🔰 ایمان آگاهانه چطور پدید می آید.
🎙 امام خامنهای:
به اعتقاد بنده با ممارستی که در مسائل تعلیم و تعلّم اسلامی داشتم مهمترین بخش از یک #ایمان_آگاهانه متوقف است بر دو چیز:
👈یکی ممارست و ارتباط دائم با متون اصلی اسلام؛ یعنی در درجه اول #قرآن و بعد #حدیث، که از زمره حدیث است #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه و بقیه احادیث.
👈و دوم هدایت و کمک و راهنمایی یک رهبر، استاد، مرشد، رفیق راه که مانع از گم شدن در پیچ و خم معارف قرآنی و حدیثی باشد.
📔 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش اول: یقین؛ ص ۳۰
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔰 «سونامی خاموش بیدینی» یا «آب گوارای دینداری»؟
✍ احمدحسین شریفی
♦️مدتی است که برخی از نویسندگان سکولار و لائیک، دائماً از گسترش بیدینی و خداناباوری و شکاکیت دینی در کشورهای مسلماننشین، از جمله ایران، میگویند و مینویسند!
طنز ماجرا اینجاست که بسیاری از نویسندگان ایرانی مدعای خود را مستند میکنند به مقاله یکی از نویسندگان سکولار و لیبرال غربی، به نام جک دیوید اِلِر! [که نه تنها هیچ شناختی از ایران ندارد، بلکه به گمانم نتواند موقعیت جغرافیایی ایران را هم بر روی نقشه نشان دهد!] وی چند سال قبل در مقالهای با عنوان «سونامیِ خاموش: بیدینی و خداناباوری در جهانِ اسلام» مدعی شد که یک سونامی سکولاریسم و بلکه الحاد در جهان اسلام در حال شکلگیری است!
بدون آنکه بخواهم گرایش به الحاد و بیدینی را منکر شوم، اما ادعای سونامی بیدینی و الحاد در جوامع اسلامی، یکی از بزرگترین سونامیهای توهمی و تخیلی در جهان واقعیتهاست.
🔸واقعیت کشورهای اسلامی و بلکه واقعیت ملموس و مستند از مسلمانان در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز، آن است که اسلام و مسلمانان در طول تاریخ خود از چنین قدرت و اقتدار و مدافعان پرشور و امیدواری، که در حال حاضر دارد، برخوردار نبوده است.
🔹فیالمثل در ایران اسلامی، در هیچ برههای از تاریخ، آنگونه که الان شاهدیم، سراغ نداریم که میلیونها جوان و نوجوان حاضر باشند مشتاقانه جان خود را فدای اسلام و حفظ نظام اسلامی کنند. هرگز سراغ نداشتهایم که میلیونها جوان ایرانی و دهها میلیون جوان و نوجوان مسلمان، مشتاق دفاع از مظلومان و مبارزه با ظلم و استکبار جهانی و صهیونیسم بینالملل باشند. در طول تاریخ ایران اسلامی، سراغ نداشتهایم که صدهاهزار از جوانان و نوجوانان آن ماهها قبل از فرارسیدن ایام سه روزه اعتکاف رجبیه، برای آن ثبتنام کنند و بعضاً برای آنکه در قرعهکشی نام آنان انتخاب شود، یک هفته روزه نذر کنند!
در تاریخ ایران و اسلام سراغ نداشته و نداریم که سالانه دهها میلیون انسان، و غالباً جوان و نوجوان مشتاقانه به زیارت اربعین بروند، و میلیونها نفر نیز که توفیق شرکت در پیادهروی اربعین را در کربلا نداشتهاند، در شهرها و کشورهای خود، پیادهرویهای میلیونی جاماندگان اربعین را برگزار کنند!
♦️بعضاً، میگویند برخی از اموری که برشمردید، «آیین» و «مناسک»اند و نه «ایمان» و «عقیده»! بیچارهها نمیدانند، که آیینها و مناسک، «نمود» و «نماد» ایمان و عقیدهاند! تا ایمان در ذهن و ضمیر نهادینه نشده باشد، که فرد دلبسته و دلداده مناسک ایمانی نمیشود! دین، مجموعهای از بینشها و گرایشها و کنشهاست؛ و آیینها و مناسک و شعائر «شکل ظاهری آن لایههای باطنی دین» است.
🔸افزون بر آن، هرگز در طول تاریخ سراغ نداشتهایم که دین، اینچنین زنده و بانشاط در ابعاد مختلف زیست مسلمانان حضور داشته باشد. به تعبیر دیگر، در دوران معاصر، دین در موقعیتی فرانهادی قرار گرفته است. مسلمانان به دنبال آنند که نهادهای خانواده، اقتصاد، تعلیم و تربیت، سیاست، اوقات فراغت و هنر و ادبیات را نیز در چارچوب دین سامان دهند.
🔻اما وقتی کسانی به عمد چشمان خود را بر این واقعیتها میبندند چه باید کرد؟!
🔻وقتی کسانی نمیتوانند یا نمیخواهند واقعیتهای ملموس را در اطراف خود بنگرند چه میتوان کرد؟!
🔻و وقتی عدهای به حکم صفت «حضرت طوطی» آنچه «استاد غربیشان» میگوید، نشخوار میکنند، چه باید کرد؟!
#روشنفکری #دین
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔖 #پیشنهاد_مطالعه
📄 کتاب «از هراره تا تهران»
💢 پیشنهاد مطالعۀ کتاب «از هراره تا تهران»، به مناسبت سالروز ایام سفر حضرت آقا به هراره و شرکت در کنفرانس سران عدم تعهد
📆 نهم تا شانزدهم شهریور ماه ۱۳۶۵
📘 کتاب «از هراره تا تهران»، روایت پنجمین سفر از هشت سفری است كه حضرت آقا به خارج از کشور داشتهاند؛ سفر به زیمباوه.
🔹 در این کتاب متن سخنرانیها و گفتگوهای انجامشده در اجلاس سران عدم تعهد، همراه با حواشی و اتفاقات این سفر هشتروزه، مطرح شده است؛ که میتوان در آنها، بهوضوح، استراتژيی و نحوۀ عملکرد ايشان را در روابط بينالملل و مسائل جهانی، ديد و الگو گرفت.
📑 قطع: وزیری، ۳۳۶ صفحه
💳 قیمت: ۹۳۰۰ تومان
🌐 لینک خرید کتاب از هراره تا تهران
#معرفی_کتاب
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🏴 مراسم عزاداری دهه آخر صفر
🎙سخنران: حجت الاسلام والمسلمین فلاح تفتی
🎤 مرثیه سرا: حاج اویس ابوطالبی
🗓 یکشنبه ۱۱ شهریور به مدت سه شب همزمان با نماز مغرب و عشاء
🕌 مصلی بزرگ امام خمینی (ره) کرج
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
⭕️ علم بهتر است یا ورزش؟
✍ محمدصادق کوشکی
🔹برندگان مدال طلای المپیک پاریس ، ۱۸ میلیارد تومان جایزه می گیرند.
🔹جایزه برندگان مدال طلای المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک ،بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود.
🔹رئیس جمهور با ارسال پیامهای اختصاصی کسب مدالهای طلا و نقره توسط ناهید کیانی و زهرا رحیمی در مسابقات المپیک و پارالمپیک پاریس را تبریک گفت.
🔹تاکنون هیچ پیام اختصاصی از رئیس جمهور برای حنانه خرمدشتی(دانش آموز برنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک )ارسال نشده است.
🔹جناب پزشکیان !
با این وضع توقع دارید کودکان و نوجوانان مملکت سراغ علم و فناوری بیایند؟ آن هم وقتی که شاهد کم توجهی شما و دولت به جوانان فعال در عرصه علم و فناوری هستند!
🔹 اصلا دنبال کاستن از جایزه ورزشکاران نیستیم اما آینده کشور و رشد و تعالی جامعه ما بستگی تام به توسعه علم و فناوری دارد و بدیهی است الگو شدن ورزشکاران ما را به این هدف نمی رساند!
🔹آقای پزشکیان!
اگر می خواهید علم و دانش در جامعه ارزشمند و خواستنی باشد لازم است با تشویق و توجه کافی به دانش پژوهان جوان و با اخلاقی مانند"حنانه خرمدشتی"، آنها را به عنوان الگوی کودکان و نوجوانان کشور معرفی کنید .(نه این که زمینه ساز بازگشت اساتید متخلف و خرابکاران و فحاشان دانشجونما به دانشگاه شوید و یا این که دانشگاه را به جولانگاه فساد و برهنگی و بی حیایی تبدیل کنید.)
🔹 جناب رئیس جمهور!
اگر در جذب نخبگان صداقت دارید لااقل به اندازه ورزشکاران به دانش پژوهان جوان و با انگیزه بها بدهید تا مانع مهاجرت آنها شوید چون رفتار ناعادلانه و تحقیر آنها( در مقایسه با ورزشکاران) انگیزه های آنها را سلب می کند و آنها را به این نتیجه می رساند که اینجا قدر نخواهند دید و بر صدر نخواهند نشست!(نخبگان علمی حقیقی، بابت حجاب و عفت و دین فراری نمی شوند بلکه کم توجهی و نامهربانی شما مسئولین آنها را از کشور فراری داده و می دهد.)
🔹لازم است به سرعت این روند ناعادلانه و غلط را اصلاح کنید تا ادعاهای شما درباره احترام به علم و دانشمندان و پژوهشگران باورپذیر باشد.
#علم #ورزش
#المپیاد #المپیک
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 فرارسیدن ایام سوگواری پیامبر عظیم الشأن اسلام صلیاللهعلیهوآله و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔰 جذب حداکثری پیامبر (صلیاللهعلیهوآله)
🎙 سیدسجاد ایزدهی
▪️ برحسب ظاهر، یهودیان قصد اسلام آوردن نداشتند، اما این بدین معنا نبود که پیامبر(ص) آنها را از خود براند.
🔻 وقتی برخی از قبیله های یهود نقض بیعت میکردند پیامبر در مواردی مجبور می شد با آنها تندی کند، اما آنها رویکرد محبتآمیز پیامبر(ص) را فراموش نمیکردند و به آن باور داشتند.
🔖 متن کامل را اینجا بخوانید
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🏴 به مناسبت سالروز رحلت پیامبر اکرم صلواتاللهعلیه
◼️ هیچچیز نبود که #پیغمبر به مردم بگوید و خودش عمل نکند.
▪️ به مردم گفت نماز بخوانید، خودش اول نمازگزار بود.
▪️ به مردم مىگفت زکات بدهید، خودش زکات را از مردم مىگرفت.
▪️ به مردم مىگفت انفاق کنید، خودش انفاقاتِ خودش و انفاقات مردم را به موارد خودش مىرساند.
▪️ به مردم مىگفت جهاد کنید، اصلاً نمودار جهاد و معلم جهاد خودِ او بود.
✔️ یعنى تمام چیزهایى که در اسلام بهعنوان مجموعۀ نظام اسلامى، بهوسیلۀ پیغمبر بیان شده بود، تمام اینها در عملِ خودِ پیغمبر و در همان جامعهاى که پیغمبر ساخته بود، وجود داشت.
▪️ پیغمبر اینها را عملاً و عیناً به مردم نشان میداد.
🎙 بیانات مقام معظّم رهبری در تاریخ ۱۳۶۱/۴/۸
#پیامبر_اکرم
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔰 با تعارض دیدگاههای کارشناسان چه باید کرد؟!
✍ احمدحسین شریفی
♦️روشن است که در هیچ موضوع مهمی از موضوعات اجتماعی و انسانی، نمیتوان گفت همه کارشناسان و متخصصان یک نظر واحد دارند. افزون بر «علایق و سلایق» مختلف، و افزون بر «اخلاقیات» مختلف کارشناسان که بر رأی آنان اثر میگذارد، «مبانی فکری» کارشناسان نیز متفاوت است. فیالمثل، هیچگاه نظرات اقتصاددانان لیبرالی و سرمایهداری با نظرات اقتصاددانان سوسیالیستی و نظرات اینان با نظرات اقتصاددانان اسلامی یکسان نخواهد بود.
یا در «مسائل سیاسی»، هیچگاه نظر کارشناسانی که «وظیفه غایی» دولت اسلامی را «شکلدهی به زندگی توحیدی» و «زمینهسازی برای عروج آدمی به مرتبت قرب خدا»، میدانند با نظر کارشناسانی که وظیفه غایی دولت را «تأمین رفاه مادی» و امثال آن میدانند، یکسان نخواهد بود.
و یا در «مسائل تربیتی» هیچگاه نظرات کارشناسانی که وظیفه نظام تعلیم و تربیت را «تربیت شهروند خوب» میدانند با نظرات کارشناسانی که وظیفه نظام تعلیم و تربیت را «تربیت انسان خوب» میدانند، یکسان نخواهد بود.
🔹اینجاست که انتخاب کارشناسان مناسب، نیازمند آن است که خود مدیران، متخصص در «کارشناسشناسی» باشند. و الا مراجعه به کارشناسان نه تنها فایدهای نخواهد داشت؛ بلکه میتواند مخرب هم باشد.
🔸یک نمونه و مصداق قابل مطالعه اختلافاتی است که این روزها در موضوع «درصد رشد اقتصادی کشور» در میان اقتصاددانان مطرح است.
کارشناسان تهیه کننده #برنامه_هفتم پیشرفت، با ملاحظه همه فرصتها و تهدیدها و ضعفها و قوتهای اقتصادی کشور، و با لحاظ اینکه در دولت سهساله شهید رئیسی، بر اساس آمار رسمی کشور، به طور میانگین رشد اقتصادی کشور ۵ و ۴ دهم درصد بوده است، تکلیف الزامی ایجاد رشد اقتصادی ۸ درصدی را در طول برنامه هفتم دیدهاند.
اما جناب دکتر پزشکیان رئیس محترم جمهوری در مصاحبه تلویزیونی خود به نقل از کارشناسان و اقتصاددانان، چنین رشدی را ناممکن و محال دانسته و فرمودند:
«آنچه کارشناسان و اقتصاددانان میگویند این است که برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی، به رقمی در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز داریم، ... اما، همه سرمایه موجود در کشور بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نیست، یعنی اگر همه پولهایی موجود را سرمایهگذاری کنیم، تازه ۱۰۰ میلیارد دلار میتوانیم سرمایهگذاری کنیم. از اینرو، ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی نیاز داریم تا به رشد اقتصادی ۸ درصدی برسیم»
🔷اکنون مسأله این است که
🔻کدام کارشناس یا کارشناسان درست میگویند؟!
🔻چه کس یا کسانی باید میان آنها قضاوت کند؟!
🔻آیا فیالمثل، کارشناسان قبلی و تدوینکنندگان برنامه هفتم، واقعاً کارشناس نبودند و خیالاندیشی کردهاند؟! یا کارشناسانی که به رئيس محترم جمهور جناب دکتر پزشکیان مشورت دادهاند، خطا کردهاند؟
🔻معیار داوری و سنجش عملکرد در اینجا چیست؟!
🔻آیا باید معیار را کارهای کارشناسیای دانست که منجر به تدوین قانون (اعم از قوانین اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی و ...) و به طور کلی اسناد بالادستی و آییننامههای اجرایی شده است؟ یا نظرات کارشناسانی که مخالف آن قوانین و اسناد و آییننامهها بوده و هستند؟
🔸اینجاست که حکمت سخنان رهبر فرزانه انقلاب را در نخستین دیدار خود با هیئت دولت چهاردهم در موضوع کار کارشناسی بیشتر متوجه میشویم. ایشان ضمن تأکید بر کار کارشناسی، بر یک نکته مهم انگشت گذاشتند و آن اینکه مسئولان باید مواظب باشند که «گاهی اوقات، در مواردی، تهنشینهای ذهنیِ غلطِ یک کارشناس، با ادبیّات کارشناسی به میدان میآید، با لباس کارشناسی به میدان میآید، آنوقت مشکل درست میکند و آن نظرات غلط حاکم بر ذهن آن کارشناس را یا خصوصیّات اخلاقی او را به شما تحمیل میکند.»
#کارشناسی #حکمرانی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔰 علم، مهم ترین ابزار غرب برای سلطه بر دنیا است
✍ محمد محمدینیا
🔻حقیقتی که وجود دارد این است که غرب وارد استعمار شد و ممالک مختلف را گرفت و حال آن که اگر علم نداشت نمیتوانست این کار را انجام بدهد.
🔻در تاریخ که نگاه میکنیم متوجه میشویم افرادی که مناطقشان اشغال شد و زمینها و همه چیزشان گرفته شد و با خشنترین حالت و با قساوتترین حالت این اتفاق برایشان رخ داد، سلحشورتر از اروپاییها و بلکه هوشمندتر از اروپاییها بودند، اما اروپاییها با بهره گیری از علم به عنوان یک سلاح بر آن جوامع سلطه یافتند و با علم توانستند قدرت نظامی و بعد قدرتهای سیاسی و اجتماعی را شکل بدهند.
🔻شما امروز وارد علم هم که میشوید تحت همان سلطه اقتصاد و سیاست غربی قرار دارید و علم بیطرف نسبت به آنچه که در اقتصاد و سیاست میگذرد مطرح نیست. اما این حقیقت را وقتی میخواهیم از منظر فلسفی با لنز فلسفه مورد توجه قرار دهیم، ابتدا باز میگردیم به تولد غرب و تولد علم و در ادامه به بررسی چگونگی سلطه غرب بر دنیا از طریق سلطه علمی میپردازیم.
🔻از سوی دیگر باید آگاه باشیم که استعمار علم به این معنای سادهاش نیست که اروپاییان یا مثلاً امروز آمریکایی که جای اروپایی قرن نوزده هستند، آنها اجازه نمیدهند که بقیه جاها عالم بشوند، بلکه باید توجه داشت که آن ها اجازه نمیدهند آن نقطه و لحظههای تاریخی که از راه علم باز میشود، فراروی ما قرار گیرد و ما به راحتی در مسیر تولید علم قرار گیریم؛ حالا گاهی با ایجاد تفرقه در عالم سیاستورزی است و گاهی با تنشها و مسائلی که برای جوامع مختلف تحت سلطه ایجاد می کنند تا آن ها فرصت و دقت کافی برای رفتن به سمت علم را پیدا نکنند.
🔻علم در معنای جدیدش یعنی طبیعت را آنچنان که میخواهی ایجادش نمایی. یعنی طبیعت را انسانی کردن. علم بهمعنای جدیدش بدین معناست که تو از طبیعت چیزی را بخواهی به تو بدهد که تو خواستهای. این ایده با استعمار رابطه و پیوندی دارد. یعنی در این ایده از علم، استعمار مینشیند، در زمین استقرار پیدا میکند و تثبیت میشود.
#تمدن_غرب
#علم #استعمار
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔎 جامعترین دوره تخصصی تحقیق و نشر
📝 مقاله نویسی
📖 پژوهش پیشرفته
📁 ابزارهای تخصصی تحقیق و نشر
با ارائه ۵ گواهی مجزای معتبر بین المللی
🔻متقاضیان ثبت نام به آدرس زیر مراجعه کنند:
🌐 b2n.ir/r56558
#دوره_آموزشی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz