❇️ «مسئول» یا «مُجری»؟!
🔰 حتما تا به حال توصیهها و نکات زیادی پیرامون مسئولیتپذیری کودک و نوجوان شنیدهاید.
🤔 اما شاید کمتر اتفاق افتاده باشد در مورد معنا و مفهوم «مسئول» دقت کرده باشید.
⛔️ مسئول بودن، به معنای پیروی کورکورانه کودک و نوجوان از دیگران نیست. اگر قرار باشد انتخاب و تصمیمگیری امور مربوط به کودک بر عهده دیگران باشد و او صرفا مُجری امور باشد، پس معلوم میشود هنوز معنای مسئول را به درستی درک نکردهایم.
💠 در مسئولیتسپاری به کودک و نوجوان، باید به دو عامل مهم توجه کرد:
1️⃣ قدرت انتخاب
2️⃣ قدرت تصمیمگیری
♻️ بنابراین، بگذاریم او آزادانه دست به انتخاب بزند و با تصمیمگیری، اقدام به عمل نماید. آنگاه کودک و نوجوان، با علاقه و لذت هرچه بیشتر، مسئولیت مربوطه را انجام میدهد و هیچگاه احساس بیگاری و استثمار نمیکند.
✍️ مصطفی جهانگیری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌عقدههایی که در زمین همسایه گشوده میشود
چند سؤال درباره کلیپی که از رقص و پایکوبی برخی هم وطنان در کشور ارمنستان منتشر شد.
این حجم از افسارگسیختگی چرا؟
ریشهی این آزادی مصنوعی در کجاست؟
برهنهکردن قسمتی از بدن خود و اعضای خانواده در قالب رقص و پایکوبی آیا پذیرفتنی است، آن هم در میان جمعیتی غریبه و بیگانه با فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی؟ آیا وطن انسان آنقدر جای کوچکی است، آنقدر عرصه تنگ است که نمی توان خود را در آن تخلیه کرد، شادی خود را بروز داد؟
چراهایی از این دست فراوانند؛ آزادی به چه قیمتی؟!به قیمت فروخته شدن تن خود وناموس خود؟!
به نظر میرسد عوامل مختلفی در این نوع رفتارهای زننده دخیل هستند.
شاید نوعی عقدهگشایی شخصی و شخصیتی باشد. ظرفیت پایین اشخاص ایجاب میکند که با قرار گرفتن در چنین محیطی شروع به خودنمایی کرده و خود وخانوادهی خود را در معرض دید دیگران قرار دهند. شاید دیگرانی که مد نظر ماهستند هموطنان خود و یا اکثرا جمعیتهای غریبهای از آن کشور هدف هستند که اینگونه رفتارها موجبات خنده، تمسخر، تعجب، تاسف آنها را فراهم کرده. یا که این افراد در خانواده و یا جمع دوستان خود تحقیر میشدهاند و عقدهی حقارت آنها را وامیدارد که دست به چنین اعمال خلاف عفت بزنند و خودی نشان بدهند.
یا نه شاید نظام حاکم بر مملکت خود را قبول نداشته و با قوانین جاری در تضاد هستند و به نوعی میخواهند مخالفت خود را اینگونه به جهانیان نشان دهند. این اشخاص وطن خود را همانند قفسی میدانند که در آن محبوس شدهاند و حق ابراز هیچگونه شادی و نشاط را ندارند. به محض به وجود آمدن شرایط، خود را رها کرده و آزادانه به هر کاری دست میزنند. ولی آیا این شادی و رقص و پایکوبی لحظهای بیحد و مرز، فرجام خوبی خواهد داشت؟
از دیدگاه جامعهشناسان این افراد پس از مدتی به نوعی سرخوردگی و افسردگی ناشی از عمل خود دچار میشوند؛ چرا که آنها با این اعمال خود نیز اغنا نشده و شاید به نوعی عذاب وجدان دچار شده و از طرف دیگر در معرض سرزنش اطرافیان قرار گرفته و در ورطهی هلاکت غرق میشوند.
اینها دردهای جامعهی اصیل و متمدن ایرانی است.پخش شدن چنین کلیپهای رنجآور، نشان از کمکاری نهادهای مسئول دارد. خانواده ها،مسئولین و دست اندرکاران امور فرهنگی، سیاسی، اجتماعی بایستی دلیل اینگونه رفتارها را بررسی کرده و در صدد رفع آنها برآیند.
خداوند انسانها را آزاد آفرید؛ شادی و تفریح در دین دوستداشتنی اسلام جایگاه ویژهای دارد. در برخی روایات آمده که زمان خود را به چهاربخش و در برخی آمده به سه بخش تقسیم کنید؛ از این چند بخش، یک قسمت را به تفریح اختصاص دهید و از این تفریح جهت موفقیت در امور دیگر بهره ببرید. بایستی بستری فراهم شود تا کودک، جوان،نوجوان،بزرگسال و حتی پیرمرد و پیرزن ایرانی در کشور خود احساس امنیت کرده و با رعایت ضوابط و روابط حاکم بر نظام سیاسی- اجتماعی جامعهی خود به شادی و پایکوبی بپردازند.
✍️ طاهره کنگازیان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ شرم و حیا؛ دارایی بزرگ
انگيزهي حقيقي گرايش زن به حجاب، احساس فطري يا غريزي شرم و حياست. شرم و حيا در زن نسبت به بيگانه مانند غيرت در مرد است؛ به عبارت ديگر، درك و شعور فطري و الهام غريزي زن به حفظ خود از دستبرد نااهلان براي ارتقاي ارزش وجودي خويش است.
در شرم و حيا، عشق و اشتياق به عفاف و پاكدامني تدبيری در خلقت و فطرت زن نهفته است که او را وا ميدارد گاهي به صورت ناخودآگاه خود را از چشم نامحرم بپوشاند. به همين دليل، وقتي احساس حجب و حيا را از دست مي دهد در محيط ناامن اجتماع هم كشف حجاب ميكند؛ و برعكس، وفتي احساس شرم و حيا در او زنده است در محيطي كه امنيت كامل هم وجود دارد، باز هم تمايل دارد خود را بپوشاند. احساس حيا و شرم از انجام دادن كارهاي زشت از ثمرات عفاف به شمار ميآيد.
هر قدر اين احساس شرم از زشتيها در انسان بيشتر باشد، عفت او بيشتر خواهد بود امام علي(ع) مي فرمايد: « شرم از خداوند و خلق او باعث عفت و بزرگي ميشود» بدون شك، به تناسب ويژگيهاي روحي و جسمي انسان، آفرينش لباس و پوشش و روي آوردن فطري او به آن يكي از نعمتها و هداياي الهي محسوب ميشود.
در فرهنگ اسلامي، انسان لباس نميپوشد كه تن را عرضه كند، بلكه لباس ميپوشد تا خود را بپوشاند. لباس براي او يك حريم است؛ به منزلهي دژي است كه تن را از دستبرد چپاولگران محفوظ ميدارد و كرامت او را حفظ ميكند.
✍️مهری یزدان پناه
🔗 متن کامل
#حجاب #عفاف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠هفت روش پیشگیری از خشونت در نوجوانان
✔️ چکیده مقاله «روشهای پیشگیری از گرایش نوجوانان به خشونت (با تأکید بر عنصر یادگیری اجتماعی - بر اساس رهیافت اسلامی)»
🖋نویسنده؛مصطفی همدانی، دانشآموخته خارج فقه و فلسفه (استاد حوزه علمیه قم)
🔸خشونت از پدیدههای کهن در رفتار اجتماعی انسانها است. نوجوانان به جهت اقتضای سنی خاص و تأثیری که از محیط خود دارند، بیشتر در معرض رویآوردن به خشونت هستند. هدف این پژوهش، بررسی عوامل پیشگیری از رویآوردن نوجوانان به خشونت است، در این راستا بر نقش یادگیری اجتماعی در خشونتآموزی ایشان تأکید شده و با این رهیافت، عوامل پیشگیری از خشونت را بر اساس مبانی اسلامی، روانشناختی و جامعهشناختی تحلیل میکند. روش این پژوهش، کتابخانهای است و از تجزیهوتحلیل کیفی استفاده شده است.
🔸نتایج این پژوهش بر وظایف اجزای نظام تعلیم و تربیت (خانواده، همسالان، مربیان مدرسه، نظام آموزشی و رسانهها) در محورهایی چون گسترش رفتارهای محبتآمیز در خانواده و رفتار مربیان، توبیخ الگوهای خشونت و پاداش نگرفتن آنها، فقدان ارزشهای خشونتآموز در دوستیها و تعمیق باورهای معنوی در کنترل خشم و آموختن مهارت جرأتورزی به جای خشونت تأکید دارد
🔗 اسلام و آسیبهای اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☑️ ای نماد حلم و علم، جهان تو را میخواهد
شخصیتش آرام و دور از جنجال بود. در دنیای آشفته و پر همهمه ی روزگارش، کم نبودند کسانی که گهگاه به او یا خانواده اش توهینی کنند؛ اما هیچ وقت ندیدم با کسی گلاویز شود... عبور میکرد... عبور کردن از آدمها را خوب بلد بود؛ اما برای من که اطرافیانم را طوری دیده بودم که با شنیدن کوچکترین اهانتی، بی ادب را چنان توبیخ می کردند تا بفهمد یک من ماست چقدر کره دارد و غیرت اصیل به خانواده یعنی چه، این "عبور کردن" عجیب بود!
گاهی یواشکی فکر میکردم که شاید عزیزانش را خیلی دوست ندارد که رویشان غیرتی نمیشود و هیچ وقت جواب دشمنان بدگویش را با تندی نمیدهد تا بفهمند با چه کسی طرفند.
دیروز داستان امام باقر را دیدم که در مقابل توهین فرد مسیحی به خود و مادرش، با ملایمت پاسخ داده است. داستان جدیدی بود! این بار موضوعِ یک آدم عادی نبود، موضوع، امام معصوم بود، یک الگو.
چقدر عجیب بود! باورم نمیشد روش زندگیمان اینچنین وارونه شده باشد! باورم نمیشد خوب و بد اینچنین جابجا شده اند که خودمان هم نفهمیدیم!
چرا انقدر دور شدیم از واقعیت؟ آن آرامش و منطق کجا و این خشم کجا؟ آن داستان، به اسلام آوردن مرد مسیحی ختم شده و داستان این روزهای ما، به سمت جنایت و قتل غیرعمد و هزار پشیمانی دیگر، اما باز هم به آن اعتقاد داریم، آنقدر که اگر همرنگ جماعت نباشیم اسممان بی غیرت و بی مهر میشود!
حالا در خیالم این وارونگی را وارونه کردم و سخن گفتن را جایگزین نعره و ضرب و شتم کردم...
هرچه فکر میکنم میبینم حیف است، حالا که چنین امام آرامی و الگویی اصیل و با غیرت دارم آیا می شود آرام تر زندگی نکنم؟!
سلام بر معدن دانش، سلام بر معنای اخلاق
#امام_باقر_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📣 سواد رسانه نیاز هر مطالبه گر مردمی
در جلسهای که توسط حجتالاسلاموالمسلمین کعبی، برای پیگیری مشکلات مردم برگزار شده بود، یکی از روحانیون جوان اهوازی، مشکلاتی را بیان میکند که اگرچه دغدغه او برای حل مشکلات مردم، درست و بهجا بود، اما حرفهایی که بیان کرد، خلاف واقع بود.
او گفت: «موقع انتخابات فتوای شرعی میدهند، برای غزه فتوا میدهند؛ اما حالا مردم ما مردند، علمای اهواز ساکتاند! باید آقای کعبی، جزایری فرحانی بیایند جلوی درب استانداری و پدر استاندار را در بیاورند» حضار نیز با گفتن الله اکبر و احسنتم حرفهای او را تأیید کردند!
اگرچه این روحانی جوان، دغدغه مردم داشت، اما بهتر بود با کمی مطالعه در فضای مجازی، اقداماتی که علمای استان برای حل مشکل آبِ خوزستان انجام دادهاند را متوجه شود. تا حداقل بتواند مطالب دقیقتری را بگوید.
او قطعاً نمیدانست که آیت الله جزایری، شخصاً از مسئولان عالیرتبه، پیگیر حل مشکلات مردم استان بوده و دکتر حیدری نیز برای حل بحران کمآبی و... قرارگاه میدانی تشکیل داده است.
قطعاً اگر این طلبه جوان، مقداری بینش و فهم سیاسی خود را بالاتر برده بود، میدانست که نباید مطالب خلافی را بیان کند که امروز به سوژه داغ رسانههای ضد انقلاب تبدیل شود.
در پایان بهتر است این نکته را متذکر شویم که دغدغهمندان مردمِ رنجکشیده خوزستان اعم از طلبه و غیر طلبه، نباید هیچگاه از مدار انصاف خارج شده و برای انجام امر پسندیدهای مرتکب فعل حرام شوند.
✍ محمد پشمفروش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 پلک زندگی
افتادن قطره در دریا، اثر ندارد.
بستن پلکی در تاریکی، ثمر ندارد.
دست و پا زدن در هنگام فرود، جایی ندارد.
اما آن زمان که انسان اراده میکند قطرهای باشد، روی برگ تشنه میدرخشد.
سردار! تو بهترین را اراده کردی که درخشیدی؛ آن هم شهادت بود.
✍️ ولی معدنیپور، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
#حاج_قاسم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✍️ نویسندگی در حوزه از ابتدا تا انزوا
😔 اول فکر می کردیم با تغییر عنوان «انجمن قلم» به «انجمن ادبیات و هنر اسلامی» این بخش از انجمنهای علمی حوزه پررونقتر و کارآمدتر میشود؛ اما نه چنان ماند و نه چنین شد!
🔻معلقبودن فعالیت انجمن ادبیات و هنر اسلامی نه به نفع مدیر انجمنهای علمی است، نه به نفع مجموعه حوزه علمیه و مبلغان تبلیغ مکتوب!
⁉️ کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء، پرونده تحلیلی #وضعیت_نویسندگی_در_حوزه را تا دستیابی به نتیجه مطلوب پیگیری میکند.
#جهالت_فرمیک
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 نوشتن این متن جرم نیست!
🔹 چرا تولیت حرم امام(ره) برای درگذشت رهبر جبهه خلق آزادی فلسطین پیام تسلیت صادر نکرد؟
🔹 چرا تولیت حرم امام راحل برای بزرگداشت این مرحوم هیچ واکنشی نشان نداده؟ آیا چهرههای مشهور جهان اسلام نباید مورد تفقد ایشان قرار گیرند و نامشان بر زبانها جاری شود؟
🔹 نگارندۀ به عنوان یک دلسوزِ ارادتمند به خاندان امام (ره) پیشنهاد میدهد، ایشان در ترکیب تیم و مشاوران رسانهای خود تجدید نظر کند؛ مشاوران ایشان حتماً میدانند معنای «ارزش خبری» چیست و چهرههای سیاسی اگر به اخباری که ارزش خبری «مجاورت» و «شهرت» دارند، واکنش نشان ندهند، به اعتبار اجتماعی و سیاسی خود لطمه زدهاند.
#سید_حسن_خمینی
#فلسطین #جماران
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@rasanewsagency
💥پاسخهای کوتاه به شبهات«قربانی»
🔹چند سالی است که گروهی شیپور به دست می گیرند و در رسانه های تصویری و مکتوب دوره گردی می کنند و فریاد می کشند؛
💥چرا باید در روز عید قربان حیوانی را سر برید؟
💥چرا باید خون را جاری کرد؟
💥چرا باید انسان مرتکب یک قتل حیوانی شود؟
💥چرا باید شکم پرستی کند؟
💥چرا گوسفندی را بکشد و کباب راه بیندازد؟
پول قربانی را بدهید و یک یخچال برای فقیر بخرید؟
هزینه کشتن یک حیوان را جمع کنید و چندین سبد معیشتی برای مستمندان تهیه کنید.
کپسول برای بیمارستان، دارو برای بیماران، جهیزیه برای نو عروسان، کفش برای پابرهنگان، لباس برای دخترکان فقیر، میوه و غذا برای گرسنگان، کارگاه تولیدی برای جوانان جویای کار، تسویه بدهکاری مقروضین، و به زعم اینان هزاران کار دیگر را انجام دهید. دست از کشت و کشتار حیوانات و شکم پرستی و کباب بردارید!
🔻برادر عزیزم، خواهر ارجمندم؛
1.عید قربان عید اطاعت و بندگی است که هر مسلمان و انسان آزاده ای، این عید را جشن می گیرد و شیرینی و نقل توزیع می کند. خانواده ها کنار هم جمع می شوند و این روز را همنوا با فرشتگان آسمانی گرامی می دارند. قرار است در این روز عید؛ حیوانی قربانی شود، اطعام تهیه گردد و به دست مستمندان و فقراء برسد که اگر انگشت شماری به این سیره عمل نکردند، اصل عید و لوازم آن خدشه ای وارد نمی شود.
2. مدعیانِ اتو کشیده، کمی افکار خود را به میان علم و معارف قرآنی بکشانند تا نسیمی به اندیشه منجمد و کپک زده آنان اصابت کند و بدانند که بر مبنای اسلام هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.نماز واجب است، روزه واجب است، حج واجب است، خمس واجب است؛ لذا حاجی؛ در حج هم خمس داده است و هم نماز می خواند و هم حج خود را بجا می آورد و جمع این امور با تفکیک صحیح، عقلانی ترین کار است.
3. اگر ابراهیم چاقو از حلقوم اسماعیل به اذن الهی برکشید و گوسفندی را ذبح کرد؛ گوسفند کُشی را در جهان مُد نساخت. بلکه فرهنگ انسانیت، فرهنگ اطاعت، فرهنک عبودیت، فرهنگ ایثار، فرهنگ مجاهدت، فرهنگ تعالی روح، فرهنگ از خودگذشتگی، فرهنگ مردن قبل از مرگ را بنا نهاد و ترویج ساخت. گوسفند یک نشانه است تا راه گم نکنیم و قبله عوض نسازیم.
4.تهیه جهیزیه و رسیدگی به مستضعفان و فقراء از شاهراه غلبه بر نفس و بریدن حلقوم خودخواهی و پول دوستی و حب مال و منال می گذرد. اگر انسان در عید قربان نتواند گوسفند نفس خود را سر ببرد و پا روی حب دنیای خود بگذارد، چگونه می تواند؛ شکمی راسیر کند؟ برهنه ای را لباس بپوشاند. و دل به دریای سخاوت بزند و حاتم طایی گردد.
✍سید جواد محمدزاده
#عید_قربان
#عید_غدیر
#دهه_ولایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📣 #نشست_مجازی
مبلغان و مبلغات گروههای تبلیغی
به مناسبت عید قربان
🔹با موضوع: نقش خداگرایی مردم در تشکیل دولت اسلامی
(با تاکید بر مساله #فرزندآوری از منظر قرآن کریم)
🔹ارائه کننده: حجت الاسلام قدیر اسفندیار
(معاون آموزش و پژوهش تشکل فراگیر تبلیغی و مدیر موسسه قرآنی راه بهشت)
🔹زمان: سه شنبه 29 تیر ماه - ساعت 11 تا 12 صبح
🔹 لینک شرکت در جلسه:
https://room.gharar.ir/89ab1239-a90c-4830-8089-5988d0f06abb
#عید_قربان
#عید_غدیر
#دهه_ولایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@Daawat
🔴 روایت خشم
خشم میتواند برآیند نیازهای پاسخ داده نشده باشد.
خشم، مخرب است.
خشم، خطرناک است.
به همین دلیل در روایات توصیه شدهایم به محض غضب وضو بگیرید، چرا که خشم از شیطان و شیطان از آتش است، پس آتش را با آب خاموش کنید.
یکی دیگر از راهکارهای رهایی از خشم، مس خویشاوندان و نزدیکان است.
در روایت میخوانیم:
إِنَّ الرَّجُلَ لَيَغْضَبُ فَمَا يَرْضَى أَبَداً حَتَّى يَدْخُلَ النَّارَ فَأَيُّمَا رَجُلٍ غَضِبَ عَلَى قَوْمٍ وَ هُوَ قَائِمٌ فَلْيَجْلِسْ مِنْ فَوْرِهِ ذَلِكَ فَإِنَّهُ سَيَذْهَبُ عَنْهُ رِجْزُ الشَّيْطَانِ وَ أَيُّمَا رَجُلٍ غَضِبَ عَلَى ذِي رَحِمَ فَلْيَدْنُ مِنْهُ فَلْيَمَسَّهُ فَإِنَّ الرَّحِمَ إِذَا مُسَّتْ سَكَنَتْ.
وقتی که در حضور امام باقر (ع) سخن از غضب به میان آمد حضرت فرمود: همانا که مرد خشمگین میشود و تا خود را داخل آتش نکند (و به گناهی دست نیالاید) آرامش نمییابد و خشمش فرو ننشیند. پس برای اینکه در هنگام خشم به کارهای ناشایست اقدام نکنید، هر گاه شخصی خشمگین شد، اگر ایستاده، فورا بنشیند تا پلیدی و وسوسههای شیطان از او دور شود و هرگاه به خویشاوندانش غضب کند به نزد او رفته و بدنش را مس کند چرا که خویشاوند اگر مس شود آرامش یابد.
در واقع رابطهای عاطفی میان انسان و خویشاوندانش وجود دارد و برخورد فیزیکی با آنها میتواند آرامش را به ارمغان آورد. این قسمت از روایت خیلی جالب است.
انگار که در اثر این مس و ارتباط، خون خویشاوندی بهجوش میآید و کینهها فراموش میشود.
انگار در اثر این رابطه، آدم یادش میرود که عصبانیاست و حس مهربانیاش تحریک میگردد.
من داشتم به خوزستان فکر میکردم.
به مردمش.
به خشمشان نیز.
آدم وقتی عصبانی میشود دلش میخواهد سرش را بکوبد به دیوار.
دریا را نگاه کن، وقتی عصبی میشود چگونه سرش را به صخرههای ساحل میکوبد.
حالا شاید مردم خوزستان نیز نیاز داشته باشند تا کسی نزدیکشان شود.
دستشان را بگیرد و دوباره یادشان بیاید که چقدر برای هم، محبت تکه پاره میکردند قبلا
و چقدر همدیگر را دوست داشتند.
شاید باید مسئولی، مدیری، کسی نزدیکشان شود و به آنها ثابت کند که دوستشان دارد.
*روایت را از کافی، ج۲، ص ۳۰۲ برداشتم.
✍ زهرا ابراهیمی
#اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍃 شما هم می توانید برای ما #بنویسید
ارسال به مدیر کانال