⭐️ شورای سینما با حضور مسئولان ارشد حوزوی
💎ضمن آرزوی موفقیت برای علمای حاضر در این شورا، امیدواریم آیت الله اعرافی، حجت الاسلام دکتر خسروپناه و حجت الاسلام والمسلمین قمی؛ ندای حوزهی اصیل و انقلابی را به گوش هنرمندان و سیاستگذاران هنری کشور برسانند.
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔻غبار اوهام و خرافات بر چهرهی خورشید
✍چمنخواه
🔹۲۵ رجب سال ۱۸۳ هجری قمری، مردی از سلالهی پاک رسولالله (صلیالله علیه وآله) بنام موسیابن جعفر(علیهالسلام) به دستور و تحریک هارونالرشید بعد از ۱۴ سال در زندان سندی بن شاهک مسموم گردید و به شهادت رسید. با نگاهی گذرا به زندگی ۵۵ ساله این بزرگ مرد، به رشادتها و شجاعتهای ایشان پی میبریم.
🔹دوران زندگی امام کاظم (علیهالسلام) با حکومت منصور و مهدی و هادی عباسی مصادف است. بعد از این سه نفر هارون برادر هادی و نوه منصور که فرد مقتدر، دانا و باهوشی بود به حکومت میرسد و چون امام را برای خلافت خویش خطر بزرگی بشمار میآورد، دستور میدهد امام را از مدینه به عراق انتقال دهند. امام در دوران زندگی خود به خاطر جو حاکم بر جامعه، راه پدر که همان تشکیلات زیرزمینی و آرام است را ادامه میدهد.
🔹امام در برخورد با هارون صراحت دارد. به عنوان مثال در مورد غصب فدک که هارون به امام میگوید میخواهد فدک را برگرداند و به حساب خودش میخواست اولین شعاری که شیعه برای موجودیّت خودش اعلام کرده بود را از بین ببرد؛ ولی هر دفعه با انکار امام روبرو میشود. تا اینکه هارون اصرار و الحاح کرد که خواهش میکنم اجازه بدهید من این فدک را به شما بدهم.
امام فرمود:«حاضرم فدک را بگیرم امّا فدک را کامل میگیرم با همان مرزهای واقعیاش.» هارون در جواب گفت:«مرز فدک مگر کجا است؟» امام فرمود:«اگر حدود فدک را بگویم از پس دادن آن منصرف میشوی.» هارون در جواب گفت:«به جان جدّت میدهم.»
امام فرمود:«مرز اول فدک، کشور عدن، منتهیالیه جنوبی جزیرةالعرب. مرز دوم، سمرقند منتهیالیه مشرق کشور اسلامی. مرز سوم تونس، منتهیالیه غربی کشور اسلامی. مرز چهارم، کنارههای دریای مدیترانه، منتهیالیه شمالی کشور اسلامی.
صورت هارون سیاه شد و گفت:«برای ما چیزی نماند!» امام فرمود:«گفتم اگر معین کنم فدک چیست، تو آن را برنخواهی گرداند.»
🔹منظور امام کاظم(علیهالسلام) این بود که یک روزی شعار تشیّع فدک بوده است. امروز شعار تشیّع، حکومت بر جهان اسلام است که تو آنرا غصب کردی.
با اینکه حکومت در دست بنیعباس بود؛ ولی وضعیت شیعه در زمان امام کاظم(علیهالسلام) باعث ترس و وحشت هارون شده بود. این را هارون فهمید و تصمیم به قتل موسیبنجعفر (علیهالسلام) گرفت.
🔹روزی که آن جمعیت زیاد برای تشییع پیکر امام، پیش سندی بن شاهک آمدند. از خانواده همین زندانبان معروف ــ نوهاش کشاجم، همسرش و فرزندان تربیت شدهی دامان همسرش ــ و خیل عظیمی از مردمی که طی چندین سال تلاش و کوشش امام صادق(علیهالسلام) و بعد امام موسیبنجعفر(علیهالسلام)، شیعه شده و در بغداد نفوذ و گسترش پیدا کرده بودند.
🔹آنچه که امروز باید به زور به شیعه فهماند که خون دلهایی که ائمهاطهار (علیهمالسلام)خوردند و رنجهایی که بردند و مبارزاتی که انجام دادند، فقط بخاطر برپایی حکومت اسلامی بوده است. هر کدام از امامان برای برپایی حکومت اسلامی با فداکاریها و رشادتها و مبارزات حاد سیاسی در مقابل حاکمان غاصب بنیامیه و بنیعباس ایستادند تا دین تحریف نشده اسلام به ما برسد. متأسفانه بعضی از شیعیان، فقط اطلاعات شناسنامهای از ائمه دارند و هنوز غبار خرافات و تحریفات از چهرهی خورشید پاک نشدهاست.
#امام_کاظم_علیهالسلام
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
🔻سینما، سارق روح
‼️ذهن؛ سلاحی قدرتمند در جنگ هوشماشینهاینوین
▫️اِلمانهای موهومی و تأکید بر تخیل و تصور محوری، در زندگی بشریت نهادینه شده و جدای از درآمدزایی نجومی از این طریق، قرار است افکار و ذهنیات ملل، بهنوعی به سمتوسویی خاص و هدفمند هدایت و القای سلیقه و عقیده، بهصورت کاملاً نامحسوس و ناخودآگاه برای افراد صورت پذیرد.
▫️قدرت احساس و عواطف آنقدر مهم است که در واقع کل مکانیزم روح و روان مهم است، آنقدر مهم که اگر به چالش بخورد، جسم نیز از درون و حتی از بیرون توسط خود فرد آسیب جدی در حد نقص و خودکشی خواهد دید.
▫️قدرت انسان از منظر روحی و فکری که برآیندی از مغز و توانمندیهای آن است، میتواند تا حدی باشد که آدمی را فراتر از حد تصور و تجسم دنیای مادی و در بُعدهایی دیگرِ موجودیت پیشببرد یا حتی در جهت عکس، آن طوری فروتر از حیوان آن را در پستتر از زمین نازل کند که در هیچ وجاهت و شأنیتی قابلتعریف نباشد.
▫️مهمترین حوزههای علوم شناختی عبارتند از «مدلسازی شناختی»، «علوم اعصاب شناختی» و «فلسفۀ ذهن» که ترکیب ادراکی، مضمونی و مفهومی این سه حوزه و پیادهسازی فرمولهای عملیاتی آن بر روی انسان، میتواند توازن قدرت در جایجای جهان را با راهبردی کاملاً نرم و پس از آن بهرهبردن از ابزار سخت تغییر دهد.
📝مسعود کارگر، روزنامهنگار و منتقد سینما
➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔰 جایگاه خود را نزد امام زمان روحی فداه، چگونه تشخیص دهیم؟
👌 حسن بن جهم گفت: به حضرت آقا موسی بن جعفر علیهما السلام عرض کردم: ما را از دعا فراموش نفرمایید!
فرمودند: آیا فکر می کنی که تو را از دعا فراموش می کنم؟
حسن گفت: با خودم فکر کردم که امام برای شیعیانش دعا می کند، من هم که از شیعیانش هستم، پس برای من نیز دعا می کند، لذا به حضرت عرض کردم: من فکر نمی کنم که شما مرا از دعا فراموش کنید.
فرمودند: از کجا فهمیدی که تو را از دعا فراموش نمی کنم؟
عرض کردم: من شیعه شما هستم، شما هم برای شیعیانتان حتما دعا می کنید، پس من را هم دعا می کنید.
فرمودند: آیا راه دیگری نیز به نظرت می رسد که از آن طریق بدانی که من تو را دعا می کنم؟
عرض کردم: نه، راه دیگری به نظرم نمی رسد.
حضرت فرمودند: هر وقت خواستی بفهمی که نزد من چه مقامی داری، پس بنگر که من نزد تو چگونه هستم اصول كافی، ج۲، ۶۵۲
@howzavian_hamedan
🔻روحانیت انقلابی در میدان خدمت و شهادت
✍مهدی عامری
اخیرا به همت قوه قضاییه دادگاهی برای رسیدگی به جرائم و جنایات گروهک منافقین برگزار شد که شکایتهای متعددی از سوی خانوادههای مختلف علیه این گروهک تروریستی مطرح گردید.
برگزاری این دادگاه برای برخی از سران منافقین که در کشورهای غربی تحت حمایت هستند، گران آمد و تهدید کردهند که جواب آن دادگاه را خواهیم داد.
جریان منافقین جریانی است که به خاطر جنایتها و خیانتهایشان علیه کشور، قاطبه مردم ایران از آنها متنفرند .
یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی این است که مسئولین آن در بالاترین مراتب، در کنار مردم قرار دارند و همانطور که مردم شهید دادند، مسئولین نیز شهید شدند. دو برادر شهید رازینی از مسئولین در جنگ شهید شده بودند و خودشان نیز دوبار ترور شده بودند.
ایشان ضربه شدیدی به منافقین زد و ازاین رو آنها کینه عجیبی از ایشان داشتند. در سال ۷۷، یک بار ایشان را ترور کردند که موفق نبودند. ایشان یک فرد قاطع در برابر مفسدین و مجرمین بودند و به تعبیر مقام معظم رهبری، یکی از کارهای خوب شهید رازینی، نقرهداغ کردن جریان منافقین و گروهک تروریستی آنها بود. ادامه👇👇
https://B2n.ir/x83456
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
8.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞نگاهی به کارنامه فرهنگی و سیاسی علامه مصباح یزدی(ره)
#رجب
#بصیرت
#مصباح_یزدی
@difqom
@HOWZAVIAN_kerman
⁉️ با پدیده اشکالات گاه و بیگاه برخی مداحان، روحانیون و بزرگان مذهبی کشور چه کنیم؟!
✍ امیرحسین محمودی چلیچه،فعال فرهنگی و تربیتی
قسمت اول
یکی از سوالات جدی دانشجویان متدین و گاهی طلاب اهل دقت حوزه علمیه قم، در مواجهه با سوتی های ریز و درشت برخی واعظان، منبریان یا علمای شاخص مطرح میشود
پاسخ به این سوال، نکات متنوع و مفصلی را در برمیگیرد که عمدتا در قالب مباحث #جریان_شناسی_فکری_و_فرهنگی محل تامل و ارائه در مراکز علمی میباشد اما در این متن صرفا از باب مقدمهی بحث به چند اصل کلی و راهگشا اشاره میشود
1️⃣ پرهیز از سلبریتی_سازی های مذهبی و الگوهای افراطی صفر و صدی:
✅ واقعیت این است که پدیدهی خطاهای شناختی و معرفتی برجستگان مذهبی همچون اشکالات شخصیت های مشهور سایر حوزه های فرهنگی_اجتماعی_سیاسی، یک مسئله پیچیده و جدید مختص به عصر ما نیست!
✅ از دیرباز در سطوح مختلف رویکردهای دینی و در میان نخبگان مذهبی، اختلافاتی جدی و سرنوشت ساز دیده میشده که گاهی خرابی های جبران ناپذیری را نیز به همراه داشته است نظیر وقایع مشروطه!
❗اما آنچه در عصر حاضر، اتفاقی بدیع و جدید تلقی میشود #ابتذال_هواداری جامعه متدین کشور و برخوردهای صفر و صدی در "حمایت" یا "ضدیت" با شخصیت های مختلف و حرکت به سمت همان الگوی مصرفی غرب در #سلبریتی_سازی معنوی و کر و کور ساختن مخاطب خلاصه میشود!
✳ اگر با این پدیده_آسیب_زا از هم اکنون و در خانواده ها و مجموعه های فرهنگی مبارزه نشود، با توجه به فقدان عصمت در این الگوها، این توجه افراطی پس از مدتی منجر به #تغییر عقاید، تیپ و ظاهر، نوع سخن گفتن، نوع سینه زدن و خدایی نکرده پس از مدتی #انحراف جوان و نوجوان از مسیر #ولایت پس از گرفتاری آن مداح در دام پهنشدهی دشمن های داخلی و خارجی خواهد شد!
✳ بدیهیست که برنامه ریزی و هجمه های دشمن خودی و ناخودی برای بیان یک جملهی ناقص یا ناصحیح و حتی یک عمل ناشایست از سوی اهل علم و واعظان اهل بیت، حدی فراتر از تصور ما و به صورت شبانه روزی و از طرق متعدد شکل میگیرد!
🚫 پرهیز از مواجههی صفر و صدی و پرهیز از معبود_ساختن چنین الگوهایی باب #انتقاد_سازنده و #تلنگرهای_جامعه_متدین برای مراقبت دائمی و توجه بیشتر به گفتار و رفتار آن شخصیت مشهور را باز نگاه میدارد و قطعا موجب تصحیح بسیاری از خطاها خواهد شد! برخورد ما با خطای یک انسان معمولی چگونه است؟! آیا او را از زندگی ساقط میکنیم یا از خطایش حمایت دائمی خواهیم داشت؟! هیچ کدام! وظیفهی امر به معروف و نهی از منکر را با آداب مقتضی و بیان نیکو برای همگان از جمله همین روضه خوانان مکتب آل_الله به رسمیت بشناسیم!
⏯ ادامه دارد ...
✍️نویسندگانحوزویچهارمحالو بختیاری
با ما همراه باشید.
https://eitaa.com/howzavian_chaharmahalbakhtiari
مباهته: جدال با بدعت یا جواز بهتان؟
مباهته، اصطلاحی فقهی برگرفته از عبارت «باهِتوهُم» در حدیثی از پیامبر(ص)، به معنای مبهوت کردن مخالفان است. در تفسیر این عبارت دو دیدگاه اصلی وجود دارد که منشأ اختلاف در جواز یا عدم جواز تهمت به اهل بدعت شده است:
۱. اقناع با برهان قاطع، نه بهتان
اکثر علمای شیعه، مباهته را به معنای اقناع مخالفان با دلایل محکم و مبهوت کردن آنها از پاسخگویی تفسیر کردهاند، نه تهمت زدن. این گروه معتقدند که هدف از مباهته، غلبه منطقی و استدلالی بر بدعتگذاران است، نه توسل به دروغ و افترا. از جمله فقهای برجسته این دیدگاه میتوان به فیض کاشانی ( وافی، ج۱، ص۲۴۵)، ملا صالح مازندرانی ( شرح اصول کافی، ج۱۰، ص۴۳)، علامه مجلسی ( بحار الأنوار،ج۷۱، ص:۲۰۵؛ مرآة العقول، ج۱۱، ص۸۱)، صاحب ریاض ( ریاض المسائل، ج۱۶، ص۴۲)، صاحب جواهر (جواهر الکلام، ج۴۱، ص۴۱۳)، شیخ عباس قمی ( تعریب منتهی الآمال، ج۲، ص۶۸۹) و مرتضی مطهری ( سیری در سیره نبوی(ص)، ص۱۰۳) اشاره کرد.
آنها با استناد به آیاتی مانند «فَبُهِتَ الَّذِی کفَرَ» (بقره/ ۲۵۸)، تأکید میکنند که مبهوت کردن باید از طریق برهان و استدلال باشد. ملا صالح مازندرانی تصریح میکند که در نقد مخالفان نباید ذرهای از حقیقت منحرف و مرتکب دروغ شد (شرح اصول کافی، ج۱۰، ص۴۳).
۲. جواز بهتان با شرایطی
برخی از فقها، از جمله شیخ انصاری (المکاسب، ج۲، ص۱۱۸)، خویی ( مصباح الفقاهة، ج۱، ص۷۰۱) و گلپایگانی ( الدر المنضود، ج۲، ص۱۴۹)، با شرایطی، دلالت این حدیث را بر جواز بهتان زدن به اهل بدعت دانستهاند. البته باید توجه داشت که نظر گلپایگانی با اعتراض شاگردش مواجه شده و در پاورقی کتاب، دیدگاه مجلسی و صاحب ریاض مبنی بر عدم جواز بهتان ذکر شده است (کریمی جهرمی، الدرّ المنضود، ج۲، ص۱۴۹).
این دیدگاه سابقه زیادی ندارد و ظاهراً برای اولین بار توسط شیخ انصاری (متوفی ۱۲۸۱ قمری) مطرح شده است.
نقد دیدگاه دوم و جمعبندی:
منتقدان دیدگاه دوم استدلال میکنند که تهمت زدن نه تنها به ضرر اهل بدعت نیست، بلکه ممکن است باعث مظلومنمایی آنها شود و نتیجه عکس داشته باشد (محمدی ریشهری، دانشنامه قرآن و حدیث، ج۱۶، ص۱۰۱). آنها معتقدند منظور از «بهتان» در این حدیث، بهتان اصطلاحی است نه لغوی، یعنی اظهار خلافکاریهای بدعتگذاران برای مبارزه با بدعت، نه نسبت دادن دروغ به آنها (محمدی ریشهری، دانشنامه قرآن و حدیث، ج۱۶، ص۱۰۱). برخی نیز در صحت سند یا دلالت حدیث بر جواز بهتان تشکیک کردهاند.
آیت الله شبیری زنجانی با صحیح دانستن سند روایت «باهتوهم»، تهمت زدن را با سیره ائمه مغایر میداند و معتقد است دین با راستی و صداقت پایدار است نه با تهمت. از نظر او این روایت یا باید کنار گذاشته شود (مطروح) یا به تأویل برده شود (مؤول). او معتقد است جایی نداریم که ائمه مخالفان خود را با دروغ و تهمت از میدان به در کرده باشند. قوام دین به راستی و صدق است. وی تصریح می کند که این روایت با مسلمات شرع هم منافات دارد. وی در پاسخ به استفتائی مینویسد: حتی اگر معنای مباهته، بهتان باشد، با توجه به راستیآزمایی, این روش نادرست است و نتیجه معکوس دارد. ( دوماهنامهٔ تقریرات، شماره ۳، دی ۱۳۹۴، ص۱۰؛ فتوای ۵ تن از مراجع عظام تقلید درباره دروغ گفتن و بهتان زدن به افراد». شفقتنا، اسفند ۱۳۹۵)
با توجه به این بررسی، تفسیر غالب و مورد تأیید بسیاری از علمای شیعه از عبارت «باهِتوهُم»، معنای اول یعنی «محکوم کردن مخالفان با دلایل قاطع و مبهوت ساختن آنان از پاسخگویی» است و نه «تهمت زدن و نسبت دادن دروغ به آنان». این تفسیر با اصول اخلاقی و آموزههای دینی سازگارتر بوده و از بروز پیامدهای منفی و سوءاستفادههای احتمالی جلوگیری میکند.
✍علی اسدی
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
#تأمل
بیشتر فکر کنیم!
✍️ حسن مددخانی
📌 دنبال رازهای موفقیت نباشیم، دنبال روزهای موفقیت باشیم که لحظهبهلحظه در حال سپری شدن است!
📌 قدرت «نه» گفتن داری، خیلی عالی! در کنارش قدرت «نه» شنیدن را هم در خودت تقویت کن!
📌 در روزگاری که بیشتر مردم دوست دارند دیگران را به خدمت خود بگیرند، تو خدمتگزار مردم باش!
📌 از مرگ نترسید؛ از اندیشیدن به مرگ هم نترسید؛ از زندگی خالی از اندیشه مرگ بترسید که: كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ (آلعمران، آیه ۱۸۵)
#نویسندگان_حوزوی_خراسان
https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
🍃
🌸✨
🍃✨✨
🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃🍃
🔻 بد بنویسید؛ اما بنویسید
▫️ به جای «من بزرگ و عالی هستم» میگوییم «من میخواهم بد بنویسم. من حاضرم کار لازم برای اتمام این پروژه را انجام بدهم، چه خوب باشد چه بد.»
▫️ وقتی ما روی بزرگ بودن اصرار میکنیم، دیوار متوقفمان میکند. وقتی ما حاضریم افتاده و فروتن باشیم، راهمان را از زیر دیوار باز میکنیم و میتوانیم به شادیِ آزادانه نوشتن برسیم.
▫️ ما با آماده بودن برای «بد» نوشتن، خودمان را برای نوشتن آزاد میکنیم؛ شاید حتی برای خوب نوشتن!
✍سیده الهام موسوی
#آموزش_نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی_خوزستان
@howzavian_khuzestan
وا میکند بر روی ما بن بستها را؛
باب الحوائج شد بگیرد دستها را...
السَّلامُ عَلَىٰ ذِي السَّاقِ المَرْضُوضِ بِحَلَقِ القُيُودِ"
درود بر کسی که غل و زنجیر پایش را کبود کرد🖤
#نویسندگان_حوزوی_خراسان
https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
کسی که زینت شب بود و کم دیدند خوابش را
سیاهی بر نمی تابید هرگز آفتابش را
از این محبس به آن محبس فقط بردند او را تا
بگیرند از نفسهای جهان ،عطر گلابش را
کسی را دست خالی بر نمی گرداند از کویش
نصیب عالمی می کرد جود بی حسابش را
محبت دید هرجا ، پاسخش را صد برابر داد
کویر و دشت نوشیدند باران سحابش را
دعایش «نجنی من حبس هارون» شد چه پیش آمد!؟
که زندان برد از خورشید عالمتاب ، تابش را
اذان لحظه ی افطار، جای نان و خرما خورد
دمادم سیلی و دشنامِ مامور عذابش را
اگر چه کار خود را کرد زهر ظلمت آن روز
ولی تابیده او بر قلب عالم آفتابش را
#محمدجواد_منوچهری
#یا_باب_الحوائج
#یا_موسی_بن_جعفر_علیه_السلام
@shaeranehowzavi