🔵 سقراط اجتماعی
✍ سعید احمدی
سقراط یکی از فیلسوفان باستان است. زندگی ساده و فقیرانهای داشت. برهنهپا بود. سیرت را بر صورت و معنا را بر ماده ترجیح میداد. او در روزگار سوفسطائیان میزیست که ابدال جدال بودند و دشمنان حقیقت؛ یعنی دورزنندگان منطق و استدلال. وجود، ظهور و شکوفایی خردگرایی در چنین زمانهای، هم عجیب بود هم غریب. سقراط انسان عجیب و غریب عصر شکاکیت بود. اگر از میان هزارهها بیرون بیاییم و پا بگذاریم در خیابانهای دنیای سرمایهداری، شاید بدون هیچ زحمت و جستجویی غرور بیاندازه و تجمل بیحد بشر را ببینیم. خوش دارم در این دنیای آزاد و آزادی، اسم روزگارمان را بگذارم عصر دکوپز و فیسوافاده. روزگاری که صورت بر سیرت و ماده بر معنا ترجیح دارد. زمانهی منم منمهای بیتوقف. دوران خوشگلها، مدها، آسمانخراشها، جلوهها و زرق و برقها و زیستهای اینستاگرامی. سر سال و ماه که میشود آرایشی و بهداشتی سود سرشار میکند و کتابفروش، ضرر بسیار. هر اندازه دارندگی، چند برابرش، برازندگی. زیر و روی پوست این جهانکده هر چه بیشتر بگردی چشم و دلهایی را میبینی که هرگز سیر نمیشوند. حتی در دنیای سیاستمداران و رهبران فکری و فرهنگی جهان. سواد را هم برای مهارت و مدرک میخواهند. آن را برای پول. پول را برای قدرت. قدرت را برای سلطه. سلطه را هم برای خودخواهی و کامجویی با حالتهای متنوع ناتمام. ساختار رایج و شناختهشده در جهان حکمرانی از هر نوع آن تعلق خاطر عمیق و عجیبی دارد به جلال و جبروت و جلوه و تجمل. تولد انقلاب اسلامی ایران در میان تب فرزندآوری دنیای مایهتیلهداری اتفاق افتاد. شوریدن پابرهنگان معناگرا بود بر جادوگران اشرافیت ظاهرگرا. از منظر حدوث، گویا سقراط بار دیگر پا به دنیا گذاشته است. از جهت بقا اما با امام خردگرایان فرق دارد. اینبار نه در اندام یک شخص یونانیزاده؛ بلکه در قامت جامعهی ایرانیتبار. سوفسطائیان، استاد افلاطون را یک بار جام شوکران خوراندند و او را کشتند. اتوکشیدههای ادکلن بهدست هر روز و هربار جامی تازه از زهر در کام انقلاب پابرهنگان فرزانه میریزند و هر بار البته که او را نمیکشند؛ بلکه زندهتر میشود و شیرانهتر میخروشد. گویا نسخه «سقراط اجتماعی» با نمونهی فردی آن فرق دارد. نه اینکه اعجازی در کار باشد یا جادوجنبل و شعبده؛ سقراط در ساخت و ساحت ایران پادزهری دارد به نام «ورود فضیلتهای اخلاقی در جهان سیاستورزی». برجستهترین این فضائل، قرابت، مجالست و یکیشدن رهبران سیاسی با برهنهپاترین افراد جامعه است. کاری که در نقطهی مقابل، با برچسب پوپولیست و عوامفریبی با آن مقابله و مبارزه میکنند. انقلاب اسلامی برای عصر «انسان گرگ انسان» پدیدهای غریب، عجیب و ناهمخوان به حساب میآید. سقراط اجتماعی ایرانیتبار با آموزههایی همچون «کارگزار خدمتگزار» و «انسان فرشتهی انسان» جهان دکوپز را با چالشهای جدی و شکنندهای روبرو کرده است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
خبرگزاری اهلبیت(ع) - ابنا - برگزار میکند:
محفل یادداشتنویسان بینالمللی ابنا
🔹 به مناسبت گرامیداشت مقام شهدای خدمت و سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)
با موضوع:
خدمات کارگزاران جمهوری اسلامی ایران در عرصه بینالملل
با حضور: استاد حجتالاسلام والمسلمین جواد محدثی
زمان: ۱۶ خردادماه ۱۴۰۳
ساعت ۱۷ - ۱۹
🔹 یادداشتهای برگزیده به ۱۰ زبان برتر دنیا ترجمه و منتشر خواهد شد.
جهت ثبتنام به آیدی @Abna_academy مراجعه فرمایید.
(ظرفیت محدود)
@abna24
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تفسیر تندرو و میانهرو از نگاه رهبر انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ سلوک باران
✍ علی خسروی
دعای عارفانهای از امام امت در انتهای کتاب «معراج السالکین و صلوة العارفین» که ایشان این کتاب را در اوج احوال سلوک عرفانیشان در حدود ۳۸ تا۴۰ سالگی نوشته و برای اولین بار در «جلد اول یادنامه شهید مطهری»، با اجازه و اهدای خود ایشان به طبع رسیده و از مکتوبات بسیار لطیف و خواندنی ایشان است:
«بارالها، پایان کار ما را به سعادت مقرون فرما؛ و سرانجام رشتۀ معرفت و خداخواهى را به دست ما بده؛ و دست تطاول دیو رجیم و شیطان را از قلب ما کوتاه فرما، و جذوهاى از آتش محبت خود در دل ما افکن تا جذبهاى حاصل آید؛ و خرمن خودى و خودپرستى ما را به نور نار عشقت بسوزان تا جز تو نبینیم و نخواهیم جز سرکوى تو بار قلوب را نیندازیم.
محبوبا، اکنون که از تو دوریم و از جمال جمیلت مهجور، مگر آنکه دست کریمانهات تصرّفى کند و حجابهاى ضخیم را از میان بردارد تا در بقیه عمر جبران ماسبق گردد. اّنک ولىّ النّعم.»
#امام_خمینی
#سالروز_ارتحال_امام_امت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 وقیحان سیاسی
✍ بابک شکورزاده
با توجه به شرائط خاص امسال در انتخابات ریاست جمهوری و جابجایی شأن ریاست جمهوری توسط شهید رئیسی، بعضی از کسانی که در انتخابات ثبتنام کردند، نشان دادند که خیلی پُررو و وقیح هستند و تحت هر شرایطی میخواهند در قدرت باشند؛ چرا که فاصله زیادی با #رئیسی_عزیز دارند و اصلا در تراز رئیس جمهور مردمی و جهادی نیستند. بنابراین نباید جایگاهی نزد مردم بصیر داشته باشند.
#انتخابات
#شهید_رئیسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 مدعی انقلابیگری
انقلاب اسلامی بر سه اصل #عقلانیت، #اخلاق و #عدالت استوار است.
همه کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردهاند از هر جناحی و گروهی که باشند شهروند این کشور هستند و از این حق برخوردارند که داوطلب بشوند و هیچ کس حق ندارد به آنها بیاحترامی و توهین کند.
چرا از همون ساعتی که حضرت آقا در ۱۴ خرداد فرمود که اخلاق را غایت کنید با حقد و کینه به فحاشی و توهین و بیاحترامی و تهمت به این و آن روی آوردید؟
چرا توهین
چرا فحاشی
چرا تخریب
چرا تهمت
به چه قیمتی این کارها رو میکنید مگر به قیامت و حساب و کتاب اعتقادی ندارید و از مرگ و عذاب الهی نمیهراسید؟
از نامزد خودتان تعریف کنید، دفاع کنید، محاسن او را بگویید و ...
اما تخریب نکنید، فحاشی نکنید، توهین نکنید، تهمت نزنید و در پازل دشمن بازی نکنید ... .
✔️ اصول فلسفه تا طرح کلی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ انتخـاب اصـلـح!
🔹 بعد از تجربۀ دولتهای غربزده(گارگزاران، اصلاحات، اعتدال) مردم تصمیم گرفتند که از جریانات ضد گفتمان انقلاب اسلامی درون نظام عبور کنند.
🔸 آیا اکنون باید در انتخاب میان تفکر و سلوک وسط بازها(انقلابیون حداقلی) و جریان کانونی گفتمان انقلاب(انقلابیون حداکثری) تصمیم بگیرند...؟
✍ حسین کاوه
#گفتمان_انقلاب
#انتخاب_اصلح
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🖍 دعوت به قرآن
✍️ علی حیدری
در نامه رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکایی و غربی یک نکته قابل توجه داشت.
ایشان فرمودند: «با قرآن آشنا شوید»
در نامه ای که سالیان گذشته نیز به جوانان اروپا و آمریکای شمالی نوشتند همین نکته را نیز اشاره کردند و فرمودند: «با اسلام از طریق قرآن و زندگی پیامبر بزرگ آن (صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم) آشنا شوید. من در اینجا مایلم بپرسم آیا تاکنون خود مستقیماً به قرآن مسلمانان مراجعه کردهاید؟ آیا تعالیم پیامبر اسلام (صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم) و آموزههای انسانی و اخلاقی او را مطالعه کردهاید؟»
ای کاش این توصیهها برای ما مسلمانان صرف توصیه نباشد.
در این نامه، حتی رهبر انقلاب نگران نیستند که اگر آنها مستقیم به سراغ قرآن بروند، یکوقت دچار تفسیرهای غلط شوند. آنقدر حقّ آشکار شده است که میدانند اگر آنها به سراغ قرآن بروند، غالباً تفسیر صحیحی از آیات قرآن پیدا خواهند کرد. شاید اگر ما بودیم، میگفتیم: «بهتر بود که ایشان توصیه میکردند که جوانان غرب مراقب باشند که تفسیر ارهابی یا تکفیری از قرآن پیدا نکنند!» ولی گویا نیازی به همین توصیه نیز نبوده است. یعنی حقّ آنقدر ظهور پیدا کرده است که نیازی به همین توضیح نیز احساس نشده است.
اما ما در مواجه با قرآن در جامعه چنین سخت گیری کردهایم و راه دست رسی به فهم آن را برای مردم آن قدر سخت کرده ایم که این خود باعث دوری از قران شده است.
به قول آن عالم دین قرآن را باید مطالعه کرد نباید تلاوت کرد. اگر قران را هر کسی با توجه بخواند از آن برداشتهای درستی خواهد کرد.
امیرالمومنین(ع) فرمودند: إِنَّ الْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِيقٌ قرآن ظاهرش زیبا و باطن قرآن عمیق است لَا تَفْنَى عَجَائِبُهُ وَ لَا تَنْقَضِي غَرَائِبُهُ وَ لَا تُكْشَفُ الظُّلُمَاتُ إِلَّا بِه؛ شگفتىهايش پايان نمىيابند، نكات و اسرارش تمام نمىشوند و تاريكىها جز با آن زدوده نمىگردند.)
تاریکیها فقط با آن زدوده می شود.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💬گفتم، گفت:
✍️ استاد جواد محدثی نوشت:
گفتم: چه باید کرد که دل، هرزه گرد و هرزه جو نشود ؟
گفت: قیمت عشق انسان را «معشوق» تعیین می کند.
معشوق، هرچه قیمتی تر باشد،عشق و عاشق هم با ارزش تر است.
گفتم: نقش نگاه در این میان چیست ؟
دیده می بیند، دل هم می خواهد!
گفت: پس باید «نگاه» را کنترل کرد تا به «گناه» نیفتد.همیشه «پا» دنبال «دل» راه می افتد.
کسی که محبوبهای اصلی را بشناسد، اسیر «محبوبهای بدلی» نمی شود.
کِشتی دل اگر لنگر نداشته باشد، امواج، آن را این طرف و آن طرف می برد.
گفتم: محبوبهای اصلی را از کجا بشناسم؟
گفت: جوینده، یابنده است.
دور و بر ما، در دل تاریخ، در زندگی شخصیتهای بزرگ ماندگار، درکتابهای شرح حال،«اسوه و الگو» کم نیست ، فقط باید چشم باز کرد و خوب شناخت.
گفته اند: «بعد از کتابهای آسمانی، سودمندترین کتابها ،شرح حال هاست».
گاهی هم فیلم ها و مستند ها ،خوب است،
مثلا برنامه «حدیث سرو» یا...
گفتم: الگوهای این چنینی ، برای نسل امروز جذاب نیست.
گفت: متأسفانه ذائقه ها را هم دستکاری کرده اند.ما دیگر خودمان نیستیم!
اگر چیزی را دوست بداریم که آنان برایمان می پسندند و می خواهند،
یعنی خودمان را باخته ایم...
#نثر_ادبی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🎊کتابخانه مجازی بنیاد ملی نوجوان راه اندازی شد.
جهت مشاهده کتابخانه کلیک کنید:
🌐https://bonyad-nojavan.ir/product-category/library/
🔻امام روح الله به مثابه یک قدیس اخلاقی
✍️ ابراهیم شریفی، پژوهشگر اخلاق
🔹قدیسان اخلاقی، شخصیت هایی شایسته هستند که در فرهنگ های دینی و اخلاقی ، به دلیل ویژگی های خاص معرفتی _ تربیتی و نیز افعال برتر و فراتر از حد وظیفه، به عنوان نمونه و اسوه شناخته می شوند.
▫️در آثار برخی نویسندگان غربی، با توجه به شخصیتهای قدیسی که با آنها مواجه بودند با تنزل مقام قدیس و قهرمان اخلاقی، تا حد یک سیاستمدار فاقد هر گونه قداست روبرو هستیم.(البته ما هم از قدیس، عصمت را اراده نکرده ایم)
🔸در واقع قدیسان، افرادی مقدس در مذاهب مختلف هستند که اگرچه از دل مردم عادی بیرون آمدهاند اما به سبب رفتار و کردارشان و وقف زندگی خود به دعا و نیایش و خدمت به خداوند و بندههایش، نزد مردم مقدس شمرده میشوند. همچون پترس، پولس، آکوئیناس، دومینیکن، پادره پیو و.... در دنیای مسیحیت
🔹 البته که باید به قدیسان احترام گذاشت و آنها را قهرمانان دین خواند ولی عارضه ای جدی که دامن قدیسان را گرفته تفکر سکولاریستی است یعنی اگر فردی قدیس در قالب حکومتی و سیاسی بُروز داشته باشد نمی توان در جرگه مقدسین خواند در حالی که چنین نیست که به تعبیر شهید عزیز مرحوم مطهری مصداق تقوای ضعف خواهد بود. لذا اگر واقعا خمینی عزیز شخصیتی حکومتی نداشت این چنین از او تقدس زایی نمی شد یا حداقل این تقدس زدایی را نه تحسین بلکه تقبیح می کردیم.
💯 لذا با توجه به مولفه هایی که برای قدیسان اخلاقی در مکاتب مختلف مشاهده می شود می توان به جرأت ادعا کرد که حضرت امام روح الله یک قدیس است چرا که او ذوب در توحید بود و سراسر زندگیش غرق در آن بوده به نحوی که جز الله تبارک و تعالی در حرف و عمل او جاری نمی شود و چه بسا قدیس اصطلاحی درباره او کم باشد و واگویی تمام حقیقت مساله نکند
#امام_خمینی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN