📌حسّ خود کنفوسیوس بینی!
✍️ محمد عبدالله زاده
بهیمن فضای مجازی، فضایی باز شده است که برخی به سرعت برق و باد اندیشمند و صاحبنظر شوند! با تکرار چند واژۀ سیاسی یا فرهنگی در تحلیل و اظهار نظر هماوردی برای خودشان نشناسند و با خواندن یکی دو تا کتاب طب سنتی و اسلامی برای بیماریهای مختلف راهنمایی کنند و حتی در صورت لزوم نسخه بپیچند.
این افراد همه فن حریف یکی دو تا کتاب زرد هم در روانشناسی تهیه کرده و در این حیطه نیز صاحبنظر میشوند!
کمی هم در مورد فرهنگ مقداری واژه قرقره میکنند و خود را تحلیلگر فرهنگی نامند!
و به یمن این موارد خود را دانا و عالم به خیر صلاح دیگران پندارند!
این افراد آنچنان با اطمینان در کرسی پند و اندرز مینشینند و با کلماتی همچون «یادتان باشد»، «این نکته را هرگز فراموش نکنید»، «این نکته از مو باریکتر است»، «حتما تاکنون نشنیدهاید»، بحث را شروع میکنند که در وهلۀ اول فکر میکنی در مقابل سقراط و کنفسیوس نشستهای! ولی همین که متن را میخوانی درمییابی علیآباد شهری نیست! و حتی با الفبای اصول علمی آشنا نیستند!( کُنفُوسیوس مشهورترین فیلسوف، نظریهپرداز سیاسی و معلم چینی است که در چین باستان زندگی میکرد.)
پ.ن: جنابمان نشسته بر سجاده عبودیت اندر سواحل ماسایا، نیکاراگوئه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹 نیم دانگ پیونگ یانگ؛ نیم واحد درس
✍️ مجتبی عادلپور
🔹رضا امیر خانی نویسندۀ خوشقلم و پرآوازۀ کشور کتابی دارد به نام «نیم دانگ پیونگ یانگ». نویسنده در این کتاب که سفرنامۀ او به کرۀ شمالی است اطلاعات جالبی را دربارۀ این کشور بیان میکند. مثلا این که شبهای کرۀ شمالی تاریک است و در خیابانهای پیونگ یانگ چراغهای کمی دیده میشود. او شبی وارد زیرگذر یک خیابان چهل متری میشود که فقط چهار لامپ کم نور در آن روشن است به گونهای که آن طرف زیرگذر دیده نمیشود. در زیرگذر افرادی را میبیند که زیر آن چراغها نشستهاند. از دیدن آن آدمها تعجب میکند. معتاد هستند؟ بیکاره؟ یا خیابانخواب؟ نزدیک میشود، دانشآموزانی را مییابد که دسته دسته زیر لامپها نشستهاند و کتابهای درسی مطالعه میکنند!
🔹کرۀ شمالی به شدت تحریم است و از همین رو مسئولان آن تلاش میکنند با مدیریت مصرف انرژی هزینهها را تا حد امکان کاهش دهند و در نتیجه کشور را سرپا نگه دارند. به نقل امیرخانی در پیونگ یانگ اتومبیل شخصی خیلی کم دیده میشود و هر چه هست اتوبوسهای شهری است و خودروهای اداری. در عوض بیش از حد تصور دوچرخه و رکابزن وجود دارد.
🔹حالا از کرۀ شمالی به ایران برمیگردیم. چه میبینیم؟ سرمایههای ملی که در حال سوختن هستند! هفته گذشته برای شرکت در یک کلاس به دانشگاهی رفتم. چون فصل سرما رسیده بود سیستم گرمایشی را روشن کرده بودند، اما از قضا آن روز هوا گرم بود. استاد وارد کلاس شد و به خاطر گرمای کلاس، در را باز گذاشت. در ادامه، هوای کلاس چنان آزار دهنده شد که دانشپژوهان مجبور شدند پنجرهها را باز کنند. به استاد که هیات علمی دانشگاه بود گفتم: امکانش هست سیستم گرمایشی را خاموش کنیم؟ استاد گفت: سیستم گرمایشی دانشگاه سراسری است؛ یا باید همه اتاقها روشن باشد و یا همه خاموش! به سقف نگاه کردم و گفتم: به نظر میرسد کنترلی باشند؟ استاد که دل پری از این سیستم گرمایش و سرمایشی دانشگاه داشت گفت: این سیستمها را با این که با هزینه گزاف از آلمان خریدهاند، متاسفانه کنترل ندارند! تازه اگر خراب شوند کسی نمیتواند آنها را تعمیر کند. استاد ادامه داد: تابستان هم همین آش است و همین کاسه. گاهی چنان سرد میشود که مجبور میشویم در اتاق محلکار به خودمان پتو بپیچیم و یا پنجرهها را باز کنیم! چون سرما و گرمای هر اتاقی را جدا گانه نمیتوان تنظیم کرد.
🔹این یک نمونه است و قطعا نمونههای بیشماری برای آن میتوان یافت. دردمندانه باید اذعان کرد که کشور ما در مصرف انرژی مانند فرد تصادف کردهای است که هر جای آن دست میگذاریم جراحت دارد. اثبات یک مدعا نیاز به دلیل دارد؛ اما این امر چنان بدیهی است که بیان آمار چیزی به روشنی آن اضافه نمیکند. دیدن هزاران چراغ روشن در مکانهای عمومی اعم از خیابانها، کوچهها، بوستانها بدون دلیل و توجیه علمی، لولههای شکستۀ آب، آبیاری فلهای چمنها و سرازیر شدن آب به خیابان، خرابی شیرهای آب و ... به امر عادی تبدیل شده است. به این لیست اضافه کنید خودروهای بیکیفیتی که مثل غول سیری ناپذیر روزانه صد میلیون لیتر را سر میکشند و دود تولید میکنند.
🔹مصارف خانگی نیز وضعیت بهتری ندارند. البته چون نمود بیرونی ندارند کمتر به چشم میآیند و کمتر از کمتر دربارۀ آنها نوشته و چارهاندیشی میشود. اینکه در فضای مجازی میبینیم پول برق یک نفر میلیونها تومان است از نوع همین زخمهایی است که گاهی رو باز میکنند. با این اوصاف دو راه پیش روی قرار دارد: نخست آنکه از سویی اسبها را زین کرد و سه شیفت برای کسب درآمدهای ملی تاخت و از سویی دیگر بیمهابا انژری مصرف کرد. راه دوم نیز این است که برای مدیریت سرمایههایی که در حال سوختن هستند آستین بالا زد. راه اول شاید در کوتاه مدت جواب دهد؛ اما اگر ادامه یابد این اسب بالاخره روزی از نفس خواهد افتاد. چرا که سرمایهها نامحدود است و در نهایت زمانی ته میکشند. با وجود این راهی جز راه دوم باقی نمیماند. راهی که طی آن اولا ضروری است و ثانیا راحتتر به دست میآید. حال سوال پیش میآید از کجا باید شروع کرد؟ کوتاه: هر کس از خودش و هر جایی که هست.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💐 ابو قائم
✍️مجتبی میرزایی
همه پیشوایان شیعه نوری واحد هستند ولی برای هر کدام از ایشان نکته ممتازی است که منحصر به ایشان خواهد بود.
برای امام حسن عسکری(ع) میتوان چند مورد منحصر به فرد بیان کرد:
۱.زندانی بودن
ایشان از ابتدا تا آخرین روز عمر شریفشان در زندان و تحت سخت ترین نظارت های امنیتی قرار داشتند.
آن حضرت در نوشتهای بدین مضمون به شیعیان رساند که کسی بر من سلام و حتی اشاره هم به طرف من نکند؛ زیرا در امان نیستید.
۲.هدایت مردم از زندان
امام حسن عسکری(ع) از درون زندان با روش های مختلفی حصار امنیتی دشمنان اسلام را دور می زدند و با یاران خاص ارتباط برقرار کرده و با تشکیلاتی که از دوران امامان قبل تشکیل شده بود و ایشان ادامه دهنده و تقویت کننده آن بودند، به هدایت معنوی و سیاسی شیعیان می پرداختند.
۳.جامعه محروم از امامت
امام عسکری(ع) فرمودند هیچ یک از پدرانشان به اندازه او مورد شک و تردید شیعیان قرار نگرفته است.
امام استمرار این گونه رفتارها را از عواملی میداند که ممکن است به سلب نعمت الهی منجر شود. همین ناسپاسیها و کفران نعمتها موجب شد که سرانجام جامعه شیعه از نعمت حضور امام معصوم محروم گردد.
۴. پدر منجی آخرالزمان
طبق اعتقاد شیعه، آخرین منجی عالم بشریّت بزودی خواهد آمد و همانگونه که جهان پر از ظلم و فساد هست، آن را پُر از عدل و داد خواهد کرد و پدر این منجی، امام یازدهم حضرت ابوالقائم امام حسن عسکری(ع) است.
خدمت اباصالح المهدی(عج) ولادت پدر را تبریک و از او درخواست عیدی کرده و گوییم ساقی عنایتی فرما بر دل های خشک و مرده ما و جهانمان را آباد کن با قدم های نازنینت.
اللهم عجّل لولیّک الفرج
#امام_حسن_عسکری
#ولادت_امام_حسن_عسکری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⁉️ متوجه هستید چه میکنید
✍️ محمد چراغی
آزاردهنده است ولی گریزی از آن نیست؛ اینکه در عوض جدال با جبهه استکبار مجبور به بحث_بخوانید در جا زدن_ با دوستان انقلابی خود هستیم.
مدتی است که نهادها و ارگان های زیر نظر رهبری مورد حمله بی امان و در اغلب موارد ناجوانمردانه قرار گرفتهاست؛ شاید اصل حمله و تهاجم به این ارگانها چیز جدیدی نباشد اما تخریب و اعتبارزدایی از این نهادها توسط دوستداران انقلاب اسلامی چیزی بیسابقه و یا حداقل کمسابقه است.
تکلیف دشمنان خارجی و پادوهای داخلی آنها روشن است و در حال حاضر درصدد پاسخگویی به آن ها نیستم که این بحث زمان و زبان دیگری میطلبد اما روی سخن با دوستداران انقلاب است؛ کسانی که برای هر یک از اقدامات خود به بیانات رهبر انقلاب استناد کرده و فعالیت های خود را منطبق بر مطالبات، بیانات و حتی منویات ایشان میدانند! این افراد در موضوع محل بحث هم معتقدند که رهبر انقلاب انتقاد از ارگانها و نهادهای زیر نظر رهبری را انتقاد از رهبری محسوب نکرده و از طرف دیگر ثبات قدم در مطالبهگری را در دیدار با جوانان مطرح کردهاند لکن این نحو برخورد با بیانات ایشان حقیقتا ظلم به انقلاب و رهبری میباشد.
در مقام پاسخگویی به این استدلال نیستم ولی سخت معتقدم سیره رهبری در دوران زعامت امام خمینی ره چراغ راه کسی است که تلاش میکند در مسیر ولایت قدم بگذارد؛
مدعی ولایتمداری ناگزیر از مراجعه به الگوهایی است که در مسیر ولایت امتحان خود را پس داده اند و حقیقتا _نه توهما_ رفتاری عمارگونه در حوادث مختلف داشته اند؛ و بدیهی است که در این موضوع چه کسی بهتر از آیت الله خامنه ای؟
پس از این گونه بررسی ها است که انسان میتواند ادعا کند تحلیلهایی که ارائه میدهد تطبیق حداکثری با تحلیل یک انسان ولایتمدار دارد.
درهمینرابطه اشاره به واکنشی که رهبری در اوایل انقلاب پیرامون یک موضوعی داشته اند خالی از لطف نیست؛
اوایل انقلاب که موضوع انتقاد از ارگانها و سازمانهای انقلابی شدت یافته بود برخی از #به_ظاهر_انقلابیون نیز به جای دفاع از انقلاب و تبیین شرایط کشور، خود آتش بیار معرکه شده و به جرگهی منتقدان پیوسته بودند. رهبر انقلاب در آن زمان با تیزبینی و تیزهوشی که داشتند به این گونه مواضعِ ظاهر الصلاح که در پوشش نقد سازنده مطرح میشد واکنش نشان داده و در دومین سالگرد شهادت آقا مصطفی خمینی که در مسجد اعظم برگزار میشد فرمودند:
«امروز در دنیا بیشترین واحدهایی که مورد نقمت و انتقام دشمنانند، #واحدهای_انقلابیاند؛ هیچکس در دنیا از فلان گروه چریکی ملحد انتقاد نمیکند؛ هیچکس از آن سلاحبهدستانی که با این ملّت به نام این ملّت میجنگند، انتقاد نمیکند؛ هیچکس نمیگوید که چرا فلان آدمی که خود را روشنفکر میداند به خود حق میدهد که در فلان واحد، فلان موسّسه، فلان ارگان بزرگ، سوءاستفادهی مالی کند؛ اینها را در مورد نقمت و ایراد قرار نمیدهند؛ [امّا] واحدهای انقلابی را چرا!
#منتها_فرق_این_تبلیغات در خارج که رودربایستی با کسی ندارند، با ادامهی آن تبلیغات در داخل که رودربایستیهای زیادی بر آنها حاکم است این است که آنها دشمن اصلی [خود] را -یعنی شخص امام را- مستقیماً هدف قرار میدهند امّا همکاران و همپیمانان آنها در داخل #جرئت_نمیکنند؛ از احساسات مردم، از عواطف مردم، از انگیزههای مردم، از اخلاص و عشق و شور و ایمان مردم میترسند و شخص امام را مورد هدف قرار نمیدهند، امّا #ارگانهای_وابستهی_به_امام را چرا! بتدریج شروع کردند، اوّل کمیتهها را کوبیدند، پاسداران را کوبیدند، تدریجاً بالاتر آمدند و ارگانهای دیگر را کوبیدند؛ مجلس خبرگان را کوبیدند، شورای انقلاب را کوبیدند. تمام حرفهایی که میخواهند به امام بزنند، همهی گلهمندیهایی که از شخص امام و از خطّ امام و از انقلاب اسلامی دارند، این را به حساب ارگانهای وابسته به این انقلاب میگذارند؛ نسبت به آنها سخن و زبان سوء میگشایند؛ سعی میکنند چهرههای موجّه را در چشم مردم خراب کنند.»
۱۳۵۸/۰۷/۳۰
حال سوال از افرادی است که خود را انقلابی دانسته و به اسم مطالبه گری، از نهادها و سازمان های انقلابی #اعتبار_زدایی میکنند؛
واقعا متوجه هستید چه میکنید؟!!
#یادداشت_مهمان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌الهیات مسیحی؛ بادی به هر جهت
✍️ مجتبی مزروعی سبدانی
یکی از اتفاقاتی که در میسیولوژی مسیحی صورت میگیرد، این است که الهیات مسیحی با توجه به فرهنگهای متفاوت الهیات مسیحی تغییر میکند. همانطور که در مسیحیت، مسیح ژلهای است که در هر سرزمینی به همان شکل در میآید. در بین سرخپوستان سرخپوست، دربین سیاهپوستان سیاهپوست، در بین سفیدپوستان سفیدپوست، ترسیم میشود. الهیات مسیحی نیز با توجه به فرهنگ جوامع مختلف تغییر میکند.
مثلاً در سرزمینی که مردم خوک پرورش میدهند و شبانی گوسفندان نیست، این الهیات تغییر میکند که آیا میتوان به گوسفندان خدا، لقب دیگری داد؛ زیرا در آن سرزمین مردم اطلاعی درست از گوسفندان ندارد و به جای شبان کلمهای دیگر به کار برد. این تغییر الهیاتی در میسیولوژی مستند به کلام پولس است که میگوید: «من در بین یهودیان یهودی میشوم و در بین بتپرستان مانند آنها میشوم». پس با ورود به هر سرزمینی و مکانی که وارد میشوند، سعی میکنند که الهیات خود را شبیه فرهنگ آنها شوند. این نقدی است بر الهیاتی میسیولوژی و خود میسیولوژی که الهیاتشان با الهیات مسیحی متفاوت است و در هر لحظه در حال تغییر است.
در حالی که در اسلام بر اساس بنیان قرآن و روایات اهل بیت(ع) میبینیم در هر فرهنگی آنچه مورد تأیید است که با شرع موافق باشد و آنچه مخالف شرع است و با آن تضاد دارد نهی میشود. مثلاً در شرع اسلام وقتی پیامبر اکرم(ص) شروع به تبلیغ میکنند و شریعت را بیان میکند، تجارت و بیع آن زمان را میپذیرند و اسلام عیوب آن را رد میکند و نمیپذیرد، مثلاً در بیع ربا را رد میکند و آن را حرام میکند؛ نه اینکه بخواهد ژلهای باشد و در هر ظرف و مکانی به آن شکل درآید.
#ادیان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🌹صد پدر در خون بغلتد گم نگردد مادری
✍️ یادداشت فاطمه میری عضو تحریریه مدادالفضلاء در خبرگزاری حوزه
فاطمه (س) هم سوخت و هم ساخت. او جهانی برای ما ساخت که نشان دهد سازش با دشمن راه رستگاری نیست. او شهادت را به ما یاد داد. او خوب مردن را به ما آموخت. او دنیا و آخرت را برای ما ساخت.
خدا خوب میخرد، خوب معامله میکند. خداوند صبور است، خیلی زیاد، بیشتر از ۳۷ سال، بیشتر از تصور ما.
خدا فاطمه اسدی را خرید. خوب هم خرید. اصلا معامله با خدا همهاش سود است.
کسی که برای دفاع از خود و خانوادهاش پا به میدان میگذارد و کم نمیآورد. او با تمام وجود، نگران طفل نوزادش و دختر سه سالهاش است؛ اما با توکل آنان را به خدا میسپارد و وارد مبارزه میشود.
او میخواهد همسرش را از دست دموکراتها نجات دهد؛ اما برایش مهم نیست که آنان چقدر تجهیزات دارند و چقدر بیرحماند!؟ او میخواهد پدر را به خانه بیاورد و کنار سفره بنشاند. او میخواهد فرزندانش یتیم نشوند و سایهی پدر بالای سر بچههایش باشد.
🔗 متن کامل در خبرگزاری حوزه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📗#شهید_دستغیب یه کتاب داره به اسم #گناهان_کبیره. نَقل شده یه بار که دعوت شده بود به یه مجلس، میزبان برای احترام گفته بود: سلامتی صاحب گناهان کبیره صلوات. میگن ایشون فرمود: من کتاب به اسم قلب سلیم هم دارم؛ چرا نگفتی صاحب #قلب_سلیم؟
📙داستان من و حجتالاسلام مرتضی مروی با این کتاب هم همین شده. مثلاً دوره قبل که مرتضی نامزد انتخابات #مجلس_خبرگان شده بود، به شوخی گفتم: حالا اگه رزومهت رو نگاه کنن، برای این کتاب حتماً بهت رأی میدن!
📘ولی برای ما #فعالان_تربیتی، این حرفها مهم نیست؛ چون ما از خدا میخواهیم بتونیم یه کاری برای حل مسائل نوجوانان بکنیم.
چند سال پیش، یه طرح پژوهشی در #مؤسسه_فرهنگی_تربیتی_مصباح_الهدی تصویب شد، برای شناسایی مهمترین مسائل تربیتی نوجوانها و تبیین "مواجهه تربیتی با پیشگیری و درمان" این مسائل. کتاب خلوت ناامن یکی از محصولات همون طرحه.
📕ماجرای سهیم شدن من در این کتاب، اینه:
بعد از آماده شدن متن اولیه، معاونت پژوهش مؤسسه متن رو برای بازبینی و ویرایش ساختاری-محتوایی به من سپرد.
موضوع برام مهم بود و شروع این دغدغه ذهنی، به چند سال قبل از اون تاریخ و یه# تبلیغ_دانش_آموزی برمیگشت.
بعد از بررسی، پیشنهاد دادم علاوه بر بازنویسی متن، بخشهایی هم بهش اضافه بشه. پذیرفته شد و دست به کار شدم.
به خودم که اومدم، متن ۳۰ هزار کلمهایِ مرتضی، ۶۰ هزار کلمه شده بود. مرتضی که متن نهایی رو دیده بود، خودش بزرگوارانه پیشنهاد داده بود که اسم فلانی هم بهعنوان نویسنده بیاد؛ چون دقیقاً نصف مطالب رو او نوشته.
#کتابخوانی
#کتاب_خوب
#هفته_کتاب
#نویسندگان_حوزوی
@rajaaei_ir
@HOWZAVIAN
💢 حواسپرتی؛ تهدیدکننده نسل عصر رسانه
✍️ ابراهیم شریفی، پژوهشگر اخلاق و رسانه
نسل رسانه, نسلی غرق در خدمات و محصولات دنیای دیجیتال اند که اخلاق و رفتارشان کاملاً با نسلهای قبل متفاوت است.
نسلی که از دیدگاه خانم دکتر نصیری پژوهشگر عرصه رسانه: «طبقهبندی اطلاعات و سلسلهمراتب موضوعات معنای سنتی خود را از دست دادهاند و نمیتوانند برای بسیاری از آداب و رسوم رفتاری و اجتماعی معنای واقعی پیدا کنند.» و بیشترین خصیصه ای که می توان در آنها یافت دو نکته است؛ کمالگرایی و کمحوصلگی که هر دو از نتایج دیجیتالی شدن مغز برای مردمان خصوصا جوانان این عصر است.
روانشناسان در بررسی های رفتاری این نسل به این رسیده اند که تکنولوژی های دیجیتال در حال تربیت نسلی #حواس_پرت و #دیجیتالزده است که توجهش جای تمرکزش را گرفته است.
و نکته کلیدی اینجاست که نسلی که در مدل بازاری «توجهت را بده اطلاعات را بگیر» اسیر شده است و نمیداند نتیجه داشتن اطلاعات بدون تمرکز میتواند ورود به تونل #نادانی باشد.
این حواس پرتی ها نمودش در جریان مغلوب شدن افراد در برابر اخبار رسانه ها مشاهده می شود چون رسانهها از طریق مدیریت افکار عمومی، به فریب اذهان مردم میپردازند و اخبار را آن گونه که دوست دارند به گوش مخاطبانشان میرسانند.
به عبارت دیگر رسانهها، ابزار اقناع عمومی را در دست دارند و از آن جایی که همهی مردم به آن دسترسی دارند، میتوانند مردم را تحریک به خرید محصولی خاص و یا گرفتن یک تصمیم بزرگ کشوری کنند.
لذا در عصر رسانه باید با آگاهی بیشتری قدم برداریم و مسلح به #سواد_رسانه_ای باشیم که راهگشاست.
#رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
همسایه! سایهات به سرم مستدام باد
لطفت همیشه زخم مرا التیام داد
وقتی انیس لحظه تنهاییام توئی
تنها دلیل اینکه من اینجاییام توئی
◾️فرا رسیدن سالروز رحلت حضرت معصومه سلام الله علیها را تسلیت عرض می کنیم.
#حضرت_معصومه (س)
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
19.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | #نماهنگ «گدایی خالصانه»
▪️بیانات مرحوم آیت الله مصباح (قدس سره) در باب مقام و جایگاه #حضرت_معصومه سلام الله علیها
#نویسندگان_حوزوی
@mesbahyazdi_ir
@HOWZAVIAN
❇️ حدود اختیارات حاکم اسلامی
✍️احمد جهان بزرگی
✅ ولایتهای 9 گانه امام معصوم ع برای اداره جامعه عبارتند از:
1️⃣ ولایت در پذیرش: یعنی اینکه غیرازامام معصوم ع کس دیگری نباید درجامعه مورد رجوع قرارگیرد. از کوچکترین مسائل مانند پیدا شدن یک پول درجامعه تا بزرگترین مسائل مانند جهاد، ولایتش از آن امام معصوم ع است. و دلیل بر این ولایت آیه شریفه «اطیعواالله و اطیعواالرسول و اولی الامر منکم» است که علامه طباطبائی در المیزان و در ذیل آیه، هم مطلق بودن ولایت ائمه، در همه چیز، را ثابت می کند و هم عصمت ائمه را از آن استنباط می نماید.
2️⃣ ولایت در فتوا: ولایت در صدور احکام شرعی فرعی. یعنی فتوا در مورد اینکه قمار حرام است. خوردن گوشت ماهیهای بدون فلس حرام است. نماز واجب است و مانند اینها.
3️⃣ ولایت در تعیین مصادیق موضوعات: تعیین مصادیق موضوعات احکام در وهله اول برعهده مکلف است.
توضیح اینکه وقتی امام معصوم ع می فرمایند : قمار حرام است. قمار موضوع است، حرمت حکم است و مواردی همچون: شطرنج، تخت نرد، پاسور، بیلیارد و موارد دیگر مصداقهای موضوع قمار می باشند. ویا زمانی که امام معصوم ع می فرمایند: فقط گوشت ماهی فلس دار حلال است. گوشت ماهی فلس دار موضوع است و حلال بودن حکم آن می باشد و مواردی مانند: ماهی سفید، قزل آلا، کپور، سفره ماهی، کوسه و غیرو از ماهیها مصداقهای موضوع محسوب می شوند. پس زمانی که مکلف به این نتیجه می رسد که مثلا کوسه فلس دارد (که یا باید خود بعینه دیده باشد و یا دو شاهد عادل آن را گفته باشند)، خوردن گوشت کوسه بر او حلال است حتی اگر دیگران و مراجع هم به آن نرسیده باشند و قس علی هذا بر عکس آن در ماهی هائی که فلس ندارند. مثال دیگر : اگر مطلف بداند یک شیئ خوراکی نجس شده است و همه مردم و مجتهدان بگویند طاهر است، خوردن آن شیئ بر او حرام است.
اما، با همه این تفاصیل، اگر برای مطلف تعیین مصداق موضوعی با مشکل مواجه شد، باید به متخصصین امر مراجعه کند. اگر اختلافی میان متخصصین در مورد مصداق مورد نظر وجود نداشت و از طریق نظرات آنها به اطمینان رسید، بر اساس نظرات آنها عمل می کند. اما اگر میان متخصصین امر اختلاف نظر وجود داشت، به نظر هر دسته که اطمینان نمود، به نظر آنها عمل می کند. اما در صورتی که به نتیجه نرسید، این بر عهده امام معصوم ع است که در خصوص حلال یا حرام بودن آن مصداق نظر بدهد.
مثال: فردی در خصوص این که «آیا ماهی اوزون برون فلس دارد یاخیر؟» خود تشخیص نمی دهد و به متخصصین حیوانات آبزی مراجعه می کند، عده ای از متخصصین می گویند : «دارد» و عده ای می گویند:«ندارد». در چنین حالتی اگر متحیر است و به گفته هیچیک از طرفین نمی تواند اطمینان پیدا کند، باید به امام معصوم ع مراجعه کند و از او نظر خواهی کند و بر امام معصوم ع است که تعیین مصداق نمایند.
4️⃣ ولایت در قضاء: یعنی ولایت در صدور حکم در اختلافات و مخاصمات. قضاوت در میان مردم بر عهده امام معصوم ع می باشد.
ادامه دارد...
#نظام_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔲 بانوی عشق و انتظار
✍️ نجمه صالحی
سلام شهپر عفت!
نمیدانم هنگام خواندن نامه برادرت چه حسی داشتی!
برق اشک شوق هنگام دیدار دستخط برادر را در چشمانت تصور میکنم.
لحظه دیدار خواهر و برادر را که تصور میکنم، قند در دلم آب میشود؛ اما نشد که بشود...
تو همچو بانوی صبر زینب (س) بودی برای برادرت!
بانو جان! اینکه نامه برادرت از مرو به دست تو رسید و خطاب نامه تو بودی نشان میدهد، امام زمانت تو را از بین هفده برادر انتخاب کرده است و یقینا گوهری در تو یافته که از بین سی و پنج گل باغ موسوی، تو را گلچین کرده است.
بانوی پیشتاز! تو مدیر و مدبر بودی و سرپرستی کاروان مسافران سوی ایران را به تو سپردند.
کاش حمله ای در ساوه اتفاق نمی افتاد!
کاش حضورت در قم طولانیتر میشد!
کاش در اوج جوانیات،قمیها از فقدانت محروم نمیشدند!
اینکه پایان قصّه انتظار تو وصال نبود، شاید حکمتی دارد،اما تا دنیا دنیاست تو آموزگار منتظران خواهی بود!!
اینکه بزرگترین حوزه عالم تشیع در جوار مرقد توست نه خراسان خود معمایی است!!
خدا را شکر همسایهات هستم!!
کوچک شما هم نام مادرت نجمه خاتون!
🥀یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه🥀
#یافاطمه_المعصومه
#رحلت_حضرت_معصومه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN