eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
533 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ به هر کسی دل نبندیم «لَقَدْ خَابَ مَنْ رَضِىَ دُونَكَ بَدَلاً». امام حسين (ع) فرمود: «هركس به غير تو دل ببندد، زيان كرده است». (بحار الانوار، ج ۹۵ ص ۲۱۶ ح۳ ) 💐میلاد حضرت حسین علیه السلام مبارک💐 @HOWZAVIAN
💠 پدیدارشناسی لایک ✍️ ابراهیم شریفی 🌐 شبکه های اجتماعی بلاشک تغییراتی اساسی در زندگی جامعه ما به دنبال داشته است؛ لایک کردن یکی از رفتارهای متعارف در عمده شبکه هاست که به صورت های مختلف در تایید پیام های دیگران رخ می دهد ولی همین کنش ساده، آثاری فردی و اجتماعی به دنبال دارد که پدیدار شناسی آن را دوچندان مهم می کند. ✳️ به قول دکتر منتظر قائم که از اساتید برتر ارتباطات دانشگاه تهران است؛ آن چیزی که ما از شبکه‌های اجتماعی حداقل در افکار عمومی ایران شاهدیم، فقط لایک بوده است. خیلی ساده یک آیکون تأیید مطلبی مفهومی‌ترین و مرکزی‌ترین مولفه در تعامل جامعه ما با شبکه‌های اجتماعی شده است. 🌀حال این مرتبط با محتوای مطالب صورت می‌گیرد یا صرفا روابط شخصی اینجاست که علاقه، عاطفی‌گری و روابط بسته‌ی درون شبکه‌های پیشین باعث می‌شود کلام بیش از آنکه معنای مشارکت دسته‌جمعی را برای کشف حقیقت داشته باشد، فقط یک نفر حرف می‌زند و دیگران لایک می‌کنند. ❎ افراسیابی پژوهشگر فضای مجازی درباره لایک چنین می گوید: مردم در شبکه های اجتماعی لایک را گدایی می کنند. به عبارت دیگر افراد در شبکه‌های اجتماعی دوست دارند خودشان را آن طوری نشان دهند که دیگران دوست دارند یعنی «گدایی لایک». 👍 این شکل افراد از خود واقعی خودشان فاصله می‌گیرند و به همین دلیل روابط شاید گسترده شود اما بسیار سطحی می‌گردد و دوستی‌ها تبدیل به دوستی‌های لایکی می‌شود. یعنی پاداش‌های زیاد ولی کوچک و این یعنی افراد از نخبه پروری فاصله می‌گیرند. اگر در این , فردی بیاید کار علمی را نشان دهد، با بی‌استقبالی روبرو می‌شود و کارها هر چه سطحی‌تر باشد، با اقبال بیشتری روبرو می‌شود. در این میان باید توجه کنیم که کشور ما نمی‌تواند با کارهای عامه‌پسند، به پیشرفت برسد. 📣 و اما نکته آخر چه زیبا در روایات ما در مورد مواردی متناظر با لایک و تایید کار و رفتار دیگران گوشزد شده است. امام جواد (ع) می فرمایند : منِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً کانَ شَریکاً فیهِ(بحارالانوار، ج75، ص 82) 👌یعنی هر که کار زشتى را تحسین و تأیید کند، در عِقاب آن شریک است. به عبارت دیگر شریک جرم هستی اگر رفتار و فعل منکر مرتکب شده اگر آن را تایید کنید. این بیان یعنی باید خود کنترلی را تقویت کرد یعنی باید مسئولیت اخلاقی در قبال چنین رفتارهایی در شبکه های اجتماعی را تقویت نمود. @HOWZAVIAN
💢 روغن صبر ✍️ محمدجواد محمودی وقتی میخوای گوشتی رو سرخ کنی، اول باید کف ماهیتابه کمی روغن بریزی، بعد اون گوشت رو داخل روغن بگذاری!!! خب حالا اگه روغن نریزیم چی میشه مگه؟ اگه روغن نریزی بعد چند لحظه میبینی که غذات ته گرفته و سوخته...🚂 روغن باعث میشه اون دما تدریجا و با آستانه تحمل بیشتری به گوشت ورود کنه، تا هم نسوزه و هم پخته بشه! زندگی آدم‌ هم مثل ماهیتابه است، فشارها و مشکلات میتونن ما رو پخته‌تر کنن، یا ما رو بسوزونن، این ما هستیم که باید با استفاده از صبر، دمای مشکلات رو برای خودمون تبدیل به پختگی کنیم! و الّا محکوم به سوختن هستیم (علیه‌السلام): «نقش در کارها همانند نقش سر در بدن است؛ همچنان که اگر سر از بدن جدا شود، بدن از بین مى رود، صبر نیز هرگاه همراه کارها نباشد، کارها تباه مى گردند.» «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ» سوره مبارکه ، آیه153 @HOWZAVIAN
🔴 نوجوان و نوجوانات! 🔻کنسرت زنده و رقصی چنان میانه پارک! ✍️ قاسم یزدانی مقدم چند روز پیش که دختر کوچکم را به پارک برده بودم، با همان صحنه ی تقریبا تکراری روبرو شدم: نوجوانی حدودا ۱۵ ساله میخواند و گیتار میزد. نوجواناتی هم مثل نگینی حلقه اش كرده بودند. روی پیدای این داستان تلخ، مصیبت‌های جبران ناپذیری است که در این ارتباطات، بویژه برای دختران بی پناه مان به وجود می آيد. اما روی پنهانش این است که حقیقتا با فروپاشی حریم ها و حرمتهای مقدس ارتباطی چه کنیم؟ آیا به ابلاغ حکم بسنده کنیم؟ این کار حرام است، خجالت بکشید و قس على هذا؟ پر واضح است که این نوع مواجهه، بسیار سطحی است، جبری و کم فایده و عملا چیزی را عوض نمی‌کند. در منطق موضوع شناسی مدرسه هدایت، نوع مواجهة و مدیریت بدعتها و ضد هدایتها را به گونه ای دیگر پی میگیریم. بطور خلاصه: پارک قرار است که نیاز به تفریح را پوشش دهد. پس باید به محوریت واژه ی تفریح، نیازهای تفریحی، اشیاء و کارهای فرح آور، به جست و جوی در گنجینه آيات و روایات بپردازیم. نتیجه اینکه تفریحات از منظر اسلام، محیط خاص خودش را می طلبد. مهم ترین محیط تفریحی هم حیاط خانه است. به عبارتی زندان آپارتمان، دائما انسانها را به بیرون دفع می‌کند و این است حال نوجوانان عصر عقب افتاده مدرنیته: از طرفی هزاران شور و نشاط و شوق جوانی در سر، از دیگر سوی، حبس دائمی در زندان آپارتمان های بی حیات بی حیاط و از سوم سوی، ارائه ی فضای حداقلی و ضد حریم خصوصی پارک، برای زن و مرد و پیر و جوان و دختر و پسر. شما بفرمایید چه کنند؟ @HOWZAVIAN
📌 حاکمیت رسانه در جنگ روسیه و اوکراین! ✍️ محمدحسین رمضانی گرچه روسیه قدرت نظامی بالایی دارد و در چند روز اخیر پیشروی هایی هم در مناطق اوکراین داشته است اما روسیه علاوه بر تحریم ها با جنگ روانی و رسانه ای اوکراین و غربی ها هم مواجه شده است که اگر فرض کنیم روسیه بر تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا فائق آید اما در جنگ روانی و رسانه ای، امکان شکست روسیه وجود دارد. روایت رسانه های غرب در این بحبوحه، روایت غالب است، به همین خاطر به شیوه ای روایت می کنند که روسیه متهم به اشغالگری، تجاوز و توسعه طلبی شود. 🔗 متن کامل یادداشت در خبرگزاری حوزه @HOWZAVIAN
◀️ قهرمان واقعی با فالوورهای واقعی ✍️ رضا کرم زاده 🔸بیش از چهل سال است بر روی آنتن صداوسیما است ولی هنوز تکراری نشده است. 🔸درس‌هایی از قرآن او هنوز آن دکور چهل سال پیش را دارد، امکانات کمک‌آموزشی‌اش همان تخته سیاه سابق است، موسیقی هم ندارد. در آن از کارهای جلف و دلقک‌بازی هم خبری نیست. 🔸قهرمان واقعی است! از جنس و قماش قهرمانان پوشالی نیست و با اینستاگرام به شهرت نرسیده است. 🔸هنرش این است که با سخنان حکمت‌آمیز مردم را می‌خنداند. از هر قشری هم مخاطب دارد . 🔸برنامه تلویزیونی‌اش موضوع چندین رساله دکتری خارجی بوده و آن را یک پدیده یافته‌اند. 🔸قرائتی، خود راز موفقیتش را از زبان خواجه حافظ شیرازی این‌چنین بیان می‌کند: ✅ هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم @HOWZAVIAN
و چند شرط برای تولید محتوای خوب ✍️... 💠 برای نوشتن یک کپشن خوب و حرفه‌ای باید موارد زیر را در نظر بگیرید: 1️⃣ ایده‌یابی ابتدایی‌ترین گام برای نوشتن یک کپشن خوب، پیداکردن ایده‌ای جذاب و درگیرکننده است تا روی مخاطب تاثیر بگذارد و همچنان او را درگیر محتوای شما نگه دارد. پس قبل از نوشتن کپشن حتما به ایده‌های مختلف و ساختار کپشن خود فکر کرده و در نهایت بهتر ایده را پیاده‌سازی کنید. 2️⃣اهمیت مخاطب‌شناسی با هر هدفی که محتوایی در شبکه‌های اجتماعی تولید می‌کنید یا کپشن می‌نویسید، در نهایت مخاطب بیشترین اهمیت را دارد. بنابراین باید به درستی مخاطب خود را بشناسید و ببینید در چه بستری کپشن می‌نویسید. در نتیجه کپشنی بنویسید که مناسب مخاطب شماست و به آن اهمیت می‌دهد. 3️⃣ اهمیت شروع کپشن شاید یک کپشن به معنای واقعی مانند مقاله لید نداشته باشد، ولی چند کلمه ابتدایی آن اهمیت بسیاری دارد؛ چراکه بقیه کپشن در بخش more قرار می‌گیرد. به همین دلیل تلاش کنید مهمترین و جذاب‌ترین بخش کپشن که ترجیحا شامل کلمات کلیدی و موضوعی کنجکاوکننده است همان ابتدای کپشن خود بنویسید. 4️⃣لحن مشخصی داشته باشید هر چه بیشتر بتوانید لحن و صدای (Tone of Voice) مشخصی داشته باشید، مخاطبان شما را بیشتر می‌شناسند. به عنوان مثال برخی همیشه عادت دارند در کپشن‌های خود به تمام موضوعات نگاه طنز و کمدی داشته باشند، برخی کوتاه می‌نویسند و بعضی دیگر از اشعار برای بیان منظور خود استفاده می‌کنند. 5️⃣ نتیجه‌گیری و فراخوانی داشته باشید سعی کنید کپشن خود را هدفمند به پایان برسانید. از حرف‌هایی که زدید نتیجه بگیرید و در نهایت با یک فراخوان مناسب و جذاب کاری کنید مخاطبان بازخورد موردنظر شما را ارائه کرده و اقدامی که مدنظرتان است انجام دهند. استفاده از Call To Action اهمیت زیادی دارد؛ چرا که باعث می‌شود نه‌تنها فالوئرها مخاطب قرار داده شوند و احساس ارزشمند بودن داشته باشند، بلکه کمک می‌کند مشارکت بیشتری داشته باشند. @HOWZAVIAN
💐 زینت انسان ✍️ حیدر هلیل رودی بنده ای در سجاده‌ی عبادت و زینت عابـدان تـویی عاشقی در میانه ی عبادت و عابد بزم عاشقان تویی صحیفه ات سفینه ی هر انسانی ست واژه ی نابش، جان بخش هر جانی است سجاده ات فقط به سجده ختم نشد حضرت سجادی و هر سجده ات خط امانی است تولدت مبارک ای ساقی و ساغر بندگی ای نور پر فروغ عاشقی ودلدادگی قلبم بقیع تو وجانم به فدای آستان آسمانی ات در عید میلادت می‌سوزد باز، جگرم زغربت آن ضریح خاکی ات @HOWZAVIAN
روش شناسی فقهی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی(ره) در مواجهه با مسائل مستحدثه @HOWZAVIAN
و تحلیلی بر آن 🔻آپارتاید(apartheid) ✍️ محمد ملک‌زاده آپارتاید یا سیاست تبعیض نژادی که در فارسی به «جدانژادی» ترجمه شده است، واژه‌ای اصالتا هلندی است که یکی از اشکال تبعیض نژادی را بیان می‌کند. این اصطلاح در اصل عبارت است از سیاست تبعیضی که نژادپرستان کشور جمهوری آفریقای جنوبی از سال 1948م علیه اکثریت سیاهپوست بومی و بومیان آن کشور اعمال می‌کردند. آپارتاید یعنی جدا نگه داشتن افراد متعلق به نژادهای غیرسفید، مجبور کردن آن‌ها به اقامت در محلات و اماکن خاص، محروم کردن آن‌ها از کلیه حقوق سیاسی و امکان تحصیل و پیشرفت و ... . سالها بعد کنگره ملی آفریقا با درخواست ایجاد جامعه آزاد چندقومی، جنگی علیه نظام آپارتاید به راه انداخت. طرفداران لغو آپارتاید، تظاهرات آرامی در شپرویل و تسوتو به راه انداختند، که با مقاومت مخالفان روبه‌رو شد. راهپیمایان سیاه‌پوست مورد هجوم قرار گرفته و تعدادی به قتل رسیدند. از مخالفان اصلی آپارتاید، نلسون ماندلا بود که به حقوقی مساوی برای تمامی اهالی آفریقای جنوبی معتقد بود. در سال ۱۹۶۲، ماندلا دستگیر شد و پس از محاکمه به حبس ابد محکوم گردید. او در سال ۱۹۹۰، در سن ۷۲ سالگی آزاد شد و به ریاست جمهوری رسید و بدین ترتیب رژیم آپارتاید در مورد سیاهپوستان، لغو گردید. عنوان آپارتاید را گرچه با نام آفریقای جنوبی می‌شناسند اما از مدتها قبل از آن کشور به عنوان یک سیاست معمول در غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا رواج داشته است. امریکایی‌های آفریقایی‌تبار بیش از یک قرن است که با فراهم‌شدن هر فرصت سیاسی در امریکا، به اعتراض دست زده و در تلاش برای دست‌یابی به حقوق برابر با سفیدپوستان برآمده‌اند. جو. آر، فیگین در کتاب «امریکای نژادپرست، ریشه‌ها، واقعیت‌های کنونی و راهکارهای مقابله با آن»، ایدئولوژی نژادپرستانه، سیاست‌های سرکوب نژادی و نژادپرستی نظام‌مند نظام سیاسی امریکا را بررسی کرده است. به اعتقاد نویسنده، وجود تبعیض‌های نژادی، فرهنگی، سیاسی، قضایی و اقتصادی در امریکا، و در زندگی روزمرۀ این کشور امری سازمان‌یافته و روندی به سود سفیدپوستان و به زیان گروه‌های غیرسفیدپوست است. امریکاییان سیاه‌پوست، همواره آماج رویه‌های تبعیض نژادی از سوی آژانس‌های اجرای قانون در امریکا قرار داشته‌اند. به نوشتۀ فیگین، خشونت و بی‌رحمی پلیس علیه مردان سیاه‌پوست، زنان و بچه‌های آنان به قدمت جامعۀ امریکا است. @HOWZAVIAN
🔹آرزویِ آرزومندان ✍️ علی کردانی ترسم این بی‌راهه‌ها با خویش مشغولم کنند «بر دلم ترسم بماند آرزوی کربلا» (۱) در دنیای آرزوها، آرزو داشتن طبیعی و عادی به نظر می‌رسد و اصلا آدم بی‌آرزو امیدی برای ادامه ندارد. آرزوها آدم‌ها را در مسیر ماندن و حرکت قرار می‌دهند تا آن‌جا که حتی فکر رسیدن به آرزوها «نشاط‌آور» و «تلاش‌آور» است؛ اما در روایات ما را از آرزوهای «دور و دراز» پرهیز داده‌اند چرا که چنین آرزوهایی دل را می‌میراند و آخرت را تباه می‌کند. پس چه خوب است آرزوی ما حقایق جهان باشد، اگر حقیقت آرزوی ما شد نه تنها ناپسند نیست بلکه مورد پسند خداوند قرار می‌گیرد. چند وقتی حسین آرزوی من شده و دل مرده‌ام حیات می‌خواهد؛ حسین آرزوی دل‌های مظلوم، تنها و بی‌یاور است. عاشقان حقیقی عشق را حسین می‌بینند و مقصد را کربلا. از این رو در زیر لب زمزمه می‌کنند؛ آرزوی مکه رفتن هم به جای خود ولی آرزو دارم بـیـایم کـربـلایت بیشتر(۲) حسین جان تو همان آرزوی حقی که وقتی آمدی باطل از میان رفت؛ تو تا ابد دل‌های مرده را زنده می‌کنی و بر دل‌های خسته امید می‌دمی. «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع مَا مِنْ أَحَدٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَّا وَ هُوَ یَتَمَنَّى أَنَّهُ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع لَمَّا یَرَى لِمَا یُصْنَعُ بِزُوَّارِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ مِنْ کَرَامَتِهِمْ عَلَى اللَّهِ؛ از امام صادق(ع) روایت شده: هیچ‌ کس نیست در روز قیامت مگر اینکه آرزو می‌کند ای کاش امام حسین(ع) را زیارت کرده بودم آن هنگامی که می‌بیند که با زوار امام حسین(ع) چه می‌کنند، چقدر نزد خداوند مورد کرامت واقع می‌شوند. (۳) ۱: شعر از امید مهدی‌نژاد ۲: محسن زعفرانیه ۳: وسائل الشیعه، ج14، ص424 @HOWZAVIAN
📌 واکسنم، واکسن های قدیم! ✍️ جیم جواتی وزیر بهداشت: سال آینده احتمال تزریق دوز چهارم واکسن کرونا وجود دارد. (همشهری آنلاین: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰) ۵۰ سال پیش یک واکسن فلج اطفال زدیم (زدیم چیه؟ یه قطره ی ناقابل خوردیم) همان بود که همان. الآن هم واکسن کرونا می زنیم؛ بنده خدا خودش آلزایمر دارد، هنوز دو ماه نشده، یادش می رود برای چی کردنش توی بدنمان، باید یادآور بزنیم. این شد دوز دوم. سه ماه بعد دوباره دوز سوم، سال دیگر هم اوایل سال، دوز چهارم و سخت نیست پیش بینی کرد که سال ۱۴۰۱ همین موقع ها به یاری حق علیه باطل، دوز دهم را فرو فرموده اند در ما. آقا اصلا بیایید مهندسی معکوسش کنید؛ ما را به عنوان واکسن فرو کنید توی کرونا؛ قول می دهیم یادمان نرود و به دوز دوم هم نرسیم! @HOWZAVIAN