eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.3هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
614 ویدیو
206 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 در طرح میثاق طلبگی چه می‌گذرد حجت الاسلام علی اصغر همتیان، معاون آموزش حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با گروه حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، در معرفی تاریخچه و ابعاد مختلف طرح میثاق طلبگی گفت: این طرح از سال 86 با عنوانی غیر از این و به صورت یک دوره فشرده سه روزه برای طلاب جدیدالورود حوزه علمیه قم آغاز به کار کرد که در روز افتتاحیه یک مرجع تقلید یا استاد برجسته حوزه سخنرانی داشت و دو روز بعدی، شامل کلاس‌های فشرده در فیضیه بود تا شرکت‌کنندگان با حوزه و فضای طلبگی آشنا شوند؛ پس از آن هم با حضور در جمکران تجدیدعهد با امام زمان(عج) و قرائت سوگندنامه داشتند. 🔗 متن کامل مصاحبه 🔘@tasnimhowzeh | تسنیم حوزه •┈┈••••✾•🌿🌺•✾••┈┈• ✍️نویسندگان‌حوزوی‌چهارمحال‌و‌ بختیاری https://eitaa.com/howzavian_chaharmahalbakhtiari
🔻میثاق طلبگی 🔹حجت‌الاسلام جواد محدثی: یک طلبه باید به شجره‌نامه کاری خودش توجه داشته باشد که عقبه‌اش به کجا بر می‌گردد. کسانی که ورزشکار و قهرمان هستند شجره نامه‌شان به تختی و پوریای ولی می‌رسد؛ در پیگیری شجره نامه کاری طلبه‌ها به انبیا می‌رسیم. رسالت پیامبران این بوده که انسان‌ها را آگاه و با ایمان کنند و جامعه سازی کنند و این کار در عصر بعد از انبیا به عالمان دین در سطوح مختلف می‌رسد. 🔹حدیثی از رسول خدا(ص) خطاب به امیرالمؤمنین(ع) است که اگر به وسیله تو خداوند  یک نفر را هدایت کند بهتر است از آنجه خورشید به آن تابیده است. هدایت انبیا انسان‌سازی است. 🔹اگر انسان در عالم طلبگی و خط و مشی حوزه‌ها بتواند زمینه‌ساز یک فرد و امتی باشد، این مهمترین دستاورد و ارزشی است که از محصول کار او به دست می‌اید. 🔹استاد محدثی با اشاره به استعدادها و فرصت‌های زیادی که برای ما فراهم است خاطرنشان کرد:‌ بعضی از این فرصت استفاده نمی‌کنند، یا اصلا بلد نیستند و یا این توان را در خودشان سراغ ندارند. یکی از علما تعبیری داشت که علمای دین وقتی بیت‌المال در اختیارشان بود برای اینکه کاری انجام بدهند مسجدی می‌ساختند، درمانگاهی می‌ساختند و امثال این کارها؛ جزو آرزوها و حسرت‌های ما پیش از انقلاب این بود که جایی جلسه‌ای باشد و با چند نفر جوان حرفی بزنیم؛ اگر چهار جوان پیدا می‌کردیم که با آن‌ها صحبت کنیم، فکر می‌کردیم کار مهمی انجام دادیم! متن کامل👇👇 https://rahamedia.net/?p=16521 @howzavian_tehran
🔺اعضای روحانی مبلغ به بیماران نیازمند اهدا شد معاون تبلیغ و امور فرهنگی استان مازندران گفت: ایثار خانواده مرحوم حجت‌الاسلام رضایی سرخی در اهدای عضو طبق خواسته ایشان، یک الگوی عملی از سوی خانواده روحانیت در جامعه است. 🔗 متن کامل خبر ________________ 🆔 @howzavian_mazandaran
. شیخ فضل‌الله نوری رحمت‌الله‌علیه را نمی‌توان تنها در چارچوب اختلافات سیاسی دوره مشروطه فهم کرد. اندیشه‌های او، به‌ویژه درباره نسبت شریعت و سیاست، از بنیان‌های اصلی فقه سیاسی شیعه در دوران معاصر به‌شمار می‌آید و پیش‌زمینه نظریه ولایت فقیه را شکل می‌دهد. اگرچه نظریه «ولایت مطلقه فقیه» در قالب منسجم و اجرایی خود در اندیشه امام خمینی رحمت‌الله‌علیه تکوین یافت، اما نمی‌توان از نقش بنیادین شیخ فضل‌الله در مهیا ساختن زمینه‌های تئوریک آن غافل شد. تقابل او با مشروطه غرب‌گرایانه نه از سر تعصب، بلکه در جهت صیانت از نقش فقیهان در نظام سیاسی و پاسداری از مرجعیت دینی در ساماندهی اجتماعی بود. اعدام شیخ فضل‌الله نوری(ره) را باید نه پایان یک اندیشه، بلکه آغاز تکوین مفهومی دانست که چند دهه بعد در قالب «جمهوری اسلامی» به شکلی نهادینه سربرآورد. او نخستین فقیهی بود که در برابر دوگانه‌سازی مدرنیته و شریعت ایستاد و کوشید قرائتی بومی از مردم‌سالاری ارائه دهد که در آن، قانون، مشروعیت خود را از فقه و اراده الهی می‌گیرد نه از ترجمه صرف متون اروپایی. اگرچه زمانه به ایده‌های او وفادار نماند، اما اندیشه‌اش در سیر تحولات فقه سیاسی شیعه، جایگاهی تعیین‌کننده یافت. @AFKAREHOWZAVI
🔻 اربعین، میدان بازتولید گفتمان مقاومت 🔹 سفر اربعین، صرفا یک مراسم جمعی سوگواری نیست؛ بلکه یک پدیده تمدنی‌ست که بر پایه ایمان، بصیرت و اراده امت اسلامی شکل گرفته و در حال تبدیل‌شدن به یک جریان تاریخ‌ساز در تقابلِ با جبهه یزیدیان امروز است. 🔹 در روزگاری که رژیم صهیونیستی و جبهه ظلم، با به‌کارگیری همه ظرفیت‌های رسانه‌ای، اقتصادی و سیاسی خود، در پی خاموش‌سازی صدای حق، و به حاشیه‌ راندن مسئله فلسطین‌اند، راهپیمایی اربعین فرصتی بی‌بدیل برای بازخوانی هویت امت و تجلی اراده تاریخی آن در مقابله با باطل است. 🔹 نقش طلاب و علمای امت در این مسیر، نقشی بنیادین و بی‌بدیل است. وارثان علم و معنا وظیفه دارند این حرکت میلیونی را از سطح احساسات فردی به ساحت فهم اجتماعی، و از شور به شعور ارتقاء دهند. 🔹 اربعین، میدان بازتولید گفتمان مقاومت است. آورده زیارت اربعین، نه فقط اشک، بلکه پیام است. پیامی از جنس نفی سلطه، مبارزه با ظلم، و تمسک به راه عاشورایی حسین‌بن‌علی(ع) در برابر یزیدیان زمان... 🔹 امروز، بدون تردید، رژیم صهیونیستی در رأس همان باطل تاریخی است که خون هزاران کودک فلسطینی را بر زمین ریخته است. 🔹 اربعین، بستر وحدت حقیقی امت است. جایی که شیعه و سنی، عرب و عجم، و سیاه و سفید، در یک صف واحد گام برمی‌دارند. این ظرفیت تمدنی، اگر از سوی حوزه‌های علمیه و نخبگان دینی تبیین و راهبری نشود، ممکن است در سطح نماد باقی بماند و کارکرد راهبردی خود را از دست بدهد. 🔹 از این رو، علمای امت باید با نگاه راهبردی و تاریخی، از ظرفیت اربعین برای روشن‌گری درباره مسئله فلسطین، جبهه مقاومت، و رسوایی مدعیان دروغین آزادی و حقوق بشر استفاده کنند. اربعین نه نقطه پایان، بلکه آغاز یک حرکت است؛ حرکتی به سوی جامعه‌ای مبتنی بر توحید، عدالت، و حاکمیت مستضعفان. 🔹 امروز، دشمن به درستی فهمیده که خطر حقیقی، از دل هیئت‌ها، زیارت‌ها و اشک‌های عاشورایی برمی‌خیزد؛ چرا که این اشک‌ها، اگر با معرفت و جهت‌مندی همراه شوند، قدرت سرنگونی طاغوت را دارند. پس بر ماست که با تبیین صحیح، تربیت نیرو، و ترویج گفتمان وحدت و مقاومت، اربعین را از یک حرکت جمعی، به یک نهضت تمدنی بدل سازیم. ✍ محمدجواد ابراهیم‌زاده 🆔 @howzavian_fars
فرشتگان شرمسار 🔸هدف از آفرینش انسان این است که مظهر اسما و صفات خداوند شود؛ اگر خدا عالم است، ما در پی علم باشیم و اگر مهربان است ما نیز مهربان باشیم.⁽¹⁾ 🔸او ما را آفرید تا زیبایی‌اش را در ما ببیند و صفاتش را در ما متجلّی کند. آری، ما از آن وحدت به این کثرت رسیدیم تا خوبی‌های خدا را تکثیر کنیم و در این کثرتِ پر از تزاحم، با او به وحدت واقعی برسیم و این گونه به فرشتگان اثبات کنیم: یگانه مخلوقی که توان خلیفةُاللّهی را دارد، همین «انسان» است؛ همین انسانی که روزی در برابر خدا اعتراض کردید لیاقت خلیفه‌شدن را ندارد و البته داشت و شما از کنه او بی‌خبر بودید. 🔸اینجا اربعین است؛ تجلی‌گاه علم خدا به شایستگی انسان. اینجا می‌توانی مقام خلیفۀ خدابودن را ببینی؛ اینجا انسان‌ها همچون خدا عاشق بندگانند و کاری به خوب و بدشان ندارند. اینجا انسان‌ها همچون خدا بخشنده می‌شوند و در عطایشان محاسبه نمی‌کنند. اینجا انسان‌ها رحمت واسعه را می‌گسترانند و کاری به هویت زائران ندارند؛ درویش و غنی، سیاه و سفید، عرب و عجم، همه در این دنیای اربعین یکسانند. 🔸همۀ زائران زیر پرچم زُوّار الحسین عزیزند. اینجا کسی به سوء سابقۀ کسی نگاه نمی‌کند، حتی اگر قاتل یکی از عزیزانشان باشی! چون در اینجا عزیز، فقط «حسین» است و هر که زیر لوای «حسین» به این دنیای واقعی بیاید عزیز می‌شود. اینجا منطقۀ ممنوعۀ فهم ملائکه است و فرشتگان، شرمسار از ادعای خود دارند معنی «نُسَبِّحُ بحَمدِك و نُقَدِّسُ لَك» ⁽²⁾ را یاد می‌گیرند و می‌آموزند که برتر از تسبیح و تقدیس، عشق ورزیدن به یکدیگر به خاطر عشق به خداست. ✍️ علیرضا بهمانی نویسندگان خراسان
▪️مي‌آييم خودمان را عرضه کنيم 💠 سيد يعور عباس طلبه پاکستاني اهل‌دلی است که با همسر و سه فرزندش به زيارت آمده بود. دل‌نشین حرف مي‌زد و عارفانه. مي‌گفت: من قبول ندارم که ما بياييم اينجا و از امام چيزي بخواهيم. ما مي‌آييم به امام چيزي بدهيم. مي‌آييم خودمان را به ايشان عرضه مي‌کنيم. مگر جابر جحفي در بين راه کربلا به امام برخورد نکرد و امام از او تقاضاي کمک نکرد؟ او گفت: «اسب و شمشيرم هست». امام فرمود «به اسب و شمشيرت نياز ندارم. ما تو را مي‌خواهيم!». ما هم مي‌آييم اينجا خودمان را به امام بدهيم، والا امام که همه‌چیز به ما داده. قبل از اينکه بياييم اينجا به ما داده است... . ✍️ راوی: حمید وحیدیان 📗 انتخابی از کتاب عمود هفتاد و دوم/ خاطرات پیاده‌روی اربعین/ حمید وحیدیان/ ناشر سوچا @howzavian_khuzestan
غزه، پژواک کربلا؛ اربعین، فصل بیداری جهان ❇️ اربعین، بزرگترین اجتماع بشری، و غزه، نماد امروز مظلومیت. این دو پدیده، دیگر از هم جدا نیستند. در حالی که میلیون‌ها نفر با پای پیاده به سوی کربلا حرکت می‌کنند تا پیام آزادگی حسین (ع) را فریاد بزنند، در غزه، کربلای دیگری در حال وقوع است. ❇️ امام حسین (ع) برای مبارزه با ظلم قیام کرد. اربعین، اگر قرار است زنده و پویا بماند، باید امتداد همان قیام باشد. نمی‌توان از کربلای هزار و چهارصد سال پیش گفت، اما در برابر کربلای امروز، یعنی غزه، سکوت کرد. پیاده‌روی اربعین، فرصتی بی‌نظیر برای جهاد تبیین زینبی است. هر زائر، یک سفیر است؛ سفیری که با هر قدم، باید فریاد مظلومیت مردم غزه را به گوش جهان برساند. ❇️ اربعین باید تبدیل به یک جنبش جهانی برای فلسطین شود. پرچم فلسطین در کنار پرچم‌های یا حسین (ع)، تصاویر شهدای غزه بر کوله‌ها و تولید محتوای رسانه‌ای در مواکب، همگی باید نشان دهند که فلسطین، مسئلهٔ اول جهان اسلام است. اربعین، میعادگاه عشق است، اما عشق واقعی، بی‌تفاوت نیست. ❇️ امروز، اربعین، محک صداقت ماست. اگر در این مسیر، غزه را فراموش کنیم، در واقع، حسین (ع) را فراموش کرده‌ایم. پس بیایید اربعین را به فصل بیداری جهان تبدیل کنیم. ✍ سعید سپاهی @HOWZAVIAN_khorasan ■ نویسندگان خراسان 👆
🗣️رسانه‌هایی که آزادی را به گروگان گرفته‌اند؛ نقدی بر استبداد رسانه‌ای ✒️ حسن یونسی رسانه‌هایی مانند ایران اینترنشنال و من‌وتو که پرچم آزادی بیان را به دوش می‌کشند، در واقع جلوه‌ای از استبداد نوین در عرصه رسانه‌ای معاصر ایران هستند. این رسانه‌ها، هرچند مدعی دفاع از آزادی‌اند، اما در عمل جز تحمیل روایت یک‌سویه و حذف هر صدای مخالف، هدفی دیگر ندارند. در منظومه فکری آنان، آزادی جز التزام بی‌قید و شرط به خواست‌های از پیش تعیین شده معنا نمی‌یابد؛ یعنی آزادی نزد آنها نه فرصتی برای تنوع و نقد، بلکه صرفاً پذیرش بی‌چون و چرای نسخه‌ای واحد است. 🎭 بررسی نمونه‌های عینی عملکرد این رسانه‌ها، تناقضات بنیادین و معیارهای انتخابی آنها را به وضوح نشان می‌دهد؛ چنان که از یک سو، بازاری که شکلات به دست رئیسی می‌دهد، مورد هجوم و تخریب قرار می‌گیرد، اما از سوی دیگر، داور فغانی که در فضای پرتنش پس از جنگ ایران با اسرائیل و آمریکا عکس یادگاری با ترامپ گرفته است، از هرگونه نقد سیاسی مصون می‌ماند. این گزینش دوگانه پرده از بی‌عدالتی ریشه‌دار و رفتارهای مغرضانه برمی‌دارد که نشان‌دهنده داوری‌های جانب‌دارانه و غیرواقعی است؛گویی هر رویدادی که در چارچوب روایت مطلوب آنها قرار نگیرد بخشیده نمی‌شود و کوچک‌ترین انحرافی خارج از آن با شدت و قساوت پاسخ داده می‌شود. 🎶 واکنش این رسانه‌ها به هنرمندانی مانند چاووشی نمونه بارز دیگری از این تناقض است؛ هنگامی که وی قطعه «علاج» را اجرا می‌کند، متهم به دریافت پول و معامله با نظام می‌شود، اما همزمان کسانی که آشکارا از نابودی کشور حمایت می‌کنند، در این رسانه‌ها به عنوان وطن‌پرست معرفی می‌شوند. این تضاد فاحش نه تنها مخاطب را دچار سردرگمی می‌سازد، بلکه عمق استبداد رسانه‌ای آنها را که مانع گفت‌وگوی سالم و مستقل درباره سرنوشت کشور شده، نمایان می‌کند. 🎤 این استبداد رسانه‌ای تا آنجا پیش رفته است که حتی شهرام شب‌پره خواننده، به سبب مصاحبه‌ای با علی ضیا، زیر هجمه‌ای بی‌رحمانه و ناعادلانه قرار گرفت؛ تا جایی که ناچار شد شرط بازگشت به وطن را ورود اعضای خاندان پهلوی اعلام کند. این درخواست، نمادی آشکار از وسعت و عمق استبداد تحمیلی این رسانه‌هاست که در پوشش آزادی، دیکتاتوری فکری و سیاسی را پیاده می‌کنند. بدین سان آنها آشکارا اعلام می‌دارند که هرچند جمهوری اسلامی هر اقدامی انجام دهد، اهمیتی ندارد؛ بلکه بازگشت خاندان پهلوی اولویت اصلی آنهاست. 🔒 آنچه این رسانه‌ها به نام آزادی بیان تبلیغ می‌کنند، در حقیقت گروگان‌گیری فکری و فرهنگی است. آزادی حقیقی برای آنها به معنای تکرار بی‌چون و چرای مطالب و دیدگاه‌های تعیین شده است؛ و هر صدای مستقل و منتقد یا حذف می‌شود یا تخریب. چنین وضعیتی نه تنها با اصول دموکراسی و حقوق بشر ناسازگار است، بلکه خطرناک‌تر از هر استبدادی است که مدعی مبارزه با آن‌اند؛ زیرا در پوشش آزادی، مردم را به سکوت و تبعیت وادار می‌کند. 💰 واقعیت آن است که وظیفه اصلی این رسانه‌ها چیزی جز دریافت حمایت مالی از آمریکا و اسرائیل، چاپلوسی برای اهداف آنها و پیشبرد منافع سیاسی شان نیست؛ آنها با اتکا به استبداد رسانه‌ای، این اهداف را دنبال می‌کنند و آزادی بیان را تنها در قالب پذیرش بی‌چون و چرای خواسته‌های صاحبان قدرت خارجی معنا می‌کنند. ⚠️ بر این اساس، وظیفه هر شهروند آگاه و تحلیلگر منصف است که این تناقض‌ها و نقاب‌های رسانه‌ای را برملا سازد، اهداف پنهان این رسانه‌ها را افشا کند و آگاهی عمومی را ارتقا دهد. آنچه رسانه‌ها باید عرضه کنند، نه تحمیل یک‌سویه و تکرار صرف، بلکه فراهم آوردن بستری برای گفت‌وگوی آزاد، منصفانه و انتقادی است. اگر آزادی بیان محصور در اراده و فرمان رسانه‌های خاص گردد، این آزادی چیزی جز سرابی فریبنده نخواهد بود؛ سرابی که مخاطبان را به ورطه سردرگمی، تحقیر و ناامیدی می‌کشاند. @howzavian_alborz
20.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ▫️عقل و اشک در خدمت یکدیگر 📹آيت الله العظمی جوادی آملی: «مرحوم کلينی (رضوان الله تعالی عليه) در همان جلد دوم کافی آنجا دارد که «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ...»؛فاضل‌ترين مردم کسانی هستند که به عبادت عشق بورزند. اين واژه عشق آن بالاها بود؛ منتها کسی دستش به بالا نرسيد، اين را پايين آوردند. همه ما ‌موظف هستيم برای سيد الشهداء سلام الله علیه بناليم؛ چون جريان گريه کردن يک روايت و دو روايت و ده روايت و بيست روايت نيست، فضيلت است، عبادت است، حرفی در آن نيست؛ اما دو تا کار ديگر هم بايد بکنيم؛ يک، عقل را به خدمت اين اشک نياوريم؛ دو، اشک را به خدمت اين عقل ببريم، بشويم عاقل. عقل را معزول نکنيم؛ يک، اسير نکنيم؛ دو. عاطفه بسيار چيز مقدسی است، اين عاطفه را ببريم خدمت عقل. وقتی اشک ريختيم، بشويم حسينی. از اين به بعد ديگر نه بيراهه برويم، نه راه کسی را ببنديم.» کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔻 از «ایرانِ‌حسین» آمده‌ایم ✍️ عباس بابائی / بخش اول ساعت ۹ صبح از تهران زدیم بیرون. حالا حال‌وهوای ماشین کاملاً اربعینی است؛ از مداحی‌های حاج‌محمود و حاج‌مهدی و حسین ستوده تا الی‌اللهِ حیدرالبیاتی. هرچه به مرز نزدیک‌تر می‌شوی، هُرم گرمای «حسین» را بیشتر لمس می‌کنی! وقتی وارد استان همدان شدیم، کاملاً می‌شد مشایه و خدام و زوار و مواکب را دید؛ هنوز تا اربعین خیلی راه است اما این حجم از زائر باورنکردنی است! حدود ده ساعت یک‌کله رفتیم تا ساعت ۱۹ رسیدم به پارکینگ شماره‌ی یک مهران. قشنگ معلوم بود که هر خانواده‌ای که از ماشین پیاده می‌شود باتجربه‌اند؛ بلافاصله کوله‌های سبک را برمی‌داشتند، ماشین را می‌پوشاندند و کمتر از یک ربع خودشان را به اتوبوس‌ها می‌رساندند و بعدهم به سمت خروجی مرز. هرچند مقدار کمی ناهماهنگی در بعضی از موارد دیده می‌شود اما مدیریت این حجم از زائر با این سرعت فوق‌العاده واقعاً دست‌مریزاد دارد. احمد راننده‌ی جوان و خوش‌صحبت عراقی ساعت ده شب ما را از مهران سوار کرد تا یک‌راست برویم کربلا موکب انصارالحسین(علیه‌السلام). مسیر ۳۰۰ کیلومتری تا کربلا حدود ۵ ساعت طول کشید؛ یکی از دلایل طولانی‌شدن راه این بود که چندین بار جوانان عراقی در جاده‌ها و خیابان‌های بعضاً تاریک بین راه، ناگهان جلوی ماشین را می‌گرفتند و می‌خواستند شما را به آبی یا چایی یا غذایی مهمان کنند! چندبار خطر زیرگرفتن‌شان بود؛ و من هم چندبار به احمد تذکر دادم که مواظب‌شان باشد! واقعاً مردم عراق با همه‌ی محرومیت‌ها و سختی‌ها، دارند برای «حسین» به تمام معنا نوکری می‌کنند. حالا ساعت رسیده به ۳ نیمه‌شب به وقت عراق و ما به حدود ۳۰۰۰ متری قلب عالم رسیدیم؛ «السلام علیک یا اباعبدالله یا رحمةالله الواسعة یا باب نجاةالامة و رحمةالله و برکاته.» ادامه دارد... 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔺نفاق؛ شمشیری دولبه ✍️ محمدحسین محمودی 🔴سبک ویژه ی نظام برای رصد و مهار دشمنان داخلی 🔹 در بحث تعیین حدود و شرایط مسلمان بودن و شیعه بودن، نباید میان ظاهر و باطن خلط شود. طبق روایات ، شیعه ی علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام بودن مانند ایمان به خدا و مسلمانی، دارای مراتب و درجات است. این مسیر از صِرف اظهار تشیع، ابراز حب و همراهی ظاهری آغاز می‌شود و تا تبعیت محض و حتی تنوری شدن در راه ولایت پیش می‌رود. 🔹در نتیجه، همان‌طور که فسق حتی در بالاترین مراتب، مزیل ایمان نیست، نفاق و خیانت به اهداف امام نیز ـ اگرچه گناهی بزرگ است ـ منافاتی با شیعه بودن ظاهری برخی افراد ندارد. این قاعده، البته ناظر به ظاهر و وظیفه‌ی ظاهری ما در مواجهه با مدعیان ایمان و تشیع است و لزوما به معنای پاکی باطنی و آبرومند بودن آنها در پیشگاه خداوند نیست.از این رو مدعیان مسلمانی و شیعه‌ بودن که عمل آنها موید ادعایشان نیست، در باطن ممکن است منافق باشند و در قیامت با کفار محشور شود. 🔹نمونه‌ی روشن این حقیقت، فرمایش کوبنده‌ی امام صادق علیه‌السلام درباره‌ی وضعیت باطنی ایمان و اسلام غاصبین خلافت است: "وَ اللهِ ما أَسْلَما قَطُّ، وَ اللهِ ما آمَنا قَطُّ، وَ اللهِ ما عَرَفا مِنَ الدِّينِ نَقيرًا..." (به خدا قسم، هرگز مسلمان نشدند؛ به خدا قسم، هرگز ایمان نیاوردند؛ به خدا قسم، حتی به اندازه سر سوزنی از دین را نشناختند) 🔗 متن کامل در نویسندگان استان ایلام 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی