eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.3هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
614 ویدیو
206 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 کتاب «علم اجتماعی اسلامی» ✏️مهدی جمشیدی ☑️ @VIRASTYHA
. 🔻دلیل؛ تجربه ⁉️یک سؤال شرعی از تیم مذاکره برجام 🔅در این پویش می‌خواهیم به حافظه تاریخی ملت ایران رجوع کنیم، نکند در گرداب سیاست‌بازان و نولیبرال‌ها و روشنفکرنماهای واداده اصل ماجرا فراموش شود. اجرای پویش در ویراستی👇👇 یک سؤال شرعی: آن سکه‌هایی که بابت رفع همه تحریم‌ها در برجام گرفتند، آیا حلال است یا خیر؟ آیا برگرداندن آن سکه‌ها به بیت المال واجب است یا خیر؟ وقتی برجام خسارت محض بود؛ در ازای چه چیزی سکه‌های مردم را به تیم برجام داده‌اید👇👇 https://virasty.com/HOWZAVIAN/1745126368739020040 💢برجام یک اقتصاد و تجارت بود برای یک حزب خاص پرمدعا @howzavian | نویسندگان حوزوی
🔻ارواح حیوانی! ‼️نقش احساس، امید و ترس در تصمیم‌گیری‌های مالی ▫️اقتصاد رفتاری اذعان می‌کند که مردم اغلب غیرمنطقی رفتار می‌کنند و عوامل مختلفی از جمله احساسات، هنجارهای اجتماعی و سوگیری‌های شناختی می‌توانند بر تصمیم‌گیری‌های آنها تأثیر بگذارند؛ با این وجود، اقتصاد رفتاری مدل‌های اقتصادی کلاسیک را از بین نمی‌برد، بلکه لایۀ دیگری از پیچیدگی را در زمانی که عقلانیت با محدودیت‌هایی در اطلاعات، زمان و عدم قطعیت مواجه است، اضافه می‌کند. ▫️هوش مصنوعی برای ایجاد شبیه‌سازی‌های رفتاری استفاده شده که می‌تواند بینش‌هایی در مورد چگونگی تأثیرگزاری عوامل مختلف اقتصادی، نظارتی و رفتاری، بر مصرف‌کنندگان و سازمان‌ها در یک بازار ارائه دهد. توسعۀ فناوری‌های هوش مصنوعی، فرصت‌های جدیدی را برای اقتصاددانان رفتاری گشوده و به آنها اجازه می‌دهد تا سیستم‌های اقتصادی پیچیده را به روش‌های جدید و نوآورانه تحلیل و درک کنند. ▫️اقتصاد رفتاری به‌شدت بر روش‌های تجربی متکی بود و نیاز به همکاری میان‌رشته‌ای با دیگر دانشمندان علوم اجتماعی، مانند روان‌شناسان و دانشمندان علوم اعصاب داشت که تا همین اواخر رایج نبود. بااین‌حال، ظهور اقتصاد رفتاری، عمدتاً پاسخی به شکست‌های متوالی مدل‌های اقتصادی سنتی در پیش‌بینی و تبیین بسیاری از رویدادهای اقتصادی، مانند بحران‌های اقتصادی و مالی در نیم‌قرن گذشته بود. ❓ نظر شما درباره این یادداشت چیست؟ 📝نیکولسکو جورج، دانشگاه کنستانتین برانکوزی تارگو جیو؛ مترجم: ساجده رضایی ➕ خرید شماره هفتم خردورزی با ارسال رایگان👇 @ErfanKhalilifar 🔗 مجله خردورزی @howzavian | نویسندگان حوزوی
💠 استاد تغییر باشیم 🔹علامه مصباح یزدی: ♻️برای فقرا کار کنید! زحمت بکشید! درس بخوانید! درس بدهید! تحقیق کنید! مبارزه و جهاد کنید! ولی به دنیا دل نبندید! ♻️امام علی (ع) در دستوراتی که به نمایندگانش می‌داد، می‌فرمود: وقتی به آن‌جا رفتید و مشغول کار شدید، فکر این نباشید که زندگی‌تان را تأمین کنید و لذت و رفاهی برای خودتان فراهم کنید؛ فقط به فکر این باشید که حقی را به صاحب حقی برسانید یا باطلی را از دشمنی‌ دفع کنید. @HOWZAVIAN_kerman
2.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای "رد پا" 👌 برنده جایزه بهترین فیلم داستانی @jahad_revayat
🔺توهم دینداری تأملی بر یکی از آسیب‌های پنهان اخلاقی در زیست طلبگی در نگاه دینی، دینداری نه در ظواهر، که در عمق باور و صداقت درونی انسان با خدا معنا می‌شود. ایمان، حقیقتی قلبی است که عمل، تنها جلوه‌ی بیرونی آن است؛ و شریعت، نظامی از مناسک و احکام است برای زنده‌نگه‌داشتن همین باطن. به‌عبارتی، رفتار دینی اصالت ندارد، بلکه آینه‌ای است برای یادآوری آن‌چه باید در دل باشد. در این میان، یکی از آسیب‌های جدی اما کمتر شناخته‌شده در زندگی علوم دینی، توهم دینداری ناشی از «زیستن در جماعت مؤمنان» است. طلبه در فضای حوزه‌ی علمیه، هم‌نشین علم و فقاهت است؛ در میان جمعی از اهل عبادت و تهجد، حلقه‌های درس و مباحثه، مجالس روضه و ذکر اهل‌بیت (ع). اما همین بستر دینی، اگر با آگاهی و مراقبه همراه نباشد، می‌تواند چنان بستر غفلتی شود که آدمی در آن، از خود غایب شود و حقیقت ایمان را با صحنه‌ی آن اشتباه بگیرد. طلبه‌ای که هر روز در جمع نمازگزاران است، ممکن است به‌تدریج گمان برد که نمازگزار بودن او، مساوی با مؤمن بودن اوست. وقتی همه‌ی اطرافیان او اهل دیانت‌اند، دیگر نیازی به بازنگری در درون خود احساس نمی‌کند. حضور در محیطی دینی برای او به عادتی بدل می‌شود که نه از سر ایمان، بلکه از سر جغرافیا و ادامه می‌یابد. این‌جاست که عادت دینی، جای یقین ایمانی را می‌گیرد؛ و جبر محیط، جای انتخاب معنوی را. این توهم زمانی آشکار می‌شود که طلبه به فضایی غیردینی وارد می‌شود؛ دانشگاه، محل کار، سفر، یا هر موقعیتی که نشانی از جماعت مذهبی در آن نیست. ناگهان در درونش احساس اضطراب می‌کند، حس بی‌پناهی، حس دوری از خدا. این احساس، برخلاف تصور، نشانه‌ی قوت ایمان نیست. بلکه نشان می‌دهد که ایمانش نه بر محور درون، بلکه بر دوش محیط استوار بوده است. ایمانِ راستین، آن است که در تنهایی و غربت نیز تاب بیاورد. همچنان‌که حضرت یوسف (ع) در زندان، و حضرت ابراهیم (ع) در میان مشرکان، و امام سجاد (ع) در فضای اختناق اموی، نه تنها دین‌دار ماندند، بلکه از درون شعله‌ورتر شدند. حضور در جمع مذهبی، اگرچه نعمتی بزرگ است، اما به‌شرط آن‌که غفلت‌زاست نباشد. حضور باید زمینه‌ی باشد، نه حجابی بر توهم. نباید جماعت دینداران، آدمی را از مراقبه‌ی نفس بی‌نیاز سازد. باید همواره این پرسش را در دل زنده نگاه داشت که «اگر من در این فضا نبودم، آیا همچنان اهل دیانت می‌بودم؟» سخن پایانی حوزه‌های علمیه، محافل ذکر و هیئات مذهبی باید به‌جای اطمینان‌بخشی‌های سطحی، ما را به بیداری عمیق‌تر دعوت کنند. دینداری اصیل، در خلوت ساخته می‌شود، نه در جمع؛ و جماعت، باید محرّک این خلوت درونی باشد، نه جایگزین آن. ✍️ سه_میم @howzavian_yazd
🔅به یاد آن فقیه پارسا 🔸گرامیداشت نهمین سالگرد رحلت آیت الله سید محمدباقر امامی ✍️استاد علی اکبر مظاهری در صفحه زبان مشاور نوشت: اگرچه تیران همیشه عالمانی در ساحت دیانت داشته و دارد، اما همیشه چنین است که عالمان ربانی و راهبران خدامدار، در هر عرصه و زمان، اندک­ اند، زیرا که ایشان گوهران فضیلت­ های مردمان اند. از این رو، گردونه زمان باید بگردد و چرخ افلاک باید بچرخد و عناصر گوناگون باید زیر و رو شوند تا گوهرهای گرانسنگ، تابناکانه، نمایان گردند. و باید که "پدر پیر فلک" صبوری بسیار ورزد تا آنکه "مادر گیتی" دگرباره فرزندی "امامی گونه" بزاید. پس از هشت سال اکنون هشت سال است که یکی از درخشان­­ ترین گوهرهای عرصه دیانت و فقاهت، چهره در نقاب خاک پوشانده و از این خاکدان طبیعت، جامه برکشیده و به اوج افلاک پرکشیده و فضیلت دوستان را به سوگ فقدان خویش نشانده است. اگرچه ستاره تابناک وجود آیت الله سید محمدباقر امامی از آسمان جامعه ما افول کرد، اما او اکنون در افقی فراتر و پهناورتر، طلوع نموده و آن اخترفروزان را هرگز غروبی نیست. اگرچه آن عزیز سفرکرده، ما خاکیان را به داغ فراق خویش گداخت، اما با حضور خجسته اش در محفل ملکوتیان، آسمانیان را شادمان ساخت. خوشا آنان با این میهمان ارجمندشان! پس از فراق اینک که خروش هولناک التهاب دلها اندکی فرونشسته، وقت آن است که در حیات فرخنده آن عزیز راحل، اندیشه ورزیم و به بازشناسی ژرفنای شخصیت شگرف آن فقیه پارسا بپردازیم و از ایشان درس­ های تازه آموزیم و از سیره خجسته اش، برای بهسازی زندگانی­ مان، توشه اندوزیم. خصال نیکو اگرچه توصیف همه خصلت­ های نیکوی آن بزرگ­ مرد و نمایاندن همه زوایای شخصیت ایشان، کاری است ناشدنی، اما دیدن و نمایاندن گوشه­ هایی از اوصاف و کردارهای آن عزیز، دست­ یافتنی است و غنیمت­ شمردنی: 1- اخلاص تمامی کردارهای ایشان، "خدایی رنگ" بود. ما کردار و گفتار و صفتی از ایشان سراغ نداریم که اندکی شائبه غیرخدایی داشته باشد. و این از ارجمندترین خصال آن بزرگوار است. و اینک ما، یکایک­ مان و تمامی جامعه مان، به این خصلت مبارک، سخت نیازمندیم. البته به فرموده امیر مومنان علیه السلام: "الإخلاصُ ثمرة العبادة." : اخلاص ثمره عبادت و بندگی خداست." و آن سید عابد، از همین طریق به این ثمره نیکو دست یافت. در آموزه های دینی ما، به پاکیزگی کردار، بیش از حجم و اندازه کار، بها داده شده است. اگرچه کردارهای آن مرحوم، بسیار است، اما لایه های زیرین و باطن اعمال ایشان، بسیار بیشتر و ارجدارتر از لایه رویین آن است. دریغا که دیدگان ظاهربین، از نگریستن به گوهر باطن، ناتوان اند! افسوسا که حجم کردارها، بیش از جلای باطن کارها نمایان است! اما نه! چه بهتر که نهان ها در این جهان دیده نشوند، تا به گاه رستاخیز، که درون ها هویدا گردند، شگفتی بیشتر آفرینند. 2- تقواپیشگی حرمت نهادن بر همه مرزهای قلمرو خداوند کاری است سترگ، که آن مرد بزرگ به خوبی از عهده آن بر آمد. ایشان، با یاری جستن از خدای سبحان، تا نزدیکای مرزهای عصمت پیش رفت. 3- شهرت گریزی در دنیایی که پاره ای از مردمان، دیانت و ثروت و سلامت و شرافت و همه چیزشان را می بازند تا به شهرت برسند، آن سید پارسا، چنان از بند این کمند شیطانی رهیده بود که هرگز ذره ای از گرد این غبار نامبارک بر دامان پاکش ننشست. آن کس را که خدا هست به این گول زنک های سراب گون چه حاجت است؟! 4- مردم داری آن پارسای سرافراز از بن جان این سخن امیرمومنان علیه السلام را باور داشت که: "میان پیشوا و مردمان، نباید حاجب و مانعی باشد." او محرم اسرار مردم بود و، در حد توان و امکان، گره از کارشان می گشود . اگرچه در این کار، بسیار آزار می دید و فرسوده می شد. مردمان کسی را از ایشان به خود نزدیک تر نمی یافتند. 5- محبوب دل ها خدای سبحان تعهد فرموده که هر کس ایمان ورزد و کردارهای نیکو آرد، وی را محبوب دل ها کند: " إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا." پس جای شگفتی نیست که آن سید پارسا، در دل های پاک، محبوبیتی عاشقانه و ارداتمندانه و مکانتی بلند داشت. خدایش در محفل پیامبران و امامان و شهیدان و صدیقان، مرتبتی فرازمند عطا فرماید و بر دل خاندانش -که تسلیت شان می گوییم و برایشان شکیبایی و پاداش می طلبیم- مرهمی آرامش بخش نهد و ما را قدردان آن عالم وارسته فرزانه نماید. خوشا او که سعادتمندانه زیسن و عارفانه رحلت کرد و سرافرازانه برانگیخته خواهد شد. 🆔 @howzavian_isfahan
🏷 سلسله نشست‌های «زیر سایه‌سارِ نهج البلاغة» 💎 آقا که نوروز امسال تأکید کردند فعالین فرهنگی به خواندن و آموزش نهج البلاغه توجه ویژه داشته باشند، با دوستان مشورت کردیم تا دورهمی با محوریت کلمات نورانی امیر المؤمنین علیه السلام داشته باشیم. 🔰 موضوع کلی این جلسات «بررسی مسائل تربیتی با محوریت نهج البلاغه» است. 1️⃣ جلسه اول، یکشنبه 31 فروردین 1403 ⏰ ساعت ۲۰ بصورت زنده از کانال طنین 👇👇 @tanin_academy ┄┅┅❂❀❂┅┅┄ 📌با تشکر از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری چشمه 💢کارگاه تربیت نوجوان @howzavian_qom
| مواضع بانوان نویسنده حوزوی در رسانه‌ها https://virasty.com/HOWZAVIAN/1745154652717988680 ☑️ @VIRASTYHA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا