eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.3هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
614 ویدیو
206 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️ طلبه‌ خبرنگاری که پای اخلاق و رسانه‌ ماند علی علیزاده، استاد روزنامه‌نگاری حوزه: مرحوم محمد رستملو، خبرنگاری ولایت‌مدار و پای کار انقلاب و دارای اخلاق رسانه‌ای بود که حضور مؤثری با قلم و فعالیت رسانه‌ای در عرصه‌های مهم داشت. 🔗 متن کامل مصاحبه 🔘@tasnimhowzeh | تسنیم حوزه
🔻غرب مدرن در اندیشه علامه طباطبائی ✍️ حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی نوشت: «و به جانم سوگند، اگر مطالعه‌کننده اهل تأمل، تاریخ اجتماعی غربی‌ها را از آغاز نهضت جدید در اروپا مورد مطالعه قرار داده و نحوه رفتارشان را با امت‌های ضعیف و درمانده مورد مشاهده و تعمق قرار دهد، برخلاف ادعاهای ظاهرشان که جز رأفت و خیر بشر را نمی‌خواهند و در راه حریت و آزادی انسان‌ها و نجات مظلومان و شکستن سنت بردگی و اسیری، از جان و مالشان مایه می‌گذراند، آنها را جز افرادی که هر روز با اسمی خاص، در صدد به بندگی کشیدن ملت‌های ضعیف‌اند، نخواهد یافت. روزی از طریق قهر و غلبه، روز دیگر از راه استعمار؛ روزی از طریق ادعای مالکیت و روزی دیگر از راه ادعای قیمومت و سرپرستی؛ روزی به اسم حفظ منافع مشترک و روز دیگر با نام کمک در حفظ استقلال کشور دیگر؛ روزی با اسم حفظ صلح و آرامش و دفع تهدیدها و روز دیگر با نام دفاع از طبقات محروم و هر روز به بهانه‌ای؛ و جوامعی که چنین ویژگی‌هایی دارند، فطرت انسانی هرگز آنها را به صلاح نشناخته و حکم به سعادت آنان نخواهد کرد، اگرچه از حکم دین و وحی و نبوت درباره معنای سعادت نیز صرف نظر شود.» (المیزان، ج۴، ص۱۰۶) 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔻مخاصمه بر سر "ربّ" 🎙 آیت‌الله میرباقری: 💥 جریان حق و جریان باطل در تاریخ و در دنیای امروز، درواقع بر سرِ «ربّ» مخاصمه دارند، نه بر سر امکانات و غنائم: «هَٰذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِي رَبِّهِم». یک طرف می‌گوید طرح خدا و برنامۀ خدا باید محقق و اجرا شود؛ ولی طرف مقابل می‌گوید ما خودمان برای بشریت طرح و برنامه داریم! ◀️ دعوای حضرت موسی(ع) و فرعون، بر سر درآمدهای رود «نیل» نبود، بلکه: «هَٰذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِي رَبِّهِمْ». نزاع اهل‌بیت (علیهم السلام) و دشمنان آنها هم بر سرِ امکانات مالی و غنایم دنیا و بر سر قدرت و ثروت نیست، بلکه درواقع، بر سرِ پروردگارشان با هم مخاصمه دارند؛ «هَٰذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِي رَبِّهِم». ◀️ امام صادق (علیه السلام) فرمود: ما و بنی‌امیه بر سرِ پروردگارمان با هم نزاع کردیم؛ ما می‌گوییم خدا راست گفته است و آنها می‌گویند خدا دروغ گفته است! ما می‌گوییم برنامه خدا و کتاب خدا باید محقق و اجرا شود؛ ولی آنها می‌گویند ما خودمان برای بشریت طرح و برنامه داریم! و لذا در این نزاع بر سرِ ربّ، ابوسفیان با پیامبر(ص) و معاویه با امیرالمؤمنین(ع) و یزید با سیدالشهدا(ع) جنگید. یزید وقتی سر مطهر سیدالشهدا(ع) را جلوی خود دید این جمله زشت را گفت که: «لعبتْ هاشم بالملك فلا/ خبرٌ جاء ولا وحيٌ نزل(هاشمیان با حکومت بازی کردند/ نه خبری از غیب آمده و نه وحیی نازل شده بود!). این خط و این نزاع ادامه دارد و در آینده، سفیانی با امام عصر(عج) خواهد جنگید. (عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّا وَ آلَ أَبِی سُفْیَانَ أَهْلُ بَیْتَیْنِ تَعَادَیْنَا فِی اللَّهِ قُلْنَا صَدَقَ اللَّهُ وَ قَالُوا کَذَبَ اللَّهُ قَاتَلَ أَبُو سُفْیَانَ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ قَاتَلَ مُعَاوِیَةُ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَ قَاتَلَ یَزِیدُ بْنُ مُعَاوِیَةَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ علیهما السلام وَ السُّفْیَانِیُّ یُقَاتِلُ الْقَائِمَ علیه السلام.) ◀️ نزاع امروز امپراتوری‌های مادی عالَم و استکبار جهانی با انقلاب اسلامی هم درحقیقت، بر سر «رَبّ» است‌. یک طرف می‌گوید برنامۀ الهی باید محقق بشود، اما طرف دیگر می‌گوید طرح خودمان باید محقق شود. 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
▫️عاشورا از نگاه دیگران▫️ 🖇 برگرفته از کتاب فرهنگ عاشورا اثر استاد جواد محدثی ▪️امام حسین بدین جهت قیام کرد: به خاطر بقا و عظمت اسلام و حکومت قرآن به خاطر مسئولیت امامت برای حفظ ناموس و شرف مردم برای اصلاح حال امت به خاطر امر به معروف و نهی از منکر به خاطر دفاع از مظلوم و مصالح عموم ▪️وصف قیام: نهضت امام بر اساس اخلاق و شهادت و مصلحت عامه بود و جهادی به قصد دفع رذیلت و نشر فضیلت به شمار می‌رفت. ▪️تاثیر قیام امام: مردم بیدار شدند. تظاهر به دیانت را به تعمق و ایمان بدل کردند. ▪️این مکتب به خلق عالم چه آموخت؟ درس این آموزشگاه ابدی و اصولی است از آزادی و عدالت و محبت حکایت می‌کند. پاکی نظر را در مبارزه می‌آموزد. نحوه امتناع از قبول ستم و رد استعمار را نشان می‌دهد. غیرت ،شجاعت، فداکاری، پایداری در برابر مصیبات ، ثبات بر طریق حق را تعلیم می‌دهد.حرمت سکوت را در برابر باطل و فساد مدلل می‌سازد و ثابت می‌کند که حق و فضیلت عدل و ایمان در هر شرایطی می‌توانند بر خودسری و مکر و ستم و کفر غلبه یابند. یاران صادق امام نیز بهترین درس ایمان به خدا را به جهانیان آموختند و راه پیروزی ملت‌ها را گشودند و نشان دادند که مومنان با کمی تعداد و نیرو همچنان پیروزند. 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔸 نقش دکترین بازدارندگی ایران قوی در پایان سلطه گفتمان قدرت اتمی ✍️ حجت الاسلام دکتر داود مهدوی‌زادگان نوشت: ١. استکبار جهانی با مزدوری دشمن صهیونی مغرورانه و سبعانه به قصد براندازی نظام اسلامی و تجزیه ایران جان جنگ گسترده ای را تحمیل کرد ولی این تفرعن و غرور جنگ طلبانه دوازده روز بیشتر دوام نداشت و مفتضحانه با درخواست آتش بس پا پس کشید و اکنون به رجز خوانی و تهدیدات آتی بسنده کرده است. بطور قطع، متجاوزین در این جنگ تحمیلی هیچ دستاورد افتخار آمیزی به دست نیاوردند. اگر چنین بود دشمن صهیونی بجای رجز خوانی گزارش دستاوردهایش را می داد. اما در آن سوی نبرد، ایران قوی دستاوردهای بی شماری به دست آورد که مطالعه آن کار چند ماه و چند سال نیست. این دست‌آورد ها محدود به میدان نبرد نیست بلکه عرصه های بزرگتری را در بر می‌گیرد که گفتمان قدرت یکی از آن عرصه ها است. ٢. سلطه استکبار جهانی در دنیای معاصر تنها از طریق قدرت نظامی پدید نیامده است. بلکه گفتمان های استعماری مانند گفتمان شرق شناسی، گفتمان استبداد شرقی، گفتمان جهان اول و جهان سوم و گفتمان توسعه نقش بسزایی در این سلطه جهانی بر ملل غیر غربی داشته اند. اما در این میان، گفتمان قدرت اتمی مهم ترین ابزار سلطه برای استکبار جهانی بوده است. این گفتمان بعد حمله اتمی آمریکا جنایتکار به دو شهر ژاپن در جنگ جهانی دوم تولید شد و تا به امروز نه فقط بر افکار عمومی بلکه بر ذهنیت های علمی و نظریه پردازی های روابط بین الملل حکمفرما است. ٣. گفتمان قدرت اتمی بر این نظریه استوار است که قدرت برتر و بلا منازع در جهان قدرت اتمی است. کشوری که از بمب اتمی برخوردار است بر جهان حق سلطه گری دارد و کشورهای غیر اتمی هم راه گریزی از متابعت و فرمانبری ندارند. مگر آنکه کشورهای غیر اتمی هم مسلح به بمب اتمی شوند. بر این اساس، برای دفع سلطه قدرت های اتمی می بایست اتمی شد. ۴. گفتمان قدرت اتمی همانند فن آوری بمب اتم محصول تمدن غربی است و امروزه به گفتمان مسلط و بلا منازع تبدیل شده است. بطوری که نخبگان سیاسی استقلال طلب در همین فضای گفتمان قدرت اتمی هم راه مقابله با تهدیدات قدرت های غربی را در اتمی شدن می دانند. چنانکه در ایران همین دیدگاه بخصوص بعد جنگ تحمیلی دوازده روزه از ناحیه نیروهای انقلابی جدی گرفته شد. اما آیا حقیقتاً برای دفع شر آمریکای مستکبر و رژیم جنایتکار صهیونی که مسلح به قدرت اتمی هستند راهی به غیر قدرت اتمی شدن نیست؟ آیا فقط بمب اتمی می تواند بازدارنده شر قدرت های مستکبر اتمی باشد؟ ۵. پیروزی ایران مقتدر در جنگ تحمیلی دوازده روزه به نوعی پایانی بر سلطه گفتمان قدرت اتمی بود. جمهوری اسلامی در این جنگ ثابت کرد که می توان با پیشرفت علمی در تولید سلاح های متعارف بویژه در صنعت موشکی و پهبادی قدرت های اتمی را زمین گیر کرد و آنها را وادار به عقب نشینی کنند. درماندگی آمریکا و رژیم صهیونی برابر حملات ویرانگر موشکی و پهبادی ایران در این جنگ دوازده روزه برای ملل جهان مشهود بود. ۶. اکنون گفتمان قدرت اتمی بواسطه مقابله موفق جبهه مقاومت به راهبری ایران مقتدر متزلزل شده است. دیگر این گفتمان مبنایی برای بازدارندگی قدرت اتمی آمریکا تلقی نمی شود تا راه حل را در اتمی شدن بدانیم. باید دانش هسته ای را به خدمت گرفت ولی برای بازدارندگی قدرت اتمی دشمن لزومی به تسلیح به بمب اتمی نیست. چون می توان بدون بمب اتمی هم قدرت های اتمی را زمین گیر و پشیمان کرد. رژیم اتمی غاصب قصاب از نابود کردن قدرت موشکی حزب الله و حماس عاجز مانده است. ناوهای جنگی و هواپیمابر آمریکایی از ترس موشک های یمنی ها به نقاط دور از تیر رس پناه می برند. یمنی های سلحشور بی اعتنا به گفتمان قدرت اتمی است که چنین مقتدرانه بر قدرت های آنمی یورش می برند. ٧. نتیجه این سلحشوری غیر اتمی نگرانی استکبار جهانی از فراگیر شدن و غلبه دکترین جمهوری اسلامی ( بازدارندگی غیر هسته ای ) بر افکار عمومی جهان و ذهنیت روابط بین الملل را موجب شده است. آنها خواهان آنانند که جبهه مقاومت در همان چارچوب گفتمان قدرت اتمی به راه خود ادامه دهد. چون ملل زیر سلطه با دکترین غیر اتمی ایران قوی شجاعت مقاومت و رهایی از سلطه را پیدا می کنند. 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
⁉️ ایران سیاوش یا ایران امام حسین(ع) ✍️ حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی نوشت: یکی از مهم‌ترین سئوالات در «الهیات فرهنگ» ربط و نسبت بین «دین و فرهنگ» است؛ اینکه آیا دین در تقابل با فرهنگ است، یا دین در تعلق به فرهنگ است، و یا اینکه دین در نسبتی دیالکتیک با فرهنگ‌های زمینه‌ای قرار دارد. ریچارد نیبور در کتاب بسیار مهم «مسیح و فرهنگ» (Christ and Culture) به روابط پنج‌گانۀ ممکن بین «مسیح و فرهنگ» پرداخته است و سرانجام مبنای «دگرگونی» (transforming) دین را برای فرهنگ اتخاذ کرده و گفته است که دین یا مسیحیت، فرهنگ را دگرگون می‌کند (از نقطۀ a به نقطۀ b می‌برد). راقم این سطور در کتاب «تنوع و تمدن در اندیشه اسلامی» از این نظریه نیبور عبور کرده و رابطۀ «شکوفایی» (flourishing/blossoming) را مطرح کرده، اینکه ادیان مدنی و شهری همچون اسلام، فرهنگ‌های تمدنی همچون فرهنگ ایرانی را دگرگون نمی‌کند یا آن را تغییر نمی‌دهد (مثل تأثیر اسلام در فرهنگ جاهلی اعراب نیست)، بلکه چنین دینی چنان فرهنگی را شکوفاتر کرده و بدان عمق می‌بخشد (از نقطۀ a1 به نقطۀ a2 می‌برد). به بیان دیگر در این رویکرد، دین می‌آید فرهنگ انسانی را انسانی‌تر می‌کند. انسانی‌تر شدن فرهنگ انسانی نیازمند به راهنمایی‌های وحیانی است. حال در این رویکرد، سئوال این است که فرهنگ سوگ ایرانیان، فرهنگ سیاوشی (سوگ سیاوش) است یا فرهنگ امام حسین(ع) بوده است؟ آیا بین این دو فرهنگ قبل از اسلام و بعد از اسلامِ ایرانیان تضاد و تقابلی وجود داشته یا نه؟ به نظر می‌رسد که فرهنگ سوگ‌نشینی ایرانیان برای امام حسین علیه السلام، در تقابل با روح حماسی و معنوی اسطورۀ ایرانیان در باره مظلومیت حماسی سیاوش و سوگ‌نشینی ایرانیان برای رنج‌ها و آلام سیاوش نبوده، بلکه نسخه‌ای متعالی‌تر، عمیق‌تر، عاشقانه‌تر و البته عقلانی‌تر از یک مظلومیت حماسی است که در تاریخ رنج‌ها شکل گرفته است (در این باره ببینید کتاب «رنج عرفانی و شور اجتماعی»). ایرانیان در وضعیت شعور تمدنی‌شان، سوگ‌نشینی برای اباعبدالله را جایگزین سوگ‌نشینی برای سیاوش کرده‌اند. با این توضیح کوتاه، باید بدین نکته توجه کرد که در نسبت دین مدنی و جهانی همچون اسلام، و فرهنگ تمدنی همچون فرهنگ ایرانی، نسبت بین فرهنگ ایرانیان و دین اسلام نه نسبت تقابل و تضاد بوده و نه نسبت تعلق بوده است (اینکه دین امری فرهنگی شده باشد و به امور زمینی و فرهنگ تقلیل یافته باشد)، بلکه رابطه‌ای دو سویه بوده بدین صورت که در آن، دگرگونی فرهنگیِ ایرانیان نه در تغییر ارزش‌های انسانی و اخلاقی ایرانیان (از a به b)، بلکه در تعمیق ارزش‌های اخلاقی و انسانی ایرانیان رخ نموده است. به بیان دیگر، در نقطۀ پیدایش فرهنگ سوگ‌نشینی برای امام حسین(ع)، مصائب و آلام متعالی در عاشورا و یاد این مصائب در ایران صدر اسلام، مایۀ برانگیختگی گنجینه‌های انسانی، فطری، اخلاقی ایرانیان شده است (توجه کنید به معنای «لیثیروا لهم دفائن العقول»). از این رو و در این رویکرد، تضاد و تقابلی بین دین و فرهنگ، بین امت و ملت، و یا بین ایران و اسلام وجود نداشته است. هر کجا اسلام بوده فرهنگ ایرانی رشد کرده و عمق یافته، و هر کجا فرهنگ تمدنی ایرانیان بوده، اسلام نیز در پرتو مخاطبین تمدنی خود، در سطوح تمدنی درخشیده و لایه‌های عمیق معنایی آن آشکارتر گشته است. 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔴 حادثه‌ای دارد اتفاق می افتد! ✍ حجت الاسلام والمسلمین میراحمدرضا حاجتی، نویسنده کتاب عصر امام خمینی نوشت: 🔹امام خمینی: جنگ ما جنگ عقیده است و مرز نمیشناسد 🔹امام خامنه ای: این راهپیمایی‌ها چیز کوچکی نیست یک حادثه ای دارد اتفاق می افتد! 🔰 به تعبیر امام خمینی " انقلاب اسلامی ایران پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است." (صحیفه/ ج۱۷/ ص ۴۸۲) از این رو رسالت انقلاب همان رسالت نهضت حسینی است. نجات جامعه بشری از مصیبت جهل و حاکمیت جهال (وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ / زیارت اربعین) چرا که به تعبیر حضرت امیرعلیه السلام فرمودند: الْجَهْلُ أَصْلُ کُلِّ شَرٍّ (غررالحکم، ص۴۸) بر جامعه جاهل اشراری چون معاویه و یزید و شمرها، ترامپ‌ها،حکومت خواهند کرد! 1⃣ راهپیمایی ۳۰۰ هزار نفری در سیدنی استرالیا (علی رغم باران شدید) در محکومیت آمریکا و اسرائیل (به همراه حمل تصاویری از امام خامنه ای) به‌نحوی که تراکم جمعیت پل بندرگاهی و شریان اصلی شهر سیدنی را ۵ ساعت مسدود کرد عصبانیت شدید صهیونیست‌ها و موضع‌گیری جرمی لیبلر(Jeremy David Liebler) رئیس فدراسیون صهیونیستهای استرالیا را برانگیخت. 2⃣ اجتماعات رو به‌تزایدی از این قبیل را باید بدقت مورد تحلیل قرار داد، این اجتماع عظیم، آن‌هم در کشور آنگلوساکسونی و هم پیمان صهیونیست‌ها، بار دیگر حقانیت فرمایش امام خمینی را ثابت نمود. 3⃣ امام در تیر و آذر ۱۳۶۷ فرمودند: «جنگ ما با استکبار جهانی جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی‏ شناسد.» «باید هسته ‏های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد» (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۱۹۵ و ۸۸) 4⃣ با وقوع انقلاب اسلامی، اداره جهان از دست نظام سلطه خارج گردیده، یکی از مهم‌ترین ابزار غربی‌ها در دهه های اخیر برای استیلا بر جهان، کنترل افکار عمومی ملتهای جهان (مهندسی افکار عمومی manipulation) بوده است، که با قیام امام خمینی و اکنون امام خامنه ای با چالش عظیم بیداری بشر روبرو گردیده. 5⃣ جبهه کفر که ۴۶ سال یکسره در پی خاموش کردن صدای انقلاب اسلامی بوده، اکنون پریشان احوال، پدیده جدیدی را تجربه میکند و آن تکرار صدای حق خواهی امامین انقلاب از حلقوم صدها هزار شهروند غربی است! 6⃣ چنانکه امام خامنه ای فرمودند: ملت‌ها دل‌شان همراه است، حتی غیرمسلمان‌ها! این راهپیمایی‌ها هم بی‌سابقه است! اینکه مسئله‌ی فلسطین بشود مسئله‌ی اول در لندن در پاریس در کشورهای اروپایی، در واشنگتن، چیز کوچکی نیست! اینها مسائل مهمی است، یک حادثه‌ای دارد اتفاق می‌افتد!!! (۱۴۰۳/۱/۲۲) 7⃣ به اعتقاد نگارنده در حقیقت دنیای جدیدی در حال تولد میباشد، دنیایی که امام خمینی وعده آن را پیشاپیش داده بودند: 🔸هان ای مسلمانان جهان! و مستضعفان تحت سلطۀ ستمگران، به پاخیزید! و دست اتحاد به هم دهید و از اسلام و مقدرات خود دفاع کنید و از هیاهوی قدرتمندان نهراسید که این قرن به خواست خداوند قادر، قرن غلبۀ مستضعفان بر مستکبران و حق بر باطل است!! (صحیفه امام/ج ۱۵/ ص۱۷۱) 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔅راهکارهای حفظ و ارتقای عزت ملت ایران چیست؟ ✍ حجت الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده نوشت: عزت ملت ایران که در جنگ دوازده روزه با اسرائیل به رخ جهانیان کشیده شد موهبتی ارزشمند است که که با راهکارهای زیر قابل حفظ و گسترش است: ۱. تلاش برای تقویت هویت ملی و فرهنگ اصیل ایرانی از طریق پاسداشت میراث فرهنگی و صیانت و احیای زبان فارسی، هنرهای سنتی ایرانی اسلامی همچون ادبیات و معماری ایرانی اسلامی، و تلاش برای حفظ آثار تاریخی کشور به عنوان نماد تمدن کهن ایرانی اسلامی و روایت گری مستند و اصیل از تاریخ ایران، با تأکید بر مقاومت‌ها و دستاوردهای علمی و فرهنگی کشور ایران و مقابله با تحریف هویت ایرانی اسلامی و تقلیل فرهنگ غنی ایرانی به برخی از نمادهای مادی و کم ارزش ۲. برجسته سازی و تلاش برای ارتقاء اخلاق اجتماعی ایرانیان همچون صداقت و انصاف و مسئولیت‌پذیری جمعی و مشارکت فعال و بی نظیر در امور خیریه و کمک به محرومان و نیازمندان و فساد ستیزی آنان ۳. توانمندسازی اقتصادی و خوداتکایی مردم ایران از طریق مواردی همچون حمایت از تولید ملی و صنایع داخلی و تبلیغ خرید کالای ایرانی و کاهش وابستگی کشور به واردات و مطالبه توسعه فناوری بومی و سرمایه‌گذاری در علوم نوین (نانو، بیوتکنولوژی، هوش مصنوعی) و تلاش دولتمردان درجهت رفع فقر و نابرابری و ایجاد فرصت‌های شغلی عادلانه برای همه جویندگان کار و بهبود معیشت مردم به عنوان پایه‌ای برای عزت فردی و به طور خاص استفاده حداکثری از منابع اقتصد اسلامی مثل انفال و وقف ۴. دیپلماسی فعال و هوشمند در راستای ارتباطات کشور و ملت ایران با کشورها بر اساس احترام متقابل و منافع و عزت ملی و تلاش برای معرفی جامعه چندوجهی ایران به جهانیان ۵. دفاع از حقوق بین‌المللی ملت ایران همچون حقوق هسته‌ای و رفع تحریم‌های ناعادلانه از طریق مجاری حقوقی داخلی و بین المللی. ۶. عدالت و قانونمندی از طریق اصل حاکمیت قانون و تضمین برابری همه شهروندان در پیشگاه قانون و مبارزه با تبعیض و احترام همگان به حقوق شهروندی و حفظ کرامت انسانی آحاد ملت در تعاملات پلیسی، قضایی و اداری. ۷. آزاد اندیشی و گفت‌وگوی ملی با ایجاد فضای امن برای نقد سازنده و مشارکت مردم در سرنوشت کشور. ۸. آموزش مهارت‌های زندگی و تقویت خلاقیت و و مسئولیت پذیری به جوانان و نوجوانان ۹. ایجاد فرصت‌های آموزشی برابر و امکان دسترسی همگانی به تحصیلات باکیفیت به ویژه در مناطق محروم. ۱۰. توانمندسازی زنان در عرصه‌های علمی، اقتصادی و اجتماعی بر اساس آموزه های اسلامی و ارزشهای ملی. ۱۱. نهادینه سازی روحیه مقاومت ملی در برابر فشارهای خارجی و تحریم های ظالمانه دشمنان 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
16.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مروری بر تازه‌هایِ 👆 🖊 دیدگاه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حوزویان را در این صفحه بخوانید. ▫️کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🖋تبریک به خبرنگاران عصر انقلاب 🎙 امام خامنه‌ای: کسی‌ که قلم به دست می‌گیرد، باید تقوا، صداقت، عفاف و انصاف نسبت به دیگران جزو طبیعت ثانوی‌اش بشود.۱‌۳۷۹/۱‌۲/‌۲۲ ✍ بر اهالی قلم و جهادگران عرصه تبیین مبارک باد. 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
❇️ اربعین، تجلی قدرت سیاسی و مذهبی اسلام ✍ دکتر رجبعلی اسفندیار، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نوشت: 🔻 اربعین حسینی به عنوان یک حرکت مذهبی و اجتماعی، جنبه‌های متعددی از قدرت و سیاست را به نمایش می‌گذارد. 🔹این مراسم سیاسی- عبادی، عمیقاً تحت تأثیر آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی قرار دارد و نقش مهمی در ایجاد و تقویت هویت اجتماعی، سیاسی و مذهبی شیعیان ایفا می‌کند. 🔹در نظریه‌های روابط بین الملل و محورهای قدرت نرم، اربعین به عنوان یک ابزار کلیدی برای گسترش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید. 🔹مراسم اربعین با تجلی سیمای جمعیت میلیونی و همبستگی در جهان اسلام، نشان‌دهنده هویت و یکپارچگی است که برای مقابله با تهدیدات استکبار جهانی و پروژه‌های تفرقه‌ افکنانه بسیار کارآمد است. 🔹اربعین فرصتی برای ارائه چهره‌ای انسانی از اسلام، دوری از خشونت و گرایش به صلح و همبستگی انسانی را فراهم می‌آورد. 🔹 به عبارت دیگر، پیاده‌روی اربعین به عنوان یک حرکت جمعی و روحانی، زمینه بروز و ظهور تمدن اسلامی جدیدی را فراهم می‌کند که با فرهنگ و ارزش‌های انسانی سازگار است. 🔹مراسم اربعین نه تنها یک گردهمایی مذهبی است بلکه جنبش سیاسی و اجتماعی است که ریشه در تاریخ عاشورا دارد. 🔹عبور از مرزهای قومی و مذهبی و تجمع مشترک شیعیان و حتی مسلمانان از طوایف و مذاهب متفاوت در اربعین، قدرت ویژه‌ای به این حرکت می‌دهد که می‌تواند به عنوان نیرویی مؤثر در عرصه بین‌المللی عمل کند. 🔹 این مراسم به نوعی قدرت نرم جمهوری اسلامی را تقویت کرده و به تبیین آرمان‌های انسانی و عدالت‌خواهانه کمک می‌کند. 🔹علاوه بر جنبه‌های سیاسی و اقتصادی، اربعین یک جریان فرهنگی است که موجب بازنگری و بازسازی هویت اسلامی، انسانی و اجتماعی می‌شود. این حرکت عظیم، به تقویت همبستگی و همکاری میان مسلمانان، و همچنین زمینه‌سازی برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی کمک می‌کند. 🔹به طور کلی، مراسم اربعین حسینی تجلی قدرت و سیاست در ابعاد مختلف است که نه تنها جنبه‌های مذهبی را مورد توجه قرار می‌دهد، بلکه به عنوان حرکتی اجتماعی و سیاسی، ظرفیت‌های لازم برای شکل‌دهی به یک تمدن اسلامی نوین را دارد. 🔹این ارزیابی باید به‌صورت مستمر در نظر گرفته شده و به تقویت قدرت نرم جامعه اسلامی کمک کند تا به آرمان‌های بلند انسانی و اسلامی دست یابد. 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی