ☺️ ⭕️ بلند بودن قله تحول در نظام تعلیم و تربیت رسمی، سخنی درست است، اما اینکه فقط برخی مدارس، و به احتمال زیاد فقط می توانند تحول آفرین باشند، قطعا اشتباه است. ⭕️ روایت به راه انداختن نمایشگاه دست سازه های دختر خانم های خلاق مدرسه دولتی یزد، روایتی است پر از شیرینی و تلخی، آکنده از امید و چالش. این روایت را باید از زبان مدیر محترم مدرسه «سرکارخانم ملکوتیان» و همکارانشان شنید. 💎 امیدوارم به زودی دست به قلم شوند و برایمان مدرسه دولتی خود را بنویسند. و امیدارترم به اینکه این فعالیت های خوب و تحولی، در کانون تابستان مدرسه نیز ادامه پیدا کند. @HOWZAVIAN
بلاگرِ‌معلم یا معلمِ‌بلاگر؟! ✍️محمدرضا بابایی این سؤال اساسا اشتباه است و اصلا نمی‌شود این دو را در یک کفه ترازو با هم سنجید! بلاگر بر اساس نرم‌افزار تمدن غرب، بدنبال نشان دادن خود است و معلم بر پایه نرم‌افزار تمدن اسلامی، در مسیر سوختن و ساختن دیگران قرار دارد، معلم چراغ راه دیگران می شود تا پرواز کنند، اما؛ بلاگر از دیگران برای بالارفتن خود استفاده می کند. پس معلمی و بلاگری قابل جمع نیست و طبیعتا نمی شود بلاگرها را معلم یا معلمین را بلاگر دانست . از طرفی ساحت معلمی از نوع عشق است و بلاگری از نوع کشک، یعنی بلاگر بدنبال سرگرمی است اما؛ معلم ایجاد اندیشه در جان و سر متربی خویش می‌کند. معلم مشوق انجام مسئولیت و سازندگی در دین و دنیا است اما بلاگری تشویق به بی مسئولیتی و وقت گذرانی می کند. چطور می‌شود معلمی را با بلاگری قیاس کرد وقتی اساسا و ماهیتا با هم متفاوت اند؟ بواسطه همین تغییر است که جایگاه معلم ارج نهاده می شود و آن را هم‌رده با پیامبران الهی قرار می‌دهند، حال اگر امروز نسبت به جایگاه معلمی گاهی خدشه وارد می کنند، دلیل بر تغییر ماهوی آن نیست و او همچنان همان اجر وعده داده شده را دارد، نتیجه اینکه؛ معلم بلاگر نمی‌شود و بلاگر معلم. معلمِ واقعی عاشق خدا است و به سمت اندیشه خدایی می رود و از خدا انتظار دارد اما بلاگر عاشق خلق است و به‌سوی اندیشه های آن‌ها قدم برمی دارد و از آنها انتظار تایید(لایک و فالو) دارد، امروز برای معلمین باید این آیه را خواند: مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ ۖ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ ۗ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ؛ آنچه نزد شماست همه نابود خواهد شد و آنچه نزد خداست (از ذخائر اعمال نیک و ثواب آخرت، تا ابد) باقی خواهد بود و البته اجری که به صابران بدهیم اجری است بسیار بهتر از عملی که به جا می‌آوردند. سایه معلمان واقعی بر سر علم و دانش این مرز و بوم مستدام . (آذربایجان غربی) ✒️@howzavian_westazarbaijan
🔺مقلدان بی‌بنیاد جلال آل احمد در کتاب غرب زدگی نوشت: «آدمِ غرب‌زده ریشه و بنیادی ندارد؛ نه شرقی مانده، نه غربی شده؛ هُرهُری‌مآب و چشم‌ و‌ گوش‌ بسته از آداب و سنن و فرهنگ غرب تقلید می‌کند.» پانوشت: بدا به حال کسانی که هویت خود را از دست داده، نه این‌سوی بوم‌اند و نه آن‌سو. نمونه‌اش افرادی که در قضیه اخیر دانشگاه‌های آمریکا و اروپا صمّ‌بکم شده‌اند. شهاب گرافی @HOWZAVIAN
مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌کند: ⬅ به مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله مطهری(ره) 🔰حکمرانی اسلامی در اندیشه استاد شهید مطهری 🎤حجت‌الاسلام دکتر نجف لک‌زایی 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱ ساعت ۲۰ 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.siasi _______________________ 🔰علم دینی از منظر شهید مطهری 🎤دکتر رمضان علی‌تبار 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱ ساعت ۲۰ ____________________________ 🔰بررسی تحلیل انتقادی مفهوم آزادی نزد اگزیستانسیالیسم با تأکید بر دیدگاه شهید مطهری 🎤حجت‌الاسلام دکتر جمال سروش 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱ ساعت ۱۷ 🖇حضوری و مجازی 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
✔️ تشکل بانوان نویسنده دفاع مقدس راه‌اندازی شد لیلا محمدی نویسنده کتاب «زلال» از آغاز به کار تشکل بانوان نویسنده انقلابی در حوزه ادبیات دفاع مقدس خبر داد. همان‌طور که می‌دانید تاکنون کتاب‌های زیادی در حوزه دفاع مقدس و شهدا نوشته شده و به چاپ رسیده است. اما اجماع و هم‌افزایی بین نویسندگان این کتاب‌ها که اغلب هم خانم هستند، وجود نداشت. از طرفی بحث حقوق مادی و معنوی صاحبان اثر بود، همچنین قوت کارها و کتاب‌ها. هرچند بسیاری از این کارها قوی بودند، اما در کنار آنها کارهای ضعیفی نیز وجود داشته است. به نظر می‌رسد که دلیل عمده این موضوع، فقدان تخصص لازمِ نویسنده برای نوشتن کتاب‌هایی در این زمینه است. به همین دلیل با ایجاد تشکل «بانوان نویسنده»، جمعی از بانوان که در عرصه ادبیات دفاع مقدس فعال‌اند را گردهم جمع کردیم. ما بانوان، ذوق، انگیزه و توانایی لازم برای قلم‌فرسایی درباره شهدا را داریم، اما نیاز به توانمندسازی هست تا قلم قوی‌تری برای نوشتن از انقلاب و شهدا پیدا کنیم. همین که یک بانوی نویسنده وقت می‌گذارد و برای یک شهید کتاب می‌نویسد، ارزشمند است؛ اگر او توانمندتر شده و تخصص‌ بیشتری در عرصه نویسندگی اعم از عناصر داستان و خاطره داشته باشد، قطعاً می‌تواند کتاب‌های بهتری نوشته و بدین واسطه خوانندگان را به خواندن آثار بیشتری در این زمینه ترغیب کند که در این صورت، حق شهید هم ادا می‌شود. در این تشکل، بانوانی که در کل کشور در این عرصه فعالیت می‌کنند را گردهم آوردیم. خوشبختانه تاکنون استقبال بسیار خوبی از سوی بانوان نویسنده صورت گرفته و به این تشکل پیوسته‌اند. تاکنون 110 خانم در این تشکل حضور دارند که حوزه اختصاصی‌شان دفاع مقدس و شهدا است. عمده آنان کتاب‌هایی در گذشته نوشته‌اند و اکنون نیز با آموزش‌های مهارت‌محور، مشغول نگارش کتاب‌‌های جدیدی در حوزه دفاع مقدس‌اند. طی هماهنگی‌ای که با مؤسسه طلوع حق داشتیم، بانوان نویسنده مشغول گذراندن دوره‌ آموزشی داستان استاد سرشار هستند. در قدم بعدی، بحث سواد رسانه، دوره خاطره‌نگاری و خاطرات شفاهی، همچنین دوره‌های داستان‌نویسی پیشرفته را خواهیم داشت. در کنار فعالیت‌های تخصصی ادبی، در حال پیگیری برای دریافت مجوز از وزارت کشور هستیم تا بتوانیم این فعالیت را گسترش بدهیم و حمایت‌ها و خدمات برای بانوان نویسنده انقلابی در قالب سازماندهی شده ادامه پیدا کند. @HOWZAVIAN
🔰معنای آشوب در دانشگاه غرب ✍️ سید عبدالله هاشمی 🔸به نظر می رسد دنیا شرایطی شبیه سال 1356 ایران را سپری می‌کند و سرعت حوادث پیش بینی آینده را سخت کرده است؛ اما به طور قطع می‌توان گفت جهان در حال حرکت به سوی تجربه ملت ایران در 22 بهمن سال 1357 با مقیاسی جهانی است. متن کامل @HOWZAVIAN
📌دوره جدید ژئوپلیتیکی با انقلاب اسلامی ✍️ مرتضی رجائی سال ۱۳۵۷ در ایران، نه رژیم پهلوی، نه نظام استکبار و نه حتی خود مردم، باورشان نمی‌شد که با پیروزی این انقلاب، جهان وارد یک دوره جدید ژئوپلیتیکی شود. شاید معترضان این روزهای دنیا هم وسط بازه گذار به دوران جدید عالم باشند و خودشان حواسشان نیست! شاید هم با نگاه به تجربه انقلاب اسلامی، به پیروزی امیدوارند! @HOWZAVIAN
🔺سلامتی و مستی؟! ✍️ بابک شکورزاده 🔹خبر مسمومیت تعدادی از پزشکان در شیراز به دلیل مصرف مشروبات الکلی تقلبی، خبری بود که در روزهای اخیر منتشر شد و پای دادستانی را نیز به میان آورد. 🔹این خبر از این جهت بسیار جای تأسف دارد که چرا چنین گناه بزرگی این‌قدر عادی شده که کسانی که مثلا جزو اقشار فرهیخته و خواص جامعه هستند اینگونه تن به چنین عمل شنیعی زده‌اند. 🔹جالب این است که معمولا این نوع پرونده‌ها از این جهت بررسی می‌شود که چرا مشروب، تقلبی بوده و سعی، در برخورد با عوامل آن است. 🔸کسی که مشروبات الکلی یا اصطلاحا شراب درست می‌کند و یا مصرف می‌کند، هر دو مجرم هستند؛ نفس کار جرم است؛ حالا فرقی نمی‌کند که تقلبی باشد یا اصل! 🔹درست است کسی که تقلبی تولید می‌کند جرمش بیشتر است و حرام اندر حرام می‌شود؛ ولی نباید طوری تلقی شود که فقط سازنده مشروب تقلبی مجرم است! @HOWZAVIAN
🔺تنبیه نخبه‌ی خطاکار ✍️ دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بین المللی قم ۲۹ پزشک متخصص در یک میهمانی مختلط، شرب خمر کرده‌اند! یکی مرده یکی به کما رفته و بقیه هم بستری شده‌اند! در خبرها آمده که مشروب‌فروش را به خاطر فروش جنس ناخالص دستگیر کرده‌اند! اما روش اسلامی مواجهه این است که هم با مشروب‌فروش برخورد شود و هم شرابخواران در ملأ عام حد زده شوند. تا عبرتی برای دیگران شود. @HOWZAVIAN
🔘 روز روان‌شناس تسلیت ✍️ علی مهدیان 🔹علم روان‌شناسی و اساسا هر علمی را در بستر تمدن غرب، هم میتوان بر اساس کارکردش و هم فلسفه پشتیبانش، توصیف کرد. 🔹مثلا روان‌شناسی به تعلیم و تربیت کمک میکند تا مکتب آموزشی درست کند. آموزش و پرورش هم قرار است انسانی تربیت کند که بتواند غایتهای تمدن مدرن را محقق کند. غایت تمدن مدرن، مثلا قراردادن حاکمیت یک نهادهایی است اعتباری، که مثل بت‌های دوران جاهلی به دست یک جمع خاصی اداره میشوند و همه بشر را برده خود میکنند. اراده اینها به جای حق مینشیند و اینگونه استکبار پا میگیرد. روان‌شناسی وقتی مثلا خیال را و اراده را و خلاقیت را جای اراده مینشاند و سر از مکاتب مختلف تربیتی در میآورد چنین هیولایی در نهایت میسازد. 🔹روان‌شناسی باید آدم تابع و اسیر سبک خاص زندگی تربیت کند. آدمهای شرطی شده یک نسل آن بودند، آدمهای اسیر فضای ذهن جمعی و دنیای خاص ذهنی گشتالتی یک نسل بودند و همینطور و همینطور... روان شناسی امروز در خدمت فضای مجازی و مدیریت افکار عمومی در یک دنیای ظاهرا آزاد و پر از روابط است. برای روان شناس مهم است که مثلا نقش عقیده و ایمان را بر سلولهای مغز حتی بیابد که بتواند مدیریتش کند. روان‌شناس امروز تولیداتش چه از جنس توصیفات چه از جنس فرضیات چه از جنس توصیه ها، تکمیل کننده یک کلان پروژه مدیریت ذهن و افکار عمومی است که بعد، راحت با شعار دموکراسی و لیبرالیسم بتوانند اراده ای را بر همه تحمیل کنند. کمی عمیق تر، اما همان پروژه استکبار و بردگی. 🔹روان شناسی از این جهت که در این دنیایی که همه به هم و به خودشان غریبه اند و خود را گم کرده اند به خود انسان فکر میکند و از قبل روان آدمی به مدیریت او میاندیشد رویکرد مهم و جالب توجهی است که کاش روزی در خدمت حق و وحی قرار گیرد اما دقت کنیم فعلا تعبیر «الطبیب النفسی» یا همان روان شناس ما را به اشتباه نیندازد، او صاحب علم‌النفس نیست و انسان‌شناس نیست و نمیتواند باشد چون ذات انسان تا افق «او ادنی» سرمیساید و «من عرف نفسه فقد عرف ربه» را بر سجده‌گاهش نشانده است و روان‌شناس حداکثر به کمی بالاتر از جسد فکر میکند حتی وقتی به ناخودآگاه میاندیشد. 🔹دنیای ما دردش با این روان‌شناسی مداوا نمیشود بلکه اساسا دنیای ما با همین روان شناسی‌اش دردمند است و این علم هم بخشی از آن درد عمیق بشر امروز است. اینکه حالا با آن چه کنیم مساله من نیست فعلا بد نیست به چیستی‌اش فکر کنیم، من که حقیقتا بایدن مفلوک و ترامپ دیوانه و‌ بی بی(نتانیاهو) جانی را استعاره خوبی میدانم برای فهم و شناخت این دنیای روانی، این تمدن غربی که برای برده هایش نیز به قول خودشان ذاتا دوران افسردگی و اضطراب را ساخته است. و انسانها به اندازه ای که آمیخته به آن شوند مثل پزشکان شیرازی اند که امروز با شراب دستسازشان یا مست میشوند یا مسموم یا بیهوش و یا میمیرند و با همین حال هم میخواهند مداوا کنند جسم آدمهای بیگناه اطرافشان را. این اتفاق تلخ در میان پزشکان و این وضع دیوانه وار و روانی جهان امروز همگی نشان میدهد روز روان‌شناس را باید تسلیت گفت به همه تمدن ذاتا مسموم غربی. من به «انقلاب درمانی» ایمان دارم. برای من «الطبیب النفسی»، انقلاب خمینی است. این حقیقت را دست‌کم نگیرید او میتواند همه گستره تمدنی و همه سطوح مختلف علوم و همه لایه های حیات بشری را مداوا کند. همین و بس. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎙 شماره هفت: افق تمدنی - بخش دوم 🔹 راوی: مجید نقدی ‌ مجید نقدی در این شماره، به بهانه پرسش «مهم‌ترین دغدغه تمدنی اکنون و آینده ایران چیست؟» با دکتر حبیب‌الله بابایی به بحث و گفت‌وگو پرداخته است. ‌ 📎 شنوتو 💠 تهیه شده در دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران 🔸 تدوین: مریم رضایی ‌ @HOWZAVIAN @RadioVad
☀️ هزینه‌ی فرهنگ ✍️مجید ابطحی پنج شش سال پیش با یکی از اقوام دور که تازه آشنا شده بودیم در یک جمع فامیلی بودیم؛ تقریبا بی‌مقدمه و بی‌ربط گفت: پولی که از حقوق‌های ما کم میشود، میرود سوریه و عراق. کمی بعد سراغ بودجه‌ی حوزه‌های علمیه رفت... ✔️ متن کامل @HOWZAVIAN
🔺به بهانه‌ی مرگ یک پزشک ✍️ محمد دهقانی شورکی دانش و حرفه‌ی ، پناه هر انسانی است که از درد به ستوه آمده. بخشی از درمان درد انسان در گرو دانش و یافته‌های تجربی است اما بخش دیگری از آن را باید در رشد یافتگی شخصیت و اخلاق پزشکی دنبال کرد. پزشکی صلاحیت اخلاقی نداشته باشد ، یقینا نمی‌تواند درمانگر خوبی باشد. اخبار این روزها از جامعه‌ی پزشکی شامل: ۱.مهاجرت‌های بسیار بالا ۲.خود کشی‌های قابل توجه ۳.دریافت زیرمیزی ۴.سبک زندگی بسیار مرفهانه ۵.بیماری تراشی و اقدام به الزام بیماران برای هزینه‌های بی‌مورد ۶.تجویز عمل‌های جراحی که ریسک فوت در آن هست در صورتی که هیچ ضرورتی ندارد. ۷.فرار مالیاتی ۸. و اخیرا عدول از ارزش‌های فرهنگی، اخلاقی و دینی مانند مصرف مشروبات الکلی توسط ۳۹ پزشک؛ زنگ خطری برای رنگ باختگی این تعهد اخلاقی در این قشر است. ✔️متن کامل @HOWZAVIAN
☑️ یک بام و دو هوای مروج اسلام رحمانی! ✍️مرتضی حسینی در آنتی سکولار نوشت: ‼️آقامیری استوری گذاشته که باید با هم مهربان باشیم و با گذشت، گردنه‌ها را رد کنیم! ⁉️خیلی هم عالی! حرف درستی زده! اما سوال اینجاست که چرا خودش عامل به این حرف نیست؟ چرا ادمین صفحه اینستاگرامش را چند ماه زندانی کرد و با هزار شرط و شروط برگه آزادیش را امضا کرد؟ مگر کلیدواژه تکراری و مشمئز کننده او «ببخشیم» و «امام حسین قاتل خودش را هم می‌بخشد» نبود؟ ⁉️ چرا در جلسه سخنرانی، اجازه نقد و سوال به مخاطبین خود نمی‌دهد و با فریاد و نعره ساکتشان می‌کند؟ چرا وقتی مجوز کاریش صادر نمی‌شود از صدر تا ذیل نظام را محکوم می‌کند و عربده می‌کشد؟؟ چرا نمی‌بخشد و با نجابت از کنارش عبور نمی‌کند؟ چرا نسخه اسلام رحمانی او فقط برای دیگران کار می‌کند؟ ▫️و هزاران چرای دیگر که بگذریم بهتر است. @HOWZAVIAN
🔘 آخوند‌ها به چه دردی می خورند؟! ✍️ جواد حاجی اکبری قسمت اول: هنگامی که من وارد حوزه شده بودم، افرادی که من و استعدادم را می‌شناختند، می‌گفتند: اصلاً دوره آخوندی گذشته و این کار چه فایده‌ای داره؟ من خوشحال بودم که مسائل و گرفتاری‌هایم را از اول برایم می‌شماردند. بعد از خطبه طولانی آنها می‌گفتم: این حرف‌ها را قبول دارم و بهتر از شما هم می‌دانم و چون اینها را دانسته‌ام مجبور شدم در این راه بیایم. اگر به اندازه احتیاج، روحانی و آخوند داشتیم که به من احتیاج نبود، حال شما هم باید بیایید تا این زمینه پر شود و به اندازه احتیاج و نیاز اجتماع، فقیه در دین تهیه شود و آنگاه به کارهای دیگر بپردازیم؛ چون اجتماعی که مغز و قلبش گرفتار است، فکر و روحش علیل است، نمی‌توان برایش لباس قشنگ و وسائل قشنگ و مدرن و تکنیک پیشرفته درست کرد؛ چون این تکنیک پیشرفته با این فکر مسموم و قلب آلوده جز به نابودی و هلاکت ما خدمت نمی‌کنند، جز تیغ دادن در کف زنگی مست نیست.! و در اینجا بود که همان خطبه سرایان زبردست با بیچارگی می‌گفتند: آخر ما کار داریم و بار داریم و فلان داریم و بهمان داریم و من گفتم وقتی که انسان کارهای زیادی پیش رو دارد، باید به ترتیب «الاهم و فالاهم» شروع کند و با ملاک اهمیت جلو بیاید. مگر این تربیت و آدم سازی‌ها و درمان دردها بی کاری است. این بزرگترین نیاز و بزرگترین احتیاج و در نتیجه بالاترین کار است. آخر آدم‌هایی که از درون پوک و فاسد شده‌اند، طبیب و مهندس می‌خواهند چه کار؟!! (علی صفایی حائری؛ عین_صاد، آیه های سبز، ص 204) گفته شده است که تیموریان برای احترام به روحانیون زمان خود، به آنها «آخوند» می‌گفتند، صفویان این سنت را اجر نهادند، اما قاجاریان مفهوم آن را گسترش دادند و در دوره پهلوی، حرمتش کاسته شد و حتی مورد استعمال استهزاءآمیز پیدا کرد! ظاهراً از زمان پهلوی‌ها این سؤال را بین مردم رواج دادند که؛ آخوند‌ها به چه دردی می‌خورند؟؟!! البته چیزی نگذشت که سید روح الله، جواب عملی محکمی را به آنها داد. اما اینک در آستانه روزهای پایانی ثبت نام حوزه‌های علمیه بر آن شدیم تا این سؤال غبار گرفته شده را جوابی دیگر بدهیم. روحانیت شیعه، در طول تاریخ، خدمات شایانی به انسانیت کرده است؛ چه در وادی علم و چه در وادی عمل. در ادامه به برخی از مهمترین عناوین این خبر اشاره میشود: الف: خدمات علمی: از قرن سوم (غیبت صغرا) تا کنون چهره‌های شاخصی از روحانیت و فقها را داریم که مجاهدت بسیاری در دنیای علوم دینی داشته و همواره نامشان ورد زبان‌ها بوده است. شیخ صدوق، عباس سمرقندی، ابن قولویه، ابن ابی عقیل، شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ ابوجعفر طوسی، ابن البراج، محقق کرکی، مقدس اردبیلی، سید مهدی بحرالعلوم، شیخ جعفر کاشف الغطاء، شیخ مرتضی انصاری، میرزای شیرازی بزرگ و صدها عالم دیگر که چون ستارههای درخشانی، آسمان تاریک جهالت را روشنایی دادند. همه این فرزانگان، در سایه اوصاف پیشرو، چهره ماندگار روزگار شدند: ترویج مسائل حلال و حرام الهی بدون دخل تصرف، ترویج علوم قرآن و اسلام و اهل بیت در بین مردم، جمع‌آوری و نگهداری علوم قرآنی و اسلامی و آثار و احادیث پیامبر(ص) و سنت و سیره معصومین با امکانات اندک، مهمترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کج‌روی‌ها، رسیدگی به محرومان، مقاومت در برابر ظلم و ستم و ... ب: خدمات عملی: خدمات عملی روحانیت در سطوح مختلف جاری بوده است؛ چه در سطح خدمات اجتماعی مانند تأسیس مدارس، مساجد، مراکز فرهنگی، بیمارستان و کمک به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان. خلاصه اینکه اینان در تعمیر بلاد و تأمین عباد تلاش‌های فراوانی را به منصه ظهور رسانده‌اند. @HOWZAVIAN
مدرسه اندیشه ورز رحا برگزار می‌کند: 💢نشست دوم (روایتِ قانونی حجاب) 🔸سلسله نشست‌های مدرسه اندیشه‌ورز رحا 1️⃣ حجاب در حکمرانی دینی با تاکید بر اندیشه و مواضع رهبر انقلاب 👤 حجت الاسلام سعید صلح میرزایی؛ عضو مجلس خبرگان رهبری ⏰ساعت ۱۵ ============================= 2️⃣ سلبریتی و مسأله حجاب و عفاف 👤دکتر مهدیه شادمانی؛ دکتری روابط بین الملل و مدرس دانشگاه ⏰ساعت ۱۵:۳۰ ============================= 3️⃣ زوایای حقوقی مسأله حجاب 👤حجت الاسلام دکتر رضا محمدی کرجی؛ مدیر گروه حقوق و فلسفه احکام مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات ⏰ساعت ۱۶ ============================= 4️⃣ حدود فقهی مداخله در حجاب بانوان 👤حجت الاسلام دکتر حسین بستان؛ مدیر دفتر مطالعات جنسیت و جامعه ⏰ساعت ۱۶:۳۰ ============================= 🎙 دبیر جلسه: سید محمدامین نورانی ⌛️ زمان: سه شنبه 11 اردیبهشت ماه ساعت 15-17 📍 محل برگزاری در بستر اسکای روم ============================= 🔗 لینک ورود به اتاق جلسه ============================= جهت پاسخ به سوالات به لینک زیر مراجعه فرمایید: @adm_schl 🌐 رحا مدیا 👈 عضو شوید👇🏻 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | توییتر 🆔 @rahamedia