🏴▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️◾️◼️⬛️
چادرت را بتکان روزی ما را بفرست
ای که روزی دو عالم همه از چادر توست
▪️صلیاللهعلیکیافاطمةالزهرا▪️
@HOWZAVIAN
🔷 گعده هایی به نام اعتراض
✍ علیرضا داودی
🔸صداهای اعتراض به مصاحبه ظریف که بلند شد، حوزویان هم دردمندانه و دلسوزانه به میدان آمدند؛ نوشتند و گفتند از اینکه تحقیر را بر نمی تابند و همه این ها خوب بود تا اینکه باز بی سلیقگی ما در اعتراض، از خواب بیدار شد، کاری تکراری انجام داد و تا اعتراض بعدی مجدد به خواب رفت.
🔹سال هاست هر اتفاق مهم حساسیت و برانگیزی که در این کشور رخ می دهد حوزه و حوزویان به کلیشه ها بسنده می کنند و در حداقل یک فعالیت اعتراضی اجتماعی خاموش می شوند انگار مهم امتثال حداقلی تکلیف است و تداوم اثر بخش، مفهومی نامفهوم در این رفتار اجتماعی ماست.
🔸تجمع در فیضیه با بیانیه خواندن های بی فایده و سخنرانی های طوفانی و کوبنده ای که صدایش از فیضیه خارج نمی شود جز برای سواستفاده ضد انقلاب، شده کلیشه های تکراری ما برای چیزی که در جهان به جنبش اعتراضی و مدنی نام گذاشته می شود.
🔹انتهای سلیقه و نوآوری هم می شود تحصن که اینقدر بی محلی نشان داده می شود تا خودی ها واسطه شوند که آقا تو رو خدا جمعش کنید، طرف مقابل وقعی به ما ننهاد و آبرویمان تا بیشتر نرفته بی صدا بروید کنار.
🔸حد قیامت کار هم می شود یک بیانیه از آیت الله یزدی عزیز یا جامعه عزیز مدرسین که نمی دانم اصلا مردم ایران این عزیزان را می شناسند یا نه چه برسد به اینکه بر اساس بیانیه آن ها بخواهند حرکتی انجام دهند.
🔹عکس های همین تجمع مورخه 7 بهمن ماه در فیضیه را می بینم باورم نمی شود این همه داد و بیداد که حزب الله حوزه ساکت نمی نشیند و غیره برای همین کلیشه شلخته بود. والا صف های شهریه 15 تا 20 هزارتومانی آقایان از این شلوغ تر می شود.
🔸مقابله با انحراف و اعتراض به خطای مسئولان واجب است ولی نه بدین صورت که هم تاثیری نمی گذاریم و هم آبروی خودمان را می بریم.
🔹کجای ایران را توانستیم با این گعده دوستانه فیضیه روشن کنیم و بر کدام ضلع از اضلاع دولت و دولتیان لرزه ای وارد ساختیم که هی بر تکرار این شلخته بی ثمر اصرار دارید؟
🔸اصلا گیرم که تمام حوزویان را در فیضیه جمع کردیم و بیانیه حماسی قرائت شد خب که چه؟
🔹چه هدفی در پس این حرکت ناقص وجود دارد؟ چه سودی از کارهای قبلی گرفتیم که اندکی تغییر در این دروهمی رافع مسئولیت ایجاد نمی کنید؟
🔸مطالبه گری و فعالیت مدنی را چرا بدین صورت لوث می کنیم که نتیجه اش بشود حوزه بدون تاثیر سال های اخیر؟
🔹چرا جریانات حوزوی تمایلی به حرکت سازمان یافته و هدفمند ندارند برخلاف جریانات دانشجویی که به شدت فعال و تاثیرگذار در امر مطالبه گری هستند تا جاییکه مورد عنایت رهبر انقلاب قرار می گیرند؟
🔸در کدام مناسبت تبلیغی که حوزویان حضور فراگیر در جامعه دارند نظمی برای انتقال چنین اعتراضات و مطالبه گری ها شکل گرفته است؟
🔹از نهادهای رسمی حوزه هیچ توقعی ندارم چرا که می دانم درگیر بودجه و نظاره گر دستان کریمانه دولت هستند اما این جریان حزب اللهی که قرار است ساکت ننشیند چرا نمی خواهد رشد کند و بزرگ شود؟
🔸بی شک زمانی که قم به عنوان منزلگاه اندیشه و عقلانیت شیعه در سال های اخیر یک نماینده فرهیخته از قلب حوزه را به مجلس وارد نکرده و ضرورت حضور پررنگ سازمان یافته جریانات حوزوی مستقل از جناح های قدرت طلب درون مجلس شورای اسلامی حس نشده نمی توان توقع داشت اراده و خواست حوزه چندان برد و رنگ و بوی جدیتی داشته باشد.
🔹اگر بناست حوزه بتواند در هر اعتراض خود و در هر واقعه مهم صدایی رسا برآورد که ایران را جذب و مسئولان خاطی را هراسان کند باید درک درستی از بلوک سازی قدرت برای خود در راستای منافع انقلاب و منویات رهبری داشته باشد و مسیر خاص خود را فارغ از جناح بندی ها ترسیم کند.
🔸اینگونه می توان امیدوار بود روزی که اعلام کنیم جمعیتی از طلاب در فیضیه قرار است تحصن کنند نه تنها خاطیان نگران می شوند که مردم عادی نیز گوش فرا می دهند تا ببینند از مهد انقلاب و آزادی خواهی کشور چه صدای حقی بلند می شود.
@feckrat
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
ویژه نامه شهادت حضرت زهرا 2.pdf
2.26M
🏴 ویژه نامه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 2
@ofogh_howzah
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
✳️ امید؛ قوت قلب
🔺در جلسهای یکی از آدمهای بسیار مخلص، وقتی میخواست مشکلات را بگوید، نود و نه درصد سخنانش سخن از نارسایی ها، کمبودها و کم کاریها بود.
🔺رهبر یعنی امام؛ یعنی حداقل امام جماعت. رفتار و گفتارش را جلویت بگذار و نگاه کن. نود و نه درصد آن، «میتوانید» است، «میشود» است، «شدنی» است، «قوت قلب» است، «#روحیه_دادن» است، «جرأت دادن» و «جسارت دادن» است. گاهی هم یک اشاره میکند و اخطاری می دهد. آن وقت شما عکس این را انجام میدهید.
🔺در مؤسسه رازی برای اینکه بتوانند پادزهر درست کنند و سرمسازی کنند، مارها را تربیت میکنند و زهرشان را میگیرند. ماری را جلوی من آوردند و زهرش را به من نشان دادند. شاید کمتر از یک گرم بود. گفتند: این زهر برای کشتن هشتاد نفر کافی است!!
🔺آیۀ یأس خواندن، مثل #زهرمار است. یک قطرهاش برای اینکه چهل نفر را از بین ببرد کافی است.
📚آیت الله حایری شیرازی.
@hadiqotbi
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
👤 ایستاده در هالیوود
⭐️ غیرت دینی محمدعلیکلی باعث شد تا ستارهی یادبود او تنها ستارهی ایستاده در پیادهروی مشاهیر هالیوود باشد⭐️
🏙 در کالیفرنیای آمریکا بلواری به نام بلوار هالیوود وجود دارد که در پیادهروی آن برای افراد خیلی مشهور و خاص ستارهای در کف پیادهرو به نام آن شخص ایجاد میکنند که خیلی از افراد مشهور دنیا آرزوی نقش بستن نامشان در آن پیادهرو را دارند . . .
📌 اما وقتی از محمدعلی کلی بوکسور افسانهای مسلمان شده درخواست میکنند که اجازه دهد تا نام او را در ستارههای پیادهروی مشاهیر هالیود درج کنند در کمال ناباوری محمدعلی کلی این کار را قبول نکرده و نمیپذیرد . . .
👤 زمانی که از او میپرسند چرا راضی به انجام این کار نشده است، قاطعانه در پاسخ جواب میدهد: اسم من، همان نام پیامبرم محمد (ص) است، و من به هیچ وجه حاضر نخواهم بود که به نام پیامبر اسلام بی احترامی شود و بر روی زمینی نوشته شود که هر روز مردم بر روی آن پا می گذارند . . .
🌟 بدین وسیله ستارهی محمدعلی کلی تنها ستارهای در پیادهرو مشاهیر هالیوود میشود که به صورت ایستاده و عمودی ساخته شده است 🌟
#محمد_علی_کلی #ستاره_مشاهیر_هالیوود #غیرت
@Peirovir
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
🔴 دوقطبی #آشنا_عباسی
🔴 دوقطبی #تاجزاده_رائفی_پور
🔹اخیرا مجموعه پست های مجازی میان حسام الدین آشنا و تاجزاده از یک سو و عباسی و شاگرد شفیقش رد و بدل شده است که همدیگر را به انواع اتهامات متهم کرده اند و با ادبیات #چاله_میدونی با هم مواجهه شده اند. طرفین ماجرا سعی کرده اند بازی های شخصی خودشان را به جبهه انقلاب بکشانند. هر دو طرف خود را #قهرمان یک جناح جامعه قرار می دهند و افراد زیادی را درگیر این بازی شخصی می کنند.
🔹انقلابی های فهیم باید مواظب باشند که در #دام این دوگانه کاذب و دو قطبی کودکانه گرفتار نشوند چرا هیچ یک از طرفین نه ریشه در معارف اسلام و انقلاب دارند و نه دلشان به حال اسلام و مملکت سوخته است. بلکه به دنبال منافع شخصی و مطرح کردن خودشان هستند.
🔹خوب است بدانیم آقای آشنا با بزرگ کردن و پر رنگ کردن نقش افرادی مثل عباسی و شاگردان و هم مشربانش، در صدد القا این نکته است که این افراد نماد و سخنگوی انقلابی گری هستند و کارها و سخنان پر از اشتباه و غلط آنها مورد تایید انقلابی هاست.
🔹جبهه انقلاب باید پشت سر حکیمان، عالمان و کنشگرانی قرار گیرد که ریشه عمیق در معارف اسلامی و حکمت و فقه و اخلاق داشته باشند و منافع ملی و اهداف متعالی و جهانی انقلاب اسلامی را خرج مقاصد شخصی و ادبیات سخیف و سطحی نمی کند.
#نه_به_دوقطبی_سازی__جامعه
#نه_به_قبیله_گرایی_سیاسی
#نه_به_بازی_های_کودکانه
#نه_به_سلبریتی_های_سیاسی
#نه_به_ادبیات_سخیف
@hodanandboshra
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
#حجت_الحجج
💢 بهترطلبی عنصر ذاتی انسان
✍ محمد ادریسی
🔹هيچ عقيدهاي برتر از شيعه نيست اما يك شيعه بايد بداند كه هر انسان سري دارد و هر سري مغزي و در هر مغزي عقيدهاي هست و هر عقيدهاي نيز مقدّساتي دارد، هرگز سعي نكنیم سري را سرسري بگيريم يا مغزي را شستشو دهيم يا به مقدّساتي اهانت كنيم.
🔹کافی است که عقيده برتر را درست مطرح كنیم، آنگاه آنهایي را كه شيعه نيستند را در فضاي محكمه وجدان رها كنیم و برویم، آن هنگام كه در برابر وجدان خويش شرمنده شدند، خواهيد ديد كه چگونه با سر و مغز و دل روشن شده، به مقدّسات خود پشت ميكنند و به دنبال عقيده برتر ميدوند و نه تنها به اصل انتخاب و آزادی اکتفا نمی کنند بلکه حتی با اختیار کامل انتخاب احسن خواهند داشت تا ضرر نکنند.
🔹به وجوه مختلفی که غیر قابل رد هستند شیعه هستیم، جهت اول اینکه: به طور مستقیم امامان ما از طرف خداوند انتخاب شدند و نه غیر مستقیم و جهت دوم اینکه: معلم آنها خدا بوده است و آنها عالم ترین مردم هستند و جهت سوم: عصمت، البته برای سه گروه بیان ها لازم است که متفاوت باشد که یک دسته: افرادی هستند زنده دل و پیروان ثقلین و گروه دیگر: لجوجان و معاندان و گروه سوم: عموم مردم از هر کیش و دینی که هستند.
🔹بهتر طلبی در ذات انسان است، وجود یک الگو برای انسان ها که بهترین باشد ضروری است و حضرت زهرا بهترین زنان این عالم است.ممکن است گفته شود که: دلایل شما چیست؟ جواب این است به دلایل مختلف که یک: عقلی است و دوم: نقلی و هر دو با هم وحدت و تناسب دارند و گرچه مکانت او در حد احصاء نیست و این خداست که برخی را بر برخی دیگر برتری داد اما به صورت کوتاه دلایل این است که به دو شکل می توان مطرح کرد:
🔻نخست اینکه: به صورت اجمالی و فهرست وار از اسباب و صفات روحی و نسبی بگوییم و از احسان و عدالت و سخاوت ها و زهد و ایمان و علمیت ها و... سخن گفته شود و دوم اینکه: دلایل تفصیلی بیان شود وشایسته همین است اما در اینجا تنها به شکل اول که اجمالی است چند دلیل مطرح می کنیم:
🔻اول: برای حضرت زهرا(س) عصمت ثابت شده است درحالی که دیگر زنان این عالم معصوم نبودند و نیستند و فهم عقلایی می گوید که از هر نظر معصوم بر غیر معصوم برتری دارد.
🔻دوم: خدا در قرآن آیاتی همچون آیه مودت و آیه مباهله و... را برای افضلیت و مدح او بیان فرموده است و درحقیقت مداح حضرت فاطمه(س) بعد از خدا و رسول دیگر ائمه (ع)بودند.
🔻سوم: روایات و نصوص خاص فراوانی درباره برتری ایشان در منابع علمی اسلام موجود است.
🔻چهارم: پیامبر اسلام(ص) پدر بزرگوار ایشان است و حضرت علی(ع) همسر او و حسنین(ع) فرزندان او هستند و ام ابیها لقب دارد و درشوهر داری و خانه داری و بچه داری و... نمونه و اسوه بود و حضرت فاطمه(س) حجت الحجج است.
🔻پنجم: اقوال مطابق فطرت و بیانات از سر اخلاص ویژه ای که داشت و سیره و سبک زندگی او بیانگر شایسته عنوان برتری و عقیله را برای او دارد.
🔻ششم: محور حدیث تعظیم و تکریم شده کساء و خود از اهل کساء بود.
🔻هفتم: دشمنی با او دشمنی با خداوند و اطاعت از او اطاعت از خداوند است و به بیانی دیگر هرکس خدا را اطاعت کند و حضرت را عصیان کند اعمال او بی فایده است چون او غیر از آنچه خدا فرموده است هیچ نمی گوید.
🔻هشتم: برای تثبیت امر ولایت از هیچ کاری فروگذار نبودند تا بهانه از بهانه گیران گرفته شود.
🔻و نهم: با مرگ عادی از دنیا نرفت و شهیده است...
🔴او بهانه خلقت است پس اعتصام داشته باشیم و بگذار تا که امید ما به حضرت زهرا(س) باشد که ما را در بین دوستداران خود جای دهد و بگذار تا که اعمال خوب خود را نزد او به امانت بگذاریم و ثواب آنها را به او هدیه دهیم و روشن است که باید از اهل بیت عصمت و طهارت مخصوصاً حضرت زهرا(س) همچون فرزندی که از بیانات مادر خود تبعیت دارد متابعت کنیم و همچون شاگردی که پيروی از استاد خویش دارد تابع آنان و او باشیم و گرچه مودت لازم اما کافی نیست و تنها مودت اهل بيت(ع) نشان از تمسک و پيروی از آنان نيست بلکه باید در زندگی تابع حضرت فاطمه(س) و از او پیروی داشته باشیم.
🔺نکته مهم این است که پاسداشت حرمت آگاهی در اتصال به امامت است و در کتاب دلائل الامامه صفحه 33 اینگونه از حضرت فاطمه(س) می خوانیم که:
⚫️«وطاعتنا نظاما للملّة و إمامتنا أماناً من الفرقه » یعنی، خداوند برای سامان یافتن امت و یکپارچگی آن، نخ تسبیحی قرار داد که دانه ها را به هم وصل می کند و آن پیروی از ما است و برای امنیت شما از پراکندگی، امامت ما را قرار داد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
🍃#اهل_البصر_و_الصبر
🔹امام علی (ع) در خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه فرمودند:
أُوصِيكُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ، فَإِنَّهَا خَيْرُ مَا تَوَاصَى الْعِبَادُ بِهِ وَ خَيْرُ عَوَاقِبِ الْأُمُورِ عِنْدَ اللَّهِ. وَ قَدْ فُتِحَ بَابُ الْحَرْبِ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ أَهْلِ الْقِبْلَةِ،
#وَلَايَحْمِلُ_هَذَا_الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ [بِمَوَاقِعِ] بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ، فَامْضُوا لِمَا تُؤْمَرُونَ بِهِ وَ قِفُوا عِنْدَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ وَ لَا تَعْجَلُوا فِي أَمْرٍ حَتَّى تَتَبَيَّنُوا، فَإِنَّ لَنَا مَعَ كُلِّ أَمْرٍ تُنْكِرُونَهُ غِيَراً.
🔹ای بندگان خدا، شما را به ترس از خدا سفارش مى كنم و آن بهترين چيزى است كه بندگان خدا بايد يكديگر را به آن سفارش كنند. بهترين كارها در نزد خدا آن است كه با پرهيزكارى انجام پذيرد.
جنگ ميان شما و اهل قبله آغاز شده است و اين پرچم را حمل نتواند كرد، مگر كسى كه اهل بصیرت و صبر باشد و جاى حق را بشناسد. به هر چه به آن مأمور شده ايد، عمل كنيد و از هر چه شما را نهى كرده اند، دست بداريد. در كارى شتاب مكنيد، مگر آن گاه، كه به حقيقت آن آگاه گرديد. بسا شما كارى را ناخوش داريد و رأى ما در آن چيز ديگر باشد.
🔹ویژگی های اصحاب جبهه انقلاب
۱. اهل بصیرت و روشن بینی
۲. اهل صبر و مقاومت و ایستادگی
۳. عام بمواضع و جایگاه های حق
⚜ بصیرت یعنی، قبل از ورود به جنگ، علی (ع) را از معاویه، مالک اشتر را از ابوموسی اشعری و مجاهدین واقعی را از ناکثین ، مارقین و قاسطین تشخیص دهی.
⚜بصیرت یعنی، همه خط و مرزهای کنشگری خود را با فرمانده تطبیق دادن، پرهیز از تندرفتن و جلو افتادن از فرمانده و کندرفتن و نشستن در سنگر عافیت طلبی.
⚜ بصیرت یعنی، #مالک_نماها از #مالک_ها متمایز باشد و فرماندهی، علمدار و سخنگویی از آن #مالک_ها باشد نه #مالک_نماها.
⚜بصیرت یعنی، حکمت و فقاهت راهبر احساس، عمل و خطابه باشد نه احساس و خطابه راهبر حکمت و فقاهت.
⚜ بصیرت یعنی، جمع میان آرمان گرایی و واقع بینی.
⚜بصیرت یعنی، جذب حداکثری و دفع حداقلی.
⚜ بصیرت یعنی، خودی را از غیر خودی تشخیص دادن.
⚜ بصیرت یعنی، مرز گذاری دقیق با جریانهای انحرافی و التقاطی.
🔹حضرت علی علیه السلام: خطاب به مالک اشتر برای تعیین و گزینش مسؤولان و کارگزاران می فرماید:
⚜«َو اجْعَلْ لِرَأْسِ کُلِّ أَمْرٍ مِنْ أُمُورِکَ رَأْساً مِنْهُمْ لَا یَقْهَرُهُ کَبِیرُهَا وَ لَا یَتَشَتَّتُ عَلَیْهِ کَثِیرُهَا ».
ای مالک! برای هر یک از کارهای اجتماعی و سیاسی و اقتصادی خود، مدیر و رییسی را تعیین کن، مدیری که دارای دو ویژگی باشد: بزرگی و عظمت کار، او را ناتوان و مغلوب نسازد و زیادی و تراکم کار، رنجورش نکند.»
@hodanandboshra
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
#رد_صلاحیت
🔴عدالتخواهی غیر ممیز
⚡️محسن مهدیان رد صلاحیت شد. با عنوان عدم التزام به نظام. برای او شاید هر بد و بیراهی به اندازه این نسبت، تلخ و گزنده نبود. عدم التزام به نظام در مدرسه خمینی کبیر یعنی عدم التزام به ساختار ولایت الهی. نظام همان دارایی که به قول سردار شهید قدس« در همین دهه نود یعنی امروز جان پاک هزاران رزمنده هم اگر برایش فدا شود جا دارد». عدم التزام به نظامی که تجلی عدالت است و برپا کننده عدل. شاید برای محسن مهدیان اتهام دزدی و اختلاس و سوء استفاده و هزار عمل زشت دیگر به اندازه اتهام عدم التزام به نظام دردآور نبود.
⚡️دلم برایش سوخت. اما بیشتر نگران بودم و هستم که نکند بخشی از بچه های حزب اللهی توی پازل روحانی بیفتند که ظاهرا بنا دارد با مسخره کردن ساز وکار انتخابات در کشور ، مردم را از رای دادن منصرف کند. رفتاری که بهتر است مثل همیشه پای جهل و نادانی اش بنویسیم و الا مثل همیشه باید نتایج خیلی بدی بگیریم.
⚡️اما کمی که گذشت متوجه شدم چه اتفاق جالبی افتاده. محسن مهدیان که مدت زیادی جزو جوانانی بود که در تلاش بود تا جریان غیرممیز عدالتخواه را به دوران بلوغ نزدیک کند، حالا با اتفاقاتی که برایش افتاد و سبک رفتارش داشت کل هیکل عدالتخواهی ناقص الخلقه را به چالش میکشید.
⚡️مهدی نصیری نوشت حالا مجبور میشوی به جای تحلیلهای عرفانی آسمانی به عقلانیت زمینی روی آوری. اما محسن مهدیان محکم به دفاع از شورای نگهبان و قداست آن پرداخت. صدرالساداتی نوشت اینها نوبت به خودشان برسد توهین به نهادها هم میکنند اما محسن مهدیان حتی جایی که شائبه بی احترامی به شورای نگهبان از حرفهایش وجود داشت معذرت خواهی کرد. کار به جایی رسید که نوشتند او دارد ظلم پذیری را ترویج میکند. جالب بود رفتار او بیش از آنکه تضعیف کننده شورای نگهبان و نظام باشد داشت عملا یاد میداد که مقابل خطاهای نظام چه باید کرد و بین خطاها و قداست نظام چطور باید جمع کرد و این به بلوغ غیرممیزها سرعت میداد. این بخش از ماجرا برای من خیلی جذاب بود.
⚡️کمترین فایده این قصه این بود که بعد از این وقتی محسن مهدیان از نظام دفاع میکند دیگر نمیتوانند به او تهمت بزنند که پشتت گرم است. این یعنی او دارایی مهمی به دست آورده که میتواند عقلانیت زمینی نصیری و عدالتخواهی ناپخته منفی باف مکتوبات و صدرالساداتی و بهار و دیگران را به نقد بکشد و به بلوغ شایسته اش نزدیک کند.
@ali_mahdiyan
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠فراخوان ارسال #یادداشت با موضوع "انتخابات، مرز قدرت و خدمت"
به چه میزان توجه به مردم در انتخابات برجسته است؟
آیا نامزدها از هر جناح و طیف سیاسی به مردم تنها به عنوان #ربات_رأی_دهنده می نگرند یا مردم را #ولی_نعمت خود می دانند و در قبالشان احساس وظیفه می کنند؟
تحلیل خود را به شناسه Hadisemati@ بفرستید.
__________
سیاست را در #سیاست_نامه دنبال کنید
@siyasat_nameh
💠 امام در حال تکامل
⛔️ رهبرانقلاب: خيال نكنيد امام سال ۵۷ همان امام سال۶۸ بود/ امام روزبهروز جلوتر می رفت و خودش را کامل تر می کرد.
📝 حضرت آیت الله خامنهای: شما خیال نکنید که امامِ سال ۶۸ که به جوار الهی رفت، همان امامِ سال ۵۷ بود که وارد ایران شد. نخیر، امام خیلی جلو رفته بود، خیلی پیشرفت کرده بود، خیلی بالا رفته بود...
🔻خدا شاهد است که بعد از هر ماه رمضان، گاهی که خدمت امام میرسیدم، برایم محسوس بود که در این ماه رمضان، امام نسبت به گذشته بالاتر رفته، پرواز کرده و از مادّه دورتر شده است.
🔹روزبهروز جلوتر میرفت و خودش را کاملتر میکرد. انسان مؤمن، این است. «من ساوی یوماه فهو مغبون».
🔺اگر دو روزمان مثل هم باشد، سرمان کلاه رفته است. مغبون، یعنی فریب خورده، سرکلاهرفته. و کسی که فردایش از امروزش بدتر باشد، «فهو ملعون»؛ یعنی طرد شده است.
۶۹/۱۱/۲٩
@hodanandboshra
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
💠حاج قاسم سلیمانی و امکان تکوین مرزهای نوین انسانی
🔸انسان بنا به محدودیت هایی که دارد، زندگی خویش را با مرزهایی مشخص و متعین می سازد، هر چند این مرزها در زندگی امروزه بسیار در تغییر و سیلان است. به خاطر همین دلیل است که مساله امروز انسان، هویت است، چون که مرزهای خود را مدام تغییر می دهد و نحوه ی توضیح خویش را در امکان هایی که با آن مواجهه دارد، به صورت مکرر، بازتعریف می کند.
زندگی انسانی به دلیل آنکه ابعاد بسیار متنوعی دارد، در هر یک از این ساحت ها و ابعاد، مرزهایی را برای خویش به وجود آورده است. برای مثال، در ساحت اقتصادی، اجتماعی، خانواده و حتی در ساحت درونی انسان. این مرزها، به واسطه توضیحات مختلفی است که انسان برای خویش در این ساحت ها داشته و دارد.
🔸شهادت حاج قاسم نیز از جمله مسائل بسیار مهم امروز انسان ایرانی و شاید برای انسان های دیگرنیز باشد، که به صورت حادثه ای ناگهانی، مرزهای فهم و بازتوضیح این انسان را به چالش کشید. شهادت ایشان موجب شد تا نسبت های مختلف زندگی انسان و مرزهایی که برای آنها تفسیر و تعریف کرده است، به هم بریزد و آن ضرورتی که در آن حضور داشت، شکسته شود و در موقعیت امکانی برای بازتعریف جدید برآید.
🔸این مساله بدین خاطر اتفاق می افتد که شهادت ایشان، مثل صاعقه ای برای انسان ایرانی، همه ی ضرورت های موجود را برایش ویران کرد. در این ویرانی ضرورت ها، انسان ها به تأمل واداشته می شوند تا در شرایط امکانی خویش، به تعیین مرزهای جدید خود روی آورند و بازتعریف جدیدی از هویت خویش ارائه دهند و به نظم یافتگی نوینی دست یابند.
🔸برخی تلاش کردند تا از حادثه ای مثل سقوط هواپیمای اوکراینی، به صورت محافظه کارانه، انسان ایرانی را به مرزهای تعیین شده قبل برگردانند، ولی باید توجه داشته باشند، که مرزهای پیشین ویران شده است، و در بازتعریف به همان انسان پیش از شهادت برنخواهیم گشت، چون که این انسان کنونی، در حیرت یافتگی شهادت، در موقعیتی قرار گرفته است که تلاش دارد تا بازتعریف جدیدی از خویش طرح کند. هر چند این حیرت برای هر انسان ایرانی یکسان نبوده و برای هر شخصی به صورت های مختلف و در یک وزان تشکیکی قرار داشته است. از این رو، هر مقدار که این حیرت در بالاترین حد وجودی، تکوین یافته باشد، میزان تخریب و ویران سازی مرزهای مستقر بیشتر خواهد بود. لذا تحولات انسان ها نیز متنوع خواهد بود و در همه به یکسان نخواهد بود.
🔸صدرالمتالهین در تعریف فلسفه اظهار می دارد که فلسفه، توضیح نحوه تکوین انسان است. چنانچه انسان را مثل صدرا نوع متوسط بدانیم، باید ببینیم که در این بازتعریف از مرزهای جدید انسانی، چه نحوه نوع اخیر از انسان ایرانی در حال وقوع خواهد بود.
🔸سوالهای دیگری نیز در اینجا قابل طرح است، اینکه این نوع اخیر جدید از انسان در حال زایش، چه نسبتی با انسان قبل از شهادت دارد؟ مرزهای جدید این انسان در ساحت های مختلف چگونه است؟ یعنی بازتعریف آن به چه نحو خواهد بود؟
🔸البته باید توجه داشته باشیم که نوع اخیر به واسطه حرکت جوهری انسان رقم می خورد، حرکت جوهری نیز به وسیله نظر و عمل انسان تکوین می یابد، رصد و بازتوضیح این نحوه نوع اخیر، وابسته به این امر است که ببینیم که در ساحت های نظر و عمل این انسان، چه نحوه تغییراتی در حال تکوین است.
🔸از سویی نیز باید توجه داشت که این بازتعریف برای انسان ایرانی، در تعریف و توضیحاتی خواهد بود که از حاج قاسم سلیمانی برای وی شکل خواهد گرفت، به این دلیل که، همان طور که گفته شد، این امر به واسطه شهادت ایشان رقم خورده است، نحوه ی توضیح آنها از حاج قاسم نیز در تکوین نظر و عمل این انسان نقش حیاتی خواهد داشت.
🔸چنانچه حاج قاسم امر لاهوتی دست ناپذیر تعریف شود، موجب سرخوردگی انسان ایرانی خواهد شد، چون امکان الگوگیری از ایشان ممتنع خواهد شد، و اگر به تمامه دسترس پذیر باشد، وجه های غیبی ایشان به محاق خواهد رفت، لذا بایستی توضیحاتی منطقی از ایشان با درنظر گرفتن این دو وجه صورت گیرد تا در راستای الگوگیری شایسته برای انسان ایرانی ممکن شود. در تصویرسازی از حاج قاسم نباید شتاب زده عمل کرد و نه فرصت سوزی.
🔸این الگوگیری انسان ایرانی در وضعیت اکنونی، به واسطه تغییراتی که در عمل اجتماعی وی صورت می گیرد، در فاصله زمانی خاص خود، واقعیت اجتماعی ایران؛ یعنی ساختارهای فرهنگی – اجتماعی – اقتصادی – سیاسی، را مبتلا به واسازی و ساخت شکنی خواهد نمود. لذا در آینده نزدیک، شاهد ساخت شکنی هایی در ساحت های مختلف واقعیت اجتماعی ایران خواهیم بود.
#شهید_قاسم_سلیمانی
#علوم_انسانی
@daghdagheha
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه