👓 تحلیل پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درباره آیتالله صانعی
🔸 خوشحالی از مرگ دیگران بخصوص اگر دارای سوابق انقلابی باشند، مذموم و ناپسند است تا حدی که ممکن است انسان را به همان عاقبت دچار نماید. لذا درخواست مغفرت برای چنین افرادی ممدوح و حتی لازم است. در پیام تسلیت حضرت آقا مطابق معمول پیامهای تسلیت علمای أعلام، خبری از #درخواست «علو درجات» و یا تسلیت به عموم مؤمنین نبود، و صرفا تسلیت به شاگردان و ارادتمندان و درخواست «رحمت و مغفرت» برای آیت الله صانعی بود. برای نمونه پیام تسلیت حضرت آقا درباره مرحوم آیتالله مجتبی تهرانی (دیگر شاگرد امام راحل) را مراجعه کنید.
💬 علی مهدوی
#آیت_الله_صانعی
@HozeTwit
@howzavian
🔵جهش تولید در جغرافیای فرهنگ
چگونه میتوان فرهنگ کار و تولید را رواج داد؟ آیا فرهنگ کار متأثر از باورهای ناصحیح صوفیانه و برداشت غلط از گزارههای دینی نیست که روحیه تقدیرگرایی و زهدگرایی را به جای فرهنگ جهادی کار نشانده؟ آیا ضعف فرهنگ کار به دلیل دلسرد شدن از فسادهای اداری و پیچ و خم احکام قضایی نیست و این احساس برای مردم ایجاد نشده که در مواردی عدالت فدای مصلحت میشود؟
آیا ضعف فرهنگی که تأثیر در تولید گذاشته، بهواسطه نگاه خودگرایانه در میان افراد نیست که نمیتواند با دیگران همدلی کند و به پیشرفت جمعی برسد؟ آیا ضعف فرهنگ پیشرفت به این جهت نیست که هنوز این فهم اجتماعی حاصل نشده که پیشرفت اجتماعی کمک به پیشرفت فردی میکند؟ آیا رواج دلالی منجر به نادیده گرفتن ارزش کارآفرینی و دلسردی از کارافرینی نمیگردد؟ آیا اساساً فرهنگ کار یا کارآفرینی در جامعه ایرانی، ارزش و احترام دارد که بخواهیم برپایه آن الزام به کار و کارآفرینی نماییم؟ بنابراین تا به این مسائل توجه نشود، صرف ارائه راهکارهای اقتصادی فایده ندارد.
✍️ محمد امین خوانساری
متن کامل این یادداشت 👇👇
https://rasanews.ir/002mRE
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💥ضرورت شناخت منطق حکمرانی
1.بسیاری از شبهات و انتقاد افراد به شیوه های مدیریتی رهبر انقلاب ناشی از عدم شناخت منطق حکمرانی ایشان می باشد. لذا کشف این منطق موجب حل بسیاری از شبهات و همراهی با تصمیمات رهبری خواهد شد.
2- از آنجایی که مردم یکی از بازیگران حکمرانی میباشند از این جهت شناخت منطق حکمرانی موجب انجام بهتر وظایف و تکالیف مردم در قبال پیشرفت کشور خواهد شد.
3- شناخت منطق حکمرانی رهبر معظم انقلاب که همان منطق حمکرانی اسلامی است می تواند الگویی در مدیریت بهتر سازمان ها و نهادها و حتی خانواده باشد.
4- شناخت منطق حکمرانی رهبر انقلاب موجب تقویت قدرت تحلیل ما در حوزه های مختلف خواهد شد. و می توانیم در بحران ها و حوادث مختلف موضع و نظر رهبری را پیش بینی کنیم.
@gamedovomenghelab
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹 کهنه زخم ها
رفقای عزیزم! ساعتی پیش به یاد گزارش تاثیر گذاری از کتاب "رَبیعُ الابرار" نوشتۀ زَمَخشَری افتادم.
او در صفحۀ 459 از جلد سوم کتابش نوشته است: آنگاه که امام باقر علیه السلام در حال غسل دادن بدن مبارک پدرشان بودند در پشت بدن امام زین العابدین علیه السلام آثاری از زخم های کهنه مشاهده شد.
برخی از شیعیان که با چشمان اشک بار و دل های حزین نظاره گر این صحنه بودند به ناگاه صدای شیون و فغانشان به هوا بر خاست!
آنهایی که رمق حرف زدن داشتند علت این کهنه زخم ها را از امام باقر علیه السلام سوال کردند که امام در پاسخ فرمودند:
مدتی بود بارندگی در مدینه کم شده بود و همسایگان امام به سختی آب مورد نیاز خود را تأمین می کردند.
از این رو امام زین العابدین علیه السلام برای کمک به همسایه ها با دلو از راه های دور آب تهیه می کردند و آن را به دوش کشیده و به درب خانۀ همسایه های ناتوان می بردند.
این کهنه زخم ها آثار بر جای مانده از آن روزگار می باشد!
✍علیرضا نظری خرّم
#امام_سجاد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰غش در تاریخ؟
🔸استاد #جواد_موگویی ماجرایی از خانه اجاره ای امام نقل کرده تا با ربط آن به هديه، برخی ماجراهای امروز را توجیه کند.
🔹اما جدای از قیاس مع الفارق ایشان که دوران خطر حکومت طاغوت را با امروز مقایسه کرده، با اندکی جستجو در می یابیم که ظاهرا همسر حضرت امام در آن ایام در منزلی دیگر سکنی داشته اند که هم از شخص دیگری اجاره شده و هم به جای اتاقهای زیاد، 4 اتاق بیشتر نداشته است!
🔸آن دوران اگر کسی به عالمی کمک می کرد، شائبه رانت نداشت بلکه باید پا در وادی خطر می گذاشت. امام با اینکه در سطح بالای حوزه بود در قم نزدیک ده منزل اجاره ای تغییر داد و هیچ بازاری ثروتمندی برایش به رسم هدیه خانه نخرید.
🔹البته احتمالا آقای موگویی بیشتر قصدش توجیه امروز بوده تا پژوهش تاریخی، چرا که آنچه ایشان نوشته است مربوط به هفتمین خانه اجاره ای امام است که حاج احمد در آنجا متولد شده.. «این خانه، خیلی بزرگ بود. شش اتاق و حیاط بسیار بزرگی داشت و مالک آن با اجارۀ ناچیزی در اختیار خانوادۀ حضرت امام قرار میدهد. احمدآقا در روز 24 اسفند 1324 ش، متولد شد. در آن زمان منزل ما در پارک اتابکی بود که اکنون جزو مدرسه حجتیه است. احمد چهار ماهه بود که به منزل جدید خود در یخچال قاضی رفتیم و آن را اجاره کردیم و بعداً آن را خریدیم»
🔸استناد تاریخ به هیچ وجه برای مقابله با محکمات عقلی توصیه نمی شود به خصوص آنکه مغشوش و مخدوش و با غرض خاص نقل شود.
🔹اما خوب است حالا که تاریخ و خاطره می گوییم این خاطره را هم از سید احمد خمینی نقل کنیم: «روزی از برادران سپاه مستقر در بیت امام درخواست کردم جلوی ایوان بیت را یک نردهای نصب کنند. وقتی برادران مشغول این کار شدند امام وارد شده، فرمودند: «احمد، چه کار میکنی؟» عرض کردم برای حفاظت جان علی (فرزندم) که خدای نکرده به پایین پرت نشود، از برادران خواستهام نرده ای جلوی ایوان نصب کنند و این کار مرسومی در همهٔ خانه هاست. حضرت امام فرمودند: «شیطان از همینجا سراغ آدم میآید، اول به انسان میگوید منزل شما احتیاج به نرده دارد، بعد میگوید رنگ میخواهد، سپس میگوید این خانه کوچک است و در شأن شما نیست و خانهٔ بزرگتر میخواهید و آرام آرام انسان در دام شیطان میافتد.»
✍مهدی عامری
#پناهیان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 یک مسأله پژوهشی
🔹 پیامدهای اخلاقی زیست شبانه بر روابط عاطفی زوجین
✍️ محمدصدرا مازنی
🔻احتمالاً دربارۀ شهر بیدار(night life ) یا زندگی شبانه شنیدهاید؛ پدیدهای که در بسیاری از كشورهای دنیا به رسمیت شناخته میشود.
در این نوع زندگی چیزی به نام خاموشی نداریم؛ درباره ماهیت و اهداف طراحان این طرح و اینکه آیا به معنی تفریحات شبانه است یا خدمات24ساعته و یا تکاپوی چهار درصدی ها برای فروش کالا و تکاثر و استثمار بیشتر و یا چیز دیگر نمی دانم و اساسا اینها محل بحث ما نیست؛ کسانی که از این پدیده حمایت میکنند آن را به منزله خدمات بی وقفه به مشتریان دانسته و میگویند: «این خدمات شامل همه آن چیزهایی است كه مردم در طول روز امكان دسترسی دارند. سرویس حمل و نقل، مراكز تفریحی و درمانی و شغلی و... در چنین شرایطی شب دیگر زمانی از دست رفته یا عاملی تشدید كننده برای ترس یا ناامنی بخشی از مردم نبوده؛ بلكه میتواند همانند روز فرصتی برای زندگی به مفهومی تام و در همه ابعادش باشد.» اما می دانیم که شیفت زندگی از یک مدل به سبکی دیگر بدون هزینه نخواهد بود؛ بنابراین اگر بخواهیم «پیامدهای اخلاقی زیست شبانه بر روابط عاطفی زوجین» را بررسی کنیم. نکات زیادی برای بحث داریم که فقط به دو نکته اشاره میکنم؛
🌕 نکته اول اینکه؛ در این عنوان «پیامد» را مفروض گرفتیم؛ به این معنی است که قصد نداریم از آثار مثبت زیست شبانه بحث کنیم؛ بلکه میخواهیم به نتایج و پیامدهای منفی این نوع زندگی اشاره کنیم؛
🌕نکته دوم: در عنوان یادشده با متغیرهایی مواجهیم که اگر بخواهیم مفروض اولیه خویش را به اثبات برسانیم باید آنها را مدنظر قرار دهیم و از این طریق فرضیه(نه به معنای خاصش؛ بلکه به عنوان مفروض عام تحقیق) را بیازماییم( آزمون فرضیه)؛ یعنی زمانی میتوانیم پیامدهای زیست شبانه را ثابت کنیم که؛ اولاً: متغیر های مورد نظر خویش را به آزمون بگذاریم و ثانیاً: رابطه آن ها را تحلیل کنیم، و در نتیجه(از طریق آزمون) اثبات کنیم که بین این دو متغیر رابطههایی وجود دارد. نوع مطالعه ما در این تحقیق میدانی خواهد بود؛ باید نمونهها را بررسی کنیم؛ اینجا محقق با مشکل جدیدی مواجه میشود؛ اینکه اساساً زیست شبانهای در کشور نداریم! یعنی این سبک زندگی هنوز در کشور ما رسمیت نیافته!
🔻پس چه باید کرد؟ به سراغ تحقیقات سایر کشورها در این زمینه میرویم. ممکن است گفته شود: این کشورها با استاندارهای زندگی غربی اداره می شوند و ربطی به زیست اسلامی ندارد. بسیار خوب؛ اشکال فی الجمله وارد است؛ اما به منزله بی نیازی ما به تحقیقات سایر کشورها یا بی اعتباری پژوهش های آنها نخواهد بود؛ یعنی مطالعات سایر کشور ها برای ما مهم و قابل استفاده اند؛ زیرا جنس زندگی انسانها ناظر به امور فطری 《دین》 و 《 بی دینی》نمی شناسد. همگان نیازهای ثابتی دارند که ریشه در امور فطری دارد؛ از این رو در کنار مطالعه میدانی باید سراغ نخبهگان رفت و از متخصصین روانشناسی خانواده، اخلاق خانواده و...سوالات تحقیق را جویا شد.
🔻سخن کوتاه نمایم؛ عنوان یاد شده صرفا یک پیشنهاد بود، اگر قصد دارید در این باره تحقیق کنید حتما با اساتید در دسترس بیشتر مشورت کنید.
🔻این نکته هم قابل ذکر است که پدیده《زیست شبانه》موضوع عامی است که چندین مساله از دل آن می جوشد؛ اگر ابعاد بحث به حقوق، فقه، جامعه شناسی و... توسعه یافته و قیود آن نیز متعدد شود.
#مساله_شناسی
#زیست_شبانه
#سبک_زندگی
@masaelepazuheshi
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📬امان از این افسانهها...
در افسانهای آمده که پدر مقدس که در آسمانهاست، زمینی پهناور به بندگان سفید و اروپاییاش بخشید تا آن را به بهشت تبدیل کنند و برای رفتن به بهشت آسمانی، نیاز به نیکوکاری و مرگ نداشته باشند.
دقت فرمویدید که؟!
آن زمین جیگول و بیگول همان آمریکا جان است و اگر سفیدها آن را تبدیل به بهشت کنند، آخرتشان بهشت میشود.
🎈گاهی این بزرگواران خودشان هم اراجیف خود را باور میکنند.
📢 'راسل کانول' یک کشیش است که از دانشکده حقوق دانشگاه یِیل آمریکا فارغالتحصیل شده. برای خودش منبری خوبی هم بوده گویا. ۵۰۰۰ سخنرانی در سراسر آمریکا نشان میدهد اقبال خوبی از جانب مردم به او وجود داشته.
ایشان در یکی از سخنرانیها لطف می کنند و کمی در باب قاعدهی بهشتِ زمینی افاضه میکنند. او میگوید:
🔊وظیفه مردم آمریکاست که ثروتمند شوند. ثروتمندان درستکارترین اعضای جامعهاند! چون ثروت جامعه به آنها سپرده شده و آنها این ثروت را موسسات بزرگی تبدیل کردهاند. اما دل سوزاندن برای فقرا اشتباه است. فقرا به خاطر گناهانشان مجازات شده و به فقر مبتلا شدهاند.
🔍راست هم میگوید. من با دلیل اثبات میکنم که حرفش درست است.
فقرا گناه کاران جامعهاند. اندک انسانیتی هم اگر در آنها بوده نابود گشته!
📰برای نمونه در اوایل تاسیس آمریکا جمعی از همین فقرا که از قضا از گرسنگی در حال مرگ بودند، به گورستانی حمله میکنند و جسدی تر و تازه که قرار بود خوراک مار و مور شود را از خاک بیرون میکشند و میل میفرمودند. یا در روستایی مردی از فرط گرسنگی زنش را کشت تا طعام چند روز فراهم شود.
📌حال به حکمت کشیش کانول پی بردید؟!
ذات پلید این فقرای احمقِ گناهکار را خوب شناخته بود که می گفت سرمایهداران بندگان خوب خدایند.
🗓این بهشت زمینی باید از لوث وجود گنهکاران(فقرا) پاک میشد. اما سرمایهداران با صبوری باز هم آنان را تحمل می کردند. چه میشد کرد؟ مثلا در اواخر قرن ۱۹ صد هزار نفر در نیویورک در زاغهها و زیر زمینهایی زندگی میکردند که انواع بیماری بین آنان موج میزد. یا محله هایشان پر از زباله و موش بود. تازه اینها عذابهای دنیویشان بود که باید میچشیدند عوضیهای گناهکار.
یا اینکه باید از رودخانهای آب میخوردند که روزی ۱۳ میلیون گالن فاضلاب در آن ریخته میشد. حقشان بود. می خواستند گناه نکنند.
بماند اینکه بسیاریشان در پیاده روهای قبلهی آمال ما نیویورک میخوابیدند. دیگر وبا و تیفوس و تیفوئید که چیزی نبود این وسط...
✍علی خردمردی
@alikheradmardii
#پرونده_آمریکا_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔶 اخوانالمسلمین و آلسعود؛ از خدمت متقابل تا دشمنی متقابل
📍دلیل اینکه آلسعود اخوان را بر دیگر جماعتهای سلفی و وهابی ترجیح داد و آنها را در امور تعلیم و تربیت به کار گرفت نیز محصور بودن وهابیها و دیگر سلفیها در مساجد و فقر اندیشه آنها در مسائل قانونی و آموزشی و قضاوت و فناوری و مسئله زنان و غیره بود.
📍همدلی اخوانالمسلمین با انقلاب اسلامی در ایران، ملاقات نمایندگانی از آنها با امام خمینی، تعیین «یوسف ندا» به عنوان واسطه میان اخوان و ایران و برگزاری جلساتی در دفاتر اروپایی اخوان با موضوع حمایت از انقلاب اسلامی، موجب جدایی اخوان و خاندان سعودی شد. همانگونه که ارتباط اخوان با ایران در روابط جمهوری اسلامی با مصر نیز تأثیر گذاشت.
📍تلاشهای مرسی برای نزدیکی به عربستان ناکام ماند و وقتی مرسی پس از پیروزی در انتخابات به عربستان سفر کرد، ملک عبداللّه از وی درخواست کرد حسنی مبارک را از زندان آزاد کرده و به او اجازه دهد به عربستان سفر کند و تضمین کرد که مبارک بدون هرگونه فعالیت سیاسی یا رسانهای در آنجا باقی بماند. اما مرسی نپذیرفت.
✍محمدجواد حسین زاده
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/207575
@shouba
#اخوان_المسلمین
#عربستان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔘 انقلابیگری توحیدی یا طاغوتی
🔹 چند سالی است که از دوگانه مذهبی و غیر مذهبی، حزب اللهی و غیر حزب اللهی عبور کرده و به دوگانه انقلابی و غیر انقلابی رسیدهایم و انقلابی بودن و نبودن معیار و شاخص سنجش افراد در تعیین عیار کفایت برای اقتدا، پیروی و یا حداقل تایید و حمایتها شده است.
🔸 با دیدن قرائتهای مختلف از انقلابیگری بر خود لازم دیدم در این خصوص تأملی کرده که به اختصار به عرض میرسانم و ممنون خواهم شد که از نظراتِ خود بنده را نیز مستفیض بفرمایید تا چراغی بر سر راه نگارنده روشن گردد و مانع گمراهی شود.
♦️ از حیث لغوی معنای مصدری کلمه انقلاب دگرگون شدن، وا گردیدن و برگشتن از حالی به حال دگر است و از معانی اسمی آن میتوان به برگشتگی، تغییر، تحول و تبدل اشاره کرد. با دقت در معانی مذکور در مییابیم که نوعی فعالیت و عدم سکون در مفهوم کلمه انقلاب جاری و ساری میباشد.
♦️ با توجه به معنا و مفهوم کلمه انقلاب افرادی که متصف به این صفت میشوند نمیتوانند منفعل و ساکن باشند لاکن باید فعال، محرک و منشأ اثر باشند و به عبارت دیگر در محیط و افراد پیرامون خود اثر بگذارند وگرنه نمیشود به آنها انقلابی گفت. ناگفته نماند که این فعالیت و انقلابیگری صرفا محصور در اقدامات عملی نبوده و شامل اقدامات فکری و نظری نیز میگردد.
♦️ اما مهمتر از نفس کنشگری و فعال بودن این است که سمت و سوی این اثرگذاری و تغییر و تحول در کدامین جهت و به کدامین مقصد میباشد. اگر جهت و افق، توحیدی بود این فرد انقلابی مثبت و اگر جهت و افق غیر توحیدی و به عبارت دقیق تر طاغوتی بود این فرد انقلابی منفی خواهد بود. لذا فرد فعال و پر تلاشی که مسیر توحید و صراط مستقیم را خوب نشناسد ممکن است در جهت خلاف پارو بزند و یا آب در آسیاب دشمن بریزد.
♦️ کسی که وضعیت موجود را هرچه و هر کجا که میخواهد باشد، اگر به حال مطلوب و مورد رضایت خدا و ولی خدا برگرداند و تغییر دهد یک انقلابی توحیدی و مثبت است وگرنه کم نیستند افرادی که با تلاش و کوششهای فراوان وضعیت موجود را در جهت نفسانیات و یا اراده طواغیت تغییر میدهند و تکمیل کننده پازل و نقشه دشمن هستند.
♦️ حقیقت و عدالت دو مقولهای هستند که فهم و یافتن اولی، و مطالبه و اقامهی دومی همواره برای انقلابیون نقطهی کانونی انگیزش و موتور محرک بوده و خواهد بود. با توجه به اهمیت این دو مقولهی حساس، طریق شناخت و مبنای اعتبار بخشی به تعاریفی که از این دو مقوله به دست میآوریم در توحیدی یا طاغوتی بودن انقلابیگری بسیار تعیین کننده میباشد.
♦️ هر کسی که منفعل و ساکن (عملی یا نظری) است قطعا انقلابی نیست؛ اما هر انقلابی (فعال و متغیر) لزوماً خوب و قابل اقتدا نیست؛ لذا توحیدی و اسلامی بودن انقلابیگری رکن اصلی و مهم است. حال به نظر شما کسی که اسلام را در حد و اندازه خودش نشناسد انقلابیگریش چگونه خواهد بود؟
♦️ اگر در کنار عقل سلیم و خرد جمعی از کلام وحی و در امتداد آن از سخنان معصومین و بیانات ولی فقیه بهره نگیریم و در تنظیم گفتار و رفتارها به آنها بی اعتنا باشیم دیری نمیپاید که حق طلبی و عدالت خواهی که نقاط قوت یک انقلابی هستند به پاشنه آشیل او و حتی ضد خودش تبدیل میگردد. تاریخ پر است از چاقوهایی که دستههای خودشان را بریدهاند...
✍حسین کاوه
@sollam
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✅نقدی بر اشکال آقای نصیری درباره حجاب
آقای نصیری در برنامه زاویه با حجاب قانونی مخالفت کرد. کل استدلال آقای نصیری دو جمله است. اول اینکه با زور نمی شود جامعه را با حجاب کرد چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین نشان داده است. دوم اینکه مردم مخالفند.
✅چند نکته در این رابطه:
🔸1.اول اینکه ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است. اگر وجاهت دموکراتیک قانونگذاری رازیر سوال ببریم سنگ روی سنگ بند می شود؟ ازفردا هر کس بگوید فلان قانون رامردم مخالفند چه کنیم؟ با کدام منطق باید بپذیریم شاخص اکثریت نزدشماست؟
🔸2.مقایسه الزام حجاب در جمهوری اسلامی با الزام رضاقلدر از مبنا دچار اشکال است. مثل اینکه کسی قانون در دیکتاتوری را با قانون درجمهوریت مقایسه کند. انشالله که روشنست دچار چه اشتباه فاحشی شده اند. الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رای مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور.
🔸3. آقای نصیری گفته اند الزام حجاب ثمر نداشته است. از کجا فهمیدند؟ اینکه وضع حجاب بدتر شده است یعنی الزام ثمرنداشته است؟ بازهم دچار اشتباه عجیب شدند. جامعه ما در یک مبارزه است. اساسا مقایسه نقطه ای در فهم رفتار جامعه در حال مبارزه غلط است.
جامعه ای که تحت هجمه های فرهنگی و تمدنی است با همین میزان حجاب نیز یک جامعه عفیف است. سوال اینست که اگر الزام حجاب نبود وضع بدتر بود یا بهتر؟ مثل اینکه فردی خلاف جریان اب پارو بزند. قدرت فرد را در عقبگردش نباید دید. مهم اینکه اگر خلاف آب پارو نزده بود، همین میزان عقب رفته بود؟
🔸4. آقای نصیری معقدند مردم بدحجاب شده اند. این حرف نیز غلط است. اساسا مقایسه تقوا و دینداری مردم در مبارزه آنهاست نه تغییر ظاهری شان. مساله حجاب در ایران ناشی از غربزدگی است نه کاهش دینداری. انشالله فرق ایندو روشن است. لذا اتفاقا مردم با همین میزان حجاب نیز رشد دینداری داشته اند.
🔸5. گفتند قانون حجاب نتواسته مردم را باحجاب کند. آیا تصور کردیم الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب هاست؟ الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است. لذا هدف الزام تنها باحجاب کردن نیست و دفاع از حیا و عفت جامعه است که هم برای مرد است و هم زن. برای صیانت از ظاهر یک جامعه دینی است.
🔸6. میگویند چرا وقتی تبعیض وجود دارد قانون حجاب باید اجرا شود. این هم از آن استدلال های آنچنانی است. اگر سازمان ثبت احوال به وظیفه اش عمل نکرد، سازمان آب و فاضلاب هم تعطیل کند؟ فردا اگر دزد، خانه آقای نصیری را زد بگوئیم چون بقیه نهادها درست عمل نمی کند پی گیری دزد هم اشتباه است؟
🔸7. می گویند حجاب را باید فرهنگی ترویج کرد. سلمنا. خب؟ ترویج فرهنگی به معنی نفی الزام است؟ همه قوانین نیازمند فرهنگ سازی دارند. مگر بستن کمربند فرهنگ سازی نمی خواهد؟ خود الزام هم جزئی از ساخت فرهنگ است.
🔸8.گفته اند در پذیرفتن دین و اعتقادات آزادی است پس مردم حق دارند حجاب را نپذیرند. مقدمه درست و نتیجه غلط. مردم در انتخاب دین آزادند نه انتخاب اجزای دین.ضمن اینکه حجاب امری اجتماعی است نه فردی. مردم درانتخابی آزادند که به دیگری ضربه نزند. آیا حجاب درخیابان مثل نماز در پستوخانه است؟
🔸9. می گویند با حجاب موافقم اما با الزامش نه. مثل اینکه کسی بگوید با دروغ مخالفم اما با حرمتش نه. برادرم حجاب خودش یک الزام دینی است. چطور ممکن است با حجاب موافق باشید ولی با الزامش نه. همان که از ضرورت حجاب گفته از الزامش گفته است. مگر دلبخواهی و سلیقه ایست؟
@mahdian_mohsen
@Howzavian
♦️مسائل «تحمیل شده» یا «تالیف شده»؛ کدامیک؟
یکی از آسیب های امروزی نخبگان رسانه ای که تاثیرش را بر جامعه نیز گذاشته است، «بحران مساله» است!
اینکه چه چیزی مساله شود و جایگاه و رتبه ی آن مساله در چینش خبری چه باشد
اینکه آیا تنها باید به مسائل تحمیل شده که با بولد سازی رسانه های بیگانه ایجاد می شود، پرداخت یا باید مسائل را تالیف کرد و خود جهت داد؟
متاسفانه نخبگان رسانه ای چه انقلابی چه غیر انقلابی اسیر مسائل «تحمیل شده» شده اند تا مسائل «تالیف شده»
چندی قبل با تعدادی از سردبیران بخش های خبری صدا و سیما جلسه داشتیم و بسیار تاسف خوردم از اینکه رویه غالب سردبیران بخش های خبری رسانه های ما من جمله صدا و سیما، این شده است که الان در فضای عمومی جامعه چه مساله ای مطرح است و بولد شده تا ما همان را کار کنیم!
بسیار تاسف خوردم از اینکه این عزیزان متوجه نیستند که بسیاری از این مسائل بولد شده در سطح جامعه از سوی رسانه های بیگانه و پیاده نظام دشمن در داخل «بولدسازی» و «پروپاگانداسازی» و «کاریکاتوری سازی» شده اند!
متاسفانه این عزیزان عنایت ندارند که باید مسائل تالیف شده را ایجاد کرد و برای جامعه در مسیر تحقق اهداف و آرمان های انقلاب مساله سازی کرد نه اینکه صرفا اسیر مسائل تحمیل شده رقیب بود!
✍ محمدعلی رنجبر
@Binesh_Rahbordi
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
خیلی دیر به #واقعیت_فضای_مجازی پی بردیم و ماهیت آن برای ما آشکار شد. فضای مجازی بستر مزاجشناسی، ذائقهسازی و هاضمهسوزی است.
سرآشپزهای سایبری، مزهی دهان ملتها را میفهمند، لقمههای چرب و نرم تعارف میکنند و تا چشم بهم بزنی، قورتت میدهند. تا وقتی روی سفرهی اجنبی نشستهایم، بلع و هضم و جذب و دفع ما غیرارادی است.
برای حفظ تمامیتِ ارضی، گُردانگُردان خون دادهایم اما در گردنهی سوقالجِیشی مجازی، شبیخون خوردهایم. در زمين مجازیِ دشمن، بازی میکنیم و بازی میخوریم تا توپ ضعف و انفعال همیشه در سرزمین حقیقی ما بوده و دستِ برتر و دستهی بهتر همواره در اختیار دشمن ما باشد.
در هزارهی سوم، "داده" عنصر قدرتساز و "اطلاعات"، زیربنای هژمونی است. اگر دیروز قشونکشی وسیلهی استعمار کهنه بود، امروز "دادهکاوی" ابزار استعمار نوین است. دیروز ستون پنجم راپورت میداد تا آتش بریزند و امروز ریپورتها آن طرفِ فایروالها روی میز دشمن است.
"شبکهی ملی اطلاعات"، محدودیت نیست، مصونیت است. آسانسور پلتفرمهای وطنی است اما سانسور آزادیهای مدنی نیست. دسترسی هیتلرهای مجازی را با هدف اخاذی ویرانگر اطلاعاتی، فیلتر میکند. در بوران حوادث ناگوار، بهمنهای عظیم شُبهه را تبدیل به برف شادی میکند.
تفکری که از کود انسانی تا مدیر، به دنبال واردات است و از جو بایدن تا کری به دنبال ارتباطات است. #شبکه_ملی_اطلاعات را انزوای سایبری میپندارد و خودکفایی مجازی را لابد در حد آفتابه و آبگوشت بُزپاش میداند. #مجلس_انقلابی، جلوی طرحهای قلابی را بگیرد و برای مطالبهی رهبری، طرحی نو بریزد.
@andisheengelabi
@Howzavian
🔴 زنان در آمریکا
#پرونده_آمریکا_شناسی
😊 این چهرههای خندان را بنگرید. لذت نمیبرید خداوکیلی؟!
زنان کارگر؛ همانها که لبخند از لبانشان نمیافتد.
⚠️ قدیمترها در آمریکا به خاطر احترام و ارزش زن اجازه نمیدادند تا زنان کارهای سخت بر عهده گیرند. مثلا با کمال دلسوزی نمیگذاشتند زن در انتخابات شرکت کند.
البته کارهای راحت را اجازه میدادند هر چند بازهم دلشان نمیآمد. مثلا کارگری در کارخانهها و... .
🚫 موضوع شرکت در انتخابات انقدر موجب خستگی و آسیب روحی و جسمی به زن میشد که در سال ۱۸۷۲ بانویی به نام سوزان براونلی آنتونی غلط اضافی کرد و به یکی از مراکز انتخابات ریاست جمهوری رفت تا رای خود را داخل صندوق بیندازد و انداخت... الحمدلله پلیس به سرعت این زنیکهی احمق را دستگیر کرد و بعد محاکمه شد و نهایتا به پرداخت ۱۰۰ دلار محکوم شد. (آن زمان حقوق یک کارگر هفته ای ۳ دلار بود.)
🔵 البته سالهای سال گذشت تا زنان آمریکایی با لجبازی و سرسختی توانستند مردانشان را قانع کنند تا آنها هم کار سخت بکنند. دیگر رای میدادند، استخدام میشدند، خلبان جنگنده میشدند، در ابوغریب زندانیان مرد را شکنجه میدادند و از این دست کارهای خیرخواهانه و البته سخت... .
✍علی خردمردی
@alikheradmardii
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «مربعهای قرمز»
🔸 متن تقریظ رهبر انقلاب آیتالله خامنهای بر کتاب «مربعهای قرمز» دقایقی پیش در قطعه شهدای گمنام بهشتزهرا (س) رونمایی شد.
مراسم نهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری حضرت آیتالله خامنهای شامگاه امروز شنبه ۲۹ شهریور در قطعه شهدای گمنام بهشت زهرا(س) تهران برگزار شد و تقریظ ایشان بر کتاب مذکور رونمایی و منتشر شد.
🔸مشروح متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «مربعهای قرمز» به قلم زینب عرفانیان که دربرگیرنده خاطرات شفاهی حاج حسین یکتا از سالهای دفاع مقدس است، در ادامه میآید:
بسمهتعالی
بسیار شیرین و جذاب نوشته شده است. ردپای چانهگرمیهای آقای حاج حسین یکتا در آن آشکار است. ظرافتهای برخاسته از ذوق و قریحه لطیف که در سراسر کتاب گسترده است، میتواند از نویسنده خوش قلم و چیرهدست کتاب باشد و میتواند هم دُرافشانیهای راوی باشد. نقطه برجسته کتاب، یاد شهیدان و یاد حال و حضور ملکوتی آنان پیش از شهادت است که حقاً بسیار خوب تصویر شده است. ارادت راوی به مرحوم آقای حاج میرزا علی احمدی میانجی هم برای من جالب بود. آن مرحوم را حدود شصت سال به علم و تقوا و ورع میشناختم و به من لطف داشت. این کتاب ظاهراً چند روز پیش رونمائی شده است. برای من چندی پیش از این فرستاده بود و تماماً مطالعه شد.
https://fa.shafaqna.com/news/1015628/
@shafaqna_com
#رهبر_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹ارکان عفاف و حجاب دیده شود
🔸حجاب و عفاف را نمی توان بصورت انتزاعی و بریده از دیگر ارکان و اجزاء زندگی ببینیم، بلکه موضوعی از یک نظام موضوعات «سبک زندگی» است که آن سبک زندگی دو حالت و جهت بیشتر ندارد یا سبک زندگی اسلامی و الهی است یا غربی و شیطانی، و این جهت گیری در وضعیت حجاب و عفاف تأثیرگذار است و نمی توان آلوده به سبک زندگی غربی بود و نیز انتظار حجاب و عفاف هم داشت. بنابراین حجاب و عفاف جزئی از یک شبکه به هم پیوسته است که با دیگر اجزاء روابط و تأثیر و تأثر جدی دارد .
🔸اگر بنا باشد سبک زندگی اسلامی باشد باید توجه داشته باشیم حجاب و عفاف با چه عناصر و مفاهیم و اجزاء و ارکان دیگری مرتبط است و تأثیر می پذیرد یا تأثیر می گذارد مثلاً معماری ساختمانها ، ساختارها و قواعد محیطی کار و تحصیل و...
🔸بنابراین «اصلاح ساختارها و قواعد محیط زندگی» تأثیر فراوانی بر رعایت حجاب و عفاف خواهد داشت. به عنوان مثال اصلاح نوع مراجعات در محیط کار، قواعد اداری مناسب، پرهیز از جلسات و معاشرت های غیر ضروری و نامناسب، طراحی فضای مستقل حضور زنان و مردان و...
🔸متأسفانه در وضعیت امروز، طراحی ساختارها و قواعد محیط زندگی و کسب و کار و تحصیل متأثر از الگوهای غربی و غیر اسلامی است که سبک زندگی متناسب با خود را مطالبه می کند و در این فضا رعایت حجاب و عفاف دشوار می گردد ...
🔸 «فضای مجازی» نیز محیطی جدید برای زندگی و کسب و کار با اقتضائات و سبک زندگی مخصوص به خود است که قواعد وساختارهای آن کاملاً توسط تمدن غرب، طراحی شده است و یکی از محیط های آسیب زا در حوزه عفاف و حجاب محسوب می شود چرا که نوع رفتارها، نوع ارتباطات و کم و کیف آن بر اساس طراحی بیگانگان و در راستای اهداف آنان است، در واقع حضور ما در آن فضا، بازی در زمین آنها و طبق قواعد آنهاست، از اینرو فارغ از آسیب های امنیتی و اجتماعی، به راحتی حریمهای عفاف و حجاب شکسته میشود و آسیب های فراوانی به وجود می آورد...
@abdollahimahdi
#حجاب_اجباری
#حجاب_قانونی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💐 جلوه ای از نهج البلاغه منتشر شد
🔹جلد دوم کتاب جلوه ای از نهج البلاغه شامل شرح و تفسیر خطبه های ۱۷ تا ۷۶ توسط آیت الله سید احمد خاتمی (امام جمعه موقت تهران) و به همت نشر میزان به چاپ رسیده است.
🔻علاقه مندان می توانند از طریق شماره ۰۹۱۲۰۹۵۴۴۷۶ سفارش خرید خود را ثبت کنند.
#نهج_البلاغه
#سیداحمدخاتمی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✍ پایان نامه تربیت سیاسی از منظر شهید سیدمحمدباقر صدر دفاع شد
🔸این پژوهش به همت حجت الاسلام محمدهادی سمتی، دانش آموخته دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام به انجام رسید.
بخش هایی از چکیده👇
🔻امر تربیت سیاسی همیشه مورد نظر اندیشه ورزان و عالمان و دانشمندان بوده است.
🔻البته تربیت یافتگی سیاسی که به مثابه عنصری اساسی در سعادت جامعه تلقی می شود، همواره باید دغدغه اصلی متفکران،حاکمان و عالمان دینی باشد.
این تحقیق برای بررسی نظریه تربیت سیاسی از دیدگاه شهید سید محمد باقر صدر به سامان رسیده است تا پاسخی باشد به این سئوال که تربیت سیاسی از منظر شهید صدر چیست؟ و راه را برای نقد و بررسی عالمانه فراهم سازد.
🔻در این جا بر اساس چهارچوب نظری علل اربعه، اهمیت تربیت سیاسی و منزل گاه ها و نیز شریان های بسط این عنصر پویاساز امت از منظر علامه صدر مورد بررسی قرار گرفته است.
#دانشگاه_باقرالعلوم ع
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔷️ پاسخ رییس مرکز تحقیقات حجاب ریحانه النبی به شبهه افکنی مهدی نصیری
🔻حجت الاسلام محمدمهدی ابراهیم پور، رییس مرکز تحقیقات وطرح های کاربردی حجاب ریحانه النبی در قالب نوشتاری به شبهات و سخنان اخیر مهدی نصیری پاسخ داد.
‼️ توجه دارید که صرفا هر ناکار آمدی به پای اصل واساس آن گذاشته نمی شود، قوانین بسیار متقن قابل دفاعی در زمینه های مختلف داریم که البته یا اجرا نشده یا ناقص اجرا شده و یا بد اجرا شده، آیا شما معتقدید اصل قانون ناکارمد است یا خیر؟
📛 راسل در کتاب زناشویی و اخلاق اعتراف می کند که عطش روحی در مسائل جنسی غیر از حرارت جسمی است. آنچه با ارضاء تسکین می شود حرارت جسمی است نه عطش روحی.
متن کامل را اینجا دنبال کنید👇👇
http://fa.rih.ir/news/8012
#حجاب_اجباری
#حجاب_قانونی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
آقای زائری سلام
⁉️ یک سوال
با توجه به این کلامِ شما چرا پس انقلاب کردیم؟ این تقسیم بندیای که آرزویش را در سر دارید قبلِ انقلاب هم بود که... .
🔹️ جملهی آخرتان به خودیِ خود صحیح است.
اما آنچه که موجب خطخطی شدن اعصابها شده این است که از این جمله و کلمهی حق، اراده باطل کردهاید گویا.
🔹️ مدلول قرآن و حدیث چیست آقای زائری؟
مثلا قرآن میگوید: فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ.
طلبه می تواند این آیه را بخواند اما مصداق اَتَمّ آن را به مردم معرفی نکند؟!
چه کنیم که قرآن و حدیث ما را دعوت به سیاست کردهاند.
🔹️ چگونه می شود طلبه روی منبر این روایت را بخواند که: أفضَلُ الجِهادُ كَلِمَةُ عَدلٍ عِندَ إمامٍ جائرٍ، اما مقابل حاکمان ستمگر سکوت کند؟ آیا متهم به نفاق نمیشود؟
آیا وظیفهی روحانیت فقط خواندن است؟
پای عمل به خوانده ها که برسد روحانیت وظیفهای ندارد؟
آیا پیامبر فقط قرآن خواند و سخن گفت؟
پس آن جنگها چه بود؟!
🔹️ آقای زائری؛ به نظرتان امام صادق ع در این روایت هدفشان فقط بیان احکام است؟
وَ اللّه یا سَدیرُ لَوْ کانَ لی شیعَةٌ بِعَدَدِ هذِهِ الْجِداءِ ما وَسِعَنی القُعُودُ؛ ای سدیر! به خدا سوگند، اگر شیعیان [راستین] من به تعداد این بزغاله ها بودند، در خانه نشستن برایم روا نبود.»
زائری جان؛ در مقابل قعود چیست جز قیام؟!
🔴 روحِ روح خدا شاد که فرمود: والله اسلام تمامش سیاست است.
✅ میدانید دعوا کجاست دوستان؟
ریشهی دعوا یک نزاع و اختلاف قدیمی بین متکلمین است. عدهای هدف را فقط در بیام احکام شرع می دانستند که البته ادلهشان به راحتی قابل نقد است و عدهای در کنار بیان، اقامه را هم واجب میدانستند.
نمی دانم زائری میداند در چه پازلی دارد بازی میکند یا نه!
✍ علی خردمردی
@alikheradmardii
#حجاب_اجباری
#حجاب_قانونی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 «مقتل مظلوم» به همت انتشارات جمکران منتشر شد
🔻کتاب پیش رو ، تألیف گونه ای از متون کهن و مقاتل معتبر و روایتگر قیام سید الشهداء(ع) و اصحاب باوفای او در روز عاشورا است.
در بخشی از متن این کتاب می خوانیم :
🔸نام «حسین» حقیقتی است سرشار از ارزش های انسانی، مکارم دینی و تجلی معارف الهی که در یک «واژه» خلاصه آمده است.
🔸مقتل مظلوم، بازخوانی و بازنویسی حکایت عاشورا از حدود بیست مقتل است که با متنی روان و یک دست به ارائه وقایع سحرگاه عاشورا تا شهادت امام پرداخته است تا همگان از جمله هیئات مذهبی ، مبلغان و مادحان اهل بیت را در ترویج مقتل خوانی و نقل معتبر یاری رساند.
قابل ذکر است، «مقتل مظلوم» چاپ جدید «مقتل العبره» است که به همت حجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی از سوی انتشارات مسجد مقدس جمکران به زیور طبع آراسته شد.
#امام_حسین_علیه_السلام
#محرم_و_صفر
#مفتاح_313
🌐eitaa.com/meftah_313
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹بنیانهای نظری سبک زندگی در اندیشه بوردیو
✍ عبدالرضا آتشین صدف (دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم)
چکیده
اصطلاح سبک زندگی در اندیشه و آثار بوردیو مفهومی است که با شبکه پیچیده و به هم پیوستهای از مفاهیم نظری مرتبط است. وی در آثار مختلف توصیفی و پیمایشی خود بهویژه کتاب «تمایز: نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی»، با رویکردی جامعهشناختی به تحلیل سبکهای زندگی و طبقات اجتماعی پرداخته و آن را با مفاهیمی همچون فضای اجتماعی، طبقه، میدان، عادتواره، سرمایه و سلیقه پیوند داده است. از منظر وی، سبک زندگی مجموعهای از باورها و کنشهای نظاممندی است که افراد و طبقات اجتماعی را از یکدیگر متمایز میسازد. در این مقاله با تکیه بر آثار بوردیو و شارحان عمده اندیشههای وی به شیوه اسنادی و با رویکردی توصیفی و تحلیلی به مفاهیم و بنیانهای نظری بوردیو در طرح نظریه سبک زندگی وی پرداخته خواهد شد.
کلمات کلیدی: سبک زندگی، فضای اجتماعی، طبقه، میدان، عادتواره، سرمایه، سلیقه.
لینک دانلود مقاله👇
http://ensani.ir/file/download/article/1546084557-10109-6-1.pdf
@philosophyofsocialscience
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 آخر معرفت
❇️ درکتابها درمورد عرفان وتعالی معنوی انسان خیلی نوشته اند و خوانده ایم !
💥 اما امام (ره) فقط حلوا حلوا نکرد بلکه حلوایی درست کرد که هزاران انسان خوردند و لذّت بردند و به مقصد سعادت رسیدند و امروز هم شاهدیم که میلیونها انسان از نورانیت اثر معنوی آن آن عظمت متَنَعِم هستند !
💐 امام عزیزما درعصرحاضر نتنها همه باورهای متعالی #اسلام_ناب_محمدی_صل_الله_علیه_وآله را احیاء کرد بلکه براساس آن هزاران مصداق عینی و الگو تربیت نمود !
🌹 سخنان این رزمنده پیرمرد و پدر دو شهید را با دقت ببینیم و گوش دهیم که همه عرفان را در دو کلمه خلاصه نموده و به آن عمل کرده و به مقام آن رسیده !
🌷این عارف کامل میگوید :
مغازه داشتم پسر بچه ای را دیدم که کمپوتی رابصورت قسطی از من خرید برای اهداء به جبهه و ... !
✅ براستی جامعه ما ازکجا به کجا سقوط کرده ؟ ازبچه هایی که چنین باوری داشته اند تا بزرگانی که امروز برای مدد از #کدخدا ازهم سبقت میگیرند و...؟!
✅ درحالی که بخاطر همین اعتقادتمان مثلاً در شدید ترین #تحریمها هستیم فقط درسال گذشته ۳ ملیارد دلار گوشی تلفن همراه از بازارهای متعلق به دشمنان قسم خود وارد کرده ایم !!!
عده ای هم متحیّر میگویم چرا #کرونا ...؟
ومی پرسیم چرا #دعاهای ما مستجاب نمی شوند و...؟!
✳️ شهید آیت الله بهشتی پس از آزاد سازی ارتفاعات #بازی_دراز بالای بازی دراز رفت و چه زیبا فهم ومشاهدات خود را اینطور بیان کرد و فرمودن :
« به #عرفا بگویید بیایند اینجا که #خانقاه_عرفان بازی دراز است »
✍ بهزادزارع
@daneshjumashruti
#دفاع_مقدس
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✍خاطراتی از درس آیت الله ممدوحی به قلم ابراهیم اکبری دیزگاه، رمان نویس حوزوی👆👆
پ.ن:
◼️آیت الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه و از شاگردان برجسته و مبرز امام راحل و علامه طباطبایی(ره) به لقاء الله پیوست.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN