eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
478 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. 💠 نمی‌شود در کلاس درس حاج قاسم غایب بود ✍️محمدصدرا مازنی جمله کوتاه مقام معظم رهبری درباره‌ سردار شهید حاج قاسم سلیمانی جزو نکات نغزی بود که چهره کاریزمای وحدت‌بخش را به‌عنوان «الگوی انسان ایرانی اسلامی» به‌شکل مستحکم‌تری معرفی کرد. شخصیتی که به‌تعبیری می‌توان گفت جهت‌ِ آینده ایران‌مان را به سوی تمدن نوین اسلامی شفاف‌تر کرد. بیان حضرت آقا همراه با انتقاد از کسانی بود که خواسته یا ناخواسته خط دشمن در ترویج دوگانه دروغین «ملت و امت» را دنبال می‌کنند. مقام معظم رهبری فرمودند: حاج قاسم ثابت کرد که می‌توان ملی‌ترین و در عین حال امتی‌ترین بود. حضور ده‌ها میلیونی ملت در تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی از شخصیت حاج قاسم به عنوان ملی‌ترین چهره دفاع کرد. ضمن اینکه نفوذ روزافزون یاد و نام او در دنیای اسلام اثبات می‌کند سلیمانی عزیز، امتی‌ترین چهره دنیای اسلام نیز بوده و هست. @HOWZAVIAN
🔹برف آن روزها، برف این روزها! ✍️ مجتبی عادل پور 🔹شنیدم در روستای پدری‌ام حسابی برف باریده است، مثل قدیم‌قدیم‌ها. مثل آن روزهایی که کوچه‌ها پر می‌شد از برف و ما با آن همه برف، پلّه می‌زدیم به پشت‌بام. البتّه الآن گفتن این چیزها، شبیه تعریف‌کردن افسانه است. یادش به‌خیر! پاییز که می‌شد، بچّه‌ها دل توی دلشان نبود و همیشه طرف قبله را می‌پاییدند. چون از بابابزرگ‌ها شنیده بودند: «اگر ابرها از طرف قبله آمدند، بارندگی داریم.» اتفاقاً خیلی از حرفایشان هم، درست از کار در می‌آمد. یک‌پا برای خودشان هواشناس بودند. به اوّلین برفی که روی کوه‌ها می‌نشست، «ابله خبر کن» می‌گفتند. این برف برای بزرگترها یک پیام داشت و کوچکترها یک نوید. برای بزرگترها یعنی که کشاورزی‌ها را جمع کنید، هیزم‌ها را به انباری ببرید و خلاصه عجله کنید که وقت ندارید. برای کوچکترها هم یعنی رسیدن فصل خاطره‌ها. ناگفته نماند وقتی فکر می‌کنم می‌بینم چند تار موی سفید سرم این روزها همان پیام «ابله خبر کن» دارد. تابستان عمرم گذشته و در ماه‌های آخر پاییز هستم؛ بگذریم! صبحِ بعد یک شب برفی، قشنگ‌ترین منظره‌ها رقم می‌خورد. بچّه‌ترها با هزار ذوق و شوق، دست‌کش‌های پشمی که مادربزرگ برایشان بافته بود، به دست می‌کردند و می‌دویدند وسط حیاط. بازی ... بازی ... بازی. هیجانات ابتدایی بچه‌ها که فروکش می‌کرد، نوبت انداختن عکس بود؛ آن هم نه با دوربین! هر کسی یک جای دنج و دست‌نخورده می‌یافت و خودش را رها می‌کرد روی برف. بعد یک قالب نیم‌تنۀ آدم می‌ماند روی برف. همۀ هم یک شکل بود. چه فکلی و چه کچل. تفاخر و منم منم هم نداشت. با این حال، از صد عکس موبایلی ‌امروزی بیشتر مزّه می‌داد. آخر سر هم، خسته که می‌‌شدند، می‌آمدند و تا گردن می‌رفتند زیر کرسی. کمی که می‌گذشت صدا و نالۀ بچه‌ها بلند می‌شد: «نوک انگشتانمان درد می‌کند!» سرما کار خودش را کرده بود. من یکی از نسخه‌های شفابخش قدیمی‌ها را همین جا دیدم. وقتی انگشتانم بعد یک برف‌بازی درد می‌کرد، آب ولرمی آوردند و دستانم را چند دقیقه‌ای داخل آب قرار دادند. مثل آب بر آتش بود و خیلی زود دستانم خوب شد. بعدها خودم چند بار امتحان کردم؛ واقعاً زهر درد را می‌کشید. آن موقع‌ها این همه پیشرفت نبود؛ امّا هر دردی درمان داشت. به‌ خلاف عصر سیمانی که مشکلاتش با آن همه پیشرفت کلاف سر در گم است. حیاط‌های آن زمان هم، جان داشت؛ نبض داشت؛ نفس‌می‌زد؛ مثل الآن که نبود. تا چشم کار می‌کرد سفیدی بود و سفیدی. انگار خدا یک ملافهٔ سفید اتوخورده کشیده بود روی همۀ دنیا. چشم‌اندازش جان را صیقل می‌داد. نگاه کردن به کلاغ‌ها و گنجشک‌هایی که می‌آمدند و روی برف‌ها راه می‌رفتند و دنبال غذا می‌کشتند، حس و حالی داشت. آسمان بعد برف هم که وصفش جداست. خدا یک رنگ آبی صاف و زلال می‌زد به دل آسمان. تعجب می‌کنم با چه جرئتی به بچه‌های امروزی یاد می‌دهند رنگ آسمان آبی است! در هر حال، آن روزها گذشته و فقط خاطره‌اش مانده. حالا هم چند تار موی سفید روی سرم و اینکه بگویم: برف آن روزهایم آرزوست، نه این روزها! @HOWZAVIAN
✔️بررسی تبشیرشناسی در یک کارگاه کارگاه مطالعات میسیولوژی (تبشیرشناسی) هفتم بهمن در مرکز پژوهشکده بین المللی عروه الوثقی برگزار شد. این کارگاه با حضور سه تن از اساتید، حجه الاسلام مجتبی مزروعی، آقای حسین شیخیان و حجه الاسلام پورقربانی برگزار شد. حجه الاسلام مجتبی مزروعی در بحث میسیولوژی از مباحث تغییر هویت و بحران هویت سخنانی را بیان نمودند. ایشان گفتند که میسیولوژی یک علم است که در سه محور الهیات تبشیری، تاسیس کلیسا و مردم شناسی، مسیحیت سرمایه‌گذاری کرده است. مردم شناسی مهم‌ترین محوری است که مسیحیت تبشیری در سرمایه‌گذاری کرده است. از این دریچه مردم شناسی، مسیحیت تبشیری با هدف قرار دادن جامعه شناسی، روانشناسی، فرهنگ مکان تبلیغی برای شناخت و تغییر این فرهنگ در این اجتماع بتوانند، تاثیر دینی خود را بر این اجتماع بگذارند. تغییر فرهنگی در جوامع اسلامی و در ایران نمونه‌ای از حرکت مسیحیان تبشیری برای استحاله دین اسلام است تا آن را به صورت اینکه فقط فرد خود را مسلمان بداند لکن از اسلام اصیل و ناب محمدی که بارها حتی در بیانات امام خمینی(ره) بود، جامعه را خارج کنند. در این جلسات از نمونه‌های این نوع حرکت مبلغین تبشیری توسط حجه الاسلام مجتبی مزروعی بیان شد، که از نمونه‌های آن می‌توان به این موارد اشاره کرد: 1- هارلی تامن از میسیولوژیست های مسیحی ایده دارد که به صورت مسامحه حضرت محمد را قبول کنیم ولی تلاش کنیم تا او را در بین مسلمانان مثل یک رهبر اجتماعی معرفی کنیم. هارلی تالمن خاتمیت حضرت محمد را هدف قرار می دهد تا منزلت حضرت محمد را در بین مسلمانان تحقیر کند. در قدم اول او را همچون انبیاء عهد عتیق معرفی می کند ولی آهسته آهسته حضرت محمد را فردی همچون جرج واشینگتن معرفی کند و ابعاد نبوت الهی او حذف می شود. پذیرش حضرت محمد به عنوان یک رهبر اجتماعی برای تضعیف جایگاه خاتمیت حضرت محمد در بین مسلمانان یک اقدام غیر اخلاقی است. 2- گریسون مدل کمل را با اسم شتر معرفی می کند چرا که معتقد است باید به صورت پنهانی و آرام با امت اسلامی همراه شد و زمینه انحراف و استحاله اسلام را ایجاد کرد. کتاب مدل کمل از کتاب مطرح در زمینه تبشیر مسیحیت با قرآن است. اساتید مطرح میسیولوژیست مسیحیت تبشیری بر این کتاب تقریر نوشته اند. مدل قرآنی کمل در گام اول به صورت مسامحه قرآن را می پذیرد ولی در ادامه قرآن را پلی برای تبشیر مسیحیت قرار می دهد. گریسون از چینش خاص آیات استفاده می کند تا بتواند ازمتشابهات قرآنی برای تبشیر مسیحیت استفاده کند. او قران برای اهداف تبشیری، تفسیر به رای می کند و تمام آیات مخالف را نادیده می گیرد تا به تواند تفسیر قرآن را مصادره به مطلوب کند. مسیحیت معتدل مخالف این اقدامات افراطی در مقابل اسلام هستند. ایشان گفتند در تبلیغ پست مدرن مسیحیت تبشیری حتی از بعضی الهیات خود دست بر می‌دارند و اولویت آنها بین الهیات مسیحی و فرهنگ بومی، اولویت با فرهنگی بومی است، مثلاً تا اینجا که حاضر می‌شود از تثلیث و فدا که دو آموزه‌ی اصلی مسیحیت است، دست بکشد و بگوید تثلیث فقط تجلی افراد است که هیچ الهی‌دان مسیحی چنین چیزی نگفته است. فیلم کامل سخنان ایشان در لینک https://b2n.ir/r56969 قابل مشاهد است. @HOWZAVIAN
در هفته‌ای که گذشت؛ 🍀شعر اشراق پنجمین گام خود را در هوای ادبی حوزه برداشت عصر چهارشنبه، ششم بهمن، محفل شاعران حوزوی و آیینی در قم گرم گرم بود و بازار غزل داغ داغ. استاد محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آیینی در سخنانی به ارتقای قوت شعری حوزویان اشاره کرد و مبانی وحیانی و اعتقادی را خاستگاه فاخر شعر حوزه برشمرد. این شاعر مشهور آیینی، شعر حجت الاسلام زکریای اخلاقی را شعر تراز حوزه برشمرد. این اختتامیه با اجرای نجم الدین شریعتی و حضور شاعران برجسته ای همچون علیرضا قزوه در سالن همایش غدیر قم برگزار شد. ✍️ روایت کوتاه کانال نویسندگان حوزوی از اختتامیه پنجمین جشنواره بین المللی شعر حوزه_ اشراق @HOWZAVIAN
📌 چرا تبیین، جهاد عظیم روزگار ما شد؟ ✔️ آسیب های جبهه انقلاب در جهاد تبیین چیست؟ ✍️ مهدی جهان تیغی ✍️رهبر انقلاب برای چندمین بار از «جهاد تبیین» سخن گفتند و در دعای معنادار خود در دیدار با مداحان اهل بیت(ع) از جهاد تبیین به عنوان «جهاد عظیم روزگار ما» نام بردند. 👈اما چرا تبیین کردن جهاد عظیم روزگار ما شده است؟ ا🔹 دشمن در اوج قدرت رسانه ای قرار دارد و از تکنولوژی و محتوا تا کمیت تولید در بالاترین سطح در حال فعالیت است و حتی اقتصاد، قدرت نظامی و همه ظرفیت فرهنگی خود را به خدمت رسانه درآورده است. این را هم باید تاکید کرد که دشمن شکست خورده در حوزه های دیگر تنها جبهه باقی مانده و امیدوارکننده را جنگ رسانه‌ای می‌بیند. 🔹 تاکنون هیچگاه اینقدر انقلاب اسلامی در محاصره رسانه‌ای و شبهات قرار نداشته است. 🔹 جبهه ارزشی در دفاع از انقلاب اسلامی دچار ضعف در تبلیغ و رسانه است و همچنان این ضعف ادامه دارد. 🔹 فشارهای اقتصادی و برخی ناکارآمدی‌های داخلی، شرایط تییین در جامعه را سخت تر و پیچیده‌تر از قبل کرده است. 🔹برخی از عادات و راهبردهای بخش‌های از جبهه انقلاب در تبیین در مسیر غلطی است و علی‌رغم نیاز به اصلاح بر همان منوال غلط در حال طی‌شدن است. اما موارد یک تا چهار برای فعالین جبهه انقلاب روشن است و مطلب نیز در اینباره تاکنون زیاد گفته شده است. مورد پنجم عموما محل اختلاف است و آنچیزی که جبهه انقلاب را نیز در حوزه تبیین با ضعف و ناکارآمدی‌های روبه رو کرده دقیقا در بخشی از عادات و راهبردهای غلط جبهه انقلاب است. 👈بخشی از این عادات غلط به شرح ذیل است: 1️⃣ عموما فعالین جبهه انقلاب در فضای مجازی و رسانه ای اهل نقد کردن و انتقاد کردن هستند تا تبیین و روشنگری. 2️⃣ اصرار و تکرار بیان دستاوردهای انقلاب و موفقیت‌ها و داشته‌ها در تبلیغ ما جایگاه پررنگی ندارد و بدتر نیز اینکه برخی از فعالین نیز مدت‌هاست این امر مهم را کنار گذاشته‌اند. 3️⃣ خیلی از ما دستاوردها و داشته‌های انقلاب را به تعدادی موشک یا مباحث نظامی محدود کردیم در حالیکه هزاران موفقیت علمی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی در طول چهار دهه انقلاب اتفاق افتاده که جایی در سوژه‌های تبیینی روزمره ما ندارند. 4️⃣ نگاه عمومی و سطحی به تبیین داریم در حالیکه نیازمند نگاه تخصصی و اطلاعات تخصصی هم هستیم. 5️⃣ تبیین برخی موضوعات مهم انقلاب و اسلام را با ادبیات خشک، طعنه، تحقیر، دو قطبی سازی، سیاست زدگی، عیب جویی و... آلوده کرده‌ایم و اثربخشی تبیین را پایین آورده ایم. 6️⃣ گروه‌های هدف تبیین را محدود کرده‌ایم و بسیاری اوقات فقط برای جریان خودمان تبیین می کنیم و اقشار و طبقات دیگر اجتماعی را فراموش می‌کنیم. 7️⃣ تبیین ما گاهی نسب درستی با نیاز و سوالات جامعه ندارد و میزان تمرکز برای تبیین در موضوعات مهم در یک سطح نیست. در برخی موضوعات تببین آنقدر بد تکرار شده که ضدتبیین شده و در برخی موضوعات آنقدر تبیین کم بوده که اساسا شبهه جای حق را گرفته است. 8️⃣ در تبیین هم گذشته (دوران پهلوی و تاریخ معاصر) را که تاریک است و هم آینده انقلاب را که روشن است، فراموش می کنیم. 9️⃣ در تبیین گاهی یادمان می‌رود که بسیاری از پرسش های جامعه دشمنانه یا سیاسی نیست بلکه حق است! 🔟 تبیین وظیفه همه است و همه وظیفه تولید محتوای خوب را داریم و نه صرفا بازنشر محتواها را؛ امروز در جبهه انقلاب یک اقلیت تولیده کننده شده اند و یک اکثریت بازنشر کننده، باید تولید محتوای خوب را همگانی کرد. و تولید خوب هم فقط کلیپ و سخنرانی نیست بلکه گاهی یک اقدام اجتماعی و یک سخن گفتن خوب هست. 1️⃣1️⃣ بدترین تبیین آن است که نقشه دشمن را ندانیم و در ظاهر در حال تبیین باشیم ولی در باطن در حال تکمیل پازل دشمن. برای این موضوع یک شاخص مهم این است که کار تبیین باید در مقابل دشمن و هدف او باشد. 🔹🔹خلاصه آنکه جهاد تبیین؛ روشن کردن واقعیات امروز اسلام و انقلاب در این روزهای محاصره رسانه‌ای است. ای کاش فعالان جبهه انقلاب وقتی که برای انتقاد کردن می‌گذارند را برای جهاد تبیین بذارند. @HOWZAVIAN
(1) 🌐 با پیشرفت علمی، تحریم‎ها بی‌اثر می‌شود ⚡️پای حرف رهبر: از لحاظ کوتاه‌مدّت هم اعتقاد بنده این است - یعنى این اعتقاد ناشى از کارى است که کارشناس‌ها و صاحب‌نظرها کرده‌اند - که تحریمها هم - که امروز مسئله‌ى تحریمها یکى از مسائلى است که در ذهنها مطرح است - با پیشرفت علم بى‌اثر میشود. با نگاه کوتاه‌مدّت و میان‌مدّت هم که نگاه کنیم - با قطع نظر از آن آینده‌ى طولانى و بلندمدّت - اگر کشور میخواهد تحریمها که امروز ابزارى است در دست دشمنان ما براى تحقیر ملّت - از تحریم براى فشار آوردن روى آبروى ملّى، غیر از فشارهاى عملى که مربوط به زندگى است استفاده میکنند و تحقیر میکنند؛ اینکه ما از گذشته، در این چند سال مدام تکرار میکردیم که روى مسئله‌ى تحریمها خیلى تکیه نکنید، به‌خاطر این است - [بى‌اثر شود]، با نگاه علمى به مسائل کشور، و توجّه به علم، و پیوند دادن علم و صنعت و کشاورزى - که توضیحات آقایان محترم را در این زمینه‌ها شنیدید - تحریمها بى‌اثر خواهد شد. و ما در این زمینه‌ها میدان کار برایمان باز است و میتوانیم کار کنیم؛ شرکتهاى دانش‌بنیان یکى از اساسى‌ترین کارها در مقوله‌ى همین اقتصاد مقاومتى است که مطرح شده و درباره‌ى آن بحث شده است و مورد تأیید و تصدیق همه‌ى اطراف مسائل کشور قرار گرفته است. (بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها 93/04/11 ) @HOWZAVIAN
🔴 تهدیدشدن «تجارت هوس» کاردکرد دوگانه‌ی یک تهدید: یمن، دبی را تهدید به هدف قراردادن نمایشگاه کرد. در واقع با این تهدید، به اقتصاد و امنیت وارداتی دبی حمله شد گردشگرها و سرمایه گذارها برای سفر به دبی در تردید قرار گرفتند نتیجه آنکه تجارت و اقتصاد هوس مثل خودِ هوس زودگذر است @HOWZAVIAN
🖌 این متن با همه درستی‌اش یک چیز کم دارد + پی‌نوشت با ملايمت، سخن بگوئيد؛ عميق، نفس بكشيد؛ زیبا، لباس بپوشيد؛ صبورانه، تحمل کنید؛ نجيبانه، رفتار كنيد؛ عاقلانه، بخوريد؛ كافى، بخوابيد؛ شجاعانه، عمل كنيد؛ خلاقانه، بينديشيد؛ صادقانه، عشق بورزید؛ هوشمندانه، خرج كنيد؛ بی‌بهانه بخشش کنید. خوشبختی یک سفر است، نه یک مقصد. لحظه لحظه‌هایی می گذرد را قدر بدانید شما چیزی بیش از این لحظه‌ها نیستید خویش را زیبا زندگی کنید. @HOWZAVIAN پی‌نوشت: همیشه کتاب بخوانیم و همیشه بنویسیم از خودمان بنویسیم از دغدغه‌های‌مان از اطراف‌مان و الا در دام شعار و نقدهای سطحی و کودکانه ذهن قرار می‌گیریم. با ‌ی نویسندگان حوزوی همراه باشید😊
. رهبر انقلاب: حق با مردم است @HOWZAVIAN
⚫️ روح بلند مرجع عالی‌قدر، حضرت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی دقایقی پیش به ملکوت اعلی پیوست این فقیه اهل‌بیت، از شاگردان برجسته آیات عظام بروجردی، حجت، خوانساری و گلپایگانی بود و مدتی نیز در نجف اشرف از آیات محمدکاظم شیرازی و محمدعلی کاظمی بهره برده بود. آیت‌الله صافی سالیان متمادی در حوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی پرداخته و دبیری شورای نگهبان و عضویت در خبرگان قانون اساسی را نیز در کارنامه خود داشت. اوقات الصلوات، بیان الاصول، التعزیر احکامه و ملحقاته، منتخب الاثر و شهید آگاه از جمله آثار آن مرجع راحل است. @HOWZAVIAN @ijtihad
. 🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی بسم الله الرحمن الرحیم با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند. در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذه‌ی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار میرفتند. سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهره‌مند میساختند. قریحه‌ی شعری، حافظه‌ی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعه‌ی علمیِ دینیِ کشور مایه‌ی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه‌ی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ @HOWZAVIAN
202030_1905226103.pdf
2.39M
👌مهم وکاربردی 🇮🇷راهنمای دریافت محتوی دهه فجر دراین راهنما مجموعه محتوی متنوع وکاربردی دهه فجر معرفی ولینک دریافت محتوی آن آمده است موشن گرافیک دستاوردهای انقلاب- ایران بیست مجموعه موشن گرافی ما ایرانی ها مجموعه پوسترها وکتاب صعود چهل ساله مجموعه پوستردستاوردهای انقلاب- ایران بیست نماهنگ | خاندان ویرانی مجموعه کجا بودیم کجا هستیم مجموعه نمایشگاهی داده نما(اینفوگرافیک)برگی از هزاران سرود وموسیقی با کلا م وبی کلام ویژه دهه فجر استوری موشن های دستاوردهای انقلاب داستان و رمان انقلابی متن کوتاه دستاورد ها ی انقلاب داستانک دستاوردهای انقلاب مستد وقایع انقلاب مشهد(فیلم، خبر،داستان کوتاه و........) کتاب صوتی لحظه های انقلاب 🇮🇷لطفا در سطح وسیع منتشر کنید @HOWZAVIAN
🔻بیماری که تیمارگری نداشت ✍️ محمدحسین خاوریان به سختی از جا بلند شدم بلکه کنار بقیه سر سفره‌ی شام بنشینم و زحمت مادر را به کمال برسانم، همین که از جا بلند شدم چشمم سیاهی رفت و چند لحظه کاملا دیدم صفر شد و چند لحظه بعد تر هم به شدت سرگیجه‌ی شدیدی گرفتم و نهایتا برای اینکه خانواده نگران نشوند به هر زحمتی که بود خود را به میز رساندم و نشستم، لقمه‌ی اول که تمام شد حالتِ تهوع هم به همه‌ی آنچه بود اضافه شد. حالا دیگر نمی‌شد بدحالی‌ام را از اهل خانه پنهان کنم. گیر دادند که آماده شو برای درمانگاه. پزشک مهربانی بود خیلی صبورانه دارو ها را نگاهی کرد و گفت:«این ها تزاحم دارویی دارند؛ مصرف همزمان داروهای قدیمی‌ای که برای کبد و داروهای جدیدی که برای آبسه داری کار خطرناکی بوده.» دارو هایی که می‌خوردم برایم درمان که نداشت هیچ، مریضی جدید هم آورد. سرگیجه گرفتم و بدنم اصلا داشت همه را پس می‌داد. تزاحم دارویی داشت کار را خراب می‌کرد. حالا راستش این بدحالی بدنم را مادرم با کمی مراقبت و تیمار خوب کرد؛ ولی بیچاره روحم که هر که از راه رسید بدون تخصص چیزی به خوردش داد و سرگیجه دچارش شد و هربار کمی نگذشته همه را پس داد و کسی نبود نازش را بکشد و تیمارش کند منم که انگار نه انگار او خود منم که عذاب می‌کشد، بی کسی و بدحالی‌اش را می‌دیدم و ککم نمی‌گزید که این فلک زده‌ی بی پناه ناخوش احوال است و کسی را جز تو ندارد. ترسناک تر اینکه این حرف‌ها دیگر برایمان فقط حرف شده و واقعی تر به درمان فکر نمی‌کنیم. @HOWZAVIAN
⛳️این گوی و این میدان! ✍️ محمدجواد محمودی شاید شما هم این شعر را بارها شنیده باشید: «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» این شعر بدین معناست که واقعه‌ای به عمق و تاثیر عاشورا که در آن خاندان پیامبر(ص) به خاک و خون کشیده شدند... اگر روایت نمی‌شد، اگر تبیین نمی‌شد، اگر روشن نمی‌گشت، در همان کربلا می‌ماند و چه بسا یزید-همانطور که چنین تصمیمی داشتند- به عنوان طرف بر حق این واقعه معرفی می‌شد. پس به همان اندازه که قیام (ع) دارای اهمیت بود، تبیین و روشنگری حضرت (س) و امام (ع) نیز مهم و ارزشمند بود... یعنی همین، یعنی حقایق را بازگو کردن؛ حقایق را روایت کردن؛ حقایق را تبیین کردن... هم اگر چه انفجار نور است، اگر چه یک تنه در مقابل زورگوهای عالم ایستاده، اگر چه و و پرورش داده، اگر چه حامی مستضعفان عالم بوده و هست، اما اگر روایت نشود، اگر حقایق او تبیین نشود، دشمن آن را واژگونه بازسازی می‌کند... دفاع مقدس را نامقدس روایت می‌کند، شهیدسلیمانی را جنگ افروز معرفی می‌کند، یاری رساندن به مظلومین و سوریه و را دخالت نظامی معنا می‌کند؛ و هزاران حقایق دیگر که وارونه به خورد اندیشه‌ها می‌دهند تا حق را بپوشانند! چرا که حیات و بقای و به مخفی ماندن حقایق است. حضرت آقا فرمودند جهاد یعنی حرکتی که در مقابله با دشمن صورت می‌گیرد، پس سنگر امروز ما، شلمچه و فکّه و خرمشهر ما، همان جایی است که دشمن مورد حمله قرار داده، همان جایی است که رهبرمان فرمان عملیات داده. پس، در باغ بسته نیست، برای وظیفه‌شناسان کاملا گشوده است، حماسه، حماسه‌ی اندیشه‌ها و قلم‌ها است... بسم الله؛ این گوی و این میدان... «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انْفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» سوره مبارکه ، آیه 256 @HOWZAVIAN
(2) 📌 بخشش شاهانه از کیسه ملت! در کنار سفرهای تفریحی پرهزینه، شاه به خاطر مسائل بین‌المللی نیز به بسیاری از کشورهای جهان سفر می‌کرد و از آنجایی که می‌کوشید تا چهره‌ای شاهانه از خود نشان دهد، در همه‌ی این سفرها به بذل و بخشش می‌پرداخت و مبالغ هنگفتی را از این طریق بر باد می‌داد. این هدایا تقریباً به همه کسانی که در طول سفر با شاه مواجه می‌شدند ـ از مستخدمین گرفته تا مقامات عالیه ـ تعلق می‌گرفت. ارتباط خانواده‌ی پهلوی با خارجی‌ها خانواده‌ی پهلوی نیز وضعیتی مشابه شاه داشتند. اغلب آنها تحصیلات خود را در غرب گذرانده و در فرهنگ آنجا مستحیل شده بودند؛ به این دلیل زمان زیادی را نمی‌توانستند در ایران بگذرانند و همواره در رفت و آمد میان ایران و غرب بودند. این افراد به خاطر اینکه لقب «والا حضرت» «شاهپور»، «شاه دخت» و «والاگهر» را با خود یدک می‌کشیدند، همواره در ارتباطاتشان با خارجی‌ها به دنبال نشان دادن موقعیت ویژه‌ی خود بودند. دادن هدیه به خارجی‌ها از هر قشر و طبقه تا پیش از روی کار آمدن پهلوی‌ها، هدایا غالباً به شخصیت‌های حقوقی خارجی و آنهایی که نماینده‌ی رسمی کشورهای دیگر بودند داده می‌شد. اما در دوره پهلوی در کنار هدایایی که به این اشخاص داده می‌شد، سایر خارجی‌ها نیز صرفاً به خاطر ارتباط با دربار مشمول عنایات ملوکانه می‌شدند و از خوان گسترده‌ای که رژیم از کیسه‌ی مردم گستر‌انده بود، استفاده می‌کردند. این افراد شعرا، هنرمندان، دوزندگان، آشپزها و حتی راننده‌ها و مأمورین کشورهای دیگر را نیز شامل می‌شد. @HOWZAVIAN
📌یادداشتی برای کلاس عدالت اجتماعی ✍️ نویسنده: کارگر دور میدان مفید در روزگاری که همه به فکر افزایش حقوق‌ها هستند من نگران کسانی هستم که حقوقی ندارند تا افزایش آن را فریاد کنند... مطالبه گری برای این جنس از مردمان، طنزی بیش نیست طنز تلخ و دق دهنده پیش زن و فرزند و مهمان‌ها🥺 در جامعه اسلامی حتی داد و فریادمان هم نماد رسوایی و افشا کننده‌ی واقعیت‌های ناگوار است وقتی مجلس و دولت و مطبوعات و کارمندهای تحت حمایت بیمه و پاداش و سنوات، مسأله اول شان می شود ، آه مظلومی که خانه نشین است و دستش به جایی بند نیست همه تلاش اینان را بی‌برکت و بی‌ثمر می‌کند و جز نزاع خاموش و دق آور اجتماعی به بار نمی‌آورد. کافی است لحظه‌ای به آمارهای حوزه یا دانشگاه یا کاسبان ورشکسته نگاه بکنیم که وارد حزب بازی و رفیق بازیِ حتی حزب اللهی نماها، نشده اند اما کور هم نیستند. این بازی‌های کش‌دار خسته کننده را می بینند و قید یک لقمه عدالت اجتماعی و شایسته سالاری را می‌زنند. آنچه زیر پوست شهر و روستا می گذرد را جز تراژدی غمبار بیکاری و گرانی نمی‌توان نامید. حالا باید دید رئیس جمهور محترم و کارمندهایش چه خواهند کرد و باید دید نجومی بگیران کم برخوردار از دین و انسانیت، چند سال نوری با غصه‌ها و دردهای بیکارها به خصوص پدران بی‌شغل فاصله دارند. @HOWZAVIAN
💐 ‌آغاز به نور است و سرانجام به نور است ‌✍️ احمد یزدانی ماه رجب و سینه ی شیعه پرِ نور است آغاز به نور است و سرانجام به نور است ماهی که تعلّق به خدا داردو در آن مبعث شده حادث که از الطاف غفور است مولا به رجب پا به جهان باز نموده است زیرا که رجب ماه نبوّت وَ شعور است در کعبه شده حضرت مولا متولّد از لطف خدا کعبه پناهگاهِ حضور است ایشان که خودش یوشع و آصف و هَرون است مولودِ به کعبه و چو مفتاح و طهور است آمد به رجب هادی(ع) وباقر(ع) وَ جوادش(ع) جشن رجب است،جشن بزرگان فکور است یکروز اگر معرفت روزه دهد دست آتش وَ عذابِ دوجهان از همه دور است ماهِ رجب است و همه جا غرقِ سرور است ماهی که در آن برکت و بخشش به وفور است @HOWZAVIAN
(3) 🔸ناسپاسی مردم پس از انقلاب موسی(ع) و بنی اسرائیل را از دریا [یی که فرعونیان را در آن غرق کردیم] عبور دادیم؛ پس به گروهی گذر کردند که همواره بر پرستش بت های خود ملازمت داشتند، گفتند: ای موسی! همان گونه که برای آنان معبودانی است، تو هم برای ما معبودی قرار بده!! موسی گفت: قطعاً شما گروهی هستید که جهالت و نادانی می ورزید. (۱۳۸) وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَىٰ قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَىٰ أَصْنَامٍ لَهُمْ ۚ قَالُوا يَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلَٰهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ ۚ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ ﴿١٣٨﴾ . اعراف دین شرک و بت پرستی دنیای معاصر پس از انقلاب خمینی کبیر در ایران عده زیادی گفتند : انقلاب تمام شد و شروع کردند لیبرالیسم را در جامعه رواج دادن. @HOWZAVIAN
. 💎غنای فرهنگی شیعه و آماده سازی آن برای عصر غیبت @HOWZAVIAN
🔻ببینید مشکل امارات چقد خوب حل شد! یک فعال فضای مجازی در صفحه توئیتری‌اش نوشت: ‏از روی طعنه به ایرانیا میگفتن امارات مشکلاتش رو با اسرائیل کنار گذاشته و به زودی اقتصادش شکوفا میشه؛ حالا نه تنها اقتصاد امارات در خطره بلکه مردمش امنیت هم ندارن. 🔻تغییر مسیر تاریخ به همت یک مرد از دیگرکاربران صفحه توئیتربه مناسب دهه فجر به نقل از کتاب «امام فراتر از مرزها» نوشت: به ندرت اتفاق می‌افتد که یک مرد به تنهایی بتواند مسیر تاریخ را عوض کند اما این درست همان کاری بود که آیت الله خمینی از عهده آن برآمد. روزنامه ایندیپندنت لندن زمستان ۱۳۷۰. 🔻دستور رئیسی برای آزادسازی سواحل تصرف شده توسط دستگاه‌های دولتی محمد مهدی رحیمی رئیس روابط عمومی ریاست جمهوری در توییتر نوشت: دستور قاطع رییس جمهور برای اجرای «فوری و بدون استثناء» طرح آزاد سازی سواحل تصرف شده توسط دستگاههای دولتی. انشاءلله سایر نهادها و ارگانها هم به نفع مردم ساحل دریا را تخلیه کنند. 🔻تفاوت رویکرد باقری با ظریف چیست؟ مهدی خانعلی‌زاده، فعال رسانه‌ای در توییتر نوشت: ‏تبدیلِ مذاکرات وین از یک «دورهمی محفلی» به یک «تصمیم‌گیری ملی»، یکی از ویژگی‌های تیم مذاکره‌کننده‌ی فعلی است. برخلاف رویکرد دکتر ظریف که پس از بازگشت به تهران، اطلاعات کلی را منتقل می‌کرد، دکتر باقری گزارش جزئی شامل تک تک جلسات را به مسئولین مرتبط ارائه می‌کند. 🔻زمان دریافت مجور مرکز مشاوره ازدواج کاهش پیدا کرد وحید یامین پور سرپرست معاونت امور جوانان وزارت ورزش در توییتر نوشت: به هدف تسهیل کسب و کار و توسعه مراکز تخصصی مشاوره، زمان انتظار فارغ‌التحصیلان واجد شرایط برای دریافت مجوز مرکز مشاوره ازدواج در تهران از ۵ سال به ۱ سال کاهش پیدا کرد. متقاضیان در شهرستان‌ها همزمان با دریافت پروانه اشتغال حرفه‌ای می‌توانند مجوز مرکز تخصصی مشاوره را دریافت کنند. 🔻 معرفی یک آدم حسابی به این آقا میگن دانیال معمار، فعال رسانه‌ای در توییتر نوشت: ‏دور و برمان آدم حسابی کم نیست. یکی همین آقا محمد قضاتلو، آرایشگر جوان شهر قدس که هفته‌ای ۲ بار به جای کار در مغازه، وسایل سلمانی‌اش را برمی‌دارد و گشتی در شهر می‌زند و موهای افراد بی‌خانمان را که ظاهری ژولیده دارند رایگان اصلاح می‌کند. 🔻به عشق زمین‌نشستگان ‏محمد حسین پویانفر، مداح مشهور با انتشار تصویری از مرحوم آیت الله طالقانی نوشت: به قول آيت الله طالقانى؛ کسی که روی این صندلی راحت نشست نمیتواند قانونی بنویسد که بدرد روی زمین نشستگان بخورد. @HOWZAVIAN
(4) 🔘خطر تحریف دستاوردهای انقلاب توسط خودِ ما..! ✍️حسین کاوه ♦️وقتی در مورد دستاوردهای انقلاب اسلامی سخن به میان می‌آید غالبا ذهن افراد به سمت دستاوردهای صنعتی خصوصا در حوزه نظامی رفته و شروع به شمردن موشک‌ها می‌کند! یا در نهایت به دستاوردهایی در حوزه پزشکی و فناورهای نوین می‌پردازد. این نوع و زاویه نگاه به دستاوردهای انقلاب اسلامی یک نگاه حداقلی و به جرأت می‌توان گفت که اگر اصل قرار بگیرد یک انحراف جدی و خطرناک است. 🔸کم نیستند کشورهایی که در حوزه‌های صنعتی، نظامی، پزشکی و غیره هم سطح ما یا پیشرفته‌تر از ما هستند، لذا اصل و محور قرار دادن دستاوردهای اینچنینی برای انقلاب معنویت‌گرای اسلامی جفا به آرمان‌های امام و اهداف مردم است. البته ما ملتفت هستیم که این دستاوردهای مادی نیز بسیار مهم هستند اما مسئله ما درجه اهمیت و جایگاه آنها می‌باشد. 🔹اولین و اصلی‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی تشکیل حکومت بر پایه یک دین الهی و اجرای احکام نجات بخش اسلام تحت ولایت یک فقیه مدبر و عادل است. دومین سطح دستاوردها، دستاوردهای معنوی مانند استقلال کشور ایران، عزت بخشی به مردم و ایستادگی در مقابل استکبار جهانی می‌باشد که در قالب نظام و جمهوری اسلامی 43سال استمرار یافته است. 🔺سطح سوم دستاوردها دستاوردهای صنعتی، نظامی، پزشکی و غیره است که اساس وجود و ارزش آنها به خاطر دستاوردهای سطح اول و دوم می‌باشد و به نوعی ثمره آنها محسوب می‌شوند. لطفا مسائل را اصلی و فرعی کنیم و دستاوردهای اصلی و معنوی انقلاب شکوهمند اسلامی را نیز دریابیم. @HOWZAVIAN
💐 آیین ما برتری افراد را به و انسانیت آن‌ها می‌داند، نه و و رنگ پوست... مصداق تصویری است که در بالا می‌بینید، نه شعارهای عوام فریبانه‌ی مدعیان حقوق بشر! همان‌هایی که حکومت‌شان را با ریختن خون و به بردگی گرفتن میلیون‌ها سیاه پوست مظلوم تشکیل داده‌اند. 🔗 نگاشته @HOWZAVIAN
(5) 💠 ترمیدور انقلاب اسلامی ✍️ محمدجواد نیکزاد یکی از نظریه‌ها در باب انقلاب، تئوری «ترمیدور» -(thermidor)- است که به کِرِین برینتون تعلّق دارد. وی انقلاب‌های روسیه، انگلیس، فرانسه و آمریکا را بررسی و تحلیل کرد. نتایج مطالعات او نشان داد که سه مرحله در همۀ انقلاب‌ها تکرار شده است؛ مرحلۀ اول پس از پیروزی هر انقلاب، به قدرت رسیدن میانه‌روها است؛ در مرحلۀ دوم تندروهای ناراضی از شرایط، معتقدند که اهداف انقلاب محقّق نشده است، لذا با حمله بر میانه‌روها قدرت را به‌دست می‌گیرند؛ در مرحلۀ سوم به علت تندروی‌ها، خشونت و حذف بسیار، مردمِ هراسناک از شرایط، معترض می‌شوند و به‌دنبال افرادی می‌گردند که به شرایط قبل بازگردند. بنابراین در «ترمیدور»، نیروهای انقلابی به عقب‌ رانده شده و اهداف انقلابی نیز به حاشیه رفته یا جایگزین می‌شوند. در واقع واژۀ ترمیدور به معنای بازگشت به دوران پیش از انقلاب در برخی از جهات اساسی است که مبارزه با آن برای انقلابیون حائز اهمیت بوده است. اکنون سؤال این است که آیا نظریۀ ترمیدور در خصوص انقلاب اسلامی قابل تطبیق است؟ از دو جهت بازگشت پذیری انقلاب اسلامی منتفی است: اول اینکه بدیهی است هر انقلابی ویژگی‌­های خاص خود را دارد؛ طبعا چهار انقلاب مطالعه شده توسط برینتون نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. اما انقلاب ایران دو تفاوت عمده با سایر انقلاب‌ها دارد: اولا: ماهیت دینی انقلاب ایران آن را از سایر انقلاب‌ها متمایز کرده است؛ دوما: این نظریه یازده سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ارائه شده است؛ روشن است که در تئوری ترمیدور، انقلاب اسلامی مورد مطالعه و تحلیل قرار نگرفته است. دوم آنکه نظریۀ برینتون بازگشت‌ به دوران پیش از انقلاب را مطرح می‌کند؛ این در حالی است که مردم ‏ایران در سال 57 به‌خاطر ظلم، فساد، استبداد و خفقان حکومت پهلوی اعتراض داشتند؛ اعتراضی که ‏برخاسته از ارادۀ اکثریت جامعه بود نه اقلیتی خاص. انقلاب ایران با شعار «اینست شعار ملی: خدا، قرآن، خمینی» و با هدفِ آزادی بیان، از بین بردن فاصلۀ طبقاتی و فساد ستیزی پیروز شد. پس، بازگشت به خفقان و کنار گذاشتن شعار آزادی بیان و عدالت ارزش به حساب نمی‌آید تا بازگشت‌پذیری به قبل از انقلاب اتفاق بیفتد. بنابراین مردم و نسلی که در پیروزی انقلاب نقش داشته‌اند از شعارهای اصلی و اولیه انقلاب عدول نخواهند کرد و از قربانی شدن هر یک از آرمان‌ها به‌پای دیگری سخت بیزارند. از این جهت می‌توان گفت که نظریۀ ترمیدور در خصوص انقلاب اسلامی قابل تطبیق نیست. در عین حال انقلاب‌های بزرگ و تأثیرگذار، برای تحقق اهداف خود همواره با چالش‌هایی مواجه بوده‌اند. از این منظر اگر روند تحقق اهداف انقلاب اسلامی، بررسی و آسیب شناسی نشود، احتمال بازگشت‌پذیری انقلاب ایران نیز وجود دارد. به‌عبارت‌دیگر اگر جمهوری اسلامی نتواند با آسیب‌ها و چالش‌های فراروی خود مقابله نماید؛ اگر مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن به شکلی آسیب‌گونه انباشه شوند و یک جامعۀ قراضه شکل بگیرد، در نهایت به همان وضعیتی گرفتار می‌شود که در رژیم‌های پیشین حاکم بود. پس، چالش بزرگ را باید در انحراف و فساد مالی، دنیاطلبی و قدرت طلبی بخشی از نخبگان اجرایی دید. افرادی که اگرچه خود را به ظاهر انقلابی می‌دانند ولی در عمل و هویت سیاسی از انقلابی‌گری عبور کرده‌اند. در مجموع روی کاغذ، ترمیدور انقلاب اسلامی منتفی است؛ اما در میدان، ممکن است ماجرا به‌گونۀ دیگری رقم بخورد. بازگشت پذیری در نظام اسلامی ما زمانی شکل می‌گیرد که عقلانیت زندگی اسلامی و پاسخ‌های پذیرفته شده برای چرایی وجود جمهوری اسلامی از میان برود؛ زمانی که دنیای پس از مرگ لحظه‌ای در ذهن‌ها تصور نشود و ملاک تفوق و برتری، نفسانیت باشد؛ در واقع جمهوری اسلامی با عدول از آنچه سبب پیروزی‌اش شد، ضربه می‌خورد. @HOWZAVIAN
💠 جلوه‌های تربیتی حاج قاسم سلیمانی (1) از مهمترین ویژگی‌های سردار سلیمانی ولایتمداری ایشان است. ایشان همواره خود را «سرباز صفر ولایت» می‌نامید، و به معنای واقعی سرباز و مدافع ولایت بود؛ هم در گفتار و هم در عمل نشان داده بود که کاملاً از رهبرش و ولی امرش و سیاست‌ها و آمان‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران پیروی می‌کند. چنانکه خود در جایی می‌گوید: «قوام ایران اسلامی و بقای آن به رهبریت آن است. مردم از من قبول كنید من عضو هیچ حزب و جناحی نیستم و به هیچ طرفی جز كسی كه خدمت می‌كند به اسلام و انقلاب تمایل ندارم. اما این را بدانید والله علمای شیعه را تماما و از نزدیك می شناسم. الان ۱۴ سال شغل من همین است. علمای لبنان را می‌شناسم. علمای پاكستان را می‌شناسم. علمای حوزۀ خلیج فارس را می‌شناسم. چه شیعه و چه سنی؛ والله، اشهد بالله، سرآمد همه این روحانیت، این علما از مراجع ایران و مراجع غیر ایران، این مرد بزرگ تاریخ یعنی آیت الله العظمی خامنه‌ای است.» زینب سلیمانی دختر شهید می‌گوید: پدرم مهربان‌ترین و عاطفی‌ترین همسر و پدری مجاهد و بی‌باك و سربازی فداكار برای ولایت بود و اطاعت از ولایت را شرط پیمان می‌دانست.» @HOWZAVIAN