درس های امام هادی برای امروز جامعه شیعی، مسألهشدن نامسألهها
🔹همیشه گفتم یکی از مشکلات ما، مسأله گی نا مسأله ها و نامساله گی مسأله هاست.
دشمن چیزهای فیک را برای ما مسأله میکند. و ما در زمین دشمن، بازی میکنیم. سر ما را مشغول میکند به مسأله فیک؛ سر آن یک دیگر را کافر و نا مسلمان می شماریم.
🔸او به زرنگی، مسأله اصلی ما را سعی میکند، ما فراموش کنیم. امام هادی ع، به این خیلی دقت داشت.
▪️مسأله خلق قرآن، یک مسأله فیکی بود که مسأله شده بود. سر این مسلمانان حتی همدیگر را می کشتند.
🔹هر جریانی به قدرت می رسید، طرفدار یک تئوری بود، و طرفداران تئوری رقیب را می کشت. اما امام هادی(ع) در نامهای، به یکی از شیعیان از او خواست تا در مسأله خلق قرآن اظهارنظر نکرده و جانب هیچ یک از نظریه حدوث و قدم قرآن را نگیرد.
🔸او در این نامه مسأله خلق قرآن را فتنه خوانده و ورود به این بحث را هلاکت دانسته است. همچنین بر کلام خدا بودن قرآن تأکید کرده و گفتگو درباره آن را بدعتی دانسته که هم سؤالکننده و هم پاسخدهنده در گناه آن شریکند.
▫️در آن دوره، جدال بر سر مسأله حدوث و قدم قرآن موجب پیدایش فرقهها و گروههایی در میان اهل سنت شده بود مأمون و معتصم جانب نظریه خلق قرآن را گرفته بودند و مخالفان را تحت فشار قرار میدادند که از آن به دوره محنت یاد میشود اما متوکل از قدیم بودن قرآن حمایت میکرد.
✍️دکتر یحیی جهانگیری
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
◻️امام هادی و نهادینهسازی هویت شیعی
✍️ احمدحسین شریفی
🔻دوران ۳۳ ساله امامت امام هادی علیه السلام مصادف با دوران خلافت شش خلیفه فاجر و فاسق عباسی بود: معتصم بالله، واثق بالله، متوکل بالله، مستنصر بالله، مستعین بالله و معتز بالله.
🔹امام هادی علیه السلام در طول امامت خود، علیرغم آنکه مدت ۲۰ سال پایانی عمر مبارکش در سامراء تحت نظارت دستگاه خلفای عباسی بود، توانست با تدبیر و زیرکی بیسابقهای نظام فکری و اجتماعی تشیع را نهادینه کند.
🔸به عنوان نمونه:
✔️در حوزه فکری و اعتقادی، #زیارت_جامعه کبیره را به شیعیان تعلیم داد که یک دوره کامل توحیدشناسی و نبوتشناسی و امامتشناسی است.
✔️در حوزه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و تبلیغی، شبکهای منسجم و هماهنگ از عالمان و مبلغان شیعی را تشکیل داد. شبکهای از وکلاء که توانستند اسلام ناب محمدی را در اقصی نقاط جهان اسلام ترویج دهند و معارف آن را حفظ کنند. تشکیل نهاد عظیم «سازمان وکالت» از مهمترین ابتکارات امام هادی بود. این نهاد که حتی در دوران غیبت کبری الی زماننا هذا، در قالبها و گونههای مختلفی نیز استمرار یافته است، از راهبردیترین برنامهها برای مدیریت دینی، سیاسی و اجتماعی شیعیان بود.
#سازمان_وکالت
#امام_هادی
@howzavian_hamedan
📮سه روایت از دلِ تاریخ، سه وداع از جنس جاودانگی
✍ میلاد حسن زاده
▫️دیماه، در حافظه تاریخ انقلاب اسلامی، ماهی است که طنین قدمهای بلند انسانهای بزرگ را در خود نگه داشته است. گویی این ماه، لحظهای برای تأمل و بازگشت به ریشههاست؛ جایی که میراثی از اندیشه، ایمان و تلاش به یادگار مانده است. در این ماه، سه نام درخشان به آرامی از میان ما رفتند، اما اثری عمیق بر مسیر و معنای انقلاب باقی گذاشتند: علامه محمدتقی مصباح یزدی، شهید حاج قاسم سلیمانی، و دکتر سعید کاظمی آشتیانی.
🌱 علامه مصباح، بهسان درختی کهنسال و تنومند، درخت اندیشه انقلاب را با دانش و حکمتش آبیاری کرد. او اهل جنجال نبود، اما صدایش در میان بحرانهای فکری دوران، محکم و استوار به گوش میرسید. آثار او، چونان فانوسی، راه را برای کسانی که در پیچوخمهای جهان مدرن به دنبال حقیقت بودند، روشن کرد. علامه مصباح تنها یک متفکر نبود؛ او معلم نسلی بود که در میان چالشهای فرهنگی، به دنبال معنای عمیقتری از انقلاب بودند.
➕اما انقلاب، تنها در جهان اندیشه متوقف نمیشود. حاج قاسم سلیمانی، کسی بود که این اندیشه را با چهرهای عملی و ملموس به میدان آورد. او تجسم شجاعت و تدبیر بود؛ کسی که در پیچیدهترین معادلات سیاسی و نظامی، جایگاه انقلاب را نهتنها حفظ کرد، بلکه گسترش داد. او مرد میدان بود، اما میدانش تنها جنگ نبود؛ دلها را فتح میکرد و قصه مقاومت را به داستانی جهانی بدل ساخت. شهادتش، نهفقط پایان یک زندگی که آغاز فصلی تازه در روایت انقلاب بود؛ روایتی که عمق و دامنه آن فراتر از مرزهای جغرافیا گسترش یافت.
➕و دکتر سعید کاظمی آشتیانی، دانشمند جوانی که شاید نامش کمتر از آن دو دیگر شنیده شود، اما میراث او، به همان اندازه عمیق و ماندگار است. او نمادی از ایمان به آینده و قدرت علم در خدمت ارزشها بود. در زمانی که بسیاری تصور میکردند پیشرفت علمی تنها در گرو تقلید از غرب است، کاظمی آشتیانی، راهی نو گشود. پژوهشهای او در زیستفناوری، ایران را به جایگاهی رساند که کمتر کسی تصورش را میکرد. او باور داشت که انقلاب اسلامی میتواند پایگاهی برای تلفیق علم و اخلاق باشد و این باور را با زندگیاش به اثبات رساند.
🌱 پیوند میان این سه، در ماه دی، چیزی فراتر از همزمانی وداعشان است. آنان هرکدام در مسیری متفاوت، اما مکمل یکدیگر، انقلاب را به جلو راندند. مصباح، اندیشه را به عمق برد؛ حاج قاسم، آن را در میدان به حرکت درآورد؛ و کاظمی آشتیانی، افقی علمی برای آینده گشود. دیماه، یادآور این حقیقت است که انقلاب، تنها به شعار و شور وابسته نیست؛ به انسانهایی نیاز دارد که با همه وجودشان، در راهی که باور دارند، قدم بردارند.
هرچند آنها از میان ما رفتهاند، اما مسیرشان همچنان در برابر دیدگان ما گسترده است. دیماه، فرصتی است برای بازگشت به این مسیر؛ برای اندیشیدن به آنچه از آنان آموختهایم و برای یافتن راههایی که میراثشان را زنده نگاه دارد. آنها ثابت کردند که انقلاب، نهفقط یک حادثه تاریخی، که یک جریان ماندگار است؛ جریانی که در عقلانیت، ایمان و خلاقیت، ریشه دوانده است.
#دیماه
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔻درسی از امام دهم
💠 مسئله رزق
📌 آیا لقمه حرام رزق انسان است یا خیر؟ و یا اینکه بعضیها اینقدر ثروت اندوزی میکنند و میگویند رزق من بود آیا درست است یا خیر؟
امام هادی علیهالسلام به آن پاسخ داد و فرمود: رزق چیزی نیست که در اختیار شما است اگر کسی نانی در دست او است، رزق او نیست؛ آن چیزی رزق او است که از گلویش پایین برود و حلال باشد. امام علیه السلام با بیان این مسئله به مردم یاد میداد که حرص و طمع نداشته باشند و ثروت اندوزی نکنند و قناعت داشته باشند.
💠 مسئله جبر و اختیار
📌 شاید مهمترین مسئله اعتقادی در زمان امام هادی علیهالسلام مسئله جبر و اختیار بود و حکومت عباسی به واسطه اغراض سیاسی مروج تفکر جبریگری بود که متاسفانه هم اکنون نیز در بسیاری از کشورهای اسلامی سایه افکنده است. تفکر جبریگری نوعی مجوز فرار از مسئولیت بود.
تفکر جبری یعنی اینکه هر کاری که انجام شود بگوییم کار خدا بوده است و خود را تبرئه کنیم.
امام هادی علیهالسلام بود که در این شرایط این مساله را بیان کرد که:«لا جبر و لا تفويض بل امر بين الامرين»؛ یعنی جبر اشتباه است و اختیار نیز اشتباه است و کارهایی که انجام میدهیم، نه صد در صد مختاریم و نه صد در صد مجبور؛ بلکه در کارها هم ما نقش داریم و هم خدای متعال.
🎙گزیدهای از بیانات استاد احمد عابدی در حرم سامراء.
#امام_هادی_علیهالسلام
#استاد_عابدی
#نویسندگان_حوزوی_تهران
i
@howzavian_tehran
🖍 سربازان مکتبساز امام
🔺انقلاب اسلامی و تقابل با آمریکاییشدن دنیا
✍️ حجتالاسلام دکتر مهدی طاهری نوشت:
مقدمه اول: نیمه دوم قرن بیستم دورهای است که دنیا در ابعاد مختلف به سرعت در حال «آمریکایی شدن» بود. در بعد علمی و منطق فهم قایل به «پایان علم» و در بعد هویتی نظریه اداره دنیا قائل به «پایان تاریخ» بودند.
مقدمه دوم: امام در این شرایط مدلی را متفاوت از همه مدلهای حکمرانی عالم به عنوان «نظام سیاسی» مطرح کرد.
• مصاحبه با حسنین هیکل؛ انقلاب را از چه کتاب و دانشی گرفتید، اصول کافی، جواهر، فلسفه.
• شیخ عبدالکریم و تأسیس حوزه علمیه در زمان رضاشاه و انقلاب در زمان محمدرضا شاه؛
• جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد شالوه نظام مبتنی بر ولایت فقیه با قیام مردم برای اقامه اسلام را بنا نهاد و نظام به مرحله استقرار رسید؛
پروژه امام سه لایه داشت:
• مؤمنین؛
• مسلمین؛
• مستضعفین.
امام خمینی یکی از یاران ذخیره شده رسول خدا بود که می خواست سپاه علی در آخرالزمان را یاری کند؛
امام در همان اول نهضت فرمود ما بر آنیم تا پرچم لااله الاالله را بر سرتاسر قلل رفیع عالم به اهتزار در بیاوریم و ؛ دو شخصیت مکتبساز انقلاب اسلامی
این اهتزاز و استمرار نظام امام نیاز به عمار و مالک داشت:
• فیلسوف متفکر و فیلسوف مکتبساز؛ مدل اداره را مبتنی بر عدالت طراحی نمود؛ و در مواجهه با مدل لیبرالها و فتنههایی زمانه نه تنها به عنوان یک متفکر به میدان آمد بلکه این تفکر را تبدیل به مکتب کرد، مکتبی که نظریه اداره امام را به تفصیل کشاند و لوازم آن را تحلیل کرد به گونهای که شهید سید حسن نصرالله میگوید حزب الله تجسم عینی اندیشه سیاسی علامه مصباح است. انسانی از جنس خلوص و به تعبیر علامه طباطبایی در بین شاگردان مانند انجیر است دور ریز ندارد.
عمق اندیشه ایشان و اهمیت و توان مقابله آن با فکر آمریکایی به گونهای است که آن مأمور سی آی ای میگوید تنها مانع تحقق دموکراسی آمریکایی در ایران آیت الله مصباح است؛ تواضع این قله اندیشه در مقابل ولی فقیه و امام ضمن در گستره تاریخ اگر بی نظیر نباشد کم نظیر است؛
شخصیت مرد بزرگ دیگری که موجب بسط اندیشه مقاومت امام شد؛ شخصیت بین المللی مقاومت حاج قاسم سلیمانی است؛ او الگو بود نه اسطوره از این جهت مکتبساز شد نه تنها یک فرمانده نظامی!
نوع نگاه شهید سلیمانی
۱) حرم دیدن ایران؛
مقدس دانستن ایران و بسط شعاع ارادت؛
ضرورت مراقبت از حرم و خیمه آن یعنی «ولایت فقیه»
۲) جهانی دیدن مسایل
نگاه راهبردی و استراتژیک به مسایل
ضعف و خیانت در ارتش سوریه!!!
سخن آخر: رسالت بانوان در شرایط سخت؛
• حرکت امیدوارنه موسی او را در مقابل تشدید اقدامات و تهدیدات فرعون موسی مشمول نصرت خدا کرد؛ ( ان معی ربی)؛
• ملتهایی که نصرت و معجزه الهی را دریافت کردند اما شاکر اون نبودند در طول تاریخ دچار نقمت و گرفتاری و عذاب الهی شدند.
🔅نویسندگانحوزویچهارمحالو بختیاری
با ما همراه باشید.
https://eitaa.com/howzavian_chaharmahalbakhtiari
✔️ پنج ویژگی مهم «نظریه مقاومت»
🖌 بخشی از گفتارهای دکتر سیدمهدی موسوی درباره نظریه مقاومت
1- در مقاومت، شناخت حق است. در اولین عنصر نظریه مقاومت این که ما باید حق را بشناسیم و حق را انتخاب کنیم. ما دنبال حقیقت و واقعیت هستیم؛ آن چیزی که حقیقت هست، آن چیزی که واقعیت است و مبنا و اساس دارد برای ما مهم است. صرف اینکه مثلا یک قدرت طلبی یا صرف اینکه چون ما ایرانی هستیم، صرف اینکه چون مسلمان هستیم، نه؛ چون حق هستیم و از حق بودن خودمان دفاع میکنیم مهم است. پس شاخصه اول حق بودن است.
2- شاخصه دوم حرکت به سمت حق است. در نظریه مقاومت حرکت نهفته است. حرکت، تلاش و کوشش است.
3- سومین شاخصهای که رهبر انقلاب برای تعریف مقاومت ارائه میدهد، ایستادگی و استقامت در راه حق است. گاهی وقتها لذایذ، جاذبهها، موانع و دشمنیها انسان را از راه، باز میدارد. اما ما چه کار میکنیم؟ ما باید در راه حرکت به سوی حق ایستادگی کنیم.
4- چهارمین ویژگی نظریه مقاومت، کوتاه نیامدن در برابر موانع هست. هم پافشاری، هم کوتاه نخواهیم آمد.
5- پنچمین ویژگی نظریه مقاومت، عنصر مهم مقاومت، بازدارندگی است. ما چرا اهل مقاومت هستیم؟ چرا مقاومت را به عنوان یه یک اصل ازاصول عقلانی خودمان ایجاد میکنیم؟ میخواهیم با دنیا بجنگیم؟ نه؛ می خواهیم دنیا را نابود کنیم؟ نه؛ میخواهیم کشورگشایی کنیم؟ نه؛ میخواهیم مثلا زمینه ظهور را ایجاد کنیم؟ نه؛ اینها نیست.
🔗 متن کامل
#مقاومت
#حاج_قاسم
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
📝اعتکاف معرفتی «سنگر سلوک»
با محوریت تبیین معنویت امام خمینی (ره)
با حضور اساتید شاخص مکتب امام(ره)
⏰زمان: 25، 26 و 27 دی 1403
🧔ویژه طلاب برادر / ظرفیت محدود
📌 ثبتنام از طریق:
🌐https://survey.porsline.ir/s/YcBkISbe
🪴 "مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني" 🪴
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
نجات جسم یا نجات روح؟
✅دو کار بزرگ در پیش داشت، هر دو مهم و ارزشمند بود، مانده بود چه تصمیمی بگیرد، چون نمیتوانست هر دو را انجام دهد، آمد محضر امامش، امام محمدباقر،
آقا جان! سوالی دارم، یکی از شیعیان در دست یک ناصبی ( که دشمن اهل بیت است) گیر کرده، با زبان و بیان خوبی که دارد، این شیعه را گمراه میکند، میخواهم نجاتش دهم، از طرفی هم شیعهی دیگری در دست رومیان اسیر است ، او را هم میخواهم نجات دهم، کدام یک از این دو کار ارزشمندتر است؟
🔹امام مهربان، باقرالعلوم، امام دوست داشتنی که معدن علم بود، خودش را در حد یک فرد عادی پایین آورد و مثالی ساده زد:
«فرض کن یکی از مومنین در حال غرق شدن است، ازطرفی یک گنجشک هم دارد غرق میشود، و آنجا مردی هست که نمیتواند هر دو را نجات دهد، به نظر تو نجات کدامیک ارزشمندتر است؟ »
آن شخص جواب داد: نجات آن مومن افضل است!
🔹چه مثال قشنگی! امام میخواست بفرماید نجات روح و عقیدهی یک انسان، با نجات جان و بدن یک مسلمان اینقدر تفاوت دارد! تفاوتی در حد فاصلهی یک گنجشک تا انسان!
🔹امام ادامه دادند: فاصلهی این سوال تو خیلی بیشتر از این مثال بود. (یعنی فاصلهی مرگ اعتقادی و روحی با مرگ جسم و بدن، خیلی بیشتر از فاصلهی انسان و یک حیوان کوچک است!!!)
به خاطر اینکه با نجات اولی دین و بهشت الهی او را حفظ کرده و از آتش جهنم رهایش ساخته در حالی که آن فرد دوم که در دست رومیان اسیر شده، به سمت بهشت خواهد رفت و فقط جسمش اسیر است!
📌 برداشتی از روایت امام باقر علیه السلام ، بحارالانوار_ج۲_ص
#نجات_روح
#باقرالعلوم
#نویسندگان_حوزوی_آذربایجان_شرقی
@howzavian_eastazarbaijan
⭕️به آرامش روانی مردم رحم کنیم
🖊سعید صلح میرزایی
خودم را جای مردم عزیزمان که میگذارم دلم میسوزد. به سکوهای مجازی خارجی مراجعه کنند، همهاش سیاهنمایی میبینند. به سکوهای داخلی هم مراجعه کنند، یا دعوای قبیلههای سیاسی یا سیاهنمایی در پوشش انتقاد خواهند دید. خروجی جهاد تبیین ما باید امیدواری مردم باشد نه دلسردی ایشان.
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
🔴 چرا خط نفوذ و نفاق از گرایش عمومی به مکتب سلیمانی و حماسه ۹دی عصبانی است؟
✍️ میراحمدرضا حاجتی
🔻تثبیت معادله بصیرت و مقاومت! شکست نفوذ و نفاق در تحمیل خط تسلیم و ذلت به ملت
1️⃣ سالروز نهم دیماه و سالروز شهادت حاج قاسم از یک جنس و یک حقیقت و هر دو ایام الله هستند.
هر دو معلول بصیرت هستند یکی بصیرت امت و دیگری بصیرت سردار دلها و سرباز دلاور ملت؛
2️⃣ هر دو محصول ولایتمداری هستند و حامل یک پیام مهم، که:
اگر محور قیام و قعود، حرکت و سکون، و کلام و سکوتت تعقل و تبعیت از از ولایت باشد حماسه ساز میشوی و نماد حماسه
3️⃣ هر دو، دشمن سوز و بیگانه ستیزند،
فتنه ۸۸ را دشمن طراحی و نفوذیها آن را عملیاتی و دنیا پرستان هم هیزم تنور آن شدند!
اما نهایتا مغلوب ولایتمداران گردیدند،
فتنه داعش صفتان در سال ۸۸ را، ملت امام حسین علیه السلام به شکست کشانید و شکست داعش را، صاحب جمله تاریخی "ما ملت امام حسینیم" رقم زد؛
5️⃣ فتنه ۸۸ با شبهه افکنی و جنگ نرم طلحه و زبیرهای زمان رقم خورد و فنته داعش با تهاجم و جنگ سخت شمر و یزیدهای زمان، البته در هر دو کارفرما واحد بود (سیا، موساد و ام آی سیکس!)
در هر دو فتنه، بمانند نسخه اصل صدر اسلام براندازی نظام علوی و خط ولایت علی را دستور کار قرار داده بودند.
6️⃣ در فتنه ۸۸، روباه صفتان فتنه گر اشک تمساح بر ادعای کذب تضیع حقوق و آراء مردم ریختند و هماهنگ با صهیونیستها نظام را هدف قرار دادند و در کف خیابان فریاد میزدن :
"انتخابات بهانه است اصل نظام نشانه است"! و مردم بصیر بر دهان آنها کوبیدند، و در فتنه داعش لشکر امویان زمان همسو با صیونیستها، سرنگونی دولت شیعه در عراق و ایران و تصرف و تخریب عتبات را هدف غایی خود اعلام کردند و سرباز رشید ولایت آنها را تار و مار کرده و به عقب راند؛
7️⃣ مجددا زوزه فتنه گران و صدای پای دشمن بگوش میرسد؛
دشمن دوباره در پی فعال نمودن پیاده نظام خود در داخل کشور میباشد،
این روزها مرجفون و ایادی دشمن و نئولیبرالهای وطنی یا از سر عناد و یا از سر حماقت یا خود تحقیری و غفلت، سخنان شیطان را تکرار میکنند که:
نمیتوانیم، ناتوانیم، و در بحرانیم و ملت خسته اند!!
و با مخالفت تلویحی با وعده صادق ۳ مجددا سخن از لزوم مذاکره با دشمن به هر قیمتی به میان آورده و با حمله به ارزشها و هنجارهای دینی و مذهبی، طعنه و تهمت به امام جامعه و جمهوری اسلامی هم از بی اعتنایی ملت به خود عقده گشایی میکنند و هم، برای دشمن سفاک پیام ضعف ارسال میکنند.
8️⃣ باز باید هوشیاری پیشه کرد، از هجوم ویروسها اندیشه کرد!
برای یک لحظه از تمسک به ریسمان ولایت و تبعیت از امام خامنه ای نباید غافل گردیم؛
تاریخ بشری وارد دوره سرنوشت ساز خود گردیده و پرچم تحولات آخرالزمانی در دستان ملتی خواهد بود که بصیرت و صبر و استقامت پیشه نمایند؛
و لاَ يَحْمِلُ هَذَا اَلْعَلَمَ إِلاَّ أَهْلُ اَلْبَصَرِ وَ اَلصَّبْرِ وَ اَلْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ اَلْحَقِّ
(خطبه 173 / نهج البلاغه)
#نویسندگان_حوزوی_خوزستان
@howzavian_khuzestan
🥀 داغ بیتکرار
پنج سال از شهادت تو گذشت، آه از اندوه رفتنت سردار
سرد هرگز نمیشود داغت، آه از این داغِ سختِ بیتکرار
خون پاک تو و ابومهدی به هم آمیخت در طریق حسین
چشم در راه منتقم داریم تا بیایید وقت دولت یار
#محمدتقی_عارفیان
هدیه به ارواح ملکوتی و بلندپرواز حاجقاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس صلوات
#ألّلهُمَّصَلِّعَلىمُحَمَّدٍوآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلْفَرَجَهُم
#شاعران_حوزوی
@shaeranehowzavi